De kick die je voelt als je het podium opstapt! Hocus Pocus 25 /4vtrteiie<i Lopes zou tevreden zijn Broeierige taferelen Geen fratsen, geen gedoe Heftig tot aan het eind woensdag 13 november 2002 1. Nelly Ft. Kelly Rowland - Di lemma (1 2. C. Aquilera Ft. Redman - Dirrty (3) 3. Las Ketchup - The Ketchup Song Asereje(2) 4. Raymzter - Kut Marokka nen??! (8) 5. Madonna - Die Another Day 16) 6. Justin Timberlake - Like I Lo ve You 7.T.A.T.U.- AH The Things She Said (5) 8. Shaggy - Hey Sexy Lady (13) 9. Ties - Denk Aan Mij (9) 10. U2 - Electrical Storm (4) 11. Atomic Kitten - The Tide Is High HO) 12. Shakira - Objection (Tango) (48) 13. Acda En De Munnik - Ren Lenny Ren (11) 14. Truth Hurts - Addictive (12) 15. Anouk - Everything (21 16. Dj Boozywoozy - One More Try (26) 17. Jan Wayne - Only You (17) 18. Pink - Just Like A Pill (16) 19. Avril Lavigne - Complicated (14) 20. Eminem - Cleanin' Out My Closet (15) 21. Phil Collins - Can't Stop Lo ving You (36) 22. Kelvin - Dance 4 Me Baby (23) 23. Parla Pardoux Ft. Deniz - Forever And Ever (20) 24. Grad Damen Jan Vayne - Ik Denk Altijd Nog Aan Jou (18) 25. Leann Rimes - Life Goes On (19) 26. Craig David - What's Your Flava (66) 27. Junior Senior - Move Your Feet (25) 28. Missy Elliott - Work It (50) 29. Eve Ft. Alicia Keys - Gangsta Lovin' (22) 30. Westlife - Unbreakable (-) 31. Georgina - Denis (32) 32. P. Diddy -1 Need A Gir (Parti 2) (24) 33. Jody Bernal - Bang Bang (35) 34. Schintaler - Acht Punt Drie (44) 35. Ashanti - Happy (27) 36. Celine Dion - I'm Alive (31 37. Sugababes - Round Round (28) 38. Shania Twain - I'm Gonna Getcha Good! (-) 39. Queens Of The Stone Age - No-One Knows (42) 40. M Kids - Halloween (29) 41. Leona - Summer O/YRadio/ Zomer O/J Radio (45) 42. Dennie Christian - Jij Bent Sowieso Mijn Type (33) 43. Kylie Minoque - Come Into My World (94) 44. In-Grid - Tu Es Foutu (37) 45. Blof -Meer Van Jou (53) 46. Santana Ft. M. Branch - The Game Of Love (40) 47. D*Note- Shed My Skin (62) 48. Kane - Hold On To The World (30) 49. Sarah Connor Ft. W. Jean - One Nite Stand (38) 50. Gordon Re-Play - Zolang (54) 51. Sean Paul - Gimme The Light (39) 52. Robyn - Keep The Fire Bur ning (52) 53. Energy 52 - Cafe Del Mar2002 (81 54. Blue - One Love (71 55. Royksopp - PoorLeno (-) 56. Moby - In This World (95) 57. Jan Wayne - Because The Night (51) 58. Pearl Jam -1 Am Mine (58) 59. Ja Rule Ft. Ashanti - Down 4 U(41) 60. Kevin's Crew - The Ultimate Escape (64) 61Hhb Int. Dj Otzi - Live Is Life (-) 62. Scooter - Nessaja (47) 63. K3 - Papapa (55) 64. Mike Peterson - Show Me Your Love (-) 65. Relax - Rock-A-Spot (34) 66. Scooter - Posse (-) 67. Gouryella - Ligaya (75) 68. Nick Carter - Help Me (49) 69. Krezip - You Can Say (46) 70. Mario - Just A Friend 2002 (-) 71Glennis Grace - Always On My Mind (43) 72. Dj Alive Kicken -1 Wanna Dance With Somebody (61 73. Vinzzent - Right Here Right Now (57) 74. Gebroeders Ko - Ik Heb 'N Toeter Op M'n Waterscooter (56) 75. Sjors (Alias Dario) - Nu Even Niet I! (60) 76. Liberty X - Got To Have Your Love (59) 77Jive Jones -1 Belong (63) 78. Billy Crawford - You Didn't Expect That (68) 79. Milky - Just The Way You Are (73) 80. Don Johnson - Bring That Beat Back (79) 81. Praise Cats - Shined On Me (85) 82. Sophie Ellis-Bextor - Take Me Home (89) 83. Red Hot Chili Peppers - The Zephyr Song (78) 84. Marc Anthony - I've Got You (86) 85. Coldplay - The Scientist (-) 86. Vanessa Carlton - Ordinary Day (84) 87. Romeo - The Answer Is Yes (67) 88. Twarres -1 Need To Know (82) 89. Lois Lane - When I'm With You (96) 90. Robin S. - Show Me Love (80) 91. Silkstone - Rain Has Come (87) 92. David Guetta - Just A Little More Love (-) 93. Ruth Jacott - Onderhuids/ Tastbaar (-) 94. Brio From Rio - Just For Me (-) 95. David Charvet - Teach Me How To Love (88) 96. Tori Amos - A Sorta Fairytale (90) 97. Rene Froger- The World I Threw Away (74) 98. Frans Bauer - Eens Schijnt../ Heb Je Even.. (65) 99. Beef - Memory Fast Forward Rewindl(-) 100. Noa - Eye In The Sky (99) Krezip Even herinneringen op halen. In de derde klas van de middelbare school had zangeres Jacqueline Go- vaert (20) van Krezip de hoofdrol in de musical Mid- summernight's Dream. Dat is nog maar zes jaar geleden. „Ik vond het geweldig", blikt ze terug. „Een hoogtepunt in mijn leven. Aan het eind had je een finale, dan mochten alle hoofdrolspelers even langs het publiek rennen. Dat was zo'n kick, het ap plaus was zó lekker." Sinds een maand ligt Kre- zips tweede cd Day Like This in de winkel. Volgende week dinsdag treedt de Tilburgse band op in het Arsenaalthe ater in Vlissingen. De weken rondom de release van Days Like This zijn spannend voor Jacqueline Go- vaert, haar zus en gitarist Anne, bassist Joost van Haaren, drum mer Thijs Romeijn, pianist/zan geres Annelies Kuijsters en gi tarist Thomas Holthuis, die zo'n twee jaar terug als laatste aan de band is toegevoegd. Het tweede album van Krezip werd afgelopen zomer in veertien weken tijd in Waalwijk opgeno men. Opnieuw met producer Oscar Holleman. Nu zal blijken of het succes dat Krezip zo'n an derhalf jaar geleden overvallen heeft, stand houdt. Want niemand kontwee jaar ge leden voorspellen dat in Neder land en België meer dan 300.000 exemplaren van het eerste al bum Nothing Less verkocht zouden worden. En niemand kon voorspellen dat 'I Would Stay' zou uitgroeien tot een klassieker. Optreden op Pink pop, tijdens Lowlands, Werch- ter en nog een ontelbare reeks festivals, een uitverkochte tour nee langs de Nederlandse zalen; het is de geschiedenis van Kre zip in een notendop. De vraag is onvermijdelijk. Of het nu weer zo groot gaat wor den? ,Ik ben al blij als Days Like This platina wordt", aldus Jac queline, die haar studie aan de Tilburgse Rock Academie van wege de drukte inmiddels heeft stopgezet. Maar ook Jacqueline hoort de verhalen: een dergelijk succes kun je nooit meer evena ren. Hoewel ze niet van koffie dik kijken houdt, is dat volgens de zangeres maar gedeeltelijk waar. „De muziek kan altijd be ter", zegt ze. „Bovendien had den we all een succes in Neder land en België. Er zijn nog zoveel landen te veroveren, hoe wel ik niet verwacht dat dat zal lukken." „Dit is mijn leven, dit is alles", vat ze de afgelopen vijf jaar sa men. „Ik maak me daar soms druk om. Waarom? Omdat het een hele drukke heftige baan is, die heel veel invloed op je leven heeft. Het is iedere week anders en je weet nooit van tevoren wat je te wachten staat." Terug naar het moment waarop het misschien wel allemaal be gonnen is, naar de uitvoering van Midsummernight's Dream. Vooraf was ik enorm zenuw achtig. Ik had een soort stem probleem tussen de oren, liep een week voor het optreden al met keelpastilles te sleuren. Er was natuurlijk helemaal niks aan de hand, maar zo nerveus als Ik kan worden... Nee, dat is niet veranderd. Ik ben niet min der zenuwachtig geworden. Voor een optreden ben ik altijd helemaal ziek, dan zou ik het liefst thuis op de bank een film pje zitten te kijken. Verschrik kelijk vind ik dat. Maar tijdens het optreden is het helemaal weg. Mijn moeder vraagt me wel eens wat ikmezelf aandoe, maar het blijft gewoon te gek. De kick die je voelt als je het podium op stapt, dat is zo'n lekker mo ment." Verklaren kan ze die spanning niet, evenmin als de momenten waarop ze geen songs meer uit haar vingers krijgt. Vooraf gaand aan de opnames van Days Like This, waarvoor ze het me rendeel van de nummers schreef, had Jacqueline op nieuw het gevoel dat ze droog stond, dat de inspiratie op was. „Zolang ik weet wat het woord betekent, heb ik er last van" zegt ze over dit zogenaamde writersblock. Maar uit de songs op de nieuwe cd spreekt dat nergens. Integen deel. Haar stem klinkt volwas- sener, evenals de twaalf songs. Hanteerde Krezip op Nothing Less vrijwel steeds hetzelfde compositorische truukje, Days Like This valt op door afwisse ling. Stevige rocksongs, soms een likje Nu-Metal en zelfs een toefje jazz; Krezip gaat de breedte in. Hoe onzeker Jdcqueline soms is over haar eigen capaciteiten, zo duidelijk is ze over het beeld dat de band voor ogen heeft. „We houden altijd in gedachten wat we met deze band uit willen dra gen. Als Nederlandse band moet je oppassen dat je niet tussen TMF en MTV invalt: het verschil tussen alternatieve bands en hitparadegroepen. Gaat het overlappen, dan wordt het moeilijk. Ik voel me nergens te goed voor, maar ik moet me wel op mijn gemak voelen." Commercieel Natuurlijk heeft het succes haar verbaasd, maar Jacqueline haalt er haar neus niet voor op. „We hebben singles en hits no dig. Ik wil dat het album ver koopt, dat de concerten zijn uitverkocht. Dat is nogal com mercieel, kun je zeggen. Maar het is gewoon gaaf. Commerci eel. Ik haat die term. Een band wordt nou eenmaal groter, maar we gaan er de muziek niet op aanpassen. We maken nog steeds wat we zelf mooi vinden en we bemoeien ons nog steeds overal tegenaan. Laatst zei ie mand: jullie hebben ineens zo'n Starmaker-image. Rot toch op. Dat ik niet op de voorkant van Oor wil staan met pukkels op mijn neus is toch logisch? Ik ben ook maar een gewoon meisje dat er mooi uit wil zien. Ik hoef niet uit te dragen dat de muziek van Krezip niets met K-Otic te ma ken heeft. Ik heb daar geen be hoefte aan. Als mensen dat den ken, dan denken ze dat maar. Ik weet wel beter." 'Scared to fall.' 'There's more to life than this.' 'Alot to hide.' Het zijn flarden van teksten, zoals die op de nieuwe cd te horen zijn. Het beeld van het onzekere meisje openbaart zich en Jacqueline voelt niet de behoefte het te weerleggen. „Ik kan erg pieke ren, maar ik ben niet zwaar op de hand. Iedereen heeft onze kerheden. Omdat ik het zo lek ker van me af kan schrijven, kan ik daarna misschien wel weer als een flierefluiter door het le ven." Heeft ze dan niet het gevoel dat ze een deel van haar jeugd heeft gemist? „Dat vroegen mensen ook al toen Nothing Less ver scheen. Maar neeik heb niet dat gevoel. Die eerste jaren met Krezip waren voor ons één groot pretpark." „Als je erover na gaat denken is dit een zwaar leven. Soms heb ik van die zielige momenten. Dan zegt mijn moeder: doe eens nor maal. Dat is goed. Ik heb echt geleerd te relativeren. Ik weet ook wel dat er betere tijden ko men, maar toch moet je iedere keer door de stront, voordat het weer gaat." Of het te maken heeft met de druk die ze zichzelf oplegt, het perfectionisme waarnaar ze streeft? „Ik ben niet zo snel hele maal tevreden, het moet zo goed als mogelijk zijn." Ze herinnert zich het verblijf van Krezip in Mali, eind vorig jaar, waar ze met plaatselijke rappers een nummer maakten. „Ik was daar soms enorm chagrijnig, omdat er zo'n druk op lag. We moesten een liedje maken, met alle came ra's op ons gericht. Dat werkt niet. Aan de andere kant heb ik sinds Mali een te sterke relative- ringsdrang gekregen. Als ie mand zich druk maakt om niks, zeg ik wel eens: je moet een weekje naar Mali, dat is echt goed voor jeZo zit het leven na tuurlijk niet in elkaar." Paul Geerts Krezip treedt dinsdag 19 no vember op in het Arsenaalthea ter in Vlissingen. Aanvang 20.15 Tot voor kort was het zo dat ik absoluut geen computeranalfabeet was, maar in alle bijbehorende termen was ik een stuk minder thuis. Een vriendin van mij wel, die kon hele verhalen vertellen over wat ze pre cies met haar pc had gedaan, waarbij ik al leen de woorden 'dus', 'maar' en 'toen' be greep. Het is niet zo dat ik nu wel precies kan uitleggen wat al die moeilijke namen bete kenen, maar ik kan inmiddels wel dingen op de computer die zij niet kan! Ik ben namelijk bezig met een flitsende car rière als computertovenaar. Dit heeft te ma ken met de ontdekking van het Harry Potter computerspel. Vliegen, toveren, gesloten deuren openmaken en onzichtbaar worden, ik kan het allemaal. Eitje. En het is wel grappig dat die vriendin mij nu niet snapt als ik bijvoorbeeld 'Alohomora' zeg (maar wie snapt dat wel...). Inmiddels heb ik een bijna onuitputtelijk arsenaal aan spreuken en door mij zeifont- wikkelde keelklanken en oergeluiden. Die laatste twee zijn niet te voorkomen, want computerspelletjes zijn frustrerend. Op de één of andere manier duurt het vaak heel erg lang voordatje voorbij een bepaald punt in het spel bent. Je frustratie uitje dan bijvoor beeld met de stelling: 'Hrrnggl' of het stand punt: 'Mwuph, oewoi!' Dit alles afgewisseld met opmerkingen die heel wat minder aan de verbeelding overlaten, en die ook een stuk minder vroom zijn. Het poppetje op mijn beeldscherm heb ik al veelvuldig uitge scholden voor alles wat mooi en lelijk is. Hierbij heb ik enige hulp gekregen van één van de spoken die in het spel zitten en die Harry altijd toezingt met: 'Oh kleine Potter, jij bent echt niet mooi!' Daar kan ik het wel mee eens zijn. Als ik een milde bui heb, zing ik dat ook voor 'm als hij iveer eens niet doet wat ik wil. Het leukste is nog wel als ik voorbij een las tig punt kom. Hiervoor heb ik inmiddels ook mijn vaste uitspraak, iets in de trant van: 'Whieieiehhh!' Dit zal misschien niet door iedereen als een vreugdekreet geïnterpre teerd worden, maar dat is het absoluut wel. Ik ben op dit moment alweer een week bezig om Harry aan de conciërge en diens kat te helpen ontkomen. Dit valt niet mee, ook al is hij onzichtbaar. Nou moet ik zeggen dat het ADHD-poppetje dat Harry Potter voor moet stellen ook niet bijster intelligent is, want als ik hem van de ene kast naar de an dere laat springen maakt hij op het beeld scherm net zulke vreemde geluiden als ik er vóór, en ja, dan vraagje er een beetje om dat je betrapt wordt. Helaas begin ik symptomen van verslaving te vertonen. Niet dat ik zit te shaken op m'n stoeltje als ik een uur niet heb kunnen Potte ren. Ik heb ook nog geen vaste dagelijkse do sis van het spelletje nodig. Maar ik droomde laatst wel dat ik in de Cl 000 van kast naar kast moest springen en dat de mensen bene den mij niet mochten zien. Annelies de Rooij Met 27 miljoen verkochte al bums en negen milj oen sin gles is het de succesvolste vrou wenband in de geschiedenis van de popmuziek. Maar TLC was net halverwege de opname van het vierde album 3D, toen Lisa 'Left Eye' Lopes omkwam bij een auto-ongeluk. Het mag geen wonder heten dat de plaat, die door de overgebleven sisters 'T- Boz' en 'Chilly' werd afge maakt, behalve aan God, ook aan haar is opgedragen. Muzi kaal gezien heeft 3D, buiten de frisse drum 'n' bass van de intro en het smeuïge gitaarpopliedje 'Damaged', weinig nieuws te bieden. 'Dirty', dat werd ge schreven met Missy Elliott, heeft bijvoorbeeld erg veel weg van diens 'Get Ur Freak On'. En 'Turntable' is een slap aftreksel van TLC's eigen megahit 'Wa terfalls'. Maar de beats zijn lek ker en de productie en instru mentaties bijzonder smaakvol, dat moet gezegd. Lopes zou te vreden geweest zijn. Rob Broere TLC: 3D (Arista/BMG), speelduur: 49.39 min. De bandnaam spreekt tot de verbeelding: The Black Heart Procession. Die roept as sociaties op met mannen die zich samenzweerderig 'de ge broeders van de zwarte hand' noemen. Het is inderdaad ook het sfeertje dat de vier Amerika nen willen creëren op Amore Del Tropico. De broeierige nachtelijke taferelen, de zwal kende dronkenschap als gevolg van te veel verdriet. De liefde, ja om de liefde wordt een traan ge laten ('A Cry For Love'), al is de realiteit hard in het afsluitende 'The One Who Has Disappea- Phil Collins verkeert op zijn nieuwe plaat Testify, het eerste album sinds de Tarzan- soundtrack uit 1999 en feitelijk de opvolger van Dance Into The Light uit 1996, in een blakende vorm. Twaalf liedjes nam hij de afgelopen twee jaren op, afwis selend in Europa en de Verenig de Staten. Toch klinkt Testify als een consistent geheel, mede dankzij de stijlvaste productie van Rob Cavallo (Green Day, Goo Goo Dolls). Het sterkst is Collins als vanouds in zijn bal lads, die op Testify overigens red'. Het was te voorzien, het openingsnummer heet immers al doodleuk 'The End Of Love'. Misschien wel een slinkse ver wijzing naar Leonard Cohen. Maar hoe verzorgd smaak- en sfeervol deze vierde cd ook is, het wil maar niet beklijven. In december is de band live in het land aan het werk te zien. Peter van der Heide The Black Heart Procession: Amore Del Tropico (Touch And Go/Southern Records/Konkur- rent), speelduur: 55.42 min. ruim in de meerderheid zijn. Geen moderne fratsen, geen ge doe. En dus een goeie plaat. Martin Groene wol d Phil Collins: Testify (Warner), speelduur: 57.22 min. De Engelse muziekpers neemt de loftrompet nogal gemakkelijk ter hand. Ontdek kingen van BBC-presentator en undergroundcoryfee John Peel dienen echter altijd serieus te worden genomen. Zo ook Ikara Colt. Deze vier jonge Londena- ren mogen dan duidelijk beïn vloed zijn door Peels 'all time favourite' The Fall, de bezieling en intensiteit waarmee hun punk- en garagerocksongs uit de speakers knallen is werkelijk roerend. Het in maart versche nen debuutalbum Chat And Bu siness, dat via Epitaph opnieuw op het vasteland wordt gelan ceerd, roept ook de vroege Sonic Youth in herinnering. De plaat kent inventieve elektronische toevoegingen en is van de eerste tot de laatste groef heftig. Het is helaas nog maar de vraag of Chat And Business een opvolger krijgt. Ikara Colt pleit namelijk, om te voorkomen dat ze oud, vet en zelfgenoegzaam worden, voor het afschieten van alle bands na vijfjaar. En zij bestaan al driejaar! Rob Broere Ikara Colt: Chat And Business (Fantastic Plastic/Epitaph), speelduur: 45.00 min. 1. U2 The Best Of 1990-2000 (-) 2. Frans Bauer - Dicht Bij Jou (1) 3. Santana - Shaman (3) 4. Elvis Presley - Elvis 30 #7 Hits (5) 5. Mark Knopfler - The Ragpicker's Dream (6) 6. Norah Jones - Come Away With Me (7) 7. Rolling Stones - Forty Licks (2) 8. Krezip - Days Like This (4) 9. Pink - Missundaztood (-) 10. Nelly - Nellyville (8)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 25