Saab is knus en dynamisch Zware topversie van Mazda 6 Nieuwe Multi Wagon Fiat blijkt erg gewoon Daewoo Nubira Beste winterhand Dieselmotor PSA Touran midi-mpv Mercedes in Kia Peugeot Partner zaterdag 16 november 2002 Hij is flink duurder ge worden en Saab was al geen goedkoop merk. De nieuwe 9-3 van Saab is wel een prachtig alternatief voor de Mercedes C, Audi A4 en BMW 3. De hatchback is als ouderwets afgeschreven bij Saab. Geen drie- en vijf- deurs meer dus, de 9-3 is er alleen nog als vierdeurs sportsedan. Volgend najaar wordt er een cabriolet van verwacht en eindelijk komt er (in 2004) een stationwa gon van. De afstandsbediening van Saab is gelukkig niet meer zo'n groot blok datje vroeger al leen in je broekzak kon doen als je zo'n woudlopersformaat broek aan had. Groot is de nieu we 9-3 nog altijd niet. Het inte rieur is nog altijd knus, vlieg tuigachtig. Aan de buitenkant typisch Saab, maar met een aantrekkelijke vormgeving. De nieuwe 9-3 staat op hetzelfde onderstel als de nieuwe Opel Vectra. En die rijdt bepaald niet slecht, maar de Saab is veel en veel dynamischer. Ook de motoren zijn trouwens van Opel, al heeft Saab er nogal aan gemorreld. En in de beste Saab-traditie hebben ze dus al lemaal een turbo. Het begint met een 1.8t, die gewoon een in houd van twee liter heeft en een 2Ot. De kleine letter t staat voor lichte turbo in twee varianten, de hoofdletter geldt voor een turbo die de drukvulling op bij na één bar brengt. En dat geldt voor de 2 .OT. Bovendien is er een 2.2 turbodiesel. Al die motoren zijn heel sportief vastge schroefd aan een zesversnel lingsbak of een vijf traps auto maat. De nieuwe kleine Saab valt op met uitstekende stoelen. Ach terin heb je het nog altijd niet geweldig naar de zin, want met name de beenruimte is daar nogal beperkt. En de koffer ruimte nam zelfs met 70 liter af, vergeleken met de vorige 9-3 De baardloze contactsleutel moet nog altijd tussen de twee stoelen in het slot en bedient te vens het elektrisch werkende stuurslot. Om hem uit te kunnen nemen hoeft de bchteruitver- snelling niet meer ingeschakeld te zijn. De handrem is prachtig geïntegreerd als een beugel in de middenconsole. Het interieur is De nieuwe Saab 9-3 is er alleen met vier portieren. Hij lijkt wat meer op zijn enige broer, de 9-5. smaakvol met mooie materialen en bijzonder fraai afgewerkt. Voor het eerst zit boven op het dashboard een display met ge gevens van de boordcomputer. En Saab biedt in dit model bluetooth aan voor de draadloze verbinding met gsm en andere apparaten. Het is trouwens de eerste auto die inspeelt op die techniek voor draadloze informatieover dracht voor allerlei apparaten, als mobieltje en laptop. Het dashboard is in een bocht om de bestuurder heen gevormd, al is de bocht minder prominent dan voorheen. En het nightpanel is gelukkig gebleven, het knopje waarmee alle dashboardver lichting wegvalt en alleen de snelheid en uitsluitend vitale gegevens gemeld worden. Lek ker rustig voor de ogen in de avond. Over de motor, in dit geval de 2Ot met 17 5 pk, is weinig verve lends te melden. Niet bijster zuinig en met een blikkerig ge luidje. Maar hij gaat bijzonder vlot uit de startblokken en acce lereert ook heel behoorlijk. De wegligging van deze nieuwe Saab staat op een hoog niveau. Hij stuurt heel precies en biedt voldoende gevoel in het stuur wiel. Dat komt ook omdat Saab voor compleet hydraulische stuurbekrachtiging kiest. De voor- en achterruit liggen nogal vlak en de auto heeft een mooie luchtweerstandcoëffici- ent van 0,28. Hij heeft een wat langere wielbasis dan het vorige model en dat komt ten goede aan de ruimte achterin. Al moet hij 70 liter bagageruimte inleve ren ten opzichte van zijn voor ganger. Hij is net zo lang als de vorige, maar iets hoger en bre der. De carrosserie is hartstikke stijf. Dat is mooi. De prijs is dat ook en dat is minder. Rien van der Steen Standaarduitrusting: abs, antislipregeling, zes airbags, actieve hoofdsteunen, elektrische bediening zijruiten, cruise control, auto matische airco, gedeeld neerklapbare achterbankleuning, Motor viercilinders, lichtmetaal (benzine), vier kleppen per cilinder, 1.8t, 2.0t, 2.0Ten 2.2 TiD; Vermogen: 150,175 en 210 pk, koppel 240, 265 en 300 Nm bij 2.500 toeren; diesel 125 pk; Wielbasis: 2.67 m; Baga geruim: 425/1.050 liter; Brandstofverbruik: 1:9; Gewicht: 1.455 kg; Max. aanhangergewicht: 1.350 kg; Prijs: vanaf €29.900 (1.8t); 2.0t Linear €32.900; 2.2 TiD €32.500. In de motorenfabriek van PSA Peugeot Citroën in het Franse Tré- mery start een nieuwe productielijn voor de productie van de 1.4 HDi-dieselmotoren. De 1.4 HDi maakt deel uit van de samenwer king tussen PSA en Ford en maakt gebruik van common rail-tech niekmet directe inspuiting. De nieuwe productie-unit heeft een ca paciteit van 2.500 motoren per dag. Dat aantal komt bovenop de dagelijkse 2500 exemplaren die al in de fabriek van Douvrin ge bouwd worden. 'Trémery' produceerde vorig jaar ongeveer 1.7 miljoen benzine- en dieselmotoren. Daarvan zijn 83% dieselmotoren, waarmee de fa briek de belangrijkste producent van dieselmotoren ter wereld is. De 1.4 HDi-diesel wordt gebruikt in de Peugeots 206 en 307, de Ci troën C3 en de Fords Fiesta en Fusion. In een test van de Duitse tegen hanger van de ANWB Adac is de nieuwe winterhand Alpin van Michelin als beste uit de bus gekomen. Volgens de organisa tie is de Alpin op natte en droge ondergrond, maar ook op bevro ren en besneeuwde wegen de andere merken de baas. Er wer den 31 winterhanden, die speci aal gemaakt zijn voor lage temperaturen en gladde onder grond, getest. De opvolger van de Daewoo Nubira heeft een coupéachtige sty ling. De auto is vormgegeven door het Italiaanse bureau van Pininfarina. Eind november wordt de auto getoond op de autoshow van Seoul in thuisland Noord-Korea. In Europa is hij voor het eerst te zien op de show van Genève, begin maart. De sedan wordt halver wege 2003 leverbaar, de hatchback en stationwagon volgen later. De auto is juist in productie gegaan in Kunsan. De auto, die in Korea Lacetti heet, komt hierop de markt met een 1.6 en 1.8 motor. In 2004 moet er een diesel komen. Volgend jaar start Daewoo ook met de le vering van de Evanda, opvolger van de Leganza. Mazda wentelt zich in het sportieve succes van de nieuwe 6.. Alsof het om een sin terklaascadeautje gaat levert Mazda de 6 SportBreak, de sta tionwagon dus, vanaf december ook met vierwielaandrijving. Die versie heeft de 2.3/162 pk motor onder de kap en dat is hard nodig ook. Want de auto met zijn extra techniek weegt ruim 1.500 kilo (bijna 150 küo meer dan de voorwielaangedre- ven 6 met dezelfde motor) en de op zichzelf sterke motor met va riabele klepbediening moet alle zeilen bijzetten om indruk te kunnen maken. Daarbij lopen de toerentallen hoog op. Hij is er uitsluitend met vijftraps auto maat, die als de bestuurder dat wil ook met de pook geschakeld De aandrijving verloopt uitsluitend via een auto maat die desgewenst zelf te schakelen is. kan worden. Zo'n systeem heet bij de een tiptronic en bij de an der geartronic. Bij Mazda noe men ze het activematic. Door de pook voorwaarts te bewegen schakelt hij terug, naar achter op. De vierwielaandrijving wordt elektronisch in de gaten gehou den. Mazda werkt er voor het eerst mee. Samen met abs en het stabiliteitscontrolesysteem houden sensoren in de gaten of een voorwiel grip verliest, waarop bliksemsnel langs elek tromagnetische weg motorkop pel naar de achterwielen gestuurd wordt. Normaalge sproken is de aandrijving naar de achterwielen minder dan 50%. De auto staat ook iets hoger op zijn wielen (slechts een centime ter) en buiten is niet te zien dat het om een 4x4 gaat. Want er staat nergens awd (all wheel drive) of zoiets op en hij is ook niet hoger gebouwd. Om de hoge prijs van €36.640 (vijf mille meer dan de gewone SportBreak 2.3 moet kosten) enigszins te rechtvaardigen rust Mazda dit topmodel van de nieuwe 6-serie flink uit. Met zes airbags, lederen bekleding, air co, afstandsbediende centrale vergrendeling, in diepte en hoogte verstelbaar stuurwiel, cruise control, boordcomputer, automatische niveauregeling, xenonverlichting, lichtmetalen 17 inch wielen, Bose-audiosys- teem met cd-wisselaar, een elektrisch verstelbare bestuur dersstoel en elektrisch bediende (verwarmde) buitenspiegels en zijruiten voor. Maar anders dan bij de gewone SportBreak is er geen handig knopje, waarmee de achterbank in een keer compleet plat gaat. Dat karakuri-systeem moest er aan geloven om onder plek te maken voor de vierwielaandrij ving. Dankzij het 4wd-systeem mag deze 6 een geremd aanhan gergewicht van 1.600 kilo trek ken en dat is flink. De 23 met al leen voorwielaandrijving komt tot 1.500 kilo trekgewicht. Rien van der Steen De Fiat Stilo Multi Wagon heeft leuk bedachte details. Alleen jammer dat die optioneel zijn. Je zou bijna denken dat ze het in Italië te druk hebben met bedenken hoe ze uit de malaise van een totale schuld van bijna zes miljard euro moeten komen. Want de stationwagon van de Fiat Stilo is de afgelopen maan den al een paar keer van naam verwisseld, nog voordat hij op de markt kwam. Uiteindelijk zijn ze eruit gekomen in Turijn: het wordt de Multi Wagon. Op het eerste gezicht had de achterkant ook van een Volvo kunnen zijn. De nieuwe Multi Wagon van de Fiat Stilo is geba seerd op de vijfdeurs en zit dus net zo hoog. Daarbij komt dat hij iets hoger gebouwd is en dat Standaarduitrusting: abs en asr (antislipregeling), zes hoogte en diepte verstelbaar stuurwielelektrische stuurbekrachti ging, boordcomputer, afstandsbediende centrale vergrendeling, elektrische bediende zijruiten; Motor: 1.6/103 pk, 1.8/133 pk, 1.9 JTD 80 pk en 1.9 JTD met tussenkoeler en 115 pk; Aandrijving: voorwielen; Lxbxh: 4,52 x 1,75 x 1,57 m; Wielbasis: 2.60 m; Brand stoftank: 58 liter; Bagageruimte: 510/1.480 liter; Gewicht: 1.385 kg; Max. geremd aanhangergewicht: 1.200 kg; Prijs: v.a. €18.625 (ca 700 duurder dan de vijfdeurs); diesel v.a. €21.075. zorgt dus voor goede in- en uit- stapmogelijkheden. Hij komt in februari op de markt. De Multi Wagon is flink langer dan de vijfdeurs Stilo en die groei komt ten goede aan het forse bagageruim, met lage til- drempel en prima toegang. De complete achterbank kan in de wat duurdere versies in de leng te verschuiven zodat er geen beenruimte meer over is, maar wel meer laadruim. In die kost baardere versies is de achterruit met een magnetisch slot apart van de klep te openen. Voorlopig is de auto leverbaar met twee benzine- en twee die selmotoren. De benzineversies kennen een prima stuurgedrag, de diesels hebben iets meer nei ging tot onderstuur. Dat komt door het hogere motorgewicht, dat de auto in bochten liever rechtuit wil stuwen. Ze hebben ook een lichter stuurgedrag, wellicht omdat de elektrische bekrachtiging meer werk ver zet. In de rug van de passagiersstoel zit een uitklaptafeltjeDat had er best wat steviger uit mogen zien trouwens. De passagiers stoel kan ook plat. Wie wil, kan de auto krijgen met xenonverlichting, regensensor en dual zone airco, maar dat kost wel extra allemaal. De op volger van de Marea Weekend is een heel aardige en ruime sta tionwagon, het is alleen dood jammer dat die leuke dingen waardoor hij de naam Multi Wa gon een beetje waardig wordt (zoals de verschuifbare achter bank en de apart te openen ach terruit) extra geld kosten. Was dat niet het geval geweest, dan zou hij aanzienlijk concurreren- der zijn. Nu is het weinig multi, maar eigenlijk een gewone wa gon. Rien van der Steen VW is een beetje laat met zijn midi-mpv, die rond februari komt. De Touran is gebouwd op de basis van de nieuwe Golf die ook volgend jaar op stapel staat. Belangrijk punt wordt de maximale laadruimte, die 1.990 liter meet en dat is voorlopig meer dan zijn concurrenten waarmaken. Hij heeft vijf of zeven zitplekken. Nor maal is een vi jfzits indeling met drie aparte stoelen op de tweede rij Maar voetbalmoeders en hockeyvaders kunnen een zevenzitter be stellen met achterin twee stoelen die in de bodem weggeklapt kun nen worden. De concurrent voor de Renault Scenic en Opel Zafira blinkt uit in opbergplekjes voor kleine spulletjes. De stoelen (van 16 kilo) op de tweede zitrij kunnen in de lengte verschoven worden en helemaal uitgenomen worden. Standaard zijn zes airbags en actieve hoofd steunen, extra bergvakken bovenin het dashboard, in de dakconso le en in armsteun. De auto krijgt een 1.6/115 pk krachtbron met di recte benzine-inspuiting (FSI) of direct ingespoten diesels: de 1.9/100 pk TDI of de splinternieuwe 2.0/136 pk TDI met vierklep- pentechniek. In de loop van volgend jaar volgen nog twee andere benzinemotoren. Kia heeft in vier maanden tijdal 1.000 Sorento's verkocht. Het Koreaanse merk speelt al met de gedachte dat het in 2003 marktleider wordt in het segment van de luxe terreinauto's. De So- rento is een stevige 4x4die vanaf december pas echt goed leverbaar wordt. De prijs begint bij 24.995 euro. Met grijs kenteken (als Van) kost hij 18.995 euro. SsangYong, een ander Koreaans merk, komt nu met een turbodiesel voor de 4x4 Rexton, die sinds mei alleen leverbaar was als 320 met (Mercedes-)benzinemotor. De diesel heet RX 290, ook afkomstig van Mercedes. Met vijf cilinders en 120 pk/256 Nm. Tekoop met (viertraps) automaat en een max. aanhangergewicht van 3,5 ton. Zowel de 320 als de 290 zijn er ook met grijs kenteken. De 290 kost 46.990 euro, met automaat 2.500 euro meer. Met grijs kenteken komt hij op 35.580 euro. Peugeot brengt begin 2003 een facelift van de Partner mpv op de markt. Met een nieuw vormgegeven fronten interieur en nieuwe uitrusting. Het model dateert van 1996 (als bedrijfswagen) en 1997 (als mpv)Hij is er nog steeds met twee benzine- en twee dieselmoto ren. DeXR 1.4 kost 13.930 euro, de goedkoopste diesel (1.9) 16.930 euro. Airco kost voorlopig maar 130 euro extra. Peugeot wil er in 2003 1.200 verkopen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 37