PZC Hitchcock in kleding W 9 Puntneus verovert de voet Het gaat mij om mooi Hoofddoekjes in Nederland zaterdag 2 november 2002 Zwarte vogels, flinke schoudervullingen, ru ches en kant sierden de crea ties van de winnaars van de Robijn Fashion Awards 2002, Madeion Spijker en Hamid Ed-Dakhissi. De col lecties van de nog kort gele den afgestudeerde ontwer pers zijn komend voorjaar te vinden onder eigen label in de Bijenkorf. De Robijn Fashion Award is voor de negen deelnemende modetalenten de mogelijkheid om bekendheid in de modewe reld te verwerven. Onzeker de reacties van het publiek af wachtend staan ze voor hun cre aties. Elke ontwerper mag ze ven outfits uit zijn assortiment tonen. De eigen kleding staat veelal in schril contrast met de modellen die een paar meter verderop hun collecties showen. De kostuums van de aanwezi gen zijn ook niet bepaald alle daags. Ondenkbare combina ties en kleuren geven het hand jevol minder modebewuste toe schouwers al gauw het gevoel 'gewoontjes' te zijn. De prestigi euze prijs neemt zo zijn eigen publiek uit het wereldje mee. De zevende Robijn Fashion Award valt uiteen in een pu blieksprijs en een vakjuryprijs. De collecties van de ontwerpers van de publieksprijs waren de afgelopen maanden te zien op internet. Zo'n 14.000 bezoekers van de site hebben daar de stem op hun favoriete lijn uitge bracht. Criterium voor de ont werpers van deze categorie was dat de kleding vooral 'draag baar' moest zijn. De winnaar van de vakjuryprijs daarentegen werd op de avond zelf gekozen. Door een jury met onder anderen modeontwerper Saskia van Drimmelen en inter nationaal mode-inkoper en ad viseuse Montserrat Mukherjee. Zij keken vooral naar het 'grensverleggende' aspect aan de kledij De stijlen van de jonge ontwer pers zijn erg divers. Van kle dingstukken waar al sieraden aan bevestigd zijn, tot grote be- rerikoppen, die als kraag van een shirt moeten dienen. Opvallend zijn de puur Hol landse creaties van Sanne Jan- MadeVoüSpW sen. Haar ontwerpen zijn geïn spireerd door de Nederlandse klederdrachten en voorzien van allerlei soorten strikjes en stik sels in de vorm van windmolens. De collectie heeft een meisjes achtige uitstraling. Enthousiast vertelt Sanne: ,,Ik heb klederdracht altijd al leuk gevonden. Ik denk ook best dat er een publiek voor is, al moet er dan wel het een en ander aan mijn kostuums veranderen." Toch is er deze avönd een duide lijke publieksfavoriet. De zaal wordt stil als de eerste tonen van de accordeonmuziek klinken en een van de modellen van vakju ryprijswinnaar Hamid Ed- Dakhissi in pompeuze kledij het podium op schrijdt. De kaarsen aan de zijkant van de ruimte en het portret in het midden van de 'kamer' zorgen voor een tra gisch, maar toch romantisch ge heel. De gebloemde stoffen, af gezet met ruches hebben iets Frans. En dat is ook de bedoe ling. Hamid heeft zichzelf laten inspireren door Pierrot uit de film Les enfants du paradis. Verbaasd met zijn prijs vertelt hij, lichtelijk geëmotioneerd: ,,Ik heb gestreefd naar een mooie show met een goede sfeer. De kleding is voor mensen die zichzelf erin herkennen. Dit versterkt de schoonheid van beide.Bijna anderhalf jaar is Hamid bezig geweest met het ontwikkelen van zijn outfits voor de collectie Les paleurs du ciel. Nu hij als winnaar uit de bus is gekomen, komen zijn cre aties voorjaar 2003 onder eigen label in de Bijenkorf te hangen. Hoewel de kleding van pu blieksprijs-winnares Madeion Spijker toegankelijker lijkt dan die van Hamid, vereisen ook die kostuums voordat ze de winkel in kunnen enige bijstellingen. ,Ik denk dat die grote schouder vullingen eruit worden gehaald. En omdat ik wol en zijde heb ge bruikt zal ook het materiaal van de kleding wel veranderen". Madeion had zich voor haar Raw-collectie laten inspireren door de film The Birds van Hitchcock. Ook in eventuele volgende lij nen is ze van plan dezelfde stijl aan te houden. „Ik heb mijn vol gende collectie al helemaal in mijn hoofd zitten. Hierin is de zelfde kwetsbaarheid en sier lijkheid terug te vinden als in deze kostuums". Ook Hamid heeft voor de toe komst grootse plannen: „Je moet als je mensen voedt niet meteen met het dessert begin nen. Dit is het aperitief en daar na komt het hoofdgerecht. Om de mensen extra te verwennen zal het dessert nog sterker zijn dan de vorige twee gangen." Het is niet ondenkbaar, dat bei de winnaars him toekomstige ideeën nog eens kunnen uitwer ken, want ook de collecties van de prijswinnaars van afgelopen jaren waren doorgaans een groot succes. June Smit FrederikRoijé. Een doorzetter is hijEen beetje eigenwijs ook. Frede- rik Roijé (23) uit Goor studeerde eind vorig jaar af aan de Design Academy. Hij is erop gebrand naam te maken in de Neder landse ontwerpwereld, maar hij houdt niet van vanzelfspre kendheid. ,Ik wil mensen op het verkeerde been zetten." Een kast van porselein. Scheef getrokken in de grote, hete ovens van het Europees Kera misch Werkcentrum in Den Bosch. De vraag is logisch. Hoe functioneel is zo'n kast eigen- lijk?Frederik Roijé is het om het even. Eerder dan door functio neel laat hij zich leiden door schoonheid. „Het gaat mij om mooi." Roijé is een product van de De sign Academy. Najaar 2001 vol tooide hij zijn studie aan de Eindhovense opleiding.De 23- jarige designer wil mensen met zijn ontwerpen op het verkeerde been zetten. „Het is een spel", zegt hij. „Ik wil dat er een be paalde spanning ontstaat tus sen het product en de gebrui ker." De ontwerpen van zijn hand spreken wat dat betreft boekde len. Roijé stoeit met bestaande producten die, nadat hij ze on der handen heeft genomen, een compleet ander uiterlijk heb ben. Deformeren noemt hij het. Plastic bekertjes plaatste hij in de magnetron, wijnglazen in een oven. Het resultaat oogt vreemd verwrongen, maar nog steeds bruikbaar. Nog een voorbeeld. Roijé ont wierp een roestvrij stalen bank waarop de gebruikers (als op een glijbaan) langzaam naar el kaar toe schuiven. Daarmee ap- peleert de jonge ontwerper aan de gewoonte van mensen om af stand te houden. Dat kan in dit geval dus niet. Vorm boven functie. „Sommige meubelen verdwijnen in het in terieur, je ziet ze niet meer, juist omdat ze een bepaalde functie hebben." Met die vanzelfspre kendheid wil hij afrekenen. „Door bestaande ontwerpen te deformeren krijg je unieke stuk ken." Toch wil Roijé zich niet zonodig af te zetten tegen de gevestigde orde. „Er zijn zoveel goede, functionele ontwerpen", zegt hij. „Ik probeer iets anders te brengen, net als bijvoorbeeld Ron Arad of Mendini." De basis daarvoor legde de ont werper tijdens zijn studie. Roijé liep stage bij Marcel Wanders en bij Piero Lissoni in Milaan, twee vooraanstaande ontwerpers. „Ik heb er geleerd hoe het er aan toe gaat in de 'echte wereld', meer dan over ontwerpen. Als ik iets wil met mij n werkdan moet ik mensen overtuigen. En lukt dat niet, dan ga ik over vijf jaar misschien wel iets heel anders doen." Paul Gfeerts 'Dronken glas', vervormd in de oven. Heksen, kabouters en de ro vers uit duizend-en-één- nacht dragen hem allang en ook in de schoenenwinkels is hij al bijna twee jaar te koop: de punt schoen. Toch begint de nuchtere Nederlander deze herfst pas daadwerkelijk te ontdooien voor de charme van de spitse neus. Van jeansstofnamaak kroko- dillenhuid, leer, suède, met een koeienprint, hoge, queeny of 8- mm hak. De puntschoen is in middels in alle materialen, kleuren en maten in elke schoe nenwinkel te vinden. Puntschoenen zijn al honderden jaren oud. Reeds in de Middel eeuwen werd er al op dit schoei sel gelopen. De puntschoen of enkellaars werd toen vervaar digd van gelooid leer en was voorzien van zachte hakken en zolen. In de 16e eeuw herhaalde deze trend zich. Alleen nu was de sta tus van de drager aan de lengte van de punt af te lezen. Hoe ho ger de afkomst van een persoon, op hoe grotere voet hij kon le ven. Sommige punten waren wel zo'n 50 cm lang. Vreselijke ondingen dus, maar deson danks vonden ze gretig aftrek. Een lange tijd hierna bleef het betrekkelij k stil rond de puntige schoen, totdat een aantal jaren na de Tweede Wereldoorlog een nieuwe rage uit Italië overwaai de. Elegante puntschoenen met naaldhakken voor vrouwen be gonnen in 1952 het straatbeeld te bepalen. De muziek van Elvis Presley, de Rolling Stones en de Beatles brachten in de periode daarna ook weer nieuwe varianten puntschoenen op de markt, zo als de zogenaamde halfhoge Beatle Boot. En nog steeds zijn de spitse neuzen terug te vinden in de showbusiness, want bijna elke zichzelf respecterende blues- of rockgitarist heeft wel een stel puntschoenen of cow boylaarzen in zijn kledingkast staan. Na de hype rond de Amerikaan se zangers kwam in de jaren tachtig de punk periode. Een echte punker was naast de type rende haardracht en de nodige veiligheidsspelden te herken nen aan puntschoeisel voorzien van gespen. En terwijl in de jaren daarna de ronde neuzen weer de schoenen winkels domineerden, begon De puntschoen, te koop in allerlei materialen van jeans tot suède met koeienprint, herovert Nederland. foto's Phil Nijhuis Echte puntneus bij de dames- Rebel van Fred de la Bretonière nen zo'n drie jaar geleden mo dellen op de catwalk zich weer in puntige schoenen te verto nen. De gemiddelde Nederlan der heeft wat mode betreft meestal een 'incubatietijd' van een a twee jaar. Ongeacht de trend spelen ook veel schoenenwinkels op safe. Terwijl de collecties van trendy zaken als Sacha, Tango Shoes en Cinderella voor 50 tot 90 pro cent uit puntschoenen bestaan, is gemiddeld slechts 10 tot 45 procent van het assortiment van Dolcis, Manfield en Shoe Line voorzien van spitse neuzen. De prijzen van de schoenen lo pen in de meeste winkels flink uiteen. Voor €40 koop je een simpele punt die doorgaans is gemaakt van namaakleer. Wan neer je bereid bent om zo'n €250 voor een trendy schoen te beta len, gaat naast de prijs de kwali teit ook aanzienlijk omhoog. Meestal zijn schoenen in deze prijsklasse van kalfsleer of suè de en reiken ze tot halverwege de kuit of hoger. Deze laarzen worden eveneens goed ver kocht. Naast de puntlaars zijn de suède 'indianenlaars' en de sportieve schoen deze herfst en winter ook nog steeds in trek, maar in veel winkels bestaat nu zo'n 50 tot 80 procent van de verkoop uit puntschoenen, Opvallend is wel dat niet iedereen de puntneuzen als dagelijks schoeisel gebruikt. Veel nuchtere 'aardappels' blij ven bij voorkeur op hun reeds ingelopen schoentjes lopen en houden hun trendy laarzen toch liever voor feestelijke aangele genheden. June Smit Als ze het over dat hoofd doekje hebben, dat ze niet elegant en vrouwonderdruk kend vinden, realiseren ze zich niet dat ze het over mijn moeder hebben'. Deze woorden sprak juriste Gülsen Alkan in de docu mentaire 'Girls, Girls, Girls' van de NPS uit 1999. Haar tekst is nu weer terug te vinden in het net verschenen boekje Hoofd doeken naar een idee van Cindy van den Bremen. De 30-jarige Van den Bremen studeerde enkele jaren geleden aan de Design Academy Eind hoven af op het onderwerp hoofddoekjes. Ze is de bedenker van de 'Capster', een trendy sporthoofddoekje, dat inmid dels in productie is genomen. De Capster figureert naast tradi tionele doeken in deze nieuwe uitgave van Bulaaq, die is geba seerd op een groot aantal foto's van Giti Entezami. De hoofddoek is tegenwoordig prominent aanwezig in het Ne derlandse straatbeeld. Moslim Illustratie uit het boek van foto grafe Giti Entezami. y vrouwen en jonge meisjes dra gen de doek als bewuste uitging van hun identiteit. Of als teken van emancipatie. 'Heel veel mensen denken dat vrouwen met een hoofddoek dom zijn. Dat ze nooit naar school zijn ge weest. Dat soort vooroordelen is wijd verbreid', aldus een citaat van studente Saadet Metin in het boek. Geregeld laait de discussie opIs het dragen van een hoofddoek toegestaan in de rechtbank, bij de politie of in de winkel? Be richten over dat spanningsveld duiken op in de nieuwskolom men. Onlangs werd de 30-jarige Famile Arslan beëdigd als ad vocaat met hoofddoek. Eerder werd een griffier het recht ont zegd om er eentje te dragen om dat daarmee de gewenste 'neu traliteit' van de rechtbank in het geding zou komen. En een Marokkaanse vrouw uit Rotterdam werd verboden om met een doek om het hoofd te werken in een trendy mode zaak. Er werd een oplossing ge vonden in de vorm van een hoofddoekje dat paste in de huisstijl van de winkel. In de tijd dat Jacky Kennedy haar hoofd met een doek om wikkelde werd er gesproken van elegantie. Een modetrend in de jaren zestig. 'Toen brachten gastarbeiders echter hun vrou wen nog niet mee. Niemand as socieerde de hoofddoek met is lamitisch fundamentalisme. Ondertussen is er veel veran derd', zo lezen we in een van de tekstjes in het boek. Evelien Baks 'Hoofddoeken' van Cindy van den Bremen en Giti Entezami (fotografie). Uitgeverij Bulaaq, Amsterdam. Prijs: 12,50 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 37