Zes troonpretendenten bij PvdA
PZC
Horeca steunt actie War Child
Klantenservice
staat toekomstige
klanten te woord
Spin in het web
van tunnelkantoor
Afwerken ontsluitingswegen vordert
13
Strijd om opvolging voorman Bruinooge barst los
Appartementen
in voormalig
belastingkantoor
Staten praten over Delta en Remu
Zoektocht naar bommen gestaakt
Gewonden bij kop-staartbotsing
Medische begeleiding evenementen
NV nodigt
omwonenden
tunnel uit
vrijdag 25 oktober 2002
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Binnen de
PvdA is de strijd om de opvol
gingvan voorman D. Bruinooge
losgebarsten. Zes sociaal-de
mocraten hebben zich kandi
daat gesteld voor het lijsttrek
kerschap bij de provinciale
verkiezingen in maart 2003. On
der hen zijn gedeputeerde G. de
Kok en de Statenleden M. de
Koster en G. Bosman.
De Kok wil graag het stokje van
Bruinooge overnemen. In een
OOSTBURG - BAM presenteer
de gisteravond tijdens de verga
dering planologie de plannen
die het heeft met het voormalig
belastingkantoor in Oostburg.
In het bestaande gebouw wor
den drie appartementen onder
gebracht. Het nieuwe gedeelte
aan de achterzijde krijgt tien
appartementen met een zinken
bekleding. In het gebouw is
ruim vierhonderd vierkante
meter commerciële ruimte
voorzien.
De zinken uitvoering van het
nieuwe gedeelte schoot vooral
bij de liberaal J. Provoost in het
verkeerde keelgat. „Ik denk dat
de bevolking van Oostburg ons
dit niet in dank zal aanvaar
den." Wethouder C. Bolijn-
Hertzberger vond dit een zaak
van de welstandcommissie. J.
Wielakker (PvdA) deelde op zijn
beurt mee moeite te hebben met
de vertraging in de planvor
ming. Dat had volgens hem alles
te maken met de mogelijke
komst van de winkelketen He-
ma en een bank.
Wielakker had vernomen dat
Hema nu toch weer belangstel
ling zou hebben voor vestiging
in het pand in het centrum
van Oostburg. Volgend jaar ok
tober moet het gebouw voltooid
zijn.
1997 gepland tijdpad
schriftelijke presentatie aan de
leden van de partij spreekt hij
bovendien onomwonden uit ge
deputeerde te willen blijven.
„Het provinciale politieke en
bestuurlijke werk boeit mij nog
dagelijks."
De Statenleden De Koster en
Bosman willen daarentegen lie
ver fractievoorzitter worden.
Zij vinden dat zuiverder, omdat
de fractievoorzitter beter in
staat is de politieke lijn van de
partij te bewaken. Nu het be
stuur toch een koppeling heeft
gemaakt tussen het lijsttrekker
schap en de post van gedepu
teerde, gaat De Koster die func
tie echter 'niet uit de weg'.
Overigens heeft Bosman (af
komstig uit Oosterland) voor de
tweede keer dit jaar ook zijn
zinnen gezet op een Kamerzetel
Bij de verkiezingen in mei stond
hij niet op een verkiesbare
plaats en zijn privécampagne
mislukte faliekant. Door de val
van het kabinet-Balkenende
ruikt hij opnieuw zijn kans.
Vice-voorzitter F. Lindenberg
van het gewest Zeeland van de
PvdA is na De Kok (Goes) en De
Koster (Rilland) de derde kan
didaat-lijsttrekker die op Zuid-
Beveland (Krabbendijke)
woont. Dat zou hem wel eens
extra stemmen kunnen opleve
ren. Hij is in tegenstelling tot de
andere twee minder 'besmet'
door de discussie over de Wes-
terschelde Container Terminal.
De Kok en De Koster stemden
vóór de aanleg van de WCT, ter
wijl het verzet daartegen juist
op Zuid-Beveland was gecon
centreerd.
De andere twee kandidaten zijn
D. Walvis uit Middelburg en T.
Luyendijk, nu nog gemeentese
cretaris van Axel, dat na de
herindeling samengaat met Ter-
neuzen en Sas van Gent. De le
den van de PvdA hebben een
schriftelijke presentatie ont
vangen van de kandidaat-lijst
trekkers.
Die stellen zich ook persoonlijk
voor op twee bijeenkomsten in
Middelburg (4 november, 19.30
uur, Schouwburg) en Biervliet
(5 november, 19.30 uur, Gentse
Poort). Medio november wordt
de lijsttrekker gekozen.
Lunchcafé Stadhuis in Goes is één van de Zeeuwse deelnemers aan de actie voor War Child.
foto Willem Mieras
GOES - In Zeeland deden gisteren veertien
horecagelegenheden mee aan Feast for
Peace, een landelijke inzamelingsactie ten
bate van War Child.
De actie was gepland op 10 oktober, maar
dit ging niet door in verband met het overlij
den van prins Claus. War Child steunt met
projecten kinderen in oorlogsgebieden.
Over het hele land verspreid waren er enkele
honderden deelnemers.
De Zeeuwse deelname kwam van zes hore
caondernemers uit Terneuzen, één uit Axel,
drie uit Philippine, één uit Middelburg en
drie uit Goes De deelnemers hebben de
keuze: óf ze storten een (vastgesteld) be
drag, óf ze staan een minimum van tien pro
cent van het daginkomen af.
R. Spelier van Lunchcafé Stadhuis in Goes
is één van de Zeeuwse deelnemers: „Je krijgt
als ondernemer wel vaker aanvragen voor
goede doelen en dan moet je een keuze ma
ken. Ik vind dat War Child heel goed werk
verricht en daarom steun ik ze van harte.
Bovendien doen ze alles op non-profit basis
en laten ze onderbouwd zien wat ze doen",
aldus Spelier.
Vorig jaar werd 113.000 euro ingezameld en
van dit geld wordt een jaar lang een project
muziektherapie voor oorlogskinderen in
Bosnië gefinancierd.
MIDDELBURG - Het plan van Delta om concurrent Remu
over te nemen is voor de provincie als grootaandeelhouder re
den een extra vergadering te beleggen. De Statencommissies
voor algemeen bestuur en economie komen op vrijdagmorgen
1 november om negen uur in de Statenzaal bijeen om over het
voornemen te spreken.
De provincie bezit de helft van alle aandelen in Delta. De an
dere helft is eigendom van de Zeeuwse gemeenten. De aan
deelhouders hebben de directie van Delta enkele jaren gele
den meer bevoegdheden gegeven, in ruil voor een hogere
winstuitkering. Voor uitzonderlijke plannen waar veel geld
mee gemoeid is, blijft echter de toestemming van de aandeel
houders nodig. Hoeveel voor de overname van Remu op tafel
gelegd moet worden, is niet bekend. Meer energiebedrijven,
waaronder Eneco en Nuon, zijn geïnteresseerd in het Utrecht
se bedrijf. Medio november moet een bindend bod uitge
bracht worden. Remu wil voor het einde van het jaar de over
name afronden.
BORSSELE - De Explosieven Opruimingsdienst (EOD) heeft
de zoektocht naar bommen aan de zuidkant van de Monster-
weg in Borssele gestaakt. In een gebied van zestig bij,zestig
meter, dat millimeter voor millimeter tot op een diepte van
tien meter is onderzocht, zijn geen aanwijzingen gevonden
dat er in 1944 bommen en blindgangers zijn gevallen, zoals
een inwoner van Borssele dacht te hebben gezien. Kraters en
scherven ontbreken.
Burgemeester en wethouders van Borsele, die al een vermo
gen kwijt zijn aan de zoekactie tot nu toe, hebben besloten een
EOD-advies op te volgen en de speurneuzerij te staken. De
aanleg van een fietspad langs de Monsterweg en het verleggen
van sloten, werken die al anderhalve maand vertraging heb
ben opgelopen, kunnen nu worden voortgezet. Het aanvanke
lijke plan om een hele hectare te onderzoeken, is bij gebrek
aan aanwijzingen verlaten.
KAPELLE - Bij een kop-staartbotsing op de autosnelweg
A5 8 ter hoogte van Kapelle zij n woensdagavond twee 3 9-j ari-
ge vrouwen uit de gemeente Tholen licht gewond geraakt. Ze
reden met hun auto op de zuidelijke baan toen ze van achter
werd aangereden door een 39-jarige automobilist uit de ge
meente Reimerswaal.
Na enkele keren te zijn rondgeslingerd, kwam hun wagen op
de linkerrijstrook tot stilstandDe vrouwen zijn overgebracht
naar ziekenhuis Lievensberg in Bergen op Zoom. Tegen de
veroorzaker van het ongeluk heeft de politie proces-verbaal
opgemaakt.
GOES - Als gemeenten een vergunning willen afgeven voor
een evenement moeten ze ook kijken naar de medische aspec
ten die aan zo'n evenement verbonden zijn. Om gemeenten
daar een handje bij te helpen is een beleidsregel geneeskundi
ge hulpverlening bij evenementen opgesteld. Het gaat om
evenementen zoals braderieën, popconcerten, wielerrondes
en bijvoorbeeld festivals.
Aan die evenementen worden zogenaamde risicopunten toe
gekend en bij 'voldoende' punten is inzet van medische onder
steuning gewenst. Daarbij gaat het niet alleen om risico's in de
sfeer van gevaren, maar ook om zaken als hygiëne. Het alge
meen bestuur van de GGD vergadert daar donderdag 7 no
vember over.
foto Willem Mieras
door Ben Jansen
GOES - Ze zit als een spin midden in het web. Alle me
dewerkers van de NV Westerscheldetunnel iri het kan
toor aan de Fruitlaan in Goes komen elke dag minimaal
één keer bij haar binnenlopen. De postbakjes voor het
personeel van de tunnelmaatschappij staan in de werk
ruimte van de secretaresses en dus hebben Conzuela
Brink en haar collega's dagelijks contact met iedereen.
Zo blijf je op de hoogte.
Ook langs andere weg weet Conzuela Brink (32) heel
nauwkeurig wat er allemaal omgaat bij de NV Wester
scheldetunnel. Ze is secretaresse van directeur Tin Buis
en notuleert vergaderingen van de raad van commissa
rissen en de aandeelhouders. Ze is begonnen bij het
toenmalige Directoraat-Generaal voor de Scheepvaart
en Maritieme Zaken (DGSM)Daar kreeg ze te maken
met Buis. die als projectleider voor de Schelderadarke-
ten tijdelijk de leiding van DGSM op zich nam. „Een
plezierige man om mee te werken", luidt haar recensie.
„Een baas waar je mee sómenwerkt; niet iemand die je
voortdurend de indruk geeft dat hij boven je staat."
Nadat deze DGSM in 1993 was opgegaan in Rijkswa
terstaat, werd Brink secretaresse van Henk Saeijs, di
recteur van Rijkswaterstaat in Zeeland. Die deeltijd
baan combineerde ze met de functie van zweminstruc-
trice in Vlissingen. Vier jaar geleden kwam Buis de af
spraak na die hij en Brink hadden gemaakt toen beiden
bij DGSM vertrokken: „Hij zou bellen als hij nog eens
een leuke baan voor me had.
Zo kwam ze als secretaresse bij de NV Westerschelde
tunnel. Deze baan had wel het nadeel dat hij niet zo
makkelijk te combineren was met haar activiteiten in
het zwembad. Die fascinatie voor het zwemmen is niet
vreemd. Jarenlang sleepte Brink bij nationale, Europe
se en wereldkampioenschappen zwemmend redden
medailles in de wacht. Nadat ze kinderen kreeg, moest
ze haar zwemactiviteiten drastisch beperken. Ze geeft
nu nog één keer per week les aan kinderen bij de Sta ver-
manbrigade.
Haar baan bij de NV Westerscheldetunnel wil ze in elk
geval niet laten schieten. „Het gaat er hier niet ambte
lijk aan toe. De meeste mensen die hier werken zijn ge
vraagd om hun capaciteiten, niet vanwege hun rang."
Brink is zich ervan bewust dat het bedrijf verandert van
een opdrachtgever voor de tunnelbouw naar een ex
ploitatiemaatschappij- Voor haar wacht in elk geval een
nieuwe taak: ze gaat de personeelsadministratie doen.
Aanbrengen van de asfaltlaag op het laatste stukje tunneltracé tussen de Herbert Dowweg en de tunnelinrit zuid.
foto Charles Strijd
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De wegenbou
wers van Kombinatie Middel
plaat Westerschelde (KMW)
leggen de laatste hand aan de
kunstwerken op de tunnelroute
in Zeeuws-Vlaanderen en op
Zuid-Beveland. Onder het via
duct van de Hoekseweg ter
hoogte van Hoek moet nog een
betonlaag en vangrail worden
aangebracht. En op Beveland
worden het viaduct Borsselse-
dijk en de ontsluiting van het
Sloegebied afgewerkt.
Het laatste wegvak tussen het
verkeersknooppunt Herbert
Dowweg en de tunnelinrit zuid
wordt momenteel geasfalteerd.
Over twee weken beginnen de
asfaltmachines aan 'het grote
werk', het aanbrengen van twee
asfaltlagen in de tunnelbuizen,
eerst in de westbuis en vervol
gens ook in de oostbuis.
De laatste deklaag wordt in ja
nuari gelegd en daarna kunnen
belijning, kattenogen en derge
lijke worden aangebracht. De
dwarsverbindingen zijn, als al
les goed verloopt, eind dit jaar
helemaal aangekleed. In ver
band met de asfalteringswerk-
zaamheden worden gevoelige
apparatuur zoals camera's,
maar ook de hulpposten bij de
vluchtwegen volledig ingepakt.
Verflaag
De hangtrogbrug, onderdeel
van de spoorverbinding van
Dow Benelux, krijgt een nieuwe
verflaag. Een woordvoerster
van de NV Westerscheldetun
nel: „Bij controle bleek dat het
beter kon en daarom wordt het
opnieuw gedaan."
Het kantoorgebouw aan de zui
delijke ingang nadert z'n vol
tooiing en ook het tegelwerk bij
de ingang van de tunnel is op een
oor na gevild. Het tolplein aan
de noordzijde is voor 90 procent
geasfalteerd. Daar wordt volop
gewerkt aan de inrichting van
het bedieningsgebouw. De lift-
schachtwanden van de loop
brug over de tolpoorten heen
zijn geplaatst net als drie span
ten voor de brug en twee loop-
vloeren. Tussen deBorsselse-
dijk en het tolplein is een woud
aan lantaarnpalen 'geplant'. En
er is ook een begin gemaakt met
de voorbereidingen voor de fun
dering van de geluidsschermen.
In de tunnel is nu ook de tweede
spuitrobot bijna in Ellewouts-
dijk gearriveerd. Twee weken
geleden rondde robot Barbara
het aanbrengen van de hittewe-
rende bekleding in de westbuis
al af, naar verwachting is robot
Letsje dit weekeinde klaar in de
oostbuis.
door Ben Jansen
GOES - Sinds begin deze maand
beschikt de NV Westerschelde
tunnel over een afdeling klan
tenservice. De - voorlopig - twee
medewerkers, Annuska Koster
en Harmen Flipse, zijn aan de
slag gegaan op de dag dat de
tunnelexploitant de tarieven
voor een passage onder de Wes
terschelde publiceerde. Ze ge
ven antwoord op vragen die on
der de toekomstige gebruikers
van de tunnel leven.
De telefoon in het werkvertrek
van Koster en Flipse in het kan
toor van de NV Westerschelde
tunnel aan de Fruitlaan in Goes
heeft nog niet echt roodgloeiend
gestaan. Na de bekendmaking
van de tunneltarieven zijn een
stuk of 25 telefoontjes binnen
gekomen via het nummer van de
klantenservice (0900-
235886635). De meeste opmer
kingen kwamen nog per e-mail
binnen (op het adres info@wes-
terscheldetunnel.nl).
Volgens Flipse waren de reacties
over het algemeen informatief
van aard. Over het tarief voor de
voertuigencategorie 1 (perso
nenauto's en motoren) kwam
geen enkele klacht binnen. Meer
moeite hebben sommige toe
komstige tunnelklanten met de
tarieven voor grotere voertui
gen. Zo wilden nogal wat eige
naars van kloeke bestelwagens
en kleine kampeerauto's weten
of het wel klopte wat ze in de
krant hadden gelezen. De opzet
waarvoor de NV Westerschelde
tunnel heeft gekozen, kan bete
kenen dat zo'n voor zo'n voer
tuig nu bij de veerboot het tarief
voor personenauto's moet wor
den betaald, terwijl volgend
jaar bij het tolhuisje van de tun
nel een bedrag in rekening
wordt gebracht dat overeen
komt met het tarief voor kleine
vrachtwagens.
Vriendelijkheid
„We leggen dan uit hoe de tarie
ven zijn samengesteld" vertelt
Koster. „Dat is meestal vol
doende. De beide medewerkers
van de klantenservice zijn gese
lecteerd op grond van commu
nicatieve vaardigheden, oplos
singsgericht denken en klant
vriendelijkheid. Begin decem
ber komen er twee collega's bij
die ook aan al deze eigenschap
pen voldoen. Dan begint de NV
Westerscheldetunnel met de
werving van abonnementhou
ders. Hoofd dienstverlening
Nancy Vinke verwacht dat te
gen die tijd veel vragen over de
manier waarop het bij dat abon
nement behorende elektroni
sche kastje kan worden verkre
gen. Voertuigen met zo'n kastje
krijgen een korting van 25 pro
cent op de standaardtarieven.
Voorlopig maken toekomstige
klanten het Koster en Flipse nog
niet moeilijk. Er was tot dusver
maar één echt lastige vraag.
Flipse: „Iemand wilde weten
wat er over dertig jaar, wanneer
de tol van de tunnel wordt be
ëindigd, met de tolhuisjes gaat
gebeuren. Daar kon ik nog even
geen antwoord op geven."
OVEZANDE- De NV
Westerscheldetunnel
heeft de bewoners van een
aantal dorpen in de ge
meente Borsele uitgeno
digd voor een begeleid be
zoek aan het werk.
Dat is volgens een woord
voerster gedaan om de
mensen enigszins tege
moet te komen in de over
last die ze tijdens de
werkzaamheden hebben
gehad. Vooral aan de Bor-
selse kant van de tunnel
hebben omwonenden ge
ruime tijd te kampen ge
had met omleidingen en
afsluitingen van wegen,
meer dan aan de zuidelij
ke kant, volgens de
woordvoerster. De uitno
diging geldt voor bewo
ners van Baarland, Oude-
lande, Ellewoutsdijk,
Driewegen. Ovezande,
's Heerenhoek, Borssele en
Nieuwdorp. Ze zijn huis-
aan-huis aangeschreven
en moeten zich van te vo
ren melden als ze op de
uitnodiging in willen
gaan.