Spigt steeds beter uit de verf Emmy Verhey in Vlissingen Intiem concert in Groede Poëzie met muzikale omlijsting 23 Frédérique Spigt heeft haar derde Nederlands talige album klaar. Beest gaat verder waar Engel (1999) en Droom (2000) ophielden. Vrij dag staat ze met Beest-programma in Vlissingen. Rauw, hees en teder. Dat is Frédérique Spigt op haar nieuwe album Beest. Een plaat die minder zwaar lijkt dan zijn voorganger Droom, maar die opnieuw de grote thema's uit de literatuur behandelt. „Er zit meer humor in dan in het verle den", analyseert Spigt. „Om een lied als 'Vlees En Bloed' kan ik zelf bijvoorbeeld vreselijk la chen. Voedsel smaakt niet Drinken gaat nog net. Wat een pathetiek. Heerlijk." Frédérique Spigt heeft haar draai gevonden in de Neder landse muziekscene. Na het uit eenvallen van haar bands I've Got The Bullets en A Girl Called Johnny was de muzikale omslag groot, maar de overgang van het rock-'n-rollcircuit naar het the ater is bij haar geen moment on gemakkelijk of ongeloofwaar dig geweest. Sterker nog: in een kleinere setting komt haar rau we rock-'n-rollstem veel beter uit de verf. „Achteraf gezien kun je zeggen dat ik op mijn eerste Neder landstalige plaat, Engel, nog aan het zoeken was", zegt de zangeres. „Toen was ik nog maar een leek. Die plaat staat dus iets verder van me af. Op Droom heb ik geprobeerd meer mezelf te laten zienmeer durf in de muziek en de teksten te leg gen. En deze keer heb ik echt het heft in handen genomen. Ik had nu de moed om na vier uur mixen te zeggen: doe maar over, Frédérique Spigt:,Deze keer heb ik echt het heft in handen genomen.foto Roland de Bruin/GPD want dit is niet waar het heen moet." Dat klinkt baziger dan het be doeld is. „Droom is meer over me heen gekomen, terwijl ik op deze plaat het proces beter wist te sturen. Dat is wat ik probeer te zeggen. Over het resultaat durf ik hardop te zeggen dat het mijn beste plaat tot nu toe is. Hij heeft veel meer diepgang gekre gen. Niet alleen tekstueel, maar ook muzikaal." Voor de derde maal op rij koos Frédérique Spigt een thema om haar plaat aan op te hangen. „Dat is begonnen toen we voor het eerst het theater in gingen. Het is handig om titels te kiezen waarmee je alle kanten op kunt. Engel en Droom waren van die veelomvattende begrippen. Beest is dat ook. Een handige rode lijn in de voorstelling." Hoe breed die 'rode lijn' is, blijkt wel uit de songtitels: 'Leugen beest', 'Slang' en 'Grijze Muis', om er een paar te noemen. „Dat laatste liedje is ontstaan in een wegrestaurant. Daar moet ik natuurlijk wel eens zijn, onder weg naar een optreden. Dan zit ik daar in m'nleren jackie tus sen al die pakken. De gesprek ken, de formaliteiten die daar worden uitgewisseld; je wilt het niet weten... De agressie in dat nummer is absoluut oprecht." Het eerste liedje dat Spigt schreef voor de nieuwe cd da teert van twee jaar geleden. Ze had net een relatie van acht jaar beëindigd. „Zwarte Zon is daar door een zwaarmoedig nummer geworden. Want hoewel het mijn eigen initiatief was om er een punt achter te zetten, heeft die breuk me enorm aangegre pen." Martin Groenewold Frédérique Spigt met haar pro gramma Beest: vrijdag Arse naaltheater Vlissingen, 20.15 uur. woensdag 6 november 2002 Violiste Emmy Verhey Zeer regelmatig vinden er in kleine Zeeuwse plaatsen kamermuziekconcerten plaats. Af en toe zit daar een echt pa reltje tussen. Het concert van vrijdagavond in de Lutherse Kerk in Groede is er zo een. Twee Belgische musici, Yves Storms op gitaar en Piet van Bockstal op hobo, hebben een Ze omschrijft het als literai re avonden met muzikale omlijsting. Voor initiatief neemster Elly Asselbergs is het een experiment de jaarlijkse expositie van beeldende kunst in haar woning in de Noordha venpoort in Zierikzee met deze activiteit uit te breiden. De dichters Thom Schrijer en Lou Vleugelhof dragen voor uit eigen werk tijdens de poë- zie-avonden en voor het mu- ziekgedeelte tekenen Maria Philipsen (piano) en Melanie Overbeeke (altviool). Thom Schrijer zei tien jaar ge leden het bedrijfsleven vaar wel. Sindsdien heeft hij zich met veel succes toegelegd op de poëzie. Hij won een aantal prijzen in Nederland en Vlaan deren, waaronder de VU-podi- um Poëzieprijs v2000 en de Par- intiem programma samenge steld. Beide, internationaal ac tieve, instrumentalisten beho ren tot de top van Belgische muziekwereld. Geopend wordt met Le Mon- tagnard van Napoleon Coste. Wat Liszt in het Frankrijk van de negentiende eeuw was voor de piano, was Coste voor de gi- meno Poëzieprijs. Schrijer schrijft zijn gedichten in een tamelijk vrije vorm, vaak beel dend. Lou Vleugelhof, synoniem voor Laurentius de Jonge, publi ceerde in het verleden al tal van gedichten, essays en een paar romans. Hij houdt van plastische beeldende taal. Een gedicht moet voor hem beslist metaforen bevatten, die bepa lend zijn voor zowel vorm als inhoud. Vleugelhof vindt dat de lezer voldoende handvatten aangereikt moet krijgen om zich een gedicht eigen te ma ken. Abstracte gedichten be staande uit woorden zonder verband, beschouwt hij als leu ke puzzels voor academici. Tijdens de poëzie-avonden bij Elly Asselbergs leiden Schrijer en Vleugelhof eikaars optreden taar. Helaas voor Coste begon ondanks zijn virtuoos spel de gitaar bij het grote publiek uit de gratie te raken. Toen de man tot overmaat van ramp in 1863 bij een ongeluk zijn arm brak, was het uit met zijn car rière. Vervolgens vult de kerk zich met de weemoedige hoboklank in de Zes metamorfosen naar Ovidius van Benjamin Britten. Dit solostuk, zoals de titel aan geeft geïnspireerd door verha len van Ovidius, schreef Brit ten in 1951. De zes deeltjes die de avonturen van onder ande ren Pan, Bacchus en Narcissus verklanken, zijn van een onge kende schoonheid. Aan Uirapuru van de Schotse componist Tom Eastwood ligt eveneens een verhaal ten grondslag. In het gelijknamige Braziliaanse sprookje wordt een vogeltje achterna gezeten door een stelletje jagers. Niet alleen de hobo heeft een solo in dit programma. Gitarist Storms speelt het wereldbe roemde Asturias van de Span jaard Isaac Albéniz. Dit is nou typisch zo'n stuk waarvan bij na niemand de titel kent en dat zich toch diep genesteld heeft in ons collectieve geheugen. Volgens eigen zeggen bestond de jeugd van de Braziliaanse gitarist en componist Celso Machado uit één grote, onafge broken jam-sessie. Zijn vader speelde gitaar, zijn moeder danste en Celso en zijn vier broers trommelden voortdu rend op alles wat los en vast zat. Machado's gitaarspel wordt omschreven als uiterma te percussiefDe drie dansen van Machado zorgen dan ook voor een feestelijke finale. Douwe Eisenga Concert in Lutherse Kerk, Groede, aanvang 20.00 uur. in met enkele vragen. Schrijer draagt onder meer een serie 'kleurgedichten' voor en Vleu gelhof vertelt over zijn dierge dichten, leest er enkele van voor en hij draagt ook enkele gedichten voor in het Zeeuws. Philipsen en Overbeeke spelen onder meer een Hongaarse dans van Brahms, een altviool sonate van Schubert en Sicilia- no uit een fluitsonate van Bach. Ali Pankow Literaire avonden, donderdag en vrijdag, Noordhavenpoort 2 in Zierikzee, aanvang 19.45 uur. Belangstellenden dienen zich vanwege de beperkte ruimte, vooraf aan te melden, telefoon 0111-415677. De expositie is tot en met zondag 10 november da gelijks te bezichtigen tussen 13.00 en 17.00 uur. Voor de tweede maal dit jaar speelt violiste Emmy Ver hey samen met haar Camarata Antonio Lucio in Zeeland. Za terdagavond is zij - met in haar kielzog twee tienertalenten - te horen in de St. Jakobskerk in Vlissingen. Galant en empfindsam is de ti tel van het programma. Het ensemble dat normaal gespro ken put uit oud én nieuw re pertoire, richt zich tijdens dit concert vooral op de muziek uit de achttiende eeuw. Als re actie op de oude barok-manier van componeren, onstonden twee nieuwe stijlen. De 'galan te' moest vooral onderhoudend zijn, terwijl in de 'mpfindsame' stijl de emotie de hoofdrol kreeg. Behalve voor Verhey en haar concertmeester Chris Duindam zelf, zijn voor dit concert de solopartijen verge /en aan twee jonge getalenteerde musici. De in Sarajevo geboren Lara Baev is nog maar twaalf jaar. Samen met Verhey speelt ze het Con cert voor twee violen van Bach. Remy van Kesteren, amper drie jaar ouder, is solist in het Harpconcert in Bes van George Frideric Handel. Nog maar twee weken geleden speelde het Belgische Octopus ensemble in dezelfde St. Ja kobskerk Handels Orgelcon cert in Bes. Dat is niet alleen maar een leuk toeval omdat het twee keer een concert van dezelfde componist in dezelfde toonsoort op dezelfde locatie betreft. Nee, sterker nog, het harpconcert en het orgelcon cert zijn één en hetzelfde stuk. Het werk is door Handel voor harp bedoeld als pauzemuziek je in zijn oratorium Israël in Egypte. Je kunt dat ook horen. Om de harp niet te overstem men wordt het orkest zeer deli caat ingezet, met dempers op de violen en blokfluiten in plaats van hobo's. Als er geen harp voorradig was week men uit naar het orgel. Dat gebeur de zo vaak dat het stuk beide titles heeft gekregen. Vroeger werd daar nog absoluut niet moeilijk over gedaan. Helaas, zou je kunnen zeggen, want de versie voor harp is verreweg te verkiezen boven die voor or gel. Het publiek dat na het horen van het pauzenummer nu ook wel eens het oratorium zelf wil horen, hoeft niet lang te wach ten. De Middelburgse Oratori umvereniging is op dit moment driftig bezig met het instude ren van Handels Israël in Egypte. Over toeval gesproken. Douwe Eisenga Concert: Violiste Emmy Verhey met Lara Baev (viool) en Remy van Kesteren (harp) en het Ka merorkest Camerata Antonio Lucio onder leiding van con certmeester Chris Duindam - zaterdag Sint Jacobskerk Vlis singen, 20.15 uur. Kloontje Het Land van Ooit brengt de voorstelling Kloontje. In deze theatershow voor kinderen wordt gezongen, gedanst en veel gelachen. Deze voorstelling is uitverkocht. Arsenaaltheater, Vlissingen, 15.00 uur Thomas Mürk Operazanger Thomas Mürk geeft een concert. Met zijn basstem brengt hij Russische liederen ten gehore van onder anderen Tsjaikovski, Glinka en Rachmaninov. Scheldetheater, Terneuzen, 15.00 uur Panta Rhei Regelmatig zijn er optredens in strandpaviljoen Panta Rhei. Deze zondag treedt Pink Carpet voor het voetlicht. Panta Rhei, Vlissingen, 17.00 uur MAANDAG Alkemade en Bloemen Het cabaretduo Alkemade en Bloemen brengt het programma Sudomotorisch. Leo Alkemade en Roel Bloemen maken van hun voorstelling een explosief mengsel van cabaret, slapstick en onzinnigheid. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur DINSDAG Popcorn Popcorn is een heftige crimi-komedie met sex, media en geweld. De werkelijkheid ontmoet fictie. Peter Pluymaekers regisseerde Kees Boot, Marcel Faber, Gaby Milder, Esther Roord, Bob Schwarze, Wende Snijders en Nienke Römer. Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur Veldhuis en Kemper Het duo Veldhuis en Kemper brengt de cabaretshow Half zo echt. Op hilarische wijze en met liedjes geeft het tweetal zijn visie op de altijd durende zoektocht naar de ultieme bevrediging. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur VLISSINGEN CINE CITY (Belbios 0900-9363) My Big Fat Greek Wedding. Za. 24.15 u.; Red Dragon. Do. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u. za. ook 24 u.; Devine secrets of the YaYa Sisterhood. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 16.15 u.; Road to Perdition. Wo. t/m di. 21.45 u., za. ook om 24 u.; Insomnia. Do. t/mdi. 19 en 21.45 u.; TripleX. Wo. t/mdi. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.,za. ook om 24.15 u.; Volle Maan. Wo. 13.45,16.15, 19 en 21.45 u., do. t/m di. 16.15,19 en 21.45 u.; Peter Pan terug naar Nooitgedachtland. Wo. 13.45 en 16.15 u., do. t/m di. 13.45 u.; Loenatik de moevie. Wo. 13.45 en 16.15 u., do. t/m di. 13.45 u.; De Ramp. Wo. t/m di. 13.45,16.15 en 19 u.; The Bourne Idenity. Wo. t/m di. 19 en 21.45 u.; Ja Zuster, Nee Zuster. Wo. t/m di. 13.45,16.15 en 19 u.; Snow Dogs. Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; Minority Report. Wo. t/m di. 21.45 u., ma. niet 21.45 u.; Sneak preview. Ma. 22 u. MIDDELBURG SCHUTTERSHOFTHEATER (0118 613482) Sproet. Wo. 14 u.; Getting my brother laid. Do. 20 u.; Hable con Ella. Vr. 22 u., za. 19.30 u., zo. endi. 20 u.; Je rentre a la maison. Vr. 19.30, za. 22 u., ma. 20 u.; Charlotte. Ma. 20 u. HULST DE KONING (0114 312030) Devine Secrets of the Ya Ya Sisterhood. Do. t/m zo. 19 u.; Sous le sable. Do. t/m di. 20.30 u.; Kandahar. Wo. 20.30 u TripleX. Wo. 13.45,16 en 20 u., do. 19 en .2115 ui., vr. 16 en 21.15 u., za. enzo. 13.45,16,19 en21.15 u. (za. ook 23.30 u.); Road to perdition. Wo. 20 u., do., vr.en zo. 21.15 u., za. 21.15 en 23.30 u.; The Bourne Identity. Wo., ma. en di. 20 u., do.,vr. en zo. 21.15 u., za. 21.15 en 23.30 u.; Snow dogs. Wo., za. enzo. 13.45 en 16 u., vr. 16 u., Volle maan. Wo. 13.45,16 en 20 u., do. 19 u., vr. 16 en 19 u., za. en zo. 13.45,16 en 19 u., ma. en di. 20 u.; Peter Pan. Wo., za. en zo. 13.45 en 16 u., vr. 16 u.; Ja Zuster, Nee Zuster. Wo. 13.45 en 16 u., do. 19u.,vr. 16 en 19 u., za. en zo, 13.45,16 en 19 u.; Sneak Preview. Vr. 19 u Red Dragon. Wo. 23.30 u., do. t/mzo. 19 en 21.15 u., za. ook 23.30 u., ma. en di. 20 u. GOES 't BEEST (0113-228142) Les Glaneurs et la glaneuse. Do. en vr. 20.30 u.; De ramp. Za. en zo. 14 u.; Apoclaypse Now Redux. Di. 20.30 u.; Familie. Do. 13.30 u.; OOSTBURG LEDELTHEATER (0117-452735) Volle Maan. Vr. en zo. 20 u., ma. 20.30 u. BERGEN OP ZOOM CINEM'ACTUEEL (0164 254886) TripleX. Wo. 14 en 20u., do., ma. en di. 20 u., vr. t/mzo. 18.30 en 21.15 u.; Road to perdition. Wo. 20 u., vr. t/m zo. 2115 u.;The Bourne Iden tity. Wo., do., ma. endi. 20 u., vr. t/m zo. 18.30 en 21.15 u.;Ja Zus ter,Nee Zuster. Wo. 14 u., vr. 18.30 u., za. 14 en 18.30 u., zo. 14, 16.15 en 18.30 u. Sneak Preview. Do. 20.30 u.; Peter Pan. Wo. enza. 14 u., zo. 14 en 16.15 u.; Sneak Preview. Do. 20 u.; Kissing Jessica Stein. Zo. 16 u., di. 20.30 u.; The Navigators. Ma. 20.30 u, ROXY (0164 233434) Snow Dogs. Do., ma. en di. 20 u., vr. enza. 18.30 en 21.15 u., zo. 16 en 20 u.; Red Dragon. Do., ma. endi. 20 u., vr. enza. 18.30 en 21.15 u., zo 16 en 20 u.; Volle Maan. Do., ma. en di.20u,,vr. 18.45en21.30u.,za. 14,18.45 en 21.30 u.,zo. 14,16.15 en20 u. Edward Norton in Red Dragon. Yves Storms (links) en Piet van Bockstal geven een concert.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 23