Zes troonpretendenten bij PvdA PZC Horeca steunt actie War Child Klantenservice staat toekomstige klanten te woord Spin in het web van tunnelkantoor Afwerken ontsluitingswegen vordert 13 Strijd om opvolging voorman Bruinooge barst los Appartementen in voormalig belastingkantoor Staten praten over Delta en Remu Zoektocht naar bommen gestaakt Gewonden bij kop-staartbotsing Medische begeleiding evenementen NV nodigt omwonenden tunnel uit vrijdag 25 oktober 2002 door Maurits Sep MIDDELBURG - Binnen de PvdA is de strijd om de opvol gingvan voorman D. Bruinooge losgebarsten. Zes sociaal-de mocraten hebben zich kandi daat gesteld voor het lijsttrek kerschap bij de provinciale verkiezingen in maart 2003. On der hen zijn gedeputeerde G. de Kok en de Statenleden M. de Koster en G. Bosman. De Kok wil graag het stokje van Bruinooge overnemen. In een OOSTBURG - BAM presenteer de gisteravond tijdens de verga dering planologie de plannen die het heeft met het voormalig belastingkantoor in Oostburg. In het bestaande gebouw wor den drie appartementen onder gebracht. Het nieuwe gedeelte aan de achterzijde krijgt tien appartementen met een zinken bekleding. In het gebouw is ruim vierhonderd vierkante meter commerciële ruimte voorzien. De zinken uitvoering van het nieuwe gedeelte schoot vooral bij de liberaal J. Provoost in het verkeerde keelgat. „Ik denk dat de bevolking van Oostburg ons dit niet in dank zal aanvaar den." Wethouder C. Bolijn- Hertzberger vond dit een zaak van de welstandcommissie. J. Wielakker (PvdA) deelde op zijn beurt mee moeite te hebben met de vertraging in de planvor ming. Dat had volgens hem alles te maken met de mogelijke komst van de winkelketen He- ma en een bank. Wielakker had vernomen dat Hema nu toch weer belangstel ling zou hebben voor vestiging in het pand in het centrum van Oostburg. Volgend jaar ok tober moet het gebouw voltooid zijn. 1997 gepland tijdpad schriftelijke presentatie aan de leden van de partij spreekt hij bovendien onomwonden uit ge deputeerde te willen blijven. „Het provinciale politieke en bestuurlijke werk boeit mij nog dagelijks." De Statenleden De Koster en Bosman willen daarentegen lie ver fractievoorzitter worden. Zij vinden dat zuiverder, omdat de fractievoorzitter beter in staat is de politieke lijn van de partij te bewaken. Nu het be stuur toch een koppeling heeft gemaakt tussen het lijsttrekker schap en de post van gedepu teerde, gaat De Koster die func tie echter 'niet uit de weg'. Overigens heeft Bosman (af komstig uit Oosterland) voor de tweede keer dit jaar ook zijn zinnen gezet op een Kamerzetel Bij de verkiezingen in mei stond hij niet op een verkiesbare plaats en zijn privécampagne mislukte faliekant. Door de val van het kabinet-Balkenende ruikt hij opnieuw zijn kans. Vice-voorzitter F. Lindenberg van het gewest Zeeland van de PvdA is na De Kok (Goes) en De Koster (Rilland) de derde kan didaat-lijsttrekker die op Zuid- Beveland (Krabbendijke) woont. Dat zou hem wel eens extra stemmen kunnen opleve ren. Hij is in tegenstelling tot de andere twee minder 'besmet' door de discussie over de Wes- terschelde Container Terminal. De Kok en De Koster stemden vóór de aanleg van de WCT, ter wijl het verzet daartegen juist op Zuid-Beveland was gecon centreerd. De andere twee kandidaten zijn D. Walvis uit Middelburg en T. Luyendijk, nu nog gemeentese cretaris van Axel, dat na de herindeling samengaat met Ter- neuzen en Sas van Gent. De le den van de PvdA hebben een schriftelijke presentatie ont vangen van de kandidaat-lijst trekkers. Die stellen zich ook persoonlijk voor op twee bijeenkomsten in Middelburg (4 november, 19.30 uur, Schouwburg) en Biervliet (5 november, 19.30 uur, Gentse Poort). Medio november wordt de lijsttrekker gekozen. Lunchcafé Stadhuis in Goes is één van de Zeeuwse deelnemers aan de actie voor War Child. foto Willem Mieras GOES - In Zeeland deden gisteren veertien horecagelegenheden mee aan Feast for Peace, een landelijke inzamelingsactie ten bate van War Child. De actie was gepland op 10 oktober, maar dit ging niet door in verband met het overlij den van prins Claus. War Child steunt met projecten kinderen in oorlogsgebieden. Over het hele land verspreid waren er enkele honderden deelnemers. De Zeeuwse deelname kwam van zes hore caondernemers uit Terneuzen, één uit Axel, drie uit Philippine, één uit Middelburg en drie uit Goes De deelnemers hebben de keuze: óf ze storten een (vastgesteld) be drag, óf ze staan een minimum van tien pro cent van het daginkomen af. R. Spelier van Lunchcafé Stadhuis in Goes is één van de Zeeuwse deelnemers: „Je krijgt als ondernemer wel vaker aanvragen voor goede doelen en dan moet je een keuze ma ken. Ik vind dat War Child heel goed werk verricht en daarom steun ik ze van harte. Bovendien doen ze alles op non-profit basis en laten ze onderbouwd zien wat ze doen", aldus Spelier. Vorig jaar werd 113.000 euro ingezameld en van dit geld wordt een jaar lang een project muziektherapie voor oorlogskinderen in Bosnië gefinancierd. MIDDELBURG - Het plan van Delta om concurrent Remu over te nemen is voor de provincie als grootaandeelhouder re den een extra vergadering te beleggen. De Statencommissies voor algemeen bestuur en economie komen op vrijdagmorgen 1 november om negen uur in de Statenzaal bijeen om over het voornemen te spreken. De provincie bezit de helft van alle aandelen in Delta. De an dere helft is eigendom van de Zeeuwse gemeenten. De aan deelhouders hebben de directie van Delta enkele jaren gele den meer bevoegdheden gegeven, in ruil voor een hogere winstuitkering. Voor uitzonderlijke plannen waar veel geld mee gemoeid is, blijft echter de toestemming van de aandeel houders nodig. Hoeveel voor de overname van Remu op tafel gelegd moet worden, is niet bekend. Meer energiebedrijven, waaronder Eneco en Nuon, zijn geïnteresseerd in het Utrecht se bedrijf. Medio november moet een bindend bod uitge bracht worden. Remu wil voor het einde van het jaar de over name afronden. BORSSELE - De Explosieven Opruimingsdienst (EOD) heeft de zoektocht naar bommen aan de zuidkant van de Monster- weg in Borssele gestaakt. In een gebied van zestig bij,zestig meter, dat millimeter voor millimeter tot op een diepte van tien meter is onderzocht, zijn geen aanwijzingen gevonden dat er in 1944 bommen en blindgangers zijn gevallen, zoals een inwoner van Borssele dacht te hebben gezien. Kraters en scherven ontbreken. Burgemeester en wethouders van Borsele, die al een vermo gen kwijt zijn aan de zoekactie tot nu toe, hebben besloten een EOD-advies op te volgen en de speurneuzerij te staken. De aanleg van een fietspad langs de Monsterweg en het verleggen van sloten, werken die al anderhalve maand vertraging heb ben opgelopen, kunnen nu worden voortgezet. Het aanvanke lijke plan om een hele hectare te onderzoeken, is bij gebrek aan aanwijzingen verlaten. KAPELLE - Bij een kop-staartbotsing op de autosnelweg A5 8 ter hoogte van Kapelle zij n woensdagavond twee 3 9-j ari- ge vrouwen uit de gemeente Tholen licht gewond geraakt. Ze reden met hun auto op de zuidelijke baan toen ze van achter werd aangereden door een 39-jarige automobilist uit de ge meente Reimerswaal. Na enkele keren te zijn rondgeslingerd, kwam hun wagen op de linkerrijstrook tot stilstandDe vrouwen zijn overgebracht naar ziekenhuis Lievensberg in Bergen op Zoom. Tegen de veroorzaker van het ongeluk heeft de politie proces-verbaal opgemaakt. GOES - Als gemeenten een vergunning willen afgeven voor een evenement moeten ze ook kijken naar de medische aspec ten die aan zo'n evenement verbonden zijn. Om gemeenten daar een handje bij te helpen is een beleidsregel geneeskundi ge hulpverlening bij evenementen opgesteld. Het gaat om evenementen zoals braderieën, popconcerten, wielerrondes en bijvoorbeeld festivals. Aan die evenementen worden zogenaamde risicopunten toe gekend en bij 'voldoende' punten is inzet van medische onder steuning gewenst. Daarbij gaat het niet alleen om risico's in de sfeer van gevaren, maar ook om zaken als hygiëne. Het alge meen bestuur van de GGD vergadert daar donderdag 7 no vember over. foto Willem Mieras door Ben Jansen GOES - Ze zit als een spin midden in het web. Alle me dewerkers van de NV Westerscheldetunnel iri het kan toor aan de Fruitlaan in Goes komen elke dag minimaal één keer bij haar binnenlopen. De postbakjes voor het personeel van de tunnelmaatschappij staan in de werk ruimte van de secretaresses en dus hebben Conzuela Brink en haar collega's dagelijks contact met iedereen. Zo blijf je op de hoogte. Ook langs andere weg weet Conzuela Brink (32) heel nauwkeurig wat er allemaal omgaat bij de NV Wester scheldetunnel. Ze is secretaresse van directeur Tin Buis en notuleert vergaderingen van de raad van commissa rissen en de aandeelhouders. Ze is begonnen bij het toenmalige Directoraat-Generaal voor de Scheepvaart en Maritieme Zaken (DGSM)Daar kreeg ze te maken met Buis. die als projectleider voor de Schelderadarke- ten tijdelijk de leiding van DGSM op zich nam. „Een plezierige man om mee te werken", luidt haar recensie. „Een baas waar je mee sómenwerkt; niet iemand die je voortdurend de indruk geeft dat hij boven je staat." Nadat deze DGSM in 1993 was opgegaan in Rijkswa terstaat, werd Brink secretaresse van Henk Saeijs, di recteur van Rijkswaterstaat in Zeeland. Die deeltijd baan combineerde ze met de functie van zweminstruc- trice in Vlissingen. Vier jaar geleden kwam Buis de af spraak na die hij en Brink hadden gemaakt toen beiden bij DGSM vertrokken: „Hij zou bellen als hij nog eens een leuke baan voor me had. Zo kwam ze als secretaresse bij de NV Westerschelde tunnel. Deze baan had wel het nadeel dat hij niet zo makkelijk te combineren was met haar activiteiten in het zwembad. Die fascinatie voor het zwemmen is niet vreemd. Jarenlang sleepte Brink bij nationale, Europe se en wereldkampioenschappen zwemmend redden medailles in de wacht. Nadat ze kinderen kreeg, moest ze haar zwemactiviteiten drastisch beperken. Ze geeft nu nog één keer per week les aan kinderen bij de Sta ver- manbrigade. Haar baan bij de NV Westerscheldetunnel wil ze in elk geval niet laten schieten. „Het gaat er hier niet ambte lijk aan toe. De meeste mensen die hier werken zijn ge vraagd om hun capaciteiten, niet vanwege hun rang." Brink is zich ervan bewust dat het bedrijf verandert van een opdrachtgever voor de tunnelbouw naar een ex ploitatiemaatschappij- Voor haar wacht in elk geval een nieuwe taak: ze gaat de personeelsadministratie doen. Aanbrengen van de asfaltlaag op het laatste stukje tunneltracé tussen de Herbert Dowweg en de tunnelinrit zuid. foto Charles Strijd door Wout Bareman TERNEUZEN - De wegenbou wers van Kombinatie Middel plaat Westerschelde (KMW) leggen de laatste hand aan de kunstwerken op de tunnelroute in Zeeuws-Vlaanderen en op Zuid-Beveland. Onder het via duct van de Hoekseweg ter hoogte van Hoek moet nog een betonlaag en vangrail worden aangebracht. En op Beveland worden het viaduct Borsselse- dijk en de ontsluiting van het Sloegebied afgewerkt. Het laatste wegvak tussen het verkeersknooppunt Herbert Dowweg en de tunnelinrit zuid wordt momenteel geasfalteerd. Over twee weken beginnen de asfaltmachines aan 'het grote werk', het aanbrengen van twee asfaltlagen in de tunnelbuizen, eerst in de westbuis en vervol gens ook in de oostbuis. De laatste deklaag wordt in ja nuari gelegd en daarna kunnen belijning, kattenogen en derge lijke worden aangebracht. De dwarsverbindingen zijn, als al les goed verloopt, eind dit jaar helemaal aangekleed. In ver band met de asfalteringswerk- zaamheden worden gevoelige apparatuur zoals camera's, maar ook de hulpposten bij de vluchtwegen volledig ingepakt. Verflaag De hangtrogbrug, onderdeel van de spoorverbinding van Dow Benelux, krijgt een nieuwe verflaag. Een woordvoerster van de NV Westerscheldetun nel: „Bij controle bleek dat het beter kon en daarom wordt het opnieuw gedaan." Het kantoorgebouw aan de zui delijke ingang nadert z'n vol tooiing en ook het tegelwerk bij de ingang van de tunnel is op een oor na gevild. Het tolplein aan de noordzijde is voor 90 procent geasfalteerd. Daar wordt volop gewerkt aan de inrichting van het bedieningsgebouw. De lift- schachtwanden van de loop brug over de tolpoorten heen zijn geplaatst net als drie span ten voor de brug en twee loop- vloeren. Tussen deBorsselse- dijk en het tolplein is een woud aan lantaarnpalen 'geplant'. En er is ook een begin gemaakt met de voorbereidingen voor de fun dering van de geluidsschermen. In de tunnel is nu ook de tweede spuitrobot bijna in Ellewouts- dijk gearriveerd. Twee weken geleden rondde robot Barbara het aanbrengen van de hittewe- rende bekleding in de westbuis al af, naar verwachting is robot Letsje dit weekeinde klaar in de oostbuis. door Ben Jansen GOES - Sinds begin deze maand beschikt de NV Westerschelde tunnel over een afdeling klan tenservice. De - voorlopig - twee medewerkers, Annuska Koster en Harmen Flipse, zijn aan de slag gegaan op de dag dat de tunnelexploitant de tarieven voor een passage onder de Wes terschelde publiceerde. Ze ge ven antwoord op vragen die on der de toekomstige gebruikers van de tunnel leven. De telefoon in het werkvertrek van Koster en Flipse in het kan toor van de NV Westerschelde tunnel aan de Fruitlaan in Goes heeft nog niet echt roodgloeiend gestaan. Na de bekendmaking van de tunneltarieven zijn een stuk of 25 telefoontjes binnen gekomen via het nummer van de klantenservice (0900- 235886635). De meeste opmer kingen kwamen nog per e-mail binnen (op het adres info@wes- terscheldetunnel.nl). Volgens Flipse waren de reacties over het algemeen informatief van aard. Over het tarief voor de voertuigencategorie 1 (perso nenauto's en motoren) kwam geen enkele klacht binnen. Meer moeite hebben sommige toe komstige tunnelklanten met de tarieven voor grotere voertui gen. Zo wilden nogal wat eige naars van kloeke bestelwagens en kleine kampeerauto's weten of het wel klopte wat ze in de krant hadden gelezen. De opzet waarvoor de NV Westerschelde tunnel heeft gekozen, kan bete kenen dat zo'n voor zo'n voer tuig nu bij de veerboot het tarief voor personenauto's moet wor den betaald, terwijl volgend jaar bij het tolhuisje van de tun nel een bedrag in rekening wordt gebracht dat overeen komt met het tarief voor kleine vrachtwagens. Vriendelijkheid „We leggen dan uit hoe de tarie ven zijn samengesteld" vertelt Koster. „Dat is meestal vol doende. De beide medewerkers van de klantenservice zijn gese lecteerd op grond van commu nicatieve vaardigheden, oplos singsgericht denken en klant vriendelijkheid. Begin decem ber komen er twee collega's bij die ook aan al deze eigenschap pen voldoen. Dan begint de NV Westerscheldetunnel met de werving van abonnementhou ders. Hoofd dienstverlening Nancy Vinke verwacht dat te gen die tijd veel vragen over de manier waarop het bij dat abon nement behorende elektroni sche kastje kan worden verkre gen. Voertuigen met zo'n kastje krijgen een korting van 25 pro cent op de standaardtarieven. Voorlopig maken toekomstige klanten het Koster en Flipse nog niet moeilijk. Er was tot dusver maar één echt lastige vraag. Flipse: „Iemand wilde weten wat er over dertig jaar, wanneer de tol van de tunnel wordt be ëindigd, met de tolhuisjes gaat gebeuren. Daar kon ik nog even geen antwoord op geven." OVEZANDE- De NV Westerscheldetunnel heeft de bewoners van een aantal dorpen in de ge meente Borsele uitgeno digd voor een begeleid be zoek aan het werk. Dat is volgens een woord voerster gedaan om de mensen enigszins tege moet te komen in de over last die ze tijdens de werkzaamheden hebben gehad. Vooral aan de Bor- selse kant van de tunnel hebben omwonenden ge ruime tijd te kampen ge had met omleidingen en afsluitingen van wegen, meer dan aan de zuidelij ke kant, volgens de woordvoerster. De uitno diging geldt voor bewo ners van Baarland, Oude- lande, Ellewoutsdijk, Driewegen. Ovezande, 's Heerenhoek, Borssele en Nieuwdorp. Ze zijn huis- aan-huis aangeschreven en moeten zich van te vo ren melden als ze op de uitnodiging in willen gaan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 13