Moderne vrouwen op een keerpunt Over de kwaal die leven heet 25 De mooiste tijd van Ton Vorstenbosch Kunstenaar van het jaar De val van August Willemsen eens in vrijdag 8 november 2002 oor jonge actrices zijn prachtige toneelrollen geschreven, voor oudere actrices is het vaak behelpen. Ze zijn er wel - bij Tsjechov, Ibsen of Beckett bijvoorbeeld - maar ze zijn schaars. Bij ons heeft toneelschrijver Ton Vorstenbosch inmiddels bewezen grote vrouwenrollen te kunnen creëren. Zo maakte hij van koningin Wilhelmina een prachtig toneelpersonage in Het toneelstuk - woensdag te zien in Middelburg - wordt geregisseerd door Mette Bou- huijs en gespeeld door Margot Dames, Liz Snoijink, Wivineke van Groningen en Trudy de Jong. Vier actrices met een grote staat van dienst, inmiddels tus sen de veertig en de vijftig, voor wie Vorstenbosch' stuk niet al leen een feest van herkenning is. Het zit ook dicht op de huid van de actrices zelf, die met regis seur Bouhuijs bouwstenen aan droegen voor dit stuk over de postfeministische generatie, over de verwarring van de mo derne vrouw, die onafhankelijk en succesvol is maar stuit op haar (fysieke) grenzen. En dat tegelijk handelt over corruptie in het bedrijfsleven en de huidi ge Nederlandse graaicultuur. In de Amsterdamse Stads schouwburg wordt onder gena deloos kunstlicht ijverig gere peteerd. De actrices, regisseur en schrijver wisselen van ge dachten, nemen het script nauwkeurig door om de puntjes op de i te zetten. Na de repetitie vertellen actrice Margot Dames en regisseur Mette Bouhuijs over De mooiste tijd. „Ander half jaar geleden zijn we al met de eerste gesprekken begon nen", zegt Bouhuijs. „Want het interessante aan dit stuk is dat het mede geïnspireerd is op ons zelf." Schrijver, regisseur en actrices van De mooiste tijd kennen elkaar immers go.ed..Za.speelde Margot Dames in een regie van Mette Bouhuijs in de toneelbe werking van Couperus' 'De stille kracht'. Mette Bouhuijs regisseerde de succesvolle to neelbewerking van Tessa de Loo's bestseller 'De tweeling', waarin Trudy de Jong en Wivi neke van Groningen speelden. Daarnaast regisseerde zij vele stukken van Ton Vorstenbosch, die zij nog van de toneelschool kent, onder anderen 'Wilhelmi na: je maintiendrai'. „Ton heeft een groot inlevingsvermogen", zegt Bouhuijs. „Hij schrijft prachtige vrouwenrollen, hij kan zich bijzonder goed in vrou wen verplaatsen. Vandaar ook dat hij De mooiste tijd wilde schrijven." 'Wilhelmina: je maintiendrai', schitterend gespeeld door Anne Wil Blankers, en schreef hij, samen met wijlen Guus Vleugel, het spraakmakende toneelstuk 'Srebrenica'. Nu schrijft hij voor vrouwen, voor veertigers die op een keerpunt in hun leven zijn aangekomen, een nieuw stuk met de weemoedige titel: Niet eens in de gaten dat het De Mooiste Tijd was. Ton Vorstenbosch De acteurs van 'Niet eens in de gaten dat het De Mooiste Tijd was' poseren voor het affiche van hun voorstelling. Grenzen Zijn nieuwe stuk gaat over de problematiek waarmee vrou wen tussen veertig en vijftig te maken hebben. Bouhuijs: „Daar is nauwelijks over ge schreven. Vreemd is dat niet, die problemen had je vroeger niet. Een vrouw van die leeftijd werkte niet, die zat thuis. Je was oma en bakte een appeltaart, je deed het huishouden, dat deed je omdat het zo hoorde. Dat is in betrekkelijk korte tijd allemaal veranderd. De vrouwen hebben nu een baan, krijgen vaak later kinderen, ze zijn onafhankelijk en geslaagd. Er is nog veel vita liteit, maar tegelijkertijd stui ten ze op grenzen. Net als man nen, maar voor vrouwen is het nieuw." In De mooiste tijd hebben vier vrouwen, die sinds hun studen tentijd bevriend zijn, samen een bedrijf. Het zijn geslaagde za kenvrouwen, tot het bedrijf in opspraak komt als gevolg van geknoei met subsidies. Om aan de media te ontvluchten beslui ten ze een reis te boeken. Ze hopen dat de fraudezaak bij te rugkomst in Nederland is over gewaaid. Dames: „Ze willen er uit om de teamgeest te verster ken. Ze denken ook dat ze de problemen dan thuis kunnen la ten, maar dat lukt niet, die ne men ze gewoon mee de Sinaï in. Want het Midden-Oosten blijkt - ondanks de explosieve situatie in het gebied - hun bestemming te zijn: Eilat in het zuidelijke puntje van Israël, nabij de Si- naï-woestijn. „Het speelt in februari van dit jaar", zegt Da mes, „toen er ook in werkelijk heid voor deze reis werd gead verteerd. Ze weten in het begin ook niet waar ze terechtkomen, eigenlijk komen ze daar door halve onnozelheid en haast." Margot Dames: „Ze staan op het oog hun mannetj emaar worden geconfronteerd met hun kwets bare kanten. Ze zijn economisch zelfstandig, onafhankelijk, maar tegelijk hebben ze zoveel meer aan hun hoofd: opgroeien de kinderen, eten koken, ze moeten eigenlijk van alles tege lijk." Bouhuijs: „Ze zijn op een leeftijd gekomen waarop zeker heden beginnen te wankelen. Ze komen tot het besef dat je niet meer opnieuw kunt beginnen. Je kunt nog wel van alles willen doen, maar van het meeste weet je dat het er niet meer van zal foto Joop Boek/GPD komen. Ze komen voor een di lemma te staan. Ga j e bij de pak ken neerzitten of wil je er nog wat van maken?" Tijdens hun reis praten ze over van alles, over de kinderen, over de angst voor een wereldbrand, over liposuctie, over het onher roepelijke verval, over de angst alleen te blijven en over de angst voor de dood die naderbij sluipt. De katalysator, de tegenstem in dit koor van vrouwen, is de sta giaire, gespeeld door Nina Deuss. Dames: „Zij vraagt zich af waar die vrouwen zich steeds zo druk over maken. De proble men van die vrouwen, die staan zó ver van haar vandaan. Haar reacties geven mooi de tegen stelling weer tussen de jeugd en de veertigers. De oudere genera foto Roland de Bruin/GPD tie moet gaandeweg plaatsma ken voor een nieuwe.Bouhuijs: ,Ze blijken ook helemaal niet zo trouw aan elkaar te zijn. Want wat is vrouwensolidariteit? Daar wordt altijd wel zo hoog over opgegeven, maar ik weet niet of de solidariteit onder vrouwen echt wel zoveel groter is dan die onder mannen. Ik heb daar zo mijn twijfels over." De mooiste tijd is uitdrukkelijk geen vrouwenstuk. Het is een toneelstuk over vrouwen en de huidige graaicultuur. De klep- tocratie. „Ik zou het liever een droeve komedie willen noe men", zegt Bouhuijs, die het to neelstuk van Vorstenbosch een grote aanwinst vindt. Vooral ook omdat er zo weinig grote rollen voor vrouwen zijn ge schreven. Hoe dat komt? Bou huijs: „Totvoor25 tot 30jaarge leden speelden vrouwen niet of nauwelijks een maatschappelij ke rol van betekenis, misschien daarom." Stereotiep Vooral wat oudere actrices kla gen vaak steen en been over de kwaliteit van yrouwenrollen, die vooral ondersteunend en vaak stereotiep zijn. En hoewel het tij lijkt te keren, is het nog steeds behelpen, vinden Dames en Bouhuijs: „Het is doodzonde dat er tegenwoordig zoveel goeie, oudere actrices zonder werk zitten omdat er geen goeie 'rol Voor ze is. Terwijl zij juist veel intenser spelen, hun perso nage een veel diepere lading rrieë kunnen geven.Dames heeft het geluk gehad dat ze lang rollen van jonge vrouwen kon blijven spelen: „Ik zag er al tijd jong uit voor mijn leeftijd, zodat ik lang Ophelia heb kun nen spelen. Onder de dertig kon ik op het toneel nog moeiteloos doorgaan voor iemand van achttien. Nadeel is dat jeals jon ge actiice vaak dezelfde soort rollen te spelen kreeg, die van lellebel of hoer. Zo werd vroeger ook tegen actrices aangekeken. Als je dan tegen je ouders zei dat je actrice wilde worden, pro beerden ze je daar als het even kon van te weerhouden." Max Smith Voorstelling: Niet eens in de gaten dat het De Mooiste Tijdwas - woens dag 13 nov. Stadsschouwburg Mid delburg; voorts: 20t/m 24 nov. Nieu we de la Mar Theater Amsterdam; 8 dec. Schouwburg Rotterdam,; 18 jan. Chassé Breda; 30 jan. De Nobelaer Etten-Leur. We moeten af van het elitaire karakter van kunst, vindt David Polak. Daarom heeft hij de verkiezing Kunstenaar van het Jaar in het leven geroepen. Met deze verkiezing wil de initi atiefnemer in Nederland een breder draagvlak voor kunst creëren en de bekendheid van Nederlandse kunstenaars ver groten. Polak, eigenaar van kunstuit leen Business Art Service (BAS) in Raamsdonksveer, is ver knocht aan kunst. „Toen ik in 1997 samen met enkele mede standers de eerste plannen voor deze nationale verkiezing voor legde aan museumhouders en kunstenaars, vonden ze onze plannen veel te ambitieus 'en veel te duur. Toen hebben we ze maar opzij gelegd, want er moet wel draagvlak voor een initia tiefzijn." Toch liet het idee hem niet los. „In Duitsland wordt deze ver kiezing ook gehouden en daar loopt het goed. Ik zag niet in waarom het in ons land niet aan zou slaan." Eind 2001 vond hi] het draagvlak wel. Volgens Polak is het niet de be doeling om 'winst te maken met de verkiezing. „De hele begro ting bedraagt 200.000 euro. Op dit moment is 120.000 gefinan cierd en ik heb er alle vertrou wen in dat we voldoende spon sors vinden om het hele bedrag rond te krijgen. Desnoods vul ik zelf een deel aan." Tot 1 juli 2003 kunnen mensen hun voorkeurstem uitbrengen i op Nederlandse kunstenaars. Ze stemmen in vier categorieën: kunstenaars, galeriehouders, kunstliefhebbers en mensen die j door hun werk met kunst te ma ken hebben. Er worden aan de hand van de, voorkeurstemmen twee lijsten opgesteld. De ene lijst is de Top 100 van Neder landse kunstenaars en de ande re is de Galerie der Ontsterfelij- ken. Op de eerste lijst staan nog levende Nederlanders uit alle kunstdisciplines. Op de tweede lijst staan levende én overleden kunstenaars. Na 1 juli kan er alleen nog maar een stem uitgebracht worden op de honderd genomineerden. De twee kunstenaars die dan per stemcategorie de meeste stem men krijgen behoren tot de acht finalisten en maken kans op de I titel Kunstenaar van het Jaar. In december 2003 wordt vier da gen lang werk van de honderd genomineerden tentoongesteld in de Jaarbeurs in Utrecht tij dens de TopArt Expositie Da gen. De uiteindelijke winnaar wordt in december 2003 geko zen tijdens het Nationale Kunstgala in Utrecht. Dan i wordt ook de top tien van de Ga lerie der Ontsterfelijken be kendgemaakt. Vanaf deze week staat er op de website www. kunstenaarvan- het jaar.nl elke twee maanden een prijsvraag. Bij zes goede antwoorden wint de inzender een kaart voor de TopArt Expo sitie Dagen. Als de verkiezing een succes blijkt, wil Polak er een jaarlijks terugkerend eve nement van maken. Renate van der Wal Met vier flessen wodka en anderhalve li ter Fanta in de hand maakte August Willemsen in 1990 een flinke val. De schrij ver/vertaler brak zijn heup. Zijn overmati ge drankzucht had hem net niet naar de af grond geleid. Wel naar zijn boek De val, waarin hij een zeer persoonlijk en beklem mend relaas geeft over zijn verslaving en herstel. De acteurs Bob De Moor en Wim van der Grijn bewerkten zijn boek voor het to neel en spelen de rollen van de drinker en de niet-drinker. De acteurs zitten aan de koffie. Zij kennen het grenzeloze drankgebruik, zoals August Willemsen dat beschrijft, niet uit persoon lijke ervaring. Willemsen begon in zijn jeugd met drinken en ervoer al snel het wel dadige effect dat het had 'als bestrijder van mijn permanente onbehagen als gevolg van verlegenheid en stotteren'. Drank maakte het leven makkelijker, ook al leverde het weer andere problemen op. August Willemsen, die behalve schrijver en dichter ook vertaler is van het werk van de Portugese dichter Fernando Pessoa, be schrijft in dagboekvorm de maalstroom waarin hij na steeds meer drinken terecht kwam en waaruit hij - tot zijn val - nauwe lijks nog te redden was. Passie De beide acteurs herkenden zich in het boek en bewerkten het voor toneel. „Wij hebben geen last van alcohol, maar vinden in De val wel dingen terug die ook op ons slaan", ver klaart Bob De Moor zijn interesse voor het boek. „Onmatigheid in drank kan ook on matigheid in passie zijn. Mogelijk is het al hetzelfde als August Willemsen. Van der Grijn: „Een uitspraak van hem is: 'Wie niets te zeggen heeft, bedenkt steeds iets nieuws, wie iets te zeggen heeft, blijft het zijn leven lang herhalen'. Wij zijn zelf ook zo bezig, .maar dan als acteurs. We willen vertellen wat ons bezig houdt. We willen dus geen fi guurtjes spelen. We spelen niet August Wil lemsen, maar maken het van ons." Bob De Moor: „Wij doen theater om er zelf een beetje rijker van te worden. Om dingen te vernemen over onszelf en de auteur. Je leest een boek om weg te vinden in het laby rint van het leven. Dat geef je dan door aan vrienden, etcetera. Zo ontstaat er een geza menlijke zoektocht naar iets. Naar de zin van het leven, naar hoe te leven, maar ook naar schoonheid, ontroering, waardevolle dingen. Dat kan een roman zijneen schilde rij, muziek of een toneelstuk. We zoeken in ieder geval naar iets dat ons rijker maakt en waar we als gids verder mee kunnen. Het publiek is daar een beetje bij nodig. Dan wordt het een dialoog. Dan zie je, of de din gen die j ou begeesteren ook anderen begees teren. En als dat gebeurt en als je dat deelt, is het een zalig moment. Je moet niet alleen op je zolderkamertje begeesterd zitten doen." Madeleine Rood Theater: De val - van August Willemsen: spel Bob De Moor en Wim Van der Grijn, onder meer te zien: vr. 8/11 en za. 9/11 Stadsschouivburg Utrecht, wo. 20/11 Wagehuys Leuven (B), do. 21/11 Cultuurcentrum Berchem (B), di. 26/11 en wo. 27/11 Bellevue Amsterdam, vr. 29/11 CC Brasschaat (B), di. 3/12 PSK Brussel (B), do. 5/12 CC De Herbakker Eeklo (B), vr. 6/12 Stads schouwburg Mechelen(B),wo. 11/12, do. 12/12 en vr. 13/12 Area Gent (B.). met de auteur gezocht, die hen allereerst graag wilde zien. Bob De Moor: „We vroe gen toestemming. Hij zei dat hij geen arg waan had, maar was vooral nieuwsgierig hoe we van zo'n boek een toneelstuk wilden maken. Dat wisten wij toen ook niet. Maar er ontstond al snel een zeer groot wederzijds vertrouwen, dat hij zei: 'Doe het maar. Het moet wel 1 ukken' Ze zijn aan tafel gaan zitten. Wim Van der Grijn: „Een heerlijke tijd. We hebben het Bobde Moor (links) en Wim van der Grijn in De Val van August Willemsen. leen maar een metafoor, voor het verslaafd zijn aan leven of het onderdoor gaan aan het leven en zijn valkuilen. De val gaat over het nastreven van wat je wilt, over passie, over de kwaal die leven heet en waarvan je bijna niet krrnt genezen. Het is een rit die je ge woon moet uitzitten." De passie van De Moor en Van der Grijn is toneelspelen. „We hadden het er van de week nog over", zegt De Moor. „Je zou ver moeden dat we na ettelijke jaren spelen be ter zijn geworden. Dat we ervaring hebben en dat het makkelijker zou moeten gaan. Maar het gaat helemaal niet makkelijker! Je moet steeds van voren af aan beginnen. Daar word ik wel eens vermoeid van. Het foto G PD wil maar niet makkelijker gaan. Mogelijk wel betermaar je hebt steeds diezelfde pro blemen. Je staat maar met jezelf te worste len en zou willen dat het makkelijker gaat. Nou ja, misschien is het wel een stapje min der moeilijk geworden..." De twee acteurs hebben samen de roman van Willemsen bewerkt. Ze hebben contact boek samen met de regisseuse Danny Keup- pens gelezen." Ze hebben niets veranderd aan de taal van Willemsen, maar selecteer den wat ze konden gebruiken, tot ze de es sentie van het boek hadden. Ze besloten er geen monoloog van te maken, maar de hoofdpersoon te splitsen in twee personen: de drinker en de niet-drinker, wat de inner lijke strijd tegen de verslaving symboli seert. De drinker ziet de wereld (en de vrou wen) heel anders dan de wat rationelere niet-drinker. Als hij drinkt, vindt hij vrou wen bijvoorbeeld steeds mooier worden en beziet hij het leven sowieso heel anders. De acteurs merkten dat ze op zoek zijn naar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 25