De kick die je voelt als
je het podium opstapt!
Hocus Pocus
25
/4vtrteiie<i
Lopes zou tevreden zijn
Broeierige taferelen
Geen fratsen,
geen gedoe
Heftig tot aan het eind
woensdag 13 november 2002
1. Nelly Ft. Kelly Rowland - Di
lemma (1
2. C. Aquilera Ft. Redman - Dirrty (3)
3. Las Ketchup - The Ketchup
Song Asereje(2)
4. Raymzter - Kut Marokka
nen??! (8)
5. Madonna - Die Another Day 16)
6. Justin Timberlake - Like I Lo
ve You
7.T.A.T.U.- AH The Things She
Said (5)
8. Shaggy - Hey Sexy Lady (13)
9. Ties - Denk Aan Mij (9)
10. U2 - Electrical Storm (4)
11. Atomic Kitten - The Tide Is
High HO)
12. Shakira - Objection (Tango) (48)
13. Acda En De Munnik - Ren
Lenny Ren (11)
14. Truth Hurts - Addictive (12)
15. Anouk - Everything (21
16. Dj Boozywoozy - One More
Try (26)
17. Jan Wayne - Only You (17)
18. Pink - Just Like A Pill (16)
19. Avril Lavigne - Complicated (14)
20. Eminem - Cleanin' Out My
Closet (15)
21. Phil Collins - Can't Stop Lo
ving You (36)
22. Kelvin - Dance 4 Me Baby (23)
23. Parla Pardoux Ft. Deniz -
Forever And Ever (20)
24. Grad Damen Jan Vayne - Ik
Denk Altijd Nog Aan Jou (18)
25. Leann Rimes - Life Goes On (19)
26. Craig David - What's Your
Flava (66)
27. Junior Senior - Move Your
Feet (25)
28. Missy Elliott - Work It (50)
29. Eve Ft. Alicia Keys - Gangsta
Lovin' (22)
30. Westlife - Unbreakable (-)
31. Georgina - Denis (32)
32. P. Diddy -1 Need A Gir
(Parti 2) (24)
33. Jody Bernal - Bang Bang (35)
34. Schintaler - Acht Punt Drie (44)
35. Ashanti - Happy (27)
36. Celine Dion - I'm Alive (31
37. Sugababes - Round Round
(28)
38. Shania Twain - I'm Gonna
Getcha Good! (-)
39. Queens Of The Stone Age -
No-One Knows (42)
40. M Kids - Halloween (29)
41. Leona - Summer O/YRadio/
Zomer O/J Radio (45)
42. Dennie Christian - Jij Bent
Sowieso Mijn Type (33)
43. Kylie Minoque - Come Into
My World (94)
44. In-Grid - Tu Es Foutu (37)
45. Blof -Meer Van Jou (53)
46. Santana Ft. M. Branch - The
Game Of Love (40)
47. D*Note- Shed My Skin (62)
48. Kane - Hold On To The World
(30)
49. Sarah Connor Ft. W. Jean -
One Nite Stand (38)
50. Gordon Re-Play - Zolang (54)
51. Sean Paul - Gimme The Light (39)
52. Robyn - Keep The Fire Bur
ning (52)
53. Energy 52 - Cafe Del Mar2002 (81
54. Blue - One Love (71
55. Royksopp - PoorLeno (-)
56. Moby - In This World (95)
57. Jan Wayne - Because The
Night (51)
58. Pearl Jam -1 Am Mine (58)
59. Ja Rule Ft. Ashanti - Down 4
U(41)
60. Kevin's Crew - The Ultimate
Escape (64)
61Hhb Int. Dj Otzi - Live Is Life (-)
62. Scooter - Nessaja (47)
63. K3 - Papapa (55)
64. Mike Peterson - Show Me
Your Love (-)
65. Relax - Rock-A-Spot (34)
66. Scooter - Posse (-)
67. Gouryella - Ligaya (75)
68. Nick Carter - Help Me (49)
69. Krezip - You Can Say (46)
70. Mario - Just A Friend 2002 (-)
71Glennis Grace - Always On
My Mind (43)
72. Dj Alive Kicken -1 Wanna
Dance With Somebody (61
73. Vinzzent - Right Here Right
Now (57)
74. Gebroeders Ko - Ik Heb 'N
Toeter Op M'n Waterscooter (56)
75. Sjors (Alias Dario) - Nu Even
Niet I! (60)
76. Liberty X - Got To Have Your
Love (59)
77Jive Jones -1 Belong (63)
78. Billy Crawford - You Didn't
Expect That (68)
79. Milky - Just The Way You Are (73)
80. Don Johnson - Bring That Beat
Back (79)
81. Praise Cats - Shined On Me (85)
82. Sophie Ellis-Bextor - Take
Me Home (89)
83. Red Hot Chili Peppers - The
Zephyr Song (78)
84. Marc Anthony - I've Got You (86)
85. Coldplay - The Scientist (-)
86. Vanessa Carlton - Ordinary
Day (84)
87. Romeo - The Answer Is Yes (67)
88. Twarres -1 Need To Know (82)
89. Lois Lane - When I'm With
You (96)
90. Robin S. - Show Me Love (80)
91. Silkstone - Rain Has Come (87)
92. David Guetta - Just A Little
More Love (-)
93. Ruth Jacott - Onderhuids/
Tastbaar (-)
94. Brio From Rio - Just For Me (-)
95. David Charvet - Teach Me
How To Love (88)
96. Tori Amos - A Sorta Fairytale (90)
97. Rene Froger- The World I
Threw Away (74)
98. Frans Bauer - Eens Schijnt../
Heb Je Even.. (65)
99. Beef - Memory Fast Forward
Rewindl(-)
100. Noa - Eye In The Sky (99)
Krezip
Even herinneringen op
halen. In de derde klas
van de middelbare school
had zangeres Jacqueline Go-
vaert (20) van Krezip de
hoofdrol in de musical Mid-
summernight's Dream. Dat
is nog maar zes jaar geleden.
„Ik vond het geweldig", blikt
ze terug. „Een hoogtepunt in
mijn leven. Aan het eind had
je een finale, dan mochten
alle hoofdrolspelers even
langs het publiek rennen.
Dat was zo'n kick, het ap
plaus was zó lekker."
Sinds een maand ligt Kre-
zips tweede cd Day Like This
in de winkel. Volgende week
dinsdag treedt de Tilburgse
band op in het Arsenaalthe
ater in Vlissingen.
De weken rondom de release
van Days Like This zijn
spannend voor Jacqueline Go-
vaert, haar zus en gitarist Anne,
bassist Joost van Haaren, drum
mer Thijs Romeijn, pianist/zan
geres Annelies Kuijsters en gi
tarist Thomas Holthuis, die zo'n
twee jaar terug als laatste aan
de band is toegevoegd. Het
tweede album van Krezip werd
afgelopen zomer in veertien
weken tijd in Waalwijk opgeno
men. Opnieuw met producer
Oscar Holleman. Nu zal blijken
of het succes dat Krezip zo'n an
derhalf jaar geleden overvallen
heeft, stand houdt.
Want niemand kontwee jaar ge
leden voorspellen dat in Neder
land en België meer dan 300.000
exemplaren van het eerste al
bum Nothing Less verkocht
zouden worden. En niemand
kon voorspellen dat 'I Would
Stay' zou uitgroeien tot een
klassieker. Optreden op Pink
pop, tijdens Lowlands, Werch-
ter en nog een ontelbare reeks
festivals, een uitverkochte tour
nee langs de Nederlandse zalen;
het is de geschiedenis van Kre
zip in een notendop.
De vraag is onvermijdelijk. Of
het nu weer zo groot gaat wor
den? ,Ik ben al blij als Days Like
This platina wordt", aldus Jac
queline, die haar studie aan de
Tilburgse Rock Academie van
wege de drukte inmiddels heeft
stopgezet. Maar ook Jacqueline
hoort de verhalen: een dergelijk
succes kun je nooit meer evena
ren. Hoewel ze niet van koffie
dik kijken houdt, is dat volgens
de zangeres maar gedeeltelijk
waar. „De muziek kan altijd be
ter", zegt ze. „Bovendien had
den we all een succes in Neder
land en België. Er zijn nog
zoveel landen te veroveren, hoe
wel ik niet verwacht dat dat zal
lukken."
„Dit is mijn leven, dit is alles",
vat ze de afgelopen vijf jaar sa
men. „Ik maak me daar soms
druk om. Waarom? Omdat het
een hele drukke heftige baan is,
die heel veel invloed op je leven
heeft. Het is iedere week anders
en je weet nooit van tevoren wat
je te wachten staat."
Terug naar het moment waarop
het misschien wel allemaal be
gonnen is, naar de uitvoering
van Midsummernight's Dream.
Vooraf was ik enorm zenuw
achtig. Ik had een soort stem
probleem tussen de oren, liep
een week voor het optreden al
met keelpastilles te sleuren. Er
was natuurlijk helemaal niks
aan de hand, maar zo nerveus
als Ik kan worden... Nee, dat is
niet veranderd. Ik ben niet min
der zenuwachtig geworden.
Voor een optreden ben ik altijd
helemaal ziek, dan zou ik het
liefst thuis op de bank een film
pje zitten te kijken. Verschrik
kelijk vind ik dat. Maar tijdens
het optreden is het helemaal
weg. Mijn moeder vraagt me wel
eens wat ikmezelf aandoe, maar
het blijft gewoon te gek. De kick
die je voelt als je het podium op
stapt, dat is zo'n lekker mo
ment."
Verklaren kan ze die spanning
niet, evenmin als de momenten
waarop ze geen songs meer uit
haar vingers krijgt. Vooraf
gaand aan de opnames van Days
Like This, waarvoor ze het me
rendeel van de nummers
schreef, had Jacqueline op
nieuw het gevoel dat ze droog
stond, dat de inspiratie op was.
„Zolang ik weet wat het woord
betekent, heb ik er last van"
zegt ze over dit zogenaamde
writersblock.
Maar uit de songs op de nieuwe
cd spreekt dat nergens. Integen
deel. Haar stem klinkt volwas-
sener, evenals de twaalf songs.
Hanteerde Krezip op Nothing
Less vrijwel steeds hetzelfde
compositorische truukje, Days
Like This valt op door afwisse
ling. Stevige rocksongs, soms
een likje Nu-Metal en zelfs een
toefje jazz; Krezip gaat de
breedte in.
Hoe onzeker Jdcqueline soms is
over haar eigen capaciteiten, zo
duidelijk is ze over het beeld dat
de band voor ogen heeft. „We
houden altijd in gedachten wat
we met deze band uit willen dra
gen. Als Nederlandse band moet
je oppassen dat je niet tussen
TMF en MTV invalt: het verschil
tussen alternatieve bands en
hitparadegroepen. Gaat het
overlappen, dan wordt het
moeilijk. Ik voel me nergens te
goed voor, maar ik moet me wel
op mijn gemak voelen."
Commercieel
Natuurlijk heeft het succes haar
verbaasd, maar Jacqueline
haalt er haar neus niet voor op.
„We hebben singles en hits no
dig. Ik wil dat het album ver
koopt, dat de concerten zijn
uitverkocht. Dat is nogal com
mercieel, kun je zeggen. Maar
het is gewoon gaaf. Commerci
eel. Ik haat die term. Een band
wordt nou eenmaal groter, maar
we gaan er de muziek niet op
aanpassen. We maken nog
steeds wat we zelf mooi vinden
en we bemoeien ons nog steeds
overal tegenaan. Laatst zei ie
mand: jullie hebben ineens zo'n
Starmaker-image. Rot toch op.
Dat ik niet op de voorkant van
Oor wil staan met pukkels op
mijn neus is toch logisch? Ik ben
ook maar een gewoon meisje dat
er mooi uit wil zien. Ik hoef niet
uit te dragen dat de muziek van
Krezip niets met K-Otic te ma
ken heeft. Ik heb daar geen be
hoefte aan. Als mensen dat den
ken, dan denken ze dat maar. Ik
weet wel beter." 'Scared to fall.'
'There's more to life than this.'
'Alot to hide.' Het zijn flarden
van teksten, zoals die op de
nieuwe cd te horen zijn. Het
beeld van het onzekere meisje
openbaart zich en Jacqueline
voelt niet de behoefte het te
weerleggen. „Ik kan erg pieke
ren, maar ik ben niet zwaar op
de hand. Iedereen heeft onze
kerheden. Omdat ik het zo lek
ker van me af kan schrijven, kan
ik daarna misschien wel weer
als een flierefluiter door het le
ven."
Heeft ze dan niet het gevoel dat
ze een deel van haar jeugd heeft
gemist? „Dat vroegen mensen
ook al toen Nothing Less ver
scheen. Maar neeik heb niet dat
gevoel. Die eerste jaren met
Krezip waren voor ons één groot
pretpark."
„Als je erover na gaat denken is
dit een zwaar leven. Soms heb ik
van die zielige momenten. Dan
zegt mijn moeder: doe eens nor
maal. Dat is goed. Ik heb echt
geleerd te relativeren. Ik weet
ook wel dat er betere tijden ko
men, maar toch moet je iedere
keer door de stront, voordat het
weer gaat."
Of het te maken heeft met de
druk die ze zichzelf oplegt, het
perfectionisme waarnaar ze
streeft? „Ik ben niet zo snel hele
maal tevreden, het moet zo goed
als mogelijk zijn." Ze herinnert
zich het verblijf van Krezip in
Mali, eind vorig jaar, waar ze
met plaatselijke rappers een
nummer maakten. „Ik was daar
soms enorm chagrijnig, omdat
er zo'n druk op lag. We moesten
een liedje maken, met alle came
ra's op ons gericht. Dat werkt
niet. Aan de andere kant heb ik
sinds Mali een te sterke relative-
ringsdrang gekregen. Als ie
mand zich druk maakt om niks,
zeg ik wel eens: je moet een
weekje naar Mali, dat is echt
goed voor jeZo zit het leven na
tuurlijk niet in elkaar."
Paul Geerts
Krezip treedt dinsdag 19 no
vember op in het Arsenaalthea
ter in Vlissingen. Aanvang 20.15
Tot voor kort was het zo dat ik absoluut
geen computeranalfabeet was, maar in
alle bijbehorende termen was ik een stuk
minder thuis. Een vriendin van mij wel, die
kon hele verhalen vertellen over wat ze pre
cies met haar pc had gedaan, waarbij ik al
leen de woorden 'dus', 'maar' en 'toen' be
greep. Het is niet zo dat ik nu wel precies kan
uitleggen wat al die moeilijke namen bete
kenen, maar ik kan inmiddels wel dingen op
de computer die zij niet kan!
Ik ben namelijk bezig met een flitsende car
rière als computertovenaar. Dit heeft te ma
ken met de ontdekking van het Harry Potter
computerspel. Vliegen, toveren, gesloten
deuren openmaken en onzichtbaar worden,
ik kan het allemaal. Eitje. En het is wel
grappig dat die vriendin mij nu niet snapt
als ik bijvoorbeeld 'Alohomora' zeg (maar
wie snapt dat wel...).
Inmiddels heb ik een bijna onuitputtelijk
arsenaal aan spreuken en door mij zeifont-
wikkelde keelklanken en oergeluiden. Die
laatste twee zijn niet te voorkomen, want
computerspelletjes zijn frustrerend. Op de
één of andere manier duurt het vaak heel erg
lang voordatje voorbij een bepaald punt in
het spel bent. Je frustratie uitje dan bijvoor
beeld met de stelling: 'Hrrnggl' of het stand
punt: 'Mwuph, oewoi!' Dit alles afgewisseld
met opmerkingen die heel wat minder aan
de verbeelding overlaten, en die ook een
stuk minder vroom zijn. Het poppetje op
mijn beeldscherm heb ik al veelvuldig uitge
scholden voor alles wat mooi en lelijk is.
Hierbij heb ik enige hulp gekregen van één
van de spoken die in het spel zitten en die
Harry altijd toezingt met: 'Oh kleine Potter,
jij bent echt niet mooi!' Daar kan ik het wel
mee eens zijn. Als ik een milde bui heb, zing
ik dat ook voor 'm als hij iveer eens niet doet
wat ik wil.
Het leukste is nog wel als ik voorbij een las
tig punt kom. Hiervoor heb ik inmiddels ook
mijn vaste uitspraak, iets in de trant van:
'Whieieiehhh!' Dit zal misschien niet door
iedereen als een vreugdekreet geïnterpre
teerd worden, maar dat is het absoluut wel.
Ik ben op dit moment alweer een week bezig
om Harry aan de conciërge en diens kat te
helpen ontkomen. Dit valt niet mee, ook al is
hij onzichtbaar. Nou moet ik zeggen dat het
ADHD-poppetje dat Harry Potter voor
moet stellen ook niet bijster intelligent is,
want als ik hem van de ene kast naar de an
dere laat springen maakt hij op het beeld
scherm net zulke vreemde geluiden als ik er
vóór, en ja, dan vraagje er een beetje om dat
je betrapt wordt.
Helaas begin ik symptomen van verslaving
te vertonen. Niet dat ik zit te shaken op m'n
stoeltje als ik een uur niet heb kunnen Potte
ren. Ik heb ook nog geen vaste dagelijkse do
sis van het spelletje nodig. Maar ik droomde
laatst wel dat ik in de Cl 000 van kast naar
kast moest springen en dat de mensen bene
den mij niet mochten zien.
Annelies de Rooij
Met 27 miljoen verkochte al
bums en negen milj oen sin
gles is het de succesvolste vrou
wenband in de geschiedenis van
de popmuziek. Maar TLC was
net halverwege de opname van
het vierde album 3D, toen Lisa
'Left Eye' Lopes omkwam bij
een auto-ongeluk. Het mag geen
wonder heten dat de plaat, die
door de overgebleven sisters 'T-
Boz' en 'Chilly' werd afge
maakt, behalve aan God, ook
aan haar is opgedragen. Muzi
kaal gezien heeft 3D, buiten de
frisse drum 'n' bass van de intro
en het smeuïge gitaarpopliedje
'Damaged', weinig nieuws te
bieden. 'Dirty', dat werd ge
schreven met Missy Elliott,
heeft bijvoorbeeld erg veel weg
van diens 'Get Ur Freak On'. En
'Turntable' is een slap aftreksel
van TLC's eigen megahit 'Wa
terfalls'. Maar de beats zijn lek
ker en de productie en instru
mentaties bijzonder smaakvol,
dat moet gezegd. Lopes zou te
vreden geweest zijn.
Rob Broere
TLC: 3D (Arista/BMG),
speelduur: 49.39 min.
De bandnaam spreekt tot de
verbeelding: The Black
Heart Procession. Die roept as
sociaties op met mannen die
zich samenzweerderig 'de ge
broeders van de zwarte hand'
noemen. Het is inderdaad ook
het sfeertje dat de vier Amerika
nen willen creëren op Amore
Del Tropico. De broeierige
nachtelijke taferelen, de zwal
kende dronkenschap als gevolg
van te veel verdriet. De liefde, ja
om de liefde wordt een traan ge
laten ('A Cry For Love'), al is de
realiteit hard in het afsluitende
'The One Who Has Disappea-
Phil Collins verkeert op zijn
nieuwe plaat Testify, het
eerste album sinds de Tarzan-
soundtrack uit 1999 en feitelijk
de opvolger van Dance Into The
Light uit 1996, in een blakende
vorm. Twaalf liedjes nam hij de
afgelopen twee jaren op, afwis
selend in Europa en de Verenig
de Staten. Toch klinkt Testify
als een consistent geheel, mede
dankzij de stijlvaste productie
van Rob Cavallo (Green Day,
Goo Goo Dolls). Het sterkst is
Collins als vanouds in zijn bal
lads, die op Testify overigens
red'. Het was te voorzien, het
openingsnummer heet immers
al doodleuk 'The End Of Love'.
Misschien wel een slinkse ver
wijzing naar Leonard Cohen.
Maar hoe verzorgd smaak- en
sfeervol deze vierde cd ook is,
het wil maar niet beklijven. In
december is de band live in het
land aan het werk te zien.
Peter van der Heide
The Black Heart Procession:
Amore Del Tropico (Touch And
Go/Southern Records/Konkur-
rent), speelduur: 55.42 min.
ruim in de meerderheid zijn.
Geen moderne fratsen, geen ge
doe. En dus een goeie plaat.
Martin Groene wol d
Phil Collins: Testify (Warner),
speelduur: 57.22 min.
De Engelse muziekpers
neemt de loftrompet nogal
gemakkelijk ter hand. Ontdek
kingen van BBC-presentator en
undergroundcoryfee John Peel
dienen echter altijd serieus te
worden genomen. Zo ook Ikara
Colt. Deze vier jonge Londena-
ren mogen dan duidelijk beïn
vloed zijn door Peels 'all time
favourite' The Fall, de bezieling
en intensiteit waarmee hun
punk- en garagerocksongs uit
de speakers knallen is werkelijk
roerend. Het in maart versche
nen debuutalbum Chat And Bu
siness, dat via Epitaph opnieuw
op het vasteland wordt gelan
ceerd, roept ook de vroege Sonic
Youth in herinnering. De plaat
kent inventieve elektronische
toevoegingen en is van de eerste
tot de laatste groef heftig. Het is
helaas nog maar de vraag of
Chat And Business een opvolger
krijgt. Ikara Colt pleit namelijk,
om te voorkomen dat ze oud, vet
en zelfgenoegzaam worden,
voor het afschieten van alle
bands na vijfjaar. En zij bestaan
al driejaar!
Rob Broere
Ikara Colt: Chat And Business
(Fantastic Plastic/Epitaph),
speelduur: 45.00 min.
1. U2 The Best Of 1990-2000 (-)
2. Frans Bauer - Dicht Bij Jou (1)
3. Santana - Shaman (3)
4. Elvis Presley - Elvis 30 #7 Hits (5)
5. Mark Knopfler - The Ragpicker's Dream (6)
6. Norah Jones - Come Away With Me (7)
7. Rolling Stones - Forty Licks (2)
8. Krezip - Days Like This (4)
9. Pink - Missundaztood (-)
10. Nelly - Nellyville (8)