Ingelij st mededogen rond filmklassieker Getuige van moord moet altijd dood XXX blijkt superspion Meer dan natte droom Foto's van The Misfits 25 Films uit de voormalige Sov jet-republieken Kazachstan en Kirchizië blinken zelden uit door hun uitbundige vrolijk heid. Alleen al de dorre berg landschappen van Centraal- Azië stralen een enorme deso laatheid uit, terwijl de veelal ongeletterde bewoners ook be paald niet uit de verf komen als lachebekjes. Net als in het vorig jaar verschenen Tri Brata van de Kazachstaan Serik Aprymov, vertelt de Kirgizische regisseur Aktan Abdikalikov in De Aap het verhaal van enkele jongens en hun onbeholpen pogingen om een eerste seksuele ervaring op te doen. Hoewel er enkele dieren op min of meer symbolische momenten als figurant optreden is de aap uit de titel geen beest, maar een mens. De door regisseurszoon Mirlan Abdikalikov vertolkte hoofdpersoon heeft zijn bij naam te denken aan zijn grote oren en zijn slungelige houding. Samen met zijn vrienden hangt de verlegen jongen in zijn dorp rond, in afwachting van zijn dienstplicht in het Sovjet-leger. Een stugge confrontatie tussen 'de aap' en zijn drankzuchtige vader is nog wel de meest dra matische gebeurtenis in de ui terst sober in beeld gebrachte vertelling, die door Abdikalikov werd ontleend aan zijn eigen le ven. Ook de alom bejubelde voorganger Beshkempir (1998) was autobiografisch van opzet, maar in die film imponeerde de regisseur door het sterke con trast tussen de in zwart-wit ge filmde grauwheid van het Kir gizische leven van alledag, en de kleurenpracht van enkele emo tioneel beladen scènes. Het ge heel in kleur gefilmde De Aap maakt daarentegen een tame lijk grauwe en contrastarme in druk. Fritz de Jong De Aap: regie Aktan Abdikalikov, met Mirlan Abdikalikov, Alexandra Mitrokhina, Sergei Golovkin, te zien in Schuttershoftheater Middel burg. Na veertig jaar gaat 007 aan het bronwater. In de ko mende Bond-film Die Another Day zal hij afstand doen van zijn fameuze martini 'shaken not stirred'. De film XXX zet de zekerheden van de klassieke spionage-held nog meer op z'n kop. Geheim agent XXX (Vin Diesel) is jong, hip, gespierd en van schouder tot pols voorzien van tatoeages. Diesel werd bekend als roekelo ze straatracer in The Fast and the Furious. Hij bedankte voor het vervolg, maar stapte wel aan boord van XXX, het nieuwe pro ject van regisseur Rob Cohen en producent Neal Moritz. Diesel speelt Xander Cage, een waag hals die uitblinkt in extreme sporten. Een stunt met een ge stolen auto levert hem ongewild een baan op. Agent Augustus Gibbons (Samuel L. Jackson) stelt hem voor de keuze: of de bak in of werken voor de Ameri kaanse geheime dienst. Xander kiest eieren voor zijn geld. Als agent XXX wordt hij inge zet in Tsjechië, waar hij moet in filtreren in Anarchy '99, een bende onder leiding van de voormalige Sovjet-officier Yor- gi (Marton Csokas). Die is van plan vanaf een mini-duikboot een reeks steden met gifgasra ketten te bestoken, zodat een mondiale chaos zal ontstaan. Vanwege zijn ruwe karakter valt XXX in de smaak bij de bende. Hijzelf ziet veel in Yelena (Asia Argento), het liefje van Yorgi. XXX blijkt een getalen teerde spion die veel gemak heeft van zijn sportieve vaar digheden. We zien hem met een snowboard uit een vliegtuig springen, een meter voor een la wine uitskieën en met een para chute op een snelle boot belan den. XXX wil een eerbetoon zijn aan de ouderwetse spionagefilm en ook nog eens het genre tegelij kertijd parodieëren en vernieu wen. Dat blijkt te ambitieus. Voor een eerbetoon ontbreekt het aan subtiliteit en voor een interessante vernieuwing is meer nodig dan een bezoek aan de tattooshop. De film is echter wel succesvol in de lancering van Vin Diesel als nieuw type actieheld. Daar bij moet je eerder denken aan Sylvester Stallone dan aan Pierce Brosnan. Marc Floor XXX: regie Rob Cohen, met Vin Die sel, Asia Argento en Samuel L. Jack son, te zien in Cine City Vlissingen, De Koning Hulst, Cinemactueel Bergen op Zoom. Roadmovies zijn doorgaans een metafoor voor het leven, en leren ons iets daaromtrent. Zo zal de Mexicaanse filmma ker Alfonso Cuarón het bedoeld hebben toen hij Y tu mama tam- bién bedacht, een film die gaat over twee hitsige tienerjongens vol seksuele bravoure die bij wijze van grap hun oudere, keu rige nichtje (Maribel Verdu) proberen te versieren. Tot hun verbazing aanvaardt ze de uit nodiging voor een vakantietrip met oneerbare bedoelingen en onbekende bestemming. On derweg raken ze nog lelijk van slag wanneer de jonge vrouw zich ontpopt als een vastbera den verleidster die de touwtjes stevig in handen neemt. Bravoure is iets waarover ook Cuarón en de jonge acteurs Die- go Luna, Gael Garcia Bernal en Maribel Verdu in ruime mate beschikken. Y tu mama también valt daarom niet zomaar weg te zetten als een natte puber- droom, alhoewel het gegeven daar alle kenmerken van heeft Luna, Bernal en Verdu spelen met een vrijmoedigheid die overtuigt. De weinig aan de verbeelding overlatende vrijpartijen en nog veel explicietere woordenwis selingen worden van tijd tot tijd onderbroken door een cynische commentaarstem die gruwelij ke details van verkeersongeluk ken en andere onheilstijdingen opsomt. En 's nachts blijkt het vrijgevochten rijkeluismeisje niet te kunnen slapen van angst. Eerder zagen we haar een zie kenhuis bezoeken, zodat de hint duidelijk is. Voor ze gaat sterven wil ze nog eenmaal de volle pas sie van het leven voelen. Zodat deze oververhitte sekskomedie - ongetwijfeld geïnspireerd op Truffauts Jules et Jim - ook ge zien kan worden als de tragedie van een fel opbrandende jeugd. Y tu mama también heeft inter nationaal al veel aandacht ge trokken, onder andere op het filmfestival van Venetië waar acteurs en scenario in de prijzen vielen. Leo Bankersen Y tu mama también. regie Alfonso Cuarón, met Diego Luna, Gael Gar cia Bernal, Maribel Verdu, te zien in 't Beest in Goes. Monroe de schuld van alle misè re rond The Misfits. Omdat ze uren op zich laat wachten, haar teksten niet kan onthouden, halverwege een scène plots klaps van de set stapt, haar hu welijk met Miller niet langer ziet zitten, lopen de opnamen uit van vijftig naar negentig da gen. Dubbele lading Natuurlijk is de negen Mag num-fotografen deze wanorde niet ontgaan. Niet dat je op de expositie in Gent ergens een ge balde vuist of een driftig gebaar ziet ingelijst, dat zou te plat overkomen. De dubbele lading zit in de bijschriften en valt ook te putten uit de na het overlijden van Gable, Monroe en Clift ver schenen boeken en documentai res. Hoewel de uitgestalde foto's wel de opmaat van de onomkeerba re scheiding van Monroe en Mil ler tonen, wordt er met geen woord gerept over Millers aan deel in het wankel evenwicht van zijn vrouw. Monroes onze kerheid tijdens de opnamen draait niet alleen om haar pil- lenverslaving. Meestal vlak voordat Monroe wil gaan sla pen, komt Miller haar nog even pesten met compleet herschre ven dialogen. Daarmee dekt hij tevens zijn incompetentie als scenarist af. Af en toe krijgt de mistroostige MM steun van Clark Gable, die met zijn almachtige Hollv- wood-status het allerlaatste woord heeft weten te bedingen over woord en beeld. Trouwens, als het over op uppers en dow ners dolende sterren gaat, weet Gable er nog wel een aan te wij zen: Montgomery Clift. Omdat Clift wel ontzettend veel praat jes heeft, maar nog geen zin kan onthouden, noemt Clark hem niet voor niets een 'pain in the ass'. Toch glundert Gable drie dagen voor zijn overlijden over The Misfits: „Dit is het allerbes te van wat ik heb gedaan in mijn leven." Als The Misfits onderuit wordt geschopt als een film waar niks in gebeurt, ziet Marilym Monroe haar laatste poging mislukken om nog ooit als volwaardig ac trice te worden geaccepteerd. Nog één keer zet ze aan met «So mething's Got To Give. Maar op een vroege ochtend in augustus 1962 komt ze haar afspraak met de dood definitief na. Daarom vreet het citaat onder de film setfoto van cowboy Gay (Clark Gable) en Roslyn (Monroe) diep in. Gevraagd naar zijn angst voor de dood, schokschoudert de cowboy: „Darling, we moe ten allemaal ééns gaan, met of zonder reden. Een man die te bang is om te sterven, is te bang om te leven." HansToonen Expositie van iets meer dan vijftig foto's van The Misfits: tot en met 1 december te zien in Caermerskloos- terin Gent Behalve op maandag da gelijks open van 10.00 tot 17.00 uur. Op Ned. 1 is morgen om 11.00 uur in Close-up een herhaling te zien van de documentaire The Misfits. vrijdag 25 oktober 2002 oor menig filmfan is The Misfits uit 1961 hét bidprentje van drie gekoesterde iconen uit Hollywood: Marilyn Monroe, Clark Gable en Montgomery Clift. Kortom, niks bijzonders. Wel bijzonder is de expositie over The Misfits in Gent. Tot 1 december hangt in het Caermersklooster een onschatbare fotoselectie te kijk van de vaak pijnlijke geboorte van dit meesterwerk, destijds exclusief vastgelegd door negen topfotografen van het beroemde collectief Magnum. Terugblik op een filmtestament. Als in een arena, zo opgeslo ten hangt een selectie foto's, veertig jaar geleden exclusief geschoten op en rondom de set van The Misfits. Met deze cirkel geeft Hans Martens, conserva tor van het Gentse provinciaal centrum voor kunst en cultuur, vorm aan het drama rond deze klassieker uit 1961, door John Huston gedurfd geregisseerd in zwart-wit. Door de wijsheid achteraf krijgt deze expositie een even treurige als voyeuristi sche uitstraling. Neem de foto 1 Waarop Marilyn Monroe bij het raam van haar hotelsuite staat, terwijl haar echtgenoot Arthur Miller naar haar kijkt. Zelfs wie niets heeft meegekregen van de j verlepte relatie tussen M&M of wel 'de blonde en de schrijver' ziet meteen hoeveel eenzaam heid deze intieme foto herbergt. Eigenlijk hangt deze expositie vol ingelijst mededogen met ze ker vijf toptalenten, ieder op hun manier onaangepast in een samenleving vol opgepoetste roem en rijkdom. Drie van hen spelen niemand anders dan zichzelf in The Misfits. Marilyn Monroe (35), wanhopig op zoek naar de exit uit Hollywood rich ting een leven waar ze niet lan ger uitsluitend om haar borsten wordt geprezen. Montgomeiy Clift (40), tevergeefs tastend naar hartverwarmend respect, vooral van zijn moeder. Clark Gable (60), zich vastklampend aan zijn afbladderende status van eeuwig jonge, mannelijke held Ook de supertalenten die richting moeten geven aan dit ongeschaafde drietal, zijn alles behalve rotsen in de branding. Regisseur John Huston (54), be ginjaren vijftig naar Ierland ge ducht om te ontkomen aan de heksenjacht op vermeende communisten in Hollywoods Vermaakindustrie, vergokt veel van zijn gezondheid en stapels andermans dollars tijdens zijn uitputtende nachten in de gok paleizen in Reno, Nevada. Top- auteur Arthur Miller (45), in )949 bekroond met de Pulitzer- prijs voor zijn vermaarde to neelstuk Death of a Salesman, schuwt zelfs geen pesterijen om zijn rafelige huwelijk met Mon roe alsnog heel uit de wastrom- mel te krijgen. Dat Miller daarvoor de filmset van The Misfits kiest als arena van de broze liefde, valt enigs zins te billijken. In de zomer van 1956 strijkt hij neer in Reno om korte metten te maken met zijn huwelijk met Mary Grace Slat- tery. Want in Nevada kom je sneller van een vrouw dan van een kater af. Om administratie- veredenen moet Miller zes we ken in deze staat van losbandige gelukzoekers en steile Mormo nen blijven hangen. Zodoende leert hij wat cowboys kennen die zich in het zadel houden met 'mustanging'. Klinkt stoer, maar het is niet meer dan vanaf een open truck wilde paarden opjagen en strikken. Aan elke lasso hangt een kale autoband waardoor de arme mustang zich de pleuris trekt. Voor elk gevan gen hitje krijgen deze lummels van cowboys hooguit veertig dollar van de paardenslachter die deze mustangs tot honden voer laat inblikken. Krachtvoer Filmset van The Misfits, Reno, Ne vada, USA, 1960. foto Elliott Erwitt/Magnum Photos voor een indringend filmepos, dat zeker. Geen wonder dat re gisseur John Huston vanuit zijn vrijwillig verkozen ballings oord in Ierland geen moment twijfelt om het korte verhaal van Arthur Miller te omhelzen. Miller, drie weken na zijn schei ding getrouwd met 's werelds meest begeerde vrouw Norma Jean Mortenson ofwel Marilyn Monroe, schrijft het scenario op de huid van de volgende hoofd personen: de van buiten cyni sche, maar van binnen breekba re cowboy Gay Langland (Clark Gable) en zijn even eenzame ga bber Guido (Eli Wallach). Bei den tonen de kerven op hun ziel als de net in Reno gescheiden Roslyn Taber (Marilyn Monroe) hun kleine wereld binnen wiegt, zelf op zoek naar een kerel die haar diepste emoties nu eens niet weglacht. Bij dit kwètsbare drietal sluit zich Perce Howland (Montgomery Clift) aan, een macho van een rodeo-cowboy, ook en vooral beurs gebeukt door een neurotische band met zijn harteloze moeder. Opgeteld een op drift geraakt kwartet, van wie de drie eerder genoem de sterren ook buiten de set op zoek blijven naar voorbije en/of onmogelijke dromen. Dat de opnamen van The Misfits langer zouden duren dan de ge plande vijftig dagen, heeft Uni ted Artists al ingecalculeerd vanaf de dag dat Marilyn Mon roe op de set verschijnt. Ook producent Frank E. Taylor, te vens uitgever en huisvriend van Arthur Miller, weet alles van de buisjes vol pillen die MM al van af 1953 slikt om haar chronische angsten te verdoven. Of zoals John Huston zich laat citeren onder een foto, nu te zien op The Misfits-expositie in Gent: „Zij nam pillen om te sla pen en pillen om op te staan-. Voor de helft van de tijd leek ze versuft. Maar als ze zichzelf vond, kon zij prachtig doeltref fend zijn. Eigenlijk was ze niet aan het acteren; ik bedoeld: ze speelde geen bepaalde emotie. Zij was die emotie: the real thing." Meteen na het uitkomen van de film, maar vooral na haar zelf moord in augustus 1962, krijgt foto Bruce Davidson/Magnum Photos Marilyn Monroe tijdens de filmopnamen. ;s*iène uit Road To Perdition. De door de Brit Sam Mendes geregisseer de gangsterfilm Road To Perdition zal vooral zijn besteed aan liefhebbers van sfeervol, bijna opera-achtig drama. In zijn genre is het een hoogst ongewoon werkstuk, tenzij je de blik niet tot Amerika beperkt maar er ook films naast legt die in Japan en Hongkong zijn gemaakt. In Amerikaanse gangsterfilms gaat het meestal om een machtsstrijd tussen concurrerende bendes. In de Aziatische tegenhangers zie je vaker de schijnbaar ongelijke strijd van een 'lone wolf' tegen een hele misdaad-clan en dat is wat we ook hier gepresenteerd krijgen. Tom Hanks speelt Michael Sullivan, een toegewijde adjudant van de Ierse gangster baas John Rooney (Paul Newman) in wiens familie hij is opgegroeid. Het verhaal speelt in de jaren dertig van de vorige eeuw. Rooney is eigenlijk een stroman van Al Ca- pone in Chicago, maar op het platteland heerst hij met harde hand en laat zijn gezag efficiënt en desnoods moorddadig afdwin gen door zijn betrouwbare meesterknecht Sullivan. Die is in de ogen van echtgenote en kinderen een ordentelijk 'zakenman' en voorbeeldige huisvader van wie het alleen door zijn dertienjarige zoon Tyler vreemd wordt gevonden dat hij rondloopt met een pistool in een schouderholster. Sullivan mag dan behandeld worden als zo ongeveer de stiefzoon van Rooney, de gang sterbaas heeft ook nog een echte zoon: Con ner (Daniel Craig) die dom is en sadistisch. Deze sukkel bezondigt zich een keer aan een onnodige moordpartij waarvan stomtoe- vallig Tyler Sullivan getuige is geweest. En dat heeft Conner gemerkt. Een bron van oe verloze ellende, want er bestaat een onge schreven wet dat je in zo'n geval nooit getui gen in leven kunt laten. De Rooney's vermoorden ogenblikkelijk de verkeerde zoon en ook Sullivans echtgeno te. Een aanslag op het leven van de adjudant zelf loopt mis. Dan wordt het oorlog van Sullivan en de overlevende Tyler tegen een compleet misdaadsyndicaat met tentakels door zowat het hele land. Maar de opgejaag de stiefzoon blijkt een geslepen guerrilla vechter die precies weet hoe hij de belangen van Rooney de meeste schade kan toebren gen. Een bijzondere rol in de verdere afloop is weggelegd voor Jude Law als doortrapte huurmoordenaar annex misdaadfotograaf. Drie confrontaties tussen Law en Hanks ge ven Road To Perdition de sterkste span ningsmomenten, terwijl uit meer mense- lijk-dramatisch oogpunt de scènes van Hanks en Newman het zwaarst wegen. Road To Perdition is gebaseerd op de gelijk namige 'graphic novel' van Max Allan Col lins. In zijn genre is het een klassieker, met de meeste kwaliteiten in het zeer realisti sche tekenwerk van Richard Piers Rayner. Bij Mendes valt evenwel van de strip weinig terug te vinden, afgezien van de hoofdlijn en de grauwheid van de depressietijd, kleine industriestadjes en winters platteland. Het zijn de atmosferische elementen die Mendes vooral geïnteresseerd hebben, meer dan de zeer grove moordpartijen die voor de film redelijk zijn afgezwakt. Als Mendes naar Sergio Leone verwijst als zijn inspirator, moet je denken aan een gedragen tempo en picturale lyriek die sterk afwijken van wat John Woo (kinderlijker) of Takeshi Kitano (droger) hebben gedaan in films met ver wante thema's. Road To Perdition wijkt ook enorm af van American Beauty, de enige film die de gel auwerde toneelmaker Mendes eerder regis seerde. Vage overeenkomsten zitten er al leen in de vaderrollen. In beide films komt een vader die het respect van zijn kind wil terugwinnen te staan tegenover een vader die een zoon alleen ziet als mislukte projec tie van zichzelf. Maar dat Mendes daarmee iets persoonlijks uitdraagt, is moeilijk aan te nemen. Wat Mendes met Road To Perdi tion wel heel sterk uitdrukt is een zeldzaam stijlgevoel, waarmee een inhoudelijk schraal stripverhaaltje wordt uitgetild naar een onwaarschijnlijk esthetisch niveau. Pieter van Lierop Road To Perditionregie Sam Mendes, met Tom Hanks, Paul Newman, Jude Law, Stanley Tucci, Daniel Craig, Jennifer Jason Leigh, tezien in Cine City Vlissingen, De Koning Huist, Cinemactueel Bergen op Zoom.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 25