Cordoba oogt vlot
Een Lexus voor het oog
Risico's bij
inruil camper
r
Auto van het jaar
Nieuwe jaarboeken
Pijlsnelle wagens
Neckarsulm
Brom-minivan
W7
zaterdag 2 november 2002
-1
n V$j^t
Het bolle front met de heldere koplampen is overgenomen van de Seat Ibiza.
Compacte sedans zien er
zelden elegant uit. En
succesvol zijn ze hier vrijwel
nooit. Een uitzondering op
de regel is de Seat Cordoba.
Het Spaanse merk slaagt er
wel in een pittig gelijnde
kleine ponton-carrosserie op
de wielen te zetten. De nieu
we generatie is een stuk aan
trekkelijker dan de vorige.
De Seat Cordoba is eigenlijk
de sedanuitvoering van de
Ibiza, net zoals de Polo Classic
dat is van de hatchback-Polo.
Die vergelijking kiezen we met
opzet, omdat beide modellen op
dezelfde bodemplaat staan.
Waar Volkswagen een saaie, ta
melijk plompe Polo Classic
heeft, die in ons land overigens
niet wordt aangeboden, is de
Seat Cordoba een vlot model.
Dat is mede te danken aan Seats
designchef Walter da Silva. En
als je goed naar de achterkant
van de Cordoba kijkt kun je zien
dat Da Silva ook cle geestelijke
vader was van de Alfa 156.
De Cordoba toont ook aan de
voorkant lekker vlot. Hij heeft
hetzelfde, sterk gebogen front
als de Ibiza met modieuze, hel
dere koplampen en vouwen over
de motorkap. Geraffineerd is
ook de vouw over de flank die
uitgeholde spatborden sugge
reert. Die sportiviteit maakt de
nieuwe Seat maar ten dele waar
onder de motorkap. Een kwieke
benzinemotor zoek je tever
geefs, want sterker dan een 100
pk leverende 1.4 is er niet.
Merkwaardig genoeg komt de
sportieve noot van een diesel.
De 130 pk 1.9 TDI kwijt zich
voortreffelijk van zijn taak.
Seat koppelt hem aan een hand-
geschakelde zesversnellings
bak, maar die heb je op grond
van de trekkracht eigenlijk
niets eens nodig. Want er is bij
1.900 toeren al een maximaal
koppel van 310 Nm paraat.
De turbodiesel trekt met grote
kracht aan de wielen en de stan
daard tractiecontrole is geen
overbodig accessoire, zeker niet
op een nat wegdek. Toch vallen
de reacties van de aandrijving in
de besturing erg mee. Het weg
gedrag is goed, waarbij we aan
tekenen dat de versies met het
sportonderstel op hogere snel
heden stabieler zij n en neutraler
door de bocht gaan.
Turbodiesel
Over de sprintprestaties van de
sterkste TDI geen klachten: van
0 tot 100 km/u duurt slechts 9,7
seconden. Toch zou deze motor
volgens de opgegeven ver
bruikscijfers niet meer consu
meren dan 1 liter dieselolie op
19,6 kilometer. De 100 pk turbo
diesel is ook een aan te bevelen
machine. Nog wat zuiniger
maar minder snel natuurlijk. De
1.9 SDI-diesel (zonder turbo) en
de 1.2 driecilinder benzinemo
tor zijn te zwak voor de rijklaar
bijna 1.100 kilo wegende Cor
doba. Kies minstens voor de
1.4/75 pk viercilinder.
In het interieur kan de nieuwe
Seat zijn extra lengte ten op
zichte van de Ibiza nauwelijks
uitspelen. Je zit redelijk in de
compacte sedan (4,28 m. lang),
maar forse volwassenen komen
achterin met hun benen en
hoofd in de knel. Daarentegen
heeft hij een enorme kofferbak
van 485 liter, die ook nog mak
kelijk te beladen is. Desgewenst
kan ook de rugleuning van de
achterbank neer.
De Seat Cordoba komt in de
cember naar Nederland. Mid
den volgend jaar volgt uitbrei
ding van het motorengamma
met een 2.0 benzinemotor. Een
echt sportieve krachtbron laat
tot zeker eind 2003 op zich
wachten. De prijzen zullen tus
sen de €700 en €800 boven die
van de vijfdeurs Ibiza liggen. De
goedkoopste Cordoba kost
straks dus net iets minder dan
€14.000. De 130 pk TDI Sport
komt neer op ongeveer €22.500
euro.
Mario Vos
Wie zijn camper inruilt bij
kampeerautospecialist
Belmondo in Vaassen, loopt het
risico fikse reparatiekosten van
het oude busje achteraf te moe
ten vergoeden. Belmonclo-di-
recteur P. Veldhuis heeft die
clausule in de verkoopovereen
komsten gezet omdat hij 'te
vaak besodemieterd wordt met
verrotte campers'. Bovag en
Consumentenbond raden inrui-
lers af zo'n contract te tekenen.
Camperhandelaar Belmondo
Auto's bv is een begrip in Neder
land. Mede door de website
www.belmondocampers.nl,
waarin meer dan dertig occa
sions te zien zijn, komen klanten
uit heel Nederland naar Vaas
sen.
Omstreden is de garantie die de
dealer van de klant in de koop
overeenkomst eist. Wie zijn
camper bij Belmondo inruilt,
draait volgens het contract ook
na levering op voor de kosten
van technische gebreken, rot
tingsverschijnselen en lekkage.
Met verbazing heeft de Consu
mentenbond de Belmondo-in-
ruilcontracten onder de loep ge
nomen. „Dit kan écht niet", zegt
J. Oolders van de bond. „Hoe
kun je nu achteraf zeggen dat
een technisch gebrek is ontstaan
door de schuld van de vorige ei
genaar? Het contract komt erop
neer dat verkopers van het oude
busje levenslang achtervolgd
kunnen worden met nota's we
gens gebreken aan hun ingeruil
de busje.
P. Veldhuis, directeur van Bel
mondo, beklemtoont dat de
clausule als waarschuwing is
bedoeld. Volgens Veldhuis on
dersteunt cle Bovag zijn con
tract-clausule. MaarBovag-
woorclvoerder R. Boon: „Ik ken
het bedrijf niet. Het is niet bij de
Bovag aangesloten, ik heb nog
nooit zo'n merkwaardig inruil-
contract gezien en mijn collega's
ook niet."
De inruilclausule van Belmon
do is niet verboden. „Mensen
zijn vrij zo iets, af te spreken.
Maar zelf zou ik het nooit on
dertekenen", zegt Bovag-
woordvoerder R. Boon. „Het
grote probleem is echter dat het
achteraf niet te controleren is of
degene die inruilde op de hoogte
was van het technische defect",
zegt Boon. Volgens de Consu
mentenbond maakt de rechter
korte metten met het contract
bij een geschil. „Als de dealer is
aangesloten bij de geschillen
commissie roept die de nietig
heid van het contract in", zegt
J Oolders. Niet betalen is haar
advies. „Komt het na vele aan
maningen tot een rechtszaak,
dan stelt de rechter de consu
ment zeker in het gelijk."
Camper- en caravanspecialist
André de Jong van het bij de Bo
vag aangesloten De Jong Cara
vans uit Hattem stelt inruilers
ook altijd de vraag of „er dingen
zijn die ik moet weten. De con
sument moet eerlijk zijn, dat
vind ik ook. Maar uiteindelijk
ben ik de specialist die taxeert,
meet en test. We storen ons er
wel eens aan dat er toch meer
met een busje aan de hand is dan
we dachten. Maar dat is dan
pech voor ons. Hadden we het
maar moeten zien
Daar neemt Veldhuis geen ge
noegen mee. „Bij een camper
zijn gebreken veel moeilijker te
constateren dan bij een auto.
Neem nu de wanden van het
voertuig. Tussen die alumini-
umplaten zit hout. Als er water
in de wand zit kun je het niet
zien, maar is je camper na twee
jaar niets meer waard.
De Jong en zijn collega A. Koek
koek schieten in de lach bij dat
argument. De Jong haalt een
vochtmeter tevoorschijn. Mid
dels elektroden gaat een rood
lampje op de meter branden bij
vocht in de wand. „De meeste
dingen zijn te controleren. Je
moet meten, testen en er mee
gaan rijden", vult Koekkoek
aan. „Dan kom je er wel achter.'
Nils ten Brinke
De SportCross IS200 van Lexus.
Bijna een jaar na de Lexus
IS300 SportCross hebben
de Japanners een IS200 in de
zelfde uitdossing klaar. Hij is
2.750 euro duurder dan de se
dan.
Lexus dateert van eind 1989,
toen Toyota de Lexus LS400 in
Nederland presenteerde. Het
merk maakte indruk met zijn li
mousine. Inmiddels heeft Lexus
negen modellen, inclusief een
cabriolet, een luxe terreinwa
gen en een sportief gelijnde sta
tionwagon. Die heet dus Sport
Cross. Een kruising van een
coupé, een sedan en een station
wagon.
De 200 SportCross is een Lexus
voor het oog. Hij is er een jaar als
IS300 met 3.0 lijnmotor, die me
teen als sedan en als SportCross
op de markt werd gezet. De
SportCross volgt het rijtje life
style-wagons als Audi A4
Avant, BMW 3 Touring en Alfa
156 Sport Wagon.
Hij oogt heel compact en coupé
achtig en rijdt voortreffelijk. Bij
de IS300 stelden we vast, dat de
achterwielaangedreven auto
rijdt dan een snelle BMW. Ook
deze auto heeft een (elektrisch
openende) aluminium achter
klep en een neerklapbare ach
terbank. En extra opbergvak-
ken achterin met een inhoud
van een kleine 100 liter. Het
zicht naar achter is hier matig.
De rij-eigenschappen goed, al
doet zo'n kleine zescilinder er
heel wat langer over indruk te
maken dan zijn gespierde 3.0
broer. De motor moet nogal veel
toeren maken om vlot te rijden,
want van zijn koppel moet hij
het niet hebben.
We trapten regelmatig samen
met het koppelingspedaal op de
rem, die daar wel heel dicht bij
zit. En jammer dat hij wat smal-
letj es is binnenin. Verder een fij
ne auto, die heel comfortabel is
en toch de kwaliteit heeft om
sportief gereden te worden. Ook
deze 'kleine' SportCross heeft
sportstoelen, een lederen stuur
en een lastig afleesbaar instru
mentarium in chronograafstijl.
Een automaat voor de IS200 is
er niet. Wie een zelfschakelaar
wil zal een IS300 moeten kopen.
En een diesel hebben ze bij
Lexus ook nog altijd niet. Net
als bij de 300 is de SportCross 50
kilo zwaarder dan de sedan.
Rien van der Steen
Standaard:
Vermogen:
Aandrijving:
Lxbxh:
Wielbasis:
Bagageruim:
Draaicirkel:
Brandstoftank:
Gewicht:
Maximaal
aanhangergewicht:
Prijs:
in hoogte verstelbare bestuurdersstoel,
neerklapbare passagiersstoel, cd-wisselaar,
isofix kinderzitjesbevestiging, lichtmetalen
wielen, armsteun
2.0 zescilinder lijnmotor met nokkenasver-
stelling, variabele luchtinlaat en aluminium
kop, 24 kleppen
155 pk; koppel 195 Nm bij 4.600 tpm
achterwielen metTorsen-differentieel, trac
tiecontrole en zesversnellingsbak
4.50x 1.72x 1.43 m.
2.67 m.
280/1.000 liter
10,2 m.
7 0 liter
1.450 kg.
1.200 kg.
v.a. €33.500
De Honda Jazz, Citroen C3, Ford Fiesta, Opel Vectra, Renault
Mégane, Mazda 6 en Mercedes E zijn genomineerd voor de titel
Auto van het Jaar 2003. Volgens ingewijden maakt de Renault de
meeste kans om daadwerkelijk met de titel aan de haal te gaan. Die
is niet innovatief, maar wel verrassend vormgegeven. Ook de Fiesta
maakt veel kans, omdat hij als maatstaf voor de kleine klasse gezien
wordt. Opvallend is dat de Zweedse producten Volvo XC90 en Saab
9-3 niet genomineerd zijn.
Van Anjès Verheij zijn wederom verschenen de j aarboeken Auto-
Kijk en Finish Formule I. Het eerste wil een breed publiek aan
spreken. De 20ste jaargang geeft alle in Nederland actieve auto
merken een eigen hoofdstuk. Een klein stukje tekst geeft per merk
de stand van zaken weer en meldt de huidige en in 2003 te verwach
ten modellen. Compleet met foto's, technische gegevens, plus- en
minpunten en prijsindicaties.
Het boek telt 148 kleurige pagina's en kost 13,59 euro.
Als logisch vervolg op de sinds 1981 bestaande Formule 1-uitgave
Start kwam Verheij acht jaar geleden met Finish, waarin de race
fan alle 17 Grand Prix van het afgelopen seizoen in beeld gebracht
ziet. Elke wedstrijd vormt een apart hoofdstuk met foto's van span
nende of zo maar mooie momenten. Hoewel het met de spannende
momenten in het afgelopen seizoen wel meeviel natuurlijk. En on
vermijdelijk vraagt Anjès Verheij zich af wat Jos Verstappen in de
toekomst nog voor kansen heeft. Het boek telt 132 pagina's en kost 8
MG Xpower SV
Op de autoshow van Birmingham was het Nederlandse merk
Spyker van de partij met vier modellende C8 Spyderde C8 La-
violette, de C8 Doublel2 S en de C8 Doublel2 R. De Spyker C8 Dou-
blel2 S is de straatversie van de auto waarmee Spyker de 24-uurs
race van Le Mans rijdt, de Double 12 R. In Birmingham onthulde
MG Rover zijn nieuwe sportwagen MG Xpower SV„ De tweezits
sportwagen is het vlaggenschip van het merk. De carrosseriepane
len bestaan uit carbon (koolstofvezel). De auto met een gewicht van
1.450 kilo heeft een 4.6 liter V8 motor met 326 pk die hem een top
van 273 km/u verleent. Daarboven komt nog een 5.0 V8 met 410 pk
en een top van 314 km/u. Als topmotorisering heeft MG een V8 met
lachgasinjectie, een bekend foefje om ongelooflijke kracht te gene
reren. Die motor moet het tot 965 pk brengen. De auto kost in Enge
land vanaf 65.000 pond. In Nederland wordt dat minstens 120.000
In de fabriek van Audi in Neckarsulm, waar vroeger NSU's ge
maakt werden, zijn intussen in totaal sinds 1905 vijf miljoen au
to's geproduceerd. In 1913 kwam NSU al met een auto met complete
aluminium carrosserie. Hetzelfde merk lanceerde in 1957 ook de ro
tatiemotor van F elix Wankel .Nadat het opgegaan was in Audi werd
Neckarsulm synoniem voor de aluminium constructies van Audi.
Sindsl995zijner200.000Audi'sA8enA2 met aluminium carrosse
rie gebouwd. De voormalige breimachinefabriek werd vanaf 1905
ingericht voor motorvoertuigen. NSU maakte er een driewieler met
een motorblok boven het voorwiel. Naast fietsen en motorfietsen
werd de Original Neckarsulmer Motorwagen er gefabriceerd. Maar
ook de eerste prototypes van de VW Kever, de NSU Prinz, NSU
Wankel Spider, NSU TT en Ro 80, Audi's 100,200 en Cabriolet lie
pen er daarna van de band. In de crisis- en oorlogsjaren vanaf 1929
werden er heel andere dingen gemaakt dan auto's en pas in 1956
werd de autoproductie hervat met de NSU Prinz. Tot 1977, toen de
allerlaatste NSU -een Ro 80- verscheen maakte Neckarsulm 1,2
miljoen auto's met die merknaam. Na de fusie waaruit Audi NSU
Auto Union AG ontstond, werden er tot 1991 ook nog enkele hon
derdduizenden Porsches gebouwd. Nu worden er alleen nog Audi's
(types A2, A6 Allroad en A8) gefabriceerd in een totale oplage van
250.000 per jaar. In Neckarsulm werken 13.500 mensen, een kwart
van het Audi-totaal.
Aixam heeft een nieuwe minivan en een pick-up. Het Franse
merk lanceerde onlangs de grootste brommobiel. Nu komt de
fabrikant van het rijbewijsvrije 45 km voertuig met twee nieuwe
modellen op de markt. De Aixam 500.4, de meest verkochte brom
mobiel in Europa, heeft een bagageruimte van 1.100 liter; de mini-
van is hoger en kan nog meer bagage kwij t. De pick-upmet drie me
ter tien cm. langer dan de 500.4 en met een gewicht van 350 kilo,
combineert de kwaliteiten van de brommobiel met die van een klei
ne werkwagen. De nieuwe voertuigjes zijn te bekijken bij autobe
drijf Jan Marcellis aan de Margrietlaan 7 in Oss.