Spigt
steeds beter uit de verf
Emmy Verhey
in Vlissingen
Intiem concert in Groede
Poëzie met muzikale omlijsting
23
Frédérique Spigt heeft
haar derde Nederlands
talige album klaar. Beest
gaat verder waar Engel
(1999) en Droom (2000)
ophielden. Vrij dag staat ze
met Beest-programma in
Vlissingen.
Rauw, hees en teder. Dat is
Frédérique Spigt op haar
nieuwe album Beest. Een plaat
die minder zwaar lijkt dan zijn
voorganger Droom, maar die
opnieuw de grote thema's uit de
literatuur behandelt. „Er zit
meer humor in dan in het verle
den", analyseert Spigt. „Om een
lied als 'Vlees En Bloed' kan ik
zelf bijvoorbeeld vreselijk la
chen. Voedsel smaakt niet
Drinken gaat nog net. Wat een
pathetiek. Heerlijk."
Frédérique Spigt heeft haar
draai gevonden in de Neder
landse muziekscene. Na het uit
eenvallen van haar bands I've
Got The Bullets en A Girl Called
Johnny was de muzikale omslag
groot, maar de overgang van het
rock-'n-rollcircuit naar het the
ater is bij haar geen moment on
gemakkelijk of ongeloofwaar
dig geweest. Sterker nog: in een
kleinere setting komt haar rau
we rock-'n-rollstem veel beter
uit de verf.
„Achteraf gezien kun je zeggen
dat ik op mijn eerste Neder
landstalige plaat, Engel, nog
aan het zoeken was", zegt de
zangeres. „Toen was ik nog
maar een leek. Die plaat staat
dus iets verder van me af. Op
Droom heb ik geprobeerd meer
mezelf te laten zienmeer durf in
de muziek en de teksten te leg
gen. En deze keer heb ik echt het
heft in handen genomen. Ik had
nu de moed om na vier uur
mixen te zeggen: doe maar over,
Frédérique Spigt:,Deze keer heb ik echt het heft in handen genomen.foto Roland de Bruin/GPD
want dit is niet waar het heen
moet."
Dat klinkt baziger dan het be
doeld is. „Droom is meer over
me heen gekomen, terwijl ik op
deze plaat het proces beter wist
te sturen. Dat is wat ik probeer
te zeggen. Over het resultaat
durf ik hardop te zeggen dat het
mijn beste plaat tot nu toe is. Hij
heeft veel meer diepgang gekre
gen. Niet alleen tekstueel, maar
ook muzikaal."
Voor de derde maal op rij koos
Frédérique Spigt een thema om
haar plaat aan op te hangen.
„Dat is begonnen toen we voor
het eerst het theater in gingen.
Het is handig om titels te kiezen
waarmee je alle kanten op kunt.
Engel en Droom waren van die
veelomvattende begrippen.
Beest is dat ook. Een handige
rode lijn in de voorstelling."
Hoe breed die 'rode lijn' is, blijkt
wel uit de songtitels: 'Leugen
beest', 'Slang' en 'Grijze Muis',
om er een paar te noemen. „Dat
laatste liedje is ontstaan in een
wegrestaurant. Daar moet ik
natuurlijk wel eens zijn, onder
weg naar een optreden. Dan zit
ik daar in m'nleren jackie tus
sen al die pakken. De gesprek
ken, de formaliteiten die daar
worden uitgewisseld; je wilt het
niet weten... De agressie in dat
nummer is absoluut oprecht."
Het eerste liedje dat Spigt
schreef voor de nieuwe cd da
teert van twee jaar geleden. Ze
had net een relatie van acht jaar
beëindigd. „Zwarte Zon is daar
door een zwaarmoedig nummer
geworden. Want hoewel het
mijn eigen initiatief was om er
een punt achter te zetten, heeft
die breuk me enorm aangegre
pen."
Martin Groenewold
Frédérique Spigt met haar pro
gramma Beest: vrijdag Arse
naaltheater Vlissingen, 20.15
uur.
woensdag 6 november 2002
Violiste Emmy Verhey
Zeer regelmatig vinden er in
kleine Zeeuwse plaatsen
kamermuziekconcerten plaats.
Af en toe zit daar een echt pa
reltje tussen. Het concert van
vrijdagavond in de Lutherse
Kerk in Groede is er zo een.
Twee Belgische musici, Yves
Storms op gitaar en Piet van
Bockstal op hobo, hebben een
Ze omschrijft het als literai
re avonden met muzikale
omlijsting. Voor initiatief
neemster Elly Asselbergs is het
een experiment de jaarlijkse
expositie van beeldende kunst
in haar woning in de Noordha
venpoort in Zierikzee met deze
activiteit uit te breiden.
De dichters Thom Schrijer en
Lou Vleugelhof dragen voor
uit eigen werk tijdens de poë-
zie-avonden en voor het mu-
ziekgedeelte tekenen Maria
Philipsen (piano) en Melanie
Overbeeke (altviool).
Thom Schrijer zei tien jaar ge
leden het bedrijfsleven vaar
wel. Sindsdien heeft hij zich
met veel succes toegelegd op de
poëzie. Hij won een aantal
prijzen in Nederland en Vlaan
deren, waaronder de VU-podi-
um Poëzieprijs v2000 en de Par-
intiem programma samenge
steld. Beide, internationaal ac
tieve, instrumentalisten beho
ren tot de top van Belgische
muziekwereld.
Geopend wordt met Le Mon-
tagnard van Napoleon Coste.
Wat Liszt in het Frankrijk van
de negentiende eeuw was voor
de piano, was Coste voor de gi-
meno Poëzieprijs. Schrijer
schrijft zijn gedichten in een
tamelijk vrije vorm, vaak beel
dend.
Lou Vleugelhof, synoniem voor
Laurentius de Jonge, publi
ceerde in het verleden al tal
van gedichten, essays en een
paar romans. Hij houdt van
plastische beeldende taal. Een
gedicht moet voor hem beslist
metaforen bevatten, die bepa
lend zijn voor zowel vorm als
inhoud. Vleugelhof vindt dat
de lezer voldoende handvatten
aangereikt moet krijgen om
zich een gedicht eigen te ma
ken. Abstracte gedichten be
staande uit woorden zonder
verband, beschouwt hij als leu
ke puzzels voor academici.
Tijdens de poëzie-avonden bij
Elly Asselbergs leiden Schrijer
en Vleugelhof eikaars optreden
taar. Helaas voor Coste begon
ondanks zijn virtuoos spel de
gitaar bij het grote publiek uit
de gratie te raken. Toen de
man tot overmaat van ramp in
1863 bij een ongeluk zijn arm
brak, was het uit met zijn car
rière.
Vervolgens vult de kerk zich
met de weemoedige hoboklank
in de Zes metamorfosen naar
Ovidius van Benjamin Britten.
Dit solostuk, zoals de titel aan
geeft geïnspireerd door verha
len van Ovidius, schreef Brit
ten in 1951. De zes deeltjes die
de avonturen van onder ande
ren Pan, Bacchus en Narcissus
verklanken, zijn van een onge
kende schoonheid.
Aan Uirapuru van de Schotse
componist Tom Eastwood ligt
eveneens een verhaal ten
grondslag. In het gelijknamige
Braziliaanse sprookje wordt
een vogeltje achterna gezeten
door een stelletje jagers.
Niet alleen de hobo heeft een
solo in dit programma. Gitarist
Storms speelt het wereldbe
roemde Asturias van de Span
jaard Isaac Albéniz. Dit is nou
typisch zo'n stuk waarvan bij
na niemand de titel kent en dat
zich toch diep genesteld heeft
in ons collectieve geheugen.
Volgens eigen zeggen bestond
de jeugd van de Braziliaanse
gitarist en componist Celso
Machado uit één grote, onafge
broken jam-sessie. Zijn vader
speelde gitaar, zijn moeder
danste en Celso en zijn vier
broers trommelden voortdu
rend op alles wat los en vast
zat. Machado's gitaarspel
wordt omschreven als uiterma
te percussiefDe drie dansen
van Machado zorgen dan ook
voor een feestelijke finale.
Douwe Eisenga
Concert in Lutherse Kerk,
Groede, aanvang 20.00 uur.
in met enkele vragen. Schrijer
draagt onder meer een serie
'kleurgedichten' voor en Vleu
gelhof vertelt over zijn dierge
dichten, leest er enkele van
voor en hij draagt ook enkele
gedichten voor in het Zeeuws.
Philipsen en Overbeeke spelen
onder meer een Hongaarse
dans van Brahms, een altviool
sonate van Schubert en Sicilia-
no uit een fluitsonate van
Bach.
Ali Pankow
Literaire avonden, donderdag
en vrijdag, Noordhavenpoort 2
in Zierikzee, aanvang 19.45 uur.
Belangstellenden dienen zich
vanwege de beperkte ruimte,
vooraf aan te melden, telefoon
0111-415677. De expositie is tot
en met zondag 10 november da
gelijks te bezichtigen tussen
13.00 en 17.00 uur.
Voor de tweede maal dit jaar
speelt violiste Emmy Ver
hey samen met haar Camarata
Antonio Lucio in Zeeland. Za
terdagavond is zij - met in haar
kielzog twee tienertalenten - te
horen in de St. Jakobskerk in
Vlissingen.
Galant en empfindsam is de ti
tel van het programma. Het
ensemble dat normaal gespro
ken put uit oud én nieuw re
pertoire, richt zich tijdens dit
concert vooral op de muziek
uit de achttiende eeuw. Als re
actie op de oude barok-manier
van componeren, onstonden
twee nieuwe stijlen. De 'galan
te' moest vooral onderhoudend
zijn, terwijl in de 'mpfindsame'
stijl de emotie de hoofdrol
kreeg.
Behalve voor Verhey en haar
concertmeester Chris Duindam
zelf, zijn voor dit concert de
solopartijen verge /en aan twee
jonge getalenteerde musici. De
in Sarajevo geboren Lara Baev
is nog maar twaalf jaar. Samen
met Verhey speelt ze het Con
cert voor twee violen van Bach.
Remy van Kesteren, amper
drie jaar ouder, is solist in het
Harpconcert in Bes van George
Frideric Handel.
Nog maar twee weken geleden
speelde het Belgische Octopus
ensemble in dezelfde St. Ja
kobskerk Handels Orgelcon
cert in Bes. Dat is niet alleen
maar een leuk toeval omdat
het twee keer een concert van
dezelfde componist in dezelfde
toonsoort op dezelfde locatie
betreft. Nee, sterker nog, het
harpconcert en het orgelcon
cert zijn één en hetzelfde stuk.
Het werk is door Handel voor
harp bedoeld als pauzemuziek
je in zijn oratorium Israël in
Egypte. Je kunt dat ook horen.
Om de harp niet te overstem
men wordt het orkest zeer deli
caat ingezet, met dempers op
de violen en blokfluiten in
plaats van hobo's. Als er geen
harp voorradig was week men
uit naar het orgel. Dat gebeur
de zo vaak dat het stuk beide
titles heeft gekregen. Vroeger
werd daar nog absoluut niet
moeilijk over gedaan. Helaas,
zou je kunnen zeggen, want
de versie voor harp is verreweg
te verkiezen boven die voor or
gel.
Het publiek dat na het horen
van het pauzenummer nu ook
wel eens het oratorium zelf wil
horen, hoeft niet lang te wach
ten. De Middelburgse Oratori
umvereniging is op dit moment
driftig bezig met het instude
ren van Handels Israël in
Egypte. Over toeval gesproken.
Douwe Eisenga
Concert: Violiste Emmy Verhey
met Lara Baev (viool) en Remy
van Kesteren (harp) en het Ka
merorkest Camerata Antonio
Lucio onder leiding van con
certmeester Chris Duindam -
zaterdag Sint Jacobskerk Vlis
singen, 20.15 uur.
Kloontje
Het Land van Ooit brengt de voorstelling Kloontje.
In deze theatershow voor kinderen wordt gezongen, gedanst en
veel gelachen. Deze voorstelling is uitverkocht.
Arsenaaltheater, Vlissingen, 15.00 uur
Thomas Mürk
Operazanger Thomas Mürk geeft een concert.
Met zijn basstem brengt hij Russische liederen ten gehore van
onder anderen Tsjaikovski, Glinka en Rachmaninov.
Scheldetheater, Terneuzen, 15.00 uur
Panta Rhei
Regelmatig zijn er optredens in strandpaviljoen Panta Rhei.
Deze zondag treedt Pink Carpet voor het voetlicht.
Panta Rhei, Vlissingen, 17.00 uur
MAANDAG
Alkemade en Bloemen
Het cabaretduo Alkemade en Bloemen brengt het programma
Sudomotorisch.
Leo Alkemade en Roel Bloemen maken van hun voorstelling een
explosief mengsel van cabaret, slapstick en onzinnigheid.
Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
DINSDAG
Popcorn
Popcorn is een heftige crimi-komedie met sex, media en geweld.
De werkelijkheid ontmoet fictie. Peter Pluymaekers regisseerde
Kees Boot, Marcel Faber, Gaby Milder, Esther Roord, Bob
Schwarze, Wende Snijders en Nienke Römer.
Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur
Veldhuis en Kemper
Het duo Veldhuis en Kemper brengt de cabaretshow Half zo echt.
Op hilarische wijze en met liedjes geeft het tweetal zijn visie op
de altijd durende zoektocht naar de ultieme bevrediging.
Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur
VLISSINGEN
CINE CITY (Belbios 0900-9363)
My Big Fat Greek Wedding. Za. 24.15 u.;
Red Dragon. Do. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u. za. ook 24 u.;
Devine secrets of the YaYa Sisterhood. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m
di. 16.15 u.;
Road to Perdition. Wo. t/m di. 21.45 u., za. ook om 24 u.;
Insomnia. Do. t/mdi. 19 en 21.45 u.;
TripleX. Wo. t/mdi. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.,za. ook om 24.15
u.;
Volle Maan. Wo. 13.45,16.15, 19 en 21.45 u., do. t/m di. 16.15,19
en 21.45 u.;
Peter Pan terug naar Nooitgedachtland. Wo. 13.45 en 16.15 u.,
do. t/m di. 13.45 u.;
Loenatik de moevie. Wo. 13.45 en 16.15 u., do. t/m di. 13.45 u.;
De Ramp. Wo. t/m di. 13.45,16.15 en 19 u.;
The Bourne Idenity. Wo. t/m di. 19 en 21.45 u.;
Ja Zuster, Nee Zuster. Wo. t/m di. 13.45,16.15 en 19 u.;
Snow Dogs. Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.;
Minority Report. Wo. t/m di. 21.45 u., ma. niet 21.45 u.;
Sneak preview. Ma. 22 u.
MIDDELBURG
SCHUTTERSHOFTHEATER (0118 613482)
Sproet. Wo. 14 u.;
Getting my brother laid. Do. 20 u.;
Hable con Ella. Vr. 22 u., za. 19.30 u., zo. endi. 20 u.;
Je rentre a la maison. Vr. 19.30, za. 22 u., ma. 20 u.;
Charlotte. Ma. 20 u.
HULST
DE KONING (0114 312030)
Devine Secrets of the Ya Ya Sisterhood. Do. t/m zo. 19 u.;
Sous le sable. Do. t/m di. 20.30 u.;
Kandahar. Wo. 20.30 u
TripleX. Wo. 13.45,16 en 20 u., do. 19 en .2115 ui., vr. 16 en 21.15
u., za. enzo. 13.45,16,19 en21.15 u. (za. ook 23.30 u.);
Road to perdition. Wo. 20 u., do., vr.en zo. 21.15 u., za. 21.15 en
23.30 u.;
The Bourne Identity. Wo., ma. en di. 20 u., do.,vr. en zo. 21.15 u.,
za. 21.15 en 23.30 u.;
Snow dogs. Wo., za. enzo. 13.45 en 16 u., vr. 16 u.,
Volle maan. Wo. 13.45,16 en 20 u., do. 19 u., vr. 16 en 19 u., za. en
zo. 13.45,16 en 19 u., ma. en di. 20 u.;
Peter Pan. Wo., za. en zo. 13.45 en 16 u., vr. 16 u.;
Ja Zuster, Nee Zuster. Wo. 13.45 en 16 u., do. 19u.,vr. 16 en 19 u.,
za. en zo, 13.45,16 en 19 u.;
Sneak Preview. Vr. 19 u
Red Dragon. Wo. 23.30 u., do. t/mzo. 19 en 21.15 u., za. ook 23.30
u., ma. en di. 20 u.
GOES
't BEEST (0113-228142)
Les Glaneurs et la glaneuse. Do. en vr. 20.30 u.;
De ramp. Za. en zo. 14 u.;
Apoclaypse Now Redux. Di. 20.30 u.;
Familie. Do. 13.30 u.;
OOSTBURG
LEDELTHEATER (0117-452735)
Volle Maan. Vr. en zo. 20 u., ma. 20.30 u.
BERGEN OP ZOOM
CINEM'ACTUEEL (0164 254886)
TripleX. Wo. 14 en 20u., do., ma. en di. 20 u., vr. t/mzo. 18.30 en
21.15 u.;
Road to perdition. Wo. 20 u., vr. t/m zo. 2115 u.;The Bourne Iden
tity. Wo., do., ma. endi. 20 u., vr. t/m zo. 18.30 en 21.15 u.;Ja Zus
ter,Nee Zuster. Wo. 14 u., vr. 18.30 u., za. 14 en 18.30 u., zo. 14,
16.15 en 18.30 u.
Sneak Preview. Do. 20.30 u.;
Peter Pan. Wo. enza. 14 u., zo. 14 en 16.15 u.;
Sneak Preview. Do. 20 u.;
Kissing Jessica Stein. Zo. 16 u., di. 20.30 u.;
The Navigators. Ma. 20.30 u,
ROXY (0164 233434)
Snow Dogs. Do., ma. en di. 20 u., vr. enza. 18.30 en 21.15 u., zo. 16
en 20 u.;
Red Dragon. Do., ma. endi. 20 u., vr. enza. 18.30 en 21.15 u., zo
16 en 20 u.;
Volle Maan. Do., ma. en di.20u,,vr. 18.45en21.30u.,za. 14,18.45
en 21.30 u.,zo. 14,16.15 en20 u.
Edward Norton in Red Dragon.
Yves Storms (links) en Piet van Bockstal geven een concert.