Ik ben mijn eigen psychiater Sterren stralen ook in de politiek 27 zaterdag 16 november 2002 Annemarie Oster is haar hele le ven al de dochter van. De dochter van actrice Ank van der Moer en acteur Guus Oster. Ze vindt het vervelend om zo te boek te staan, maar het weerhoudt haar er niet van om over haar ouders te schrij ven. Morgen, op haar zestigste verjaardag, verschijnt haar nieu we boek: Sjans! Annemarie Oster. Een naamverhaal. Annemarie Oster: „Achteraf is het wel goed voor me geweest, maar als kind vond ik het vréselijk om naar een pleeggezin te moeten. Ik had het gevoel dat ik door mijn ouders werd weggestuurd. Eerst woonde ik bij een familie in Leusden. Af en toe kwam mijn moeder op visite. Met haar mooie kleren en haar minzame lachje leek ze op een koningin. Ze was bijna een vreemde voor me. Nee, ik hoefde ook niet te huilen als ze weer vertrok. Ik huilde om een boek, om een hond, maar niet om mijn moeder. Later woonde ik bij een pleegtante in Amersfoort. Een fantastische vrouw. Ik ben haar nog steeds dankbaar voor de ongelooflijke onbaatzuchtigheid waarmee ze me heeft opgevangen. Ze deed echt alles om het haar dochter en mij naar de zin te maken. Ze ging met ons fietsen en kamperen. Ze nam ons mee naar het zwembad en de bios coop. Het waren echt de gelukkigste jaren van mijn jeugd. Ik heb geen normale kindertijd gehad maar ik heb geen zin om daar met zelf medelijden op terug te kijken. Het klinkt al gauw zo pathetisch. Ouders gescheiden! Naar kostschool ge stuurd! Het is misschien ook wel goed voor me geweest om in gastgezinnen op te groeien. Zo heb ik van verschil lende milieus een graantje mee kun nen pikken. ATatuurlijk vond ik dat ik niet ge- _L N noeg aandacht kreeg, maar daar in ben ik niet de enige. Bijna de gehele wereldbevolking heeft van zichzelf fy'et gevoel te weinig aandacht te krijgen. Ik heb altijd gedacht: Val ik wel in de smaak? Heb ik wel sjans? Mijn vriend stelde ook voor om mijn nieuwe boek zo te noemen: Heb ik wel sjans? Want dat is toch het leidmotief. Het is één schreeuw om aandacht. De eerste keer dat ik sjans had, was ik met mijn ouders op vakantie in San Remo. Een Italiaan, een Italiaan, reed ons op een scooter voorbij en riep: 'Hé schoonheid!' Ik dacht: 'O, wat gewel dig Ik heb sjansIk was nog geen twaalf en voelde me een ongelooflijk lelijk kind, maar die Italiaan moet al hebben gezien dat er iets aan het ont luiken was. Mijn moeder was bang dat ik een jongensgek zou worden. En dat ben ik ook geworden. Niemand mag iets negatiefs over mijn ouders zeggen, maar ik wel. Omdat het mijn ouders zijn. Ze moe ten niet aan mijn ouders komen, zoals ze ook niet aan mijn kinderen moeten komen. Soms wordt me wel verweten dat ik over mijn ouders schrijf. Maar andere schrijvers doen dat toch ook? Adriaan van Dis schrijft over zijn va der. Kees van Kooten schrijft over zijn moeder. De meeste mensen hebben het altijd over hun ouders. Maar omdat mijn ouders toevallig publieke figu ren waren, krijg ik kritiek. Alsof ik me er op de een of andere manier op laat voorstaan. Dat is niet zo. Ik héb dat wel gedaan. Als kind heb ik wel ge zegd: 'Weten jullie wel wie mijn ou ders zijn! 'Mijn ouders zelf lieten zich ook nooit voorstaan op hun bekend heid. Mijn moeder was een bescheiden en verlegen vrouw. Ze was niet echt een vrouw van de wereld, maar meer Annemarie Oster foto Harmen de Jong/GPD Curriculum vitae: Annemarie Oster is op 17 november 1942 in Den Haag geboren. Als dochter van actrice Ank van der Moer en acteur Fred Oster. Ze maakte de toneelschool niet af, maar werkte wel mee aan cabaret Lurelei en het tv-programma Hadimassa. In 1980 debuteerde ze als schrijfster. Met het boek 'Een moeder van niks'. Dit weekeinde verschijnt 'Sjans!', een bundel met persoonlijke herinneringen. Annmarie Oster is moeder van twee volwassen zoons. een degelijke Hollandse vrouw. Een harde werkster. Met beide benen op de grond. Ze wilde ook dat ik een be scheiden, behulpzaam en beminnelijk meisje zou worden. IJdelheid was ver boden. Maak geen gewag van jezelf! Van mijn vader heb ik de melancholie en het gevoel voor humor. Ironie is mijn tweede natuur. Mijn vader kon ook ongelooflijk goed mensen imite ren. Hij maakte er een heel spel van. Ik heb dat imitatietalent van hem ge- erfd. Vroeger kon ik stemmen van zangeressen aardig imiteren, maar naarmate je ouder wordt, neemt de aanvechting om mensen na te doen af. De jaloezie is minder. De agressie is minder. Mijn vader speelde ook wel toneel spelletjes met mij Dan was hij bij voorbeeld een oudere zakenman en ik een hoerige meid. Telkens als hij avances maakte, riep zij met een Frans accent: 'I dun'tunderstand!' Een keer belde hij op. Ik werkte als omroepster bij de VPRO en kon digde met een schuchter stemmetje de programma's aan: 'Goedemórgen, u luistert naar Hilversum 1 de VPRO.' Op een middag werd ik na de uitzen ding aan de telefoon geroepen. Aan de andere kant van de lijn klonk een hij gerige mannenstem: 'Bent u die dame die net zo mooi die tekst las op de ra dio? Ik kan het niet helpen, maar uw stem windt me zoop!' Even was ik in verwarring, maar daarna hoorde ik het plagerig gelach van mijn vader. Schandalig, hè? Maar mijn vader kon gewoon niet anders met vrouwen omgaan. Achteraf denk ik: 'God, god, dat ik zo van die man in verwarring kon raken'. Eigenlijk was het wel grappig. Maar ik had niet ge noeg stevigheid meegekregen om het bagatelliserend af te doen. Ik keek te gen hem op. Ik hield ook wel van die brutaliteit. Ik had vroeger weinig verweer tegen mannen die me hondsbrutaal pro beerden te versieren. Het maakte me weerloos. Mijn moeder heeft me totaal geen seksuele voorlichting gegeven. Ze vond het moeilijk om over seks te praten. Ze deed er erg gegeneerd over. Ik geloof dat ze er zelf niet veel aan vond. Mij viel het ook tegen. Ik spéél de de wildebras, ik spéélde de seks bom, maar in de praktijk was het een en al bekommernis. Seks, drugs en rock-'n-roll waren in de roerige jaren zestig verplichte kost, maar ik hield van geen van drieën. Het vervelende was ook: zodra het mocht, moest het. Ik denk niet dat dit alleen iets van mijn generatie is. Ik denk dat de mees te meisjes nog steeds niet durven te zeggen wat ze lekker vinden in bed. Ik denk datehik vind het alti j d zo moeilijk om een uitgesproken mening te geven. Laat ik maar zeggen: ik deed me stoerder voor dan ik was, en ik denk dat dit voor de meeste meisjes nog steeds het geval is. Ik heb mijn zoons nauwelijks seksuele voorlichting hoeven te geven. Als ik erover begon was het meestal. 'Mam, hou op, dat weten we allang!En als ik het over mezelf heb, kijkt de oudste me aan alsof ik het over iets heel vies heb. Als moeder wilde ik het anders doen dan mijn moeder. Vooral veel béter. Ik wilde mijn kinderen een gevoel van geborgenheid geven. Een thuis met een vader en een moeder. Ik heb het geprobeerd, maar het is me niet gelukt. Het viel me tegen om moe der te zijn. Dat kwam niet door de kin deren, maar vooral door mezelf. Ik vond me vaak een moeder van niks. Als ik te ongeduldig was geweest, als ik niet consequent was geweest, als ik onredelijk tegen mijn kinderen was uitgevallen. Je hebt van die zelfge noegzame types die het er even tus sendoor lijken te doen, maar ik had er een dagtaak aan. Eigenlijk zou je er les in moeten krijgen. En als je een on voldoende haalt, dan mag je geen kin deren. Mijn zoons, ze zijn nu 30 en 28, hebben wel eens kritiek op de manier waarop ik het gedaan heb. Zij denken dat ik minder met ze deed dan fk denk dat ik deed. Kinderen vergeten zoveel. Ik weet nog dat ze samen op een sleetje zaten en dat ik ze trok, met schier bo venmenselijke inspanning, en dat mijn jongste kind zei: 'Wat hebben wij toch een lieve moeder!Geluksgevoel doorstroomde me. Maar daar kunnen ze zich nu helemaal niets meer van herinneren. Dan zeggen ze: 'Je deed nooit wat met ons! Je was alleen maar met jezelf bezig!Dat laatste is waar, maar dat eerste niet. Recht op dankbaarheid heb je als ouder niet, maar óndankbaarheid hoeft ook niet. Vroeger voelde ik me soms wel schuldig dat ik ze op de we reld heb gezet, maar dat gevoel heb ik niet meer. Ik ben alleen maar blij dat ze er zijn. Misschien is het ook wel een voordeel geweest dat ik geen dochter heb gekregen, een dochter die met net zo'n messcherpe blik naar mij zou hebben gekeken als ik naar mijn moe der keekAls ik haar op het strand zag, dacht ik: 'Oei, zo'n figuur wil ik nooit krijgen!Maar dat heeft iedere doch ter: 'O jee, als ik maar niet op mijn moeder ga lijken! Later ga je dat ook weer relativeren. Is het eigenlijk wel zo erg dat je op je va der en moeder lijkt? Ook al zou je het niet willen, sommige eigenschappen steken altijd weer hun kopje op. Dat zit in je aard. Ik ken mezelf nu door en door. Ik heb geen psychiater meer nodig. Ik ben mijn eigen psychiater. De eerste keer dat ik bij een psychiater kwam, was na een test die ik moest doen om op de toneelschool te worden toegelaten. De Rohrschachtest. Dan kreeg je een inktvlek te zien en moest je zeggen wat je daarin zag. Ik aarzelde tussen een door spinrag overwoekerde vleer muis en een dito vagina. De dokter die de test afnam, vond mijn antwoord lang niet zo fantasieloos als ik vrees de, want ik mocht onverwijld naar een psychiater. Mijn vader vond het zonde van het geld. Mijn moeder vond het flauwekul. Ze zei: 'Met dat kind is niets aan de hand!Maar ik vond het machtig interessant. Aandacht, aan dacht, hè. Maar het viel erg tegen. Lag ik daar een paar ochtenden ln de week op een sofa tegen een oude en sombere psychiater te praten. Soms stelde ik hem een vraag. Eerst hoorde ik dan geruime tijd niets en daarna kwam de geijkte wedervraag: 'Wat vindt u er zelf van?' Maar vaker bleef mijn vraag in het luchtledige hangen en kreeg ik helemaal geen antwoord. Ik dacht op dat moment dat die man bewust stom metje zat te spelen, maar naderhand kwam mij ter ore dat hij stokdoof was. Later, toen het slecht in mijn huwelijk ging, ben ik voor gesprekstherapie naar een psychiater in Bloemendaal gegaan, en daar heb ik heel veel aan gehad. Je krijgt troost. Je krijgt te ho ren dat je niet helemaal ongelijk hebt. Dat geeft een lekker gevoel. Op de een of andere manier krijg je dankzij psy chiaters toch meer inzicht in jezelf. Het zijn advocaten van je ziel. Nu heb ik ze niet meer nodig. Ik heb genoeg inzicht in mezelf. Ik ben als persoon lijkheid in mijn voegen gevallen. Op de valreep. Voor mijn zestigste ver jaardag. Er blijft steeds minder tijd over om een roman te schrijven. Ik schrijf nu alleen nog columns, maar wil wel eens fictie schrijven. Een roman. Ik durf het nog steeds niet, maar ik wil het wel proberen. Sober. Sec. Zonder behaagzieke grapjes. Misschien moet ik me zelf ook wel weglaten. Maar dat is moeilijk voor iemand die zo egocen trisch is. Ik moet er niet te lang mee wachten, want ik merk dat de tijd steeds sneller gaat. Je denkt van jezelf: ik heb een ra zendsnelle geest en ik handel na venant, maar in de praktijk merk ik dat mijn motoriek geen gelijk tred houdt. Het is een wat makkelijke metafoor, maar de tijd lijkt op het laatste restje op een klosje garen dat er 'rrrrrrt...' ineens heel snel vanaf spoelt. Ik vind dat een mooi beeld, maar ik denk me teen: dat is zo'n mooi beeld, dat heeft iemand anders vast al bedacht. Ik kan toch niet de eerste zijn die dat be denkt?" Mick Salet Ronald Reagan schopte het tot gouverneur en president; in 1938 speelde hij met Susan Hayward een hoofdrol in de film Girls on Probation. foto ANP Politieke ambities zijn geen mens vreemd. Daarom is het ook niet zo verwondei'lijk dat populaire be spelers van de vermaaksindustrie het landsbelang willen dienen. Filmsterren met politieke ambities. In de Verenigde Staten kijken ze er niet van op. Ook omdat het op een positieve manier bijdraagt aan de uitstraling van het continent. Amerika ziet zich namelijk graag geaffi cheerd als het land van de onbegrensde mogelij khe- den. I Eerder deze maand trok Arnold Schwarzenegger (55) aan de bel met een zogenoemd burgervoorstel voor uitgebreide, naschoolse opvang die door de staat zou moeten worden betaald. Volgens vrienden is het een I eerste vingeroefening van de Republikein die, zo we tenzij, z'n zinnen heeft gezet op een gouverneurspost in Californië. De in Oostenrijk geboren voormalige Mr. Universe heeft tot 2006 om zich voor te bereiden. I En hij is niet bij voorbaat kansloos. Voormalig film collega Ronald Reagan ging hem - tussen 1967 en j 1975 -in die functie voor. De 33ste gouverneur van deze staat schopte het zelfs tot president.. Opmerke lijk, ook omdat Reagan in 1938 door de Amerikaanse Communistische Partij als lid werd afgewezen. Uit zijn antecedentenonderzoek kwam hij naar voren als een idioot die elke twintig minuten van politieke op vattingen verandert'. Onderzoek in het US National Archive wijst uit dat Reagan noch Schwarzenegger een voortrekkersrol vervult. Halverwege de negentiende eeuw was impre sario en circuseigenaar P.T. Barnum een van de eer sten die een geslaagde gooi deden naar een politieke functie; eerst was hij vertegenwoordiger voor Con necticut in het Huis van Afgevaardigden, later werd hij burgemeester van Bridgeport. Sindsdien vervul den meer dan vijftig mensen uit de vermaaks industrie (zoals acteurs, musici, regisseurs en script schrijvers) een politieke functie. Zo leert een wilde greep dat Shirley Temple (74), het beroemdste kindsterretje uit de geschiedenis van Hollywood - tussen 1932 en 1949 goed voor 25 films- haar politieke loopbaan begon als Amerikaans afge vaardigde in de Verenigde Naties. Later werd ze am bassadeur, eerst in Ghana en, voor haar pensioen, in Tsjechoslowakije. Sonny Bono, de mannelijke helft van het in de jaren zestig wereldberoemde duo Sonny Cher ('I got you babe', 'The beat goes on'), was, voor hij bij een ski-on geluk in 1998 omkwam, Republikeins Congreslid. De eerder dit jaar met een ere-Oscar onderscheiden ac teur Sidney Poitier (75), bekend van films als 'Guess who's coming to dinner' en Lilies of the field is am bassadeur van de Bahama's in Japan, terwijl Clint Eastwood (71) - toch vooral een westernheid - twee jaar burgemeester van Carmel was. Hoezeer de ac teur en regisseur door de politiek wordt gegrepen, bleek onlangs toen hij werd benoemd tot lid van de Park- en recreatiecommissie van de staat Californië. En dan is er nog Ruben Blades, de als zanger begon nen advocaat die, soms op een opruiende manier, in het politieke potje van Panama roert. In 1994 deed hij een gooi naar het presidentschap van het Midden- Amerikaanse land maar werd, na Ernesto Pérez Bal- ladares, tweede. Wie na dit alles vaststelt dat de Nederlandse polit iek klemdoos is, vergist zich. Ook ons land heeft bekende Nederlanders die graag op een actieve manier hun politieke kleur tonen, al doen ze dat vaak wat minder uitbundig dan hun Amerikaanse collega's. Zo werd zwemster Erica Terpstra een prominent VVD-kamer- lid en staatssecretaris. Acteur Boris van der Ham, tussen 1977 en 1999 actief bij toneelgroep De Appel, strijdt op landelijk niveau voor D66. Hij heeft inmiddels geconstateerd dat er in de Kamer slecht toneel wordt gespeeldJe moet geen rol spelen die niet de jouwe is", lij kt hij zijn collega's als wijze les te willen meegeven om daar aan toe te voegen dat je in de politiek ock emotie moet toelaten en op je mening moet durven terugkomen. Peter Tetteroo, in de jaren zestig zanger van de Tee Set ('She likes weeds'), was tot aan zijn dood in sep tember van dit jaar actief als gemeenteraadslid voor Leefbaar Delft. Fluitiste Berdien Stenberg zit voor het CDA in de gemeenteraad van Almere. Zij houdt het langer uit dan André Hazes. De volkszanger - zijn aandachtspunt was het waterskiën op de Vinkeveen- se Plassen - vond het als gemeenteraadslid voor Ron de Venen Belang na vier maanden al welletjes. Hij heeft duidelijk geen voorbeeld genomen aan Pink pop-organisator Jan Smeets, die de afgelopen twin tig jaar zeer actief is geweest in de Limburgse poli tiek. Toch lijken die functies niet leuker dan de baan die Rijk de Gooyer tussen 1951 en 1961 in Berlijn had. De Gooyer, die er een acteursopleiding volgde, fungeer de op het hoogtepunt van de Koude Oorlog namelijk als geheim agent voor de CIA. Media Dat politieke partijen - ook elders in de wereld - graag leunen op populaire beroemdheden ligt eigenlijk voor de hand. Zo weten zij als geen ander hoe ze met de media moeten omgaan. In een combinatie van soms speelse eerlijkheid en geacteerde bevlogenheid brengen ze de boodschap over. Wat bij het uitdragen ervan soms enigszins in de weg zit, is de vaak strenge partijpolitiek. Wat dat betreft heeft bijvoorbeeld Bo no (zanger van U2) een veel beter leven. Hij bespeelt de wereldleiders, die hij veelvuldig ontmoet, met zijn persoonlijke politieke denkbeelden. Dat neemt echter niet weg dat zo'n beroemdheid, dankzij zijn uitstraling, heel wat in de melk te brok ken kan hebben bij het verkleinen van de kloof tussen burger en bestuur. Onderzoek heeft echter uitgewe zen dat een populaire held van het witte doek niet al tijd een goed bestuurder of volksvertegenwoordiger is. Misschien is Ronald Reagan het krachtigste voor beeld. Want behalve dat een filmverslaving hem par ten speelde, wist de president ook niet altijd feit en fictie uit elkaar te houden. Glenda Jackson, de Britse actrice die voor haar district Hampstead actief was in het Lagerhuis, zei over Reagan: „Volgens mij is hij nooit acteur geweest en ik betwijfel of we hem een po liticus mogen noemen." Hans Piët

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 27