Ensemble
leert samen
ademhalen
Brassbandconcert
met cabaretières
Blues heeft vele kanten
J
De leden van het ensemble dat komende zondagochtend
samen met sopraan Adriana Kucerova in Vlissingen het
Cine City-concert verzorgt, hebben een hoop gemeen. De
vier musici studeren allen aan het conservatorium in Gent,
hebben een gemeenschappelijke muzikale smaak en hebben
alle vier dezelfde kamermuziekdocent.
Het Bartók Trio, zo noemt dit
nieuwe gezelschap zich,
naar de gelijknamige Hongaar
se componist. De naam komt
voor uit een gezamenlijke be
langstelling voor muziek uit
Oost-Europa en Rusland. Het
uitermate interessante pro
gramma bestaat zondag dan
ook uit liederen van onder ande
ren Mussorgsky en Dvorak en
kamermuziek van Stravinsky,
Scriabin en Bartók.
Het programma is met zorg sa
mengesteld tijdens hun lessen
'kamermuziek' aan het conser
vatorium. Docent Marcel Le-
queux begeleidt zijn gevorderde
leerlingen naar het echte werk
op het podium. Daar komt in
zijn eigen woorden een hoop bij
kijken. ,,In de instrumentklas
sen leert men de stukken vlek
keloos te spelen. Alle studenten
hebben één docent die hun pre
cies vertelt hoe je iets moet spe
len. Ik moet dat dan allemaal
weer een beetje bijstellen. De
techniek, zoals het vibratoge-
bruik, moet op elkaar afge
stemd worden. Heel belangrijk
is vanzelfsprekend het goed le
ren intoneren. Waar ik verder op
let is de ademhaling. Een pianist
of strijker heeft daar niks mee te
maken, maar een blazer moet
ademhalen, anders valt ie dood
neer. Een ensemble moet samen
leren ademhalen op de struc
tuur van de muziek. We houden
ons tijdens de lessen ook bezig
met dingen als tempi en balans.
Wanneer je iets te snel speelt,
wordt het publiek verblind. Is
het tempo te langzaam dan ver
brokkelt de tekst. Een violist
met de viool vlak bij het oor of
een pianist achter de grote vleu
gel denkt dat de balans tussen
de instrumenten perfect is. Toch
hoort het publiek een heel ande
re balans." Tenslotte bemoeit
Lequeux zich met de repertoire
keuze. „Beginnende leerlingen
willen uitsluitend de highlights
spelen, enkel grootse sonates.
Dat moet je in het begin een
beetje tegenhouden, je moet dat
opbouwen."
De pianist van het ensemble, de
Slovaak Ivan Stiller relativeert,
zoals het een goede eigenwijze
leerling betaamt, de rol van zijn
docent. „Het programma stellen
wij zelf samen, ook al heeft de
docent daar zijn mening over.
De kamermuzieklessen vormen
een klein onderdeel van het
leerproces. Minstens even be
langrijk is het repeteren zonder
docent erbij. Uiteindelijk is het
podium de belangrijkste leer
meester."
Douwe Eisenga
CineConcert in Cine City Vlis
singen, zondag om 11.30 uur
Kim Goedegebure, op de foto ongeveer negen jaar, blies dapper
haar partijtje mee bij de brassband Caecilia.
De Vlissingse vereniging
Caecilia, de oudste brass
band (volgend jaar 110) van
Zeeland, pakt de jaarlijkse uit
voering, komende zaterdag,
eens heel anders aan. De in
breng van het orkest blijft de
constante factor, maar de pre
sentatie en de invulling van het
gedeelte na de pauze is in han
den gegeven van het cabaret
duo Reijn Goed, dat in 2000
het Leids Cabaret Festival won
en sindsdien volle zalen trekt
met het programma Glad ijs.
Die samenwerking heeft een
diepere achtergrond. Kim Goe
degebure, de helft van het duo
(naast Renate Reijnders), is ge
boren (1972) en getogen in
Vlissingen en blies tussen 1980
en 1986 haar partijtje mee in
het jeugdorkest van Caecilia.
Dat haar vader voorzitter is
van de club zal het hernieuwen
van de contacten uiteraard
hebben vergemakkelijkt.
Nadat ze op achttienjarige
leeftijd het ouderlijk huis had
verlaten om eerst naar de to
neelschool in Maastricht te
gaan en vervolgens in 1997 af
te studeren als docent drama
aan de academie in Arnhem,
verdween de brassmuziek min
of meer uit haar leven. „Ik heb
nog een oud toetertje van Cae
cilia, vals en gebutst, maar ik
kan nog wel een beetje spelen.
We willen daar iets mee doen
in ons volgende programma.
Helaas is die scène nu nog niet
goed genoeg om mee op te tre
den."
Niet alleen Kim, ook haar zus
en haar vader schaarden zich
in de rijen van Caecilia. „Mijn
zus en ik begonnen met dwars
fluitjes en bij het jeugdorkest
speelde ik alt, een soort kleine
tuba, en mijn zus bariton, een
slagje groter. Mijn vader speelt
bes-bas. Na vier jaar ben ik
overgegaan op de cornet, want
voor dat instrument zijn er
mooie solopartijen. Maar ik
heb nooit die toon helemaal te
pakken gekregen. Alt heeft een
ronde toon en cornet is wat
scheller. Ik speelde eigenlijk
ronde tonen op een schel in
strument en ben nooit een ster
speler geworden. Ik oefende
ook te weinig. Maar ik vond
het wel heel leuk en dat toete
ren had ook iets stoers."
„Ik ben benieuwd wat het za
terdag gaat doen, want brass
band en cabaret zijn natuurlijk
totaal verschillende discipli
nes. We kondigen de nummers,
waaronder het pittige The
Godfather, aan met een paar
grappen of op een ludieke ma
nier om er al een beetje de
sfeer in te krijgen voor ons
programma na de pauze. We
hebben anekdotes gevraagd
over Caecilia en het is natuur
lijk leuker wanneer iemand
van buitenaf die vertelt, want
dan kan je er meteen commen
taar op geven."
Het is de laatste keer dat het
programma Glad ijs in Zeeland
te zien is, want in februari be
ginnen de try-outs van de
nieuwe voorstelling Alarm
fase 2. „Het wordt echt tijd iets
totaal nieuws te gaan doen,
ook voor onze ontwikkeling.
Dit is nog heel erg een 'mei
denprogramma', maar we wil
len nu iets meer kloten laten
zien. Het wordt wat rauwer en
inhoudelijker, het krijgt ge
woon iets meer ballen."
Frans Doeleman
Brassband Caecilia treedt za
terdag op in het Arsenaalthea
ter in Vlissingen, gevolgd door
het cabaretprogramma Glad ijs
van Reijn Goed, aanvang
20.00 uur
Tineke Schoemaker, zangeres van Barrelhouse.
foto Lex van Rossen/GPD
Het Noordhollandse Barrel-
house is al sinds 1972 de
eigenzinnigste bluesrockgroep
van Nederland. Nadat de band
vanaf halverwege de jaren
tachtig een tijdje op non-actief
stond, kwamen de originele le
den in 1993 weer bijeen. Sinds
dien zijn er drie nieuwe platen
verschenen, waarvan de meest
recente Walking in Time ruim
een maand geleden. Barrel-
house is zaterdag te zien in
Brogum in Zierikzee. Een ge
sprek met Tineke Schoemaker,
de zangeres die zich met Bon
nie Raitt kan meten - al lijkt
het grote publiek dat nog
steeds niet in de gaten te heb
ben.
„Wereldmuziek, daar herken ik
mij wel in. Die prachtig hui
lende zangeressen", zegt Tine
ke Schoemaker nog voordat
dat het gesprek goed en wel is
begonnen. Een gesprek dat
over 'blues' moet gaan. En over
Walking in Time. Maar goed
beschouwd is de stap van blues
naar wereldmuziek natuurlijk
klein. Zeker als je 'blues' als
een rekbaar begrip ziet. En dat
doet Tineke.
„Jazeker. Heel erg! Het gaat
toch allemaal terug naar
volksmuziek. Het kenmerk van
volksmuziek is dat de emoties
heel dicht aan de oppervlakte
liggen. Dat zie je bij blues. En
bij flamenco. Maar net zo goed
bij volksmuziek uit landen als
Rusland en Albanië. En een
man als Hank Williams; dat
gaat ook door merg en been."
Op Walking in Time staat be
halve een eigenzinnig bewerk
te versie van Williams' 'Last
Night (I heard you crying in
your sleep)' ook een aantal an
dere stevig in de country ge
wortelde songs. „Het gaat mij
niet om het etiket van het gen
re dat er op geplakt wordt",
zegt Schoemaker. „Een song
moet mij aanspreken. En die
zin 'Last night I heard you
crying in your sleep', dat vind
ik gewoon een prachtig beeld."
De allereerste plaat van Bar
relhouse, uit 1974, opende met
'I'm in the Mood', het John Lee
Hooker-nummer waarmee de
Amerikaanse Bonnie Raitt zes
tien jaar later, in 1990, een we
reldhit zou scoren. De vergelij
king is vaak gemaakt en de
overeenkomst in zangstijl is
onmiskenbaar. In een paar jaar
tijd ontwikkelde Barrelhouse
zich tot de meest eigenzinnige
Nederlandse bluesrockband
met een indrukwekkende live
reputatie. De eigen stijl kreeg
definitief vorm op het album
Beware..', uit 1979. Daarna be
gon het langzaam maar zeker
te rommelen binnen de groep.
Bezettingswisselingen deden
ook Schoemaker in 1983 be
sluiten te stoppen. Ze stortte
zich in een kortstondig hitpa
rade-avontuur, One/Two, om
vervolgens haar aandacht van
de muziek naar haar kinderen
te verleggen.
In 1993 was Barrelhouse echter
terug. Min of meer door toeval
eigenlijk, maar dat speelt geen
rol meer. Belangrijker is dat de
hele 'Beware..!'-bezetting, met
de broers Guus en Johnny La-
porte op gitaar, Jan Willem
Sligting op bas, Han van Dam
op piano en Bob Dros op
di'ums, weer meedoet. Het
blijkt geen slappe, oude-suc-
cessen-herkauwende reünie.
De groep is alleen maar ge
groeid. In de breedte - door
bijvoorbeeld Mongoolse keel-
zangers in hun blues-recepten
te veiwerken en liefdevol Ierse
folktraditionals in het reper
toire op te nemen - maar even
zeer in de diepte.
Peter Bruyn
Barrelhouse: zaterdag om 22
uur in Brogum Zierikzee
Jos Verpoorten
Jos Verpoorten geeft het eerste orgelconcert van de winterserie.
De organist van de Gasthuiskapel in Tholen speelt werken van
Sweelinck, Mozart, Bach en Henry Smart.
Gertrudiskerk, Bergen op Zoom, 16.00 uur
Panta Rhei
Regelmatig zijn er optredens in strandpaviljoen Panta Rhei.
Deze zondag treedt A-Trac voor het voetlicht.
Panta Rhei, Vlissingen, 17.00 uur
Freek de Jonge
Cabaretier Freek de Jonge doet een try-out.
Het betreft zijn verkiezingsconference De Steihming.
Stadsschouwburg, Middelburg, 21.00 uur
MAANDAG
deDANScombinatie3
De voorstelling van deDANScombinatie3 is een bijzonder pro
ject.
Drie Nederlandse dansgezelschappen presenteren zich op één
avond met drie nieuwe werken. De artistieke leiders van Het In
ternationaal Danstheater, Galili Dance en Rogie Company
hebben zich laten inspireren door het verhaal De wouwen van
Lemnos van Arthur Japin. Om 19.00 uur begint een inleiding op
de voorstelling.
Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
DINSDAG
Workshop harpisten
De Ierse Maire Ni Chathasaigh geeft een workshop voor harpis
ten.
Leerlingen van de Zeeuwse Muziekschool laat zij kennis maken
met het leren spelen van een Ierse melodie op het gehoor. De
workshop is toegankelijk voor belangstellenden. Zie ook zon-
dag.
Zeeuwse Bibliotheek, Middelburg, 16.00 uur
Kunst van het kiezen
De kunst van het kiezen is een theatervoorstelling over verande
ren.
Het betreft een initiatief van Buitenkans, centrum voor onder
nemen op het platteland.
In het stuk worden een boer en een boerin elk op hun eigen wijze
geconfronteerd met de situatie in 'de landbouw'.
Anne van Delft regisseerde Jan Wentink, Sankie Koster en John
Elenbaas.
Boerderij De Goede Hope, Hoofddplaat, 20.00 uur
Krezip
De Tilburgse formatie Krezip begint een korte tournee.
De concerten volgen op het verschijnen van de nieuwe cd Days
Like This.
Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur
13t/m 19 november
VLISSINGEN
Cine City (Belbios 0900-9363)
Pietje Bell. Zo. 10, 12.15, 14.30 en 16.45 u., ma. en di. 13.45 en
16.15 u,;
Halloween Resurection. Do. t/m di. 21.45 u., za. ook 24 u.;
Enough. Do. t/m di. 19 u.;
Titanic. Di. 13 u.;
My Big Fat Greek Wedding. Do. t/m di. 13.45, 16.15, 19.00 en
21.45 u.;
Red Dragon. Wo. t/m zo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., ma. en di. 19
en 21.45 u., za. ook 24.15 u.;
Road to Perdition. Wo. t/m zo. en di. 21.45 u.;
Insomnia. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 21.45 u.;
Triple X. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., za. ook om 24.15
u.;
Volle Maan. Wo. 16.15,19 en 21.45 u., do. t/mdi. 16.15 en 19;
Peter Pan terug naar Nooitgedachtland. Wo. 13.45, do. t/m di.
16.15 u.;
Divine Secrets of the Ya Ya Sisterhood. Wo. 16.15 u.;
Loenatik de moevie. Wo. t/mdi. 13.45 u.;
De Ramp. Wo. 13.45,16.15 en 19 u., do. t/m di. 13.45 en 16.15 u;
The Bourne Identity. Wo. t/m di. 19 en 21.45 u., za. ook 24 u.;
Ja Zuster, Nee Zuster. Wo. t/mdi. 13.45,16.15 en 19 u.;
Snow Dogs. Wo. 13.45 en 16.15 u., do. t/m di. 13.45 u.;
Minority Report. Wo. 21.45 u.;
Sneak preview. Ma. 22 u.;
MIDDELBURG
Schuttershoftheater (0118-613482)
Sproet. Wo. 14 u.;
Amores Perros. Do. 20 u.;
Apocalypse now Redux. Vr. en za. 21.30 u., ma. 20 u.;
Hable con Ella. Wo. 20 u.;
Jerentrea la maison. Vr. enza. 19.30, zo. 20 u.;
HULST
De Koning (0114-312030)
Pietje Bell Zo. 10,11,13,14,16,17 en 19 u.;
My Big Fat Greek Wedding. Do. 19 u., vr. enzo. 19 en 21.15 u.,za.
19, 21.15 en 23.15 u.,di. 20 u
Enough. Do. en vr. 19 en 21.15 u., za. 19,21.15 en 23.30 u., ma. en
di. 20 u.;
Memento. Vr. t/m zo. 20.30 u.;
Soul les sable. Wo., do., ma. en di. 20.30 u.;
TripleX. Wo. 20 u.;
The Bourne Identity. Wo. 20 u., za. 19 u.;
Snow dogs. Wo., za. en zo. 13.45 en 16 u., vr. 16 u.;
Volle maan. Wo. 13.45,16 en 20 u., vr. 16 u., za. 13.45 en 16 u., zo.
13.45 u.;
Peter Pan. Wo. 13.45 en 16 u.;
Ja Zuster, Nee Zuster. Wo. 13.45,16 en 19 u., do. 19 u., vr. 16 en 19
u,, za. 13.45,16 en 19 u., zo. 16 en 19 u.;
Sneak Preview. Vr. 19 u.;
Red Dragon. Wo. 20 u., do. 19u.,vr. 19en21.15u.,za. 19,21.15en
23.30 u., zo. 21.15 u., ma. en di. 20 u.;
GOES
't Beest (0113-228142)
Avalon. Do. en vr. 20.30 u.;
De Ramp. Zo. 14 u., di. 14 en 20.30 u.;
In Between. Do. 20.30 u.;
BERGEN OP ZOOM
Cinem'actueel (0164-254886)
Pietje Bell. Zo. 13.45 en 16.30 u.;
Halloween Ressurection. Do. 20 u., vr. enza. 18.30 en 21.15 u.,zo.
16.15,18.30 en 21.15 u., ma. en di. 20 u.;
Triple X. Wo. 14 en 20 u., do., ma. en di. 20 u., vr. en zo. 18.30 en
21.15 u.,za. 14,18.30 en21.15 u.;
Road to perdition. Wo. 20 u.;
The Bourne Identity. Wo. 20u.,vr. t/mzo. 21.15 u.;
Ja Zuster, Nee Zuster. Wo. 14 u., vr. 18.30 u., za. en zo. 14 en 18.30
u.;
Sneak Preview. Do. 20.30 u.;
Peter Pan. Wo., za. en zo. 14 u.;
Possible Loves. Zo. 16 u., di. 20.30 u.;
Le Velo de Ghislain Lambert. Ma. 20.30 u.;
Sneak Preview. Do. 20 u.;
Roxy (0164-233434)
Pietje Bell. Zo. 14 en 16.15 u.;
My Big Fat Greek Wedding. Do., zo. t/m di. 20 u., vr. 21.30 u., za.
18.45 en 21.30 u.;
Snow Dogs. Wo., za. enzo. 14 u.;
Red Dragon. Wo., do., ma. en di. 20 u., vr. en za. 18.30 en 21.15 u.,
zo. 16 en 20 u.;
Volle Maan. Wo. 14 en 20 u., vr. 18.45 u., za. 14 u.;
Sopraan Adriana Kucerova