België opent jacht op wegpiraat
PZC
PZC
««if
Oorlog volgens Kofi Annan te
vermijden als Saddam inbindt
Grotere interesse in
politiek is mogelijk
laatste stuiptrekking
Aantal verkeersdoden moet in 2010 zijn gehalveerd
19 november 1952
dinsdag 19 november 2002
België zegt snelheidsdui
vels de wacht aan. Doel is
halvering van het aantal
verkeersdoden in 2010.
Hardrijders riskeren een
boete die kan oplopen tot
2750 euro. Dat staat m,ooi
op papier, maar in prak
tijk komt er weinig van te
recht.
door Pascale Thewissen
Jelle was vijftien. Op 13 no
vember 1998 kwam hij om bij
een bizar verkeersongeluk. De
woonkamer van z'n ouders in
het Belgische Oevel (bij Geel)
hangt vol foto's van de tiener.
Het verdriet over het verlies van
hun jongste zoon is na vier jaar
nog lang niet verwerkt.
„Jelle was op weg naar school
toen op een kruising een vracht
wagen, geladen met ruiten en
aluminium kozijnen, geen voor
rang verleende aan een Merce
des. Die kon, door overdreven
snelheid, niet meer remmen en
botste frontaal op de vrachtau
to. De truck kantelde en Jelle
werd bedolven onder het glas",
vertelt moeder Gerd. Jelle werd
begraven op 19 november, op de
dag dat hij zestien zou worden.
De vrachtwagenchauffeur en de
bestuurder van de Mercedes
kwamen er vanaf met een rijver
bod van respectievelijk ander
halve en één maand en een boe
te. Gerd: ,,De rechtszaak was
vreselijk. Er was geen bewijs dat
Jelle daadwerkelijk was overle
den, zei de rechter. We moesten
eerst een overlijdensakte over
leggen. Kun je je dat voorstel
len? En dan dat gehakketak
over de prijs van de grafzerk.
Over de schuldvraag werd am
per gesproken."
Jelles moeder sloot zich na de
dood van haar zoon aan bij het
Hulpfonds voor Ouders van Ver
ongelukte Kinderen. Ze betoog
de in Brussel voor meer ver
keersveiligheid. „Vanochtend
las ik in de krant over een auto
mobilist die met 216 kilometer
per uur over de autostrade in
Antwerpen raasde. Dat soort
mensen moet dringend gecon
fronteerd worden met de gevol
gen van hun gedrag. Ik weet dat
het cru klinkt, maar ze zouden
zelf eens moeten ondervinden
hoe het is een kind te verliezen
door een ongeluk."
Jaarlijks vallen er in België ge
middeld vijftienhonderd doden
op de weg, het dubbele van Ne
derland. België voert samen met
Frankrijk de lijst aan van meest
verkeersonveilige landen in Eu
ropa. Als het om 'weekenddo-
den' gaat, is België koploper.
Tien doden of meer in één week
einde is niet uitzonderlijk. De
Antwerpse chirurg-traumato-
loog Luc Beaucourt, die al ruim
tien j aar een kruistocht voert te
gen het roekeloze rijgedrag van
jongeren in de weekeinden,
noemt het 'de verwaarloosde
ziekte'. De gemiddelde leeftijd
van de slachtoffers ligt tussen de
17 en 25 jaar. De oorzaken: over
dreven snelheid, het niet dragen
van de gordel, het ontbreken
van een verplicht sluitingsuur
voor uitgaansgelegenheden en
overmatig drank- en drugsge
bruik.
De paarsgroene regering onder
leiding van de liberaal Guy Ver-
hofstadt opent de jacht op snel
heidsduivels. Doel is halvering
van het aantal verkeersdoden in
2010. Daartoe controleert de
politie sinds vorige maand in
tensief op snelheid, het dragen
van de gordel en rij den onder in
vloed. Vooral op de grote ring
rond Brussel wordt meer gecon
troleerd. Het is de gevaarlijkste
verkeersader van België. Er ge
beuren jaarlijks 1300 ongeluk
ken, waarvan de helft met ge
wonden, veelal door te hard
rijden.
Het parlement debatteert over
een strengere aanpak van ver
keersovertredingen. Wegpira-
ten en drankrijders riskeren in
de toekomst boetes die hoger
zijn dan waar ook in Europa. In
het wetsontwerp is sprake van
drie categorieën overtredingen.
Tot de zwaarste behoren spook-
rijden, meer dan vijftig procent
te hard rijden (160 kilometer op
de snelweg of vijftig op een
woonerf) en het negeren van de
politie. De boetes kunnen oplo
pen tot 2750 euro en de bestuur
der krijgt sowieso een rijverbod
voor de duur van acht dagen tot
maximaal vijf jaar. Het wets
ontwerp, dat momenteel bij de
commissie Verkeer ligt, moet
voor het eind van dit jaar door
het parlement worden behan
deld en wordt op z'n vroegst op 1
februari 2003 van kracht.
Handhaving
Niet iedereen is onder de in
druk. Jos Ansoms, oppositielid
en verkeersspecialist van de
Vlaamse christen-democraten
(CD&V), ziet weinig in hogere
boetes als dat niet wordt gekop
peld aan een goed handhavings
beleid. „Het aantal controles is
nog steeds bedroevend laag.
Verder kent ons land geen sys
teem zoals Nederland, waarbij
boetes automatisch worden ver
werkt. Hier gebeurt dat met de
hand. Je kunt wel flitspalen
plaatsen, maar als er te weinig
mensen zijn om de verbaal af te
handelen, schiet je er niks mee
op", zegt Ansoms.
Snelheidscontroles en werken
de flitspalen zijn zeldzaam in
België. Zo bleek dit jaar dat de
flitspalen op de A12 in Wille
broek (richting Antwerpen) en
in Puurs (richting Brussel) in
2001 nooit hebben gefunctio
neerd. Een camera in de Craey-
beckxtunnel in Wilrijk, werkte
amper drie uur. De rest van de
tijd was het ding stuk. De
flitspaal is inmiddels gerepa
reerd, maar registreert alleen
snelheden vanaf 160 kilometer
per uur of meer. Reden: meer
verbalen kan de Antwerpse po
litie niet verwerken.
Ansoms woont in Wuustwezel,
bij de Nederlandse grens. „Nu al
liggen de boetes erg hoog, maar
nog rijdt iedereen hier als een
gek, omdat er te weinig wordt
gecontroleerd. Nederlanders
houden zich in eigen land aan de
snelheid, maar over de grens
wordt flink op het gaspedaal ge
drukt. In Nederland worden
jaarlijks vijf miljoen processen
verbaal opgemaakt voor te hard
rijden; België haalt amper tien
procent daarvan. En dat terwijl
België onveiliger is."
Lang niet alle Belgen zijn voor
stander van torenhoge boetes.
Zo vraagt de liberale senator
Patrick Vankrunkelsven zich af
of alternatieve straffen niet be
ter zijn. „Wie op 180 kilometer
per uur wordt betrapt, rijdt
meestal in een dure wagen en
kan zich die boete makkelijk
permitteren", zegt Vankrun
kelsven. Terwijl in het geval van
jonge bestuurders, de ouders
vaak opdraaien voor de kosten.
Ansoms heeft nog een andere
oplossing: doet iets aan de
slechte infrastructuur, verlaag
de maximumsnelheid op ge
westwegen (nu negentig kilo
meter per uur) en verbeter de
rijopleiding. „Want die is", zegt
het CD&V-Kamerlid, „op dit
moment wel erg minimaal."
van onze
redactie binnenland
De belangstelling voor de
politiek is zeker toege
nomen, constateert hoogle
raar politicologie Rinus van
Schendelen aan de Erasmus
Universiteit in Rotterdam.
Verschillende partijen boe
ken een forse ledenwinst. Het
is echter zeer de vraag of die
ontwikkeling blijvend is.
Van Schendelen: „Je hoort
het in winkels en taxi's: er
wordt veel meer over politiek
gesproken. Het is logisch dat
dit ook tot meer actieve vor
men leidt, zoals het lidmaat
schap. Maar de meeste
Nederlanders blijven toe
schouwer. Kijk maar naar
Heinsbroek en Nagel, die on
voldoende kandidaten kon
den vinden om mee te kunnen
doen aan de verkiezingen."
Politicoloog Van Schendelen
trok eerder dit jaar als be
middelaar de onderhande
lingen vlot tussen CDA, WD
en Leefbaar Rotterdam bij de
collegevorming in Rotter
dam.
De gesprekken onder leiding
van Leefbaar Roterdam-
aanvoerder Pim Fortuyn lie
pen al vrij snel volkomen
vast. Van Schendelen kwam
toen tussenbeide op verzoek
van burgemeester Opstelten
van Rotterdam.
Of de toegenomen belang
stelling voor de politiek en de
huidige groei van de leden
bestanden blijvend zijn,
durft Van Schendelen niet te
zeggen: „Er is geen onder
zoek gedaan naar de motie
ven. Feit is dat we nog een
heel lange weg te gaan heb
ben als we de ledenaantallen
willen halen uit de tijden van
de verzuiling. Het is de vraag
of die aantallen ooit weer
worden gehaald."
„Welbeschouwd hebben alle
politieke partijen samen
evenveel leden als de bad
minton bond. Die tref je niet
dagelijks op de voorpagina's
aan. Vexgelijk je het percen
tage lidmaatschap van poli-
tieke partij en met andere Eu
ropese landen, dan komt
Nederland op de laatste
plaats. Daar veranderen deze
ledenwinsten weinig aan."
„Ander voorbeeld: de vakbe
weging jeremieert over een
afkalvend ledenbestand, van
29 naar 26 procent van de
werkende bevolking. Dan
nog is de organisatiegraad
vele malen hoger dan bij po
litieke partijen. De ANWB
heeft 1,3 miljoen leden,
Greenpeace zit ook hoger
dan de politieke partijen," j
„Voor hetzelfde geld kun je
zeggen dat de huidige groei
een laatste stuiptrekking is
van een voorbij fenomeen, j
Kijk naar de Verenigde Sta- j
ten; het partij lidmaatschap
bestaat daar niet. Sommigen
zeggen dat de Verenigde Sta
ten het Europa van over tien
jaar zijn. In zijn algemeen
heid is dat onzin. Maar kijkje
naar de manier waarop de
media in Amerika tien jaar
geleden het verkiezmgspro-
ces al brachten, dan zie je
grote overeenkomsten met de
manier waarop Fortuyn bij
ons op de televisie opereerde
Misschien gaat de stelling in
dit geval dus wel op." GPD
Rinus van Schendelen
door Bob Kroon
Als secretaris-generaal van
de Verenigde Naties is Kofi
Annan (64) een van de hoogst
geschatte wereldburgers en na
Dag Hammarskjöld de popu
lairste VN-leider ooit. Hij
straalt aartsvaderlijke wijsheid
uit, die respect afdwingt van
presidenten, premiers en poten
taten. Dat verklaart zijn invloed
op het wereldgebeuren, en niet
zijn positie als 's werelds hoog
ste ambtenaar. Want een secre
taris-generaal van de VN heeft
in de 190 lidstaten evenzovele
bazen.
Hij leidt een rusteloos bestaan
want, zo constateert Annan,
„Als het ene probleem opgelost
lijkt, dient zich alweer een gro
ter probleem aan. In het nieuwe
millennium i s de wereld een j an-
boel - politiek, economisch en
ook op het gebied van de volks
gezondheid en de armoede."
Zo had hij in het Geneef se Palais
des Nations met de presidenten
van Nigeria en Kameroen nau
welijks een grensgeschil bijge
legd, of hij moest alweer naar
Belgrado om de Serviërs te be
wegen tot meer medewerking
met het Joegoslavië-tribunaal
in Den Haag, waar hij eind deze
week de Declaratie van Den
Haag in ontvangst neemt.
Tussen die bedrijven heeft de
VN-baas tijd voor een gesprek
in zijn zwaar bewaakte Geneef-
se hotelsuite. Kofi Annan (64)
lijkt ontspannen, maar schijn
bedriegt. Het geharrewar over
de VN-resolutie tegen Irak en de
diplomatieke schermutselingen
met de krijgshaftige Bush druk
ten een zwaar stempel.
Kofi Annan weegt zijn woorden
op een goudschaaltje. Hij is op
gelucht dat de Veiligheidsraad
'eenparig en democratisch' tot
ontwapening van Saddams Irak
besloot, maar acht een gewelds
uitbarsting in het Midden-Oos
ten, 'met mogelijk vergaande
gevolgen', niet uitgesloten.
Allerlaatste kans
Acht weken laveerde Kofi An
nan tussen de haviken in Was
hington, die Saddarn Hoessein
gewapenderhand te lijf wilden,
en de rest van de wereld die Irak
geen slapeloze nachten waard
vond. Uiteindelijk stemde pre
sident Bush voorlopig in met
'onvoorwaardelijke ontwape
ning' in plaats van 'vervanging'
van Saddam. Dat voorkwam
een veto van de Russen, Chine
zen en eventueel Frankrijk.
De Veiligheidsraad werd het
eens over een no-nonsense in
spectie van Saddams vermeen
de chemische, biologische en
nucleaire arsenalen. „Bij het op
één lijn kringen van alle perma
nente leden van de Veiligheids-
Kofi Annan: „Als Saddam de inspecteurs hun werk laat doen, wo
gend."
t argument voor militair ingrijpen aanmerkelijk minder overtui-
foto GPD
raad, met name Rusland en Chi
na, speelde Frankrijk een zeer
belangrijke rol", zegt Annan.
„Ik hoop dat we daarop ook in
de toekomst mogen rekenen,
want al lijkt het oorlogsgevaar
voorlopig geweken, we zijn er
nog niet uit." In de resolutie
wordt alleen gesproken over
ontwapening, niet over veran
dering van het regime in Bag
dad. De VS accepteerden dat,
zegt Kofi Annan. „Als Saddam
volledig meewerkt en de inspec
teurs hun werk laat doen, wordt
het argument voor militair in
grijpen aanmerkelijk minder
overtuigend."
Saddam koos eieren voor zijn
geld en verwelkomde de inspec
teurs omdat hij zegt niets te ver
bergen te hebben. Er zou dus
weinig te inspecteren zijn. Met
een soortgelijk argument maak
te Saddam in 1998 abrupt een
eind aan de inspecties. Zal de
Veiligheidsraad, en met name
Bush, genoegen nemen met deze
inschikkelijkheid?
„De zaak ligt nu wat scherper.
In naam van de wereld heeft de
Veiligheidsraad Saddam de
wacht aangezegd en een al
lerlaatste kans gegeven. De re
solutie eist onvoorwaardelijk,
overal en op ieder moment on
belemmerde toegang voor het
inspectieteam van Blix. Als Irak
volledig meewerkt, is dat het
eind van het verhaal en dan zie
ik geen reden voor militaire ac
tie. Maar als Irak de inspecteurs
opnieuw de voet dwars zet, of de
VN uitdaagt, dan moet de Vei
ligheidsraad zijn verantwoor
delijkheid nemen en met alle
nodige middelen de ontwape
ning van Irak afdwingen."
Maar de resolutie spreekt niet
over militair ingrijpen, waarop
Washington zo gebrand lijkt.
Wat voor 'nodige middelen'
heeft de Veiligheidsraad in petto
voor het geval dat?
„Als de Raad het niet eens kan
worden over militaire actie, dan
is het inderdaad mogelijk dat
Washington dat op eigen houtje
doet, eventueel met bondgeno
ten als Engeland. Of de Veilig
heidsraad dat kan tegenhou
den, valt te betwijfelen. Maar
hoe de wereld zal oordelen over
oorlog in Irak is een andere
zaak."
In Europa en zeker in de Arabi
sche ivereld vinden velen dat
voor Washington het hele in
spectieritueel een doekje voor
het bloeden is en dat de VS vast
beraden zijn hoe dan ook Sad
dam. politiek en liefst ook fysiek
uit de weg te ruim,en.
„Ik heb voor mijn aankomst in
Genève nog uitvoerig met presi
dent Bush gesproken. De Veilig
heidsraad spreekt niet over af
zetting van Saddam, maar eist
alleen zijn ontwapening. De
president zegt dat hij dat ook
wil - goedschiks als Saddam
meewerkt of kwaadschiks als
hij dat niet doet. Volgens die lo
gica lijkt inderdaad de conclu
sie gewettigd, dat ontwapening
alleen mogelijk is door het regi
me in Bagdad te veranderen.
Irak is zo groot als Frankrijk.
Kernwapens en raketten zijn
misschien te ontdekken, maar
chemisch en biologisch wapen
tuig? In Bali vermoordden ter
roristen tweehonderd mensen
met een bom op basis van kunst
mest. Met een emmer antrax
kun je de halve mensheid ver
delgen. Inlichtingendiensten
zeggen dat Saddam zoiets mak
kelijk kan begraven onder een
ziekenhuis of zelfs een particu
liere woning. Staan Blix en zijn
tweehonderd inspecteurs niet
voor een onmogelijke taak?
„U moet niet vergeten dat de in
specteurs veel beter beslagen
ten ijs komen dan in de jaren ne
gentig. Blix en zijn team zijn
geen politici, maar vakmensen,
uitgerust met de modernste op
sporingsmiddelen. Ik wil niet
zeggen dat dit een waterdichte
garantie is, maar het maakt hun
werk wel makkelijker. Blix zal
rapporteren en dan is het oor
deel aan de Veiligheidsraad."
Een oorlog in Irak kan het hele
Midden-Oosten ontwrichten. Is
het voor de VS als supermacht
niet verstandiger eerst een op
lossing tussen Israël en de Pa-
lestijnen af te dwingen, alvorens
Irak aan te pakken?
„De gevolgen van een oorlog in
Irak zijn inderdaad niet te over
zien, ook voor de wereldecono
mie. Een intensiever optreden
van Washington in het conflict
tussen Israël en de Palestijnen
zou een groot verschil maken.
Maar met het Kwailet - de VS,
de EU, Rusland en ikzelf - wer
ken we nu aan een nieuw be
leidsplan voor een politieke op
lossing. Dat komt volgende
maand op tafel en ik voorzie een
actievere rol van Washington na
de verkiezingen in Israël."
Srebrenica
Kofi Annan bezoekt deze week
ex-Joegoslavië. In de jaren ne
gentig was Annan belast met de
VN-vredesoperaties in Bosnië,
niet de roemrijkstee bladzijde
uit de geschiedenis van de VN,
geeft hij toe. In Nederland bengt
de parlementaire enquête het
drama van Srebrenica weer in
de actualiteit, weet hij ook.
Hij zegt zich te kunnen vinden
in het argument van ex-premier
Kok, dat Dutchbat 'wel verant
woordelijk, maar niet schuldig'
was aan de dood van wellicht
zevenduizend moslims. Kofi
Anan: „Die 'safe havens' moes
ten volgens de Veiligheidsraad
door minstens 34.600 man vre
destroepen worden veilig ge
steld. Maar we kregen van de
lidstaten slechts 7600 soldaten
en dat pas na een jaar. Het was
onbegonnen werk voor een vre
desmacht die geen partij was
voor de de Serviërs. Het is ach
teraf gemakkelijk om Dutchbat
de schuld te geven, maar ze za
ten in een onmogelijke situatie.
Dat gold ook voor de blauwhel
men van andere landen.
Maar waarom bleef de gevraag
de luchtsteun uit? Met die vraag
heeft Annan moeite. Hij zegt dat
in het VN-rapport van enkele
jaren geleden de hand ook in ei
gen boezem werd gestoken. „We
hebben volledige medewerking
verleend aan het onderzoek dat
de Nederlandse regering instel
de. U moet ook niet vergeten,
dat bij eerdere luchtacties vier
honderd blauwhelmen door de
Serviërs werden gegijzeld. Dat
heeft zeker meegespeeld bij de
toenmalige besluitvorming, die
in een wanhopig gecompliceer
de situatie plaatsvond." GPD
EINSTEIN - Professor Albert
Einstein heeft het aanbod om
president van Israël te worden
afgewezen. De Israëlische am
bassadeur in Washington had
het verzoek gedaan namens
premier Ben Goerion. De 73-
jarige natuurkundige, grond
legger van de relativiteitsthe
orie, was zeer geroerd door het
aanbod, maar zei niet geschikt
te zijn voor de functie omdat
hij slechts 'enige kennis over
de natuur en de stoffelijke we
reld' heeft.
DOODGESTOKEN - In Go-
rinchem is tijdens de kermis
een 21-jarige vrouw doodge
stoken. Ze werdzonder aanlei
ding door een onbekende met
een groot mes in haar been ge
stoken. De vrouw overleed aan
een slagaderlijke bloeding.
Een aangehouden man ont
kent iets met de steekpartij te
maken te hebben.
ZUSTER VAN RIJN - Na in 24
jaar meer dan drieduizend
Middelburgertjes ter wereld te
hebben geholpen en honder
den kraamverpleegster te heb
ben opgeleid, gaat zuster Su-
zanna van Rijn met pensioen.
Zuster Van Rijn werd in 1928
de eerste kraamverpleegster in
Middelburg. Samen met haar
collega Switters heeft ze de
moderne kraam- en zuigelin
genzorg in Middelburg opge
zet.
Uitgever:
J C. Boersema
Hoofdredactie:
A L. Oosthoek
D Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
OostsouburgseweglO
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel (0118) 484000
Fax: (0118)470102
E-mail: redactie@pzc.nl
Vlissingen:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118) 484000
Fax. (0118)470102
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Voorstad 22
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel (0113)273000
Fax. (0113) 273030
E-mail: redgoes@pzc.nl
T erneuzen: Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115) 645769
Fax. (0115) 645741
E-mall: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel. (0114) 372776
Fax. (0114) 372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel. (0111)454647
Fax. (0111) 454657
E-mail: redzzee@pzci.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17 00 uur
Zierikzee, Goes en Hulst.
8.30-17.00 uur
Internet: www.pzc.nl
Internetredactie:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden:
zaterdags tot 12,00 uur.
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18 00 uur
Tel (0118)484000.
Fax (0118) 470100
Abonnementen
(bij acceptgirobetaling geldt een
toeslag van 2.00)
per maand 20,50
per kwartaal: 55,10
per jaar 209,90
Voor toezending per post geldt
een toeslag.
E-mail: abo@pzc nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor
het einde van de betaalperiode.
Losse nummers per stuk.
maandag t/m vrijdag 1,10
zaterdag: 1,65
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties
Alle advertentieopdrachten worden
uitgevoerd onder toepassing van
de algemene voorwaarden van
Uitgeverij PZC BV alsmede de
regelen voor het advertentiewezen,
Tarieven kunnen tijdens kantooruren
worden opgevraagd.
Voor gewone advertenties:
Tel: (0118) 484240
Fax:(0118)470100
Voor kleintjes. Tel. (0118) 484321
Fax: (0118)484370
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. De door u
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor onze
(abonnementen)administratle en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener ot door ons zorgvuldig geselecteerde
derden Als u op deze informatie geen prijs steil dan kunt u dit schriftelijk melden bij: PZC. afdeling
lezersservice, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen.
Behoort tot LUGQGDGr