Kapitalen vergeten in nachtkastjes Hulst wil meer multifunctioneel gebruik basiliek Zeeuwse schilders en beeldhouwers in De Duingalerie in Domburg Van de Reepe blijft in haar tweede boek dicht bij zichzelf Oek de Jong bezoekt twee keer Zeeland Langeler brouwt bier en poëzie GELICHT Medicijnen Bredabus nooit meer de oude kunst cultuur Jeugdig zevental in Zierikzee door Claudia Sondervan OOST-SOUBURG - Een enorme be sparing op medieijnkosten ligt overal in apotheken in opslagtonnen te wachten op ontdekking. Vermoedt de Oost-Souburgse apotheker Piet Bal- tus. Per jaar krijgt een apotheek dan voor veertigduizend euro terug op de toonbank", cijfert de voorzitter van het departement Zeeland van de apo- thekersorgansiatie KNMP voor de vuist weg. „Daar zit een besparings kans van grofweg 175 miljoen euro per jaar in Nederland." Zeker zestien vijftig litertonnen per jaar vult zijn apotheek met pillen, tu bes, sachets, potten, flesjes en ampul len die onverrichterzake zijn terugge bracht. „Hier ligt zeker voor een paar duizend euro," schat hij, de inhoud van een ton overziend. „De prijs staat niet op de verpakking. Mensen heb ben geen idee dat ze soms voor hon derden euro's in hun nachtkastjes hebben liggen." Cholesterolremmers, maagzuurremmers, epilepsiemidde- len, colitis ulcerosa-zalven, anti-de- pressiva, onstekingsremmers, zakken sondevoeding, meest in ongeschon den verpakking en nog jaren houd baar, maar bestemd voor het che misch afval. Hergebruik zit er niet in. „Niemand wil dat zijn recept met bij eengeraapte middelen wordt afgele verd," zegt Baltus. Voorkomen kan wel, stelt hijHet me dicijnoverschot is niet te wijten aan te vrijelijk voorschrijven, vindt Baltus. De bijdrage van mensen die eens per jaar hun medicijnkastje met huis-, tuin- en keukenmiddeltjes opruimen is verwaarloosbaar. De bulk komt van chronische patiënten die medicatie voor drie maanden tegelijk meekrij gen. Dan hoeven ze niet steeds naar de apotheek en de verzekeraar bespaart op afleverkosten per recept. „Patiën ten verliezen het vertrouwen in de therapie of hebben net voor een be zoek aan de specialist nieuwe voor raad gehaald als die zegt dat ze wat anders gaan proberen," geeft hij als voorbeeld. „Als geneesmiddelen niet in hoeveelheden voor drie maanden worden voorgeschreven, maar voor twee maanden scheelt dat de helft en is nog steeds consumentvriendelijk. Als mensen therapie een maand vol houden, blijft er niet voor twee maan den over. Apotheken zien patiënten vaker en kunnen dus meer doen om therapietrouw te stimuleren." Tien procent van alle verstrekte medi- Piet Baltus toont de week verzameling teruggebrachte medicijnen in zijn Souburgse apotheek. foto Mechteld Jansen catie wordt niet ingenomen, conclu deerde de Universiteit van Utrecht na onderzoek. Dat is voor driehonderd miljoen euro. Zeg dat de helft daarvan wordt teruggebracht bij de 750 Ne derlandse apotheken. Wat daar ligt is enorm veel geld." Veel meer dan zorg verzekeraar CZ wil besparen door bo nussen te offreren als Zeeuwse artsen medicatie kiezen uit de lijst van het electronisch voorschrijfsysteem, dat CZ heeft opgezet. Op die lijst staan goedkopere alternatieven met dezelf de werkzame stoffen voor dure merk- medicijnen. In Limburg haalde CZ zo een besparing van 7500 euro per huis arts per jaar. De Zeeuwse apothekers stellen al optimaal gebruik te maken van goedkope alternatieven. De Zeeuwse artsen reageerden afwij zend; huiverig voor het Amerikaanse systeem, waarin verzekeraars bepalen welke middelen er voorge schreven mogen worden. „De medi sche onafhankelijkheid loopt gevaar. In Nederland kiezen we voor het beste middel dat de wetenschap kanbieden, niet het goedkoopste. Het is dan ook de vraag hoe lang dit soort bezuini gingen effect houden," zegt Baltus. Medicijnen, ook goedkopere varian ten, hebben een levenscyclus van een paar jaar. „Neem de maagzuurremmer Zantac. Peperduur toen het op de markt kwammaar een veel beter middel dan we tot dan beschikbaar hadden. Toen zes jaar geleden het patent verliep, kwamen er goedkopere varianten als Ranitidine. Dat is nu ook al over om dat er nu weer het dure nieuwe middel Lozec is, met een sneller werkend aangrijpingsmechanisme. Als dat uit patent komt zijn er weer goedkopere varianten van, tot de volgende ver nieuwing. In Nederland is het geen discussie of die snellere werking het geld waard is." Kortingen Daarom spelen kortingen zo'n be langrijke rol in de discussie over me dicijnbesparingen, legt Baltus uit. CZ wil zelf medicijnen gaan inkopen bij groothandels om zo rechtstreeks vat te krijgen op de inkoopkortingen die apothekers kunnen bedingen bij groothandels. CZ stelt dat daarmee nu „vijfhonderd miljoen euro in de verkeerde zakken glijdt" die terug moet naar de verzekerden. Dat is mis leidend, vindt Baltus. Apothekers worden na een periode afgerekend op de kortingen die ze gekregen hebben. Daarvan gaat een deel - de 'clawback' - naar de verzekeraars. De rest is on derdeel van de honorering van apo thekers, legt hij uit. Als de kortingen bij de verzekeraars belanden moeten de apothekerstarieven herzien wor den, tekent de voorzitter aan. „Iedereen wil eigenlijk van de kortin gen af, maar niemand wil ervoor om de tafel gaan zitten. De farmaceuti sche industrie is bang voor zijn marktpositie. Dat wordt anders als de overheid besluit een maximumprijs voor medicijnen af te spreken. Ook voor goedkopere alternatieven, zodat die altijd dertig tot veertig procent minder moeten kosten." Maar dat is overheidsingrijpen in de vrije markt, juist wat het kabinet niet wil, erkent Baltus. Baltus wil CZ best aan een idee helpen van wat aanpak van de medicijnover schotten kan opleveren. Tijdens de Zeeuwse Studiedagen op 14 en 15 no vember in Domburg, de jaarlijkse conferentie van de 25 apotheken in Zeeland en Goeree-Overflakkee die het departement vormen, wil de voor zitter een proef voorstellen. „Als we we met tien apotheken bijhouden wat er precies aan medicijnen terugkomt, moet dat een aardig inzicht geven. Mogelijk leidt dat tot het afleveren van minder grote hoeveelheden. door Sheila van Doorsselaer HULST - De culturele commis sie van de gemeente Hulst wil dat de Willibrordusbasiliek veel vaker multifunctioneel wordt gebruikt dan nu het geval is. De commissie stelt dat de exorbi tante huurprijs veel potentiële huurders afschrikt. De Com missie Gebruik Basiliek, vindt dat het met die huurprijs wel meevalt, maar schermt met het feit dat niet alle activiteiten passen in de regels voor het ge bruik van de basiliek. Bij de gemeente Hulst komen geregeld subsidieverzoeken binnen voor activiteiten die ge houden worden in de basiliek. Deze verzoeken zijn torenhoog, omdat meestal ook een forse bij - drage in de huurkosten van de Willibrordus wordt gevraagd. Hulst is niet gerechtigd van het kerkbestuur te eisen dat de ba siliek multifunctioneel ge bruikt wordt, maar hoopt dat het bestuur tot inkeer komt. De basiliek is enkele jaren geleden immers voor zo'n vijf miljoen euro gerestaureerd. De bevol king heeft met de actie Red de Basiliek eigenhandig een half miljoen euro ingezameld. „En het zou toch aardig en netj es zij n als de bevolking wat terugziet van dit geld", zegt CDA'er A. Totté, lid van de culturele com missie. „De basiliek staat er nu piekfijn bij en is voor veel meer geschikt dan enkel kerkdien sten." Totté noemt huurprijzen van duizend en vijftienhonderd eu ro, waarmee de Willibrordus wellicht het duurste podium van Zeeuws-Vlaanderen is. „Wij hebben zo onze vraagte kens bij deze tarieven en vragen ons af of er sprake is van vastge stelde prijzen." Theo Maes, van de Commissie Gebruik Basiliek, ontkent dat het kerkbestuur lukraak huurpenningen vraagt. „Die tarieven liggen vast. Ze zijn afhankelijk van het soort activiteit die men wil houden. Zo maken wij verschil tussen commerciële activiteiten met een winstoogmerk, activiteit® met entreegelden boven twintig euro om een tekort dekken, activiteiten met enti®. gelden ónder de twintig euro a zaken die de parochiale werk- groep op touw wil zetten." ft hoogste huurprijs is volgens Maes negenhonderd euro, dt laagste 450 euro. Dit is wel kalt huur. Verlichting en verwar- ming komen er nog bij. HULST - Het voorzieningenni veau van de Bredabus (lijn 1S| komt niet meer terug op het ni veau van voor september dii jaar. Gedeputeerde Staten zeggen dat in antwoord op vragen over de Bredabus van de Groen- Links-Statenleden J. Smit en F. van Kollum. Die willen datdf tariefverhoging wordt terugge draaid en geschrapte haltes in Vlaanderen weer in de route worden opgenomen. „Gelet op de actuele financiële kaders, moet u er vanuit gaan dat het huidige voorzieningen niveauvan lijn 19 het maximaal haalbare is", reageren GS. Uit besprekingen met het Vlaams vervoersbedrijf De Lijn is vol gens GS gebleken dat er vault zijde geen subsidie te verwach ten valt. Het college wil zei! geen geld stoppen in de exploi tatie van openbaar vervoer. Teruggaan naar een dienstrege ling op het niveau van voor sep tember betekent volgens GS 'onherroepelijk het schrappea van voorzieningen elders ie Zeeland. Dit is niet onze inten tie. Naar onze mening is metds per 1 september doorgevoerd! maatregelen een gezonde uit gangspositie geschapen vooi het voortbestaan van lijn 19. Op de vraag wat er na maant 2003 gebeurt met de grensover-' schrijdende lijnen 2 en 19 moe ten GS het antwoord voorlopig schuldig blijven. woensdag 13 november 2002 door Ernst Jan Rozendaal DISHOEK - Je kent me echt niet, hè? luidt de titel van het tweede boek van Cornélie van de Reepe uit Dishoek. Vorig jaar debuteerde zij met De middag van de paarse nevel, toen het ge schenk tijdens de Week van het Zeeuwse Boek. Haar nieuwe publicatie is een bundel met 'co lumnachtige verhalen uit het Zeeuwse'. Van de Reepe (1936) is geboren in Aalsmeer. Tijdens de Tweede Wereldoorlog verhuisde ze met haar ouders naar het West- Zeeuws-Vlaamse Zuidzande. In De middag van de paarse nevel heeft ze haar herinneringen op getekend aan de laatste drie we ken voordat Zuidzande werd bevrijd, in oktober 1944. Vol gens PZC-criticus Hans Warren was daarin 'wat het meisje niet heeft kunnen vergeten door de schrijfster op een onvergetelijke manier vastgelegd'. Van de Reepe heeft de smaak van het schrijven te pakken, ge tuige de snelle opvolger. Je kent me echt niet, he? bevat drieën veertig verhalen. In het eerste vertelt ze over een signeersessie bij De Drukkerij in Middelburg, vorig jaar tijdens de Week van het Zeeuwse Boek. Het laatste verhaal is opgetekend in sep tember van dit jaar. Het gaat over de eeuwige wederkeer van de seizoenen. Onderwerpen als de begrafenis van Hans Warren, het bezoek van Nelson Mandela aan Middelburg en de moord op Pim Fortuyn geven aan dat Van de Reepe het jaar rond heeft ge schreven. In veel gevallen be commentarieert ze wat haar overkomt, of wat ze via de me dia verneemt, in andere geval len is een gebeurtenis of slechts een datum - 1 februari - aanlei ding voor het optekenen van herinneringen. Pim Fortuyn Zoals de flaptekst vermeldt, vindt Van de Reepe haar onder werpen dicht bij huis, waardoor ze zeer herkenbaar zijn voor de lezer. De signeersessie is ge noemd, een ander verhaal gaat over uiteenlopende reacties op haar eerste boek. Het verliezen van een schoen op een perron, het maken van jam, de verwij deringvan een garagedeur, alles is een mogelijke aanleiding voor een verhaal. Het kader wordlj: breder, wanneer Van de Reepe aansluit bij de actualiteit. De moord op Pim Fortuyn is ge- j noemd, een ander voorbeeld is - het huwelijk van Willem- j Alexander en Maxima. Maar ook als ze hierover schrijft,, blijft ze dicht bij zichzelf. Ze verwoordt haar emoties, of de gedachten en herinneringen die dergelijke gebeurtenissen bi) i haar oproepen. Uit een van haar verhalen blijkt dat Volkskrant-columnist Mar-1 tin Bril voor Van de Reepe een inspirator is. Dat was ook Hans Warren, die ze persoonlijk ken de. In het verhaal over zijn be grafenis vertelt ze hoe hij het manuscript van De middag van de paarse neueZbeoordeelde.Hij had het nauwelijks gelezen of hij belde haar op. „Heel enthou siast. Hij noemt mijn boek een indrukwekkend en waardevol egodocument. 'Hier moet je mee doorgaan', zegt hij, 'hier ligt je kracht.' Wat voel ik mij geluk kig." Je kent me echt niet, hè? bewijst dat Warrens aansporing niet aan dovemansoren was gericht, Cornélie van de Reepe, Je kent ni echt niet, hè?, Uitgegeven door Eli productions in Boxtel, prijs 12,95. De schrijfster signeert haar boek za terdag van 10.30 lot 12.00uurinDi Drukkerij in Middelburg. ZIERIKZEE - In de Nieuwe Kerk in Zierikzee verzorgen ze ven jeugdige musici zaterdag231 november om 20.00 uur geza menlijk een bijzonder concert In verschillende combinaties spelen zij geestelijk en licht- klassiek repertoire, op orgel, vleugel, panfluit en dwarsflui ten. Andrea Viergever 14) en Arian- ne (11) en Aleida Stouten (13) spelen dwarsfluit, begeleid door Arjan Huizer (19) op piano en Christiaan (17) en Marien (19) Stouten op respectievelijk het drie-klaviers Domusorgel en het Kam en Van der Meulen-or- gel. Arjan, Christiaan en Marien spelen daarnaast alledrie solo op het orgel. Arjan Huizer bege leidt Fryda Huizer (20) die pan fluit speelt. Oek de Jong komt voor literaire bijeenkomsten twee keer naar Zee land. foto Klaas Koppe door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Schrijver Oek de Jong komt voor literaire bij eenkomsten binnenkort twee keer naar Zeeland. Zaterdag 23 november wordt hij in De Druk kerij in Middelburg geïnter viewd door PZC-redacteur Jan van Damme. Zondamiddag 1 december geeft hij een lezing in Porgy Bess in Terneuzen. Tij dens beide bijeenkomsten staat De Jongs recente roman Hok- werda's kind centraal. De Jong (1952) heeft zijn jeugd doorgebracht op het platteland van Friesland en Zeeland. Hij studeerde kunstgeschiedenis in Amsterdam en debuteerde in 1977 met de verhalenbundel De hemelvaart van Massimo. Die werd bekroond met de Reina Prinsen Geerligsprijs. De grote doorbraak kwam twee j aar later met de roman Opwaaiende zo merjurken. Ook die werd be kroond, namelijk met de F. Bor- dewijkprijs. Daarna was het lang wachten op de opvolger, maar in 1985 bleek het publiek De Jong niet vergeten. De ro man Cirkel in het gras werd me teen een bestseller. Minder aandacht kregen de no- vellenbundel De Inktvis (1995) en de essaybundel Een man die in de toekomst springt (1997), hoewel hij voor de laatste wel de Busken Huetprijs ontving. Het leek alsof De Jong het schrijven van een grote roman was ver leerd. Onlangs loochenstrafte hij die gedachte met de verschij ning van Hokwerda's kind. In deze roman draait het om lief desverhoudingen. Met precisie en mededogen beschrijft De J ong de intimiteit van geliefden hun verwachtingen en illusies, him bedrog en zelfbedrog. Deze maand verschijnt nóg een boek van De Jong: De onbe weeglijke. Het gaat om een heruitgave met ingrijpend ge wijzigde verhalen. Aanvang interview Middelbuirg: 12.00 uur, aanvang lezing Terneu zen: 15.00 uur. door Ernst Jan Rozendaal OOSTKAPELLE - Het is zijn vierde bundel in vier jaar tijd. Ton Langeler uit Oostkapelle, in het dagelijks leven motoragent, heeft onlangs in ei gen beheer de bundel Zinnenprik uitgebracht. Daarin draait het om de alchemie van de taal. Langeler brouwt niet alleen gedichten, maar ook bier. Bij de bundel kan een flesje zelfgebrouwen gifgroen bier worden aangeschaft en een bijpas send drinkglas. In 1994 is Langeler begonnen met het schrijven van poëzie. Uit zijn eerste bundel Wie weet (1999) bleek hij na een jarenlange crisis over zijn werk en de godsdienst zichzelf te hebben gevonden. Dat echt van een bevrijding sprake was, moge blijken uit de bundels die volgden. De bundel Asmodee (2000) gaf Langeler uit onder het pseudoniem O. Naïre. Het waren erotische gedichten. De andere naam duidde op de andere kant van Langelers dichterschap. Een jaar geleden volgde Vroeg of laat, een bundel waarin Langeler in poëzie en te keningen zowel het verloop van een etmaal als het verloop van een mensenleven in beeld bracht. In Zinnenprik speelt Langeler met taal. Hij com bineert bestaande woorden tot nieuwe, die vervolgens de titels vormen van de gedichten. Bij voorbeeld: 'Reageeraccoord', 'Anargisteren', 'Vij- gebladwi jzer'De bundel is opnieuw door hemzelf geïllustreerd en eigenhandig in elkaar gezet. Vanaf deze week is de bundel verkrijgbaar bij De Druk kerij in Middelburg of via langeler@zeelandnet.nl. Met bier en glas: €25,-, alleen de bundel: €12,50. Werk van Henk Meijer met de titel: de wonderlijke opneming van het stadje Veere. foto Lex de Meester 'ouderwets' toegankelijk. Ze schildert bijvoorbeeld meeu wen aan zee, bloemstillevens en portretten. Haar vakmanschap imponeert. Verborgen Het werk van de drie schilders is gecombineerd met dat van drie beeldhouwers. Onder hen ook een 'verborgen Zeeuws talent': George van Duijsse uit Goes. Hij heeft nooit eerder geëxposeerd en dat is opmerkelijk, want zijn werk zou in weinig galeries of expositieruimten misstaan. Net als Meijer heeft Van Duijsse een bouwkundige achtergrond. Misschien is het té voor de hand liggend te denken dat zijn voor keur voor vereenvoudiging daar iets mee te maken heeft. Zijn beelden zijn strak in hun vorm geving, zonder onnodige poes pas. Mooi is het tegengestelde effect dat hij in hardsteen weet te bereiken door gepolijste ge deelten te onderbreken met op- geruwde vlakken. Hansje den Hollander is een ou de bekende. De Duingalerie heeft vrijwel altijd werk van haar in huis. Ze is opgeleid door de Middelburgse beeldhouwer Peter de Jong. Sinds 1997 woont ze in Den Haag. Haar vrouwen figuren zijn verfijnd en graci eus. Haar Amsterdamse leerling Cees Bruining is een debutant. Zijn werk is krachtig en gede gen. De wetenschap dat hij blind is, maakt zijn beelden zelfs zeer opmerkelijk. Wie de buteert met de pronte anatomie van zijn Icarus en Atlas mag ge rust veelbeovend worden ge noemd. -v- ««mm* - 'wi door Ernst Jan Rozendaal metrisch-abstracte schilders, en pop art-kunstenaars. De va riatie in zijn werk maakt het moeilijk een duidelijke, eigen stijl aan te wijzen, hoewel enige constanten wel bestaan. In veel werken is Meijer er kennelijk op uit een strakke abstracte stijl te combineren met de vloeiende, fantasievolle verbeelding van de surrealisten. In werken als 'Beweging' en 'Kust' komt zo'n synthese tot stand. Als hij moest kiezen, zou het surrealisme waarschijnlijk Meijers voor keur hebben. Hij schildert een ode aan Salvador Dali en laat het centrum van Veere met wor tel en al loskomen van de aarde en opstijgen in de lucht. Ook Elma Arkenhout uit Oud- Beijerland beweegt zich op het grensvlak van abstracte en figu ratieve kunst. Toch is het con trast met Meijer groot. De mo gelijk door zijn bouwkundige achtergrond ingegeven strakke vormgeving ontbreekt bij haar ten enen male. Haar abstracte vormen zijn ijl en vloeiend. In de kleurige werken zijn af en toe silhouetten van mensen te on derscheiden, soms zijn ze geheel abstract. Maar dan toch op een manier dat een beschouwer zich kan voorstellen dat hij naar een woeste zee staat te kijken. An ders dan de precieze Meijer is Arkenhout guller met haar verf. Ze heeft die in snelle en vette streken opgebracht. In de ruimte die doorgaans gere serveerd is voor negentiende- eeuwse kunst hangen nu schil derijen van Miems van Citters uit Burgh-Haamstede. De meu bilering van de kamer is aange past aan het eigentijdse werk, maar dat had niet echt gehoe ven. Want zoals Meijer terug kijkt op de kunst van de twintig ste eeuw, betrekt Van Citters die van de negentiende erbij. Een vleugje impressionisme, duide lijke invloed van de Haagse school. Dat maakt haar werk DOMBURG - De Duingalerie in Domburg is een van de grotere galeries in Zeeland. Dat bete kent dat bij elke expositie weer veel nieuw werk te zien is. Dit keer ligt de nadruk op schilders en beeldhouwers uit Zeeland of met een Zeeuws verleden. In to taal zijn meer dan zestig schil derijen en twintig beelden te be wonderen. De grootste bijdrage levert Henk Meijer uit Vlissingen. De galerie kondigt hem aan als een 'verborgen Zeeuws talent'. Meijer volgde een bouwkundige opleiding en werkte geruime tijd in Suriname. Het schilderen was lange tijd een hobby. Pas na zijn pensionering is hij tot volle bloei gekomen. In de Duingale rie laat hij zien dat hij goed op de hoogte is van de kunstgeschie denis van de laatste eeuw. Hij knipoogt naar surrealisten, geo- m m

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 28