Zwerkbal ziet er nu beter uit Toto eert jeugdhelden Nog meer Hannibal Lecter 3 Harry Potter en de Geheime Kamer Aantrekkelijke man blijkt vrouw 29 Red Dragon vrijdag 8 november 2002 De onlangs overleden Richard Harris (I) als.Professor Perkamentus en Daniel Radcliffe als Harry Potter. wee uur en veertig minuten duurt de film Harry Potter en de Geheime Kamer, die vanaf 21 november in de Nederlandse bioscopen draait. Dat bet een extreme lengte zou zijn voor het overwegend jeugdige publiek, wordt ontkend door regisseur Chris Columbus: „De eerste film was maar vijf minuten korter, kinderen hebben vaak meer geduld dan volwassenen. En wergeet niet dat de boeken soms ook tegen de vierhonderd bladzijden tellen. Voor de echte Harry Potter-fans kan het 'jiooit lang genoeg duren. A Is deze veronderstelling x~A.klopt, hebben de fans met De Geheime Kamer een film om zich op te verheugen, want er wordt nog meer spektakel gebo- j den dan in De Steen Der Wijzen, terwijl zeker de speciale effec ten van een hoger technisch ni veau zijn dan de vorige keer. Chris Columbus: „Ik vond dat ze l beter moesten. Voor De Steen der Wijzen had ik slechts drie maanden gehad voor de effec tenNu heb ik er negen genomen en de effecten werden vooraf aan de échte spelscènes ge draaid. Je ziet nu dat de zwerk bal-scènes veel beter ogen en dat al die vreemde schepsels, die in de computer zijn ontwoi-pen, nu veel minder 'plat' in het beeld staan. Dit is een van de dingen waarmee ik nu het gelukkigst ben: de betere trucages." De nieuwe film is ook enger dan de vorige, geeft de regisseur toe, om er onmiddellijk aan toe te voegen: „Maar kinderen kun nen best tegen een stootje. De sprookjes van Grimm waren ook zo lief niet. Wolven die grootmoeders opeten. Ouders die hun kroost zoek maken in een bos. Hans en Grietje vet pen. Maar we hadden de handi cap dat er eerst 45 minuten no dig waren om die aparte situatie uit te leggen van Harry Potter en zijn wereld van goede en boze tovenaars. Deze keer konden we direct met het verhaal begin nen. Dat geeft De Geheime Ka mer meer dynamiek. Hij is ook grimmiger geworden, feller, op windender. Ik denk dat de jeugd hier veel plezier aan gaat bele ven." Voor de hoofdrolspelertjes is de grootste lol al lang en breed ach ter de rug. Het maken van De Geheime Kamer beviel beter dan de opnamen voor De Steen Der Wijzen. Daniel Radcliffe Potter-film wel eens ingrijpend zou kunnen veranderen, is onte recht gebleken. Chris Columbus en producent David Heyman hebben er dan ook veel aange daan om hun prille 'sterren' zo veel mogelijk te beschermen. Columbus: „Toen ik de eerste Home Alone-film maakte, was dat pas de derde keer dat ik re gisseerde en ik was heel naïef over hoe het was om met kinde ren te werken. Het werd extra lastig omdat mijn hoofdrolspe ler toen, Macaulay Culkin, een beroerde verstandhouding had met zijn vader. Ik heb lessen ge trokken uit die ervaring. Toen we de eerste Harry Potter-film mesten om ze op te eten, een heks in de oven duwen, dat was ook best griezelig. Toch zijn al 180 jaar lang kinderen met die sprookjes opgegroeid." Voor de film helemaal werd af gemonteerd, is hij in een voorlo pige versie eerst uitgetest tijdens een voorstelling in Chi cago. „We hebben hem laten zien aan een publiek van 450 mensen, voor de helft kinderen tussen zeven en dertien jaar oud. Na afloop hebben we ge vraagd of ze het spannend had den gevonden en toen staken ze allemaal him handen op. We vroegen of ze het eng hadden ge vonden. Niemand stak zijn hand op. Een week geleden heb ik de film laten zien aan mijn ei gen vijfjarige dochtertje. Die is aan de jonge kant dus. Maar ze was verrukt en had geen mo ment angst gehad." Chris Columbus is er heilig van overtuigd dat de tweede Potter- film beter is dan de eerste: „Ik was redelijk tevreden over De Steen Der Wijzen en ik was vooral blij dat schrijfster Joan ne Rowling er gelukkig mee was en de fans net zo. Hij heeft het geweldig gedaan in de biosco- (Harry Potter) bekent zekerder van zichzelf te zijn geworden. In zijn acteerdebuut voelde hij zich nog een tikje verlegen. Nu had hij juist het meeste schik in de scènes waar veel figuranten aan te pas kwamen: „Meest op windend om te doen, vond ik de duel-scène met Draco, met alle leerlingen en leraren van Zweinstein als toeschouwers." Rupert Grint (vriend Ron) vond vooral de capriolen met het vlie gende autootje 'cool', maar hij had moeite met de scènes waar in het krioelt van grote en kleine spinnen: „Je weet dat ze niet echt zijn, maar ik blijf ze smerig en doodeng vinden." De vrees dat het leven voor Da niel, Rupert en Emma Watson door het succes van de eerste gingen maken, bedachten we dat het handig kon zijn ook de ouders van de hoofdrolspeler tjes kleine rollen te geven. Dan zou je hen altijd bij de hand heb ben om hun kinderen te begelei den in alles wat ze gingen mee maken, niet alleen de opnamen, maar ook de premières en het onvermijdelijke herkend wor den op straat. Dat heeft goed ge werkt. Zo is voorkomen dat deze kinderen door het succes wer den bedorven. Ze zijn normaal gebleven, waardoor het ook de tweede keer nog prettig met hen werken was. In Hollywood zou den ze over het paard zijn getild en inmiddels beschikken over een eigen villa met een zwem bad en een privé-kok. Maar als ik nu op zelfs de laatste draai dag aan Daniel vroeg een 'shot' opnieuw te doen en het nog iets je meer zus of zo te spelen, dan zei hij: 'Dank je Chris, voorde tip.' Dit is bijna ongelooflijk: een jongen die zo beleefd is ge bleven dat hij zijn regisseur be dankt als hij iets opnieuw moet doen." Columbus zegt dat hij 'de kids' zal missen als in de zomer van 2003 de derde Harry Potter film, De Gevangene van Azkaban, gemaakt zal worden. Die zal na melijk niet meer door hem wor den geregisseerd maar door de Mexicaan Alfonso Cuarón. Als adviserend producent zal Co lumbus alleen op afstand bij de film betrokken zijn. De Ameri kaan geeft het estafettestafje door, maar niet omdat hij ge noeg heeft van Harry Potter: „Het blijft een fascinerende se rie, maar ik ben nooit van plan geweest tien jaar van mijn leven te besteden aan alleen maar films over Harry. Ik heb met De Geheime Kamer de formule naar een niveau gestuwd dat ik niet meer kan verbeteren. Nu is het tijd voor nieuwe ideeën en nieuw bloed. En ik ga intussen mijn batterijen opladen. Je moet ook bedenken dat deze films worden gemaakt in Enge land, terwijl mijn familie in Amerika woont. Het wordt hoog tijd dat ik weer meer aandacht besteed aan mijn eigen kinde ren. Maar wie weet wat er bij de vierde film gebeurt? Het boek is alvast groots en dat belooft he lemaal een fantastisch spekta kel te worden. Het heeft zeer bij zondere locaties en het karakter van een echt actie-avontuur dat me erg zou aanspreken." Pieter van Lierop Harry Potter en de Geheime Kamer gaat 21 november in Nederland in première. Het wil niet erg lukken tussen Jessica Stein en de mannen, en in een opwelling besluit ze te reageren op een contactadver tentie. Daarin lijkt vooi-al het citaat van Rilke eindelijk een partij te beloven met het intel lect en de diepgang waar ze zo wanhopig naar op zoek is. Jessi ca laat zich dan ook niet uit het veld slaan als blijkt dat achter de advertentie een vrouw zit. Kissing Jessica is een verhaal over typisch Amerikaanse lief desperikelen. Wie op z'n dertig ste nog niet aan de man is heeft een probleem. Een eindeloze reeks dates is het gevolg, waar bij de lat steeds lager komt te liggen. In Kissing Jessica leidt dat tot een stroom aan volslagen idioten aan het tafeltje van de toch niet onaantrekkelijke Jes sica Stein, een neurotisch aan gelegde journaliste uit New York van achter in de twintig. Dit nogal goedkope begin doet vrezen voor een ééndimensiona le bioscoopversie van de popu laire tv-serie Sex And The City, maar Kissing Jessica herstelt zich snel. De film blijkt uit te pakken als een bovengemiddeld intelligente komedie, die bij vlagen hilarisch is, en aange naam lichtvoetig weet om te gaan met een thema als de onze kerheid rond de seksuele identi teit. De Jessica (Jennifer West- feldt) uit de titel heeft aanvan kelijk spijt van haar overmoedi ge reactie, maar dat verandert als blijkt dat achter de contact advertentie de wereldse en in telligente galeriehoudster Helen Cooper (Heather Juer- gensen) schuilgaat. Er ontstaat een vriendschap, die langzaam - vanwege de traditionele joodse achtergrond van Jessica zelfs heel langzaam - uitgroeit tot een volwaardige lesbische relatie. Marc Floor Kissing Jessica: regie Gaarnes Her- man-Wurmfeld, met Jennifer West- feldt, Heater Juergensen, Scott Co- hen, te zien in Cinemactueel Bergen op Zoom. Eigenlijk was het wel even mooi geweest met Hannibal Lecter. De door thrillerschrijver Thomas Harris in het leven ge roepen seriemoordenaar, die zijn bijnaam The Cannibal dankt aan een macabere voor keur voor het gastronomisch toebereiden en nuttigen van menselijk orgaanvlees, ver scheen voor het eerst op het wit te doek in Michael Manns Man- hunter (1986). De Schotse acteur Brian Cox zette Lecter in die film neer als een doodenge psychopaat, die in een handje vol scènes onder je huid wist te kruipen met zijn ijskoude blik. De ijzersterke bijrol van Cox werd echter snel vergeten toen Anthony Hopkins zich in 1991 over het karakter ontfermde in Jonathan Demme's klassieker The Silence Of The Lambs. In Hopkins' vertolking werd Lecter de belichaming van alle kwaad, een op het eerste gezicht zeer gedistingeerde heer die door zijn enorme minachting voor de mensheid was veran derd in een heuse duivel. De spanning die voortkwam uit de psychologisch geladen confron taties tussen Lecter en politie vrouw Clarice Starling (Jodie Foster) werd in de tien jaar later door Ridley Scott geregisseerde opvolger Hannibal ingeruild voor groteske horrortaf erelen in monumentaal vormgegeven de cors. Anthony Hopkins zette de ma niertjes van zijn populaire ka rakter nogal behaagziek aan, met als resultaat een Lecter die eerder pervers amusant was dan eng. Dino De Laurentiis dacht daar heel anders over. Die ging destijds voor miljoenen dollars het schip in met Manhunter. Als eerste rechthebbende op de boe ken van Thomas Harris zag hij vervolgens af van de verfilming van The Silence Of The Lambs, waarna een concurrent de gi gantische winst van die kaskra ker mocht opstrijken. Met het nog lucratievere Hannibal re vancheerde De Laurentiis zich in financieel opzicht, maar de schande van Manhunter kon kennelijk alleen worden wegge wist door Harris' roman Red Dragon opnieuw te verfilmen. Het aandeel van Hannibal Lec ter - tenslotte de grote trekpleis ter van de serie - werd opgebla zen van een bijrol tot een bijna- hoofdrol. Het levert precies één memorabele scène op: de ope ning, waarin Lecter nog niet is ontmaskerd als seriemoorde naar en waarin hij als alom ge respecteerd burger een bijdrage tracht te leveren aan de kwali teit van een symfonieorkest. De stijlvolle openingsscène cul mineert in een spannende con frontatie tussen Lecter en de ei genlijke hoofdpersoon, de door Edward Norton vertolkte poli tieman Will Graham. Maar waar Michael Mann zich in het inmiddels terecht tot de cultsta- tus verheven Manhunter toespitste op Grahams inspan ningen om met behulp van psy chologische profielschetsen en enkele cruciale aanwijzingen van de gedetineerde Lecter een lugubere seriemoordenaar in de kraag te vatten, daar probeert de weinig tot de verbeelding sprekende ambachtsman Brett Ratner (Rush Hour) vooral de succesnummers uit The Silence Of The Lambs dunnetjes over te doen. Zodoende wordt de toeschou werwederom getracteerd op be zoekjes aan de duistere cel van Lecter, op suggestieve beelden van een psychisch getormen teerde seriemoordenaar, en op een sensatiebeluste rondgang langs enkele lugubere moordlo- caties. De psychologische steek spelletjes tussen Hopkins en Norton doen echter goeddeels overbodig en geforceerd aan, terwijl de slaafse reproductie van de barokke vormgeving en de onheilszwangere sfeer uit Demme's meesterwerk het ar tistieke bestaansrecht van deze film nog verder in twijfel trék ken. Het probleem van Red Dragon is, dat we dit verhaal al effectie ver en spannender verteld zagen in Manhunter, terwijl de unhei mische sfeer oneindig veel beter getroffen werd in The Silence Of The Lambs. Het is gewoon wel even mooi geweest met Hanni bal Lecter. Fritz de Jong Red Dragon: regie Brett Ratner, met Anthony Hopkins, Edward Norton, Ralph Fiennes, Emily Watson, Phi lip Seymour Hoffman, te zien in Cine City Vlissingen, De Koning Hulst en Roxy Bergen op Zoom. Anthony Hopkins als de macabere seriemoordenaar. Gitarist Steve Lukather (45) van de Ame- rikaanse rockband Toto is nog altijd een echte muziekfan. „Vlak voordat The Rolling Stones aan hun wereldtournee be gonnen, repeteerden ze een paar weken in een theater in Toronto. Ik kreeg de kans om samen met mijn vrouw zo'n repetitie bij te wonen. Zij is nog maar dertig en kent de hele historie van The Stones nauwelijks. Ze vond het dan ook niet zo bij ster interessant. Maar ik was diep onder de indruk. Ik dacht: daar staan de groten van de rock-'n-roll te repe teren. En daar mag ik bij zijn." Hoewel Lukather inmiddels over een flinke staat van dienst in de popwereld beschikt, kijkt hij nog altijd op tegen de helden uit zijn jeugd. Het werd dan ook hoog tijd voor Lukather om die 'grote jongens' een eerbe toon te brengen en dat is onlangs gebeurd met het album Trough The Looking Glass. Daarop neemt Toto namelijk nummers van Bob Marley, Steely Dan, George Harrison, Stevie Wonder, Herbie Hancock, Elton John en Bob Dylan onder handen. Allemaal artiesten aan wie Lukather en de andere le den van Toto schatplichtig zijn. >,Het is niet zomaar een plaat met covers, maar hij laat precies zien wat onze roots zijn", betoogt Lukather tijdens een promo- tiebezoek aan Amsterdam. „We bestaan 25 jaar en dat leek ons een gepast moment om met een dergelijk album te komen. En we hebben de laatste tijd trouwens ook geen tijd gehad om nieuwe nummers te schrijven, want we hebben het nogal druk gehad met allerlei soloprojecten." Zelf heeft Lukather net een gitaaralbum ge maakt met Larry Carlton en die heeft het tweetal zelfs een Grammy opgeleverd. Het bijzondere aan Through The Looking Glass is dat Steve Lukather met alle artiesten van wie een nummer is opgenomen, ooit het po dium heeft gedeeld. „Nou ja, met uitzonde ring van Bob Marley en Elvis Costello. Maar met Herbie Hancock heb ik meerdere platen opgenomen en Stevie Wonder en George Harrison zijn' al eens gastmuzikanten bij concerten van Toto geweest. Elton John heeft me ooit gevraagd in zijn band te spe len, maar dat heb ik toch maar niet gedaan. En ik heb ook al eens een avondje zitten jammen met Bob Dylan. We speelden liedjes van The Beatles, heel cool. Na afloop ben ik samen met hem en George Harrison uit eten geweest. Dylan zat aan de ene kant van mij en dronk martini's en George zat aan de an dere kant te praten over muziek. Ik dacht: waar zijn mijn schoolkameraden? Ze moes ten me hier eens zien zitten. Dylan was stil, maar bijzonder aardig. Ik moest me inhou den om niet steeds te zeggen hoe geweldig ik hem vond. Daarom begon ik maar over Sammy Davis jr., want ik verzamel alle pla ten van die man. Bleek Dylan ook een fan van Sammy Davis te zijn. Ik vond het bijna een surrealistische ervaring, een droom. Een herinnering die ik voor de rest van mijn leven meeneem. Ik had er toen nog geen idee van hoe ziek George Harrison was. Hij zal ons eerbetoon aan hem nooit kunnen ho ren." Over Elvis Costello is Lukather een andere mening toegedaan. „We hebben het liedje 'Watching The Detectives' van hem opgeno men bij wijze van grap. Want Elvis Costello schijnt de pest aan ons te hebben. Ik heb het niet uit zijn eigen mond gehoord, want ik heb hem nooit ontmoet, maar hij schijnt vaak genoeg in het openbaar gezegd te heb ben dat hij Toto een kloteband vindt. Hij zal zich dus wel even achter de oren krabben als hij hoort dat een song van hem op een nieuw Toto-album staat. We hebben er met opzet een niet alledaagse uitvoering van gemaakt en wie weet, krijgen we wel een glimlach van hem. Maar erg kwaad kan hij zich er in ieder geval niet om maken, want nu verdient hij ook nog geld aan een Toto-plaat." De meeste artiesten met wie de gitarist van Toto in de loop der jaren heeft gewerkt, wa ren plezierig in de omgang. „Maar af en toe ben ik toch wel eens flink teleurgesteld", onthult Lukather. „Bob Geldof, bijvoor beeld. Wat een onsympathiek mannetje is dat. We speelden eens op hetzelfde festival en de leden van zijn band wilden met ons kennis maken omdat ze fans van Toto wa ren. Maar daar stak Geldof een stokje voor. Hij wilde niets met ons te maken hebben en dus moesten zijn bandleden ook uit onze buurt blijven. Arrogante kwal. Net al John Mellencamp. Ik ben bevriend met een jon gen die in zijn band heeft gespeeld en die is opgestapt omdat hij door Mellencamp be dreigd is. Ja, breek me de bek niet open. Maar gelukkig zijn hij en Geldof uitzonde ringen. De meeste zijn verschrikkelijk aar dig en hebben helemaal geen pretenties. Ik woon naast de zanger van Rage Against The Machine en ik kan geweldig met die vent op schieten. Als je een goede muzikant bent, kun je de zon in het water zien schijnen en heb je respect voor elkaar. Ik groeide op met Eddie van Halen, Steve Vai en Joe Satriani en we hebben door de jaren heen altijd con tact gehouden. Die jongens zijn echte groot heden op de gitaar geworden, maar ze zij n er niet door veranderdZe zijn geen patsers ge worden met allemaal bodyguards om zich heen." „Zelf ben ik ook altijd met beide benen op de grond blijven staan. Gewoon, omdat ik zo ben opgevoed. Mijn vader was assistent filmregisseur en ging de hele dag met ac teurs en actrices om. Hij leerde me dat ieder een evenveel respect verdient. Of hij nou rijk of arm is. En dat heb ik me altijd voor ogen gehouden." Cocaïne Lukather zat op zijn tiende al in de muziek en zeven jaar later was hij een goed betaalde studiomuzikant. Sindsdien heeft hij naast zijn werk met Toto op ongeveer duizend pla ten van de meest uiteenlopende artiesten gespeeld. „Maar ik ben me altijd bewust ge bleven waar het leven om draait. Boz Scaggs, een bevriende muzikant, heeft ooit een zoon verloren en als zoiets je overkomt, dan is een carrière als gitarist in een succes volle band plotseling onbelangrijk gewor den. Want het verlies van een kind slaat een enorm gat in je hart. Maar in mijn leven zijn er genoeg andere dingen geweest die me met beide benen op de grond hebben gehouden. Ik ben in het verleden op een verschrikkelij ke manier besodemieterd doormijn accoun tants, ik heb een nare scheiding achter de rug die me miljoenen dollars heeft gekost, ik heb heel wat problemen gehad met cocaïne, maar ik glimlach nog steeds. Want mijn lief de voor muziek is nog net zo groot als toen ik tien was." Flarry de Jong Toto speelt op 18 november in de Heineken Music Hall in Amsterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 29