Corus vangt 861 miljoen euro Licht en geluid zijn nergens hetzelfde Gouden handdruk vereist rekenwerk nu overal te koop A44 onder handen Akkoord met Pechiney over verkoop aluminiumdivisie Groene stroom is Spaar Select hield vitale info achter profijt het bedrijf De markt voor groene energie is vrij. Iedereen kan een contract afsluiten met een leverancier naar keuze. De strijd om de consument is losgebar sten. Met boodschappen of handdoeken als lokker tjes. door Joris Roes DEN BOSCH - Woordvoerster José Mes van Albert Heijn is eer lijk. „Wij zijn een commerciële organisatie. Het milieu is niet onze hoofddoelstelling. Maar als we het milieu kunnen helpen door klanten over te halen groe ne stroom te nemen doen we dat graag." Dus verkoopt Albert Heijn net als bijvoorbeeld Me gapool, telefoonketen Teil Me en Shell tegenwoordig ook groe ne stroom. Enigszins wonderlijk is het wel om groene stroom-aanbiedin- gen tegen te komen in de schap pen tussen de aardappelen en telefoons. „Wij kijken steeds hoe wij het leven van onze klan ten makkelijker kunnen maken. Omdat de markt overstelpt wordt met aanbieders, hebben wij voor onze klanten gekeken welk energiebedrijf de beste prijs-kwaliteitsverhouding biedt. Dat is in onze ogen Nuon", verklaart Mes. Klanten helpen of niet, de super probeert zelf uiteraard ook goed garen te spinnen bij de actie. Mensen die via Albert Heijn overstappen op groene stroom krijgen een bon van dertig euro, uiteraard te besteden bij Albert Heijn. „We proberen er natuur lijk klanten aan over te hou den", aldus Mes. De energiemarkt is tegenwoor dig vrij. De strijd om de klant woedt in alle hevigheid. Ener giebedrijven gaan met Albert Heijn en andere winkelketens in zee om zo behalve groene stroom een extraatje te kunnen bieden. Ook bij Megapool kan de klant overstappen op groene stroom, van Eneco Energie. Megapool biedt nog meer dan Albert Heijn. Klanten die minimaal 150 euro in de winkel besteden én een ecostroom-contract slui ten, krijgen vijftig euro kassa korting. Volgens Megapool is het heel logisch dat de winkel ook stroom aanbiedt. 'Huishou delijke apparatuur en consu mentenelektronica nemen na melijk een groot deel van uw stroomverbruik voor hun reke ning', aldus Megapool. Het aanbod van Groene Shell Stroom steekt daar povertjes bij af. Wie bij telefoonketen Teil Me een contract voor Groene Shell Stroom afsluit, krijgt twee 'luxe douchelakens'. Als alternatief cadeau wordt 10 euro korting op de eerste jaarrekening geboden. Aantrekkelijker lijkt het om in dezelfde winkel Ecostroom van Eneco Energie aan te schaffen. Wie dat doet, ontvangt een so- larpanel ter waarde van 27,20 euro. Daarmee kunnen onder meer batterijen en mobieltjes opgeladen worden. Korting Shell en de Rabobank hebben samen een aanbieding. Leden van de bank die overstappen op groene stroom van Shell krijgen een korting van 25 euro op hun eerste jaarrekening. Daarnaast kunnen ze sparen in het Rabo bank Duurzaamheidsfonds. Shell maakt 50 eurocent over naar het fonds voor iedere tank beurt die deelnemende Rabo- bankleden doen. Van het geld worden milieudoeleinden ge steund. Shell probeert zo de bij na 1 miljoen leden van de bank aan zich te bindenHet bedrijf is naast de traditionele energiebe drijven als Nuon en Essent sinds maart op de Nederlandse markt actief als aanbieder van groene stroom. De consumentenbond vindt de strijd tussen de energieleveran ciers 'alleen maar positief'. „Onze bedoeling was dat de energiemarkt open zou worden zodat consumenten zelf een aanbieder kunnen kiezen", al dus een woordvoerder. „Dat is gebeurd. Het moest voordelen voor de consument opleveren en dat doet het zo." GPD LISSE - Boven de A44 bij Lisse wordt hard gewerkt aan de aanleg van een viaduct voor het tracé van de hogesnelheidslijn (HSL) naar Parijs. Daarvoor is de weg twee weken lang afgesloten voor het verkeer. Tevens wordt gewerkt aan het wegdek en nieuwe vangrails voor de bijna zeventig jaar oude snelweg. Op maandag 28 oktober moet de weg weer open zijn voor het verkeer. foto Juan Vrijdag/ANP donderdag 24 oktober 2002 van onze redactie economie IJMUIDEN - Het Brits-Neder landse staalconcern Corus ver koopt het grootste deel van zijn aluminiumdivisie voor 861 mil joen euro aan Pechiney. Corus maakte gisteren bekend dat het daarover een principe-akkoord heeft bereikt met het Franse concern, de op drie na grootste aluminiumproducent ter we reld. De werkelijke opbrengst valt 110 miljoen lager uit, omdat Co rus pensioenverplichtingen voor het personeel van de ver kochte onderdelen, gezamenlijk 4750 werknemers in vooral Bel gië en Duitsland, moet reserve ren. De resterende 750 miljoen euro gebruikt het concern om zijn schulden te verminderen en de balans te versterken. De verkoop heeft geen betrek king op de smelterijen in Delf zijl en het Duitse Voerde. Die blijven tot Corus behoren totdat lopende onderhandelingen met potentiële kopers zijn afgerond. Analisten hadden al verwacht dat de interesse van Pechiney hierin gering was. „Het bedrijf richt zich meer op de eindproductie van alumini um. Bovendien heeft het zelf voldoende smeltcapaciteit", al dus een analist van Delta Lloyd. Hij noemt de overnameprijs overigens 'niet slecht'. „Er is naar boekwaarde betaald." Corus zette de aluminiumdivi sie in maart van dit jaar te koop. Pechiney was van meet af aan een van de belangrijkste gega digden. Twee weken geleden be richtte de Duitse zakenkrant Handelsblatt nog dat Pechiney ongeveer 600 miljoen pond ster ling (950 miljoen euro) zou wil len betalen. Staalactiviteiten Corus besloot de divisie te ver kopen, nadat een poging om de Duitse aluminiumproducent VAW over te nemen was mislukt. Het concern zag toen geen mo gelijkheden meer uit te groeien tot een belangrijke onderne ming in de aluminiummarkt en ging zich concentreren op de staalactiviteiten. Het Franse Pechiney behoort met de gigan ten het Amerikaanse Alcoa en het Canadese Alcan en met het Noorse Norsk Hydro tot de vier wereldspelers in de sterk gecon centreerde aluminiumsector. De verkochte divisie heeft ver werkingsbedrijven in Duits land, België, Canada en China en had vorig jaar een omzet van 1,55 miljard euro. Afnemers ko men onder meer uit de vlieg tuig- en auto-industrie en uit de bouwsector. Corus ontstond in 1999 door een fusie tussen British Steel en Hoogovens. Het concern ver kocht in augustus al zijn belang van 20 procent in de Canadese aluminiumsmelter Alouette voor 165 miljoen dollar. Koper daarvan was Alcan. De verkoop moet nog worden goedgekeurd door de onderne mingsraden. De centrale onder nemingsraad (COR) in Neder land zet kanttekeningen bij de verkoop. Zorgelijk Volgens de ondernemingsraad verkoopt Corus de aluminium- tak wegens de financiële situa tie en niet omdat Corus de alu- miniumactiviteiten niet meer kan uitbouwen. Drie jaar na de fusie verkeert Corus nog steeds in een 'uitermate zorgelijke fi nanciële positie', aldus de COR. De ondernemingsraad vraagt daarom harde garanties voor de werkgelegenheid in Nederland. De raad waakt ook over de 150 werknemers die in IJmuiden on derzoek doen naar aluminium en bepleit waarborgen voor him toekomst. De centrale ondernemingsraad wil verder dat Corus blijft in vesteren in de overblijvende staaldivisie in IJmuiden. FNV- bestuurder J. Duijnhoven sluit zich daarbij aan. „Het goed draaiende Nederlandse deel van Corus mag niet worden leegge zogen om de financiën van Co rus op orde te brengen." Voor de nog niet verkochte smelterijen wil de COR volgens voorzitter F. van Wieringen le veringscontracten, 'zodat ze zeker zijn van afzet van hun producten'. Bij de smelterijen werken ongeveer 1000 mensen. Bruidsschat CNV Bedrijvenbond denkt dat Corus 'het tafelzilver' verkoopt om boekhoudkundige redenen. „Natuurlijk zullen de cijfers van Corus in 2002 en 2003 door de verkopen worden opgekrikt, maar van een beter operationeel resultaat is nog geen sprake", meent de bond. Bestuurder A. Bot stelt dat de werknemers in Delfzijl nog steeds onzeker zijn over hun toekomst. Ook Duijn hoven maakt zich daar zorgen over. Hij wil garanties voor de werkgelegenheid van het perso neel. „Desnoods moeten ze een bruidsschat meekrijgen bij een eventuele verkoop." ANP BREDA - Spaar Select heeft cruciale informatie achterge houden over zijn financiële positie. Dat zegt advocaat mr. L. Deterink van het Belgische vastgoedbedrijf Regent Estate Holdings. Dat vastgoedbedrijf besloot vo rige week terug te komen op een overeenkomst met Spaar Select over het nieuwe hoofdkantoor van het financiële adviesbu reau. Spaar Select vecht deze beslissing aan in een kort ge ding. Dat dient dinsdag voor de president van de rechtbank in Breda. Volgens Deterink ontdekte Re gent na het sluiten van het con tract dat Spaar Select over de eerste zes maanden van dit jaar een verlies van 8,7 miljoen euro heeft geleden. Spaar Select hield tot dan toe vol dat er niets aan de hand was. De financiële dienstverlener ontkent de beweringen van Deterink. Volgens Spaar Select bedroeg het verlies over de eer ste helft van 2002 2,2 miljoen euro. Opgepompt Spaar Select stelt dat Deterink de cijfers verkeerd heeft beoor deeld. Hij zou een meevaller van 6,5 miljoen als tegenval ler hebben gezien, waarmee Spaar Select resultaten van vo rige jaren zou hebben 'opge pompt'. Spaar Select vindt dat zijn 'eer en goede naam' is aan getast. De overeenkomst tussen de twee partijen hield in dat Regent voor 31 miljoen euro de in aanbouw zijnde Spaar Select University zou overnemen, een nieuw opleidings- en kantorencom plex in Etten-Leur. Spaar Se lect zou het gebouw dan voor 25 jaar huren van het Belgische be drijf. „Regent kan het gebouw niet zomaar aan anderen verhuren, want het is speciaal voor Spaar Select gebouwd", aldus Dete rink. Spaar Select zit nu in geldnood. Het bureau had erop gerekend dat Regent op 15 oktober 10 procent van de koopsom zou be talen en het restant voor 29 no vember zou voldoen. Met dat geld wilde het adviesbureau een reorganisatie bekostigen en de bouwer van het nieuwe hoofd kantoor, Hurks Bouw uit Eind hoven, betalen. Hurks heeft de bouw, waarin al 16 miljoen euro is gestoken, in middels stilgelegd. ANP door Brenda van Dam Of het nu vanwege een reor ganisatie is of door een fail lissement, steeds meer mensen krijgen er in deze tijd mee te ma ken: ontslag. Wanneer de werk gever daar een schadeloosstel ling - een afvloeiingsregeling of een gouden handdruk - tegen over stelt, zal dit het financiële leed enigszins kunnen verzach ten. Een gouden handdruk is be doeld als compensatie voor de misgelopen inkomsten, nu en in de toekomst (er wordt immers minder pensioen opgebouwd). Dat kan een bedrag ineens zijn of een periodieke uitkering. De werkgever en de werknemer kunnen samen tot een overeen stemming komen of er is middels een sociaal plan of via de CAO een geldende re geling. Daarnaast kan de rech ter een schadeloosstelling toe wijzen. Vrijwel altijd zal er sprake zijn van onderhandelin gen tussen werkgever en werk nemer. In de loop der jaren is een aantal systemen en formules ontwik keld om de hoogte van het bedrag te kunnen bepalen. Wanneer de rechter de gouden handdruk vaststelt, maakt deze gebruik van de zo geheten kan- tonrechtersformule. Deze for mule wordt ook in andere geval len het meest gebruikt. Formule De kantonrechtersformule wordt ook wel de ABC-formule genoemd. Daarbij staat A voor het gewogen aantal dienstjaren bij de betreffende werkgever. Elk dienstjaar tot en met de leef tijd van 39 jaar geldt voor 1 maand; die tussen 40 en 49 jaar voor 1,5 en boven het 50e jaar tellen ze voor 2 maanden. De B staat voor de beloning per maand. Alleen de vaste loon componenten mogen worden meegenomen. Dus wél een vaste 13e maand, niet een variabele winstdeling. De letter C is een correctiefac tor. Deze kan variëren van 0,5 tot 2. Wanneer de werknemer zelf reden tot ontslag heeft ge geven, zal de factor lager dan 1 zijn. Is de werkgever verwijt baar, dan valt de factor hoger uit. De formule A x B x C geeft dan het bruto bedrag waar men recht op kan hebben. Wie niet zelf wil of kan rekenen, kan voor een indicatie naar de internetsite www.uwgouden- handdruk.nl gaan.. Financieel adviseur Leo Zwijnenburg, een van de initiatiefnemers, bena drukt dat de rekenmodule op de pagina slechts het startpunt is. „Met name de correctiefactor kan uiteindelijk anders uitpak ken dan verwacht", aldus Zwij nenburg. Onderhandelen De ABC-formule houdt boven dien geen rekening met secun daire of variabele arbeidsvoor waarden, zoals een auto van de zaak, bonussen, gratificaties en dergelijke. „Dat zou dan een punt van onderhandeling kun nen zijn", stelt hij. Werkgevers die daar de middelen voor heb ben, willen de zaken veelal graag in korte tijd afhandelen. Daar is immers zowel de conti nuïteit als de goede naam van de onderneming mee gebaat. Gedwongen ontslag is een heel complex en bovendien heel emotioneel onderwerp. Zwij nenburg adviseert dan ook niet te aarzelen om juridische hulp in te schakelen, zeker niet wan neer er sprake is van frictie met de werkgever. Dat kan bijvoor beeld door gebruik te maken van de rechtsbijstandsverzeke- ring of door een advocaat gespe cialiseerd in het arbeidsrecht in de arm te nemen. Werknemers zelf doen er bovendien goed aan om vanaf het allereerste gesprek een dossier aan te leggen, zodat ze alle gemaakte afspraken zwart op wit hebben. Essentieel is ook dat men niet zonder slag of stoot akkoord gaat met het ontslag om het recht op een WW-uitkering vei lig te stellen. En om al tijdig contact op te nemen met het Centrum voor Werk en Inko men, die de WW-uitkering uit betaalt. GPD Meer informatie: De Gouden Handdruk in kort be stek, een zeer informatief boekjevan Vereniging Consument Geldza ken. Het boekje is te bestellen door overmaking van EUR 7,95 (voor niet-leden) op postbankrekening 5587017 o.v.v. gouden handdruk De vereniging is te bereiken op www- .geldwijs.nl of via 020 684 90 55. www.uwgoudenhanddruk.nl In- temetpagina met rekenmodules om gouden handdruk en hoogte en duur van een WW-uitkering te berekenen. Ook informatie over ontslag en de wijze waarop een gouden handdruk kan worden aangewend. door Inge Heuff BURGH-HAAMSTEDE - Kwa litatief goed geluid en mooi licht zijn essentieel voor een disco theek en de meeste cafés. Maar ook hotels en restaurants willen te harde of schelle muziek en verkeerd geplaatste spotjes ver mijden. Professionele hulp is geen overbodige luxe en steeds meer mensen in de horeca besef fen dat. Tot genoegen van Sound de-Light in Burgh-Haamstede: deskundigen op het gebied van geluid en licht in de breedste zin van het woord. Sound de-Light bestaat uit drie pijlers: verkoop en verhuur van geluid- en lichtinstallaties en showproducties. Wie als café baas of discotheekeigenaar een geluidsinstallatie zoekt, moet eigenlijk weten hoe het geluid klinkt in zijn eigen ruimte. Niets is zo verraderlijk als de akoes tiek van een gebouw. „Wat bij ons in de showroom fantastisch klinkt, kan in die bewuste discotheek wel eens een heel ander geluid geven", weet Marco de Vrieze. Samen met zijn broer Lennert en Anton Krijnse-Locker vormt hij de vennootschap van Sound de- Light. „Het is bij ons mogelijk de installatie een weekeinde op proef te hebben. Dat levert wel eens verrassende geluiden op." De geluid- en lichtinstallaties van Sound de-Light zitten in het hogere segment van de pro fessionele apparatuur. „Het be tekent voor ons flink wat extra werk en tijd, maar hierdoor krijgt de klant wel duidelijk te horen en te zien wat onze instal laties doen in zijn zaak", verklaart Lennert. „En dat voorkomt achteraf ontevreden heid." Voor restaurants en hotels geldt de noodzaak van een goed ge luid en licht wat minder. Len nert: „Daar is het vooral een op tisch verhaal. De luidsprekers en spots moeten er goed uitzien, liefst in een kleur passend bij het interieur. En er mag geen snoertje te zien zijn." Toch is het ook in die zaken van belang dat er een goed geluid uit de passende luidspreker komt. Schelle tonen maken een diner- tje een stuk minder aangenaam „De kwaliteit van geluid is heel belangrijk in hoe je de muziek ervaart", legt Lennert uit. „Daarom kom je de ene zaak uit met tuitende oren, terwijl je in het andere café met net zoveel decibellen geluid toch zonder problemen een gesprek kunt voeren." ^Behalve de kwaliteit van het ge Eigenaren Lennert en Marco de Vrieze, Jordi Visbeen en Eric Mes van Sound de-Light in Burgh-Haamstede. luid heeft verstaanbaarheid ook alles te maken met de plaatsing van de luidsprekers. Met een juiste spreiding van het geluid kan de volumeknop over het al gemeen omlaag. Marco: „Je moet de cafés eens de kost geven die de luidsprekers allemaal op de bar gericht hebben. Dan ver staan de mensen achter de bar de bestellingen niet, duurt het werk langer en ontstaan er irri taties." De wensen van de klanten verschillen enorm. Het wed- strijdcentrum Nationaal Bow lingcentrum Schiedam, bij voorbeeld, wilde maar een ding: verstaanbaarheid over de mi crofoon. Maar de bowlingbaan van Port Zélande in Ouddorp wil disco-effecten en muziek die door het lawaai op de baan heen te horenis. En het jeugdcentrum OJC in Vlissingen zocht weer mogelijkheden om zowel een rockband, en disco als een bingo met een installatie te kunnen verzorgen. Ontwikkelingen gaan redelijk snel, maar vaak ook gaat het om aanpassingen van bestaande concepten in plaats van ver nieuwingen. Vandaar dat Naam Sound de-Light Plaats Burgh-Haamstede Opgericht 1993 Aantal werknemers 3 (plus 4 oproepkrachten) Omzet onbekend onlangs een geheel nieuw be drijfspand is geopend op het be drijventerrein in Burgh-Haam stede. Met een uitgebreide showroom en een ruime loods -Voor de opslag van installaties voor de showproducties en de verhuur, kan het bedrijf voorlo pig voort. Lennert de Vrieze heeft, naast zijn HBO Bedrijfskunde de spe cialistische opleiding Sound re inforcement A gevolgd. Broer Marco studeerde informatica, wat van pas komt bij de instal latie en afstelling van de licht- apparatuur en de muziekcom- puters. Marco: „Het installeren van licht en geluid heeft heel lang in de hobbysfeer gezeten. Maar dat verandert, het wordt een serieuze branche met een CAO, waardoor mensen niet langer achttien uur in touw hoe ven te zijn." Karaoke Dat harde werken gebeurt voor al bij de showproducties en de begeleiding van vier bands. Hiermee trekt Sound de-Light door heel Nederland. De show producties omvatten onder meer drive-in shows en karao ke. Voor bruiloften en feesten kan de muziekkeuze aan een thema worden opgehangen. „Het is afwisselend en leuk werk, maar ook zwaar", vindt Marco de Vrieze. „Ga maar eens foto Dirk-Jan Gjeltema met alle apparatuur naar een strandtent. Dat is veel sjou wen." Wie wil, kan de installaties ook huren. Naast feestende vereni gingen zijn het vooral ook de congrescentra die daar gebruik van maken. Productpresenta ties, vergaderingen, inspraak avonden: daar waar goed geluid van belang is, ligt werk voor Sound de-Light. „Ons werk be staat voor 20 procent uit tech niek en 80 procent uit communi catie", weet Lennert. „Als je met de band binnenkomt, schrikt menig bareigenaar van de hoe veelheid kisten. Dus moet je uit leggen waar die komen te staan en dat het gros weer leeg de vrachtauto ingaat." Die communicatie is ook nodig om ervoor te zorgen dat het aan tal decibellen acceptabel is voor iedereen De volumeschuif hoeft met altij d vol openvinden de broers. Geluid is zo afhanke lijk van omgevingsfactoren, dat moet elke keer opnieuw bepaald worden. „Of je het geluid voor de Havendagen in Zierikzee verzorgt of voor het straatvoet baltoernooi in Rotterdam, het is nooit hetzelfde."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 19