Ensemble leert samen ademhalen Brassbandconcert met cabaretières Blues heeft vele kanten J De leden van het ensemble dat komende zondagochtend samen met sopraan Adriana Kucerova in Vlissingen het Cine City-concert verzorgt, hebben een hoop gemeen. De vier musici studeren allen aan het conservatorium in Gent, hebben een gemeenschappelijke muzikale smaak en hebben alle vier dezelfde kamermuziekdocent. Het Bartók Trio, zo noemt dit nieuwe gezelschap zich, naar de gelijknamige Hongaar se componist. De naam komt voor uit een gezamenlijke be langstelling voor muziek uit Oost-Europa en Rusland. Het uitermate interessante pro gramma bestaat zondag dan ook uit liederen van onder ande ren Mussorgsky en Dvorak en kamermuziek van Stravinsky, Scriabin en Bartók. Het programma is met zorg sa mengesteld tijdens hun lessen 'kamermuziek' aan het conser vatorium. Docent Marcel Le- queux begeleidt zijn gevorderde leerlingen naar het echte werk op het podium. Daar komt in zijn eigen woorden een hoop bij kijken. ,,In de instrumentklas sen leert men de stukken vlek keloos te spelen. Alle studenten hebben één docent die hun pre cies vertelt hoe je iets moet spe len. Ik moet dat dan allemaal weer een beetje bijstellen. De techniek, zoals het vibratoge- bruik, moet op elkaar afge stemd worden. Heel belangrijk is vanzelfsprekend het goed le ren intoneren. Waar ik verder op let is de ademhaling. Een pianist of strijker heeft daar niks mee te maken, maar een blazer moet ademhalen, anders valt ie dood neer. Een ensemble moet samen leren ademhalen op de struc tuur van de muziek. We houden ons tijdens de lessen ook bezig met dingen als tempi en balans. Wanneer je iets te snel speelt, wordt het publiek verblind. Is het tempo te langzaam dan ver brokkelt de tekst. Een violist met de viool vlak bij het oor of een pianist achter de grote vleu gel denkt dat de balans tussen de instrumenten perfect is. Toch hoort het publiek een heel ande re balans." Tenslotte bemoeit Lequeux zich met de repertoire keuze. „Beginnende leerlingen willen uitsluitend de highlights spelen, enkel grootse sonates. Dat moet je in het begin een beetje tegenhouden, je moet dat opbouwen." De pianist van het ensemble, de Slovaak Ivan Stiller relativeert, zoals het een goede eigenwijze leerling betaamt, de rol van zijn docent. „Het programma stellen wij zelf samen, ook al heeft de docent daar zijn mening over. De kamermuzieklessen vormen een klein onderdeel van het leerproces. Minstens even be langrijk is het repeteren zonder docent erbij. Uiteindelijk is het podium de belangrijkste leer meester." Douwe Eisenga CineConcert in Cine City Vlis singen, zondag om 11.30 uur Kim Goedegebure, op de foto ongeveer negen jaar, blies dapper haar partijtje mee bij de brassband Caecilia. De Vlissingse vereniging Caecilia, de oudste brass band (volgend jaar 110) van Zeeland, pakt de jaarlijkse uit voering, komende zaterdag, eens heel anders aan. De in breng van het orkest blijft de constante factor, maar de pre sentatie en de invulling van het gedeelte na de pauze is in han den gegeven van het cabaret duo Reijn Goed, dat in 2000 het Leids Cabaret Festival won en sindsdien volle zalen trekt met het programma Glad ijs. Die samenwerking heeft een diepere achtergrond. Kim Goe degebure, de helft van het duo (naast Renate Reijnders), is ge boren (1972) en getogen in Vlissingen en blies tussen 1980 en 1986 haar partijtje mee in het jeugdorkest van Caecilia. Dat haar vader voorzitter is van de club zal het hernieuwen van de contacten uiteraard hebben vergemakkelijkt. Nadat ze op achttienjarige leeftijd het ouderlijk huis had verlaten om eerst naar de to neelschool in Maastricht te gaan en vervolgens in 1997 af te studeren als docent drama aan de academie in Arnhem, verdween de brassmuziek min of meer uit haar leven. „Ik heb nog een oud toetertje van Cae cilia, vals en gebutst, maar ik kan nog wel een beetje spelen. We willen daar iets mee doen in ons volgende programma. Helaas is die scène nu nog niet goed genoeg om mee op te tre den." Niet alleen Kim, ook haar zus en haar vader schaarden zich in de rijen van Caecilia. „Mijn zus en ik begonnen met dwars fluitjes en bij het jeugdorkest speelde ik alt, een soort kleine tuba, en mijn zus bariton, een slagje groter. Mijn vader speelt bes-bas. Na vier jaar ben ik overgegaan op de cornet, want voor dat instrument zijn er mooie solopartijen. Maar ik heb nooit die toon helemaal te pakken gekregen. Alt heeft een ronde toon en cornet is wat scheller. Ik speelde eigenlijk ronde tonen op een schel in strument en ben nooit een ster speler geworden. Ik oefende ook te weinig. Maar ik vond het wel heel leuk en dat toete ren had ook iets stoers." „Ik ben benieuwd wat het za terdag gaat doen, want brass band en cabaret zijn natuurlijk totaal verschillende discipli nes. We kondigen de nummers, waaronder het pittige The Godfather, aan met een paar grappen of op een ludieke ma nier om er al een beetje de sfeer in te krijgen voor ons programma na de pauze. We hebben anekdotes gevraagd over Caecilia en het is natuur lijk leuker wanneer iemand van buitenaf die vertelt, want dan kan je er meteen commen taar op geven." Het is de laatste keer dat het programma Glad ijs in Zeeland te zien is, want in februari be ginnen de try-outs van de nieuwe voorstelling Alarm fase 2. „Het wordt echt tijd iets totaal nieuws te gaan doen, ook voor onze ontwikkeling. Dit is nog heel erg een 'mei denprogramma', maar we wil len nu iets meer kloten laten zien. Het wordt wat rauwer en inhoudelijker, het krijgt ge woon iets meer ballen." Frans Doeleman Brassband Caecilia treedt za terdag op in het Arsenaalthea ter in Vlissingen, gevolgd door het cabaretprogramma Glad ijs van Reijn Goed, aanvang 20.00 uur Tineke Schoemaker, zangeres van Barrelhouse. foto Lex van Rossen/GPD Het Noordhollandse Barrel- house is al sinds 1972 de eigenzinnigste bluesrockgroep van Nederland. Nadat de band vanaf halverwege de jaren tachtig een tijdje op non-actief stond, kwamen de originele le den in 1993 weer bijeen. Sinds dien zijn er drie nieuwe platen verschenen, waarvan de meest recente Walking in Time ruim een maand geleden. Barrel- house is zaterdag te zien in Brogum in Zierikzee. Een ge sprek met Tineke Schoemaker, de zangeres die zich met Bon nie Raitt kan meten - al lijkt het grote publiek dat nog steeds niet in de gaten te heb ben. „Wereldmuziek, daar herken ik mij wel in. Die prachtig hui lende zangeressen", zegt Tine ke Schoemaker nog voordat dat het gesprek goed en wel is begonnen. Een gesprek dat over 'blues' moet gaan. En over Walking in Time. Maar goed beschouwd is de stap van blues naar wereldmuziek natuurlijk klein. Zeker als je 'blues' als een rekbaar begrip ziet. En dat doet Tineke. „Jazeker. Heel erg! Het gaat toch allemaal terug naar volksmuziek. Het kenmerk van volksmuziek is dat de emoties heel dicht aan de oppervlakte liggen. Dat zie je bij blues. En bij flamenco. Maar net zo goed bij volksmuziek uit landen als Rusland en Albanië. En een man als Hank Williams; dat gaat ook door merg en been." Op Walking in Time staat be halve een eigenzinnig bewerk te versie van Williams' 'Last Night (I heard you crying in your sleep)' ook een aantal an dere stevig in de country ge wortelde songs. „Het gaat mij niet om het etiket van het gen re dat er op geplakt wordt", zegt Schoemaker. „Een song moet mij aanspreken. En die zin 'Last night I heard you crying in your sleep', dat vind ik gewoon een prachtig beeld." De allereerste plaat van Bar relhouse, uit 1974, opende met 'I'm in the Mood', het John Lee Hooker-nummer waarmee de Amerikaanse Bonnie Raitt zes tien jaar later, in 1990, een we reldhit zou scoren. De vergelij king is vaak gemaakt en de overeenkomst in zangstijl is onmiskenbaar. In een paar jaar tijd ontwikkelde Barrelhouse zich tot de meest eigenzinnige Nederlandse bluesrockband met een indrukwekkende live reputatie. De eigen stijl kreeg definitief vorm op het album Beware..', uit 1979. Daarna be gon het langzaam maar zeker te rommelen binnen de groep. Bezettingswisselingen deden ook Schoemaker in 1983 be sluiten te stoppen. Ze stortte zich in een kortstondig hitpa rade-avontuur, One/Two, om vervolgens haar aandacht van de muziek naar haar kinderen te verleggen. In 1993 was Barrelhouse echter terug. Min of meer door toeval eigenlijk, maar dat speelt geen rol meer. Belangrijker is dat de hele 'Beware..!'-bezetting, met de broers Guus en Johnny La- porte op gitaar, Jan Willem Sligting op bas, Han van Dam op piano en Bob Dros op di'ums, weer meedoet. Het blijkt geen slappe, oude-suc- cessen-herkauwende reünie. De groep is alleen maar ge groeid. In de breedte - door bijvoorbeeld Mongoolse keel- zangers in hun blues-recepten te veiwerken en liefdevol Ierse folktraditionals in het reper toire op te nemen - maar even zeer in de diepte. Peter Bruyn Barrelhouse: zaterdag om 22 uur in Brogum Zierikzee Jos Verpoorten Jos Verpoorten geeft het eerste orgelconcert van de winterserie. De organist van de Gasthuiskapel in Tholen speelt werken van Sweelinck, Mozart, Bach en Henry Smart. Gertrudiskerk, Bergen op Zoom, 16.00 uur Panta Rhei Regelmatig zijn er optredens in strandpaviljoen Panta Rhei. Deze zondag treedt A-Trac voor het voetlicht. Panta Rhei, Vlissingen, 17.00 uur Freek de Jonge Cabaretier Freek de Jonge doet een try-out. Het betreft zijn verkiezingsconference De Steihming. Stadsschouwburg, Middelburg, 21.00 uur MAANDAG deDANScombinatie3 De voorstelling van deDANScombinatie3 is een bijzonder pro ject. Drie Nederlandse dansgezelschappen presenteren zich op één avond met drie nieuwe werken. De artistieke leiders van Het In ternationaal Danstheater, Galili Dance en Rogie Company hebben zich laten inspireren door het verhaal De wouwen van Lemnos van Arthur Japin. Om 19.00 uur begint een inleiding op de voorstelling. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur DINSDAG Workshop harpisten De Ierse Maire Ni Chathasaigh geeft een workshop voor harpis ten. Leerlingen van de Zeeuwse Muziekschool laat zij kennis maken met het leren spelen van een Ierse melodie op het gehoor. De workshop is toegankelijk voor belangstellenden. Zie ook zon- dag. Zeeuwse Bibliotheek, Middelburg, 16.00 uur Kunst van het kiezen De kunst van het kiezen is een theatervoorstelling over verande ren. Het betreft een initiatief van Buitenkans, centrum voor onder nemen op het platteland. In het stuk worden een boer en een boerin elk op hun eigen wijze geconfronteerd met de situatie in 'de landbouw'. Anne van Delft regisseerde Jan Wentink, Sankie Koster en John Elenbaas. Boerderij De Goede Hope, Hoofddplaat, 20.00 uur Krezip De Tilburgse formatie Krezip begint een korte tournee. De concerten volgen op het verschijnen van de nieuwe cd Days Like This. Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur 13t/m 19 november VLISSINGEN Cine City (Belbios 0900-9363) Pietje Bell. Zo. 10, 12.15, 14.30 en 16.45 u., ma. en di. 13.45 en 16.15 u,; Halloween Resurection. Do. t/m di. 21.45 u., za. ook 24 u.; Enough. Do. t/m di. 19 u.; Titanic. Di. 13 u.; My Big Fat Greek Wedding. Do. t/m di. 13.45, 16.15, 19.00 en 21.45 u.; Red Dragon. Wo. t/m zo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., ma. en di. 19 en 21.45 u., za. ook 24.15 u.; Road to Perdition. Wo. t/m zo. en di. 21.45 u.; Insomnia. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 21.45 u.; Triple X. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., za. ook om 24.15 u.; Volle Maan. Wo. 16.15,19 en 21.45 u., do. t/mdi. 16.15 en 19; Peter Pan terug naar Nooitgedachtland. Wo. 13.45, do. t/m di. 16.15 u.; Divine Secrets of the Ya Ya Sisterhood. Wo. 16.15 u.; Loenatik de moevie. Wo. t/mdi. 13.45 u.; De Ramp. Wo. 13.45,16.15 en 19 u., do. t/m di. 13.45 en 16.15 u; The Bourne Identity. Wo. t/m di. 19 en 21.45 u., za. ook 24 u.; Ja Zuster, Nee Zuster. Wo. t/mdi. 13.45,16.15 en 19 u.; Snow Dogs. Wo. 13.45 en 16.15 u., do. t/m di. 13.45 u.; Minority Report. Wo. 21.45 u.; Sneak preview. Ma. 22 u.; MIDDELBURG Schuttershoftheater (0118-613482) Sproet. Wo. 14 u.; Amores Perros. Do. 20 u.; Apocalypse now Redux. Vr. en za. 21.30 u., ma. 20 u.; Hable con Ella. Wo. 20 u.; Jerentrea la maison. Vr. enza. 19.30, zo. 20 u.; HULST De Koning (0114-312030) Pietje Bell Zo. 10,11,13,14,16,17 en 19 u.; My Big Fat Greek Wedding. Do. 19 u., vr. enzo. 19 en 21.15 u.,za. 19, 21.15 en 23.15 u.,di. 20 u Enough. Do. en vr. 19 en 21.15 u., za. 19,21.15 en 23.30 u., ma. en di. 20 u.; Memento. Vr. t/m zo. 20.30 u.; Soul les sable. Wo., do., ma. en di. 20.30 u.; TripleX. Wo. 20 u.; The Bourne Identity. Wo. 20 u., za. 19 u.; Snow dogs. Wo., za. en zo. 13.45 en 16 u., vr. 16 u.; Volle maan. Wo. 13.45,16 en 20 u., vr. 16 u., za. 13.45 en 16 u., zo. 13.45 u.; Peter Pan. Wo. 13.45 en 16 u.; Ja Zuster, Nee Zuster. Wo. 13.45,16 en 19 u., do. 19 u., vr. 16 en 19 u,, za. 13.45,16 en 19 u., zo. 16 en 19 u.; Sneak Preview. Vr. 19 u.; Red Dragon. Wo. 20 u., do. 19u.,vr. 19en21.15u.,za. 19,21.15en 23.30 u., zo. 21.15 u., ma. en di. 20 u.; GOES 't Beest (0113-228142) Avalon. Do. en vr. 20.30 u.; De Ramp. Zo. 14 u., di. 14 en 20.30 u.; In Between. Do. 20.30 u.; BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel (0164-254886) Pietje Bell. Zo. 13.45 en 16.30 u.; Halloween Ressurection. Do. 20 u., vr. enza. 18.30 en 21.15 u.,zo. 16.15,18.30 en 21.15 u., ma. en di. 20 u.; Triple X. Wo. 14 en 20 u., do., ma. en di. 20 u., vr. en zo. 18.30 en 21.15 u.,za. 14,18.30 en21.15 u.; Road to perdition. Wo. 20 u.; The Bourne Identity. Wo. 20u.,vr. t/mzo. 21.15 u.; Ja Zuster, Nee Zuster. Wo. 14 u., vr. 18.30 u., za. en zo. 14 en 18.30 u.; Sneak Preview. Do. 20.30 u.; Peter Pan. Wo., za. en zo. 14 u.; Possible Loves. Zo. 16 u., di. 20.30 u.; Le Velo de Ghislain Lambert. Ma. 20.30 u.; Sneak Preview. Do. 20 u.; Roxy (0164-233434) Pietje Bell. Zo. 14 en 16.15 u.; My Big Fat Greek Wedding. Do., zo. t/m di. 20 u., vr. 21.30 u., za. 18.45 en 21.30 u.; Snow Dogs. Wo., za. enzo. 14 u.; Red Dragon. Wo., do., ma. en di. 20 u., vr. en za. 18.30 en 21.15 u., zo. 16 en 20 u.; Volle Maan. Wo. 14 en 20 u., vr. 18.45 u., za. 14 u.; Sopraan Adriana Kucerova

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 23