Saab is knus en dynamisch
Zware topversie
van Mazda 6
Nieuwe Multi Wagon
Fiat blijkt erg gewoon
Daewoo Nubira
Beste
winterhand
Dieselmotor PSA
Touran midi-mpv
Mercedes in Kia
Peugeot Partner
zaterdag 16 november 2002
Hij is flink duurder ge
worden en Saab was al
geen goedkoop merk. De
nieuwe 9-3 van Saab is wel
een prachtig alternatief voor
de Mercedes C, Audi A4 en
BMW 3. De hatchback is als
ouderwets afgeschreven bij
Saab. Geen drie- en vijf-
deurs meer dus, de 9-3 is er
alleen nog als vierdeurs
sportsedan. Volgend najaar
wordt er een cabriolet van
verwacht en eindelijk komt
er (in 2004) een stationwa
gon van.
De afstandsbediening van
Saab is gelukkig niet meer
zo'n groot blok datje vroeger al
leen in je broekzak kon doen als
je zo'n woudlopersformaat
broek aan had. Groot is de nieu
we 9-3 nog altijd niet. Het inte
rieur is nog altijd knus, vlieg
tuigachtig. Aan de buitenkant
typisch Saab, maar met een
aantrekkelijke vormgeving. De
nieuwe 9-3 staat op hetzelfde
onderstel als de nieuwe Opel
Vectra. En die rijdt bepaald niet
slecht, maar de Saab is veel en
veel dynamischer.
Ook de motoren zijn trouwens
van Opel, al heeft Saab er nogal
aan gemorreld. En in de beste
Saab-traditie hebben ze dus al
lemaal een turbo. Het begint
met een 1.8t, die gewoon een in
houd van twee liter heeft en een
2Ot. De kleine letter t staat voor
lichte turbo in twee varianten,
de hoofdletter geldt voor een
turbo die de drukvulling op bij
na één bar brengt. En dat geldt
voor de 2 .OT. Bovendien is er een
2.2 turbodiesel. Al die motoren
zijn heel sportief vastge
schroefd aan een zesversnel
lingsbak of een vijf traps auto
maat.
De nieuwe kleine Saab valt op
met uitstekende stoelen. Ach
terin heb je het nog altijd niet
geweldig naar de zin, want met
name de beenruimte is daar
nogal beperkt. En de koffer
ruimte nam zelfs met 70 liter af,
vergeleken met de vorige 9-3
De baardloze contactsleutel
moet nog altijd tussen de twee
stoelen in het slot en bedient te
vens het elektrisch werkende
stuurslot. Om hem uit te kunnen
nemen hoeft de bchteruitver-
snelling niet meer ingeschakeld
te zijn. De handrem is prachtig
geïntegreerd als een beugel in de
middenconsole. Het interieur is
De nieuwe Saab 9-3 is er alleen met vier portieren. Hij lijkt wat meer op zijn enige broer, de 9-5.
smaakvol met mooie materialen
en bijzonder fraai afgewerkt.
Voor het eerst zit boven op het
dashboard een display met ge
gevens van de boordcomputer.
En Saab biedt in dit model
bluetooth aan voor de draadloze
verbinding met gsm en andere
apparaten.
Het is trouwens de eerste auto
die inspeelt op die techniek voor
draadloze informatieover
dracht voor allerlei apparaten,
als mobieltje en laptop. Het
dashboard is in een bocht om de
bestuurder heen gevormd, al is
de bocht minder prominent dan
voorheen. En het nightpanel is
gelukkig gebleven, het knopje
waarmee alle dashboardver
lichting wegvalt en alleen de
snelheid en uitsluitend vitale
gegevens gemeld worden. Lek
ker rustig voor de ogen in de
avond.
Over de motor, in dit geval de
2Ot met 17 5 pk, is weinig verve
lends te melden. Niet bijster
zuinig en met een blikkerig ge
luidje. Maar hij gaat bijzonder
vlot uit de startblokken en acce
lereert ook heel behoorlijk. De
wegligging van deze nieuwe
Saab staat op een hoog niveau.
Hij stuurt heel precies en biedt
voldoende gevoel in het stuur
wiel. Dat komt ook omdat Saab
voor compleet hydraulische
stuurbekrachtiging kiest.
De voor- en achterruit liggen
nogal vlak en de auto heeft een
mooie luchtweerstandcoëffici-
ent van 0,28. Hij heeft een wat
langere wielbasis dan het vorige
model en dat komt ten goede
aan de ruimte achterin. Al moet
hij 70 liter bagageruimte inleve
ren ten opzichte van zijn voor
ganger. Hij is net zo lang als de
vorige, maar iets hoger en bre
der. De carrosserie is hartstikke
stijf. Dat is mooi. De prijs is dat
ook en dat is minder.
Rien van der Steen
Standaarduitrusting: abs, antislipregeling, zes airbags, actieve
hoofdsteunen, elektrische bediening zijruiten, cruise control, auto
matische airco, gedeeld neerklapbare achterbankleuning, Motor
viercilinders, lichtmetaal (benzine), vier kleppen per cilinder, 1.8t,
2.0t, 2.0Ten 2.2 TiD; Vermogen: 150,175 en 210 pk, koppel 240, 265
en 300 Nm bij 2.500 toeren; diesel 125 pk; Wielbasis: 2.67 m; Baga
geruim: 425/1.050 liter; Brandstofverbruik: 1:9; Gewicht: 1.455 kg;
Max. aanhangergewicht: 1.350 kg; Prijs: vanaf €29.900 (1.8t); 2.0t
Linear €32.900; 2.2 TiD €32.500.
In de motorenfabriek van PSA Peugeot Citroën in het Franse Tré-
mery start een nieuwe productielijn voor de productie van de 1.4
HDi-dieselmotoren. De 1.4 HDi maakt deel uit van de samenwer
king tussen PSA en Ford en maakt gebruik van common rail-tech
niekmet directe inspuiting. De nieuwe productie-unit heeft een ca
paciteit van 2.500 motoren per dag. Dat aantal komt bovenop de
dagelijkse 2500 exemplaren die al in de fabriek van Douvrin ge
bouwd worden.
'Trémery' produceerde vorig jaar ongeveer 1.7 miljoen benzine- en
dieselmotoren. Daarvan zijn 83% dieselmotoren, waarmee de fa
briek de belangrijkste producent van dieselmotoren ter wereld is.
De 1.4 HDi-diesel wordt gebruikt in de Peugeots 206 en 307, de Ci
troën C3 en de Fords Fiesta en Fusion.
In een test van de Duitse tegen
hanger van de ANWB Adac is
de nieuwe winterhand Alpin
van Michelin als beste uit de bus
gekomen. Volgens de organisa
tie is de Alpin op natte en droge
ondergrond, maar ook op bevro
ren en besneeuwde wegen de
andere merken de baas. Er wer
den 31 winterhanden, die speci
aal gemaakt zijn voor lage
temperaturen en gladde onder
grond, getest.
De opvolger van de Daewoo Nubira heeft een coupéachtige sty
ling. De auto is vormgegeven door het Italiaanse bureau van
Pininfarina. Eind november wordt de auto getoond op de autoshow
van Seoul in thuisland Noord-Korea. In Europa is hij voor het eerst
te zien op de show van Genève, begin maart. De sedan wordt halver
wege 2003 leverbaar, de hatchback en stationwagon volgen later.
De auto is juist in productie gegaan in Kunsan. De auto, die in Korea
Lacetti heet, komt hierop de markt met een 1.6 en 1.8 motor. In 2004
moet er een diesel komen. Volgend jaar start Daewoo ook met de le
vering van de Evanda, opvolger van de Leganza.
Mazda wentelt zich in het
sportieve succes van de
nieuwe 6.. Alsof het om een sin
terklaascadeautje gaat levert
Mazda de 6 SportBreak, de sta
tionwagon dus, vanaf december
ook met vierwielaandrijving.
Die versie heeft de 2.3/162 pk
motor onder de kap en dat is
hard nodig ook. Want de auto
met zijn extra techniek weegt
ruim 1.500 kilo (bijna 150 küo
meer dan de voorwielaangedre-
ven 6 met dezelfde motor) en de
op zichzelf sterke motor met va
riabele klepbediening moet alle
zeilen bijzetten om indruk te
kunnen maken. Daarbij lopen
de toerentallen hoog op. Hij is er
uitsluitend met vijftraps auto
maat, die als de bestuurder dat
wil ook met de pook geschakeld
De aandrijving verloopt uitsluitend via een auto
maat die desgewenst zelf te schakelen is.
kan worden. Zo'n systeem heet
bij de een tiptronic en bij de an
der geartronic. Bij Mazda noe
men ze het activematic. Door de
pook voorwaarts te bewegen
schakelt hij terug, naar achter
op.
De vierwielaandrijving wordt
elektronisch in de gaten gehou
den. Mazda werkt er voor het
eerst mee. Samen met abs en het
stabiliteitscontrolesysteem
houden sensoren in de gaten of
een voorwiel grip verliest,
waarop bliksemsnel langs elek
tromagnetische weg motorkop
pel naar de achterwielen
gestuurd wordt. Normaalge
sproken is de aandrijving naar
de achterwielen minder dan
50%.
De auto staat ook iets hoger op
zijn wielen (slechts een centime
ter) en buiten is niet te zien dat
het om een 4x4 gaat. Want er
staat nergens awd (all wheel
drive) of zoiets op en hij is ook
niet hoger gebouwd.
Om de hoge prijs van €36.640
(vijf mille meer dan de gewone
SportBreak 2.3 moet kosten)
enigszins te rechtvaardigen rust
Mazda dit topmodel van de
nieuwe 6-serie flink uit. Met zes
airbags, lederen bekleding, air
co, afstandsbediende centrale
vergrendeling, in diepte en
hoogte verstelbaar stuurwiel,
cruise control, boordcomputer,
automatische niveauregeling,
xenonverlichting, lichtmetalen
17 inch wielen, Bose-audiosys-
teem met cd-wisselaar, een
elektrisch verstelbare bestuur
dersstoel en elektrisch bediende
(verwarmde) buitenspiegels en
zijruiten voor.
Maar anders dan bij de gewone
SportBreak is er geen handig
knopje, waarmee de achterbank
in een keer compleet plat gaat.
Dat karakuri-systeem moest er
aan geloven om onder plek te
maken voor de vierwielaandrij
ving. Dankzij het 4wd-systeem
mag deze 6 een geremd aanhan
gergewicht van 1.600 kilo trek
ken en dat is flink. De 23 met al
leen voorwielaandrijving komt
tot 1.500 kilo trekgewicht.
Rien van der Steen
De Fiat Stilo Multi Wagon heeft leuk bedachte details. Alleen jammer dat die optioneel zijn.
Je zou bijna denken dat ze het
in Italië te druk hebben met
bedenken hoe ze uit de malaise
van een totale schuld van bijna
zes miljard euro moeten komen.
Want de stationwagon van de
Fiat Stilo is de afgelopen maan
den al een paar keer van naam
verwisseld, nog voordat hij op
de markt kwam. Uiteindelijk
zijn ze eruit gekomen in Turijn:
het wordt de Multi Wagon.
Op het eerste gezicht had de
achterkant ook van een Volvo
kunnen zijn. De nieuwe Multi
Wagon van de Fiat Stilo is geba
seerd op de vijfdeurs en zit dus
net zo hoog. Daarbij komt dat
hij iets hoger gebouwd is en dat
Standaarduitrusting: abs en asr (antislipregeling), zes
hoogte en diepte verstelbaar stuurwielelektrische stuurbekrachti
ging, boordcomputer, afstandsbediende centrale vergrendeling,
elektrische bediende zijruiten; Motor: 1.6/103 pk, 1.8/133 pk,
1.9 JTD 80 pk en 1.9 JTD met tussenkoeler en 115 pk; Aandrijving:
voorwielen; Lxbxh: 4,52 x 1,75 x 1,57 m; Wielbasis: 2.60 m; Brand
stoftank: 58 liter; Bagageruimte: 510/1.480 liter; Gewicht: 1.385 kg;
Max. geremd aanhangergewicht: 1.200 kg; Prijs: v.a. €18.625 (ca
700 duurder dan de vijfdeurs); diesel v.a. €21.075.
zorgt dus voor goede in- en uit-
stapmogelijkheden. Hij komt in
februari op de markt.
De Multi Wagon is flink langer
dan de vijfdeurs Stilo en die
groei komt ten goede aan het
forse bagageruim, met lage til-
drempel en prima toegang. De
complete achterbank kan in de
wat duurdere versies in de leng
te verschuiven zodat er geen
beenruimte meer over is, maar
wel meer laadruim. In die kost
baardere versies is de achterruit
met een magnetisch slot apart
van de klep te openen.
Voorlopig is de auto leverbaar
met twee benzine- en twee die
selmotoren. De benzineversies
kennen een prima stuurgedrag,
de diesels hebben iets meer nei
ging tot onderstuur. Dat komt
door het hogere motorgewicht,
dat de auto in bochten liever
rechtuit wil stuwen. Ze hebben
ook een lichter stuurgedrag,
wellicht omdat de elektrische
bekrachtiging meer werk ver
zet.
In de rug van de passagiersstoel
zit een uitklaptafeltjeDat had
er best wat steviger uit mogen
zien trouwens. De passagiers
stoel kan ook plat.
Wie wil, kan de auto krijgen met
xenonverlichting, regensensor
en dual zone airco, maar dat
kost wel extra allemaal. De op
volger van de Marea Weekend is
een heel aardige en ruime sta
tionwagon, het is alleen dood
jammer dat die leuke dingen
waardoor hij de naam Multi Wa
gon een beetje waardig wordt
(zoals de verschuifbare achter
bank en de apart te openen ach
terruit) extra geld kosten. Was
dat niet het geval geweest, dan
zou hij aanzienlijk concurreren-
der zijn. Nu is het weinig multi,
maar eigenlijk een gewone wa
gon.
Rien van der Steen
VW is een beetje laat met zijn midi-mpv, die rond februari komt.
De Touran is gebouwd op de basis van de nieuwe Golf die ook
volgend jaar op stapel staat. Belangrijk punt wordt de maximale
laadruimte, die 1.990 liter meet en dat is voorlopig meer dan zijn
concurrenten waarmaken. Hij heeft vijf of zeven zitplekken. Nor
maal is een vi jfzits indeling met drie aparte stoelen op de tweede rij
Maar voetbalmoeders en hockeyvaders kunnen een zevenzitter be
stellen met achterin twee stoelen die in de bodem weggeklapt kun
nen worden.
De concurrent voor de Renault Scenic en Opel Zafira blinkt uit in
opbergplekjes voor kleine spulletjes. De stoelen (van 16 kilo) op de
tweede zitrij kunnen in de lengte verschoven worden en helemaal
uitgenomen worden. Standaard zijn zes airbags en actieve hoofd
steunen, extra bergvakken bovenin het dashboard, in de dakconso
le en in armsteun. De auto krijgt een 1.6/115 pk krachtbron met di
recte benzine-inspuiting (FSI) of direct ingespoten diesels: de
1.9/100 pk TDI of de splinternieuwe 2.0/136 pk TDI met vierklep-
pentechniek. In de loop van volgend jaar volgen nog twee andere
benzinemotoren.
Kia heeft in vier maanden tijdal 1.000 Sorento's verkocht. Het
Koreaanse merk speelt al met de gedachte dat het in 2003
marktleider wordt in het segment van de luxe terreinauto's. De So-
rento is een stevige 4x4die vanaf december pas echt goed leverbaar
wordt. De prijs begint bij 24.995 euro. Met grijs kenteken (als Van)
kost hij 18.995 euro.
SsangYong, een ander Koreaans merk, komt nu met een turbodiesel
voor de 4x4 Rexton, die sinds mei alleen leverbaar was als 320 met
(Mercedes-)benzinemotor. De diesel heet RX 290, ook afkomstig
van Mercedes. Met vijf cilinders en 120 pk/256 Nm. Tekoop met
(viertraps) automaat en een max. aanhangergewicht van 3,5 ton.
Zowel de 320 als de 290 zijn er ook met grijs kenteken. De 290 kost
46.990 euro, met automaat 2.500 euro meer. Met grijs kenteken
komt hij op 35.580 euro.
Peugeot brengt begin 2003 een facelift van de Partner mpv op de
markt. Met een nieuw vormgegeven fronten interieur en nieuwe
uitrusting. Het model dateert van 1996 (als bedrijfswagen) en 1997
(als mpv)Hij is er nog steeds met twee benzine- en twee dieselmoto
ren. DeXR 1.4 kost 13.930 euro, de goedkoopste diesel (1.9) 16.930
euro. Airco kost voorlopig maar 130 euro extra. Peugeot wil er in
2003 1.200 verkopen.