Navo staat of valt met rol VS Prestige had ook op de Noordzee kunnen zinken PZC PZC Noord-Spanje al decennia geplaagd door olierampen Sepot Na wijn en doodstraf Leden beslissen in Praag over gedaanteverwisseling bondgenootschap 20 november 1952 woensdag 20 november 2002 De Navo, ooit Europa's schild tegen het Rode ge vaar, dreigt af te zakken tot het niveau van een po litieke praatclub. Op de komende top in Praag beslissen de negentien re geringsleiders over een complete gedaantever wisseling voor het bond genootschap. door Hetty van Rooij Het Navo-hoofdkwartier in Brussel is gehuisvest in een verzameling oude barakken waar iedere computerfabrikant zijn neus voor ophaalt. Een bordje bij de voordeur geeft een verhoogde staat van paraatheid aan; sinds 11 september 2001 is het geruststellende alpha ver vangen door het alarmerender bravo. De gammele maar zwaar beveiligde thuisbasis is bijna symbolisch voor de toestand waarin de Navo verkeert. Ter wijl de grond onder haar voeten wegzakt, moet zij zich wapenen voor de oorlogen van de 21ste eeuw. Natuurlijk klinkt binnen die ge bouwen uit de koude oorlog de retoriek waar vooral Amerika nen zo goed in zijn. „De Navo heeft haar bestaansrecht bewe zen en is in staat om iedere nieu we uitdaging aan te gaan", zegt een hoge functions ris zelfverze kerd. Maar heeft de Navo nog wel bestaansrecht, of is de ver dragsorganisatie gedegradeerd tot een militaire gereed schapskist waar de Amerikanen in de strijd tegen het terrorisme naar believen uit putten? Wat moet er allemaal gebeuren om te zorgen dat de Navo inderdaad 'iedere uitdaging aankan7* Wat betekent een mogelijke oorlog tegen Irak voor het bondgenoot schap? Die vragen staan centraal op de komende top in Praag, waar morgen en overmorgen staats hoofden en regeringsleiders el kaar ontmoeten. In Praag breekt het uur van de waarheid aan voor een alliantie die sinds het einde van de koude oorlog worstelt met haar bestaans recht. Als de Verenigde Staten hun in teresse in de Navo verliezen, is het gedaan met het bondgenoot schap. Secretaris-generaal Ro bertson spreekt daarom graag over de noodzaak van een 'ge daanteverwisseling' die hij in een paar woorden samenvat: 'Minder tanks en meer lucht transport'. Om terrorisme en massavernie tigingswapens waar ook op on ze aardbol te bestrijden, heeft de Navo behoefte aan snel ver plaatsbare en goed opgeleide troepen. Daarvoor zijn vliegtui gen nodig, nieuwe wapens, nieuwe regels, een nieuwe com mandostructuur, nieuwe bond genootschappen, nieuwe leden en nieuwe toezeggingen van de lidstaten. Robertson heeft de Europese Navo-landen stuk voor stuk gewaarschuwd dat ze over de brug moeten komen, omdat anders het risico bestaat dat de Amerikanen straks 'ver geten' hun trouwe partners te raadplegen. Zo stond 11 sep tember 2002 de Navo klaar voor de oorlog tegen het terrorisme, maar de Amerikanen belden niet. Ze deden liever zaken met een paar landen afzonderlijk, zoals Groot-Brittannië. En als het ooit komt tot een oorlog te gen Irak, voorspelt een hoge di plomaat, zal het niet anders gaan. Interventiemacht Washington stuurde wel een plan naar Brussel dat het bond genootschap moet redden van de vergetelheid: de Amerikanen willen een mobiel Navo- leger van 21.000 man sterk, dat bin nen dertig dagen op de been moet zijn. Als de top in Praag akkoord gaat, is een dergelijke interventiemacht over vier jaar inzetbaar voor brandhaarden waar ook ter wereld. Als voor proefje krijgt de Navo binnen kort voor het eerst in haar ge schiedenis een taak buiten Europa: in Afghanistan wordt dan de vijfduizend man tellende multinationale ISAF-vredes macht ondersteund, die onder Duits-Nederlandse leiding staat. Zeven landen (Slowakije, Slo venië, Bulgarije. Roemenië en de Baltische staten Estland, Letland en Litouwen) verwach ten in Praag een uitnodiging om lid van de Navo te worden. De medekanidaten Albanië en Ma cedonië zijn voorlopig kansloos. De beslissing over de uitbrei ding staat of valt met Ameri kaanse goedkeuring en Was hington houdt de spanning er nog even in. In het Brusselse Navo-hoofdkwartier zoemt het gerucht dat drie landen het kun nen vergeten, omdat ze te laks zijn (Slovenië) of nog niet ver genoeg (Estland en Bulgarije). „Maar het zou mij buitenge woon verbazen als het er minder dan zeven worden', zegt een Ne derlandse diplomaat. Rusland De uitbreiding met relatief ar me landen kan de Navo ver zwakken. Aan de andere kant: in een bondgenootschap waar de Amerikanen meer aan defen sie uitgeven dan de achttien an dere leden samen, doet de mili taire bijdrage van een paar nieuwkomers niet zo heel veel ter zake. Voor de Amerikanen is van belang dat voormalige Sov jetsatellieten definitief binnen hun invloedssfeer komen. De toetreding van de Baltische lan den brengt het bondgenoot schap tot aan de grens van 'stra tegische partner' Rusland. En dat alles is betrekkelijk goedkoop: de Navo heeft geen steunprogramma's en de nieuw komers moeten er zelf voor zor gen dat ze hun leger op peil brengen. Zo kan het zijn dat strategisch gelegen landen als Roemenië en Bulgarije, die nog lang niet rijp worden geacht voor de EU, zon der slag of stoot lid van de Navo worden. Een diplomaat ziet dat als heel vanzelfsprekend. ,,Ze zijn van harte welkom. Tenslot te gaan ze hun bij de Navo hun lidmaatschap zelf betalen." GPD De Amerikaanse luchtmachtpiloot John C. Greven praat in de cockpit van zijn F16 met zijn collega Jiri Pospisil op de Tsjechische basis Caslav. De Amerikaanse en de Tsjechische luchtmacht bewaken het luchtruim tijdens de topconferentie van de Navo in Praag. foto Alexandra Mlejnkova/EPA Het Openbaar Ministerie in Middelburg lijkt behoefte aan te hebben zich te vervreemdenv de samenleving. Officier van Justitie R. Rjj meloo meent dat de Veerse huisarts R.A.D. van Tolir# boeten voor een snelheidsovertreding. De dokter was op weg naar een patiënt die dringa hulp nodig had en handelde naar het principe 'no breekt wet'. Ieder weldenkend mens zal die opstellh lovenswaardig achten. Het Openbaar Ministeriehee het verstand en vooral het gevoel voor verhouding) even op nul gezet. De overbelaste rechter moet ens alsnog tijd verdoen aan beantwoording van de vraagj regels er immer zijn om te worden nageleefd, ookj daarmee een mensenleven op het spel wordt gezet. De drijfveren van het Openbaar Ministerie zijn ondw: grondelijk. Het boze vermoeden rijst dat ook mei- moet worden ingezouten dat zij zich niet in een uitzo* deringspositie mogen plaatsen. Het aardige is dat het Openbaar Ministerie wél deb-, voegdheid heeft uitzonderingen te maken. Het kané uiteenlopende redenen een zaak terzijde leggen en do? dat ook dikwijls. Het zou van zindelijk denken hebba getuigd als was besloten de arts niet te vervolgen ena vrijkomende energie aan te wenden voor iets zinvoïl Daarbij ware te denken aan bestrijding van den daad. Demissionair minister Na wijn heeft dezer dag^ een keiharde les geleerd: herinvoering vandil doodstraf is in Nederland onbespreekbaar. nJ wijn vertoonde direct na zijn omstreden uitspraken!» gedrag dat alle kopstukken van de LPF kenmerkte:» proefballonnetje oplaten en als de reacties tegenvallal zeggen dat het alleen maar bij wijze van spreken wasal dat hij niet goed was geciteerd. Nota bene: dit is dezeli de minister Nawijn die op zijn website alle 'FeitelijkJ onjuistheden in de pers'bijhield. I Inmiddels heeft Nawijn spijt betuigd. Toch was dezt uitglijer van een andere orde dan alle voorgaande: Ns| wijn is jurist, hij is nog altijd in functie als ministerd zijn pleidooi voor herinvoering van de doodstraf gaz regelrecht in tegen de Grondwet. Daarom deed het po* sierlijk aan dat Nawijn gisteren tijdens een spoeddeb^ in de Kamer aangaf dat hij niet als minister maar al mens had gesproken. Niemand viel hem daarin bij, ooi de premier en zijn eigen LPF niet. Desondanks kwan Nawijn er genadig van af. In andere omstandighedei was dat ondenkbaar. Nu smaakt het wrang dat Nawiji is gered door de verregaande staat van ontbindinj waarin het kabinet verkeert en de verkiezingen die er aan zitten te komen. door Kees Pijnappels De Noord-Spaanse kust is de afge lopen decennia geplaagd door olieranipen. Een overzicht: 1976 De Urquiola slaat lek bij het bin nenlopen van de haven van La Co- runa. De tanker keert terug naar zee, loopt vast en explodeert. Ruim 100.000 ton olie komt in zee. Meer dan 200 kilometer strand raakt besmeurd. 1978 De Griekse tanker Andros Patria explodeert, 20 mijl uit de Noord- Spaanse kust. Ruim 45.000 ton olie komt in zee. 1992 De Griekse tanker Aegean Sea breekt voor de Spaanse kust tijdens een storm in tweeën en ontploft. Uit het schip stroomt 70.000 ton olie die 200 kilometer kust vervuilt. Een overzicht van andere grote ram pen met olietankers: 1967 De Torrey Canyon loopt voor Cornwall aan de grond, waardoor ruim 119.000 ton olie in zee belandt. De kust van de Scilly Eilanden in Groot-Brittannië raakt vervuild met 24.000 ton olie. 1974 De Nederlandse tanker Metula loopt bij Vuurland, Zuid-Chili, aan de grond. Ongeveer 53.000 ton ruwe olie lekt weg en vervuilt 150 kilometer kust. Ongeveer 40.000 pinguïns en aalscholvers sterven. 1978 Voor de kust van Bretagne loopt de Liberiaanse tanker Amoco Cadiz vast en breekt in tweeën. De complete lading van bijna 230.000 ton komt in zee terecht en vervuilt 360 kilometer Bretonse kust. Ongeveer 15.000 zee vogels sterven. Visserij en toerisme lo pen grote schade op. 1989 In de baai Prince William Sound in Alaska loopt de Amerikaanse tan ker Exxon Valdez op een rif. Circa 40.000 ton ruwe olie stroomt weg en veroorzaakt de grootste milieuramp in de Amerikaanse geschiedenis. Bij na 600.000 otters, zeevogels, zeeleeu wen, grijze walvissen en andere die ren sterven. 1993 Bij de Britse Shetland-eilanden loopt de Liberiaanse olietanker Braer op een rots en slaat lek. Er stroomt 84.000 ton olie in zee. De olie wordt door de zware storm verspreid, waar door een milieuramp uitblijft. 1996 Uit de Liberiaanse tanker Sea Empress lekt 80.000 ton olie, nadat het schip voor Wales op een rots loopt. Een grote olievlek vervuilt de eilan den Skomer en Skokholm. 1999 Voor de Franse kust slaat de op Malta geregistreerde tanker Erika lek op een rots. Ongeveer 20.000 ton ruwe olie stroomt weg. Franse stranden ra ken over een lengte van 200 kilometer vervuild. ANP door Harmen van der Werf De ramp met de Bahamese olietanker Prestige voor de Spaanse kust is geen ver van mijn bed-show. Integendeel, stelt woordvoerder Michel Lan- gendijk van milieuorganisatie Stichting De Noordzee, wat zich in Spanje voltrok, had net zo goed op de Noordzee kunnen gebeuren. Er varen domweg nog te veel verouderde, slecht on derhouden tankers op de we reldzeeën. Elke keer als zich een calamiteit, voordoet als met de Prestige, komen dezelfde soort verhalen naar boven. Over de reders die zich via goedkope vlaglanden als de Bahama's en Liberia aan internationale voorschriften proberen te onttrekken. Over de gebrekkige controle op schepen in landen die de veiligheid op zee wel hoog in het vaandel heb ben. En over particuliere con trole-instanties, classificatie- bedrijven, die het blijkbaar ook niet zo nauw nemen. De geschiedenis van de Prestige lijkt in die zin een herhaling van eerdere rampen, waarin tankers een hoofdrol speelden waarvan de namen nog steeds met hoofd letters geschreven staan. Om te beginnen in 1967 de Torrey Canyon, waaruit 119.000 ton ruwe olie wegstroomde en daar na op de kusten van Zuidwest- Engeland en Noord-Frankrijk belandde. Een schok ging door de maritieme wereld. Voor schriften voor het vervoer van olie werden drastisch aange scherpt. Dat kon niet voorkomen dat zich in 1978 een nog grotere mi lieuramp voltrok. De onder Li beriaanse vlag varende Amoco Cadiz liep op de noordwestkust van Bretagne aan de grond en verloor de bijna onvoorstelbare hoeveelheid van 233.000 ton ru we olie. Huiverig Ondanks de serie rampen blij ven veel landen huiverig om stringente maatregelen te eisen Het belang van de olievoorzie ning laat zich niet zo gemakke lijk rijmen met kostenverhogin gen, voortvloeiend uit milieu- eisen. Maar dan gebeurt er een ramp in Alaska, met de Exxon Valdez. In 1989 loopt die super tanker door navigatiefouten aan de grond. De Amerikaanse regering staat op haar achterste benen en on derneemt een actie waartoe de Europese Unie (EU) niet in staat was. Al een jaar na de ramp kon digt Washington de Oil Pollu tion Act af. Tankers die in de Amerikaanse wateren komen, moeten voortaan aan veel stren gere eisen voldoen. En op ter mijn moet het afgelopen zijn met enkelwandige tankers, die veel kwetsbaarder zijn. Ook de Prestige, gebouwd in 1976, is enkelwandig. De EU ziet wat de VS doen en wacht af. Pas als de Erika in 1999 opnieuw de rampgevoelig heid van oude enkelwandige tankers aantoont, gaat Brussel over tot daden. De Europese lid staten nemen met tien jaar ver traging dezelfde maatregelen als de VS. Alle enkelwandige schepen zonder beschermende tanks moeten in 2005 uit de vaart zijn. In 2010 zijn de enkel wandige olietankers aan de beurt die wel gedeeltelijk be schermd zijn door ladingtanks. Op basis van die regels had de Prestige in 2005 niet meer in Eu ropese wateren mogen varen. Brussel is zoveel later dan de Verenigde Staten om puur com merciële redenen. Het verbie den van enkelwandige tankers kost oliemaatschappijen en uit eindelijk de Europese automo bilisten centen. Want het vergt tenslottte veel geld om die sche pen te vervangen door dubbel wandige tankers. Prijsstijging In een toelichting bij de nieuwe regelgeving blijkt dat overigens reuze mee te vallen. Transport kosten maken in totaal tien pro cent uit van de prijs van ruwe olie. Het versneld vervangen van enkelwandige tankers door dubbelwandige leidt al met al tot een prijsstijging met één procent. Een 'gewone' olieprijs stijging zit ruim binnen die marge, maar de olie-industrie is blijkbaar machtig. Dat steekt woordvoerder Mi chel Langendijk van Stichting De Noordzee. „Als maatschap pijen als Shell en TotalFina die schepen niet meer zouden char teren, zou het veel sneller afge lopen zijn met zulke rampen. Zij hebben bewust geen eigen sche pen met de maatschappijnaam meer in de vaart Zo slim zijn ze wel uit angst dat hun milieu imago bij het grote publiek er aan gaat." De ramp met de Prestige leert, aldus Langendijk. dat de over gang naar dubbelwandige tan kers moet worden versneld. Theo Bouwman, lid van het Eu ropees Parlement voor Groen- Links, is het daar mee eens. Hij zal vrijdag in het Europees Par lement vragen de regels aan te scherpen die zijn vastgelegd na de ondergang van de Erilka. Bouwman „En het is nodig dat Europese landen veel meer werk maken van de havenstaatcon trole. Officieel moet jaarlijks 25 procent van alle schepen die een Europees land aandoen, geïn specteerd worden. In Frankrijk blijft dat percentage op tien procent steken. Dan nog is het de vraag welke schepen worden gecontroleerd én of er actie wordt ondernomen. Als alleen de gemakkelijk te controleren moderne schepen worden beke ken, werkt dit systeem niet." Maritiem verslaggever Alexan der Bakker van het Rotterdams Dagblad heeft de recente histo rie van de Prestige uitgeplozen en die is leerzaam, ook wat be treft de havenstaatcontrole. Het schip is in de Rotterdamse ha ven voor het laatst nagelopen, op 1 september 1999. Het red- dingsmaterieel deugde niet en er was 'een algemene veilig heidsbemerking'. Dat was on voldoende om de tanker in de haven te houden. Sindsdien is het schip niet meer gecontro leerd, terwijl 'een oudje' als de Prestige daarvoor bij uitstek in aanmerking zou komen. Nog strengere regelgeving in de EU. Meer en uitgebreider toe zicht in havens. Het zijn voor stellen waarvan Langendijk van Stichting De Noordzee en Bouwman van GroenLinks be seffen dat ze voor de Europese wateren gunstig kunnen uit pakken. Ze onderkennen tege lijkertijd dat de enkelwandige tankers in de vaart blijven in Azië en Zuid-Amerika, waar de autoriteiten het niet zo nauw nemen. Langendijk en Bouwman zien de oplossing in een hervorming van de aan de Verenigde Naties verbonden Internationale Ma ritieme Organisatie (IMO). De belastingparadijzen waar scheepvaartmaatschappijen hun heil zochten, hebben in de IMO een veel te grote stem. Zij kunnen veiligheidsmaatregelen jarenlang ophouden. ,,En dat", stellen Langendijk en Bouw man, „moet afgelopen zijn." BURGEMEESTER - Burge meester C. Gast van Brou wershaven neemt na 22 jaar afscheid van de gemeente. Voordat hij in 1930 burge meester werd was er hij jaren lang raadslid en wethouder geweest. In 1944 werd hij door de Duitsers opgepakt. Gast wist echter te ontsnappen en keerde na de bevrijding terug. De heer L. van Leeuwen volgt hem op als burgemeester. VERMIST - Twee schoolmeis jes, die in Den Bosch werden vermist, zijn weer terecht. De twee waren door de stad gaan dwalen omdat ze niet naar huis durfden gaan vanwege een slecht rapport. RAADHUIS - De gemeente Biervliet heeft plannen klaar liggen voor de bouw van een nieuw raadhuis. Nu is de se cretarie nog gehuisvest in een houten noodwoning. Als het Rijk meewerkt kan de bouw in 1953 beginnen. SPANJE - Spanje is toegelaten tot de Unesco, de organisatie voor onderwijs, wetenschap en cultuur van de Verenigde Naties. Nederland onthield zich van stemming. Het lid maatschap is omstreden van wege het fascistische bewind. Drie Franse socialisten heb ben bij de Unesco ontslag ge nomen na de uitslag van de stemming bekend werd. Uitgever: .J C Boersema Hoofdredactie: A L. Ooslhoek D Bosscher (adjunct) A. L Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax (0118)470102 E-mail redactie@pzc.nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118)484000 Fax (0118)470102 E-mail. redwalch@pzc.nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel (0113)273000 Fax (0113)273030 E-mail: redgoes@pzc nl T erneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Temeuzen Tel. (0115) 645769 Fax, (0115)645741 E-mail redtern@pzc nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel (0114)372776 Fax (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111) 454647 Fax, (0111)454657 E-mail redzzee@pzc nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8 00 tot 17 00 uur Zierikzee. Goes en Hulst 8 30-17.00 uur Auteursrechten voorbehouden Uiigeverii Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. De door u aan ons verslrckie gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor onze (abonnementen)administralie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener ol door ons zorgvuldig geselecteerde derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij PZC, afdeling lezersservice. Postbus 18.4380 AA Vlissingen Behoort tot LDGgGDGf Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail web@pzc nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden, zaterdags tot 12 00 uur Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag tijdens kantooruren I zondag, van 16 00 lot 18 00 uur Tel. (0118) 484000 Fax (0118) 470100 Abonnementen (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van 2,00) per maand 20,50 per kwartaal 55 10 per jaar €209.90 Voor toezending per post geldt een toeslag E-mail: abo@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. Losse nummers per stuk maandag t/m vrijdag 10 zaterdag 1,65 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47 70 65.597 Postbank 35 93 00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen. Tarieven kunnen tijdens kantooruren worden opgevraagd Voor gewone advertenties Tel: (0118) 484240 Fax (0118)470100 Voor kleintjes Tel (0118)484321 Fax:(0118)484370

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 4