Luchtruim dreigt dicht te slibben
TMF legt snelwegen door fabriek
19
KLM zet Buzz in
als prijsvechter
Kinderbijslag niet
altijd uitbetaald voor
kind met bijbaantje
NIVR: alleen radicale veranderingen kunnen groei vliegverkeer opvangen
Software uit
Geldermalsen
helpt de FBI
het bedrijf
profijt
donderdag 31 oktober 2002
van onze redactie economie
DEN HAAG - Alleen funda
mentele veranderingen in de
luchtvaart en op luchthavens
kunnen de komende twintig
jaar de forse groei van het lucht
verkeer in Europa opvangen.
Computers moeten grotendeels
het huidige werk van luchtver
keer! eiders overnemen.
Dat stelt het Nederlands Insti
tuut voor Vliegtuigontwikke
ling en Ruimtevaart (NIVR) in
Delft in het rapport Luchtruim
gebruik in goede banen, dat
staatssecretaris Schultz van
Haegen (Verkeer) gisteren in
ontvangst heeft genomen.
Het instituut verwacht een ver
dubbeling van het vliegverkeer
in 2020. Het Nederlandse lucht
ruim dreigt de komende jaren
dicht te slibben als er geen radi
cale verandering komt. „Het is
de kunst om meer capaciteit in
de lucht te krijgen met hetzelfde
aantal landingsbanen op Schip
hol. Dat kan alleen door het
vliegverkeer compleet anders in
te richten", zegt directeur Drie-
donks van het NTVR. Hij pleit
voor nauwere Europese samen
werking in de lucht. „Het Euro
pese luchtruim is erg versnip
perd en zeer inefficiënt. Dat
geldt ook voor de routebegelei
ding. Ieder land heeft een eigen
luchtverkeersleiding. Dat moet
i anders."
Luchtlagen
De lidstaten van de Europese
Unie proberen al overeenstem
ming te bereiken over herverde
ling van de hogere luchtlagen en
over de procedures en technie
ken die luchtverkeersleiders in
Europa hanteren. Voordat die
kogel door de Brusselse kerk is,
moet Nederland al afspraken
maken met België, Duitsland en
het Verenigd Koninkrijk over
het gebruik van de lagere lucht
lagen, zo vindt het NIVR. Hier
door zouden er meer vliegtuigen
kunnen opstijgen en landen op
Schiphol.
In de ogen van het NIVR moet de
Drukte in de vertrekhal van Schiphol waar gestrande passagiers worden omgeboekt. Weersomstandigheden, zoals de zware storm op zon
dag, zorgen nu nog voor een grote uitval van vluchtenfoto OI af Kraa k/AN P
computer een grotere rol krijgen
in de begeleiding van vliegtui
gen. Daarbij kan de piloot zelf
grotendeels de eigen koers uit
zetten. Dat werkt efficiënter en
daardoor kunnen meer vliegtui
gen tegelijkertijd in de lucht
zijn. De computer kan ook zor
gen voor een beter gebruik van
het luchtruim boven vliegvel
den, zodat meer stijgingen en
dalingen mogelijk zijn zonder
dat extra banen hoeven worden
aangelegd.
De huidige luchtverkeerslei
ders krijgen in dit nieuwe sys
teem een toezichthoudende
taak. „In de Verenigde Staten
werkt, bouwer Boeing al aan
dergelijke systemen. Net als in
het autoverkeer kiest de piloot
zelf de beste route."
Alleen op deze manier is het vol
gens het NTVR mogelijk om de
groei van het vliegverkeer op
Schiphol op te vangen binnen de
geldende milieu-eisen. „Dan
gaat het om bijvoorbeeld stille
re motoren, maar ook om tech
nologie waarmee bij mist en
wind toch kan worden gevlo
gen. Weersomstandigheden
zorgen nu voor een grote uitval
van vluchten."
Het NIVR-rapport waarschuwt
voor een forse toename van het
aantal vertragingen als er geen
maatregelen worden genomen.
Ook zal Schiphol op termijn
haar economische status verlie
zen. In het rapport pleit Drie-
donks voor een actievere rol van
de Nederlandse overheid. „Het
rijk heeft de afgelopen jaren
vooral veiligheids- en milieu
normen gesteld. Nuttig, maar
het zou zich ook moeten bezig
houden met het economisch be
lang van Schiphol
Inhet NTVR zijn alle belangrijke
spelers in de luchtvaart verte
genwoordigd. Volgens Schultz
van Haegen zijn de aanbevelin
gen in het rapport een opstap
naar minder wachttijden voor
vliegtuigreizigers, kortere rou
tes en minder verplichte cirkel
tjes voor vliegtuigen rond de
luchthavens.
Concurrentie
Schiphol speelt een vooraan
staande rol in de Europese
luchtvaart. Het NIVR wijst ech
ter op de 'competatieve nadelen'
waar het vliegveld steeds meer
mee zal kampen. Zo kunnen de
banen bij slecht zicht of harde
wind niet volledig worden be
nut. Deze belemmeringen 'on
dermijnen de concurrentieposi
tie van Schiphol' ten opzichte
van het Parijse Charles de Gaul
le, London Heathrow en Frank
furt Main, constateert het NI
VR.
Schultz van Haegen benadruk
te dat de luchtvaart zijn eigen
infrastructuur en diensten moet
betalen, maar ze wil wel een be
middelende rol spelen bij de
vernieuwingen die nodig zijn.
Volgens de WD-bewindsvrouw
kan de sector van 'een nadeel
een voordeel maken' door de
kennis over de lastige situatie
rond Schiphol te gebruiken om
internationale standaards te
ontwikkelen voor apparaten en
procedures. Zo kan de Neder
landse industrie van de situatie
profiteren. ANP/GPD
ÜOBBHH
GELDERMALSEN
Softwarebedrijf Collexis
BV uit Geldermalsen zal
technologie ontwikkelen
waarmee Amerikaanse
politiediensten zoals de
FBI tips op hun waarde
kunnen beoordelen. De
directe aanleiding voor
deze opdracht is de recen
te jacht op de sluipschut
ter in de Verenigde Staten.
Het bijna drie jaar oude
bedrijf werkte volgens
marketingmanager
Susan Ashworth al voor
Mitretek, een Amerikaan
se organisatie die over
heidsinstellingen in de
Verenigde Staten helpt
met computerproblemen.
De FBI vroeg Mitretek en
kele weken geleden om
een oplossing voor het
schiften op bruikbaarheid
van de duizenden tips die
op allerlei manieren bin
nenkwamen over de
sluipmoordenaar. Mi
tretek sloot daarvoor een
miljoenencontract af met
Collexis uit Geldermal
sen.
Collexis beschikt al over
software waarmee allerlei
systemen gekoppeld en
doorzocht kunnen wor
den. Het bedrijf ontwik
kelt nu een toepassing om
vergelijkingen te kunnen
maken tussen allerhande
politie-inf ormatie en bin
nengekomen tips.
Het is volgens Ashworth
de bedoeling dat het sys
teem in milliseconden een
resultatenlijst laat zien,
waarbij de belangrijkste
tips bovenaan komen te
staan.
Collexis onderhandelt
over deze toepassing ook
met Europese politiedien
sten, aldus Ashworth.
Het Geldermalsense be
drijf is voortgekomen uit
een door de Europese
Unie gefinancierd pro
ject, waarmee gezond-
heidsgegevens uit ont
wikkelingslanden en de
Westerse wereld aan el
kaar gekoppeld konden
worden. Sinds januari
2000 bestaat het bedrijf
op commerciële basis.
Collexis ontwikkelt onder
meer veel software voor
het Amerikaanse Natio
nal Institute of Health. Bij
Collexis werken 25 men
sen. ANP
door Jeffrey Kutterink
GOES - Fabrieken kunnen nog
zoveel producten maken, zon
der geautomatiseerd intern
transportsysteem loopt alles in
de soep. Toastjes van Haust,
chocoladerepen van Verkade of
sigaretten van Philip Morris
rollen van machine naar machi
ne om te worden gesorteerd,
gestapeld en verpakt. TMF Bel
ting Systems in Goes ontwik
kelt en produceert de interne
'rijkswegen'.
De letters TMF staan allesbe
halve voor de televisiezender
The Music Factory, ofschoon er
wel muziek in het bedrijf zit. Af
gelopen jaar is de omzet met
ruim 30 procent toegenomen.
„Ons grootste probleem is dan
ook de snelle stijging van de om
zet en de groei van het bedrijf",
zegt W. de Pijper, lid van het ma
nagementteam. „Puur een luxe
probleem dus."
TMF staat wel voor Truus, Ma-
rinella en Florence, de namen
van de vrouw en twee dochters
van directeur C. Klos. Die begon
in 1994 een handel in transport-
onderdelen voor de voedingsin
dustrie, zoals banden en rollen.
Later hield hij zich bezig met
het ontwikkelen en produceren
van onderdelen voor transport
systemen, zoals rondtranspor-
teurs. Dat zijn simpel gezegd de
bochten in een transportband.
Twee jaar later richtte Klos
TMF op. In eerste instantie hield
hij kantoor op zolder. „Als men
sen belden en het magazijn no
dig hadden, verbond ik door
naar beneden, naar mijn vrouw
in de keuken", herinnert Klos
zich. De garage van de woning
werd te klein en is ingeruild
voor een pand in Goes. Eerst op
De Poel I, nu op De Poel II.
De geautomatiseerde interne
transportsystemen voor met na
me de voedingsindustrie ver
binden productielijnen met de
verpakkingslijnen. „Producen
ten en verkooporganisaties
moeten steeds sneller kunnen
reageren op de grillen van de
consumentenmarkt", zegt De
Pijper. „Producten moeten de
volgende dag al in de schappen
kunnen liggen en er moet snel
van soort productie kunnen
worden gewisseld. Dat vereist
niet alleen veel van de produc
tiemachines, maar ook van het
transportsysteem in de fabrie
ken."
Zo zorgt de door TMF ontwik
kelde 'divider' dat de stroom
producten van de productie
aanvoerlijn, wordt vertakt in
twee verpakkingslijnen. De Pij-
TMF Belting Systems ontwikkelt in opdracht van Haust een transportsysteem voor beschuitbollen.
IMaam:
TMF Belting Systems
Plaats:
Goes
Opgericht:
1997
Aantal werknemers:
27
Omzet:
circa 2,5 miljoen euro
per: „Dat betekent vooreen pro
ducent tijdwinst, terwijl de
kosten van productie gelijk blij
ven."
Producenten stellen zeer hoge
eisen aan de interne transport
systemen. „Elke minuut dat de
productie stilligt, kost geld",
zegt Klos. Het gaat om roestvast
stalen machines die meer doen
dan alleen sigaretten of choco
laderepen doorrollen naar de
volgende machine. De trans
portsystemen zijn nog het best
te vergelijken met de rijkswegen
in een fabriek.
„Heeft u wel eens gevulde koe
ken voorbij zien komen met een
snelheid van 30.000 stuks per
uur? Ik verzeker u dat dat heel
snel gaat. Als de koeken dan niet
als de wiedeweerga worden af
gevoerd, heb je een behooi'lijke
berg. Dat stelt dus eisen aan de
aan- en afvoer en verwerking."
Als om welke reden dan ook een
storing optreedt in de productie
of in de verpakkingslijn is het
van belang dat producten tijde
lijk op een hygiënisch verant
woorde manier kunnen worden
'geparkeerd'.
TMF werkt dan ook aan de ont
wikkeling van 'parkeerplaat
sen' langs de interne rijkswe
gen, de 'buffersystemen'.
Robots zorgen dat de eerste pro
ducten die zijn geparkeerd, bij
het opstarten van de productie
ook als eerste naar de verpak
kingslijn worden gestuurd (first
in-first out).
Indien nodig zorgen de trans
portmachines dat producten
worden geteld, gestapeld, be
drukt of beplakt. Producten die
vanaf verschillende productie
lijnen die bij elkaar komen,
moeten eerst ritsen voordat ze
kunnen worden verpakt. Ook
dat soort systemen worden door
TMF ontwikkeld en gemaakt,
inclusief de besturing (zowel
elektronisch, pneumatisch als
mechanisch).
Veel elektronica koopt TMF in.
De machines zijn dan net zo be
trouwbaar als de zwakste scha
kel in de electronica. „Daarom
gaan we komend jaar eigen
printplaten samenstellen. We
zullen nog strengere selectie
maken in de leveranciers van
onderdelen."
TMF is net klaar met de verhui
zing van fabrieken van toastfa-
bnkant Haust uit Amsterdam
en Barendrecht naar Dordrecht.
Tegelijkertijd heeft het Goese
bedrijf nieuwe transportlijnen
opgezet, zoals een koeltunnel
foto Ruben Oreel
met een lengte van 83 meter.
„Bepaalde producten komen
warm uit de productie, maar
moeten afkoelen voordat ze
kunnen worden verpakt. Dat
kan alleen door het product te
leiden door de koeltunnel."
Eveneens voor Haust ontwik
kelde TMF een beschuitbollen-
machine. De machine snijdt be
schuitbollen doormidden, zodat
plakken beschuit overblijven.
Die plakken worden afgebak
ken, verpakt en als beschuit ver
kocht. Voor de installatie wordt
het systeem in de fabriek in
Goes getest. TMF Belting Sys
tems verzorgt naderhand ook
het onderhoud.
Voorzichtig
Het succes van TMF Belting
Systems baart de directie soms
zorgen. „Te snel groeien is niet
goed", zegt Klos. „Vandaar dat
we zo voorzichtig mogelijk pro
beren te groeien." Desondanks
schat De Pijper in dat de omzet
volgend jaar wederom met der
tig procent zal toenemen. „Be
drijven hebben steeds geavan
ceerdere en snellere interne
transportsystemen nodig."
van onze redactie economie
AMSTELVEEN - De KLM
zet vol in op de goedkope
vluchten. Prijsvechter Buzz,
die nu nog onder KLM UK
valt, wordt per 1 november
een zelfstandige dochter van
KLM. Bovendien breidt de
vliegmaatschappij binnen
kort de vloot van Buzz uit.
Het is ook de bedoeling dat
het aantal bestemmingen
wordt vergroot. Dat heeft het
bedrijf gisteren bekendge
maakt.
De huidige directeur van
KLM-dochter Transavia, F.
van Pallandt, zal Buzz lei
den. Om zijn positie in
Groot-Brittannië te verbete
ren, opent de prijsvechter be
gin volgend jaar een tweede
basis bij Bournemouth aan
de Britse zuidkust. De thuis
haven van Buzz is nu de
luchthaven Londen
Stansted. Verder onderzoekt
de maatschappij de moge
lijkheden van een derde basis
in Groot-Brittannië en één
op het Europese vasteland.
In 2003 maakt Buzz een be
gin met de vlootvernieuwing
en -uitbreiding. De KLM
verwacht dat de Buzz-vloot
over drie tot vier jaar bestaat
uit dertig tot veertig toestel
len Nu zij n het er tien. Verder
wil de maatschappij de ko
mende jaren de frequenties
en capaciteit op het
bestaande routenetwerk ver
hogen.
De KLM wil Buzz in de markt
zetten als een pan-Europese
prijsvechter. De komende ja
ren richt Buzz zich behalve
op de thuismarkt Groot-
Brittannië vooral op Duits
land, Frankrijk en Spanje.
Duitsland en Frankrijk,
waar KLM's prijsvechter de
nummer 2 is, gelden als de
snelst groeiende markten.
De luchtvaartmaatschappij
.heeft haast met de verster
king van zijn positie als aan
bieder van goedkope vluch
ten. In een toelichting voor
investeerders sprak Van Pal-
landt de verwachting uit dat
de Europese markt voor
goedkoop vliegen tot 2005
jaarlijks met 20 tot 25 pro
cent groeit. Daarna bedraagt
de groei volgens Van Pal-
landt 9 tot 11 procent.
De KLM gaat er nog steeds
vanuit dat Buzz, dat een jaar
geleden is begonnen, dit jaar
het 'break-even punt' be
reikt. Volgens Van Pallandt is
het kostenniveau van Buzz
inmiddels gelijk aan dat van
EasyJet. Dit kan nog verder
omlaag, aldus de topman.
Buzz staat volgens Van Pal
landt open om met andere
maatschappijen samenwer
kingsverbanden aan te gaan.
Volgens de topman hebben
zich al geïnteresseerden ge
meld.
Basiq Air
KLM voegt Buzz niet samen
met Basiq Air, de prijsvech
ter van Tkansavia, zoals de
maatschappij eerder had ge
suggereerd. Volgens financi
eel directeur G. Helming van
Transavia zou een fusie te in
gewikkeld zijn geweest. Ba
siq Air krijgt zelfs zeven
nieuwe bestemmingen. Hel
ming verwacht geen concur
rentie tussen de twee bedrij
ven.
Transavia, onder nieuwe lei
ding van T. Zomer, blijft zich
met chartervluchten en lijn
diensten richten op de va-
kantiemarkt. KLM neemt
wel een aantal routes van de
dochter over, die belangrijk
zijn voor het wereldwijde
netwerk van het bedrijf.
Naast touroperators, kunnen
binnenkort ook particulieren
stoelen boeken bij Transavia.
Dat zal vooral via het inter
net gaan, want dat is goedko
per. Verder maakte de KLM
gisteren bekend dat KLM
UK en KLM Cityhopper sa
mengevoegd worden om zo
kosten te besparen, ^ij de re
organisatie binnen het KLM-
concern gaan geen banen
verloren. ANP
door Brenda van Dam
Op een feestje sprak ik laatst
met de moeder van de 16-
jarige Anouk. „Ze heeft sinds
kort een baantje als serveerster
in een restaurant. Voor één
avond in de week, soms wat va
ker. Weet jij hoeveel ze mag bij
verdienen zonder dat de kinder
bijslag in gevaar komt?"
Anouks moeder is zeker niet de
enige ouder die zich die vraag
stelt. Van Anouks leeftijdsge
nootjes heeft bijna tweederde
een bijbaantje. Nu schud ik op
een f eestj e ook niet zo maar even
wat bedragen uit mijn mouw.
Bij dezen voor ouders van scho
lieren met bijbaantjes dan ook
de regels voor de kinderbijslag
op een rij.
De Algemene Kinderbijslagwet
gaat ervan uit dat de bijverdien
sten van een kind tot het 16de
jaar nog niet zo veel voorstellen.
Scholieren tot 16 jaar mogen
dan ook onbeperkt bijverdie
nen. Vanaf 16 jaar kunnen de
bijverdiensten serieuzere vor
men aannemen.
Als een kind zelf veel verdient,
dan wordt een bijdrage aan
diens levensonderhoud (wat
kinderbijslag in feite is), niet
meer zinvol geacht. Voor 16- en
17-jarigen is het daarom wél op
letten geblazen. Voor de meeste
van deze scholieren geldt dat zij
thuis wonen en dat de ouders
voor hen enkelvoudige kinder
bijslag ontvangen. Deze scho
lieren mogen per kwartaal netto
1175 euro bijverdienen. Wordt
er in een kwartaal meer ver
diend, dan vervalt de kinderbij
slag voor die periode.
Voor kinderen die niet thuis wo
nen, bijvoorbeeld vanwege een
opleiding, ziekte of sociale pro
blemen, ontvangen ouders en
kelvoudige kinderbijslag, dan
mogen deze scholieren 1662 eu
ro netto per kwartaal verdienen
Krijgen de ouders voor een uit
wonend kind dubbele kinder
bijslag, en verdient een kind
tussen de 1024 en 1662 euro, dan
is er nog slechts recht op enkel
voudige kinderbijslag. Wordt er
in dit geval in een kwartaal meer
dan 1662 euro verdiend, dan is
er voor die periode geen recht op
kinderbijslag meer. Deze bedra
gen gelden tot oktober 2003
voor een baantje door het jaar
heen. In de zomermaanden juni,
juli en augustus mag er nog eens
1000 euro extra worden ver
diend.
De meeste scholieren mogen dus
1175 euro netto per kwartaal
bijverdienen. Omgerekend per
maand is dat ruim 390 euro.
Hoewel de Sociale Verzeke-
ringsbank (SVB) geen exacte 1
cijfers kan geven, komt het vol-
gens een woordvoerder zeer re
gelmatig voor dat het recht op
kinderbijslag komt te vervallen.
Een nadere analyse van het Na
tionaal Scholierenonderzoek
2001/2002 van het Nibud lijkt
dit te bevestigen. Hieruit blijkt
namelijk dat zo'n zeven procent
van de 16- en 17-jarigen méér
verdient dan het grensbedrag.
Onder deze veelverdieners zit
ten meer jongens dan meisjes.
Vaak hebben ze een baantje in
een winkel of in de horeca, waar
ze vermoedelijk heel wat uren in
steken.
Of het gaat om andere baantjes,
waar je flink mee kunt verdie
nen zoals met een eigen bedrijf
je, bij de ouders in de zaak rken
of met modellen- of artiesten-
werk.
Wat telt, zijn de inkomsten uit
werk, bij een werkgever of uit
een eigen bedrijf. Zakgeld, we
zenpensioen of alimentatie gel
den niet als inkomsten voor de
kinderbijslag.
Een reiskostenvergoeding of
belastingteruggave wordt wél
meegerekend- Verder worden
ook stagevergoedingen meege
teld. Daarmee kun je al snel bo
ven de maximale bedragen uit
komen.
Stage lopen
Het komt dan ook vaak voor dat
ouders van kinderen van 16 of
17 die stage lopen, gedurende de
stageperiode geen kinderbij slag
ontvangen. Zodra de gewone
lesperiode aanbreekt, keert het
recht op kinderbijslag weer te
rug. Tenminste zo lang het kind
nog geen 18 jaar is, want dan ko
men ouders niet meer voor kin
derbijslag in aanmerking. Als
kinderen meer dan het toegesta
ne bedrag verdienen, moeten
ouders dat zelf per kwartaal aan
de SVB doorgeven met een wij
zigingsformulier. Het ziet er
naar uit dat de ouders van
Anouk voorlopig geen actie
hoeven ondernemen. Met die
paar uurtjes in het restaurant is
de bijverdiengrens voorlopig
nog niet in zicht. GPD