Strijd voor A58 in het groen PZC Kunst van het weglaten Expositie van scharen en pleisters in Bewaerschole W ooncorporaties sceptisch over plannen minister I! CDA juicht Roosevelt Academy toe kunst cultuur Werklandschap lezers schrijven dinsdag 19 november 2002 VLISSINGEN - De fractievoor zitter van het CDA in de Tweede Kamer, M. Verhagen, juicht het toe dat er in Zeeland een univer siteit komt waar studenten een brede basisopleiding kunnen volgen. Een CD A-Kamerdelegatie was gisteren op werkbezoek bij on der meer de Hogeschool Zee land in Vlissingen, waar is ge sproken over de universiteit, oftewel de Roosevelt Academy. „Dankzij de scheiding tussen een brede academische basisop leiding voor bachelors en de vervolgopleiding voor masters is het ook mogelijk in een klein schalige provincie als Zeeland hoogwaardig onderwijs van de grond te tillen", stelde Verhagen na afloop tevreden vast. „Het Zeeuwse initiatief getuigt van inventiteit." Voor de Roosevelt Academy die naar verwachting 1 september 2004 begint, wordt voor de vervolgopleiding samenge werkt met de universiteit van Utrecht. De CD A-delegatie bezocht ook patiëntenvereniging Het Kla verblad in Goes, waar de be- reikbaarheid van de zorg cen traal stond, en de Kamer van Koophandel in Middelburg. Ondernemers uitten kritiek op de in htm ogen overdadige re gelgeving in Nederland en stel den dat Nederland met de toe passing van Europese regels, zoals de Vogel- en Habitatricht lijn, te vaak voor de muziek uit loopt. Verhagen onderscheet die kritiek. Hij wees erop dat het ge lijktrekken van de concurren tieverhoudingen in Europa één van de speerpunten van het ka binet-Balkenende is. Najaarsmarkt Vremdieke HOEK - Verzorgingshuis Vrem dieke in Hoek houdt woensdag 20 november een najaarsmarkt. Er staan allerlei hobbykraam pjes, er is een rad van avontuur, en een demonstratie wijnma ken. De najaarsmarkt duurt van 10.00 uur tot 17.00 uur. door Emile Calon Rij over de Franse snelwegen. Afge zien van enkele gigantische koelto rens, wat schoorstenen en andere indu striële installaties in de verte passeert de automobilist geen industrieterrei nen. Kom daar maar eens om in Zee land, verzucht Jan Willem Bosch van de Stichting Het Zeeuwse Gezicht. Na het passeren van het Rijn-Scheldekanaal ligt links in al zijn lelijkheid industrie terrein De Poort. En iets verderop, ter hoogte van Heinkenszand, is wederom aan de linkerzijde Noordzak te zien; een nog lelijkere verzameling bedrijfs gebouwen. Cynisch: „Dat is dus de en tree van het groen-blauwe Zeeland." De Stichting houdt deze week onder de titel 'Werklandschappen in kaart' een debat over het landschap en de indu strie. Grootschalige economische in grepen zoals windmolenparken en in dustrieterreinen hebben een zeer grote invloed op het landschap. Waar het landschap oorspronkelijk model stond voor rust, ruimte en vrije tijd wordt het nu steeds vaker onderworpen aan de in vloed van werklandschappen. Al dan niet verspreide bedrijfsgebouwen, loodsen en kantoren verkleuren de ruimte van groen naar grijs, aldus de stichting. Die werklandschappen liggen vooral langs de verkeerswegen; deels verstopt achter groene singels. Veel bedrijven willen echter zichtbaar zijn voor alle passanten. Niet voor niets kruipen al die Goese autodealers naar industrie terrein De Poel II in de oksel van de A58 en de A2 56al waar ze veel beter kunnen verleiden. Die autoboulevard is voor Bosch de zoveelste aantasting van het blauw-groene karakter van Zeeland. De wat fors uitgevallen vijver, die nu als een soort horizontale groene schaamlap voor die autopaleizen wordt aangelegd, doet daar niets aan af. Vergunningen Bosch snapt de beweegreden van de au toverkopers om hun nieuwe show rooms zo in het zicht te zetten. „Ze wil len gezien worden, want dat geeft de verkoop een stimulans." Hij snapt ech ter niet dat de politiek niet terughou dender is met het afgeven van vergun ningen voor zulke zichtlocaties. Want door al dat soort bedrijventerreinen blijft er nog maar heel weinig over van het Zeeuwse landschap. Op provinciaal niveau wordt volgens hem geprobeerd het landschap te be- De Noordzak bij Heinkenszand is volgens Jan Willem Bosch van de Stichting Het Zeeuwse Gezicht niet bepaald een passende entree van groen-blauw Zeeland. archieffoto Jan-Dirk Gjeltema schermen. Een beeldkwaliteitsplan, waaraan momenteel de laatste hand wordt gelegd, moet daartoe helpen. Via zijn contacten heeft hij echter begrepen dat dat plan door politieke druk nu al veel van zijn scherpte heeft verloren. Hij vindt dat jammer, omdat het niet dat krachtige instrument wordt waar op hij hoopte. Bosch geeft aan dat bouwplannen nog te vaak puur technisch worden beke ken. „Voldoet het aan de eisen." Er is te weinig oog voor het inpassen in het landschap. Dat is deels verklaarbaar, omdat het voor velen moeilijk is een bouwtekening te visualiseren. De tech niek biedt hiervoor echter uitkomst. Er zijn computerprogramma's waarmee bouwtekeningen zo zijn te bewerken dat de beoordelaars kunnen zien hoe een gebouw in z'n omgeving past. Het is zelfs mogelijk een virtueel bezoek te brengen aan zo'n gebouw en z'n omge ving. Het laten maken en uitvoeren van zo'n programma is niet goedkoop. Bosch wijst er echter op dat de kosten in dit geval voor de baat uitgaanEen gebouw heeft een levensduur van minimaal vijftig jaar. Een lelijk gebouw verpest dus minimaal een halve eeuw de omge ving. En een verkeerd gekozen terrein zal nog veel langer een smet zijn voor de omgeving. Want als een bedrijventer rein eenmaal is aangewezen, zal het zo goed als zeker nimmer meer van functie veranderen. Dan blijft het tot in lengte van jaren een bedrijventerrein en kan het op zo'n hoogst met behulp van wat windsingels iets worden aangekleed. De Westex'schelde Container Terminal zal straks van verre te zien zijn. Het heeft volgens Bosch geen enkele zin om te proberen die terminal te verbergen achter een groene strook. „Het is totaal onmogelijk zo'n terminal aan het oog te onttrekken." Wat vooral moet worden gedaan, is zorgen voor kwaliteit. Zor gen dat er mooie gebouwen staan en mooie kranen. En de regels moeten worden gehandhaafd, zegt hij tot slot. Anders bestaat het gevaar dat de A58 straks echt dichtslibt omdat er na de komst van de WCT flinke druk zal wor den uitgeoefend om meer bedrijventer reinen langs die snelweg aan te leggen. Als overheden standvastig zijn, vast houden aan de bestaande plannen, ge- beurt dat niet. „Maar dan moet de over heid wel consequent zijn." De bijeenkomst van Het Zeeuwse Gezicht begint woensdag 20 november om 13.30 uur in het Covragebouw in Nieuwdorp. Inleidin gen worden verzorgd door gedeputeerde G. de Kok en architect B. Gillissen. Vervolgens is er een excursie langs enkele bedrijfsloca ties. De bijeenkomst wordt afgesloten met een presentatie van geslaagde en lelijke be drijfsterreinen en gebouwen. Werk van voormalig tekenleraar Erik Roest is te zien bij de kunstuitleen in Goes. foto Mechteld Jansen door Jan Dirk van Scheyen GOES - Eric Roest (Goes, 1957) was ooit tekenleraar. Maar toen schafte een van de scholen waar hij werkte computers aan en werd het vak tekenen vervangen door informatica. Op een gege ven moment gaf Roest nog maar vijf uur per week tekenles. En uiteindelijk is hij er helemaal mee gestopt. Gelukkig was hij ook nog beeldend kunstenaar. Sinds hij er als tekenleraar min of meer noodgedwongen de brui aan gaf, ging de kunst een steeds belangrijkere rol spelen in zijn leven. Zijn werk is al op veel plaatsen te zien geweest, onder meer in Vlissingen tijdens De Selectie, in Caesuur in Middel burg en in Amsterdam, waar Roest een aantal jaren woonde. Nu exposeert hij, tot en met 5 december, in de Kunstuitleen De Bevelanden in Goes. „Mijn werk is in de loop van de tijd super door-geabstx-aheerd", vertelt Roest. „Wat ik aan het begin van mijn loopbaan als te kenleraar deed, zag er natuur lijk heel andex-s uit." De schilde rijen van Roest zijn inderdaad abstract, ofschoon ze dikwijls ontleend zijn aan een concrete werkelijkheid, zoals een Japan se tuin die hem inspix-eerde. Roest verwerkt ook tastbare realistische afbeeldingen in zijn werk, die als flai'den van de wer kelijkheid - vaak in de vorm van snippers papier uit tij dschrif ten - op zijn schilderijen zijn ge plakt en vervolgens met behulp van de verf in het doek zijngeïn- tegreerd. Roest houdt ervan om de verf op zijn schilderijen laag voor laag aan te bx-engen. Hij schuurt de verf er ook weer af, om vervolgens weer iets nieuws te vei-zixinen. Zijn werk heeft soms iets weg van fresco's; dat effect bereikt hij door de ge bruikte olieverf te verdunnen met lijnolie of terpentijn. „Op die klassieke fresco's zie je ook dat de verf verdund is, met kalk", zegt hij. De tentoonstelling in Goes heet Different Vieivs. Die titel is voor tweeërlei uitleg vatbaar, vertelt de kunstenaar. Het Engelse view betekent: uitzicht, maar ook: opvatting. Die twee bete kenissen wil Roest in zijn werk tot uitdrukking laten komen. Dynamiek De landschappen die hij maakt, zijn een volstrekt eigen verta ling van wat hij om zich heen ziet: een spel van lichte kleuren en beweging, met soms strak ge lijnde, bijna geometrische rust punten die de dynamiek van zijn schilderijen accentueren. Zo maakt Roest een statement dat met een gx'oot woord een kunstopvatting genoemd zou kunnen worden. Zwier, fantasie en een beheei'st, niet al te flamboyant kleurge bruik zijn bepalende elementen in het werk van Roest. Zo ligt ex- op deze tentoonstelling een cas sette, getiteld My Secret Little Travelbox, met daarin een aan tal op de computer gemaakte re producties van landschappen die deels naar de werkelijkheid zijn geschilderd en deels zijn ontsproten aan de fantasie. Het zijn fictionele landschappen, x-eisindx-ukken die in het hoofd van de maker zijn ontstaan en die in het geheim bestaan. Roest is een schilder die de ruimte nodig heeft. Hij laat, soms letterlijk, veel open op zijn doeken, zijn werk oogt niet als een dichtgetimmerd geheel, eer der is het een vrucht van de op vatting dat je soms meer zegt wanneer je dingen weglaat dan wanneer je alles vertelt. Soms heeft hij wel vijf doeken tegelijk nodig om een idee volle dig in vormen om te zetten. Hij vindt het belangrijk dat het schilderij, eenmaal voltooid, een autonoom geheel is, dat voor zichzelf spreekt. Datpictu- i-ale aspect waardeert hij ook in schilders als De Kooning en Ma- tisse. Roest: „Maar mijn wei'k lijkt in niets op dat van lien. Het kleur gebruik van Matisse is bijvoor beeld totaal anders dan het mij ne, het is vooral zijn unieke vormentaal die me erg aan spreekt." Tentoonstelling Different Views in Kunstuitleen De Bevelanden, Wijn gaardstraat, Goes. T/m 5 december. Open: woensdag tot en met zaterdag 13.00-17.00 uur en elke eerste zon dag van de maand. f door Ali Pankow BURGH-HAAMSTEDE Steenkool, plastic, gaas, scha ren, pleisters en zelfs een massa rode kunstnagels. Het zijn ma terialen waar beeldend kunste nares Marike Vierstra uit Rot terdam haar driedimensionale installaties mee maakt. Zij ex poseert deze weken in De Be waerschole in Burgh-Haamste- de typerende voorbeelden van de twee thema's waar zij zich specifiek op toelegt. Dat zijn variaties op ondraag bare garderobe onder de titel 'Onaantrekbaar' en installaties waarin schax-en een grote x-ol spelen en waarin Vierstra te vens een hommage brengt aan de Russische dichteres Max-ina Tsvetajeva (1892-1941). Zo prijkt er een soort tent-con structie van transparant land bouwplastic in het midden van de ruimte. Vierstra heeft door middel van witte stiksels het plastic in talrijke vakjes ver deeld. Elk compartimentje be vat een huishoudschaar Het zijn er meer dan vijfhonderd. Het plastic met daarin de scha ren is breeduit gedrapeerd als wax-e het eenroyale cape met een lange sleep. Rond de hals van die cape pi-ijken dan weer scha ren. Deze zijn echter niet om huld met plastic, maar met de punten fanatiek omhoog gesto ken. De kunstenares heeft er recht tegenover een tweede installa tie opgesteld. Ook dit betreft een tent- of capevorm, maar niet met plastic en scharen maar van pleisters die in een opmer kelijk patroon zijn geplakt. Die pleisters acht Vierstra van be lang in tegenwicht met die scherpe punten. „Pleisters zijn er in de eerste plaats om bioed te stelpen en verder zijn ze voor mij ook een symbool van troost", aldus de kunstena res. Vierstra koos aanvankelijk voor een opleiding in de journalis tiek. Ze was ook enige tij d werk zaam als tekstschrijver, maar knapte af op de uitwerking van interviews voor een boek over aidspatiënten. Uiteindelijk is het boek er nog wel gekomen, maar toen had de schrijfster zelf al een overstap gemaakt naar de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Zij is zich daar direct gaan toe- leggen op driedimensionaal Marike Vierstra bouwt haar installatie in de reeks 'Onaantrekbaar' op in De Bewaerschole. foto Dirk-Jan Gjeltema werk. Met het creëren van on draagbare kleding in de vorm van installaties wil ze de absui-- diteit vei-beelden van een door mannen gedomineerde wereld waarin vrouwen als een soort infiltrant hun plekje moeten zien te veroveren. De fascinatie voor het werk van Marina Ts vetajeva inspireerde Vierstra tot het wei-ken met scharen. Het motto van die Russische dichteres was dat je steeds maar weer de rafels van je leven moet wegknippen en de boel weel moet oplappen", aldus de beel-„ dend kunstenares. Nooit eerder exposeerde Viex-stra in Zeeland. Nu is er toevalligerwijs op twee plaatsen in Zeeland werk van haar te zien. Naast de installa ties in De Bewaerschole is dat een object in de groepsexpositie Hat Ax*t in galerie JA in Ka- pelle. Voor die manifestatie maakte zij een baljurk van steenkool. De tentoonstelling in de Bewaer schole is tot en met 7 december ge opend van dinsdag tot en met zater dag van 13.30 tot 16.30 uur. Irak Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC verschi nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietiM beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat! redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen word» niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. Dert dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Overoi weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. dax-kasten en flitspalen may ook middels fysieke maatrege len zoals dwars geplaatste bloembakken, wegversmallin. gen, dx-empels en dergelijke.Di' maakt het verlenen van spoed, eisende hulp niet veiliger, wel moeilijker. Artsen die dit alles trotseren dienen te worden ge- respecteerd. Niet veroordeeld1 W.van derPhei Gargonstraattl SerooskerkefHj Irak akkoord met VN-inspec- ties (PZC, 14-11). De inspecties vormen geen garantie voor vre de, ze zijn een springplank voor de oorlog! Het minste incident zal aanleiding geven tot de meest ei-nstige gevolgen aldus Bush en Co. En een incident zal er vlug zijn. We moeten ons niet te veel illusies maken, aldus Scot Ritter, voormalig hoofd van de wapeninspecties in Irak: „De VS zullen alles doen om een provocatie uit te lokken. Er is een grote groep van mensen in de VS die oorlog willen.Bij een eventueel incident is een resolu tie niet meer nodig. De VN is nu zo goed als buitenspel gezet en de weg voor een militaire aanval ligt open. Irak heeft de resolutie aanvaard om tijd te winnen, een inval verwachten ze toch. Was hington heeft bij herhaling aan gekondigd dat het niet uitmaakt of Irak de wapeninspecties aan- vaai-dt of niet. De wapeninspec ties dienen om een legitimatie te geven voor de aanval; het mis lukken is een middel om de pu blieke opinie te overtuigen van de noodzaak van militair ge weld. Dat het feitelijk gaat om olie en wereldheer-schappij, dat zegt men liever niet. De wapen inspecties zijn nutteloos. Het wapenarsenaal van Ix-ak is voor meer dan 90 procent vernield. Na meer dan 11.000 inspecties, 5000 inspecteurs, 12 jaar em bargo, non-fly-zones en een economie die compleet aan de grond zit, kan Irak niemand be dreigen. Op tei-mijn zullen de VS en hun bondgenoten weg zinken in een moeras van verzet, een nieuw Vietnam dus Luk Brusselaars Hoefkensdijk 11 Kuitaart Boete voor arts I Met verbazing heb ik gelezen dat een officier van justitie zo ver wil gaan, dat artsen gestraft worden als ze met spoed naar een i-eanimatie gaan (PZC, 15- 11) Welk belang wordt gediend Artsen die er alles voor over hebben een patiënt te redden of de staatskas spekken. Als een arts zo'n noodgeval aanmeldt via een kennelijk speciaal daar toe ontworpen formulier, zou je mogen verwachten dat hij, na toetsing, ontslagen kan worden van rechtsvervolging. De offi cier meende dat het formulier sporadisch wordt gebruikt. Ge lukkig maar, dat betekent dat artsen hun gezond verstand ge bruiken en niet als wilde man nen rijden. Je zult maar spoed eisende hulp nodig hebben! Het verlenen van deze spoedeisende hulp wordt vandaag de dag steeds moeilijker gemaakt niet alleen door het plaatsen van ra- Boete voor arts II Arts uit Veerega zo door. U bent een pracht mens, een mensenle ven is u meer waard daneenzin- loze bekeuring (PZC, 15-nj Misschien kunnen de patiënten een fonds oprichten om uw be keuringen te betalen als pleister tegen deze krankzinnige recht spraak. Dan kimt u in het ver volg kosteloos met spoed men senlevens redden. RuudMolenm Grote Markt 7a Vlissingn Boete voor arts III Vrijdag werden we weer gecon fronteerd met een tegenstrijdig heid in het overheidsbeleid (PZC, 15-11). In Zeeland heb- ben we een door de provinciege- sponsorde actie Duurzaam Vei lig, waarbij ca. 25 agentendoor de provincie betaald worden. Doel: het terugdringen van hel aantal verkeersdoden. Middel: Bij de Zeeuwse automobilist, die niet in het bezit is van een ra darverklikker gemiddeld 1 keer per jaar een boete wegens een snelheidsovertreding bezorgen. Een arts is op weg naar een spoedgeval en oordeelt dat hij in de gegeven situatie harder kan rijden dan is toegestaan. Blij kens het verslag in de PZC vindt hij, dat hij verantwoox-delijkge reden heeft. De kantonrechter ontslaat de huisarts van rechts vervolging. Natuurlijk, wie zou er niet blij zijn met zo'n huis arts, zeker in het licht van de huidige discussie over tekortko mingen in de zox-g. Het Open baar Ministerie gaat echter in beroep en eist 250 euro. Onge veer twee jaar geleden sepo neerde hetzelfde Openbaar Ministerie een snelheidsover treding van een politieagent in Terneuzen, met de mededeling, dat deze weliswaar te hard, maar (ook) niet onverantwoord gereden had. Het verschil met de arts is, dat de agent iemand dood reed, en dat de aids op weg was om een leven te redden. Ge achte Officier van Justitie, wilt u dat eens publiekelijk uitleg gen? Mark Faasse Vijverlaan 20 Kamperland door Emile Calon VLISSINGEN - Directeur J. de Rechter van de Woningstichting Zeeuws-Vlaanderen snapt niets van de plannen van minister H. Kamp (Volkshuisvesting) om via een serie maatregelen de krapte op de woningmarkt aan te pakken. Volgens de minister moeten corporaties meer be taalbare koophuizen en duur dere huurwoningen bouwen en meer huurwoningen verkopen. Huurders willen niet kopen, omdat huren momenteel een stuk goedkoper is, reageert de directeur. Blij kbaar volgt de m i - nister de laatste ontwikkelin gen op de woningmarkt niet, sneert hij. „In onzekere econo mische tijden wordt er niet overgestapt van een huurhuis naar een koopwoning." Bovendien is nieuwbouw, ook voor corporaties, schreeuwend duur geworden, vervolgt De Rechter. Hij x-ekent voor dat wo ningwetwoningen alleen nog gebouwd kunnen worden in combinatie met een serie koop woningen. Anders is het niet mogelijk om de taak van de cor poratie uit te voeren: betaalbare woningen aanbieden aan men sen met een beperkt inkomen. De Rechter krijgt bijval van zijn Vlissingse collega J. van Beek huizen van l'Escaut. „De bouw kosten en de grondprijzen zijn de afgelopen jaren gigantisch gestegen." Hij denkt dat in de zeer nabije toekomst misschien wel drie koophuizen gebouwd moeten worden om één betaal bare woningwetwoning te kun nen bouwen. „Eén koophuis isi alleen al nodig om de onrenda bele top van de grond van een huurhuis te financieren." De Vlissingse directeur voorziet dat corporaties zich meer en meer zullen richten op renova tie, omdat nieuwbouw te duur wo x'd t. Ook de leidinggevenden van Zeeuwland (Schouwen-Duive- land) en R&B Wonen (Reimers- waal) wijzen de plannen van de minister af als niet realistisch en zeker niet bestemd voor de Zeeuwse woningmarkt. Want zeker op het platteland staan er veel meer koopwoningen dan huurwoningen. A. de Ceuster (Zeeuwland) stipt wel aan dat op Schouwen-Duiveland de problemen zo opgelost zijn als er maar weer kan worden ge bouwd. „Dan krijgt de markt weer wat lucht." Arme broeders De Rechter reageert cynisch als hij hoox-t dat de minister vindt dat rijke corporaties de arme broeders financieel moeten steunen als die laatste groep niet in staat is te bouwen. Dat gebeurt alstelt hijvia het Cen traal Fonds. Daarnaast heeft hij niet veel zin om slecht geleide organisaties te helpen. Want op zo'n manier wordt mismanage ment beloond. Hij merkt tot slot op dat de overheid corporaties duidelijk ziet als een soort melk vee. „Want we krijgen steeds meer taken toebedeeld." Zo wordt er naar corporaties geke ken als het gaat om buurtbeheer en om samenwei'kingspacten te sluiten met de gezondheidssec tor. „Wij mogen de problemen van de overheid oplossen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 38