Vissen is ook ondernemen Ijsvogel centraal in Galerij PZC Zijdemuseum presenteert koningin van verfstoffen Toeristen willen spannend verblijf 1 Scholieren bezoeken Cyprus Lezing over persoonlijke gegevens kunst cultuur Concert Haagse Maris Kwartet Zeeuws Mannenkoor treedt op in Kapelle donderdag 7 november 2002 door Henk Postma MIDDELBURG - Vijf Zeeuwse scholieren, afkomstig van even veel scholen, brengen halfweg deze maand een kennisma kingsbezoek aan Grieks Cy prus. Doel van het vijfdaags bezoek is de communicatie op gang te brengen tussen scholieren in Zeeland en scholieren op het eiland in de Middellandse Zee. Het initiatief komt van het Model European Parlia- mant, een jeugdorganisatie die de Europese eenwording pro beert te bevorderen. Zeeland is voor dat doel aan Cyprus ge koppeld. Het is de bedoeling dat scholie- j ren uit de provincie Zeeland en van Cyprus via e-mail met el kaar gaan communiceren. In ju ni van dit jaar vond daarvoor in de Zeeuwse Statenzaal een startbijeenkomst plaats. Sinds dien is er van de voornemens nog niet veel terecht gekomen. Om de communicatie op gang te brengen, gaan de vijf Zeeuwse scholieren nu een kijkje nemen in acht Cypriotische scholen. Ze bezoeken ook het Cypriotische parlement. De reis vindt plaats van 12 tot 19 november. Cyprio- tische gastgezinnen zorgen voor ^verblijfsmogelijkheden. Deelnemers Zeeuwse coördinator Bert van Klaveren van het Model Euro pean Parliament gaat mee om de scholieren te begeleiden. Deelnemers zijn Feli Stern van het Sint Willibrord College in Goes, Chris Kloosterboer van de scholengemeenschap Scheldemond in Vlissingen, Martijn Goossen van het Zel- denrust-Steelantcollege in Ter- neuzen, Anna Kreuger van Ne- halennia in Middelburg, en Mirjam Adriaanse van de Chris telijke Scholengemeenschap Walcheren. De scholieren werden geselec teerd uit de Zeeuwse deelne mers aan activiteiten van het Model European Parliament provinciale, nationale en inter nationale conferenties waarop scholieren Europees parlemen tariër spelen. Heeft de visserij toekomstJa, zeiden vissers vorig jaar op een bijeenkomst in Utrecht. Maar welke dan? Visserijorganisaties houden deze maand een tournee langs havens om daarover teprateji met vissers. In een vierdelige serie komen en kele direct betrokkenen aan het woord. Vandaag: Adri Bout uit Colijnsplaat, eige naar van viskwekerij Seafarm en gewezen kottervisser. door Harmen van der Werf Vissen op zee deed hij zelf al enkele jaren niet meer. Adri Bout had nog een kotter, een Eurokotter voor de kustvisserij, maar dat schip heeft hij begin dit jaar van de hand gedaan. Het is winstgevender zijn licentie voor het schip en zijn visquota te verhuren dan een eigen bemanning op vissen uit te sturen. „Dat is een kwestie van reke- Bout is de visserij wel trouw gebleven, maar hij heeft zijn bakens verzet. Aan de voet van de Oosterscheldekering, aan de Noord-Bevelandse kant, bezit hij een viskwekerij voor tarbot en zeebaars. En hij heeft een schip waar mee op messchelpen wordt gevist. „Dat is een kleine markt. Er is nog één andere visser die ons heeft gevolgd. Omdat die visserij zo kleinschalig is, is het mo gelijk duurzaam te vissen. Wij weten waar banken met messchelpen zijn. Die banken dunnen wij zo uit, dat er altijd wat over blijft. Zo hou je je bedrijf gaande." Ondanks dat hij de actieve kottervisse- rij vaarwel heeft gezegd, blijft hij de sector nauwlettend volgen. Hij weet wat er te koop is. „Sinds de jaren tach tig, toen er een crisis in de visserij heers te over het naleven van de visquota, is er veel veranderd in de bedrijfstak", vindt hij. „Vissers werken samen in groepen. Ze hebben begin dit jaar voor het eerst minder gevist om kuitzieke schol te sparen, om de jonge vis een kans te ge ven, maar wat heeft het tot nu toe opge leverd? Er is in elk geval niet meer vis gekomen." Rendement De Nederlandse vloot is fors ingekrom pen de laatste tien, twaalf jaar. Daar aan kan het niet liggen. „Maar", merkt Bout op, „de visserijdruk op de Noord zee is niet echt afgenomen. Die is eco nomisch verplaatst. Nederlandse sche pen die zijn afgedankt, zijn elders weer boven water gekomen, in België, in En geland. Maar dat is wel voorbij. Kijk maar naar de gesaneerde Arnemuiden 18. Die is vorige week naar Australië gegaan, voor de tonijnvisserij. Voor die Arnemuiden 18 is een ander schip te ruggekomen, met een motorvermogen van 2000 in plaats van bijna 4000 pk, maar met meer rendement. Zo moet het." De omvang van de vloot zegt hem niet zoveel. „Het gaat erom dat er een goede boterham mee kan worden ver diend en dat er binnen de quota wordt gevist. Het laatste is geregeld, terwijl de verdiensten onder druk staan. En dat is jammer." Vissers zijn ondernemers geworden, vindt Bout. „Vroeger was het zo: Wie het meeste durfde, verdiende het meest. Een visser moet nu bijna boekhouder zijn. Hij moet desnoods schol en tong misvissen, als dat beter is voor de ver deling van zijn quota over het jaar en voor de verdiensten. En kracht, motor vermogen, is niet meer alles. Grote, krachtige schepen zijn dure schepen geworden, nu de quota erg laag zijn en de gasolieprijs hoog is. Gasolie is een enorme kostenpost." Bout ziet veel in het idee van Martin Scholten, directeur van het Neder lands Instituut voor Visserij onderzoek (RIVO), om meer vraaggericht te gaan vissen. Niet wat de vissers uit zee kun nen halen, moet de markt bepalen. De markt moet bepalen wat de vissers van zee meenemen. Met weinig vis kan zo toch goed worden verdiend. „Maar ja", vraagt Bout zich af, „hoe krijg je dat voor elkaar? Vissers zijn net een grote kar met kikkers. Hoe stuur je die aan?" Vraaggestuurd werken vraagt een men taliteitsverandering en dat is niet ge makkelijk. Schepen zullen vaker aan de kant moeten blijven, zoals in de mos sel- en kokkel visserij gebruikelijk is. Vissers kunnen dan kortere visweken maken. Het druist tegen de vissersna- tuur in. „Maar het kan wel", meent Bout. „Ooit mochten we in één jaar niet meer dan 150 zeedagen maken. Er is nooit zoveel verdiend als in dat jaar. En het is ook goed voor de verwerkende in dustrie als er sprake is van een geleide lijke aanvoer." Eén ding heeft het verleden in elk geval geleerd, aldus Bout. „De visserij moet het niet zoeken in schaalvergroting, maar in kostenverlaging en rendement verhoging." En de visserij heeft één ge luk. „De landbouw kan zich een slag in de rondte vernieuwen, maar die sector produceert voor een overschot-markt. Met vis zit dat anders. Daaraan bestaat wereldwijd een tekort. Die positie maakt het mogelijk een andere weg in te slaan, hoe moeilijk de situatie in de Ne derlandse visserij nu ook is." Adri Bout, eigenaar van viskwekerij Seafarm en gewezen kottervisser. foto Willem Mieras door Jacques Cats MIDDELBURG - Zeeland is als kampeerprovincie een eind op haar retour. De toerist lijkt meer te kiezen voor kant-en-klare verblijfsaccommodaties. Het provinciaal bestuur kan het daarmee nog moeilijk krijgen: Zeeland wil zich graag blijven profileren als een provincie waar het goed vakantie houden is. Maar omzetten van kampeer plaatsen in traditionele vakan tiebungalows is vanwege de aanzienlijke vergroting van het ruimtebeslag geen optie. Bo vendien bestaat er voor beide vormen van verblijfsrecreatie een markt. Vernieuwing van de verblijfsre creatie kan worden gezocht in twee richtingen, staat te lezen in een zojuist verschenen discus sienota. Er valt zowel te denken aan het ontwikkelen van nieu we concepten als aan het aanpassen van de huidige ver blijfsrecreatie aan de nieuwe wensen. Om goed te kunnen in spelen op de wensen van de klant zonder daarbij de ruimte lijke consequenties te veron achtzamen zal een aantal proef projecten worden opgezet. Volgens de nota neemt de claim op ruimte vanuit de recreatie sector extra snel toe. Dat heeft mede te maken met de strengere regelgeving op het terrein van de veiligheid. Veiligheidsszones rondom opslagplaatsen voor gas worden steeds ruimer. Om brandoverslag te voorkomen worden er ook andere eisen ge steld aan de afstand tussen kampeermiddelen en bunga lows. Daarbij worden afstanden genoemd van drie en vijf meter wat zou betekenen dat rond tachtig procent van de cam pings in Zeeland geherstructu reerd moet worden. Diversiteit Er blijkt geen eenduidig antwoord te kunnen worden ge geven op de vraag welke logies- vorm het meest aan de toekom stige vraag beantwoordt. De huidige vrijetijdsvierder is geen modeltoerist waarop het aan bod aangepast kan worden. Wel zijn er indicaties. Er is een grote behoefte aan diversiteit in aan bod en het gebodene moet vooi al een authentieke uitstralia hebben. Verder staan element? als comfort, spanning, avontut en fun hoog genoteerd. Het ruimtelijk beleid van J provincie vraagtom een uiterst terughoudendheid met het cr« ren van meer voorzieningen e gebouwen. Een al te grote terug houdendheid kan echter we? negatieve effecten hebben het landschap waarbij uitwas sen en permanente bewoningor de loer liggen. De oplossing lig; zo wordt gesteld, in een comb;, natie van de belangen van reen. atie en natuur en het landschaf De werkgelegenheid in de sec. tor recreatie en toerisme heet zich de afgelopen jaren steed meer ontwikkeld van seizoei werk naar jaarrond banen. Dei; ontwikkeling wordt met nan, gevoed vanuit de bungalows» tor omdat de bezettingsgras; daar hoger is dan in de kan peersector. In de totale secte nam het aantal banen sinds 1995 toe met ruim een kwart.D; discussienota signaleert dat te schuiven met de verhouding tussen kampeereenheden ei bungalows gevolgen kan heb ben voor de bestedingen in Zee land. Van gasten die gebral maken van vaste kampeermic delen als stacaravans is bekend dat ze tijdens hun verblijf rela tief minder besteden dan detoe- ristische kampeerders. VLISSINGEN - Wat mogen or ganisaties nu wel en niet doei met uw persoonlijke gegevens' Sinds 1 september is de nieuw wet die regelt hoe met persoon lijke gegevens moet worden om gegaan, van kracht. Over deze wet wordt vanavond: een lezing gegeven in 't Spuiir Vlissingen. In de lezing word! ingegaan op de vragen of deze gegevens verkocht mogen wor den en wat je kan doen als je dal niet wilt. De lezing wordt ge houden in samenwerking mei de Zeeuwse Volksuniversiteiten begint om 19.30 uur. if l H la&rB Werk van Dirkje van der Hors-Beetsma op de tentoonstelling Indigo. foto Ruben Oreel door Jan Dirk van Scheyen MELISKERKE - Indigo is een natuurlijke verfstof die sinds mensenheugenis wordt ge bruikt. In de kledingresten van Egyptische mummies werd al indigo ontdekt en tegenwoordig wordt de stof nog altijd toege past, onder meer om spijker broeken hun blauwe kleur te ge ven. Indigo is ook de titel van een tentoonstelling die tot 8 decem- ber wordt gehouden in het Zij demuseum in Meliskerke. Dit museum, gevestigd in het ge meentehuis van de voormalige gemeente Mariekerke, presen teert werk van een aantal Ne derlandse en buitenlandse tex tielkunstenaars die met indigo aan de slag gingen. De tentoonstelling is gevarieerd en kleurrijk, al overheerst na tuurlijk de kleur blauw, in vele schakeringen, van zeer licht tot zeer donker. De bezoeker van de expositie maakt kennis met de verschil lende technieken waarmee indi- .go in zijde kan worden ver werkt: één van die technieken is de zogenaamde tie and dye-me- 4 thode, waarbij de zijde wordt samengebonden en vervolgens in een verfbad wordt onderge dompeld. Daardoor kleuren. delen van het weefsel blauw ter wijl andere delen onbedekt blij ven, waardoor een grillig blauwwit patroon ontstaat. Er hangen op Indigo mooie ma chinaal gestikte zijden quilts, geborduurde quilts, collages, zeefdrukken op zijde, gebatikte doeken, kledingstukken (sjaals en een poncho) en enkele kleine, gekrinkelde zijden creaties die als schilderijen zijn ingelijst (zoals het met flair gedecoreer de Labyrint van Janneke Gel ling). Indigo - door kenners wel de koningin van de verfstoffen ge noemd - wordt dikwijls geasso cieerd met gevoelens en stem mingen. Er zou geen kleur zijn die zo goed past bij de blues als HOOGELANDE - Het Haagse Maris Kwartet treedt zondag 17 november op in de Kapel van Sint Maarten in Hoogelan- de. Het kwartet, bestaande uit Da na Mihailescu, Brigitte Rebel, Hedwig Smulders en Frank de Gee, speelt strijkkwartetten van Beethoven, Samuel Barber en Robert Schumann. Het concert begint om 14.30 uur. indigo. Niet voor niets noemde Duke Ellington een van zijn be kendste composities Mood Indi go. Het is dan ook niet verwonder lijk dat enkele werken op de ten toonstelling - van Dirkje van der Hors-Beetsma en Jette Clover - titels dragen die naar de blues verwijzen. Indigo sluit mooi aan bij de vas te collectie van het Zijdemuse um, waarin vele aspecten van zijde worden belicht: de razend snelle groei en het inspinnen van zijderupsen in hun cocons (door het publiek te volgen in speciale kweekruimtes), de se dert eeuwen met wisselend suc ces beoefende zijdeteelt op Wal cheren en de geschiedenis van de maritieme Zijderoute, in een grijs verleden bevaren door de Verenigde Oost-Indische Com pagnie, die Europa liet kennis maken met de mooiste zijden stoffen uit Azië. Aan de tentoonstelling in Melis kerke doen twee Zeeuwse tex tielkunstenaars mee: Els van Baarle uit Dreischor en Marjan de Smit uit Goes. De tentoonstelling in het Zijdemu seum (Dorpsstraat 3, Meliskerke) loopt tot en met 7 december. Open: maandag 13.00-17.00 uur en dins dag tot en met zaterdag 10.00-17.00 door Ernst Jan Rozendaal KAPELLE - Het Zeeuws Mannenkoor geeft vrijdag met musici van het Rot terdams Conservatorium een benefietconcert voor de restauratie van de Her vormde Kerk in Kapelle. Op het programma staan onder meer werken van Mendelssohn, Schubert en Bach. De "Stichting Hei-vormde Kerk Kapelle is al gerui me tijd bezig geld te ver garen voor de restauratie van de kerk. De restau ratie van de toren is in vol le gang, het kerkgebouw zelf is bijna klaar en het vroegere sjabloonschil- derwerk is weer aange bracht. Met de muziekavond kan het budget voor verdere werkzaamheden worden vergroot. Het vocale gedeelte van de muziekavond wordt ver zorgd door het Zeeuws Mannenkoor onder lei dingvan Gunita Jasinska. Docent Jan Gruithuyzen van het Rotterdams Conservatorium speelt piano. Hij neemt de stu denten Andrea Slabbe- koorn en Leo Adamov mee om klarinet en viool te spelen. Er wordt in ver schillende combinaties opgetreden. Op het programma staan: Solo de concours van A. Messager, Das Morgen- rot van R. Pracht, A long day closes van A. Sulli van, Herbstlied van F. Mendelssohn-Barthol- dy, Der Lindenbaum van F. Schubert, Abendruhe van M. Hauptmann, Wan ders Nachtlied van C.A. Mangold, deel twee van de solo vioolsonate van J.S. Bach, een trio van Kachaturian, Bills van B. Joosen, Gwahoddiah van I. Gwyllt, Kalinka in een arrangement van H. Beekman en Cantique de Jean Racine van G. Fauré. Het concert vindt plaats in de kerk in Kapelle. Aanvang: 20.00 uur. Hans Waanders gaf met zijn zeefdrukken een geslileerd beeld van de ijsvogels in hun vlucht en op jacht naar hun visprooi. foto Marijke Folkertsms; door Ali Pankow ZIERIKZEE - Het is een kies keurige viseter die graag ver toeft langs beken en stilstaande watertjes. Hij is bij velen be kend door zijn opvallende kleu ren: kobaltblauwe vleugels en een oranje borst. De ijsvogel of tewel de alcedo atthis. Dat het dier ook centraal thema voor kunstuitingen kan zijn, blijkt in galerie Galerij bij scholengroep Pontes, locatie Pieter Zeeman in Zierikzee. Daar is tot eind februari een ex positie ingericht met stempels, zeefdrukken en kunstboeken van wijlen beeldend kunstenaar Hans Waanders, waarin de ijs vogel de hoofdrol vertolkt. Coördinator Johan Everaers had eerder al plannen werk van Waanders naar galerie Ga lerij te halen. Een langdurige ziekte en tenslotte het overlij den van de kunstenaar vorig jaar doorkruisten dat voorne men. Inmiddels is er een stichting Hans Waanders gevormd met als doel de publieke belangstel ling voor het werk van Waan ders te stimuleren. Everaers kreeg van deze zijde veel mede werking voor de tentoonstelling in galerie Galerij. Hij speelt hiermee tevens in op 'Het jaar van de ijsvogel' dat de Stichting Ornithologisch Veldonderzoek Nederland (Sovon) heeft uitge roepen. Deze organisatie volgt de ijsvogel als schaarse broed- vogel nauwlettend. Na enkele zachte winters blijkt er een re cordaantal van ruim vierhon derd broedende paren in Neder land te vertoeven. Bij Waanders ging het niet om die ornithologische gegevens, hij werd vooral getroffen door de schoonheid van het vogeltje. Bovendien was de kunstenaar altijd al gefascineerd door het '"begrip vliegen. Zijn kunstzinni ge variaties op de eerste beman de ruimtevlucht met Youri Ga garin getuigden daar al eerder van. Waanders maakte talrijke beel dende kunstuitingen met de ijs vogel als uitgangspunt. In de vitrines bij galerie Galerij zijn opmerkelijke kunstboeken te zien met stempelafdrukken van het dier in volle vlucht, maar ook van de vele verschijnings vormen van de snavel van het beestje. Verrassend mooi is ook een booklet in harmonicavorm bij een cd waarop de geluiden van het ijsvogeltje worden weergegeven. Onder de titel Perches vatte hij een serie foto's samen van waterrijke stekjes waar de alcedo atthis zich goed zou thuisvoelen. Aan de wanden in het schoolgebouw prijken fraaie zeefdrukken die Waan ders in beperkte oplage maakte. Hij gaf er verrassende interpre taties mee weer. Zo schetste hij met de vele benamingen voor de ijsvogel in woordbeeld de con touren van de werelddelen. Ook wist hij op gestileerde wijze de vlucht van het dier en zijn jacht op vissen in beeld te brengen. Een komische brutaliteit spreekt uit de verwerking van ijsvogeltjes in vele logo's van luchtvaartmaatschappijen. Da! geldt ook voor het overstempe- len van prentjes in boekjes waarin andere vogels worden beschreven. Everaers heeft de kunstobjecten van Waanders aangevuld met wetenschappelijke informatie over het wel en wee van de ijsvo gel in Nederland. De Vogel werkgroep zal daar nog een overzicht van de ijsvogel tellin gen op Schouwen-Duiveland aan toevoegen. De tentoonstelling in galerie Galerij is voor het publiek toegankelijk opj schooldagen tussen 9.00 en 16.OUI /uur en na telefonische afspraak I 0111-402017.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 42