Teletaxi nu ook
op Walcheren
Veerhavens worden straks
omgetoverd in natuurgebied
11
Politie in Zeeland
blijft op sterkte
Open dag tunnel
biedt informatie
en familievermaak
Paal op sokken
Zwetend naar een baan
Axelse boer vernietigt
zelf dode runderen
yervoer vanaf de voordeur
Auto bekrast
Marine laat op
Vlakte van Raan
bom ontploffen
Vertraging op
Zeeuws spoor
Tennisbaan
krijgt licht
zeeuwse almanak
Scooter
WALCHEREN
zaterdag 16 november 2002
MIDDELBURG - Op Walcheren
gaat vanaf half maart de tele
taxi rijden. Met de vervoers
dienst kunnen passagiers vanaf
bun voordeur naar een andere
plek op Walcheren rijden. Kos-
len: één euro per zone. Dat is
duurder dan het openbaar ver
voer, maar goedkoper dan de
jen voorbeeld: voor gebruikers
van het openbaar vervoer is het
aunogeen crime om van Bigge-
berke naar Vlissingen te komen
Het kost minimaal twee busrit-
ten om in de havenstad te ko
men, voor- en natransport uit
gezonderd. Maar dat gaat half
maart veranderen. Want wat in
de rest van Zeeland al een be
iend fenomeen is, wordt dan
ook op Walcheren ingevoerd:
het collectief vraagafhankelijk
vervoer, zoals de teletaxi offici
eel heet. Taxi-ondernemer
Blaakman verzorgt de nieuwe
vervoersvorm. Die kwam on
langs bij de openbare aanbeste
ding als beste uit de bus.
Wie zich met de teletaxi wil ver
voeren, moet zich minimaal een
uur van tevoren aanmelden bij
deTeletaxicentrale. Debus rijdt
zeven uur 's ochtends tot
twaalf uur 's nachts. De chauf
feur mag een kwartier eerder of
later ter plekke zijn en onder
weg ook andere passagiers op
halen of afzetten. De Teletaxi
rijdt dus niet altijd de kortste
route, maar de reistijd mag
maximaal anderhalf maal zo
veel tijd vergen als een recht
streekse verbinding.
De vervoersdienst, die rijdt met
kleine busjes of personenauto's,
nam tot voor kort alleen gehan
dicapten en-mensen met een 65-
plus-pas mee. Maar vanaf 15
maart kan iedereen voor één eu
ro per zone van de teletaxi ge
bruik maken. Dat is iets duurder
dan de reguliere bus, maar daar
staat tegenover dat de reiziger
thuis wordt opgehaald en op de
plek van bestemming wordt af
gezet. En bovendien: een rit met
de taxi kost nog altijd meer. Het
ritje met de teletaxi wordt con
tant aan de chauffeur of met een
chipkaart betaald. En voor de
berekening van de prijzen wor
den dezelfde zones gebruikt als
bij het gewone openbaar ver
voer.
Voor kinderen tot twaalf jaar,
65-plussers en houders van een
OV-abonnement geldt een gere
duceerd tarief van tachtig euro
cent per zone. Wie veel met de
teletaxi gaat, kan met een kor
tingpas goedkoper reizen. Voor
gehandicapten blijft, in tegen
stelling tot andere delen van
Zeeland, een aparte vervoers
vorm bestaan. In Zeeuws-
Vlaanderen en op de Bevelan-
den is ervoor gekozen de tele
taxi en het vervoer van gehandi
capten te bundelen.
VLISSINGEN - De verlaging van het waterpeil in
het Kanaal door Walcheren biedt niet alleen vak
lui de mogelijkheid de kunstwerken onder han
den te nemen, het geeft ook een aardig kijkje op
wat er onder water allemaal (aan)groeit. De meer
palen bij de Souburgse brug zijn in de loop der ja
ren een geliefd stekje geworden voor pokken. Wie
niet beter weet, zou denken dat de palen sokken
hebben gekregen. De provincie, beheerder van het
kanaal, doet overigens geen moeite de aangroei te
verwijderen. Schoonmaken heeft geen nut. De na
tuur laat zich niet leiden door een mensenhand.
foto Lex de Meester
1 DOMBURG -Een auto die ge
parkeerd stond in de Driewe
genhof in Middelburg is afgelo
pen nacht bekrast. De auto is
rondom bekrast en heeft een
schade van meer dan tweedui
zendeuro.
VLISSINGEN - De marine
heeft gisteren een bom uit de
Tweede Wereldoorlog tot ont-
I ploffing gebracht. Dit gebeurde
op de Vlakte van Raan, zo'n der-
I tien kilometer uit de kust van
Westkapelle.
Rond half drie werd het explo
sief onder water tot ontploffing
gebracht. Dat veroorzaakte een
waterkolom die tot ver in de
omtrek te zien was. Plaats van
handeling was de Vlakte van
Raan waar de marine een spe
ciale inrichting heeft om derge
lijke explosieven te laten knal
len. Al een aantal malen eer
der wilde de marine de bom on
schadelijk maken, maar het
slechte weer verhinderde dat
telkens.
Een visser uit Yerseke vond de
bom in juli van dit jaar. Toenter
tijd waren specialisten van de
marine al vijf uur bezig geweest
om de bom onschadelijk te ma
ken. „De bom is van Duitse ma
kelij en zit vol met boobytraps.
Wé hadden onze handen er vol
aan", verklaart W. Meurer,
hoofd van de Duik- en Demon-
teergroep van de Koninklijke
Marine. Het gaat om een zoge
heten invloedsmijn. Die detec
teert een schip aan de hand van
magnetische of akoestische ver
anderingen. De bom stamt uit
1944.
GOES - Treinreizigers op de
Zeeuwse spoorlijn moeten tot
het einde van het jaar op werk
dagen rekening houden met
vertraging.
Overdag wordt er tussen Goes
en Middelburg gewerkt, waar
door slechts één spoor beschik
baar is. Het komt daardoor re
gelmatig voor, zeker als een
trein al te laat is, dat in Goes of
in Middelburg moet worden ge
wacht tot een tegenligger pas
seert.
In opdracht van Railinfrabe-
heer worden klemmen vervan
gen waarmee de spoorrails op de
bielzen Vastzitten. Bij veel on
derhoudswerk kiest Railinfra-
beheer ervoor het treinverkeer
in een weekeinde of meerdere
weekeinden stil te leggen. Dat is
op de Zeeuwse lijn niet gebeurd,
omdat het om een langdurig
karwei gaat.
Overigens rijden op de Zeeuwse
lijn slechts vier personentreinen
per uur, waardoor het treinver
keer ook over één spoor kan
worden afgewikkeld,
René van Berkum is dolblij dat het certificaat van het bewegingsproject heeft behaald.
door Ron Magnée
VLISSINGEN - Een groep van zeventien
Walcherse uitkeringsgerechtigden heeft
de afgelopen drie maanden een bewe
gingsprogramma gevolgd. Doel was de
conditie op te krikken én de motivatie te
vergroten om scholing te volgen of een
baan te zoeken. Voor sommige deelne
mers betekende de cursus een complete
ommezwaai.
Zoals voor René van Berkum uit Vlissin
gen. Op de kop af twaalf weken geleden
begon h ij met het programma„In het be
gin had ik er niet zulke hoge verwachtin
gen vanTot die tijd deed Van Berkum zo
goed als niets aan sport. Door tal van pro
blemen had de twintiger dan ook naar ei
gen zeggen 'een conditie van een man van
midden veertig'. De eerste drie weken
waren zwaar, maar al snel knapte Van
Berkum zienderogen op.Ik viel tien kilo
af en kwam beter in mijn vel te zitten."
Van Berkum roemt dan ook de structuur,
de regelmaat en de fysieke inspanning
van de cursus.
Dat is nu ook precies wat de cursus be
oogt, vertelt trainer René Maljaars. „Het
waren allemaal mensen die weinig aan
sport deden en blanco aan de cursus be
gonnen." Zo goed als alle deelnemers
haalden de eindstreep: van de achttien
ingeschreven cursisten viel er ééntje af.
Een goede score, betoogt Maljaars, want
het uitvalpercentage met soortgelijke
cursussen elders is vaak hoog.
Kledingbon
Bovendien werd er wel wat van de cursis
ten verlangd. Drie keer per week kregen
de deelnemers om negen uur 's ochtends
een training, afwisselend in het zwem
bad, in de fitnessclub of gewoon buiten.
Bij het begin van de cursus kregen de
deelnemers als lokkertje een kledingbon
van honderd euro. Waren ze niet bij meer
dan zeventig procent van de trainingen
aanwezig, dan moest de bon weer wor
den terugbetaald. Inmiddels is een twee
de groep begonnen. Bij de eerste lichting
foto Ruben Oreel
was het belangrijkste doel om de deelne
mers sociaal te activeren. Bij de tweede
groep zal reïntegratie nog centraler
staan, betoogt Maljaars. Daarom zullen
de deelnemende partijen, het sportbe-
drijf Ergo Control, reïntegratiebedrijf
Wende en de gemeenten Veere en Vlissin
gen, nog beter bekijken hoe de deelne
mers kunnen terugkeren in het arbeids
proces.
Van Berkum is door de cursus een com
pleet ander mens geworden. „Ik loop nu
twee keer per week hard, zo'n vijf tot ze
ven kilometer per keer. Daarnaast zwem
en fitness ik. En sinds kort doe ik ook aan
voetbal. Ik heb al eens meegetraind bij
SV Ritthem en wil dat vaker gaan doen."
door Wout Bareman
KLOOSTERZANDE - De veer
havens van Kruiningen en
Perkpolder worden natuurge
bieden. die worden ingepast in
de compensatieregeling voor
de verdieping van de Wester-
schelde. Dat maakte Rijkswa
terstaat Zeeland gisteren be
kend. Waterstaat en andere
overheidsinstanties zochten al
enkele jaren naar een nieuwe
bestemming van de havens en
pleinen.
In Vlissingen en Breskens wordt
de huidige situatie met het oog
op de verlate ingebruikname
van het fiets-voetveer nog even
buiten beschouwing gelatenDe
discussie over het toekomstig
gebruik van het 'veerpleinge-
bied' volgt later. Rijkswater
staat heeft wél concrete plan
nen voor de veerpleinen in
Kruiningen en Perkpolder. Die
moeten voor een belangrijk deel
worden teruggegeven aan de
natuur.
De plannen om van de veerha
ven in Kruiningen een handels
haven te maken, werden eind
2000 al door de gemeente Rei-
merswaal afgeschoten. De ha
ven zou een ongewenste barriè
re vormen voor de ontwikkeling
van het dorp Kruiningen. Een
inventarisatie van Rijkswater
staat naar andere wensen van de
Zeeuwse overheden leverde
niets op, waarna alleen de na
tuurontwikkeling nog in beeld
kwam.
Recreatie
Rijkswaterstaat volgde daarbij
de route die werd uitgestippeld
door de Zeeuwse overheden in
het Natuurcompensatiepro
gramma Westerschelde en
werkt nu een plan uit voor de
aanleg van schorren en slikken
in het veerhavengebied. Er
blijft ruimte voor recreatie.
Daarnaast wordt overwogen de
veerfuik als een soort monu
ment midden in het natuurge
bied te handhaven.
In Kruiningen wordt in maart
2003 begonnen met de sloop van
het veerplein, waarna het nieu
we natuurgebied kan worden
aangelegd. Daarvóór is wel een
wijziging van het bestemmings
plan vereist. Begin volgend jaar
wordt de verandering voorge
legd aan de bewoners.
Perkpolder
Het project Kloosterzande aan
Zee wordt ingepast in de (nog
vage) plannen voor de toekom
stige bestemming van veerha
ven en veerplein in Perkpolder.
Projectleider A. van Berchum
van Rijkswaterstaat gisteren:
„Dat project is helemaal een ge
meentelijke aangelegenheid,
maar wij houden de deur op een
kier." Dat is een beleidswijzi
ging. Eerder wees Rijkswater
staat iedere scheepvaartbewe
ging in de havenmonding uit
oogpunt van veiligheid af. Maar
na het afsluiten van een conve
nant tussen waterstaat, de ge
meente Hontenisse en de pro
vincie staat de deur weer op een
kier, zegt projectleider Van Ber
chum.
De kosten van Kloosterzande
aan Zee (onderdeel van de recre
atievisie van Hontenisse) be
dragen ruim 34 miljoen euro.
Hontenisse ziet het project als
een belangrijk alternatief voor
het wegvallen van het werk bij
de veerdienst.
Het veerplein in Perkpolder
wordt in ieder geval direct na de
ingebruikname van de Wester-
scheldetunnel, in maart volgend
jaar, gesloopt. De provincie wil
van de oostelijke Perkpolder
(pal naast de veerhaven; 18 hec
tare groot) een natuurgebied
maken.
doorHarmen van der Werf
DEN HAAG - Politiekorpsen in
plattelandsgebieden, waaron
der Zeeland, hoeven tot 2005
niet in te krimpen.
Minister Remkes van Binnen
landse Zaken heeft dit gisteren
in een brief toegezegd aan de
Tweede Kamer. Tien politie
korpsen door heel Nederland
dreigden door een herbereke
ning van de noodzakelijke poli
tiesterkte vanaf 2003 tot vijf
procent in hun budget te worden
gekort. Dat zou het gevolg zijn
van een nieuwe, tweejaarljkse
herverdeling van politiegeld
over heel Nederland, waarbij
rekening wordt gehouden met
het inwonertal en de samenstel
ling van de bevolking. Voor één
regio die Remkes niet noemt,
zou de herverdeling wél een heel
gunstig effect hebben. Die zou
er vijftien procent bij krijgen.
Minister Remkes voelt weinig
voor zulke forse verschuivin
gen, omdat het op het platteland
tot minder politieagenten zou
kunnen leiden. Terwijl het kabi
net juist heeft toegezegd en ook
wil waarmaken dat er verspreid
over het land vierduizend agen
ten bijkomen tot 2007. Gemeen
tebestuurders en hoofdcommis
sarissen van politie hadden ook
al gewaarschuwd voor 'ont-
blauwing' van het platteland.
Het is volgens Remkes boven
dien onduidelijk of het nieuwe
financiële herverdelingssys
teem direct verband houdt met
(on)veiligheid in de verschillen
de politieregio's.
Hij wil daarvoor eerst meer be
wijzen op tafel hebben. Remkes
vindt het bovendien belangrijk
dat er rust blijft bij de politie in
het hele land, zodat de korpsen
kunnen doen waarvoor ze be
staan, veiligheid vergroten en
criminaliteit bestrijden.
door Eugène Verstraeten
AXEL - Bij een controle op een
boerenbedrijf in de gemeente
Axel heeft de Algemene Inspec
tie Dienst (AID) vier kadavers
gevonden. De boer had de dode
dieren zelf begraven. Dat is ver
boden volgens de destructiewet.
De AID hield de controle omdat
de eigenaar van het bedrijf nau
welijks aan- en afmeldingen
deed van zijn veestapel. Ook
hadden omwonenden regelma
tig dode dieren zien liggen. Uit
gegevens van het destructiebe
drijf bleek bovendien dat er
geen dode dieren van de boerde
rij zijn afgevoerd. Volgens de
administratie zijn er nog dertig
tot veertig runderen 'zoek'.
De Algemene Inspectie Dienst
heeft een gespecialiseerd be
drijf ingeschakeld om ter plaat
se de grond na te speuren. Dat
kwam echter niet verder dan de
ontdekking van een drietal be
graven kadavers van vee en de
overblijfselen van een hert of
schaap.
De boer krijgt een proces-ver
baal voor het overtreden van de
destructiewet en de regelgeving
voor het registreren van zijn
dieren. De veehouder moet van
31 niet-geregistreerde runderen
die momenteel op de boerderij
verblijven nog met DNA-onder-
zoek proberen de herkomst aan
te tonen. Anders worden de die
ren waarschijnlijk geruimd.
Volgens de destructiewet zijn
veehouders verplicht overleden
dieren te laten ophalen door
destructiebedrijf Rendac. De
boer kan een forse boete krijgen
voor elk overleden dier waarvan
hij geen aangifte heeft gedaan
en een boete voor elk dier dat hij
niet heeft laten afvoeren voor
destructie.
DEN HAAG - De Raad van Sta
te heeft het groene licht gegeven
voor de installatie van verlich
ting bij tennisbaan De Schelde
in Vlissingen. De bezwaren van
de eigenaar Teselaar van cam
ping De Nolle zijn door het
rechtscollege van tafel geveegd.
De ondernemer vreesde verlies
van klandizie, met name in het
voor- en naseizoen, als er ook
's avond bij De Schelde geten
nist zou worden. Camping de
Nulde ligt naast de tennisbaan.
Gasten zouden niet alleen licht
hinder ondervinden als de mas
ten er staan. Tesselaar vreest
bovendien dat de avondopen
stelling van het sportpark zou
leiden tot te veel herrie. Tennis
baan De Schelde, dat zeven ba
nen telt, had de plannen voor de
verlichting al aangepast. Het
aantal banen dat verlicht zou
worden was al beperkt tot drie.
Bovendien was de hoogte van de
masten verlaagd van vijftien
naar acht meter. De Raad van
State oordeelt nu dat hiermee
afdoende maatregelen zijn ge-
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Een week voor
de opening van de Westerschel-
detunnel is er open huis. Konin
gin Beatrix opent de tunnel op
14 maart. De openingshande
ling wordt 's middags verricht.
De Rijksvoorlichtingsdienst
moet het openingsprogramma
overigens nog goedkeuren,
maar vast staat dat de koningin
de openingshandeling verricht.
Direct daarna wordt de tunnel
opengesteld voor het verkeer.
De zaterdag voor de opening
houdt tunnelexploitant, de NV
Westerscheldetunnel, een open
dag. Op die dag staan de Zeeu
wen - de belangrijkste
gebruikers van de oeververbin
ding - centraal. De tunnelex
ploitant verwacht die dag enke
le tienduizenden bezoekers en
voor hen wordt door het inge
huurde organisatiebureau Eve
Beleveniscommunicatie bv in
Den Bosch een speciaal pro
gramma in elkaar gezet.
Busrit
De bezoekers worden per bus de
tunnel ingereden voor een infor
matieve en onderhoudende rit,
die hen de kans biedt via een van
de dwarsverbindingen van de
ene tunnelbuis in de andere ver
keersvrije buis over te stappen,
om daar te zien hoe de verkeers-
signalisering en de veiligheids
voorzieningen werken.
Woordvoerster Sacha de Jong
van Eve&: We willen dat de
deelnemers aan de open dag zelf
kunnen ervaren dat de Wester
scheldetunnel een prettige en
veilige tunnel is. We gaan ge
bruikmaken van de locatie zelf.
Dat is voor ons een hele grote
uitdaging, want hoe kleed je nu
een tunnel zo aan dat hij een ge
schikte locatie wordt voor een
evenement? Er zijn bij voorbeeld
geen facilitaire voorzieningen.
Dat moet allemaal worden gere
geld."
Pendelbus
In het kader van de Infotain
ment Tunneltour wordt de in
formatievoorziening gekoppeld
aan een stukje entertainment
voor kinderen en volwassenen.
Er worden drankjes en hapjes
geserveerd in winterse sferen en
in de tunnel presenteren zich tal
van Zeeuwse organisaties en
verenigingen. De verzoeken om
acte de présence te mogen geven
op en de open dag stroomden de
afgelopen maanden binnen; ze
worden momenteel geïnventa
riseerd. Een pendelbus rijdt op
de open dag naar het Tunnel
centrum in Temeuzen.
Donderdagavond koop
avond in Zierikzee. Het zs
heel druk met wandelaars op
de Appelmarkt, een voetgan
gersgebied. Gezellig kuieren
ze langs de etalages. Toch is
er een wanklank: een paar
jongens op een scooter scheu
ren loeihard door de straat.
Niet één keer, maar meerdere
keren.
De Zierikzeese ergert zich
blauw en gaat een beetje
breed lopen als de scooters
weer de straat in komen. Een
halfslachtige pogingbeseft
ze al snel, want de jongeren
slippen zigzaggend door de
menigte toch langs haar
heen Foeterend loopt ze
door.
Maar dan ziet ze hoe een ou
dere vrouw meer lef toont. De
dame springt voor de scoo
terboys, dwingt ze tot stop
pen en roept: „Ho even! Dit
moet afgelopen zijn! Jullie
zijn mensen aan het treiteren
en dat ben ik zat." Dan stapt
ze naar voren, pakt het sleu
teltje van de scooter, zei de
motor uit en steekt de sleutel
in haar zak. „Zo", zegt ze te
gen de verbaasde knullen,
„en nu lopen jullie netjes met
me mee naar het politiebu
reau."
Hoe het verhaal verder gaat,
weet de Zierikzeese niet.
Maar zoveel burgermoed, dat
geeft de burger moed, conclu
deerde ze.