I Schelde International breekt door Krijger kiest voor het ambachtelijke 23 Gemaksconsument laat kassa rinkelen Ook bovenmodaal inkomen kan voor schoolkosten beuren Goese producent van sportattributen boekte grote Britse order Degelijkheid doet Kopeke de das om het bedrijf profijt donderdag 21 november 2002 MnorEmile Calon GOES - Schelde International is door- ebroken op de Britse markt. De Goese loducent van sportattributen zal daar e komende twee jaar negen grote en tofessionele atletiekhallen inrichten. Jet de order is een bedrag van zo'n '300.000 euro gemoeid. Directeur Hans Jekker verwacht, dat dankzij enkele Vervolgopdrachten -waarover nu nog iffordt onderhandeld- dat bedrag tot 1,3 a 1,4 miljoen euro kan oplopen. fletbedrijf buit het succes uit en opent in de loop van volgend jaar een vesti ging m Engeland. Dekker benadrukt dat de productie van sportattributen plaats blijft vinden in Goes. ..We heb ben sinds vorig jaar een nieuwe pro ductiehal. We kunnen deze order aan. Vanuit de Britse vestiging zal de mar keting, verkoop en technische onder steuning plaatsvinden. Dekker weet bijna zeker dat na deze grote deal er nog veel meer mogelijk is in Engeland. Vooral omdat er geen Brits bedrijf is dat zich toelegt op de productie van sportattributen. „Ter wijl in dat land toch 200.000 mensen in georganiseerd verband aan atletiek doen." Na de grote balspelen zoals voetbal, rugby en tennis is atletiek daar zeer populair. ,,Op alle grote toernooi en winnen Britten medailles." Er ligt volgens hem aan de overkant van de [Noordzee dan ook een geweldige markt voor Schelde International, zeker om- er plannen zijn om daar nog veel meer sporthallen te bouwen en atle tiekbanen aan te leggen. Trots Alle grote producenten dongen mee Ear de opdracht voor de negen hallen, imaar ze konden niet tippen aan het fcoese bod. Dekker is vooral trots ■dat de technische commissie van ;UK-Athletics unaniem koos voor de •producten van Schelde International, pj stelt dan ook dat zijn bedrijf als •winnaar uit de bus kwam op basis van kwaliteit. Het bedrijf gaat nu ook kijken of het ■mogelijk is de Scandinavische atle- hek-markt te penetreren. Dekker ver wacht dat die poging wel eens zeer suc cesvol kan worden. Schelde International hoeft het perso neelsbestand in Goes nog niet uit te breiden om de Britse order te verwer Adviseur F rans Maas (links) en directeur Hans Dekker ken. De directeur kondigt wel aan dat op termijn er aan uitbreiding gedacht wordt. Er moeten namelijk meer En gelssprekenden in dienst komen om de contacten met het Britse kantoor en de klanten aldaar goed te laten verlopen Verbaasd Dekker is nog enigszins verbaasd over het succes van zijn bedrijf. Hij had niet verwacht dat Schelde International al zo snel op zo'n schaal door zou breken in de wereld van de professionele Britse atletiek. Dat is volgens hem vooral te danken aan de kennis en inzet van oud verspringer Frans Maas. Deze voorma lig Europees kampioen trad drie jaar geleden in dienst bij Schelde Interna tional. Hij kijkt vooral met de ogen van een atleet naar de producten van het bedrijf. Maas kreeg van Dekker carte blanche bij het verbeteren van de pro ducten. Het programma van het bedrijf is sinds de komst van Maas dan ook sterk afgestemd op eisen van de top sporter. Die werkwijze loont, zegt de directeur. Vorig jaar mocht het bedrijf het Olympisch Stadion in Amsterdam inrichten. Onlangs volgden indoorhal- len in Dordrecht en Sittard. Maas geeft aan dat er door zijn adviezen in Am sterdam nu drie atletieknummers tege lijk kunnen worden afgewerkt. Als de oorspronkelijke inrichtingsplannen gevolgd waren, was dat niet mogelijk geweest. De Goese onderneming, met een jaar omzet van bijna 70 miljoen, exporteert 60 procent van haar producten. Vorig foto Dirk-Jan Gjeltema jaar richtte Schelde Internationaal bij voorbeeld 120 gymzalen in Qatar in. Het behoort samen met twee Ameri kaanse en een Franse onderneming tot de vier grote producenten van sport- en turntoestellen. Schelde International bestaat ruim honderd jaar. Het bedrijf levert een to taalpakket van ruim 3000 sportpro- ducten. Van hoepels en springtouwen tot basketbalvloeren en uitschuiftri- bunes. Het heeft 130 mensen in dienst waarvan 105 werkzaam zijn in Goes. van onze redactie economie I ROTTERDAM - Een combina- I tie van economische tegenwind en traditionele degelijkheid is scheepsleverancier Kopeke noodlottig geworden. Onlangs viel het doek voor het Rotter damse bedrijf dat in 1872 werd opgericht. jKöpcke was een van de oudste •scheepsleveranciers van Neder land. Door het bankroet zijn 85 .arbeidsplaatsen komen te ver ballen. Zestig mensen hebben .inmiddels een nieuwe werk- kring gevonden. Kopeke hield •zich bezig met het bevoorraden van schepen in brede zin, varië rend van een zak aardappelen tot nautische kaarten. De on derneming stond bekend als een •traditioneel bedrijf dat het moest hebben van degelijkheid en service. 'In een tijd dat schepen nog be manningen hadden van veertig tot vijftig mensen was er voor een scheepsleverancier als Kopeke nog een hoop te halen. Door technologische ontwikke lingen werd het voor het bedrijf echter steeds moeilijker het hoofd boven water te houden. Veel bemanningsleden doen te genwoordig langs elektronische weg hun boodschappen en ze hebben leveranciers waarmee Kopeke zelf ook zaken deed. Ook zijn er tegenwoordig veel minder mensen op de schepen. »De timmerman en elektricien zijn verdwenen. De bemanning zorgt er in de eerste plaats voor dat een schip van a naar b gaat", aldus oud-directeur W. van Noortwijk. Overheadkosten Ook economisch zat het de laat ste tijd bepaald niet mee. Het bedrijf leed in de eerste negen maanden van dit j aar pen verlies van ongeveer 1,4 miljoen euro. .,In een slechte markt blijft een bedrijf als Kopeke met enorme overheadkosten zitten als er geen opdrachten binnenkomen. Kleinere scheepsbevoorraders zijn veel flexibeler", aldus Van Noortwijk. Het 130 jaar oude Kopeke heeft wel pogingen ondernomen zich aan te passen aan de verande rende marktomstandigheden, maar het heeft niet mogen ba ten Sommige mensen werkten er al dertig jaar en geld om hen uit te kopen was er niet, zo zegt G. van Laar, die Van Noortwijk een jaar geleden als directeur opvolgde. ANP door Inge Heuff RENESSE - Krijger Molenaars in Renesse is een van de laatste kleinere meelfabrieken in Ne derland. Door zich specifiek te richten op de ambachtelijke bakkers, wist de onderneming zich te onderscheiden van de maalderijen die zich (ook) rich ten op de industriële broodbak kerijen. De overname van een concur rent verhoogde het ambachte lijk marktaandeel met 8 procent naar 18 procent. ,,Dit is een mooie omvang, veel groter hoeft niet", aldus de derde generatie, Martin, Henk en Hans-Karei Krijger. Het aantal ambachtelijke bak kers neemt misschien wel af, maar hun leverancier van meel, Krijger Molenaars uit Renesse, ziet de toekomst rooskleurig te gemoet. Onlangs nog nam het bedrijf een geduchte concurrent uit Eist in Gelderland over. „De ze handelaar in bloem leverde tegen ongeveer dezelfde prijzen als wij en was dus een stevige concurrent", legt Henk Krijger uit. Samen met zijn broers Mar tin en Hans-Karei voert hij de directie. „Door hem over te ne men, is ons marktaandeel flink wat groter geworden en beslaan we nu 18 procent van de markt van ambachtelijke bakkers." Krijger Molenaars levert alleen aan ambachtelijke bakkerijen. Dit in tegenstelling tot enkele grote leveranciers die ook aan industriële bakkerijen leveren. De broers zeggen door deze keu ze zo'n 10 tot 15 procent lager te kunnen liggen met hun prijs, zonder dat het bedrijf op kwali teit beknibbelt. Martin: ..Als wij ook aan industriële bakkerijen zouden leveren, met hun ex treem lage prijzen, zou onze prijs voor de ambachtelijke bakkei-s ook omhoog moeten. De sterke kant van de ambach telijke bakker is het verse brood en de specialiteiten. Er zullen volgens de broers altijd mensen zijn die voor vers brood kiezen. Ambachtelijke bakkers moeten vakman en zakenman tegelijk zijn. Met creativiteit en onder nemingszin weten zij scherp met de supermarkten te concur reren. Toekomst De toekomst van ecologisch ge produceerd brood zien de broers minder positief in. Twee jaarge leden nam Krijger Molenaars een ecologische maalderij over, de molen Aeolus in Vlaardingen maar inmiddels zijn zij gestopt met het malen van ecologische Naam: Krijger Molenaars Plaats: Renesse Opgericht: 1924 Aantal medewerkers: 30 Omzet: 13 milj'oen euro Hans-Karei Krijger in de productiehal van de meelfabriek in Renesse. tarwesoorten. Martin: „Qua omzet maakte het ecologische meel ongeveer 5 procent uit maar als product was het gigan tisch bewerkelijk. Alles moes ten we apart opslaan. Bij de om schakeling van gewoon malen naar ecologisch malen hielden we altijd een duur restproduct over dat niet als ecologisch ver kocht kon worden, omdat er sporen van gewoon meel in za ten." De keuze in ecologische tarwe is beperkt, terwijl er hoge prijzen voor gevraagd worden en het veel werk is om de kwaliteit constant te houden. Dit alles terwijl de gebroeders Krijger menen dat ecologisch brood niet gezonder is dan gewoon. Henk: ..Brood is gezond, daar voegen ecologische productieproces sen, in tegenstelling tot bijvoor beeld groente, niets aan toe. Die processen zijn wel beter voor het milieu. Maar dat is een boodschap waar de bakkers niet zoveel mee kunnen." Door te stoppen met hel malen van ecologische tarwe, hield Krijger Molenaars heel wat op slagruimte over. Die wordt nu gevuld met bloem. „De hande laar uit Eist haalde bloem uit Duisburg, net over de grens", legt Martin uit. „Onze auto's rij- den vaak leeg terug naar Zee land. Met de overname hebben we veel klanten in Limburg, Overijssel, Gelderland, zelfs tot in Friesland gekregen. Het is dan een kleine moeite om door te rijden naar Duisburg en de wagen vol te gooien met het Duitse bloem." Behalve dat dit transporten van tarwe scheelt - er hoeft minder inge kocht te worden - en dat de vrachtauto's effectiever ge bruikt worden, scheelt het Krij ger ook in de handel van bijpro ducten. Martin: „Je houdt altijd restproducten als zemelen over wanneer je van tarwebloem maakt. Die kunnen we wel weer verkopen aan diervoederbedrij- ven, maar dat is allemaal extra werk." Mix In Renesse wordt de bloem ge mengd met andere soorten om zo tot de mix te komen waar de bakkers om vragen. Begon grootvader Krijger met witte bloem en volkorenmeel, nu heeft het bedrijf zeventig tot tachtig verschillende receptu ren. Aansturing vanuit de com puter zorgt ervoor dat het mengsel altijd hetzelfde is. „Omdat wij een relatief klein bedrijf zijn, kunnen we flexibel inspelen op de vraag van de bakkers", vertelt Henk. „Om schakelen kost weinig moeite. Wij zijn vrijwel volledig geauto matiseerd en waren de eerste meelfabriek in Nederland met een robot om zakken op de pal lets te stapelen. Onze kracht ligt in onze beperkte omvang en de Snelheid, en gemak. Dat wil de hedendaagse consument en produ centen spelen daar handig op in met gemakswinkels. Het grootwin kelbedrijf denkt een nieuwe markt aan te boren van mensen die snel. makkelijk en toch voedzaam willen eten. Dat een appel er veel duurder is dan in een gewone supermarkt, deert de meeste kopers niet. „Ik heb een nogal hectisch leven." door Femke Erlings DEN HAAG - Spitsuur op het Centraal Station in Den Haag. Forensen zijn op weg naar huis na een lange dag werken. Uit de 'AH To Go' in de stationshal komt Guido Wagter naar buiten gelopen. In een oranje Albert Heijn-tas zitten zijn bood schappen: een kant-en-klaar maaltijd, een pak melk en wat fruit. „Ik doe wel vaker mijn bood schappen onderweg", vertelt Wagter. „Ik heb een nogal hec tisch leven en boodschappen doen schiet er vaak bij in.Wag ter vindt het wel handig dat hij, voordat hij in de trein naar huis stapt, wat boodschappen kan halen. „Ik moet toch wachten op de trein en zo besteed ik mijn tijd nuttig." Hij vindt het niet erg dat hij op deze manier meer betaalt. „Zo veel extra zal het niet zijn en het gemak weegt zwaarder bij mij." Gemak, dat is volgens Ron Cijs, retailstrateeg bij FCA Retail, waar het tegenwoordig bij de consument om draait. „Iedereen heeft het druk, druk, druk en wil 's avonds snel een voedzame maaltijd op tafel hebben. Ook boodschappen doen moet ge makkelijk zijn. Veel winkeliers zijn op die behoefte ingespron gen. Daarom zie je steeds meer 'gemaks winkels' opduiken." Winkelbedrijven gebruiken in toenemende mate vier kanalen om de klant te benaderen. In het jargon worden die gekenschetst onder de noemers traditional, e-commerce, convenience en leisure. „Albert Heijn is daar een heel goed voorbeeld van", legt Cijs uit. „Als je het hebt over traditional, dan hebben ze de normale supermarken. Voor e-commerce hebben ze de web site albert.nl waar je on-line boodschappen kunt doen. Pra ten we over leisure, het vermaak dat de consument wil, dan heb je de Allerhande kookschool en op het gebied van convenience, ge mak, heeft Albert Heijn de AH To Go's op stations en andere drukke plekken." Maar volgens Cijs is Albert Heijn niet de eni ge. „Er zijn steeds meer bedrij ven die het zo gaan aanpakken. Hun aantal neemt in de toe komst alleen maar toe", voor spelt Cijs. Vooral op het gebied van conve nience groeit AH sterk. Op het moment heeft het bedrijf al 29 gemaks winkels, waarvan der tien op treinstations en elf bij Esso-tankstations. In 2007 wil het bedrijf 170 gemaks winkels hebben in Nederland. „Het is een heel groot succes", vertelt Ingrid Kuilenburg, woordvoer der van AH. „Wij richten ons op mensen die onderweg zin heb ben in eten en drinken of nog even snel iets moeten hebben. Daarom zitten de AH To Go winkels op vier locaties: in drukke winkelstraten van grote steden, op treinstations, langs snelwegen en bij instellingen als ziekenhuizen en universitei ten." De prijzen in de AH To Go's lig gen hoger dan in een gewone su permarkt. Dat ligt volgens Kui lenburg aan twee dingen. „Ten eerste zitten we op heel dure lo caties en ten tweede concurre ren we met de horeca." Hoeveel procent hoger de prijzen precies zijn, kan Kuilenburg niet zeg gen. „We hebben geen gemid deld percentage. Dat komt om dat we een uniek assortiment hebben." Winkelmanager Rob Hoveling van AH To Go op Den Haag CS kan zijn klanten goed omschrij ven. „Tachtig procent verdient boven modaal. In de spits komen hier veel forensen die haast heb ben en tussendoor ook veel men sen uit de buurt. Alleenstaan den vooral. Die komen voor de kleine porties." GPD foto Mechteld Jansen korte lijnen. Dat willen we zo houden." Krijger Molenaars maalt natuurlijk ook zelf. Daar voor wordt tarwe ingekocht uit Zeeland, Frankrijk, Duitsland en Engeland. „Wij werken mee aan enkele projecten met Zeeuwse boeren en coöpera ties", legt Martin uit. „Zeeland is een goed tarwegebied met veel zon, goede grond en goed opgeleide boeren. Maar om risi co te spreiden, kopen we ook in uit andere landen." De prijs van het brood is de laatste jaren ge stegen, doordat ook het meel duurder werd na misoogsten. ,Maar vergis je niet, de prijs van het meel maakt ongeveer een derde uit van het brood. De rest gaat op aan brandstofprijzen en personeelskosten. En ook die zijn flink gestegen." Wereldwijd gaat het niet goed met het broodtarwe. Ook dit jaar zijn de oogsten slecht. Tar we die bestemd is voor brood, blijkt alleen nog geschikt te zijn als diervoeder. Amerika, ooit de graanschuur van de westerse wereld, importeert tegenwoor dig uit Frankrijk. Deze situatie maakt dat de prijzen stijgen. „Maar de mensen blijven brood eten en dus blijven wij malen en de bakkers bakken. Er is genoeg werk voor ons." door Brenda van Dam DEN HAAG - Goed nieuws voor scholieren die balen van hun zware boekentassen: de grootste uitgever van school boeken in ons land, Wolters Noordhoffgaat voor het vol gende schooljaar al die dikke boeken splitsen in twee of meer dunnere delen. Ook verschijnt er meer lesstof op software. Voor de ouders, die het lesmateriaal van hun kind moeten betalen, valt er minder te lachen. Want de prijs stijgt met 8 procent. Het voortgezet onderwijs brengt een hoop kosten met zich mee. Een havo- of vwo- leerling kost jaarlijks al snel 620 euro aan boeken, school spullen, ouderbijdrage en dergelijke. Dat is dan exclu sief de eventuele reiskosten en het lesgeld dat voor schoolgaande kinderen van 16 jaar en ouder moet worden betaald. Aan de noodzakelijke uitga ven voor schoolboeken wordt door ouders gemid deld zo tussen de 200 en 300 euro neergeteld. Vaak zijn er boekenfondsen of boeken markten op school, waar door niet alles nieuw aange schaft hoeft taworden. Een (groot) deel van de schoolkosten kan worden vergoed met een beroep op de Wet Tegemoetkoming On derwijsbijdrage en School kosten, uitgevoerd door de Informatie Beheer Groep. Deze wet - die in het jargon de 'Wet TOS' heet - verving vorig jaar de Wet Tegemoet koming Studiekosten. TOS is heel wat genereuzer dan zijn voorganger. Een woordvoer der van de Informatie Beheer Groep laat desgevraagd we ten dat het aantal TOS-ou- ders fors is toegenomen. Toch vermoedt ook de Informatie Beheer Groep dat er veel ou ders zijn die niet van de rege ling gebruik maken, ook al komen ze er wel voor in aan merking. Wie kan TOS-ouder worden en wie niet? Allereerst moet je als ouder één of meer kinderen onder de achttien hebben in het voortgezet on derwijs of in het beroepson derwijs. Voor het huidige schooljaar wordt gekeken naar het gezamenlijk belast baar inkomen van 2000. Was dat minder dan 25.749 euro, dan is er recht op de maxima le tegemoetkoming voor schoolkosten en voor het les geld voor zestienplussers. De tegemoetkoming neemt ge leidelijk in omvang af voor elke euro die boven het ge noemde bedrag werd ver diend. De tegemoetkoming stijgt als het gezin meer schoolgaande kinderen. Een voorbeeld: Marijke en Herman de Bruijn hadden in 2000 een belastbaar inkomen van. 29.000 euro. Voor hun zestienjarige zoon krijgen ze dit jaar een tegemoetkoming in de schoolkosten van 496 euro. Zouden ze nog een kind in het voortgezet onderwijs hebben, dan zouden ze als te gemoetkoming 984 euro ont vangen. Waar liggen de grenzen? Bij één schoolgaand kind komt het gezin in aanmerking voor een (geringe) tegemoetko ming als het belastbaar inko men niet uitstijgt boven 30.500 euro. Bij twee school gaande kinderen ligt de in komensgrens op 35.000 euro. Bij drie kinderen op 40.000 euro. Dus ook ouders met een inkomen bovenmodaal doen er goed aan te onderzoeken of ze in aanmerking komen voor TOS. De tegemoetkoming wordt in principe twee keer per jaar uitgekeerd, in juli en in janu ari. De tegemoetkoming voor het lesgeld wordt direct ver rekend met de school. Wat er dan nog aan eventueel res tant overblijft van de tege moetkoming wordt aan de ouders uitbetaald. Wie nog geen tegemoetkoming voor het lopende schooljaar heeft aangevraagd, kan dat alsnog doen, mits dit gebeurt voor juli. Is het schoolgaande kind achttien jaar of ouder, dan worden eventuele financiële tegemoetkomingen niet lan ger aan de ouders uitgekeerd. Zij krijgen het bedrag op hun gigen rekeningGPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 23