Een Rietveld moet je kunnen binnenlopen Een Chineesje heeft nog altijd een punthoed en vlechten Alexandrië weer centrun wetenschap Utrecht heeft een tweede museumhuis De wereld door Westerse ogen Met z'n kolossale bibbo theek was Alexandrië 1>; middelpunt van de klassiek wereld. Vorige week werd et hypermoderne, nieuwe bibl» theek geopend, die de Egypt sche havenstad z'n glorie mo» teruggeven en tot centrum vi de wetenschap moet maken. De allereerste geslaagde pogin 'alle kennis op aarde' bij elkai te krijgen werd reeds omstrea 290 voor Christus ondernoma Dat gebeurde in het Egyptisca Alexandrië, gesticht door q megalomane Alexander de Gr te, die nog in de leer was gewei bij de allereerste ons bekers verzamelaar van boeken, dei losoof Aristoteles, voordat 1 het woord verruilde voor b zwaard en de halve toen beke de wereld veroverde. Demetrius, een Griekse denkf die uit Athene was verjaagde een onverzadigbare hongt naar kennis bezat, kreeg vano toenmalige koning Ptolemen; de opdracht 'zo mogelijk all boeken van de wereld te vera melen' - en een bijpassend bi get, want de stad, toen al me een half miljoen inwoners, to buitengewoon welvarend. Ai snijpunt van de Arabische» reld, Azië en de Griekse were werd er veel gehandeld. Tegelijk met de Bibliothe; Alexandriana werd b Moeseion gesticht, (een huisa muzen, museum) waar weta schappelijk onderzoek we verricht. De beroemdste gelee den urt die tijd kwamen op us nodiging van Ptolemeus naar: Egyptische stad: natuurkunri gen, denkers, schrijvers, medic sterrenkundigen, wiskundige en wat al meer, aangelokt d<x aantrekkelijke honoraria. R maakte Alexandrië tot het mie delpunt van de klassieke we reld. Hier werd voor een een kritisch gestudeerd op de Ilis en de Odyssee van Homerii hier ontwierp Euklides de mee kundige stelsels die tot va kort op middelbare scholen ve plicht onderwijs waren.De b bl iotheek van de stad bevatte z'n hoogtepunt naar schattn 700.000 papierrollen, wat ove eenkomt met circa 125.000 boe ken zoals wij die kennen. Da reusachtige aantal werd niet zo maar gehaald: iedereen <fe Alexandrië bezocht moest en afschrift meenemen van ail boeken die hij bezat - en dat aai de bibliotheek cadeau doen. De nieuwe bibliotheek vat Alexandrië ligt niet ver van cIé plek waar de klassieke heeft ge, staan. Het dak is cirkelvormij en van glas en vier van de elf ver diepingen liggen onder de zee spiegel, zodat je de zon kun' zien opkomen boven de Middel landse Zee. De bovenste verdie pingen zijn bekleed met granic waarin gegraveerd de letten van alle denkbare klassieke gangbare alfabetten. Er is ruim te voor 85.000 vierkante mett boeken, maximaal zo'n ach miljoen stuks. Dat is niet we: nig, maar de grootste biblic theek ter wereld, de Congresb: bliotheek in Washington telt e liefst 18 miljoen. In 1990 we: de eerste steen gelegd voor he complex, dat in samenwerkir. met de UNESCO werd ontwik keld. In totaal heeft het, inclui het congrescentrum, het weten schappelijk museum, planetaf. um en andere gebouwen zo' 400 miljoen dollar gekos waai*van de helft is betaald doe de Egyptische overheid. 'Gr leerden' uit heel Europa hie' pende Noren leverden de arch: tecten, de Duitsers stelden d software voor de catalogi bf schikbaar, Italië de apparatui om oude schriftrollen te restac reren en de Fransen 2000 boe ken uit hun eigen archieven om oosterse archeologie. Willem Hoogendoo' Tegenover de eigen vermeende superiori teit ontwikkelde het Westen tal van minderwaardige clichés over de rest van de wereld. Hoe achteloos 'de ander' nog altijd verbeeld wordt, blijkt uit de nieuwe perma nente wisselexpositie De toereld bezien door Westerse ogen in het Wereldmuseum Rotterdam. In China is het traditie dat je alleen een Boeddha mag kopen als je hem aan iemand cadeau geeft, zeggen ze bij Conimex. Zelf geven ze ze niet weg, maar voor 3,99 euro heb je binnen drie weken een Conimex- Boeddha kookwekker in huis. Sinds kort is er ook eentje in het Wereldmu seum Rotterdam te bewonderen. Niet als aardig voorbeeld van interculturele toena dering, maar om aan te tonen hoe achteloos Azië nog altijd verbeeld wordt in het Wes ten. Vergelijk het met een kookwekker van Christus in een Pekingse grootgrossier voor 32,99 Chinese Yuan Renminbi. De Conimex-Boeddha is onderdeel van de nieuwe permanente wisselexpositie De we reld bezien door Westerse ogen. In een trecht heeft er sinds vorige week zaterdag een tweede museumwoning bijTegenover het wereldberoemde Rietveld-Schröderhuis, aan de andere kant van de drukke Waterlinieweg, staat nog een Rietveld-huis (Erasmuslaan 9) dat voor het publiek toegankelijk is. 'Een huis dat meer zegt over wat hij als architect wilde, waar het zwaartepunt in zijn oeuvre ligt'. vrijdag 25 oktober 2002 Op de bovenste verdieping van Erasmuslaan 9 is het Rietveld-Schröderhuis goed te zien, zo'n honderd meter ver derop. De tegenstellingen tus sen die twee huizen van één en dezelfde architect zijn enorm. Het rood-geel-blauw en de vor men van het Schröderhuis (uit 1924) brengen diepte in de gevel en maken van het huis bijna een sculptuur Het is als een bom bardement ten opzichte van de vlakheid en de heldere horizon tale lijnen die de buitenkant van de Erasmuslaan (uit 1931) ken merken. Hier domineren ijle, zilvergeverfde stalen kozijnen, ramen als glazen vliezen, wit pleisterwerk. „Toen hij het Riet veld-Schröderhuis bouwde was Rietveld het meest radicaal ten opzichte van zijn omgeving", zegt Rietveld-deskundige Ida van Zijl van het Centraal Muse um. „Maar het huis aan de Eras muslaan zegt meer over wat hij als architect wilde, waar het zwaartepunt in zijn oeuvre lag." Utrecht heeft er een tweede mu seumwoning bij. „Niets werkt zo informatief als door het werk van een architect heen lopen", vindt Bertus Mulder, die naast deze woning al veel andere hui zen van Rietveld restaureerde. „Tekeningen en maquettes spreken minder aan." Het Rietveld-Schröderhuis is een kunstwerk, ontworpen met, en voor een particulier. In edu catief opzicht is de openstelling van een tweede Rietveld-muse umwoning aan de Erasmuslaan een perfecte aanvulling, vindt Ida van Zijl. „Naast dat hele specifieke werk van Rietveld kunnen we nu ook de essentie van zijn opvattingen als archi tect laten zien." De Utrechtse meubelmaker en architect Gerrit Thomas Riet veld (1888-1964) was een mo dernist, een aanhanger van Het Nieuwe Bouwen. Net als Le Corbusier wilde hij licht, lucht foto Marc van der Kort/GPD en ruimte in woningen brengen. Dat zou heilzamer zijn 'voor den mensch'. Ida van Zijl: „Het mo dernisme van Rietveld heeft een duidelijke link met het socialis me. Hij wilde de arbeider ver heffen." De meubelmaker Rietveld was in de werkplaats van zijn vader opgegroeid met het zware en vuile handwerk. Door de fabri cage van bouwmaterialen te standaardiseren zouden de ar beidsomstandigheden aanzien lijk verbeteren, was zijn hoop. Door machinaal aangeleverde stalen kozijnen en het gebruik van standaardmaten, kon het geestdodende en zware licha melijke werk deels worden overgenomen door machines, de productie goedkoper worden en goede huizen beter bereikbaar voor 'gewone' mensen. Die opvattingen over Rietvelds 'kernhuis' zijn overal aan de Erasmuslaan terug te vinden, zegt Van Zijl. De sanitaire ruim tes zoals keukens en douches zitten recht boven elkaar om prefabricatie van een kernblok met trappenhuis, natte cellen, leidingen en rookkanalen mo gelij ktemaken.waarde kamers als het ware vrij omheen gehan gen kunnen worden. Het trap penhuis is eenvoudig, maar bij zonder licht door een eenvoudig daklicht in het plafond. „Het Het Rietveldhuis aan de Erasmuslaan in Utrecht: zilvergeverfde stalen kozijnen, ramen als glazen vliezen en wit pleisterwerk. foto J. Poulissen/GPD Het Van Melle-blikje Chineesche-Drops voor den hoest van een kleine honderd jaar geleden. wand vitrine in de gang tussen de tentoon stellingen Schatkamers en Rotterdammers zijn ongeveer negentig uiteenlopende voor werpen uitgestald. Ze komen uit de collectie Beeldvorming, met tussen de vier- en vijfduizend objecten vanaf 1880, die het museum in 1996 aan kocht van de Nederlandse kunstenaar/ regisseur Felix de Rooy. De meeste objecten zijn afkomstig uit Europa en de VS en tonen de vermeende Westerse superioriteit. Omdat zogenaamde Wit over Zwart-ten- toonstellingen regelmatig plaatshebben, ligt de nadruk bij deze eerste inrichting op het Verre Oosten. Toch is er in het eerste deel van de vitrine wel aandacht voor stereoty pen van zowel Afrikaanse. Europese als Noord-Amerikaanse zwarten Voor het geo grafisch gemak zijn daar ook prenten van indianen bijgevoegd. Hoe hardnekkig denigrerende denkbeelden over 'de ander' waren en zijn, blijkt, uit hun wijdverbreide toepassing op alledaagse ge bruiksvoorwerpen uit verleden en heden Een bizar voorbeeld vormen de plastic Zu lu- Lulu cocktailstaafjes uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. Oplopend in leeftijd per staafje krijgt Lulu steeds meer last van pruillippen en hangtieten. De Arabica-sectie toont met name de stati sche en romantiserende kanten van stereo typering. Steeds terugkerend op oude schoolplaten, theateraffiches en bewaar- blikken is het aloude motief van 1001 nach ten: magische praalpaleizen, mysterieuze buikdanseressen, wilde kromzwaardvech- ters, wuivende palmen en natuurlijk zand, eindeloos veel brandend zand. Het derde en laatste deel van de vitrine is ge wijd aan Aziatica, met name aan de Chi- noiserie en het Japonisme. Westerse imita ties van Chinese en Japanse elementen, veelal versmolten of vermengd met algeme ne oriëntaalse clichés. Zo draagt de dame op de Vogue-deoderant Japanese Dream welis waar een Japanse kimonomaar daarbij een traditionele Chinese haardracht. Dat het ook anders kan, moet blijken uit geëxpo seerde advertenties van Benetton en Ben. De Italiaanse kledingfabrikant adverteert al jaren met schattige foto's van veelkleuri ge kinderen, maar zonder etnische verwij zing in klederdracht. Het Nederlandse tele foniebedrijf daarnaast maakt reclame met 'gewone mensen', onder wie een 'doorsnee moslimmeisje' met een hoofddoek. Andere 'goede' voorbeelden zijn minder eenvoudig te duiden. De afbeelding van een veldwerker op een zak Java-crackers bij voorbeeld is weliswaar geromantiseerd, maar niet direct karikaturaal. Zeker niet m vergelijking met de rijstplukker op het oude pakje Keg's Siam Rijst ernaast, met de tekst 'Van mijn groene dessah naar uw blanke rijsttafel'. Toch is het uiteindelijk Albert Heijn die hier laat zien hoe het moet, met de realistische foto van een oude Javaan op een pakje ge malen koffie. Discussie over de grens tussen correcte en incorrecte verbeelding is na tuurlijk de bedoeling van de expositie. Maar meer achtergrondinformatie bij dit in w> zen zeer complexe thema is niet overbodii Te meer omdat alle vier de windstreken ii één vitrine bijeen zijn gebracht. Het musf um had er beter aan gedaan voor een dergf lijke bescheiden expositie een evenredig opzet te kiezen. In deze vorm roepen all uitgestalde curiositeiten niet alleen ver wondering of afkeer, maar vooral ook vö gen op. Wat zonder tekst en uitleg wel subtiel woK duidelijk gemaakt, is hoe terloops bepaató clichés de twintigste eeuwwende overlees hebben. Zo toont een vrolijke poster vanfc evenement Kids Adventure 2001 in Aho' Rotterdam een getekend Chineesje met ee punthoed en vlechten. Precies zoals landgenoot op het Van Melle-blikje 'Cb> neesche-Drops voor den hoest' van een kte ne honderd jaar geleden. Eppo Kóm! Expositie: De wereld bezien door Westerse ogt' Wereldmuseum. Rotterdam, Willemskade Duur: permanent. Open: di t/m zo van lO.OOtt 17.00 uur, foto Marc van der Kort/GPD draait om functionaliteit en eenvoud. Er zit geen tegelwerk in het huis, alles bestaat uit stucwerk, geschilderde muren en staal. Daarmee schakelde hij één discipline uit en krijg je ook visuele eenvoud: het beeld van de woonomgeving is eenvoudig en leidde je niet af van de dingen waar het echt om ging in het le ven." Het Nieuwe Bouwen wordt vaak geassocieerd met witte muren, maar de Erasmuslaan kende vele pastellen, bleek uit kleurenonderzoek. De muren zijn nu weer lichtgroen, oker geel, blauw en grijs. Al het me taalwerk is aluminiumzilver geverfd. De badkamer is een eenvoudige kamer, met een wastafel en een bad op pootjes: „Hij vond het zonde om veel geld en aandacht te verliezen aan dingen die je maar tien mi nuten per dag gebruikt." De keuken is ronduit sober en klein, een terrazzo aanrechtje, houten kast j es met houten blok jes als grepen: „Een puur func tionele keuken. Deze tijd is het hoogtepunt in de rationele be nadering van een keuken. Het moest zo efficiënt mogelijk. De keuken was werkterrein, geen plek om aan tafel te zitten." Van Zijl: „De keukens van Rietveld zijn trouwens altijd verschrik kelijk. Ze zijn minimaal, ook in de particuliere villa's die hij bouwde. Het is vaak het eerste dat wordt gesloopt door een tweede generatie bewoners. De keuken was vaak ook veel te eenvoudig vergeleken met de standaard van het huis zelf. "De tuin is van postzegelformaat: „Maar de balkons zijn enorm ruim. Het paste veel meer bij de jaren dertig idealen om een 'licht-, lucht- en zonnebad te nemen' dan om op een grasveld je in een tuin te zitten." Ook de woningen aan de Eras muslaan kennen, net als het Rietveld-Schröderhuis, prakti- Het ideaal van Rietveld: Licht, efficiënt en goedkoop, want dat zou heilzamer zijn 'voor den mensch'. foto Mark Prins/ANP sche oplossingen voor alledaag se zaken: een keukenraam waardoor leveranciers bood schappen af konden geveneen bergplaats voor de vuilnisbak in een hoek onder het aanrecht zo dat die van buitenaf wegge haald kan worden en de vuilnis man niet meer aan hoefde te bellen, een doorgeefluik voor eten van de keuken naar de woonkamer. Een.glazen dak- licht bovenin het trappenhuis zorgt ervoor dat daar altijd dag licht is, ondanks de centrale lig ging in het huis. Harmonica- wanden in de huiskamer maken een flexibele indeling (één grote ruimte van 60 vierkante meter of twee of drie kleinere kamers) mogelijk. Ook anno 2002 nog bijzonder aantrekkelijke en rui me huizen, al is het sanitair en het ontbreken van dubbel glas niet meer van deze tijd. Rietveld kon de huizen bouwen dankzij de financiële steun van zijn zakenpartner en vriendin, mevrouw Truus Schroder. Zij kocht het terrein aan de Eras muslaan. Ida van Zijl: „Deels waarschijnlijk om hem aan werk te helpen en ook zodat hij zichzelf als architect kon bewij zen. En deels ook om het uit zicht vanuit haar eigen huis vei lig te stellen." Dat laatste lukte niet: na een paar jaar werd de weg tussen het Rietveld-Schrö derhuis en de Erasmuslaan op een talud gelegd, waardoor nu lelijke kunststof geluidsscher men en een aarden wal de hui zen visueel van elkaar scheiden. Het bracht Rietveld ooit tot de uitspraak dat het Schröderhuis nu net zo goed kon worden ge sloopt. Het Centraal Museum huurt de woning van de vereniging Hendrick de Keijser, die het pand twee jaar geleden aan kocht van een particulier. De midden verdieping wordt ver huurd om de kosten te drukken, de badkamer daar is wel te be zichtigen. De reconstructie van het huis was in handen van Rietveldken ner en restauratiearchitect Ber tus Mulder. Het huis was in 1931 tijdelijk als modelwoning inge richt met door Rietveld zelf ont worpen meubilair. Door de vele foto's die destijds werden ge maakt en de talloze recensies die verschenen, was er veel be kend over het kleurgebruik en de inrichting. Veel van het meubilair dat nu in de modelwoning staat, bevond zich in de collectie van het Cen traal Museum, andere stukken werden nagemaakt. Niet alles was te herleiden, zegt Van Zijl: „De boekenkast zou lichtblauw zijn geweest, maar welk licht blauw? We wisten wel dat er lichtblauw rubber op de tafels lag, en in die tijd had je maar één kleur lichtblauw rubber, daar heb ik dus een kleur voor de kast van afgeleid. Dat moet in de richting zitten." Er was ook onduidelijkheid over de vloerbedekking: „In de recensies staan dat er Marok kaanse kleden op liggen, maar over de vloer zelf wordt niks ge zegd. Je ziet op oude foto's wel dat de planken vloer zich door de vloerbedekking aftekent. Maar we konden niet definiëren wat het precies is geweest. We hebben uiteindelijk voor heel dun linoleum gekozen in licht grijs en je ziet nu al dat de struc tuur van de planken er doorheen komt." Honderd procent waar heidsgetrouw hoeft zo'n muse umwoning niet te zijn, vindt Bertus Mulder. „Het gaat er om dat de ideeën tot hun recht ko men, dat je in de goede traditie zit met je keuzes." De huizen werden destijds voor 22.000 gulden verkocht als 'hee renhuizen', toch is de luxe ver te zoeken. Die zit 'm vooral in de oppervlakte. Drie grote woon- verdiepingen boven elkaar, en ook nog een kelder voor het vui le werk: wassen, opslag en ketel. „Herenhuis was destijds mis schien ook een beetje een make laarsterm", vermoedt Van Zijl. Anka van Voorthuijsen De reconstructie van Rietvelds mo delwoning in Utrecht is permanent opengesteld voor het publiek. Be zoek is alleen mogelijk met rondlei ding, in combinatie met een bezoek aan het Rietveld Schröderhuis. Prijs: €9,-. Reserveren noodzake lijk, 0302362310

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 26