In het licht van de Burgeroorlog Waar grote culturen hun stempel drukten Schatkamer tussen hemel en water American Beauty Beschaafd oud-Syrië Venetië in Bonn vrijdag 1 november 2002 John Singer Sargent: Madame Paul Poison, circa 1885. fotocollectie van Church ge toond. Voor zover bekend foto grafeerde hij zelf niet, maar van Cuba tot de Noordpool geeft de selectie wel een onderhoudend beeld van reizen die hij later on der meer verbeeldde op grote schilderijen van ijsbergen. Net als James McNeill Whistier, in het Van Gogh Museum aan wezig met zijn befaamde met lichtvlekken bezaaide 'Noctur ne in zwart en goud: de vallende vuurpijl' uit 1874, verbleef ook John Singer Sargent het groot ste deel van zijn leven in Euro pa. Zijn flamboyante portret van de Frangaise 'Madame Poirson' uit omstreeks 1885 is aanwezig als fraai voorbeeld van zijn succesvolle carrière als portrettist van de Europese en Amerikaanse society. De boodschap van deze exposi tie overtuigt zo keer op keer: Amerika en Europa waren van af 1770 tot 1920 in kunsthisto risch opzicht twee handen op één buik. Frangoise Ledeboer Exposities: American Beauty en Fi re Ice - Van Gogh Museum Am sterdam, t/m 19 januari. Geopend dagelijks 10-18 uur behalve op 1 ja nuari. e Amerikaanse schilders uit de periode 1770-1920 waren stilistisch en thematisch massaal schatplichtig aan hun Europese collega's. Op de expositie American Beauty in het Van Gogh Museum in Amsterdam wordt dat vooroordeel moeiteloos overwonnen door de selectie van negentig hoogtepunten uit de collectie van het Detroit Institute of Art. Het museum is aan het verbouwen en greep deze gelegenheid aan voor de samenstelling van een reizende tentoonstelling die de authentieke kwaliteiten van de eigen kunst over het voetlicht brengt. Na en ondanks de strijd die de Verenigde Staten in de laatste decennia van de acht tiende eeuw onafhankelijkheid van cle Britten bracht, bleven de culturele banden met Europa intensief. Amerikaanse kunste naars reisden geregeld naar En geland, Italië, Duitsland en Frankrijk om er inspiratie op te doen of een opleiding bij beken de kunstenaars te volgen. Als er in Europa betere zaken te doen waren, bleven ze daar soms voorgoed, maar zonder hun 'roots' aan de overkant van de oceaan ooit geheel en al te ver loochenen. Het Detroit Institute of Art presenteert ze dan ook met recht en reden trots als éch te Amerikaanse kunstenaars. Een typerend voorbeeld is de carrière van John Singleton Co pley, op deze expositie op zijn best aanwezig met zijn huive ringwekkend levensechte uit beelding van de zwempartij van de veertienjarige Brook Watson in de haven van Havana uit 1782. Volgens de overlevering hadden zijn vrienden hem nog gewaarschuwd: te laat, een haai beet een deel van zijn rechter been af voor hij gered kon wor den. Het schilderij toont het moment dat de wanhopig spar telende jongen door zijn maten uit het woelige water voor de opengesperde bek van de haai wordt weggerukt. Getuige zijn prachtige portret ten van Hannah Loring (uit 1763) en John Montresor (uit omstreeks 1771) had Copley zich intussen ook tot een be kwaam portretschilder ontwik keld. Omdat succes voor Ameri kanen in Europa nog steeds de ultieme loftuiting betekende, stuurde hij in 1766 een portret naar de Society of Artists in Londen, waar het een goedkeu rende beoordeling van de be roemde Sir Joshua Reynolds kreeg. Zijn landgenoot en colle- ga Benjamin West, die al vanaf 1763 in Londen verbleef, raadde hem aan in elk geval een tijd naar Europa te komen voor stu die. Dat deed hij tenslotte en reisde in 1775 naar Venetië, Flo rence, Rome en Napels. De Amerikaanse Onafhankelijk heidsoorlog die dat jaar uitbrak deed hem in 1776 besluiten zich met zijn familie voorgoed in Londen te vestigen. De burgeroorlog tussen de noor delijke en zuidelijke staten die in de jaren zestig van de 19e eeuw tienduizenden doden kostte, inspireerde twee kunste naars tot thematisch onvermij delijk puur Amerikaanse maar heel verschillende schilderijen. Op George Cochran Lambdins werk 'Aan het front' uit 1866 zit een soldaat voor een tent ter neergeslagen te wachten tot de strijd weer begint, een prachtig weemoedig stemmend tafereel. Winslow Homer had twee jaar daarvoor juist de heroïek van de strijd benadrukt op zijn schilde rij waarop een soldaat op een heuvel is geklommen om de te genstander uit te dagen tot een schot. Naast deze verbeeldingen van Amerikaanse thema's, zijn het vooral de landschappen van de Hudson River School die op de ze expositie indruk maken. Ge tuige schilderijen van 19e- eeuwse kunstenaars als Frede ric Edwin Church en Louis Ré- my Mignot reisden Amerikanen niet alleen naar Europa maar vonden ook menigmaal inspira tie in Zuid-Amerika. De zons ondergang op 'Cotopaxi' van Church (uit 1862) zet het woeste rotslandschap in een schitte rend rood licht en ook Mignot trof op zijn 'Morgen in de Andes' uit 1863 de schoonheid van de verlaten exotische natuur in de kern. Op een tweede kleinere exposi tie worden onder de titel 'Fire Ice' een aantal schatten uit de George Cochran Lambdin: Aan het front, 1866. De Egyptische farao Ramses II jaagde er op olifanten en de Assyrische grootvizier Ilipa- da bouwde er in 1200 voor Christus zijn forten. Alexander de Grote veroverde het land, de Romeinse keizer Trajanus kwam, zag en overwon en ook de Byzantijnen lieten het niet links liggen. De apostel Paulus pre dikte er en moslim-strijder Sa- ladin bevocht er op de Crac des Chevaliers de kruisridders uit Europa. Op het kruispunt dei- karavaanwegen, in Syrië, druk ten door de eeuwen heen al die beschavingen stuk voor stuk hun stempel in het zand. Het maakte het land tot de baker mat van onze moderne maat schappij. Bovendien telt Syrië vandaag de dag een onwaar schijnlijk aantal cultuurschat ten uit het verleden. De weer slag daarvan is nu voor het eerst buiten de Syrisch Arabische Re publiek te zien. In het Rijksmu seum van Oudheden in Leiden. De culturele erfenis van Syrië is even groot als divers. Door zijn strategische ligging tussen Egypte, Perzië, Turkije, India en de Mediterrane wereld gold het centrum van het Nabije Oosten als de doorgangsweg van en naar vele beschavingen. Hieruit het tweestromenland van Eu- phraat en Tigris komt het mo derne schrift vandaan, hier bedreef men voor het eerst op georganiseerde schaal land bouw, hier zijn de belangrijke wereldreligies als het christen dom, het jodendom en de islam ontstaan en hier vormden zich de eerste steden, met Damascus voorop. In deze contreien ook, maakte het wiel zijn allereerste omwentelingen. Dat liet (en laat) zijn sporen na in de wereld geschiedenis. De tentoonstelling in 'Oudhe den' telt 640 objecten uit elf nationale en lokale musea, waarvan die van Damascus en Aleppo de belangrijkste zijn. De periode omvat een miljoen jaar met als oudste prehistorisch ob ject een stenen werktuig en als jongste stukken enkele weten schappelijke manuscripten uit de zestiende eeuw na Christus. Daarnaast zijn er wereldbe roemde grafsculpturen uit Palmyra, een uniek zilveren sol- datenmasker, een reliëf van Hercules, vruchtbaarheids beeldjes van 10.000 jaar oud, een borstsieraad van goud en la pis lazuli uit 2500 voor Chr. en geavanceerde astronomische instrumenten van meer dan tien eeuwen geleden. Naast kunst voorwerpen zijn er verder ge bruiksvoorwerpen als zegels, aardewerk en weegschalen van brons. Ploewel de tentoonstelling eer der te zien was in Canada en de VS en daar een miljoen bezoe kers trok permitteerde Oudhe den zich de vrijheid om op eigen wijze een invulling te geven aan het geheel. Met recht, want per slot van rekening onderhoudt het Leidse museum zelf uitste kende betrekkingen met Syrië. Zo verricht dr. Peter Akker mans (43) al zestien jaar opgra vingen in het noorden van Syrië aan de grens met Turkije. Hij legde daar bij Tell Sabi Abyad in de loop der jaren een prehisto risch dorp uit 6000 voor Chris tus bloot. Alsmede een Assy- rischfortuit 1250 voor Christus, het enige complete ooit gevon den. Dat de Syrische overheid speci ale toestemming verleende om deze vondsten waaronder een goudschat en kleitabletten met spijkerschrift in Leiden te to nen, deed Akkermans vanzelf sprekend goed. ,,Ik kan nu ein delijk eens aan het thuisfront laten zien wat ik daar allemaal aan het doen ben", zegt hij, net terug van zijn zoveelste zoek tocht in het zand. „We brengen het als een introductie op de ex positie. Eerst een film over Sy rië, dan onze eigen opgravingen Borstsieraad Helm met masker en vervolgens al die prachtige pronkstukken uit land waar de wieg van het westen heeft ge staan. Maar dat desondanks nauwelijks bekendheid als zo danig geniet. Onbegrijpelijk, want ze hebben er van elke beschaving schitterende voor werpen. En je kunt in Syrië on beperkt en in alle vrijheid rond reizen. Het is een stabiel land. Maar dat schijnen maar heel weinig mensen ook daadwerke lijk te weten." 'Oudheden' maakte zijn com plete afdeling Nederland leeg om de tentoonstelling te kunnen herbergen, de grootste die het ooit in huis had. De verhaallijn volgt vijf thema's: Vormgevers van onze samenle ving: in het oude Syrië ont stonden de eerste dorpen, stads staten en koninkrijken. Een manshoog koningsbeeld uit Mari en kostbare sieraden geven een beeld van rijkdom van de elite uit die samenleving. Leermeesters van de weten schap: de overdracht van kennis op het gebied van techologie, wiskunde en astronomie. Te zien zijn medische manuscrip ten en een bronzen astrono misch meetinstrument. Pioniers van de economie: d vroegste landbouw, de handc langs karavaanwegen. Kleita bietten van 3500 jaar zijn getui genissen van het oudste schril ter wereld. Stamvaders van drie wereldn ligies: in het Nabije Oosten oni stonden jodendom, christen dom en islam. Beelden van d stormgod Baal, een kopere leeuw die de tempel bewaakt en een biddende priester ilfu streren de belangrijke plaat van de godsdienst. Ontdekkers van oudheden: he RMO zelf heeft de primeur va' vondsten bij Teil Sabi Abya met onder andere een Assyrisc fort. Ook deze vondsten zij voor het eerst buiten Syrië t zien. De vormgeving en belichtin van deze tentoonstelling zijl van de hand van Paul Gallis ei tonen uitermate chic. Elk them: heeft zijn kleur en correspon deert met het betreffende gê deelte van de expositieruimte Ze hebben bij het RMO dan oql hoge verwachtingen van 'Bron nen van inspiratie uit het oud Syrië'en rekenen op 100.000 bi zoekers. Om te voorkomen de zich, gelijk de tentoonsteüïni over de farao Achnatou, lange rijen op het Rapenburg vormei is er een speciaal reservering^ systeem op de website van he museum in het leven geroepen, Ad van Kaan Expositie: Bronnen van inspiratl uit het oude Syrié - t/m 9 maart f het Rijksmuseum van Oudheden dagelijks 10-18 uur. Bernardo Strozzi (1581-1644): Portret van musici enne en componiste Barbara Strozzi. Ze noemen haar de 'Serenissima', de meest verhevene, de roemrijkste: Vene tië. De stad, die door zijn artistieke erfgoed tot een mythe is geworden. Kunst uit cle Ve- netiaanse paleizen is nu te zien in Bonn. Je ziet het nog aan ze, als ze even de stroom toeristen in hun stad. ontvluchten en in de koele schaduw van een 'bacaro' een 'l'om- bra' bestellen. Een 'Venetiaan' in een wijn bar achter zijn glas knabbelend aan een 'cicchetti'. Terwijl de toeristen zich verga pen aan de prachtige gebouwen en pleinen glanst de trots in zijn ogen en droomt hij weg naar de gouden tijden van zijn stad. Venetië, gelegen in een lagune, een parel tussen hemel en water. Roem en macht zijn door de poorten van de stad binnen ge stroomd, maar wat Venetië vooral tot een mythe heeft gemaakt, is het artistieke erf goed. Dat heeft haar in de ogen van de Vene- tianen en van de vele miljoenen toeristen tot 'Serenissima' gemaakt, tot de roemrijkste, tot de schatkamer tussen hemel en water. Eeuwenlang hebben de adel en rijke fami lies van de stad het mooiste en het beste bij elkaar geroofd, gekocht, opdracht gegeven aan kunstenaars en verzameld in paleizen en speciale gebouwen. Van de 'Tresore' van San Marco tot de 'Tribuna' van de familie Grimani. De verzamelingen van Marcanto- nio Michiel, Joseph Smith, veldmaarschalk Johann Matthias graaf Von der Schulen- burg, Filippo Farsetti en Teodoro Correr. Zij en vele anderen bepalen de roemrijke ge schiedenis van de stad die vanaf de twaalfde eeuw tot 1797 als een zelfstandige stadstaat tot ongekende bloei kon komen, een middel punt van macht en cultuur. De gebouwen zijn gebleven, de theaters, de paleizen. Maar veel van de beroemde kunst verzamelingen werden verkocht en over de hele wereld uitgestrooid. Wat in Venetië is gebleven, is over de vele musea in de stad verspreid. De Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland in Bonn is het gelukt om de schatkamer van Venetië voor een speciale tentoonstelling bij elkaar te brengen: 'Venezia! Kunst uit de Vene- tiaanse paleizen'. Een unieke reis aan de hand van 350 tentoongestelde voorwerpen, waarvoor zelfs een Venetiaan zich achter zijn glas Tombre' weg zal moeten rukken om de geschiedenis van zijn stad opnieuw te beleven. Collecties zijn in hun historisch verband te ruggebracht. Schilderijen van Giorgione, Tiziano, Tintoretto, Canaletto en Guardi zijn uit de hele wereld geleend en in hun oor spronkelijke Venetiaanse verzameling te zien. Hoogtepunt is de verzameling uit de Renaissance van de familie Grimani, be staande uit kunstvoorwerpen, zeldzame manuscripten, antieke beelden en schilde rijen waaronder Hieronymus Bosch. Maar ook verzamelingen waar Venetiaanse en buitenlandse meesters uit de zestiende eeuw als Dürer te zien zijn samen met anti quiteiten uit die periode, muntstukken, ge- illustreerde boeken en oude zeekaarten. Schilderijen en decorstukken van de laatste grote Venetiaanse kunstenaar Mariano For- tuny vinden ook in Bonn hun historische plek terug. Een historisch overzicht waar de periodes elk hun eigen ruimte hebben ge kregen en waardoor de geschiedenis van Ve netië stap voor stap gevolgd kan worden. Teodoro Correr (1750-1830) vulde eind 18e eeuw, toen de stad door Napoleon werd ver nederd, twintig zalen van zijn paleis aan de Canale Grande. Twee weken voor zijn dood liet de kunstverzamelaar zich van zijn goe de kant zien en schonk zijn collectie aan de stad. Het is de basis van Venetiaanse kunst die nu nog in Musei Civici Veneziani, c veertien stedelijke musea van Venetië f zien zijn. Een bewogen geschiedenis die in vol pracht inBonn te zien is. Bijzonder is ook d de film van de technische Universitl Darmstadt, die in twintig minuten dried; mensionaal laat zien hoe Venetië gebouw is. Kinderen kunnen in Bonn in 'Venezia Mi racolosa' gevels van de prachtige paleizé versieren of ontwerpen. Maar het belanj rijkste blijft de rijke geschiedenis van stad tussen hemel en water die voor het eeif sinds eeuwen weer een reünie houdt. Hans JacolS Expositie: Venezia! - Kunst-und Ausstellund halle der Bundesrepublik Deutschland in Boi# T/m 12 januari. Open dinsdag en woensdag vb 10.00 tot 21.00 uur, donderdag tot en met zondl van 10.00);ot 19.00 uur Informatie: www.bundeskunsthalle.de.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 28