Teletaxi nu ook op Walcheren Veerhavens worden straks omgetoverd in natuurgebied 11 Politie in Zeeland blijft op sterkte Open dag tunnel biedt informatie en familievermaak Paal op sokken Zwetend naar een baan Axelse boer vernietigt zelf dode runderen yervoer vanaf de voordeur Auto bekrast Marine laat op Vlakte van Raan bom ontploffen Vertraging op Zeeuws spoor Tennisbaan krijgt licht zeeuwse almanak Scooter WALCHEREN zaterdag 16 november 2002 MIDDELBURG - Op Walcheren gaat vanaf half maart de tele taxi rijden. Met de vervoers dienst kunnen passagiers vanaf bun voordeur naar een andere plek op Walcheren rijden. Kos- len: één euro per zone. Dat is duurder dan het openbaar ver voer, maar goedkoper dan de jen voorbeeld: voor gebruikers van het openbaar vervoer is het aunogeen crime om van Bigge- berke naar Vlissingen te komen Het kost minimaal twee busrit- ten om in de havenstad te ko men, voor- en natransport uit gezonderd. Maar dat gaat half maart veranderen. Want wat in de rest van Zeeland al een be iend fenomeen is, wordt dan ook op Walcheren ingevoerd: het collectief vraagafhankelijk vervoer, zoals de teletaxi offici eel heet. Taxi-ondernemer Blaakman verzorgt de nieuwe vervoersvorm. Die kwam on langs bij de openbare aanbeste ding als beste uit de bus. Wie zich met de teletaxi wil ver voeren, moet zich minimaal een uur van tevoren aanmelden bij deTeletaxicentrale. Debus rijdt zeven uur 's ochtends tot twaalf uur 's nachts. De chauf feur mag een kwartier eerder of later ter plekke zijn en onder weg ook andere passagiers op halen of afzetten. De Teletaxi rijdt dus niet altijd de kortste route, maar de reistijd mag maximaal anderhalf maal zo veel tijd vergen als een recht streekse verbinding. De vervoersdienst, die rijdt met kleine busjes of personenauto's, nam tot voor kort alleen gehan dicapten en-mensen met een 65- plus-pas mee. Maar vanaf 15 maart kan iedereen voor één eu ro per zone van de teletaxi ge bruik maken. Dat is iets duurder dan de reguliere bus, maar daar staat tegenover dat de reiziger thuis wordt opgehaald en op de plek van bestemming wordt af gezet. En bovendien: een rit met de taxi kost nog altijd meer. Het ritje met de teletaxi wordt con tant aan de chauffeur of met een chipkaart betaald. En voor de berekening van de prijzen wor den dezelfde zones gebruikt als bij het gewone openbaar ver voer. Voor kinderen tot twaalf jaar, 65-plussers en houders van een OV-abonnement geldt een gere duceerd tarief van tachtig euro cent per zone. Wie veel met de teletaxi gaat, kan met een kor tingpas goedkoper reizen. Voor gehandicapten blijft, in tegen stelling tot andere delen van Zeeland, een aparte vervoers vorm bestaan. In Zeeuws- Vlaanderen en op de Bevelan- den is ervoor gekozen de tele taxi en het vervoer van gehandi capten te bundelen. VLISSINGEN - De verlaging van het waterpeil in het Kanaal door Walcheren biedt niet alleen vak lui de mogelijkheid de kunstwerken onder han den te nemen, het geeft ook een aardig kijkje op wat er onder water allemaal (aan)groeit. De meer palen bij de Souburgse brug zijn in de loop der ja ren een geliefd stekje geworden voor pokken. Wie niet beter weet, zou denken dat de palen sokken hebben gekregen. De provincie, beheerder van het kanaal, doet overigens geen moeite de aangroei te verwijderen. Schoonmaken heeft geen nut. De na tuur laat zich niet leiden door een mensenhand. foto Lex de Meester 1 DOMBURG -Een auto die ge parkeerd stond in de Driewe genhof in Middelburg is afgelo pen nacht bekrast. De auto is rondom bekrast en heeft een schade van meer dan tweedui zendeuro. VLISSINGEN - De marine heeft gisteren een bom uit de Tweede Wereldoorlog tot ont- I ploffing gebracht. Dit gebeurde op de Vlakte van Raan, zo'n der- I tien kilometer uit de kust van Westkapelle. Rond half drie werd het explo sief onder water tot ontploffing gebracht. Dat veroorzaakte een waterkolom die tot ver in de omtrek te zien was. Plaats van handeling was de Vlakte van Raan waar de marine een spe ciale inrichting heeft om derge lijke explosieven te laten knal len. Al een aantal malen eer der wilde de marine de bom on schadelijk maken, maar het slechte weer verhinderde dat telkens. Een visser uit Yerseke vond de bom in juli van dit jaar. Toenter tijd waren specialisten van de marine al vijf uur bezig geweest om de bom onschadelijk te ma ken. „De bom is van Duitse ma kelij en zit vol met boobytraps. Wé hadden onze handen er vol aan", verklaart W. Meurer, hoofd van de Duik- en Demon- teergroep van de Koninklijke Marine. Het gaat om een zoge heten invloedsmijn. Die detec teert een schip aan de hand van magnetische of akoestische ver anderingen. De bom stamt uit 1944. GOES - Treinreizigers op de Zeeuwse spoorlijn moeten tot het einde van het jaar op werk dagen rekening houden met vertraging. Overdag wordt er tussen Goes en Middelburg gewerkt, waar door slechts één spoor beschik baar is. Het komt daardoor re gelmatig voor, zeker als een trein al te laat is, dat in Goes of in Middelburg moet worden ge wacht tot een tegenligger pas seert. In opdracht van Railinfrabe- heer worden klemmen vervan gen waarmee de spoorrails op de bielzen Vastzitten. Bij veel on derhoudswerk kiest Railinfra- beheer ervoor het treinverkeer in een weekeinde of meerdere weekeinden stil te leggen. Dat is op de Zeeuwse lijn niet gebeurd, omdat het om een langdurig karwei gaat. Overigens rijden op de Zeeuwse lijn slechts vier personentreinen per uur, waardoor het treinver keer ook over één spoor kan worden afgewikkeld, René van Berkum is dolblij dat het certificaat van het bewegingsproject heeft behaald. door Ron Magnée VLISSINGEN - Een groep van zeventien Walcherse uitkeringsgerechtigden heeft de afgelopen drie maanden een bewe gingsprogramma gevolgd. Doel was de conditie op te krikken én de motivatie te vergroten om scholing te volgen of een baan te zoeken. Voor sommige deelne mers betekende de cursus een complete ommezwaai. Zoals voor René van Berkum uit Vlissin gen. Op de kop af twaalf weken geleden begon h ij met het programma„In het be gin had ik er niet zulke hoge verwachtin gen vanTot die tijd deed Van Berkum zo goed als niets aan sport. Door tal van pro blemen had de twintiger dan ook naar ei gen zeggen 'een conditie van een man van midden veertig'. De eerste drie weken waren zwaar, maar al snel knapte Van Berkum zienderogen op.Ik viel tien kilo af en kwam beter in mijn vel te zitten." Van Berkum roemt dan ook de structuur, de regelmaat en de fysieke inspanning van de cursus. Dat is nu ook precies wat de cursus be oogt, vertelt trainer René Maljaars. „Het waren allemaal mensen die weinig aan sport deden en blanco aan de cursus be gonnen." Zo goed als alle deelnemers haalden de eindstreep: van de achttien ingeschreven cursisten viel er ééntje af. Een goede score, betoogt Maljaars, want het uitvalpercentage met soortgelijke cursussen elders is vaak hoog. Kledingbon Bovendien werd er wel wat van de cursis ten verlangd. Drie keer per week kregen de deelnemers om negen uur 's ochtends een training, afwisselend in het zwem bad, in de fitnessclub of gewoon buiten. Bij het begin van de cursus kregen de deelnemers als lokkertje een kledingbon van honderd euro. Waren ze niet bij meer dan zeventig procent van de trainingen aanwezig, dan moest de bon weer wor den terugbetaald. Inmiddels is een twee de groep begonnen. Bij de eerste lichting foto Ruben Oreel was het belangrijkste doel om de deelne mers sociaal te activeren. Bij de tweede groep zal reïntegratie nog centraler staan, betoogt Maljaars. Daarom zullen de deelnemende partijen, het sportbe- drijf Ergo Control, reïntegratiebedrijf Wende en de gemeenten Veere en Vlissin gen, nog beter bekijken hoe de deelne mers kunnen terugkeren in het arbeids proces. Van Berkum is door de cursus een com pleet ander mens geworden. „Ik loop nu twee keer per week hard, zo'n vijf tot ze ven kilometer per keer. Daarnaast zwem en fitness ik. En sinds kort doe ik ook aan voetbal. Ik heb al eens meegetraind bij SV Ritthem en wil dat vaker gaan doen." door Wout Bareman KLOOSTERZANDE - De veer havens van Kruiningen en Perkpolder worden natuurge bieden. die worden ingepast in de compensatieregeling voor de verdieping van de Wester- schelde. Dat maakte Rijkswa terstaat Zeeland gisteren be kend. Waterstaat en andere overheidsinstanties zochten al enkele jaren naar een nieuwe bestemming van de havens en pleinen. In Vlissingen en Breskens wordt de huidige situatie met het oog op de verlate ingebruikname van het fiets-voetveer nog even buiten beschouwing gelatenDe discussie over het toekomstig gebruik van het 'veerpleinge- bied' volgt later. Rijkswater staat heeft wél concrete plan nen voor de veerpleinen in Kruiningen en Perkpolder. Die moeten voor een belangrijk deel worden teruggegeven aan de natuur. De plannen om van de veerha ven in Kruiningen een handels haven te maken, werden eind 2000 al door de gemeente Rei- merswaal afgeschoten. De ha ven zou een ongewenste barriè re vormen voor de ontwikkeling van het dorp Kruiningen. Een inventarisatie van Rijkswater staat naar andere wensen van de Zeeuwse overheden leverde niets op, waarna alleen de na tuurontwikkeling nog in beeld kwam. Recreatie Rijkswaterstaat volgde daarbij de route die werd uitgestippeld door de Zeeuwse overheden in het Natuurcompensatiepro gramma Westerschelde en werkt nu een plan uit voor de aanleg van schorren en slikken in het veerhavengebied. Er blijft ruimte voor recreatie. Daarnaast wordt overwogen de veerfuik als een soort monu ment midden in het natuurge bied te handhaven. In Kruiningen wordt in maart 2003 begonnen met de sloop van het veerplein, waarna het nieu we natuurgebied kan worden aangelegd. Daarvóór is wel een wijziging van het bestemmings plan vereist. Begin volgend jaar wordt de verandering voorge legd aan de bewoners. Perkpolder Het project Kloosterzande aan Zee wordt ingepast in de (nog vage) plannen voor de toekom stige bestemming van veerha ven en veerplein in Perkpolder. Projectleider A. van Berchum van Rijkswaterstaat gisteren: „Dat project is helemaal een ge meentelijke aangelegenheid, maar wij houden de deur op een kier." Dat is een beleidswijzi ging. Eerder wees Rijkswater staat iedere scheepvaartbewe ging in de havenmonding uit oogpunt van veiligheid af. Maar na het afsluiten van een conve nant tussen waterstaat, de ge meente Hontenisse en de pro vincie staat de deur weer op een kier, zegt projectleider Van Ber chum. De kosten van Kloosterzande aan Zee (onderdeel van de recre atievisie van Hontenisse) be dragen ruim 34 miljoen euro. Hontenisse ziet het project als een belangrijk alternatief voor het wegvallen van het werk bij de veerdienst. Het veerplein in Perkpolder wordt in ieder geval direct na de ingebruikname van de Wester- scheldetunnel, in maart volgend jaar, gesloopt. De provincie wil van de oostelijke Perkpolder (pal naast de veerhaven; 18 hec tare groot) een natuurgebied maken. doorHarmen van der Werf DEN HAAG - Politiekorpsen in plattelandsgebieden, waaron der Zeeland, hoeven tot 2005 niet in te krimpen. Minister Remkes van Binnen landse Zaken heeft dit gisteren in een brief toegezegd aan de Tweede Kamer. Tien politie korpsen door heel Nederland dreigden door een herbereke ning van de noodzakelijke poli tiesterkte vanaf 2003 tot vijf procent in hun budget te worden gekort. Dat zou het gevolg zijn van een nieuwe, tweejaarljkse herverdeling van politiegeld over heel Nederland, waarbij rekening wordt gehouden met het inwonertal en de samenstel ling van de bevolking. Voor één regio die Remkes niet noemt, zou de herverdeling wél een heel gunstig effect hebben. Die zou er vijftien procent bij krijgen. Minister Remkes voelt weinig voor zulke forse verschuivin gen, omdat het op het platteland tot minder politieagenten zou kunnen leiden. Terwijl het kabi net juist heeft toegezegd en ook wil waarmaken dat er verspreid over het land vierduizend agen ten bijkomen tot 2007. Gemeen tebestuurders en hoofdcommis sarissen van politie hadden ook al gewaarschuwd voor 'ont- blauwing' van het platteland. Het is volgens Remkes boven dien onduidelijk of het nieuwe financiële herverdelingssys teem direct verband houdt met (on)veiligheid in de verschillen de politieregio's. Hij wil daarvoor eerst meer be wijzen op tafel hebben. Remkes vindt het bovendien belangrijk dat er rust blijft bij de politie in het hele land, zodat de korpsen kunnen doen waarvoor ze be staan, veiligheid vergroten en criminaliteit bestrijden. door Eugène Verstraeten AXEL - Bij een controle op een boerenbedrijf in de gemeente Axel heeft de Algemene Inspec tie Dienst (AID) vier kadavers gevonden. De boer had de dode dieren zelf begraven. Dat is ver boden volgens de destructiewet. De AID hield de controle omdat de eigenaar van het bedrijf nau welijks aan- en afmeldingen deed van zijn veestapel. Ook hadden omwonenden regelma tig dode dieren zien liggen. Uit gegevens van het destructiebe drijf bleek bovendien dat er geen dode dieren van de boerde rij zijn afgevoerd. Volgens de administratie zijn er nog dertig tot veertig runderen 'zoek'. De Algemene Inspectie Dienst heeft een gespecialiseerd be drijf ingeschakeld om ter plaat se de grond na te speuren. Dat kwam echter niet verder dan de ontdekking van een drietal be graven kadavers van vee en de overblijfselen van een hert of schaap. De boer krijgt een proces-ver baal voor het overtreden van de destructiewet en de regelgeving voor het registreren van zijn dieren. De veehouder moet van 31 niet-geregistreerde runderen die momenteel op de boerderij verblijven nog met DNA-onder- zoek proberen de herkomst aan te tonen. Anders worden de die ren waarschijnlijk geruimd. Volgens de destructiewet zijn veehouders verplicht overleden dieren te laten ophalen door destructiebedrijf Rendac. De boer kan een forse boete krijgen voor elk overleden dier waarvan hij geen aangifte heeft gedaan en een boete voor elk dier dat hij niet heeft laten afvoeren voor destructie. DEN HAAG - De Raad van Sta te heeft het groene licht gegeven voor de installatie van verlich ting bij tennisbaan De Schelde in Vlissingen. De bezwaren van de eigenaar Teselaar van cam ping De Nolle zijn door het rechtscollege van tafel geveegd. De ondernemer vreesde verlies van klandizie, met name in het voor- en naseizoen, als er ook 's avond bij De Schelde geten nist zou worden. Camping de Nulde ligt naast de tennisbaan. Gasten zouden niet alleen licht hinder ondervinden als de mas ten er staan. Tesselaar vreest bovendien dat de avondopen stelling van het sportpark zou leiden tot te veel herrie. Tennis baan De Schelde, dat zeven ba nen telt, had de plannen voor de verlichting al aangepast. Het aantal banen dat verlicht zou worden was al beperkt tot drie. Bovendien was de hoogte van de masten verlaagd van vijftien naar acht meter. De Raad van State oordeelt nu dat hiermee afdoende maatregelen zijn ge- door Wout Bareman TERNEUZEN - Een week voor de opening van de Westerschel- detunnel is er open huis. Konin gin Beatrix opent de tunnel op 14 maart. De openingshande ling wordt 's middags verricht. De Rijksvoorlichtingsdienst moet het openingsprogramma overigens nog goedkeuren, maar vast staat dat de koningin de openingshandeling verricht. Direct daarna wordt de tunnel opengesteld voor het verkeer. De zaterdag voor de opening houdt tunnelexploitant, de NV Westerscheldetunnel, een open dag. Op die dag staan de Zeeu wen - de belangrijkste gebruikers van de oeververbin ding - centraal. De tunnelex ploitant verwacht die dag enke le tienduizenden bezoekers en voor hen wordt door het inge huurde organisatiebureau Eve Beleveniscommunicatie bv in Den Bosch een speciaal pro gramma in elkaar gezet. Busrit De bezoekers worden per bus de tunnel ingereden voor een infor matieve en onderhoudende rit, die hen de kans biedt via een van de dwarsverbindingen van de ene tunnelbuis in de andere ver keersvrije buis over te stappen, om daar te zien hoe de verkeers- signalisering en de veiligheids voorzieningen werken. Woordvoerster Sacha de Jong van Eve&: We willen dat de deelnemers aan de open dag zelf kunnen ervaren dat de Wester scheldetunnel een prettige en veilige tunnel is. We gaan ge bruikmaken van de locatie zelf. Dat is voor ons een hele grote uitdaging, want hoe kleed je nu een tunnel zo aan dat hij een ge schikte locatie wordt voor een evenement? Er zijn bij voorbeeld geen facilitaire voorzieningen. Dat moet allemaal worden gere geld." Pendelbus In het kader van de Infotain ment Tunneltour wordt de in formatievoorziening gekoppeld aan een stukje entertainment voor kinderen en volwassenen. Er worden drankjes en hapjes geserveerd in winterse sferen en in de tunnel presenteren zich tal van Zeeuwse organisaties en verenigingen. De verzoeken om acte de présence te mogen geven op en de open dag stroomden de afgelopen maanden binnen; ze worden momenteel geïnventa riseerd. Een pendelbus rijdt op de open dag naar het Tunnel centrum in Temeuzen. Donderdagavond koop avond in Zierikzee. Het zs heel druk met wandelaars op de Appelmarkt, een voetgan gersgebied. Gezellig kuieren ze langs de etalages. Toch is er een wanklank: een paar jongens op een scooter scheu ren loeihard door de straat. Niet één keer, maar meerdere keren. De Zierikzeese ergert zich blauw en gaat een beetje breed lopen als de scooters weer de straat in komen. Een halfslachtige pogingbeseft ze al snel, want de jongeren slippen zigzaggend door de menigte toch langs haar heen Foeterend loopt ze door. Maar dan ziet ze hoe een ou dere vrouw meer lef toont. De dame springt voor de scoo terboys, dwingt ze tot stop pen en roept: „Ho even! Dit moet afgelopen zijn! Jullie zijn mensen aan het treiteren en dat ben ik zat." Dan stapt ze naar voren, pakt het sleu teltje van de scooter, zei de motor uit en steekt de sleutel in haar zak. „Zo", zegt ze te gen de verbaasde knullen, „en nu lopen jullie netjes met me mee naar het politiebu reau." Hoe het verhaal verder gaat, weet de Zierikzeese niet. Maar zoveel burgermoed, dat geeft de burger moed, conclu deerde ze.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 11