Hans Warren's strijd aan het Pijkeswegje PZC Geheim Dagboek over het laatste levensjaar Vooral een dichter 2: vrijdag 25 oktober 2002 e krant ziet er fraai uit, sommige foto's zijn zeer geslaagd. Dat noteerde Hans Warren in zijn dagboek op 20 november 2001, de dag waarop de PZC het katern Tachtig jaar leven, vijftig jaar Kroniek aan hem wijdde. Die tachtigste verjaardag en de halve eeuw medewerking aan de krant dateerden al van oktober, maar Hans Warren werd maandenlang gefêteerd. Daags na het verschijnen van het krantenkatern stond een officiële ontvangst in 'Het Prinsenlogement' van Middelburg op het programma. De gevierde werd er bewierookt, zijn nieuwe dichtbundel Een stip op de wereldkaart werd er gedoopt. Twee dagen later zond Omroep Zeeland een programma over hem uit. 'Ik heb er met plezier naar gekeken,' noteerde hij diezelfde avond, in een aantekening die begint met wat als een samenvatting van het hele najaar kan worden gelezen: 'Heen en weer geslingerd tussen geluk en ellende, vernedering en roem.' Want de feestelijkheid had een keerzijde: ouderdom en ziekte. 'De huid, de buik, de lever, de pillen. Lopen met een stok. Trappen taboe. Vallen en opstaan', somde de zieke zelf op in een interview voor het kran tenkatern. De gretigheid waar mee hij at, dronk, leefde, had in de loop van de jaren zijn li chaam aangetast. Zijn afkeer voor dokters, lak aan preventie, onkunde in ziektenleer en schaamte om ziekenzorg ver snelden de aftakeling. Als hij viel, kon hij tenslotte niet op staan en moest hij met man en macht overeind geholpen wor den. Mario Molegraafzijn part ner die ook zijn verzorger was geworden, moest daarbij soms de hulp van hun buurman inroe pen. De vrienden van Hans en Mario, onder wie ook ik, deelden volop in de feestelijkheid en nauwe lijks in de ellende. Hans wilde het immers niet over zijn kwa len hebben en Mario beweerde alle problemen onder controle te hebben. In huize H&M aan het Pijkeswegje in Kloetinge scheen alles dan ook als van ouds zijn gang te gaan, het goe de leven van het hechte duo en het prima werk in wat zij hun 'boekenfabriekje' noemden. Al tijd hadden ze een interessante tentoonstelling of plek bezocht, altijd hadden ze een mooi stuk voor hun kunstverzameling ge kocht. En als het schikte, namen ze hun gasten mee naar een van hun favoriete restaurants. Hans mocht geen alcohol meer drin ken, op dringend, zeg maar dwingend, advies van de Belgi sche huisarts die hij node aan zijn medische entourage had toegevoegd - mijn broer Jos, 'de wonderdokter' volgens H&M, en dat wilde ik graag geloven. Toen ik aan de vooravond van Hans' tachtigste verjaardag op bezoek kwam, had ik in naam van mijn broer geen fles cham- pagne, wel een doos van tachtig bonbons bij me. Snoepen mocht, en zoet is ook feestelijk. 'Graag had ik zo kort voor m'n tachtigste verjaardag een paar wijze, memorabele uitspraken gedaan', schreef Hans diezelfde avond in zijn dagboek. 'Het zal niet mogen zijn. Ik ben al tevre den als ik van wat rust en har monie kan getuigen, van het geluk nog tussen mijn kunst schatten te verkeren, Mario nog aan mijn zijde te mogen hebben. En, toch niet onbelangrijk, van de voldoening meer waardering voor mijn werk te ondervinden dan ooit. Als dichter en als dag boekschrijver mag ik misschien op een blijvende plaats in onze literatuur rekenen.' Dat laatste, de erkenning van zijn oeuvre, achtte Hans Warren al verworven én betrachtte hij nog. Hij maakte in 2001 mooi werk van De stip op de wereld kaart, poëzie over zijn 'kleine heelal' vol kunstschatten. En hij maakte dagelijks aantekenin gen in zijn dagboek. Dat werd gemis om die twee onbeholpen kerels aan het Pijkeswegje. Wist ik veel dat Hans zo onkundig was van zijn eigen kwalen en ook veel voor zijn dokters ver zweeg, wist ik veel dat Mario zo onkundig was van senioren- comfort en minder gezond ver stand heeft dan een vrouw, wist ik veel dat beiden even klunge lig wai'en in ziekenzorg als ze bedreven waren in het vertalen van Plato. Voorlopig, vooruit geschoven, is Geheim dagboek 2001 een rauw ego-document, de uitlaatklep van een onzekere en eenzame oude man van tach tig. Maar zoals de dood het haalt op het leven, haalt het mooie het op het erge. Ooit is dit verhaal van terminale aftakeling de apotheose van een schitterend levensrelaas. Het is een goede en sterke gedachte dat Hans War ren dit al die tijd van ellende oo zelf heeft beseft. Zijn allerlaat ste aantekening begint zo: 'Dit rustige zitten aan m'n bureau waaraan zoveel is ontstaan, j veel dagboekaantekeningen en gedichten, is zegenrijk.' Brigitte Raski Hans Warren: Geheim dagboek 20i - Uitgeverij Bert Bakker, 352 pag., €19,95. Vorig jaar verscheen Han Warren: Om het behoud der eei zaamheid. Hoogtepunten uit veen jaar Geheim dagboek - Uitgever Bert Bakker, 400 pag., €20,42. Hans Warren: Een stip op de wereh kaart. Gedichten - Uitgeverij Be Bakker, 84 pag., €13,50. Onder titel van deze bundel loopt een ter toonstelling van de Afrika-collectu Liefde, schoonheid, dood. Verval. De hoge top en het diepe dal. Volheid en gemis. De vervliegende droom, de onthut sende werkelijkheid: hybris en vergaan. Hans Warren is - de la- wineuze reacties op de specta culaire kanten van zijn Geheim dagboek ten spijt - vooral een dichter. Kort na zijn dood, de cember 2001, is de derde editie van zijn Verzamelde Gedichten verschenen. Daarmee heeft de presentatie van het dich- tersoeuvre een afronding ge vonden. Hij heeft er nog zelf in bepalende mate aan kunnen werken. De laatste voorkeur van de dichter is aangehouden: deze versie kan als definitief worden beschouwd. Dat bete kent dat niet gerekend kan wor den op nadere bundeling van 'losse, verspreide en nagelaten' gedichten. Al in 1972 zag Hans Warren een eerste verzameling van zijn dichtwerk - de periode 1941- 1971. De uitgever Bert Bakker breidde deze in 1981 uit tot 740 pagina's dundruk - de periode 1941-1981. Deze verzameling is nu, in 2002, aangevuld met de bundels Tijd (1986) en Een stip op de wereldkaart (2001) én een enkel niet eerder gepubliceerd vers, op 884 pagina's afgerond als dé Verzamelde Gedichten. Het is niet zonder ingrepen tot stand gekomen. Collectie roept recollectie op. In de loop van de jaren heeft Warren zijn werk aangepast, vanuit een kritische benadering. In deze tussentijdse toetsing werden gedichten en ti tels aangepast en herschreven. Bundels verdwenen en werden ten dele ondergebracht in nieu we verbanden. Een pseudoniem werd verlaten. In de tijd werd ook, op basis van heroverwe ging en voortschrijdend inzicht, een nieuw bestaan voor reeds geschrapte gedichten gevon den. Andere verdwenen - voor goed, naar nu blijkt. Het fraai uitgegeven boek biedt, in het overzicht van zestig jaren de ontwikkelingsgang van eei dichter, een vloeiende verdel in| van 'het eigen geluid', door all stille en luidruchtige stromin gen heen. Het metrische ven het met zorg geconstrueerd sonnet, ze bieden doorgang naa het vrije vers. Het 'alles' wille zeggen en duiden verkeert i zuivere evocatie. Er ontstaat, dit proces van afleren en redu ceren, ruimte voor het moment de notitie, de anekdote, de me dedeling, poésie pure. Duidelijk wordt ook, dat Han Warren enkele breuken in de productielijn heeft gekend. Ze vertonen samenhang met zijl levensgang, zoals het Geheii dagboek leert en - naar alle waarschijnlijkheid - nader za leren. Na het bekroonde Sa'u (1957) duurt het bijna tien jarei vooraleer hij weer tot een be scheiden bundeling komt: Eeri roos van Jericho (1966) leverti niet zeer veel nieuwe gedichtera op. De bundel Tussen hybris en vergaan (1969) staat aan het be-j gin van een grote opleving. Nog voor 1980 ontstaat een tweede periode van spaarzame publi-j catie. Tussen De vondst in hei wrak (1987) waarmee de vorige editie van Verzamelde Gedich\ ten afsloot, en Tijd (1986) liggen acht jaren en tussen Tijd en Een stip op de wereldkaart (20011 zelfs vijftien. De uitgever die het werk van Hans Warren velen jaren bege leidde, spreekt nu - niet zondei trots - van 'de volledige editie- en voorts over 'een onverwissel bare toon, gekenmerkt door een ogenschijnlijk gemak en een ve derlicht raffinement'. Tom Lanoye eindigde zijn laatste brief aan Hans Warren aldus: 'Ik groet de tovenaar'. De tover ligt over deze gedichten. Andreas Oosthoek1 Hans Warren: Verzamelde Gedick ten - Uitgeverij Bert Bakker, 884 pa gina's, €39,95. Hans Warren tijdens de viering van zijn tachtigste verjaardag in Het Prinsenlogement van Middelburg. foto Lex de Meester aan veranderen: zijn laatste dagboek toont dat hij alleen was en ik alleen was.Dat is een rake maar verhullende omschrijving van wat zich dag na dag in de aantekeningen aftekent, een strijd op leven en dood, het tweegevecht van een jonge man vol levenslust en een oude man vol doodsverlangen. 'M. is on verdraaglijk. Voortdurend zit hij op me te katten. Hij zou eens vijf minuten moeten ervaren wat ik ervaar. Dan zou hij niet zo gevoellos beweren: jij mankeert niets, je moet niet de hele dag klagen, alles wordt voor jou ge daan. Morgen zal hij genadeloos het uiterste van me vergen.' Hans beukt in zijn dagboek op Mario in zoals Mario in hun da gelij kse leven op Hans inbeukte, hoe langer hoe machtelozer en radelozer, tot h ijde j onge en vi tale man, de strijd verloor. De lectuur van Geheim dagboek 2001 is een ontstellende erva ring, a fortiori voor de vrienden van de protagonisten. Ik las en herlas het boek met verbijste ring, medeleven en ook grote er- - zo blijkt nu, achteraf - meer dan ooit het houvast in zijn le ven, zijn liefste en meest gedre ven activiteit. 'Wat betekent dit dagboek veel voor me', schreef hij eind oktober. 'Dat ik het ie der moment grijp om iets op te schrijven, het is als ademhalen. Ik besta nog, hoe dan ook.' Wat hij in gesprekken verzweeg, beschreef hij in zijn cahiers mi nutieus en honderduit - het ver haal van terminale aftakeling, gedoe met eten, medicijnen en stoelgang, gehaspel bij iedere beweging, het doodmoe zijn en het slechte slapen, de pijn. Eind oktober. 'Het opstaan uit een stoel is nu regelrecht gevaarlijk, ik dreig voorover te slaan.' Mid den november. 'En dan het ge zeur van M. Hij is oprecht be zorgd, ik weet het wel, maar ik word er dol van.' Begin decem ber. 'Een nacht met pijn en wanen. Ik weet nauwelijks waarover ze gingen, iets met restanten voedsel die moesten worden opgeruimd.' Twee da gen later. 'Een slechte nacht met buitensporige waanideeën. On- en voor onze verzameling, be loof is beloofd', schreef Mario op de sterfdag van Hans. Het blijken geen loze woorden te zijn. Mario behartigt het oeuvre van Hans nu al voorbeeldig én zet hun gezamenlijke werk voort. Een van zijn bekommer nissen is natuurlijk het bezor gen van de vervolgdelen van Ge heim dagboek, het magnum opus dat ooit als de uitlaatklep van een onzekere en eenzame twintiger begon. De unieke pu blicatie is opgeschoten tot deel 15 en de jaren tachtig,,al volop de glorietijd van het duo H&M. Maar in plaats van tegen dit na jaar van 2002 deel 16 klaar te stomen, heeft Mario Geheim dagboek 2001 samengesteld, nu een vooruitgeschoven en ooit het finale deel van de reeks. Werken aan dit deel over het laatste levensjaar van zijn ge liefde vriend, moet voor Mario een extra beproeving geweest zijn, én een schuldaflossing. In een nog ongepubliceerde tekst over zijn rouw, schrijft Mario: 'Geen 'had ik maar' kan er iets begrijpelijk, allemaal over eten.' 15 december. 'Ik doe m'n uiterste best leesbaar te schrij ven, maar ik val ieder moment in slaap, ik kwijl, m'n pen schiet uit.' 16 december. 'Ook verstan delijk raak ik meer en meer in een impasse. Vreselijk is de overeenkomst die ik met de ach teruitgang van mijn lichaam zie.' Woensdag 19 december 2001, op de valreep van de herfst van ju bilea, overleed Hans Warren. Tot en met zondag had hij zijn dagboek bijgehouden. Maan dag was hij naar het Ooster- scheldeziekenhuis, vlakbij het Pijkeswegje, gebracht. Dinsdag was Mario ermee begonnen aantekeningen te maken over die laatste dagen. 'Zo'n dagboek is een leugenboek. Fraai je ge dachten ordenen, terwijl Hans ligt te sterven.' Dag op dag een maand na zijn viering in Mid delburg klepte het klokje van Borssele ter begeleiding van zijn begrafenisstoet. 'Ik zal alles doen voor ons werk Rudy Kousbroek weerloosheid ijdens de recente tournee van Poets Anonymous door Indo nesië heb ik Mustafa Stitou meermalen een gedicht horen voordragen waarin hij de geluiden nadoet waarmee zijn moeder in Marokko de boerde rijdieren riep. Hij deed dat op een onweer staanbare, ontroerende manier, ik wou dat ik er een geluidsopname van had. Voor elk van de diersoorten - koeien, geiten, eenden, kippen - had zijn moeder bepaalde geluiden, die mij ook zo troffen omdat ze verwant zijn aan degene die ik mij uit mijn jeugd in Indië herinner. Zo hoor ik nog duidelijk het geluid dat mijn moe der maakte wanneer ze de kippen wilde roe pen, iets als kroe! kroe! Dan kwam het pluim vee van alle kanten aanstuiven om het voer op te pikken dat mijn moeder strooide. De kip is nog steeds alomtegenwoordig in In donesië. Zoals gezegd werd dat je in dat eilan denrijk altijd wel de zee kon horen ruisen, waar je ook was, zo kun je ook zeggen dat er daar, waar je ook kijkt, altijd wel een kip je blikveld binnenwandelt. Mager, hoog op de poten, dun in de veren, met hun kop schuin als of ze naar je luisteren; dat lijkt zo omdat hun ogen zitten waar wij onze oren hebben. Iets dat ik ook vaak heb kunnen observeren is de bij zondere band, in Indonesië, tussen kinderen en hoenders, betergezegd jongens en hanen. Een vertrouwd beeld: een jongetje met een volko men tamme haan, die hij allerlei kunstjes kon laten doen - ondersteboven houden, uit de hand laten eten, om zijn as in de rondte laten lopen, vleugels uitspreiden, in elke houding waarin hij werd neergelegd als dood blijven liggen - en strelen natuurlijk, en aan het hart drukken - soms leek het wel of ze het dier beto verd hadden. Het onvergetelijke was de diepe wederzijdse affectie die uit al die gedragingen sprak, het blinde vertrouwen dat er geen mis bruik zou worden gemaakt van weerloosheid. Deze opmerkelijke symbiose tussen hanen en kleine jongetjes heb ik nooit ergens beschreven gezien en ik verwachtte al helemaal niet er ooit een foto van te zien; hier blijkt weer dat alles bestaat op de wereld, zij het vaak in een onver wachte vorm. Zo zou ik gezworen hebben dat deze foto alleen maar in Indonesië kon zijn ge nomen, maar zie, hij komt uit de Filippijnen. Het was een uit de krant geknipte foto: kinde ren na een brand in een weeshuis. Wat mij aan greep was de herkenbaarheid, het zou een kampfoto kunnen zijn. Brandend van hoenderliefde kocht ik een boek over kippen (Verhoef en Rijs, De geïllustreerde kippen-encyclopedie, Rebo 2002) en zo vond ik het ontbrekende deel van de puzzle. Daar las ik dat de vroegst gedomesticeerde kippen naar alle waarschijnlijkheid niet werden gehouden voor consumptie maar voor hanengevechten, en niet alleen in Azië maar ook in het Westen. Ook nu en bij ons heten veel kippensoorten nog steeds heel gewoon 'vechthoenderrassen', een foto AP Ach, Lucebert dichtte al: ...en schande tergt hen dat het hent dat het hent t hent het haant dat het henthaant. (uit: De dieren der democratie IX) aanduiding die tientallen soorten omvat. In Indië hoorde je vaak over hanengevechten en ik heb er ook meer dan eens een gezien. Toch stond ik er als kind niet bij stil: die door kleine jongens al gekoesterde hanen, dat waren vechthanen. Het dier dat het weeskind van de foto aan zijn hart drukt is een vechthaan. En zo word je weer een blik gegund in de mysteries van het leven: zulke hanen zijn het liefst. Ik had als kind al ontdekt wat ik hier weer in dit kip- penboek bevestigd vond: gewone hoenders, daar heb je niet veel binding mee, maar de aan haligste, slimste en intelligentste soorten, dat zijn de vechtrassen. Onderling zijn ze agressief en lastig, maar 'tegenover deze nadelen staat dat de meeste vechthoenders uiterst tam en vertrouwelijk zijn ten opzichte van hun ver zorgers. Dat maakt ze zeer geschikt voor men sen die rustige dieren willen en er een band mee willen opbouwen.' Nog verdere verrassingen: 'haan en hen (bij de vechtrassen) blijven elkaar meestal een leven lang trouw'; en de hennen hebben ook een sterkere aanleg om broeds te worden: 'de moeders zijn felle, sterk verdedi gende en zeer zorgzame kloeken.'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 22