Cordoba oogt vlot Een Lexus voor het oog Risico's bij inruil camper r Auto van het jaar Nieuwe jaarboeken Pijlsnelle wagens Neckarsulm Brom-minivan W7 zaterdag 2 november 2002 -1 n V$j^t Het bolle front met de heldere koplampen is overgenomen van de Seat Ibiza. Compacte sedans zien er zelden elegant uit. En succesvol zijn ze hier vrijwel nooit. Een uitzondering op de regel is de Seat Cordoba. Het Spaanse merk slaagt er wel in een pittig gelijnde kleine ponton-carrosserie op de wielen te zetten. De nieu we generatie is een stuk aan trekkelijker dan de vorige. De Seat Cordoba is eigenlijk de sedanuitvoering van de Ibiza, net zoals de Polo Classic dat is van de hatchback-Polo. Die vergelijking kiezen we met opzet, omdat beide modellen op dezelfde bodemplaat staan. Waar Volkswagen een saaie, ta melijk plompe Polo Classic heeft, die in ons land overigens niet wordt aangeboden, is de Seat Cordoba een vlot model. Dat is mede te danken aan Seats designchef Walter da Silva. En als je goed naar de achterkant van de Cordoba kijkt kun je zien dat Da Silva ook cle geestelijke vader was van de Alfa 156. De Cordoba toont ook aan de voorkant lekker vlot. Hij heeft hetzelfde, sterk gebogen front als de Ibiza met modieuze, hel dere koplampen en vouwen over de motorkap. Geraffineerd is ook de vouw over de flank die uitgeholde spatborden sugge reert. Die sportiviteit maakt de nieuwe Seat maar ten dele waar onder de motorkap. Een kwieke benzinemotor zoek je tever geefs, want sterker dan een 100 pk leverende 1.4 is er niet. Merkwaardig genoeg komt de sportieve noot van een diesel. De 130 pk 1.9 TDI kwijt zich voortreffelijk van zijn taak. Seat koppelt hem aan een hand- geschakelde zesversnellings bak, maar die heb je op grond van de trekkracht eigenlijk niets eens nodig. Want er is bij 1.900 toeren al een maximaal koppel van 310 Nm paraat. De turbodiesel trekt met grote kracht aan de wielen en de stan daard tractiecontrole is geen overbodig accessoire, zeker niet op een nat wegdek. Toch vallen de reacties van de aandrijving in de besturing erg mee. Het weg gedrag is goed, waarbij we aan tekenen dat de versies met het sportonderstel op hogere snel heden stabieler zij n en neutraler door de bocht gaan. Turbodiesel Over de sprintprestaties van de sterkste TDI geen klachten: van 0 tot 100 km/u duurt slechts 9,7 seconden. Toch zou deze motor volgens de opgegeven ver bruikscijfers niet meer consu meren dan 1 liter dieselolie op 19,6 kilometer. De 100 pk turbo diesel is ook een aan te bevelen machine. Nog wat zuiniger maar minder snel natuurlijk. De 1.9 SDI-diesel (zonder turbo) en de 1.2 driecilinder benzinemo tor zijn te zwak voor de rijklaar bijna 1.100 kilo wegende Cor doba. Kies minstens voor de 1.4/75 pk viercilinder. In het interieur kan de nieuwe Seat zijn extra lengte ten op zichte van de Ibiza nauwelijks uitspelen. Je zit redelijk in de compacte sedan (4,28 m. lang), maar forse volwassenen komen achterin met hun benen en hoofd in de knel. Daarentegen heeft hij een enorme kofferbak van 485 liter, die ook nog mak kelijk te beladen is. Desgewenst kan ook de rugleuning van de achterbank neer. De Seat Cordoba komt in de cember naar Nederland. Mid den volgend jaar volgt uitbrei ding van het motorengamma met een 2.0 benzinemotor. Een echt sportieve krachtbron laat tot zeker eind 2003 op zich wachten. De prijzen zullen tus sen de €700 en €800 boven die van de vijfdeurs Ibiza liggen. De goedkoopste Cordoba kost straks dus net iets minder dan €14.000. De 130 pk TDI Sport komt neer op ongeveer €22.500 euro. Mario Vos Wie zijn camper inruilt bij kampeerautospecialist Belmondo in Vaassen, loopt het risico fikse reparatiekosten van het oude busje achteraf te moe ten vergoeden. Belmonclo-di- recteur P. Veldhuis heeft die clausule in de verkoopovereen komsten gezet omdat hij 'te vaak besodemieterd wordt met verrotte campers'. Bovag en Consumentenbond raden inrui- lers af zo'n contract te tekenen. Camperhandelaar Belmondo Auto's bv is een begrip in Neder land. Mede door de website www.belmondocampers.nl, waarin meer dan dertig occa sions te zien zijn, komen klanten uit heel Nederland naar Vaas sen. Omstreden is de garantie die de dealer van de klant in de koop overeenkomst eist. Wie zijn camper bij Belmondo inruilt, draait volgens het contract ook na levering op voor de kosten van technische gebreken, rot tingsverschijnselen en lekkage. Met verbazing heeft de Consu mentenbond de Belmondo-in- ruilcontracten onder de loep ge nomen. „Dit kan écht niet", zegt J. Oolders van de bond. „Hoe kun je nu achteraf zeggen dat een technisch gebrek is ontstaan door de schuld van de vorige ei genaar? Het contract komt erop neer dat verkopers van het oude busje levenslang achtervolgd kunnen worden met nota's we gens gebreken aan hun ingeruil de busje. P. Veldhuis, directeur van Bel mondo, beklemtoont dat de clausule als waarschuwing is bedoeld. Volgens Veldhuis on dersteunt cle Bovag zijn con tract-clausule. MaarBovag- woorclvoerder R. Boon: „Ik ken het bedrijf niet. Het is niet bij de Bovag aangesloten, ik heb nog nooit zo'n merkwaardig inruil- contract gezien en mijn collega's ook niet." De inruilclausule van Belmon do is niet verboden. „Mensen zijn vrij zo iets, af te spreken. Maar zelf zou ik het nooit on dertekenen", zegt Bovag- woordvoerder R. Boon. „Het grote probleem is echter dat het achteraf niet te controleren is of degene die inruilde op de hoogte was van het technische defect", zegt Boon. Volgens de Consu mentenbond maakt de rechter korte metten met het contract bij een geschil. „Als de dealer is aangesloten bij de geschillen commissie roept die de nietig heid van het contract in", zegt J Oolders. Niet betalen is haar advies. „Komt het na vele aan maningen tot een rechtszaak, dan stelt de rechter de consu ment zeker in het gelijk." Camper- en caravanspecialist André de Jong van het bij de Bo vag aangesloten De Jong Cara vans uit Hattem stelt inruilers ook altijd de vraag of „er dingen zijn die ik moet weten. De con sument moet eerlijk zijn, dat vind ik ook. Maar uiteindelijk ben ik de specialist die taxeert, meet en test. We storen ons er wel eens aan dat er toch meer met een busje aan de hand is dan we dachten. Maar dat is dan pech voor ons. Hadden we het maar moeten zien Daar neemt Veldhuis geen ge noegen mee. „Bij een camper zijn gebreken veel moeilijker te constateren dan bij een auto. Neem nu de wanden van het voertuig. Tussen die alumini- umplaten zit hout. Als er water in de wand zit kun je het niet zien, maar is je camper na twee jaar niets meer waard. De Jong en zijn collega A. Koek koek schieten in de lach bij dat argument. De Jong haalt een vochtmeter tevoorschijn. Mid dels elektroden gaat een rood lampje op de meter branden bij vocht in de wand. „De meeste dingen zijn te controleren. Je moet meten, testen en er mee gaan rijden", vult Koekkoek aan. „Dan kom je er wel achter.' Nils ten Brinke De SportCross IS200 van Lexus. Bijna een jaar na de Lexus IS300 SportCross hebben de Japanners een IS200 in de zelfde uitdossing klaar. Hij is 2.750 euro duurder dan de se dan. Lexus dateert van eind 1989, toen Toyota de Lexus LS400 in Nederland presenteerde. Het merk maakte indruk met zijn li mousine. Inmiddels heeft Lexus negen modellen, inclusief een cabriolet, een luxe terreinwa gen en een sportief gelijnde sta tionwagon. Die heet dus Sport Cross. Een kruising van een coupé, een sedan en een station wagon. De 200 SportCross is een Lexus voor het oog. Hij is er een jaar als IS300 met 3.0 lijnmotor, die me teen als sedan en als SportCross op de markt werd gezet. De SportCross volgt het rijtje life style-wagons als Audi A4 Avant, BMW 3 Touring en Alfa 156 Sport Wagon. Hij oogt heel compact en coupé achtig en rijdt voortreffelijk. Bij de IS300 stelden we vast, dat de achterwielaangedreven auto rijdt dan een snelle BMW. Ook deze auto heeft een (elektrisch openende) aluminium achter klep en een neerklapbare ach terbank. En extra opbergvak- ken achterin met een inhoud van een kleine 100 liter. Het zicht naar achter is hier matig. De rij-eigenschappen goed, al doet zo'n kleine zescilinder er heel wat langer over indruk te maken dan zijn gespierde 3.0 broer. De motor moet nogal veel toeren maken om vlot te rijden, want van zijn koppel moet hij het niet hebben. We trapten regelmatig samen met het koppelingspedaal op de rem, die daar wel heel dicht bij zit. En jammer dat hij wat smal- letj es is binnenin. Verder een fij ne auto, die heel comfortabel is en toch de kwaliteit heeft om sportief gereden te worden. Ook deze 'kleine' SportCross heeft sportstoelen, een lederen stuur en een lastig afleesbaar instru mentarium in chronograafstijl. Een automaat voor de IS200 is er niet. Wie een zelfschakelaar wil zal een IS300 moeten kopen. En een diesel hebben ze bij Lexus ook nog altijd niet. Net als bij de 300 is de SportCross 50 kilo zwaarder dan de sedan. Rien van der Steen Standaard: Vermogen: Aandrijving: Lxbxh: Wielbasis: Bagageruim: Draaicirkel: Brandstoftank: Gewicht: Maximaal aanhangergewicht: Prijs: in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, neerklapbare passagiersstoel, cd-wisselaar, isofix kinderzitjesbevestiging, lichtmetalen wielen, armsteun 2.0 zescilinder lijnmotor met nokkenasver- stelling, variabele luchtinlaat en aluminium kop, 24 kleppen 155 pk; koppel 195 Nm bij 4.600 tpm achterwielen metTorsen-differentieel, trac tiecontrole en zesversnellingsbak 4.50x 1.72x 1.43 m. 2.67 m. 280/1.000 liter 10,2 m. 7 0 liter 1.450 kg. 1.200 kg. v.a. €33.500 De Honda Jazz, Citroen C3, Ford Fiesta, Opel Vectra, Renault Mégane, Mazda 6 en Mercedes E zijn genomineerd voor de titel Auto van het Jaar 2003. Volgens ingewijden maakt de Renault de meeste kans om daadwerkelijk met de titel aan de haal te gaan. Die is niet innovatief, maar wel verrassend vormgegeven. Ook de Fiesta maakt veel kans, omdat hij als maatstaf voor de kleine klasse gezien wordt. Opvallend is dat de Zweedse producten Volvo XC90 en Saab 9-3 niet genomineerd zijn. Van Anjès Verheij zijn wederom verschenen de j aarboeken Auto- Kijk en Finish Formule I. Het eerste wil een breed publiek aan spreken. De 20ste jaargang geeft alle in Nederland actieve auto merken een eigen hoofdstuk. Een klein stukje tekst geeft per merk de stand van zaken weer en meldt de huidige en in 2003 te verwach ten modellen. Compleet met foto's, technische gegevens, plus- en minpunten en prijsindicaties. Het boek telt 148 kleurige pagina's en kost 13,59 euro. Als logisch vervolg op de sinds 1981 bestaande Formule 1-uitgave Start kwam Verheij acht jaar geleden met Finish, waarin de race fan alle 17 Grand Prix van het afgelopen seizoen in beeld gebracht ziet. Elke wedstrijd vormt een apart hoofdstuk met foto's van span nende of zo maar mooie momenten. Hoewel het met de spannende momenten in het afgelopen seizoen wel meeviel natuurlijk. En on vermijdelijk vraagt Anjès Verheij zich af wat Jos Verstappen in de toekomst nog voor kansen heeft. Het boek telt 132 pagina's en kost 8 MG Xpower SV Op de autoshow van Birmingham was het Nederlandse merk Spyker van de partij met vier modellende C8 Spyderde C8 La- violette, de C8 Doublel2 S en de C8 Doublel2 R. De Spyker C8 Dou- blel2 S is de straatversie van de auto waarmee Spyker de 24-uurs race van Le Mans rijdt, de Double 12 R. In Birmingham onthulde MG Rover zijn nieuwe sportwagen MG Xpower SV„ De tweezits sportwagen is het vlaggenschip van het merk. De carrosseriepane len bestaan uit carbon (koolstofvezel). De auto met een gewicht van 1.450 kilo heeft een 4.6 liter V8 motor met 326 pk die hem een top van 273 km/u verleent. Daarboven komt nog een 5.0 V8 met 410 pk en een top van 314 km/u. Als topmotorisering heeft MG een V8 met lachgasinjectie, een bekend foefje om ongelooflijke kracht te gene reren. Die motor moet het tot 965 pk brengen. De auto kost in Enge land vanaf 65.000 pond. In Nederland wordt dat minstens 120.000 In de fabriek van Audi in Neckarsulm, waar vroeger NSU's ge maakt werden, zijn intussen in totaal sinds 1905 vijf miljoen au to's geproduceerd. In 1913 kwam NSU al met een auto met complete aluminium carrosserie. Hetzelfde merk lanceerde in 1957 ook de ro tatiemotor van F elix Wankel .Nadat het opgegaan was in Audi werd Neckarsulm synoniem voor de aluminium constructies van Audi. Sindsl995zijner200.000Audi'sA8enA2 met aluminium carrosse rie gebouwd. De voormalige breimachinefabriek werd vanaf 1905 ingericht voor motorvoertuigen. NSU maakte er een driewieler met een motorblok boven het voorwiel. Naast fietsen en motorfietsen werd de Original Neckarsulmer Motorwagen er gefabriceerd. Maar ook de eerste prototypes van de VW Kever, de NSU Prinz, NSU Wankel Spider, NSU TT en Ro 80, Audi's 100,200 en Cabriolet lie pen er daarna van de band. In de crisis- en oorlogsjaren vanaf 1929 werden er heel andere dingen gemaakt dan auto's en pas in 1956 werd de autoproductie hervat met de NSU Prinz. Tot 1977, toen de allerlaatste NSU -een Ro 80- verscheen maakte Neckarsulm 1,2 miljoen auto's met die merknaam. Na de fusie waaruit Audi NSU Auto Union AG ontstond, werden er tot 1991 ook nog enkele hon derdduizenden Porsches gebouwd. Nu worden er alleen nog Audi's (types A2, A6 Allroad en A8) gefabriceerd in een totale oplage van 250.000 per jaar. In Neckarsulm werken 13.500 mensen, een kwart van het Audi-totaal. Aixam heeft een nieuwe minivan en een pick-up. Het Franse merk lanceerde onlangs de grootste brommobiel. Nu komt de fabrikant van het rijbewijsvrije 45 km voertuig met twee nieuwe modellen op de markt. De Aixam 500.4, de meest verkochte brom mobiel in Europa, heeft een bagageruimte van 1.100 liter; de mini- van is hoger en kan nog meer bagage kwij t. De pick-upmet drie me ter tien cm. langer dan de 500.4 en met een gewicht van 350 kilo, combineert de kwaliteiten van de brommobiel met die van een klei ne werkwagen. De nieuwe voertuigjes zijn te bekijken bij autobe drijf Jan Marcellis aan de Margrietlaan 7 in Oss.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 35