Luchtruim dreigt dicht te slibben TMF legt snelwegen door fabriek 19 KLM zet Buzz in als prijsvechter Kinderbijslag niet altijd uitbetaald voor kind met bijbaantje NIVR: alleen radicale veranderingen kunnen groei vliegverkeer opvangen Software uit Geldermalsen helpt de FBI het bedrijf profijt donderdag 31 oktober 2002 van onze redactie economie DEN HAAG - Alleen funda mentele veranderingen in de luchtvaart en op luchthavens kunnen de komende twintig jaar de forse groei van het lucht verkeer in Europa opvangen. Computers moeten grotendeels het huidige werk van luchtver keer! eiders overnemen. Dat stelt het Nederlands Insti tuut voor Vliegtuigontwikke ling en Ruimtevaart (NIVR) in Delft in het rapport Luchtruim gebruik in goede banen, dat staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) gisteren in ontvangst heeft genomen. Het instituut verwacht een ver dubbeling van het vliegverkeer in 2020. Het Nederlandse lucht ruim dreigt de komende jaren dicht te slibben als er geen radi cale verandering komt. „Het is de kunst om meer capaciteit in de lucht te krijgen met hetzelfde aantal landingsbanen op Schip hol. Dat kan alleen door het vliegverkeer compleet anders in te richten", zegt directeur Drie- donks van het NTVR. Hij pleit voor nauwere Europese samen werking in de lucht. „Het Euro pese luchtruim is erg versnip perd en zeer inefficiënt. Dat geldt ook voor de routebegelei ding. Ieder land heeft een eigen luchtverkeersleiding. Dat moet i anders." Luchtlagen De lidstaten van de Europese Unie proberen al overeenstem ming te bereiken over herverde ling van de hogere luchtlagen en over de procedures en technie ken die luchtverkeersleiders in Europa hanteren. Voordat die kogel door de Brusselse kerk is, moet Nederland al afspraken maken met België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk over het gebruik van de lagere lucht lagen, zo vindt het NIVR. Hier door zouden er meer vliegtuigen kunnen opstijgen en landen op Schiphol. In de ogen van het NIVR moet de Drukte in de vertrekhal van Schiphol waar gestrande passagiers worden omgeboekt. Weersomstandigheden, zoals de zware storm op zon dag, zorgen nu nog voor een grote uitval van vluchtenfoto OI af Kraa k/AN P computer een grotere rol krijgen in de begeleiding van vliegtui gen. Daarbij kan de piloot zelf grotendeels de eigen koers uit zetten. Dat werkt efficiënter en daardoor kunnen meer vliegtui gen tegelijkertijd in de lucht zijn. De computer kan ook zor gen voor een beter gebruik van het luchtruim boven vliegvel den, zodat meer stijgingen en dalingen mogelijk zijn zonder dat extra banen hoeven worden aangelegd. De huidige luchtverkeerslei ders krijgen in dit nieuwe sys teem een toezichthoudende taak. „In de Verenigde Staten werkt, bouwer Boeing al aan dergelijke systemen. Net als in het autoverkeer kiest de piloot zelf de beste route." Alleen op deze manier is het vol gens het NTVR mogelijk om de groei van het vliegverkeer op Schiphol op te vangen binnen de geldende milieu-eisen. „Dan gaat het om bijvoorbeeld stille re motoren, maar ook om tech nologie waarmee bij mist en wind toch kan worden gevlo gen. Weersomstandigheden zorgen nu voor een grote uitval van vluchten." Het NIVR-rapport waarschuwt voor een forse toename van het aantal vertragingen als er geen maatregelen worden genomen. Ook zal Schiphol op termijn haar economische status verlie zen. In het rapport pleit Drie- donks voor een actievere rol van de Nederlandse overheid. „Het rijk heeft de afgelopen jaren vooral veiligheids- en milieu normen gesteld. Nuttig, maar het zou zich ook moeten bezig houden met het economisch be lang van Schiphol Inhet NTVR zijn alle belangrijke spelers in de luchtvaart verte genwoordigd. Volgens Schultz van Haegen zijn de aanbevelin gen in het rapport een opstap naar minder wachttijden voor vliegtuigreizigers, kortere rou tes en minder verplichte cirkel tjes voor vliegtuigen rond de luchthavens. Concurrentie Schiphol speelt een vooraan staande rol in de Europese luchtvaart. Het NIVR wijst ech ter op de 'competatieve nadelen' waar het vliegveld steeds meer mee zal kampen. Zo kunnen de banen bij slecht zicht of harde wind niet volledig worden be nut. Deze belemmeringen 'on dermijnen de concurrentieposi tie van Schiphol' ten opzichte van het Parijse Charles de Gaul le, London Heathrow en Frank furt Main, constateert het NI VR. Schultz van Haegen benadruk te dat de luchtvaart zijn eigen infrastructuur en diensten moet betalen, maar ze wil wel een be middelende rol spelen bij de vernieuwingen die nodig zijn. Volgens de WD-bewindsvrouw kan de sector van 'een nadeel een voordeel maken' door de kennis over de lastige situatie rond Schiphol te gebruiken om internationale standaards te ontwikkelen voor apparaten en procedures. Zo kan de Neder landse industrie van de situatie profiteren. ANP/GPD ÜOBBHH GELDERMALSEN Softwarebedrijf Collexis BV uit Geldermalsen zal technologie ontwikkelen waarmee Amerikaanse politiediensten zoals de FBI tips op hun waarde kunnen beoordelen. De directe aanleiding voor deze opdracht is de recen te jacht op de sluipschut ter in de Verenigde Staten. Het bijna drie jaar oude bedrijf werkte volgens marketingmanager Susan Ashworth al voor Mitretek, een Amerikaan se organisatie die over heidsinstellingen in de Verenigde Staten helpt met computerproblemen. De FBI vroeg Mitretek en kele weken geleden om een oplossing voor het schiften op bruikbaarheid van de duizenden tips die op allerlei manieren bin nenkwamen over de sluipmoordenaar. Mi tretek sloot daarvoor een miljoenencontract af met Collexis uit Geldermal sen. Collexis beschikt al over software waarmee allerlei systemen gekoppeld en doorzocht kunnen wor den. Het bedrijf ontwik kelt nu een toepassing om vergelijkingen te kunnen maken tussen allerhande politie-inf ormatie en bin nengekomen tips. Het is volgens Ashworth de bedoeling dat het sys teem in milliseconden een resultatenlijst laat zien, waarbij de belangrijkste tips bovenaan komen te staan. Collexis onderhandelt over deze toepassing ook met Europese politiedien sten, aldus Ashworth. Het Geldermalsense be drijf is voortgekomen uit een door de Europese Unie gefinancierd pro ject, waarmee gezond- heidsgegevens uit ont wikkelingslanden en de Westerse wereld aan el kaar gekoppeld konden worden. Sinds januari 2000 bestaat het bedrijf op commerciële basis. Collexis ontwikkelt onder meer veel software voor het Amerikaanse Natio nal Institute of Health. Bij Collexis werken 25 men sen. ANP door Jeffrey Kutterink GOES - Fabrieken kunnen nog zoveel producten maken, zon der geautomatiseerd intern transportsysteem loopt alles in de soep. Toastjes van Haust, chocoladerepen van Verkade of sigaretten van Philip Morris rollen van machine naar machi ne om te worden gesorteerd, gestapeld en verpakt. TMF Bel ting Systems in Goes ontwik kelt en produceert de interne 'rijkswegen'. De letters TMF staan allesbe halve voor de televisiezender The Music Factory, ofschoon er wel muziek in het bedrijf zit. Af gelopen jaar is de omzet met ruim 30 procent toegenomen. „Ons grootste probleem is dan ook de snelle stijging van de om zet en de groei van het bedrijf", zegt W. de Pijper, lid van het ma nagementteam. „Puur een luxe probleem dus." TMF staat wel voor Truus, Ma- rinella en Florence, de namen van de vrouw en twee dochters van directeur C. Klos. Die begon in 1994 een handel in transport- onderdelen voor de voedingsin dustrie, zoals banden en rollen. Later hield hij zich bezig met het ontwikkelen en produceren van onderdelen voor transport systemen, zoals rondtranspor- teurs. Dat zijn simpel gezegd de bochten in een transportband. Twee jaar later richtte Klos TMF op. In eerste instantie hield hij kantoor op zolder. „Als men sen belden en het magazijn no dig hadden, verbond ik door naar beneden, naar mijn vrouw in de keuken", herinnert Klos zich. De garage van de woning werd te klein en is ingeruild voor een pand in Goes. Eerst op De Poel I, nu op De Poel II. De geautomatiseerde interne transportsystemen voor met na me de voedingsindustrie ver binden productielijnen met de verpakkingslijnen. „Producen ten en verkooporganisaties moeten steeds sneller kunnen reageren op de grillen van de consumentenmarkt", zegt De Pijper. „Producten moeten de volgende dag al in de schappen kunnen liggen en er moet snel van soort productie kunnen worden gewisseld. Dat vereist niet alleen veel van de produc tiemachines, maar ook van het transportsysteem in de fabrie ken." Zo zorgt de door TMF ontwik kelde 'divider' dat de stroom producten van de productie aanvoerlijn, wordt vertakt in twee verpakkingslijnen. De Pij- TMF Belting Systems ontwikkelt in opdracht van Haust een transportsysteem voor beschuitbollen. IMaam: TMF Belting Systems Plaats: Goes Opgericht: 1997 Aantal werknemers: 27 Omzet: circa 2,5 miljoen euro per: „Dat betekent vooreen pro ducent tijdwinst, terwijl de kosten van productie gelijk blij ven." Producenten stellen zeer hoge eisen aan de interne transport systemen. „Elke minuut dat de productie stilligt, kost geld", zegt Klos. Het gaat om roestvast stalen machines die meer doen dan alleen sigaretten of choco laderepen doorrollen naar de volgende machine. De trans portsystemen zijn nog het best te vergelijken met de rijkswegen in een fabriek. „Heeft u wel eens gevulde koe ken voorbij zien komen met een snelheid van 30.000 stuks per uur? Ik verzeker u dat dat heel snel gaat. Als de koeken dan niet als de wiedeweerga worden af gevoerd, heb je een behooi'lijke berg. Dat stelt dus eisen aan de aan- en afvoer en verwerking." Als om welke reden dan ook een storing optreedt in de productie of in de verpakkingslijn is het van belang dat producten tijde lijk op een hygiënisch verant woorde manier kunnen worden 'geparkeerd'. TMF werkt dan ook aan de ont wikkeling van 'parkeerplaat sen' langs de interne rijkswe gen, de 'buffersystemen'. Robots zorgen dat de eerste pro ducten die zijn geparkeerd, bij het opstarten van de productie ook als eerste naar de verpak kingslijn worden gestuurd (first in-first out). Indien nodig zorgen de trans portmachines dat producten worden geteld, gestapeld, be drukt of beplakt. Producten die vanaf verschillende productie lijnen die bij elkaar komen, moeten eerst ritsen voordat ze kunnen worden verpakt. Ook dat soort systemen worden door TMF ontwikkeld en gemaakt, inclusief de besturing (zowel elektronisch, pneumatisch als mechanisch). Veel elektronica koopt TMF in. De machines zijn dan net zo be trouwbaar als de zwakste scha kel in de electronica. „Daarom gaan we komend jaar eigen printplaten samenstellen. We zullen nog strengere selectie maken in de leveranciers van onderdelen." TMF is net klaar met de verhui zing van fabrieken van toastfa- bnkant Haust uit Amsterdam en Barendrecht naar Dordrecht. Tegelijkertijd heeft het Goese bedrijf nieuwe transportlijnen opgezet, zoals een koeltunnel foto Ruben Oreel met een lengte van 83 meter. „Bepaalde producten komen warm uit de productie, maar moeten afkoelen voordat ze kunnen worden verpakt. Dat kan alleen door het product te leiden door de koeltunnel." Eveneens voor Haust ontwik kelde TMF een beschuitbollen- machine. De machine snijdt be schuitbollen doormidden, zodat plakken beschuit overblijven. Die plakken worden afgebak ken, verpakt en als beschuit ver kocht. Voor de installatie wordt het systeem in de fabriek in Goes getest. TMF Belting Sys tems verzorgt naderhand ook het onderhoud. Voorzichtig Het succes van TMF Belting Systems baart de directie soms zorgen. „Te snel groeien is niet goed", zegt Klos. „Vandaar dat we zo voorzichtig mogelijk pro beren te groeien." Desondanks schat De Pijper in dat de omzet volgend jaar wederom met der tig procent zal toenemen. „Be drijven hebben steeds geavan ceerdere en snellere interne transportsystemen nodig." van onze redactie economie AMSTELVEEN - De KLM zet vol in op de goedkope vluchten. Prijsvechter Buzz, die nu nog onder KLM UK valt, wordt per 1 november een zelfstandige dochter van KLM. Bovendien breidt de vliegmaatschappij binnen kort de vloot van Buzz uit. Het is ook de bedoeling dat het aantal bestemmingen wordt vergroot. Dat heeft het bedrijf gisteren bekendge maakt. De huidige directeur van KLM-dochter Transavia, F. van Pallandt, zal Buzz lei den. Om zijn positie in Groot-Brittannië te verbete ren, opent de prijsvechter be gin volgend jaar een tweede basis bij Bournemouth aan de Britse zuidkust. De thuis haven van Buzz is nu de luchthaven Londen Stansted. Verder onderzoekt de maatschappij de moge lijkheden van een derde basis in Groot-Brittannië en één op het Europese vasteland. In 2003 maakt Buzz een be gin met de vlootvernieuwing en -uitbreiding. De KLM verwacht dat de Buzz-vloot over drie tot vier jaar bestaat uit dertig tot veertig toestel len Nu zij n het er tien. Verder wil de maatschappij de ko mende jaren de frequenties en capaciteit op het bestaande routenetwerk ver hogen. De KLM wil Buzz in de markt zetten als een pan-Europese prijsvechter. De komende ja ren richt Buzz zich behalve op de thuismarkt Groot- Brittannië vooral op Duits land, Frankrijk en Spanje. Duitsland en Frankrijk, waar KLM's prijsvechter de nummer 2 is, gelden als de snelst groeiende markten. De luchtvaartmaatschappij .heeft haast met de verster king van zijn positie als aan bieder van goedkope vluch ten. In een toelichting voor investeerders sprak Van Pal- landt de verwachting uit dat de Europese markt voor goedkoop vliegen tot 2005 jaarlijks met 20 tot 25 pro cent groeit. Daarna bedraagt de groei volgens Van Pal- landt 9 tot 11 procent. De KLM gaat er nog steeds vanuit dat Buzz, dat een jaar geleden is begonnen, dit jaar het 'break-even punt' be reikt. Volgens Van Pallandt is het kostenniveau van Buzz inmiddels gelijk aan dat van EasyJet. Dit kan nog verder omlaag, aldus de topman. Buzz staat volgens Van Pal landt open om met andere maatschappijen samenwer kingsverbanden aan te gaan. Volgens de topman hebben zich al geïnteresseerden ge meld. Basiq Air KLM voegt Buzz niet samen met Basiq Air, de prijsvech ter van Tkansavia, zoals de maatschappij eerder had ge suggereerd. Volgens financi eel directeur G. Helming van Transavia zou een fusie te in gewikkeld zijn geweest. Ba siq Air krijgt zelfs zeven nieuwe bestemmingen. Hel ming verwacht geen concur rentie tussen de twee bedrij ven. Transavia, onder nieuwe lei ding van T. Zomer, blijft zich met chartervluchten en lijn diensten richten op de va- kantiemarkt. KLM neemt wel een aantal routes van de dochter over, die belangrijk zijn voor het wereldwijde netwerk van het bedrijf. Naast touroperators, kunnen binnenkort ook particulieren stoelen boeken bij Transavia. Dat zal vooral via het inter net gaan, want dat is goedko per. Verder maakte de KLM gisteren bekend dat KLM UK en KLM Cityhopper sa mengevoegd worden om zo kosten te besparen, ^ij de re organisatie binnen het KLM- concern gaan geen banen verloren. ANP door Brenda van Dam Op een feestje sprak ik laatst met de moeder van de 16- jarige Anouk. „Ze heeft sinds kort een baantje als serveerster in een restaurant. Voor één avond in de week, soms wat va ker. Weet jij hoeveel ze mag bij verdienen zonder dat de kinder bijslag in gevaar komt?" Anouks moeder is zeker niet de enige ouder die zich die vraag stelt. Van Anouks leeftijdsge nootjes heeft bijna tweederde een bijbaantje. Nu schud ik op een f eestj e ook niet zo maar even wat bedragen uit mijn mouw. Bij dezen voor ouders van scho lieren met bijbaantjes dan ook de regels voor de kinderbijslag op een rij. De Algemene Kinderbijslagwet gaat ervan uit dat de bijverdien sten van een kind tot het 16de jaar nog niet zo veel voorstellen. Scholieren tot 16 jaar mogen dan ook onbeperkt bijverdie nen. Vanaf 16 jaar kunnen de bijverdiensten serieuzere vor men aannemen. Als een kind zelf veel verdient, dan wordt een bijdrage aan diens levensonderhoud (wat kinderbijslag in feite is), niet meer zinvol geacht. Voor 16- en 17-jarigen is het daarom wél op letten geblazen. Voor de meeste van deze scholieren geldt dat zij thuis wonen en dat de ouders voor hen enkelvoudige kinder bijslag ontvangen. Deze scho lieren mogen per kwartaal netto 1175 euro bijverdienen. Wordt er in een kwartaal meer ver diend, dan vervalt de kinderbij slag voor die periode. Voor kinderen die niet thuis wo nen, bijvoorbeeld vanwege een opleiding, ziekte of sociale pro blemen, ontvangen ouders en kelvoudige kinderbijslag, dan mogen deze scholieren 1662 eu ro netto per kwartaal verdienen Krijgen de ouders voor een uit wonend kind dubbele kinder bijslag, en verdient een kind tussen de 1024 en 1662 euro, dan is er nog slechts recht op enkel voudige kinderbijslag. Wordt er in dit geval in een kwartaal meer dan 1662 euro verdiend, dan is er voor die periode geen recht op kinderbijslag meer. Deze bedra gen gelden tot oktober 2003 voor een baantje door het jaar heen. In de zomermaanden juni, juli en augustus mag er nog eens 1000 euro extra worden ver diend. De meeste scholieren mogen dus 1175 euro netto per kwartaal bijverdienen. Omgerekend per maand is dat ruim 390 euro. Hoewel de Sociale Verzeke- ringsbank (SVB) geen exacte 1 cijfers kan geven, komt het vol- gens een woordvoerder zeer re gelmatig voor dat het recht op kinderbijslag komt te vervallen. Een nadere analyse van het Na tionaal Scholierenonderzoek 2001/2002 van het Nibud lijkt dit te bevestigen. Hieruit blijkt namelijk dat zo'n zeven procent van de 16- en 17-jarigen méér verdient dan het grensbedrag. Onder deze veelverdieners zit ten meer jongens dan meisjes. Vaak hebben ze een baantje in een winkel of in de horeca, waar ze vermoedelijk heel wat uren in steken. Of het gaat om andere baantjes, waar je flink mee kunt verdie nen zoals met een eigen bedrijf je, bij de ouders in de zaak rken of met modellen- of artiesten- werk. Wat telt, zijn de inkomsten uit werk, bij een werkgever of uit een eigen bedrijf. Zakgeld, we zenpensioen of alimentatie gel den niet als inkomsten voor de kinderbijslag. Een reiskostenvergoeding of belastingteruggave wordt wél meegerekend- Verder worden ook stagevergoedingen meege teld. Daarmee kun je al snel bo ven de maximale bedragen uit komen. Stage lopen Het komt dan ook vaak voor dat ouders van kinderen van 16 of 17 die stage lopen, gedurende de stageperiode geen kinderbij slag ontvangen. Zodra de gewone lesperiode aanbreekt, keert het recht op kinderbijslag weer te rug. Tenminste zo lang het kind nog geen 18 jaar is, want dan ko men ouders niet meer voor kin derbijslag in aanmerking. Als kinderen meer dan het toegesta ne bedrag verdienen, moeten ouders dat zelf per kwartaal aan de SVB doorgeven met een wij zigingsformulier. Het ziet er naar uit dat de ouders van Anouk voorlopig geen actie hoeven ondernemen. Met die paar uurtjes in het restaurant is de bijverdiengrens voorlopig nog niet in zicht. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 19