Wethouder woest over
achterblijven rapport
Wieberweg geeft
te veel trillingen
ARTROSE: 5 grote misverstanden
De nieuwste
topmodellen van Leco
zijn binnen!
Geen onderzoek naar
functioneren Barbé
Metingen bevestigen overlast drempel Hoofdplaat
Bomen wijken voor nieuwbouw
Vrolijke Tippelaars
houden Sinterklaastocht
Verhitters weg
Exclusieve brillenkoker
cadeau bij een montuur uit
de Leco collectie!
ategen het Citroën-voordeel in onze showroom.®
Automobielbedrijf Dijkwel BV
THOLEN - De eerste bomen rond de haven van
Tholen zijn gisteren gekapt. Daarmee is het start
sein voor nieuwbouwplan Waterfront gegeven.
Rond de haven moeten vierennegentig woningen
komen. Ze hebben allemaal een eigen ligplaats
voor een boot. Er worden villa's gebouwd, maar
ook appartementen en twee-onder-een-kappers.
foto Thom van Amsterdam
door Raymond de Frel
OOSTBURG - Wethouder L.
Wille van de gemeente Oostburg
is woedend. Een rapport over
verkeersmaatregelen in Hoofd
plaat, uitgevoerd in het kader
van Duurzaam Veilig Verkeer
West-Zeeuws-Vlaanderen,
heeft volgens Wille bijna een
jaar in een la van het provincie
huis gelegen. Tot ongenoegen
van de wethouder, omdat er
conclusies in staan die belang
rijk zijn voor de' situatie in
Hoofdplaat.
Wille uitte zijn boosheid maan
dag tijdens het Bestuurlijk
Overleg Duurzaam Veilig. Hij is
vooral kwaad omdat hij het af
gelopen jaar herhaaldelijk
overleg heeft gevoerd over de si
tuatie in Hoofdplaat, terwijl er
dus al geruime tijd een rapport
was dat de mening van de wet
houder en omwonenden onder
schrijft. In het rapport zijn alle
maatregelen die in Hodfdplaat
zijn genomen - in 2001 werd
Hoofdplaat ingericht als dertig-
kilometerzone - onderworpen
aan een trillings- en geluidstest.
Uit de conclusies blijkt dat de
verfoeide verkeersdrempel
richting Biervliet tijdens de
nachtelijke uren meer dan
maatschappelijk geaccepteerde
trillingsoverlast veroorzaakt,
wanneer er zwaar verkeer over
heen dendert. De overlast bij de
andere drempels is gering.
„Ik heb in het bestuurlijk over
leg op mijn sodemieter gehad,
omdat ik keihard heb gezegd
dat deze drempel verdwijnt. Ik
kreeg daarop te horen dat dat
toch allemaal wat voorbarig
was. Nu blijkt ook uit de cijfers
dat de bewoners gewoon gelijk
hebben", aldus de Oostburgse
wethouder. Het rapport is vori
ge week besproken in de ambte
lijke werkgroep Duurzaam Vei
lig. Wille: „Toen ik hoorde dat
iemand toen gevraagd heeft of
de datum op het definitieve rap
port gewijzigd kon worden, was
mijn woede compleet. Zo gaan
we niet met elkaar om en zeker
niet met onze burgers."
Reactie
Voorzitter van het bestuurlijk
overleg J. Hennekeij heeft op
zijn beurt weinig op met Wille.
„De gemeente Oostburg is op de
hoogte van de voorlopige con
clusies van het onderzoek. Er is
steeds overleg geweest naar
aanleiding van klachten en
meetresultaten." De reactie van
Wille valt volgens Hennekeij te
typeren als 'een razende muis in
de porseleinkast'. De verkiezin
gen in Zeeuws-Vlaanderen zijn
daar volgens hem niet vreemd
aan. Dat het rapport niet eerder
aan het licht kwam, is volgens
projectcoördinator H. Uitter-
hoeve te verklaren. „Het onder
zoek is immers nog niet volledig.
Er ontbreekt nog een belangrijk
deel: een O-meting van de situa
tie zonder snelheidsremmers."
Omdat deze situatie op de door
gaande weg in Hoofdplaat niet
meer bestaat, wordt een aanvul
lend onderzoek op een verge
lijkbare plek gedaan. Naar ver
wachting zijn de resultaten
begin 2003 bekend.
door Ben Jansen
HOOFDPLAAT - De wieber-
tjesweg als methode om de
snelheid van het verkeer te
verminderen, lijkt voorlopig
van de baan. De blokken die
het wieberpatroon vormen,
veroorzaken te veel trillin
gen voor nabij gelegen wo
ningen.
Naarmate voertuigen een
wiebertjesremmer met hoge
re snelheid passeren, nemen
de trillingen af.
Bovendien ei*vaart een be
stuurder zelf minder hinder
van de v-vormige betonnen
blokken als hij harder rijdt.
En dat kan nooit de bedoe
ling van een snelheidsrem
mer zijn.
Ondergrond
Volgens gedeputeerde J.
Hennekeij (verkeer) is er nog
geen reden de wiebertjesweg
definitief af te schrijven. Op
een andere ondergrond
werkt het wellicht wel. Een
andere locatie heeft hij ech
ter nog niet op het oog.
Bij Hoofdplaat is onderzocht
wat de gevolgen van ver
schillende types snelheids
remmers zijn voor de omge
ving: de klinkerdrempel, de
asfaltdrempel en de wieber-
tjesdrempel.
Daarbij is gelet op snelheid,
verkeersintensiteit, geluid
en trillingen. Als snelheids
remmer presteerde de klin
kerdrempel het best en de wi-
berdrempel het slechtst. Op
de intensiteit van het verkeer
hadden de diverse maatrege
len geen invloed. Qua ge
luidsbelasting werden gerin
ge verschillen gemeten. De
aard van het geluid verschil
de wel. De meeste bezwaren
over hinder hadden betx-ek-
king op trillingen. De wie-
bertjesdrempel gaf de meeste
trillingen, de asfaltdrempel
de minste. De voorlopige
slotsom is dat de klinker
drempel het geschiktst is.
woensdag 20 november 2002
door René Hoonhorst
TERNEUZEN - Commissaris
van de koningin W. van Gelder
ziet geen reden een onderzoek in
te stellen naar vermeende mis
dragingen van de Terneuzense
burgemeester R. Barbé.
Burgers die klachten hebben
over het functioneren van de
burgemeester of diens gedrag,
moeten zich tot de gemeente
raad richten en bovendien doet
de commissaris geen onderzoek
op basis van krantenknipsels
die hem worden toegestuurd.
Dat verklaarde de Middelburg
se kabinetsmedewerker burge
meesterszaken E. van der Hoop
gisteren.
Een groepje Terneuzense bin
nenstadbewoners kondigde de
ze week aan een handtekenin
genactie te beginnen om te
voorkomen dat Barbé langer
burgemeester blijft. DeTerneu-
zenaren vroegen Van Gelder - en
de ministers van Binnenlandse
Zaken en Justitie - een onder
zoek in te stellen naar 'het onde
mocratisch optreden van de
burgemeester'.
De commissaris zal dat niet
doen, omdat de Terneuzense ge
meenteraad de geëigende in
stantie is om gedrag van de bur
gemeester te corrigeren, mocht
die dat nodig oordelen. Van der
Hoop wijst er op dat Barbé bo
vendien nog slechts tot 1 janUaj
2003 burgemeester is en nognif
heeft aangegeven of hij s
teert naar de functie van eerst
burger van de nieuwe gemeen-
of in aanmerking wil kon»
voor een post als waarnema
burgemeester.
„Een onderzoek naar zaken ab
voorkennis, belangenverstrec-
geling en machtsmisbruik ko?
maanden. Tegen die tijd is Bar
bé al lang geen burgemeesta
meer of de vertrouwenscomim$.
sie van de nieuwe gemeenteraa
moet hem als waarnemer c
burgemeester voordragen. Aas-
giften vanwege intimidatie
bedreiging zijn er voor zover
bekend niet. De Terneuzense
verzoekers staven hun
dachtmakingen alleen met
krantenknipsels en datkanvoor
de commissaris nooit aanlei
ding zijn voor een diepgravend
onderzoek", legt de kabinets-
medewerker uit.
Overigens hoeft dat voor Van
Gelder geen beletsel te zijn om
over enige weken lijsten met in
gezamelde handtekeningen aan
te nemen, verwacht Van der
Hoop. „We weigeren geen enke
le brief, mits ondertekend. Dt
commissaris kan dus best hand
tekeningen tegen het aanblijven
van Barbé aannemen. Maar hi
zal de lijsten doorgeven aan ö-
Terneuzense gemeenteraad en
er zelf niks mee doen."
VLISSINGEN - Wandelsport
vereniging De Vrolijke Tippe
laars uit Vlissingen houdt
zaterdag 30 november de Sint
Nicolaastocht.
Iedereen kan aan deze wandel
tochten deelnemen, zowel indi
viduen als groepen. Deelnemers
kunnen kiezen uit tochten van
vijf, tien, vijftien en vijfentwin
tig kilometer. Het vertrekpunt is
het clubhuis van Zeeland Sport
aan het Baskensburgplein. Die
genen die vijftien of vijfentwin
tig kilometer lopen, beginnen
om 10.00 en de overige deelne
mers kunnen tussen 10.00 en
13.00 uur vertrekken. Leden
van de erkende wandelbonü
krijgen op vertoon van hun lid
maatschapskaart korting. Sin
terklaas en zijn pieten zijn van
12.00 tot 14.00 uur aanwezigii
het clubhuis.
HEINKENSZAND - In d.
nacht van maandag op dinsdaj
is ingebroken in een bedrijf aai
de Daniëlsweg in Heinkens
zand. Er werden enkele lucht
verhitters gestolen.
Van alle reumatische aandoe
ningen komt artrose het meest
voor. Het is een gewrichts
ziekte, die ons kraakbeen aan
tast. Minstens 650.000 men
sen, oud en jong, hebben deze
vaak zeer pijnlijke aandoening.
Misverstand 1: artrose is een
ouderdomsziekte
Fout! Artrose kan zich op elke
leeftijd voordoen. De kans op
deze aandoening is wel groter
naarmate men ouder wordt.
Misverstand 2:
artrose is slijtage
Artrose is geen slijtage, maar
een reumatische aandoening.
De kwaliteit van het ge
wrichtskraakbeen neemt gelei
delijk af. Tenslotte kan het
kraakbeen geheel of gedeel
telijk verdwijnen.
Misverstand 3:
artrose is niet te behandelen
Artrose is nog niet te genezen,
maar behandelingen zijn zin
vol. Er zijn medicijnen tegen
pijn en ontstekingen. Er is
oefentherapie, in het uiterste
geval een operatieve ingreep.
Misverstand 4: artrose is
chronische gewrichtsreuma
Chronische gewrichtsreuma of
tewel reumatoïde artritis (RA)
is weliswaar ook een aandoe
ning van de gewrichten, maar
kent een heel ander ziektever
loop dan artrose. Bij artrose
gaat de kwaliteit van het kraak-,
been achteruit, bij reumatoïde
artritis is er sprake van ge
wrichtsontsteking.
Misverstand 5: gewrichten
slijten door bewegen
Onjuist. Bewegen is juist
noodzakelijk om gewrichten
soepel te houden. Fietsen,
zwemmen, wandelen, ook al
gaat het maar om kleine
afstanden, kunnen bijdragen
tot vermindering van klachten.
Wilt u meer weten over artro
se? Neem dan contact
op met de Reumalijn.
Zie hieronder.
Nationaal Reumafonds
Voor vragen over
(leven met) reuma:
De Nationale Reumalijn
0900 - 2030300 (€0,ioPm)
www.reumafonds.nl
Giro 324
Visagist/stylist Leco van Zadelhoff heeft weer een
collectie van 12 unieke monturen samengesteld.
Speciaal voor Het Huis Opticiens! Voor mannen én vrouwen
die mooi en stijlvol bijzonder op prijs stellen.
Het Huis Hardy
Zien mag gezien worden. opticiens
VLISSINGEN BELLAMYPARK 38 - TEL. (0118) 41 20 10
Wie dit jaar nog YES zegt tegen Citroen, pakt meteen een paar stevige voordelen mee. Want de Citroen Xsara Comfort, de Citroen
Saxo Furio en de Citroen Xsara Pieasso Plaisir zijn nu extra aantrekkelijk aangekleed. Kom langs in de showroom en overtuig u
persoonlijk van ons geweldige aanbod: alle nieuwe modellen en de actiemodellen uit deze advertentie staan voor u klaar.
Citroen Xsara
al vanaf 14.210,"
Voordeel op alle Citroens Xsara
van 1.500,-
Actiemodel Citroen Xsara Comfort vanaf
15.290,- Uw extra voordeel 1,205,-
Totaal voordeel max. 2.705,-
Gratis uitgestelde betaling van
maximaal 7,500,- tot 1 oktober 2003
Citroen Saxo
al vanaf 8.670,"
2.000,- extra voordcel boven op de
ANWB B0VAG inruilwaardc (m.u.v. Citroen
Xsara Picasso 2.0 HDi Business Edition)
Actiemodel Citroen Xsara Picasso Plaisir
vanaf 20.490,- Uw voordeel 1.595,-
Totaal voordeel max 3.595,-
Gratis uitgestelde betaling van maximaal
7.500,- tot 1 oktober 2003
Pres. Rooseveltlaan 745, Vlissingen, tel. 0118 - 62 99 55. www.dijkwel.citroen.nl
UITERSTE ISaSTRATEDAIUW3l
ZOLANG OEVOCRRAAOSTI
ALS E£N CITROEN CITROEN
T~