Visser moet de kilo 's voorbij PZC Heeren laat de tijd stilstaan Rijkdom van het Zeeuwse land als inspiratiebron 1! Prijs voor stichting streekdracht lezers schrijven Campagne Hirsi Ali Recht V kunst cultuur #9H Geld voor uitvoering requiem woensdag 6 november 2002 door Miriam van den Broek KLEVERSKERKE - Stichting De Zeeuwse Streekdrachten uit Kleverskerke die bezig is aan een standaardwerk over de Zeeuwse klederdrachten, heeft de Bosch-van de Kolkprijs 2002 gewonnen. Deze prijs, waaraan een cheque van 1360 euro is ver bonden, wordt zaterdag uitge reikt door de Stichting Neder landse Volksklederdrachten Collectie Koningin Wilhelmina. De Kleverskerkse stichting is bijna drie jaar geleden in het le ven geroepen. „Het doel was een boek te maken dat een goed beeld geeft over de klederdrach- ten, de mensen die ze dragen en :de veranderingen aan de drach ten door de jaren heen", vertelt ■'stichtingvoorzitter M. Daamen- VanHoute. „Er bestaan welhoe ken over Zeeuwse klederdrach ten, maar die zijn niet actueel meer. Wij willen de historie van de drachten aangeven in de pe riode 1800 tot 2000." Het is de tweede prijs die de stichting wint. „Twee jaar gele- 'den konden we een vliegende 1 start maken dankzij 20.000 gul- den van het Prins Bernhard Cul tuurfonds. Die prijs kwam net op het punt dat we de plannen rond hadden en op zoek moesten naar sponsors. Inmiddels zijn we zover dat we het gereed ma ken voor de uitgever. Ook daar hadden we nog geld voor nodig. Dus deze prijs komt ook op het ^•juiste moment." Hoewel het standaardwerk ver klaar is, duurt het nog ruim een jaar •'voordat het in de winkel ligt. „We kampen met een uitgevers- tekort", zegt Daamen. „Pas in het voorjaar van 2004 zijn we aan de beurt." De prijs, die zaterdag wordt overhandigd in het Openlucht museum in Arnhem, is in 1998 door de Stichting Nederlandse 1 Volksklederdrachten geïntro- duceerd. De aanmoedigings prijs is vernoemd naar Eef Bosch-van de Kolk, een van de rdrijvende krachten achter de 'collectie streekdrachten die in •rt.948 werd aangeboden aan ko- iningin Wilhelmina. De prijs die haar naam draagt, wordt eens in de twee jaar toegekend. Heeft de visserij nog toekomstJa, zeiden vissers vorig jaar op een bijeenkomst in Utrecht. Maar welke dan? Visserijorganisaties houden deze maand een tournee langs havens om daarover te praten met vissers. In een vierdelige serie komen en kele direct betrokkenen aan het woord. Om te beginnen: Martin Scholten, direc teur van het Nederlands Instituut voor Visserij onderzoek (RIVO) en gesprekslei der op de havenbijeenkomsten. door Harmen van der Werf Martin Scholten had zich een vrolij ker begin van de haventournee ge wenst. Vissers zijn op z'n zachtst gezegd ontevreden over de door visserijbiolo gen voorgestelde visquota voor 2003. De kabeljauwvisserij in de Noordzee moet worden gesloten en, het ergste voor Nederlandse vissers, de vangst van schol en tong moet terug. Scholten kan zich de onrust in de sector voorstellen. Hij is sinds 1 april dit jaar directeur van het RIVO. Zestien jaar werkte hij bij onderzoeksinstituut TNO in Den Helder. Met die ervaring kan hij als bruggenbouwer functioneren tus sen de visserijbiologen van het RIVO en de vissers. Vissersvoormannen vertrou wen hem. Met dat streepje voor gaat Scholten de discussie aan. Voor hem staat vast dat er iets in de visserij moet gebeuren om de bedrijfstak economisch gezonder te maken. Vissers zullen er het beste van moeten maken, ondanks alle beperkin gen met betrekking tot de visquota, de vis- en hoge gasolieprijzen waarop zij geen invloed hebben en het beman ningstekort. Vissers zijn, herhaalt de RlVO-direc- teur verschillende keren, 'gevangen' in een systeem dat aan alle kanten is dichtgetimmerd. Een systeem van overheidsregels, van een ondoorzichti ge markt, van visquota, waarvan Scholten vindt dat het faillissement na dert. „Want straks, als de tong- en schol quota omlaag gaan, zullen vissers de beste visgronden gaan mijden, wordt er wellicht meer vis over boord gezet om de grootste te kunnen aanvoeren. En wat zeggen onze rekenmodellen dan? Er is minder jonge vis aangeland, de aanwas valt tegen, dus voorzichtig aan met de visserij." Kilo's Het gevaar is dat dit soort vicieuze cir kels ertoe leidt dat iedereen elkaar de schuld blijft geven. Scholten: „En dan maken we elkaar helemaal gek." Het roer moet daarom om. De visserij moet zich veel meer gaan richten op wat de markt vraagt. „Als vissers nu naar zee gaan, wille:, ze zoveel mogelijk kilo's besommen. Dat zit in hun genen. Om dat ze in kilo's denken, maken ze ook lange weken, wat extra brandstof kost en het vissersvak minder aantrekkelijk maakt." Het kan anders, aldus de RI- VO-directeur, maar dat vraagt een om slag in de hele vissector, van vissers, vishandelaren tot en met visverwer- kende industrie. Vissers moeten niet meer proberen zoveel mogelijk kilo's aan te landen, maar die hoeveelheid vis aanvoeren waarmee zij het meest kun nen verdienen. „Het oude systeem heeft lang goed ge werkt", oordeelt Scholten. „De Noord zee leverde veel vis op die in een buik- markt, Zuid-Europa, kon worden afgezet. Maar door de wereldwijde con currentie en de lagere visvangsten in Nederland is die tijd voorbij. Omdat Noordzee-vis een schaars product is geworden, moet het ook zo worden be handeld. En dat begint aan boord, door de vis beter te verzorgen, door ge richt te vissen op wat de markt vraagt. Vooral aan verse, gemakkelijk klaar te maken kwaliteitsvis bestaat behoefte in noordwest-Europa. Aan die vraag wordt nu onvoldoende vol daan." Scholten stelt de garnalenvisserij als voorbeeld voor de kottervisserij. Gar nalen vissers en -handelaren maken pe riodiek afspraken over de aanvoer. „En juist de garnalenvisserij gaat het goed. Het kan dus wel." De Nederlandse Me dedingingsautoriteit (NMa) die de vin ger aan de pols houdt om oneerlijke concurrentie te voorkomen, heeft een onderzoek lopen naar de afspraken in de garnalensector. Scholten erkent dat daar een probleem ligt. „Maar wat gaat er uiteindelijk voor? Concurrentiere gels of een goede zorg voor de visstand en vissers? Het laatste is ook heel be langrijk." Of hij bij de vissers de handen op elkaar kan krijgen voor zijn toekomstvisie, weet Scholten niet. Vorig jaar, op een eerste, landelijke discussiebijeenkomst in Utrecht, spraken vissers in elk geval hun vertrouwen uit in de sector. „Om dat de kottervisserij uit heel veel indivi duele bedrijven bestaat, hebben men sen het gevoel dat zij vrij machteloos zijn. Maar wie had pakweg vijftien jaar geleden gedacht dat vissers zouden sa menwerken in groepen die visquota be heren en die zelfcontrole uitoefenen? Sinds 1993 gebeurt dat wel. Er is heel veel mogelijk, als je maar weet welke kant je op wilt." Martin Scholten, directeur van het RIVO: „Omdat Noordzee-vis een schaars product is geworden, moet het ook zo worden be handeld." foto Rob Hendriks Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versch. nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietij, beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet datdi redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worde niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De« dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over91 weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Verschillende gemeenten willen actie voeren om het beeld dat van Marokkanen bestaat, in po sitieve zin om te buigen (PZC 31-10). Een loffelijk streven misschien, maar ik ben bang dat communi catiebureau Attacom de enige is die daar beter van zal worden. Als dit enkel voortkomt uit de koker van Nederlanders zal het mijns inziens geen enkel effect sorteren. Als de Marokkaanse gemeen schap zulke criminele jongeren, zoals de dader van de moord in Venlo, niet tot de orde kan of wil roepen, zal de moeite tevergeefs zijn. Als je de reactie van de ou ders van die jongen tot je door laat dringen, zal iedereen be grijpen wat ik bedoel. Als ik het goed begrepen heb, beweren zij dat Steegmans voorbestemd was om te sterven en dat zijn zoon daarvoor door Allah werd gebruikt. Absurder gedachte is haast niet mogelijk. Alsof wij niet zelf verantwoordelijk zijn voor onze daden. Het cultuur verschil blijkt zo groot te zijn, dat dit naar mijn gedachte niet te overbruggen is. Ik wil niet generaliseren, maar in de praktijk blijken er nogal wat mensen uit een andere cul tuur te zijn, die zich niet aan passen aan de Nederlandse wetten. Een gast heeft zich als zodanig te gedragen en zo niet, dan moet je hem verwijderen hoe hard dit ook klinkt. Dit geldt trouwens niet alleen bui tenlanders, getuige de overval bij AH. Daarom kan ik de reac tie van prins Bernhard en minis ter Remkes goed begrijpen en wil daar van harte mee instem men. J. de Visser Ambachtsstraat 2 's-Gravenpolder Wie is Ayaan Hirsi Ali? Een vrouw die afstand neemt van haar vroegere leven door zich zeer kritisch op te stellen tegen over de islam en de rol died vrouw daar in speelt. Dat is w, duidelijk. Na haar optreden in Rondo- Tien werd ze volgens haar ze( gen bedreigd, iets wat late werd tegengesproken. Wat juist? Ze bekleedde een belang rijke functie bij de PvdA, die2 nu bekritiseert. Ze is omge switchted naar de WD. Waai om? Omdat ze bij de eerste gee plaats op de lijst meer had; werkelijk uit motivatie? Is ha» kritiek op de PvdA gerechtvasi digd? Is ze echt de gedrevene i ze nu suggereert te zijn, of iss niet meer dan een opportunist ic J. van Gil' Boogerdlaanl Kortgw Personeel AH boos over vervol ging collega's (PZC 28-10). He: terecht dat ze boos worde. Waar moet dit naar toe metfe. dreigen van een mes bij de kas- sa? Het wordt steeds gekker int: land. Als je in Singapore ine; restaurant bent, gaan de mes sen daar naar een toilet en laten hun tas liggen op hun zitplaats. Ik durf het daar niet aan, war in Holland ben je dat niet ge wend. Dan voel ik me maaree stomme sukkel van een Hol landse, die de tas niet laat lig gen. Daar staan te zware straf fen op stelen. Zelfs voor ee kleinigheid. Als daar ieman: een mes houdt voor een cassièrt dan is het niet best met zo'n fi guur. Van mij mogen ze wat wette overnemen van deze staat, da: heb je al die toestanden niet. E: om het wat minder netjes uit t drukken, al dat gedonder nie' En het zal gedonder blijven, al de wetten niet veranderen. Er: al genoeg gebeurd. J. S. Slingerland-Memélm Valeriusstraat Veen door Anita Tournois OOSTBURG - Het echtpaar van den Berg uit Middelburg expo seert voor de eerste maal in het Zeeuws-Vlaamse. De 42ste Stellexpo omvat werk, dat ten toongesteld wordt in de pu blieksruimten van Verpleegte huis De Stelle. j'De rijkdom van het Zeeuwse landschap vormt een enorme in- 1 spiratiebron voor Ineke van den Berg-Stoffels. Met verschillen de technieken verwerkt zij haar - liefde voor de natuur in haar b schilderijen. Hans van den Berg exposeert beeldhouwwerken in een stijlvolle en summiere belij ning. Ineke van den Berg laat vormen, kleuren en sferen uit de natuur vanuit verschillende jaargetijden zien. Ze werkt met olieverf, acryl, pastel en aqua rel, waardoor haar werk zeer ge varieerd is. Bloemstillevens, bo men, zeegezichten, landschap pen met duinen, strand of pol ders, worden op eigen wijze en de in haar ogen meest geschikte lijkende techniek vormgegeven. Met pastel weet zij veel sfeer te creëren, door de vloeiende kleurovergangen, bijvoorbeeld in Regendag en Noordzee. Het polderlandschap waar het wa ter, na overvloedige regenbuien nog in de voren staat, wordt fraai neergezet in Drassig land I en II. Olieverf en aciyl gebruikt zij voor grote boeketten bloe- Kat, een beeld in branco vergado van Hans van den Berg. foto Charles Strijd men en landschappen. Zo is Wil gen in de winter een zeer sfeer vol werk in olieverf. Opkomend water, Paalhoofd en Boom zijn geliefde onderwerpen voor aquarellisten. Toch weet Stof fels haar werk in aquarel een bijzondere eigenheid mee te ge ven, sterker zelfs dan in de an dere technieken, door een ge durfder kleurenpalet. Prijs Beeldhouwer Hans van den Berg hakte als achtjarige reeds in steen, in een steenhouwerij tegenover zijn ouderlijk huis. Op veertienjarige leeftijd maakte hij er zijn beroep van. Door het uitvoeren van restau ratiewerk groeide zijn liefde voor het beeldhouwen. Hij volg de lessen aan de Internationale Sommerakademie für Bildende Kunst in Salzburg. Uit handen van Kokoschka ontving hij in 1963 een aanmoedigingsprijs en voor verschillende bekende kunstenaars maakte hij monu mentale werken, die door het hele land verspreid staan. Te genwoordig geeft hij zelf lessen en colleges, naast het maken van eigen beeldhouwwerken. Het werk, vooral geïnspireerd door mens en dier, dat wordt tentoongesteld in de vitrines heeft ondanks de summiere en zachte belijning, een grote uit drukkingskracht en vormt een combinatie van figuurlijk en abstract. Er wordt gebruik ge maakt van diverse soorten mar mer. Zo is Westenwind een abstract beeld in rose aurore. Bevalligheid, vervaardigd in cristal azur is een torsvorm, waarbij zowel de gladde als ru we materie van de steen ge bruikt. In het ruwe lichtere ge deelte zijn twee holtes, op de gladde donkere kant zien we daarentegen een bolling, waar schijnlijk een verwijzing naar vrouwenborsten Zwarte Vogel is een beeld van een sierlijke eend met een ge draaide hals, in petit granit. Het beeld van een menselijke figuur, die voorover gebogen zit, met de handen gevouwen in de schoot is een zeer aansprekend werk en bijzonder op zijn plaats in deze ruimte. Het is gemaakt van wit marmer en draagt de toepasse lijke titel Zo Moe. Tentoonstelling l/m eind november in Verpleegtehuis De Stelle, Veer- hoeklaan, Oostburg; openingstijden dagelijks 10.00-20.30 uur. Hans Heeren toont in zijn werk oog voor de wisseling van de seizoenen. foto Ruben Oreel doorErnst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Hans Heeren exposeert niet vaak. Alleen al daarom is de kleine expositie die nu is ingericht in kunsthan del De Directiekamer in Mid delburg bijzonder. Er zijn zes grote schilderijen te zien, een klein portret in tempera, één penseel- en drie potloodteke ningen. Echt uitzonderlijk is dat Heerens werk de ruimte vóór in De Drukkerij tijdelijk tot een meditatieve plek maakt. Wie even het gewoel van de gro te winkel ontvlucht en zich in stalleert in De Directiekamer voelt meteen een grote rust neerdalen. Dat komt door de rustieke inrichting van de ten toonstellingsruimte, maar bo venal door het werk van Heeren. Dat is stoer en krachtig, maar ook rustig, stil en transparant. Heeren is met recht een Zeeuwse schilder. Hij is in 1926 in Mid delburg geboren, leerde als kind kijken en tekenen, en de onder werpen van toen zijn de onder werpen van nu. Veelal Zeeuwse landschappen, de duinen, het strand, eb en vloed, drooggeval len haventjes met aan de grond gelopen boten. Vier van de zes grote schilderijen dateren van dit jaar en ze passen naadloos in het oeuvre waaraan Heeren al decennialang gestaag werkt. Hij heeft kunstacademies ge volgd in Rotterdam, Maastricht en Tilburg, doceerde jarenlang in Groningen, woont nu weer in zijn geboorteplaats Middel burg, maar ook wanneer hij el ders woonde, had hij Zeeland eigenlijk niet verlaten. Eeuwigheid Heeren wordt wel verweten dat hij een ouderwetse schilder is. Hij schildert de werkelijkheid en doet dat in een stijl die aan sluit bij het werk van Cézanne. Hier en daar is wat invloed van het kubisme te ontwaren. Als hij dan ook nog eens een tafereel schildert als 'Duinen bij Zoute- lande' met een door klompen en pet wat archaïsch uitgedoste fi guur erop, zou je het idee kun nen krijgen dat het jaartal 2002 bij de signering net zo goed ver vangen zou kunnen worden door 1912. Maar dat is een mis vatting. Heeren schildert geen nostalgische plaatjes. Als de tijd op zijn schilderijen lijkt stil te staan, is het omdat hij wil dat de tijd stilstaat. Met enige hoog dravendheid kan gezegd wor den dat Heerens onderwerp de eeuwigheid is. Hij heeft oog voor de wisseling van seizoenen, blijkt bijvoor beeld uit het tafereel 'Late len te'. Daarop staat een landschap bij Wemeldinge. De bomen ont luiken, maar staan nog in resten sneeuw. Heeren schildert dus het voortschrijden van de tijd - de seizoenswisseling - maar aangezien die zich voordoet in een eeuwige herhaling, legt hij ook vast wat nooit verdwijnt. Dat tijdloze, sober en helder weergegeven, straalt zoveel rust uit. Bij herhaling heeft Heeren aan gegeven dat hij zich aangetrok ken voelt tot het boeddhisme. Zes jaar geleden zei hij in de PZC: „De kern van het boed dhisme is dat je jezelf wordt. Er wordt uitgegaan van een een heid van ik en wereld. Dat is precies wat ik in mijn schilderij en nastreef. Subject, object en werkwijze moeten ineenvloei en, er is geen verschil tussen het onderwerpmijzelf en de manier waarop ik iets schilder." Dat principe zorgt voor een medita tieve sfeer in een ruimte waar zijn schilderijen hangen. Virtuoos Als om te bewijzen hoe veelzij dig Heeren is als kunstenaar, en om te onderstrepen dat op zijn schilderijen de mens niet ont breekt omdat hij die niet zou kunnen schilderen, zijn in De Directiekamer ook vijf portret ten te bewonderen. Een subliem hoogtepunt is 'Joost', een scha kel tussen zijn tekeningen en schilderijen, virtuoos in de ogenschijnlijke eenvoud waar bij licht en schaduw in blokken zijn weergegeven. Expositie: Hans Heeren, Langs de zeekant, t/m 30 november in De Di rectiekamer in Middelburg, te zien tijdens openingstijden van De Drukkerij. MIDDELBURG - Het dagelijks provinciebestuur trekt ruin 45.000 euro uit voor de uitvoe- ring van het Requiem 1953 al onderdeel van de herdenkinj van vijftig jaar watersnood. Het muziekstuk van de Middel burgse componist Douwe Ei senga wordt door Het Zeeuw Orkest en het Zeeuws Philhar- monisch Koor tien keer uitge voerd in Zeeland, West-Braban' en Zuid-Holland. De productie is in handen vandi. Stichting Zeeland Nazomei Festival. Die heeft Eisenga ge vraagd een symfonisch stukt schrijven. De componist ge bruikt teksten van Christopht Levenson, Vasili ZjoekovskiJ Hieronymi Savonarolae, The mas van Celano en fragmente uit een Latijnse requiemtekst Bedoeling is het stuk op de vol gende data en plaatsen uitte voeren: Middelburg (30 jan! Zierikzee (31 jan)Middelharns (1 feb), Terneuzen (2 feb), Be: gen op Zoom of Tholen (6 febi Vlissingen (7 feb), Goes (8 febl Willemstad (13 feb), Dordrectc (14 feb) en Rotterdam (15 feb). De totale kosten bedrage 275.000 euro. Een anonieme particulier heeft ook ruin 45.000 euro gedoneerd. Delte draagt 75.000 euro bij. In ee: vertrouwelijke notitie bij het subsidievoorstel aan Provincia le Staten spreken GS de ver wachting uit dat het Requiem 1953 wordt bekroond met de Prins Bernhard Cultuurprijs Zeeland. Volgens secretaris A Pijpers van het Prins Bernhan: Cultuurfonds Zeeland klopt dat niet. De prijs wordt dit jaar nie: uitgereikt. Het prijzengeld (bij na 10.000 euro) maakt deel uil van het totaal aan culturele sub sidies. Naar verwachting steun! het fonds wel enige projecten rond de herdenking van de ramp. Advertentie "AQUA-RETTE" PAUL KRUGERSTRAAT 146-148 TELEFOON 0118-419165 VLISSINGEN-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 12