Wethouder woest over achterblijven rapport Wieberweg geeft te veel trillingen ARTROSE: 5 grote misverstanden De nieuwste topmodellen van Leco zijn binnen! Geen onderzoek naar functioneren Barbé Metingen bevestigen overlast drempel Hoofdplaat Bomen wijken voor nieuwbouw Vrolijke Tippelaars houden Sinterklaastocht Verhitters weg Exclusieve brillenkoker cadeau bij een montuur uit de Leco collectie! ategen het Citroën-voordeel in onze showroom.® Automobielbedrijf Dijkwel BV THOLEN - De eerste bomen rond de haven van Tholen zijn gisteren gekapt. Daarmee is het start sein voor nieuwbouwplan Waterfront gegeven. Rond de haven moeten vierennegentig woningen komen. Ze hebben allemaal een eigen ligplaats voor een boot. Er worden villa's gebouwd, maar ook appartementen en twee-onder-een-kappers. foto Thom van Amsterdam door Raymond de Frel OOSTBURG - Wethouder L. Wille van de gemeente Oostburg is woedend. Een rapport over verkeersmaatregelen in Hoofd plaat, uitgevoerd in het kader van Duurzaam Veilig Verkeer West-Zeeuws-Vlaanderen, heeft volgens Wille bijna een jaar in een la van het provincie huis gelegen. Tot ongenoegen van de wethouder, omdat er conclusies in staan die belang rijk zijn voor de' situatie in Hoofdplaat. Wille uitte zijn boosheid maan dag tijdens het Bestuurlijk Overleg Duurzaam Veilig. Hij is vooral kwaad omdat hij het af gelopen jaar herhaaldelijk overleg heeft gevoerd over de si tuatie in Hoofdplaat, terwijl er dus al geruime tijd een rapport was dat de mening van de wet houder en omwonenden onder schrijft. In het rapport zijn alle maatregelen die in Hodfdplaat zijn genomen - in 2001 werd Hoofdplaat ingericht als dertig- kilometerzone - onderworpen aan een trillings- en geluidstest. Uit de conclusies blijkt dat de verfoeide verkeersdrempel richting Biervliet tijdens de nachtelijke uren meer dan maatschappelijk geaccepteerde trillingsoverlast veroorzaakt, wanneer er zwaar verkeer over heen dendert. De overlast bij de andere drempels is gering. „Ik heb in het bestuurlijk over leg op mijn sodemieter gehad, omdat ik keihard heb gezegd dat deze drempel verdwijnt. Ik kreeg daarop te horen dat dat toch allemaal wat voorbarig was. Nu blijkt ook uit de cijfers dat de bewoners gewoon gelijk hebben", aldus de Oostburgse wethouder. Het rapport is vori ge week besproken in de ambte lijke werkgroep Duurzaam Vei lig. Wille: „Toen ik hoorde dat iemand toen gevraagd heeft of de datum op het definitieve rap port gewijzigd kon worden, was mijn woede compleet. Zo gaan we niet met elkaar om en zeker niet met onze burgers." Reactie Voorzitter van het bestuurlijk overleg J. Hennekeij heeft op zijn beurt weinig op met Wille. „De gemeente Oostburg is op de hoogte van de voorlopige con clusies van het onderzoek. Er is steeds overleg geweest naar aanleiding van klachten en meetresultaten." De reactie van Wille valt volgens Hennekeij te typeren als 'een razende muis in de porseleinkast'. De verkiezin gen in Zeeuws-Vlaanderen zijn daar volgens hem niet vreemd aan. Dat het rapport niet eerder aan het licht kwam, is volgens projectcoördinator H. Uitter- hoeve te verklaren. „Het onder zoek is immers nog niet volledig. Er ontbreekt nog een belangrijk deel: een O-meting van de situa tie zonder snelheidsremmers." Omdat deze situatie op de door gaande weg in Hoofdplaat niet meer bestaat, wordt een aanvul lend onderzoek op een verge lijkbare plek gedaan. Naar ver wachting zijn de resultaten begin 2003 bekend. door Ben Jansen HOOFDPLAAT - De wieber- tjesweg als methode om de snelheid van het verkeer te verminderen, lijkt voorlopig van de baan. De blokken die het wieberpatroon vormen, veroorzaken te veel trillin gen voor nabij gelegen wo ningen. Naarmate voertuigen een wiebertjesremmer met hoge re snelheid passeren, nemen de trillingen af. Bovendien ei*vaart een be stuurder zelf minder hinder van de v-vormige betonnen blokken als hij harder rijdt. En dat kan nooit de bedoe ling van een snelheidsrem mer zijn. Ondergrond Volgens gedeputeerde J. Hennekeij (verkeer) is er nog geen reden de wiebertjesweg definitief af te schrijven. Op een andere ondergrond werkt het wellicht wel. Een andere locatie heeft hij ech ter nog niet op het oog. Bij Hoofdplaat is onderzocht wat de gevolgen van ver schillende types snelheids remmers zijn voor de omge ving: de klinkerdrempel, de asfaltdrempel en de wieber- tjesdrempel. Daarbij is gelet op snelheid, verkeersintensiteit, geluid en trillingen. Als snelheids remmer presteerde de klin kerdrempel het best en de wi- berdrempel het slechtst. Op de intensiteit van het verkeer hadden de diverse maatrege len geen invloed. Qua ge luidsbelasting werden gerin ge verschillen gemeten. De aard van het geluid verschil de wel. De meeste bezwaren over hinder hadden betx-ek- king op trillingen. De wie- bertjesdrempel gaf de meeste trillingen, de asfaltdrempel de minste. De voorlopige slotsom is dat de klinker drempel het geschiktst is. woensdag 20 november 2002 door René Hoonhorst TERNEUZEN - Commissaris van de koningin W. van Gelder ziet geen reden een onderzoek in te stellen naar vermeende mis dragingen van de Terneuzense burgemeester R. Barbé. Burgers die klachten hebben over het functioneren van de burgemeester of diens gedrag, moeten zich tot de gemeente raad richten en bovendien doet de commissaris geen onderzoek op basis van krantenknipsels die hem worden toegestuurd. Dat verklaarde de Middelburg se kabinetsmedewerker burge meesterszaken E. van der Hoop gisteren. Een groepje Terneuzense bin nenstadbewoners kondigde de ze week aan een handtekenin genactie te beginnen om te voorkomen dat Barbé langer burgemeester blijft. DeTerneu- zenaren vroegen Van Gelder - en de ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie - een onder zoek in te stellen naar 'het onde mocratisch optreden van de burgemeester'. De commissaris zal dat niet doen, omdat de Terneuzense ge meenteraad de geëigende in stantie is om gedrag van de bur gemeester te corrigeren, mocht die dat nodig oordelen. Van der Hoop wijst er op dat Barbé bo vendien nog slechts tot 1 janUaj 2003 burgemeester is en nognif heeft aangegeven of hij s teert naar de functie van eerst burger van de nieuwe gemeen- of in aanmerking wil kon» voor een post als waarnema burgemeester. „Een onderzoek naar zaken ab voorkennis, belangenverstrec- geling en machtsmisbruik ko? maanden. Tegen die tijd is Bar bé al lang geen burgemeesta meer of de vertrouwenscomim$. sie van de nieuwe gemeenteraa moet hem als waarnemer c burgemeester voordragen. Aas- giften vanwege intimidatie bedreiging zijn er voor zover bekend niet. De Terneuzense verzoekers staven hun dachtmakingen alleen met krantenknipsels en datkanvoor de commissaris nooit aanlei ding zijn voor een diepgravend onderzoek", legt de kabinets- medewerker uit. Overigens hoeft dat voor Van Gelder geen beletsel te zijn om over enige weken lijsten met in gezamelde handtekeningen aan te nemen, verwacht Van der Hoop. „We weigeren geen enke le brief, mits ondertekend. Dt commissaris kan dus best hand tekeningen tegen het aanblijven van Barbé aannemen. Maar hi zal de lijsten doorgeven aan ö- Terneuzense gemeenteraad en er zelf niks mee doen." VLISSINGEN - Wandelsport vereniging De Vrolijke Tippe laars uit Vlissingen houdt zaterdag 30 november de Sint Nicolaastocht. Iedereen kan aan deze wandel tochten deelnemen, zowel indi viduen als groepen. Deelnemers kunnen kiezen uit tochten van vijf, tien, vijftien en vijfentwin tig kilometer. Het vertrekpunt is het clubhuis van Zeeland Sport aan het Baskensburgplein. Die genen die vijftien of vijfentwin tig kilometer lopen, beginnen om 10.00 en de overige deelne mers kunnen tussen 10.00 en 13.00 uur vertrekken. Leden van de erkende wandelbonü krijgen op vertoon van hun lid maatschapskaart korting. Sin terklaas en zijn pieten zijn van 12.00 tot 14.00 uur aanwezigii het clubhuis. HEINKENSZAND - In d. nacht van maandag op dinsdaj is ingebroken in een bedrijf aai de Daniëlsweg in Heinkens zand. Er werden enkele lucht verhitters gestolen. Van alle reumatische aandoe ningen komt artrose het meest voor. Het is een gewrichts ziekte, die ons kraakbeen aan tast. Minstens 650.000 men sen, oud en jong, hebben deze vaak zeer pijnlijke aandoening. Misverstand 1: artrose is een ouderdomsziekte Fout! Artrose kan zich op elke leeftijd voordoen. De kans op deze aandoening is wel groter naarmate men ouder wordt. Misverstand 2: artrose is slijtage Artrose is geen slijtage, maar een reumatische aandoening. De kwaliteit van het ge wrichtskraakbeen neemt gelei delijk af. Tenslotte kan het kraakbeen geheel of gedeel telijk verdwijnen. Misverstand 3: artrose is niet te behandelen Artrose is nog niet te genezen, maar behandelingen zijn zin vol. Er zijn medicijnen tegen pijn en ontstekingen. Er is oefentherapie, in het uiterste geval een operatieve ingreep. Misverstand 4: artrose is chronische gewrichtsreuma Chronische gewrichtsreuma of tewel reumatoïde artritis (RA) is weliswaar ook een aandoe ning van de gewrichten, maar kent een heel ander ziektever loop dan artrose. Bij artrose gaat de kwaliteit van het kraak-, been achteruit, bij reumatoïde artritis is er sprake van ge wrichtsontsteking. Misverstand 5: gewrichten slijten door bewegen Onjuist. Bewegen is juist noodzakelijk om gewrichten soepel te houden. Fietsen, zwemmen, wandelen, ook al gaat het maar om kleine afstanden, kunnen bijdragen tot vermindering van klachten. Wilt u meer weten over artro se? Neem dan contact op met de Reumalijn. Zie hieronder. Nationaal Reumafonds Voor vragen over (leven met) reuma: De Nationale Reumalijn 0900 - 2030300 (€0,ioPm) www.reumafonds.nl Giro 324 Visagist/stylist Leco van Zadelhoff heeft weer een collectie van 12 unieke monturen samengesteld. Speciaal voor Het Huis Opticiens! Voor mannen én vrouwen die mooi en stijlvol bijzonder op prijs stellen. Het Huis Hardy Zien mag gezien worden. opticiens VLISSINGEN BELLAMYPARK 38 - TEL. (0118) 41 20 10 Wie dit jaar nog YES zegt tegen Citroen, pakt meteen een paar stevige voordelen mee. Want de Citroen Xsara Comfort, de Citroen Saxo Furio en de Citroen Xsara Pieasso Plaisir zijn nu extra aantrekkelijk aangekleed. Kom langs in de showroom en overtuig u persoonlijk van ons geweldige aanbod: alle nieuwe modellen en de actiemodellen uit deze advertentie staan voor u klaar. Citroen Xsara al vanaf 14.210," Voordeel op alle Citroens Xsara van 1.500,- Actiemodel Citroen Xsara Comfort vanaf 15.290,- Uw extra voordeel 1,205,- Totaal voordeel max. 2.705,- Gratis uitgestelde betaling van maximaal 7,500,- tot 1 oktober 2003 Citroen Saxo al vanaf 8.670," 2.000,- extra voordcel boven op de ANWB B0VAG inruilwaardc (m.u.v. Citroen Xsara Picasso 2.0 HDi Business Edition) Actiemodel Citroen Xsara Picasso Plaisir vanaf 20.490,- Uw voordeel 1.595,- Totaal voordeel max 3.595,- Gratis uitgestelde betaling van maximaal 7.500,- tot 1 oktober 2003 Pres. Rooseveltlaan 745, Vlissingen, tel. 0118 - 62 99 55. www.dijkwel.citroen.nl UITERSTE ISaSTRATEDAIUW3l ZOLANG OEVOCRRAAOSTI ALS E£N CITROEN CITROEN T~

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 16