Ik hoef niets meer te bewijzen i 4Fi Toewijding aan vrouwelijke toreador in coma PZC Gevecht met daglicht en geweten Gedeelde smart blijft halve smart Michael de Jong in Vlissingen Insomnia m 'lip" Seks obsedeert broer en zus 27 Hable Con Ella vrijdag 1 november 2002 ichael de Jong kan er razend om worden. Legt de 58-jarige singer/songwriter op zijn onlangs verschenen album Last chance romance.zijn ziel bloot als nooit tevoren, schrijft een criticus van Het Parool dat 'onze correspondent in bluesland stapelverliefd is op een jong meisje'. „Moet ik blij zijn dat ze het hebben over lieve liedjes?", briest hij„Dat is een belediging. Dit gaat veel dieper. Dit gaat over de laatste keer dat ik mijn hart en ziel openstel voor iemand anders en die ander doet hetzelfde voor mijKennelijk was het toch een vergissing dat te delen met de wereld." Michael de Jong: „Ik heb een hard leven geleid. Het is me niet overkomen, ik heb ervoor gekozen." foto Gerrie van Barneveld Want aanvankelijk wilde De Jong, die zondag optreedt in het Arsenaaltheater in Vlis singen, het album helemaal niet uitbrengen. Last chance roman ce... is in Londen opgenomen met een keur aan sessiemuzi kanten. „Lui die drie dagen eer der nog met Eric Clapton werk ten en dan met Michael de Jong de studio ingaan om een plaat op te nemenInge wij den verze kerden hem dat het zijn mag num opus is, het meesterwerk van een zanger/gitarist wiens laatste albums steevast door de popcritici de hemel in zijn ge prezen. Maar De Jong wilde er slechts één exemplaar van per sen om dat cadeau te doen aan Jessie, de vrouw om wie alles draait op de plaat. „Mensen zei den tegen mij: 'Dat kun je niet doen.Maar waarom niet? Ik ben Michael de Jong. Ik ben een eikel. Ik heb een reputatie hoog te houden. Niemand vertelt mij wat ik moet doen. Ik heb twee jaar in de gevangenis gezeten omdat iemand dacht dat hij mij kon vertellen wat ik moest doen." Het is een verwijzing naar zijn bewogen verleden. De Jong is geboren in het Franse Fontenay als zoon van een Friese vader en Baskische moeder. Zijn kleuter tijd bracht hij door in Alkmaar. In 1949 emigreerde het gezin De Jong naar Grand Rapids in de Amerikaanse staat Michigan. Op zijn dertiende speelde Mi chael de Jong in de groep The Night walkers die later zou fun geren als begeleidingsband van countryzanger Bobby Bare. Vervolgens zwierf hij door de Verenigde Staten om samen te spelen met beroemde bluesmu zikanten als Paul Butterfield, Mike Bloomfield en Charlie Musselwhite. Hij maakte deel uit van de band van blueslegen de Jimmy Reed die in 1976 over leed. „Ik ben degene die hem dood vond. Hij was een van de laatsten van de oude garde. Dat kan ik nu over mezelf zeggen. Ik ben een van de laatsten. De rest is dood." De film Getting My Brother Laid, het regiedebuut van j Duitser Sven Taddicken, doet enigszins denken aan een Skan- J dinavische jeugdfilm, maar de onderwerpen zijn duidelijk toe- gesneden op een wat volwasse- ner publiek. Het verhaal wordt I verteld vanuit het perspectief van Nic, een veertienjarig meis je dat geobsedeerd is door de wens om ontmaagd te worden. Het is een wonder dat hij zelf nog in leven is. Hij raakte aan de drank en de drugs, belandde in de gevangenis, twee huwelijken liepen op de klippen en hij raak te besmet met HIV. Maar hij krabbelde op toen hij zich begin jaren negentig in Dordrecht vestigde. Hij is afgekickt en heeft in hoog tempo gebouwd aan een volgens de muziekency- clopedie van Oor 'op de blues leunend oeuvre dat een spiegel vormt van een rusteloos bestaan vol drank, drugs, verloren lief des, zelfvernietiging, hellevuur, zonde, boete en verlossing'. „Ik heb een hard leven geleid", zegt De Jong. „Het is me niet overkomen, ik heb ervoor geko zen. Eigenwijs hè. Ik doe het zo als ik wil. Niet toegeven als ie mand met goede raad komt. Fuck you, dacht ik dan, ik zoek het zelf wel uit. Ik was echt een klootzak. Nu beschouw ik alles als levenslessen. Kennelijk heb ik heel vaak mijn kop moeten stoten, heel lang moeten leren, voor ik in de gaten kreeg wat in dit leven waardevol is en wat niet. Al die tijd was er één ding waar ik op kon vertrouwen. Mijn gitaar. Altij d kon ik spelen. 'God heeft me dit talent gege ven', dacht ik, 'en hij is niet ie mand om het weer van me af te pakken'. Lessen heb ik nooit ge had. Nog steeds is mijn eigen ta lent mij een raadsel. Ik weet niet wat het is, ik begrijp het niet. Ik weet alleen dat muziek een ob sessie is." En nu ligt daar dan Last Chance Romance..., een album voor Jes sie. De Jong citeert enkele regels uit 'Save it for a rainy day', die volgens hem de essentie uit- Niet alleen de eigenzinnige Nic wordt erg in beslag genomen door de organisatie van haar eerste seksuele ervaring. Ook haar geestelijk gehandicapte broer Josh - de vampier uit de ti tel - vindt dat hij 'het' op zijn drukken. Can I hide behind your innocence could I rest therefor a while could you help me heal these scars that time laid across this soul of mine. „Daar om gaat het. Als iemand dit soort waarheid, dit soort emotie uit een man als mij kan krijgen en ik bied dat die persoon aan in de vorm van een album dat zo mooi is dat ik gewoon bang werd om het uit te brengen, dat vervul ik haar met trots, ze gaat dan meer in zichzelf geloven. Dat was wat ik wilde. Wat anderen ervan vinden? 1 don't give a shit. They can kiss my ass. Als mijn platen klaar zijn, luister ik er nooit meer naar, maar naar Last chance romance... luisterikvijf of tien keer per dag. Met tranen in mijn ogen. Dit zou mijn mees terstuk zijn, maar daar gaat het mij niet om. Waar het mij om gaat is dat ik haar in de ogen dertigste verjaardag maar eens moet doen. Bij voorkeur met de knappe vriendin van zijn broer, die daar hevig tegen protesteert. Zonder al te veel. respect voor burgerlijke normen en waarden raast Taddicken langs 'zware' kijk, dat haar eigen familie haar vraagt: 'Heeft iemand dit voor jou opgenomen?' 'Leef je met hem?' Nee. Ik ben gewoon een goede vriend. Misschien wat knuffels. Met fysieke liefde heeft dit niets te maken." „Dit zou wel eens mijn laatste album kunnen zijn. De vraag is niet: 'Kan ik dit nog overtreffen? maar: 'Wil ik het wel?' Het zou geweldig zijn om straks hieraan herinnerd te worden. Mojo Con certs heeft nu een tournee voor mij georganiseerd en het gekke is dat ik totaal niet zenuwachtig ben. Dat komt omdat ik niet kan zien wat daarna op me wacht. Ik had een droom die regelmatig terugkwam, ook toen ik nog verslaafd en dakloos was. Dan zag ik een poster voor me waar op stond: 'Mojo presents an eve ning with Michael de Jong'. Ik wist dat het op een dag zou ge beuren. Nu is het zo ver. Daarom hoef ik niet verder te kijken. Dit is het licht aan het einde van de tunnel. Ik hoef niets meer te be wijzen. In acht jaar heb ik acht cd's uitgebracht. Ik heb er tien geschreven, maar twee heb ik op de plank laten liggen. Wie kan mij dat nazeggen? Nooit kreeg ik een slechte recensie, de laat ste vijf stonden hoog in de thema's als incest, gehandicap- tenseks en dysfunctionerende families. Om een degelijke uit dieping van zijn thematiek be kommert de jonge regisseur zich daarbij nauwelijks. Bovendien jongleert Taddicken met ver- Moordlijst en nu organiseert Mojo een akoestische solotour nee voor mijMoet ik dan nog twijfelen of ik het wel kan?" „Op 30 november geef ik mijn laatste concert en wat daarna komt weet ik niet. Of toch. Op 13 december geef ik een concert in een café in Parijs. Toen ze dat daar hoorden, wilden ze alle maal journalisten op me afstu ren voor interviews, maar ik zei: 'Nee.' Ik speel daar namelijk gratis, voor niet meer dan een Franse maaltijd, twee rozen en een fles wijn die ik aan Jessie geef. Ik zet haar aan een tafel en speel een dik uur voor haar. Al leen voor haar, verder komt er geen publiek. That's all. That's fucking romance. Ooit, op 22 september 1984, stond ik bij de Eiffeltoren en toen heb ik ge zworen dat ik voor mijn dood daar nog één keer zou komen om met iemand een onschuldige, kinderlijke kus te wisselen. Die wens gaat dan in vervulling. Als je dit verhaal snapt, snap je Mi chael de Jong." Ernstjan Rozendaal Concert Michael de Jong: zondag om 15 uur in het Arsenaaltheater Vlissingen. schillende stijlmiddelen en toonzettingen, zodat de film af en toe wat rommelig overkomt. Paradoxaal genoeg schuilt daarin ook de grote charme. Fritz de Jong Getting My Brother Laid: regie Sven Taddicken, met Roman Kniz- ka, Marie-Luise Schramm, Hinnerk Schonemann, te zien in Schutters hoftheater Middelburg. In een klein plaatsje in Noord- Alaska wordt een zeventien jarige scholiere vermoord en de vermaarde rechercheur Will Dormer (Al Pacino) uit Los An geles komt hoogst persoonlijk een handje helpen bij het oplos sen van de zaak. Sfeer en situa tie roepen heel even herinnerin gen op aan Twin Peaks, maar Insomnia blijkt een Amerikaan se remake van een gelijknamige Noorse thriller uit 1997 te zijn. Regisseur Christopher Nolan klaart de klus op conventionele wijze, wat de fans van zijn spraakmakende Memento mo gelijk zal teleurstellen. Voor de plaatselijke politie is het hoge bezoek een beziens waardigheid. Pacino speelt met de bekende bravoure en door rookte stem de ervaren speurder die doet alsof hij zijn pi-ovincia- le collega's de fijne kneepjes komt lex-en. Een jonge agente (Hilary Swank) kijkt bewonde rend naar hem op, en als haar held nacht na nacht geplaagd wordt door slapeloosheid komt dat vast omdat hij de puzzel maar niet rond kan krijgen. Wij weten inmiddels beter. Niet het vinden van de dader kost Dormer hoofdbrekens, maar hoe hij kan voorkomen dat hij zelf schuldig wordt bevonden aan een ander dodelijk incident. Tijdens een speurtocht in de mist heeft hij per ongeluk zijn collega neergeschoten. Omdat deze gewetensvolle partner dreigde te getuigen in een lo pend onderzoek van interne zaken komt diens dood hem ei genlijk wel goed uit. De moor denaar van het meisje - Robin Williams in een meer sinistere versie van zijn rol in One Hour De film Divine Secrets Of The Ya-Ya Sisterhood is wat ze in Hollywood een 'chick flick' noemen, een genre dat zich ex clusief richt op vriendinnen clubjes die naar de bioscoop gaan om er familievei-pakkin- gen snoep en zakdoekjes door heen te jagen. Alleen op het meest basale lach-en-traan-ni- veau kun je de film geslaagd noemen. Alle truukjes om de emoties van de toeschouwer te bewerken zijn met succes uit de kast gehaald: strategisch aan zwellende filmmuziek, excen trieke lolbroekerij, opgeklopte dramatiek en exotische couleur locale gaan hier opzichtig hand in hand. Maar iedere lach en ie dere druppel traanvocht wordt kunstmatig opgewekt, er zit geen enkele waarachtige emotie achter. De verfilming van een tweetal Al Pacino (I) en Robin Williams. Photo - heeft echter alles gezien en gi'ijpt zijn kans. De wildernis boven de poolcir kel is het uitgelezen decor voor een grimmig duel onder het kwellende licht van de nooit on- dei-gaande zon. Nolan kiest voor krachtige beelden die de psy chologische kant van de thriller als het ware weerspiegelen. Doi-mer vecht met het daglicht en zijn geweten, en beleeft be nauwde ogenblikken als bij een achtervolging over drijvende boomstammen het houvast on der zijn voeten verdwijnt. Het ï'esultaat is beslist enerverend, al dreigt de beeldspraak met een hoerig meisje op een vuilnisbelt bestsellers van de Amerikaanse schrijfster Rebecca Wells gaat over een groepje welgestelde oude dames uit lxet Diepe Zui den van de V.S. die ingrijpen in de slechte relatie tussen hun beste vriendin, de verbitterde alcoholiste Vivi en haar dochter. In een rommelige flashback structuur laat de film zien hoe de ooit zo levendige Vivi kon veranderen in een dominant loeder van een moedei". We keren terug naar het vooroorlogse tijdperk, toen Gone With The Wind in première ging, en we zien familietafei'eeltjes uit de in warme kleuren gefotografeerde jaren vijftig. De vele personages worden in ieder tijdperk ver tolkt door een andere actrice, wat niet echt bijdraagt aan de overzichtelijkheid. Ashley Judd en Ellen Burstyn houden welis waar allebei de aandacht vast in 1 m1 wat topzwaar te worden. De fors aangezette ontwikkelingen en ontknoping winnen het ten slotte van een meer genuanceei"- de kijk op de dilemma's van een overijverige dienaar der gerech tigheid. Er wordt nog even gesuggereerd dat jager en ge jaagde misschien iets met el kaar gemeen hebben, maar nooit wordt de kijker echt aan het twijfelen gebracht. Het is al tijd duidelijk wie hier de psy chopaat is die gestraft moet worden, en wie de gekwelde held die in zijn laatste ogenblik ken een moralistisch lesje mag uitspreken. In dat opzicht wijkt dit in de noordelijke eenzaam heid gesitueerde verhaal niet af van een doorsneethriller uit de grote stad. Leo Bankersen Insomniaregie Christopher Nolan, - met Al Pacino, Robin Williams, Hi lary Sioank, Martin Donovan, te zien in CineCity Vlissingen. cle ï'ol van Vivi, maar het is nooit aannemelijk dat zij één en de zelfde persoon zijn. Ondanks de warrige structuur ligt deunoraal er lekker dik bovenop: je moet je onderlinge problemen piet op potten, maar uitpraten. Boven dien - en dit is essentieel voor iedere chick flick - blijkt dat ge deelde smart halve smart is. Van de als i'egisseuse debuterende Callie Khouri mocht je eigenlijk meer vei"wachten dan deze cata logus van tegeltjeswijsheden, aangezien zij eerder het scena rio schreef voor de oneindig veel betere vrouwenfilm Thelma and Louise. Fritz de Jong Divine Secrets Of The Ya-Ya Sister hood: regie Callie Khouri, met Ellen Burstyn, Ashley Judd, Saiidra Bullock, Maggie Smith, te zien in CineCity Vlissingen. Al minstens vijftien jaar wordt Pedro Al- modóvar aangeduid als de Spaanse Fassbindei". Net als de Duitser is ook de Spanjaard een homoseksuele kunstenaar met een dubbelzinnige moederbinding. Ook hij heeft die eigenaardige fascinatie voor vrouwen, actrices in bij voorkeur rollen als vampachtige moederkloeken die tegelijker tijd zondares en engel zijn. Ook hij houdt van melodrama's die balanceren op het randje van het groteske. En net als Fassbinder heeft ook Almodóvar zijn films jarenlang gemaakt met bij voorkeur acteurs |en actrices die een aparte clan gingen vor men. Het belangrijkste verschil is dat de Spanjaard veel meer gevoel voor humor I heeft. Pedro Almodóvar drong tot het grote, inter nationale publiek door toen hij drie jaar ge leden eerst toesloeg in Cannes en vervolgens bij de Academy Awards met Todo Sobre Mi Madre. Die doorbraak had net zo goed eer der kunnen plaatsvinden (met Mujeres Al Borde De Un Ataque De Nervios was hij er al dichtbij), maar het had ook kunnen ge beuren met nu Hable Con Ella. Deze fijm is Dario Grandietti, Javier Camara en Leonor Watling (vlnr). in elk geval niet minder goed dan de voor gangers en hij is ook weer net zo geestig en net zo aandoenlijk. En net zo uitzinnig. Dario Grandietti speelt een publicist die zich wil vastbijten in het verhaal van een vrouwelijke toreador (Rosario Flores) die een door de Spaanse media ademloos ge volgde verhouding had met een nog be roemder mannelijke toreador die haar ech ter de bons heeft gegeven. Net als Dario haar SSertrouwen heeft gewonnen en er tus sen hen echt iets moois begint op te bloeien, wordt Rosario' op de horens genomen door een stier en belandt in coma, met weinig kans daar ooit nog uit te komen. Maar Dario blijft haar ti'ouw en raakt in het ziekenhuis getroffen door de immense toewijding waarmee een kamer verderop een mannelij ke verpleger (Javier Camara) een andere vrouwelijke comapatiënt koestei"t en ver troetelt. Dan volgt het verhaal van Javier. Jarenlang was hij niet buiten zijn Madrileense appar tement gekomen waar hij met engelengeduld zijn bedlegerige moeder ver zorgde. Op zeker moment wordt zijn oogge- troffen door een balletschool aan de over kant en een jong meisje (Leonor Watling) met grote charme. Javier slaat aan het stal- ken en is er getuige van hoe Leonor op een kwaad moment wordt geschept door een auto en belandt in het ziekenhuis, in coma. En het zal Javier zijn die haar daar als-ver pleger alle dubbelzinnige zorg en tederheid schenkt die hij in het verleden veil had voor zijn moeder. Maar helemaal hetzelfde is het toch niet. Tussen Dai"io en Javier zien we een speciale band ontstaan waarvan het vei"trekpunt al in de openingsscène was uitgestippeld, toen ze als elkaar onbekende toeschouwei-s bei- den heftig ontroerd raakten door een uit voering van Pina Bausch. Opmerkelijk trouwens zo veel sensuele adoratie deze film weerspiegelt voor pure lichamelijkheid in scènes van ballet, stierenvechten, verple ging van comateuze patiënten en - zo vreemd als het mag klinken - zelfs een ver krachting. Waartoe het allemaal nog verder zal leiden, dat dient men zelf te gaan bekijken, want deze zeer bijzondere film heeft nog diverse curieuze verrassingen in petto. Hoofdzaak is dat de verwikkelingen weer naar zo'n ty pische Almodóvar-situatie voeren die in fei te te gek is voor woorden, waarbij je soms toch niet zeker weet of je nou moet lachen of huilen. Weinig cineasten ter wereld zijn in staat om zo'n verhaal uit te spelen zonder door het behang te gaan. Alleen de onnavolgbare Spanjaard krijgt het dan voor elkaar om ac teurs zo door-en-door serieus en op hoog niveau te houden en zo veel zorg te besteden aan mise-en-scène en cameravoering dat het respect pal overeind blijft. Terwijl je op zeker moment toch natte wangen krijgt van het lachen. Of was het huilen? Of wat was het nou eigenlijk? Buitengewoon verkwikkend in elk geval. Pieter van Lierop Hable Con Ella: regie Pedro Almodóvar, met Ja- vier Camara, Leonor Watling, Dario Grandietti, Rosario Flores, Geraldine Cliaplin, te zien in Schuttershoftheater Middelburg. Ashley Judd (op de voorgrond) in Divine Secrets Of The Ya-Ya Sisterhood.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 27