Zo lang mogelijk in de vrije vlucht Proef deze Schoone van Boskoop eens W5 Herfstpad Snert Schilderij Avonturiers Feesttafel Sterkste zaterdag 2 november 2002 Het gaat om tactiek, tech niek, conditie en ge duld. De wedstrijden duren meestal twaalf uur of langer. Uiteindelijk gaat het bij de einduitslag om seconden. Voor de deelnemers maakt juist dat het 'vrije vlucht mo delvliegen' zo boeiend. Het is een spel met vele facetten. Van een strijd met de ele menten tot het balanceren op de uiterste grenzen van de technische mogelijkheden. Er zijn wedstrijden over de hele wereld en de Nederlan ders doen goed mee. In au gustus werd het Nederlands viertal in Hongarij e zelfs Eu ropees kampioen. Tot de suc cesformatie behoorde Henk van Hoorn uit Zwolle. De grote modelbeurs in de Zwolse IJsselhallen biedt zaterdag en zondag een uitste kende gelegenheid een kijkje achter de schermen te nemen van de vrije vlucht modelvlieg sport. Zij moet bovendien een opstap worden naar de herop richting van een Zwolse Lucht vaart Club voor vrij evluchtvlie- gers uit Zwolle en verre omgeving. Henk van Hoorn kwam op zijn vijfde in aanraking met de mo delvliegerij en het liet hem nooit meer los. Het is een levenswerk geworden. Hij bouwt al zijn kis ten zelf en rij dt - meestal met z 'n vrouw Harmeke - duizenden ki lometers per jaar om aan wed strijden mee te kunnen doen. „Je staat dicht bij de natuur en je bent steeds op zoek naar ver betering. Je denkt steeds weer, het kan niet beter, maar uitein delijk lukt het toch.De Zwolle naar pakte al diverse grote prij zen. Zo werd hij in 1999 en 2001 Nederlands kampioen. Het verhaal van de vrije vlucht lijkt snel verteld. Het gaat er om het modelvliegtuigje in zo kort mogelijke tijd zo hoog mogelijk in de lucht te krijgen, waarna het toestel zo lang mogelijk in de lucht moet blijven. „Je moet opboksen tegen de on voorspelbaarheid van moeder natuur. Hoe goed het model ook is, hoe bedreven je ook bent, het is altijd de vraag hoe het afloopt en of je op het juiste moment start." Er zijn diverse categorieën op basis van de techniek die wordt toegepast om de vliegtuigje in de lucht te krijgen. Dat kan met een lijn van vijftig meter gebeu- Henk van Hoorn (55) uit Zwolle is al vijftig j aar verslingerd aan het vrije vlucht modelvliegen. ren, een brandstofmotortje van maximaal 2,5 cc, een elektro- motortje (alleen recreatief) of een rubbermotor. Henk van Hoorn is gespeciali seerd in de rubbermotor, waar bij de propeller in beweging wordt gebracht door opgewon den rubber elastiek (maximaal dertig gram in totaal. Het rub ber wordt zo strak in elkaar ge draaid dat het vliegtuigje in on geveer 45 seconden naar een hoogte van honderd meter kan suizen. Daar begint het echte werk: de vrije vlucht. Het grote verschil met de radio grafische modelvliegerij is dat de vliegtuigen als ze eenmaal zijn gestart, niet meer te contro leren zijn. Dan komt het aan op het ontwerp en de gebruikte materialen. Kleine fouten wor den genadeloos afgestraft. Dan ziet de eigenaar zijn kist met een beetje pech nooit meer terug. Ruimte Op zoek naar de optimale con structie blijven de modelvlie gers studeren, ontwerpen en trainen. Daarvoor is, net als bij wedstrijden, ruimte nodig. De vrije vlucht vliegers oefenen het liefst op heidevelden bij Garde ren en Teriet, maar ook wel op agrarische terreinen waar de oogst van af is. „De constructie moet heel sterk, maar ook licht zijn. We gebruiken tegenwoor dig vooral koolstof. Het model moet niet alleen goed kunnen vliegen, maar ook bij een harde landing heel blijven." De professionele kisten hebben een vleugelwijdte van rond de twee meter en wegen slechts 2 5 0 tot 500 gram. Het laat zich ra den dat de toestellen van de wedstrijd vliegers kostbaar zijn. Kant-en-klaar in de winkel foto Ron Nagtzaam praat je over bedragen van €1200. Maar het kan voor min der. „Voor honderd euro zijn ook toestellen te koop, maar daar mee speel je geen rol in de we reldtop." Het verhaal wordt pas ingewikkeld als een wedstrijd dag wordt bekeken. De deelne mers maken zeven keer (eens per uur) een start. Hun kist moet dan minimaal drie minuten in de lucht blijven. Meestal is dat een eitje. Serieus wordt het hier na als de overblijvers in de slag gaanDe tijd in de lucht wordt in de ronden die volgen steeds met twee minuten verlengd. Het Radio Control Indoor Winter Spek takel vandaag (zaterdag) en morgen in de IJsselhallen in Zwolle wil alles op het ge bied van de modelbouw laten zien. Trucks, toerwagens, treinen, scheeps- en vliegtuig modellen; het is er allemaal. Op het pro gramma staat onder meer een large-scale toernooi voor zowel 1/5 toerwagens als voor 1/6 trucks. Onder de deelnemers bevinden zich de beste internationale rijders en vliegers ter wereld. Ze komen uit Tsjechië, Duitsland, Frank rijk, Engeland, Ierland, België en Neder land. Publiek kan genieten van prachtige modellen en spectaculaire races, waarbij snelheden van meer dan honderd kilometer per uur worden gehaald. Het parcours voor de trucks heeft een omvang van 1.500 vier kante meter. Er zijn ook treinbanen aange legd. De toegangsprijzen bedragen tien eu ro voor volwassenen en 7,50 euro voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar. Kinderen tot en met 4 jaar hebben gratis toegang. Bei de dagen is het evenement toegankelijk van 10 tot 17 uur. Meer informatie: www.ijsselhallen.nl of www.croskam.nl. „Dan zit je aan het einde van de middag, begin van de avond. De thermiek is dan goeddeels of he lemaal verdwenen, waardoor het aankomt op de ware presta tie van het vliegtuig", maakt Henk van Hoorn duidelijk. Dat het menens is, blijkt uit de vele deelnemers aan de wed strijden. Er bestaat een serieus wereldbekertoernooi. Oost bloklanden voeren vaak de bo ventoon. In landen als Oekraïne en Rusland zijn modelvliegers te vinden die er fulltime mee be zig zijn. Op het EK in Hongarije waren 33 landen van de partij Koffer De deelnemers aan de wedstrij den gaan op pad met een koffer vol kisten, zodat ze niet voor verrassingen komen te staan. Daarnaast hebben ze een peil zender bij zich, om verdwaalde kisten op te kunnen sporen, zelfs GPS (satellietnavigatie), temperatuurmeters (voor het bepalen van de thermiek), windmeters, eencrossfiets (voor het ophalen van modellen) en uiteraard de onvermijdelijke verrekijker om de prestaties op grote hoogte te kunnen volgen. „Het houdt je jong. Als het no dig is, klimmen we hoog in een boom om een vliegtuig terug te halen. Vervolgens moet je snel weer terug naar de startplaats voor de volgende vlucht. Als je er een mist, ben je weg." Om meer mensen kennis te laten maken met de vrije vlucht mo delvliegerij zijn de beoefenaars van deze sport present op de mo delbeurs in Zwolle. Ze willen het groots aanpakken. Er zijn zeker vijftig modellen te zien en tekeningen en bouwdozen te koop. Kinderen kunnen in een bouw- hoek aan de slag met zogenaam de werpmodellen. Verder is er een demonstratie indoorvlie- gen, met een klein, libelleachtig toestel dat langzaam, maar lan ge tijd vliegt. Een aantal vrijevluchtvliegers uit Zwolle en omgeving is seri eus van plan de Zwolse Lucht vaart Club nieuw leven in te blazen. Door veranderde om standigheden en de intrede van de radiografisch bestuurde mo dellen is deze club eind jaren zestig van het toneel verdwe nen. De nieuwe vereniging zou speciaal bestemd zijn voor lief hebbers van de vrije vlucht. Het aantal clubs op dit gebied is in Nederland nog dun gezaaid. Het zijn er zeven, te vinden in De venter, Hengelo (Overijssel), Arnhem, Goirle, Kerkrade, Nij megen en Rotterdam. Anne Boer Appelrassen met prachtige namen als Juffers Kruid- ling, Zoete Goudpippeling of Soete Sonappel. Perenrassen met 'titels' als Dirkjespeer, Lage of Ronde Perzikpeer of Care- basse de Tirlemont. U vindt ze allemaal en nog veel meer, in fruitmuseumtuin 't Olde Ras in Doesburg. Volgend weekeinde zijn er twee jubileum-open da gen mét fruitshow. Luister naar Doesburger Ben nie Giesep (60) en je wordt van zelf 'aangestoken'; de liefde voor de 'oude' appel-, peren-, pruimen en kersenrassen, straalt uit zijn blauwe ogen. Weids gebarend en sappige anekdoten vertellend, leidt hij de nieuwsgierige bezoeker en thousiast door museumfruit- tuin 't Olde Ras langs de N 317 in Doesburg. Bennie i s niet de enige met liefde voor de oude fruitrassen. Op de ze kille maar zonovergoten ok tober-woensdagochtend zijn ook (andere)vrijwilligers An- dré, Jan en Ton, hard aan het werk in de boomgaard. Samen met alle vrijwilligers én het be stuur van de Stichting tot Be houd en Bevordering van de Fruitcultuur, probeert Bennie Giesen de belangstelling voor de oude appelrassen in Neder land in ere te houden. Pomoloog Jarenlang was Giesen fruithan delaar; hij kende veel appel- en perensoorten uit zijn hoofd en als hij al een hem onbekend ras tegenkwam dan zocht hij de de- termineer-gegevens op in de boeken. „De Kantjesappel bij voorbeeld, die werd al in 1750 beschreven in de boeken van Jo- han Knoop, de eerste pomoloog die ons land gekend heeft. Trou wens, veel eerder werd de ken nis van allerlei appelrassen al geboekstaafd." ,Zo is bekend dat de Api-etoilée al in de Romeinse tijd in Europa voorkwam. Lang is dat ras als uitgestorven beschouwd, maar begin vorige eeuw werd het her ontdekt toen een Franse amazo ne in het Juragebergte half in de sneeuw een uitzonderlijke ap pelsoort vond. Onderzoek wees uit dat het de Api-etoilée moest zijn. Enthout is naar Wagenin- gen gekomen en daarmee is die appelsoort gelukkig weer voor het nageslacht bewaard geble ven." Op zich is het geen kunst om een nieuw appelras te kweken, zegt Bennie Giesen. „Als je 100.000 appelpitjes zaait, krijg je in be ginsel ook 100.000 nieuwe ap pelrassen. Maar als daartussen twee of drie góede rassen zitten, dan mag je je handen dichtknij pen." Al jarenlang noteerde Giesen veel bijzonderheden over oude fruitrassen. Hij - en anderen met hem - zagen met lede ogen aan hoe de oude rassen steeds meer terrein verloren. „Onder in vloed van de wens van de super markten selecteerde men steeds meer op appelsoorten die hard zijn en blijven en sappig zijn. Smaak is veel minder belang rijk dan vroeger. Het gaat tegen woordig vooral om houdbaar heid. Appie Heijn verkoopt het liefst één appelsoort die de hele winter goed blijft." Begin jaren negentig stapten Giesen en consorten naar de ge meente Doesburg: „We wilden een eigen tuin waar we onze ge zamenlijke kennis van oude fruitrassen konden botvieren. Het was in een vloek en een zucht geregeld. Binnen een paar maanden kregen we hier de be schikking over ruim anderhalve hectare grond waar we in 1992 begonnen zijn de eerste oude fruitrassen aan te planten. We hebben er een gebouw bij waar in we oude werktuigen ten toon stellen, maar die ruimte is al weer te klein." Maximapeer Wie nu een rondje maakt door museumtuin 't Olde Ras komt in totaal zo'n 1500 oude appel-, peren,- pniimen- en kersenras sen tegen. Elk jaar komen er nieuwe rassen bijzoals bijvoor beeld vorig jaar 'ons parade paardje' de Maximapeer, die dit jaar ook al vrucht draagt. Gie sen: „Een natuurlijke zaailing, van pit tot vruchtdragend, heeft al gauw een ontwikkeling van vier tot acht jaar nodig. De Maximapeer was sneller. De Stichting tot Behoud en Be vordering van Fruitcultuur richt zich uitsluitend op fruit rassen die ooit in Nederland zijn aangeplant. Het is een koud kunstje om ook buitenlandse rassen aan te trek ken ('We kunnen er uit Enge land zó 1000 ophalen'), maar Doesburg beperkt zich tot de puur Nederlandse rassen of ras sen die in Nederland zijn of wa ren aangeplant. Bennie Giesen: „We willen de oude fruitbomen, zowel hoog- stam als laagstam, weer ver spreiden in het Nederlandse landschap. Het gaat ons niet al leen om de aankleding, maar vooral ook om de lékkere appel- soorten die we hier zonder che mische bestrijdingsmiddelen en met natuurlijke bemesting kwe ken. Dat gaat heel goed; aan de bladstand kun je veel afleiden en die is erg gaaf, kijk maar eens, mooi diepgroen, heel ge zond." Volgens Giesen zijn vele van de oude fruitrassen zonder uitzon dering 'sterker' dan de tegen woordige appel- en perensoor ten. In Doesburg staat in de muse umtuin van de meeste soorten één exemplaar, maar van heel uitzonderlijke zijn er twee voor beeldbomen. Het fruit wordt ook geoogst en, bij de tuin zelf, in twee koelcellen bewaard. „Hier, proef deze Schoone van Boskoop maar eens, een goudreignet, veel lekkerder dan je in de supermarkt kunt krij gen." Nico Hoffer De Museumfruittuin 't Olde Ras is van half oktober tot half april elke zaterdag van 9.30 tot 15 uur geopend voor verkoop van bo men. Zaterdag 9 en zondag 10 november (dagelijks van 10-17 uur) wordt de jaarlijkse fruitshow Verleden tot Heden gehouden, dit jaar extra feestelijk vanwege het tienjarig bestaan. Entree vier euro per persoon; kinderen van vier tot twaalf onder begeleiding betalen twee euro. De fruittuin ligt aan de Parallelweg 1 in Doesburg, N 317, hoek N 338 naast zwembad Den Helder. Meer informatie via inter net www.tolderas.nl. E-mail: fructus.doesburg@wxs.nl. Post: Stichting Fruitcultuur, Postbus 83 6980 AB Doesburg. Het Milieu Educatie Cen trum De Bevelanden houdt woensdag een herfstpad voor de jeugd van zes tot en met tien jaar, waarin wordt bekeken hoe de natuur zich voorbereidt op de winter. Bomen en struiken wor den onderzocht, evenals vruch ten en zaden. Vertrek om 14 uur vanaf de Hollandsche Hoeve in Goes. Aanmelden: tel: 0113-252628. Onderweg wordt een kop dampende snert opgediend. Daaraan ook heeft de trip, die op zowel zondag 10 als 17 no vember wordt gehouden, z'n naam te danken. Maar uiteinde lijk gaat het in de twee uur du rende 'Snertvaartocht' natuur lijk veel meer om de schoonheid van wat wel de 'laatste wilder nis van Holland' wordt ge noemd, de Biesbos. De rondlei dingen onder leiding van een gids beginnen beide dagen om 12.30 uur vanaf het Bezoekers centrum aan de Baanhoekweg 53 in Dordrecht. Volwassenen betalen 9,25 euro voor de tocht; 65+ers 7,80 en kinderen tot en met 12 jaar 6,60. Meer informatie: telefoon 078-630.53.53 en/of internet www.biesboch.org. Van herfstbladeren, grillig gevormde takken en ander herfstbosmateriaal een schilde rij maken. Dat kan zaterdag 9 november in het 'Drents Friese Wold'. Als 'atelier' dient het Be zoekerscentrum van Staatsbos beheer aan de Terwisscha 6a in Appelscha en de activiteiten be ginnen om 10 uur. Deelneming is gratis, maar het wordt wel op prijs gesteld als belangstellen den zich tevoren aanmelden op telefoonnummer: 0516-46.40.20. Reizigersmiddagen worden ze genoemd; bijeenkomsten waarop avonturiers andere avonturiers (en zij die het nog willen worden), vertellen van hun belevenissen in verre en vaak ook exotische landen. Bike Tracks, specialist in avontuur lijke fietsvakanties, houdt za terdag 9 november zo'n reizi gersmiddag in Sporthal Wibaut aan de van Musschenbroek- straat 38 in Amsterdam Oost. Wie nog eens door de Baltische Staten wil fietsen (eventueel ge organiseerd door Bike Tracks) kan hier zijn hart ophalenMaar ook mensen die hun blik hebben gericht op Tibet, Costa Rica, Mongolië en Kirgizstan om maar een paar voorbeelden te noemen, kunnen in de hal hun hart ophalen. De bijeenkomst duurt van 14 tot 17 uur. Meer informatie: Bike Tracks, telefoon (020).662.85.46 en/of internet nfo@biketracks.nl. La Table en fête is de naam van een beurs die van don derdag tot en met zondag 10 no vember voor het achtste achter eenvolgende jaar in de Grote Kerk van Naarden wordt ge houden. Zoals de naam al zegt, staat het evenement in het teken van de feestelijk gedekte tafel. Zo'n vijftig exposanten presen teren hun collectie, die varieert van tafelzilver tot serviezen en van tafellinnen tot daarbij pas sende bloemstukken. Boven dien zijn er kookdemonstraties en proeverijen. Ter gelegenheid van 'La Table en fête' zullen op zondag 10 november winkels en de antiekzaken in het centrum van Naarden geopend zijn. De beurs is op donderdag en vrij dag geopend van 10 tot 22 uur, op zaterdag van 14 tot 19 uur en op zondag van 11 tot 18 uur. Meer informatie: www.latablesfeerbeurs.nl. Als het om eten gaat, geldt in de natuur het recht van de sterkste, de brutaalste en de slimste. Maar wie eet wie en wat en wanneer? De boswachter van Staatsbosbeheer vertelt erover tijdens een twee uur durende excursie door het Horsterwold in Flevoland op 10 november. Er wordt om 10 uur begonnen bij 'De Banken' aan de Dasselaars- weg in Zeewolde en de kosten bedragen per deelnemer 1 euro. Meer informatie: telefoon 036-522.99.03. Bennie Giesen bij de Maximaboom in Museumtuin 't Olde Ras in Doesburg. foto Hans Groene.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 33