Mary werd zelf levenslied PZC Daphne Bunskoek zoekt scherpte op Vergeet mij niet: verhalen over Zangeres zonder Naam woensdag 23 oktober 2002 Advertentie door Monique Brandt HILVERSUM - Het oeuvre van Rietje Bey, alias Mary Servaes, alias de Zangeres zonder Naam (1919 - 1998) spreekt voor zich zelf. De Koningin van het Le venslied was geen vrouw voor de gulle lach of voor de zonnige meezinger, al scoorde ze in 1969 een hit met het opzwepende Mexico-ho. Het handelsmerk van de zangeres was juist die snik in haar stem, haar tranen trekkers over de zwakken, over verstoten kinderen, treurende maagden, eenzame straatmade lieven, gebroken harten en mis handelde moedertjes. Het lied Het leven is een tranendal, dat ze samen met Johnny Hoes zong, staat dan ook voor al het leed dat ze vertolkte. In de documentaire Vergeet mij niet: verhalen over de Zangeres zonder Naam, weet regisseur Michiel van Erp de tragiek die ook het privé-leven van de zan geres beheerste, treffend vast te leggen. De film gaat vooral over de laatste jaren van haar leven, symbolisch verbeeld door haar witte Mercedes die geluidloos door weidse landschappen zoeft. De oneindige tournee van Mary wordt toegelicht door de kleine groep intimi die haar de laatste jaren van haar leven bijstond in haar eenzaamheid: de huis houdster en de paar fans van wie ze steeds afhankelijker werd na de dood van haar man Sjo in 1990. Vriend Jan betreurt het nog steeds dat hij toen niet bij haar is ingetrokken, een an der koestert de haarspeld met de haren van Mary er nog in. Twee fans die zich destijds uitbundig lieten fotograferen met hun in middels zwaar demente idool, praten nog vol ontzag over de 'rijke' maaltijden die ze pleegde te nuttigen bij de plaatselijke Chinees. Volgens Van Erp stond Maiy Servaes zeker in die laatste pe riode buiten de werkelijkheid. „Ze zong over emoties van an deren, maar zelf maakte ze ei genlijk niets mee. Ze heeft in haar leven als artiest nooit de tijd gehad om vrienden te vin den. In haar woonplaats Stram- proy kende ze niemand. Ze koos haar vrienden uit haar fans. Als ze Jan naar de supermarkt stuurde, snapte ze niet dat hij een uur weg bleef. Ze wist ge woon niet dat er rijen zijn in su permarkten." Van Erp liep al lang rond met het idee voor de film. Sinds hij de serie Lang Leve maakt, liep hij regelmatig mensen tegen het, lij f die de zangeres hebben gekend. „Daarbij heb ik haar loopbaan al van kinds af aan gevolgd om dat mijn moeder een enorme fan was. Samen keken we naar Op losse groeven. 'Wat heeft ze weer een prachtige jurk aan...', verzuchtte mijn moeder dan. Ze was juist zo bijzonder omdat ze die zingende huisvrouw was, een heel gewone vrouw met een gave. In Nederland is geen ster te vinden die met haar is te ver gelijken: die zo populair is en te gelijkertijd zo gewoon. Frans Bauer misschien. René Froger is een echte ster, die gaat eten in Le Garage. De Zangeres ging gewoon naar de Chinees in Stramproy, dat is toch wat an ders." Platenbaas In de film komt ook Johnny Hoes aan bod, de platenbaas die haar groot maakte, maar bij wie ze eind jaren zeventig met ruzie vertrok omdat hij haar veel geld schuldig zou zijn. Inmiddels werkt hij aan een boek over zijn leven met Maiy. In de film toont hij zich ogenschijnlijk oprecht geëmotioneerd over de roemlo ze neergang van zijn voormalige ster. Van Erp: „Hoes werd als een boosdoener afgeschilderd, maar ik had eigenlijk wel met hem te doen. Weinig journalis tiek misschien, maar toch. Ik ge loof hem als hij zegt dat hij haar loopbaan samen had willen af maken. De zangeres was toch een beetje zijn muze, het draai de niet alleen maar om geld en zaken. Zij was de kroon op zijn werk." In Vergeet mij niet komt de zan geres naar voren als een vrouw die voortdurend met geld bezig was en op een enigszins bere kende wijze met de mensen om haar heen omsprong. „Ik denk dat ze het allemaal niet aankon, het feit dat ze zo populair was. En ik kan me best voorstellen dat je in de war raakt als je zo veel verdient. Daarbij regelde® alles zelf. Het is overigens totaal onduidelijk hoeveel platen nu eigenlijk heeft verkocht steeds kom je andere aantallen tegen." „Mijn fascinatie hangt ook sa- men met al die mysteries. Al dai geld van haar, die miljoenec waarvan niemand weet waarzt zijn gebleven, dat conflict me; Johnny Hoes, in feite is haar he le loopbaan een raadsel. Daar bij klopt het allemaal: het feit dat alles waarover ze zong echi gebeurd was, zelfs de eenzaam heid waarin ze sterft hoort echi bij een smartlapleven. Uitein delijk is ze zelf een levenslied geworden met een heel slechter bitter einde." GPD Nederland 3,20.30 uui De Zangeres zonder naam in Tuin der lasten. door Martin Ruesink HILVERSUM - Ze heeft het dagritme van een warme bak ker, leert snel en voelt zich hap py op haar nieuwe stek. Daphne Bunskoek (28) praat sinds an derhalve maand elke werkdag in Goedemorgen Nederland met gasten over het nieuws en ande re zaken. Verteerbare kost tus sen zeven en negen 's ochtends, met dikwijls een gulle lach. „Op dat tijdstip zijn mensen grappig en ontwapenend." Ze is een paar kilootjes afgeval len, de eerste weken. Puur van de spanning, onwennigheid en een radicaal ander dagritme. „In eerste instantie dacht ik dat er niet zoveel verschil zou zijn tussen kwart over vier opstaan en kwart over zeven, want dat was in mijn ogen ook al heel vroeg. Nu merk ik toch wel dat je echt op tijd naar bed moet. Ik ben bijvoorbeeld te gast ge weest in de uitzending van Beau Rivage, gewoon omdat ik Beau van Ei-ven Dorens een leuke man vind. Dat was niet echt ver standig, want voor je het weet is het twaalf uur, half een 's nachts. Dat merk je echt wel de volgende morgen. Alle begin is moeilijk. Na de slo pende eerste weken, leeft de voormalige TMF-veejay Daph ne Bunskoek nu wat mindêr ge spannen naar elke uitzending toe. „In het begin is werkelijk alles nieuw en ben j e heel gecon centreerd op dingen als de tijd en de volgende aankondiging die je moet doen. Je let dan ook erg op aanwijzingen van de re gie, bijvoorbeeld dat je uitloopt met een gesprek. Na verloop van enkele weken kun je steeds be ter inschatten hoeveel vragen je kunt stellen in een blokje van een paar minuten. Het gaat alle maal wat meer vanzelf. Goedemorgen Nederland is het gezamenlijke rechtstreekse ont- bijtprogramma van de Avro, KRO en NCRV en wordt maan dag tot en met vrijdag van zeven tot negen uur uitgezonden. Daphne ontvangt aan haar ont bijttafel steeds een gast van de dag en praat bovendien met an dere gasten die tussendoor kort aanschuiven. Het programma wordt meerdere keren onder broken door bulletins van het Journaal en het Sportjournaal. Vanaf kwart over acht wordt het eerste deel van het programma herhaald, waarna Daphne te gen negen uur de show weer rechtstreeks afsluit. Hoewel haar zelfvertrouwen groeit, waakt Daphne voor al te veel tevredenheid. Lachend: „Ik moet erop letten dat ik rustig praat en niet al te veel ga rate len. Mijn gedachten gaan nog wel eens sneller dan mijn mond aankan." Bijna dagelijks evalueert ze de uitzending met haar baas van producent TvBv, programma maker Jeroen Pauw. „De ene uitzending gaat beter dan de an dere. Hoewel Jeroen heel tevre den is, vindt hij soms dat'ik me zelf vooraf nog duidelijker moet afvragen wat ik precies van een gast wil weten, zodat het ge sprek niet te veel los zand wordt." Scherper Ze mag van zichzelf af en toe wat scherper worden en duide lijker laten merken wat ze zelf van een onderwerp vindt. Toch vindt Daphne dat Goedemorgen Nederland geen podium voor journalistieke kruisverhoren mag worden. „We maken een licht informatief programma. Dat is de opdracht die we van de omroepen hebben gekregen." Elke vergelijking met het eerder dit jaar opgedoekte KRO's Ont bijt TV gaat dan ook mank. „Di rect na de eerste uitzending van Goedemorgen Nederland kre gen we een vrij negatieve re censie, waarin stond dat het al lemaal prietpraat was, vergele ken bij Ontbijt TV. Ik vind het niet zo fair om een dagelijks rechtstreeks programma op de allereerste aflevering af te reke nen. Je bent dan al blij als het technisch allemaal is gelukt. Maar wat ik veel vervelender vind, is dat sommige bladen schreven dat ik ruzie zou heb ben met Jeanne Kooijmans (pre sentatrice van Ontbijt TV, red.' Dat is echt flauwekul. Jeanneen ik werken beiden mee aan Ook dat nog! en we kunnen prima met elkaar opschieten." Pittig De geboren en getogen Almelo se bivakkeert van zondagavond tot en met vrijdag in Hilversum, de weekeinden brengt ze door bij haar vriend in het Drentse Erica. Een pittig schema, zeker omdat Daphne op vrijdag nog eens opnamen draait voor Ook dat nog!. „Ik ga in ieder geval door tot 26 juni volgend jaar. Dan kijk ik wel of ik een geeste lijk wrak ben geworden." Ze heeft het dus te druk om mee te draaien in het Gooise circuit van feestjes, gala's en filmpre mières. Niet dat het veel uit maakt. „Als ik wel de tijd had, zou er ik nog niet vaak naar toe gaan, omdat het niet bij me past Dat zal wel met oostelijke nuch terheid te maken hebben. Ik ben ook wel eens gevraagd in een zaal een forum of discussie tf leiden. Ik zei dan ja, vooral om dat ik me vereerd voelde. Als hel zover was, kwam ik er dan ach ter dat ik me doodongelukkig voelde. Dat doe ik dus niet meer Ik heb geleerd om dicht bij mijn gevoel te blijven." GPD Daphne Bunskoek: „Ik moet erop letten dat ik rustig praat en niet al te veel ga ratelen." foto Rutger Muijen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 8