Mary werd zelf levenslied
PZC
Daphne Bunskoek zoekt scherpte op
Vergeet mij niet: verhalen over Zangeres zonder Naam
woensdag 23 oktober 2002
Advertentie
door Monique Brandt
HILVERSUM - Het oeuvre van
Rietje Bey, alias Mary Servaes,
alias de Zangeres zonder Naam
(1919 - 1998) spreekt voor zich
zelf. De Koningin van het Le
venslied was geen vrouw voor
de gulle lach of voor de zonnige
meezinger, al scoorde ze in 1969
een hit met het opzwepende
Mexico-ho. Het handelsmerk
van de zangeres was juist die
snik in haar stem, haar tranen
trekkers over de zwakken, over
verstoten kinderen, treurende
maagden, eenzame straatmade
lieven, gebroken harten en mis
handelde moedertjes. Het lied
Het leven is een tranendal, dat
ze samen met Johnny Hoes
zong, staat dan ook voor al het
leed dat ze vertolkte.
In de documentaire Vergeet mij
niet: verhalen over de Zangeres
zonder Naam, weet regisseur
Michiel van Erp de tragiek die
ook het privé-leven van de zan
geres beheerste, treffend vast te
leggen. De film gaat vooral over
de laatste jaren van haar leven,
symbolisch verbeeld door haar
witte Mercedes die geluidloos
door weidse landschappen
zoeft.
De oneindige tournee van Mary
wordt toegelicht door de kleine
groep intimi die haar de laatste
jaren van haar leven bijstond in
haar eenzaamheid: de huis
houdster en de paar fans van
wie ze steeds afhankelijker
werd na de dood van haar man
Sjo in 1990. Vriend Jan betreurt
het nog steeds dat hij toen niet
bij haar is ingetrokken, een an
der koestert de haarspeld met de
haren van Mary er nog in. Twee
fans die zich destijds uitbundig
lieten fotograferen met hun in
middels zwaar demente idool,
praten nog vol ontzag over de
'rijke' maaltijden die ze pleegde
te nuttigen bij de plaatselijke
Chinees.
Volgens Van Erp stond Maiy
Servaes zeker in die laatste pe
riode buiten de werkelijkheid.
„Ze zong over emoties van an
deren, maar zelf maakte ze ei
genlijk niets mee. Ze heeft in
haar leven als artiest nooit de
tijd gehad om vrienden te vin
den. In haar woonplaats Stram-
proy kende ze niemand. Ze koos
haar vrienden uit haar fans. Als
ze Jan naar de supermarkt
stuurde, snapte ze niet dat hij
een uur weg bleef. Ze wist ge
woon niet dat er rijen zijn in su
permarkten."
Van Erp liep al lang rond met het
idee voor de film. Sinds hij de
serie Lang Leve maakt, liep hij
regelmatig mensen tegen het, lij f
die de zangeres hebben gekend.
„Daarbij heb ik haar loopbaan
al van kinds af aan gevolgd om
dat mijn moeder een enorme fan
was. Samen keken we naar Op
losse groeven. 'Wat heeft ze
weer een prachtige jurk aan...',
verzuchtte mijn moeder dan. Ze
was juist zo bijzonder omdat ze
die zingende huisvrouw was,
een heel gewone vrouw met een
gave. In Nederland is geen ster
te vinden die met haar is te ver
gelijken: die zo populair is en te
gelijkertijd zo gewoon. Frans
Bauer misschien. René Froger is
een echte ster, die gaat eten in
Le Garage. De Zangeres ging
gewoon naar de Chinees in
Stramproy, dat is toch wat an
ders."
Platenbaas
In de film komt ook Johnny
Hoes aan bod, de platenbaas die
haar groot maakte, maar bij wie
ze eind jaren zeventig met ruzie
vertrok omdat hij haar veel geld
schuldig zou zijn. Inmiddels
werkt hij aan een boek over zijn
leven met Maiy. In de film toont
hij zich ogenschijnlijk oprecht
geëmotioneerd over de roemlo
ze neergang van zijn voormalige
ster. Van Erp: „Hoes werd als
een boosdoener afgeschilderd,
maar ik had eigenlijk wel met
hem te doen. Weinig journalis
tiek misschien, maar toch. Ik ge
loof hem als hij zegt dat hij haar
loopbaan samen had willen af
maken. De zangeres was toch
een beetje zijn muze, het draai
de niet alleen maar om geld en
zaken. Zij was de kroon op zijn
werk."
In Vergeet mij niet komt de zan
geres naar voren als een vrouw
die voortdurend met geld bezig
was en op een enigszins bere
kende wijze met de mensen om
haar heen omsprong. „Ik denk
dat ze het allemaal niet aankon,
het feit dat ze zo populair was.
En ik kan me best voorstellen
dat je in de war raakt als je zo
veel verdient. Daarbij regelde®
alles zelf. Het is overigens totaal
onduidelijk hoeveel platen
nu eigenlijk heeft verkocht
steeds kom je andere aantallen
tegen."
„Mijn fascinatie hangt ook sa-
men met al die mysteries. Al dai
geld van haar, die miljoenec
waarvan niemand weet waarzt
zijn gebleven, dat conflict me;
Johnny Hoes, in feite is haar he
le loopbaan een raadsel. Daar
bij klopt het allemaal: het feit
dat alles waarover ze zong echi
gebeurd was, zelfs de eenzaam
heid waarin ze sterft hoort echi
bij een smartlapleven. Uitein
delijk is ze zelf een levenslied
geworden met een heel slechter
bitter einde." GPD
Nederland 3,20.30 uui
De Zangeres zonder naam in Tuin der lasten.
door Martin Ruesink
HILVERSUM - Ze heeft het
dagritme van een warme bak
ker, leert snel en voelt zich hap
py op haar nieuwe stek. Daphne
Bunskoek (28) praat sinds an
derhalve maand elke werkdag
in Goedemorgen Nederland met
gasten over het nieuws en ande
re zaken. Verteerbare kost tus
sen zeven en negen 's ochtends,
met dikwijls een gulle lach. „Op
dat tijdstip zijn mensen grappig
en ontwapenend."
Ze is een paar kilootjes afgeval
len, de eerste weken. Puur van
de spanning, onwennigheid en
een radicaal ander dagritme.
„In eerste instantie dacht ik dat
er niet zoveel verschil zou zijn
tussen kwart over vier opstaan
en kwart over zeven, want dat
was in mijn ogen ook al heel
vroeg. Nu merk ik toch wel dat
je echt op tijd naar bed moet. Ik
ben bijvoorbeeld te gast ge
weest in de uitzending van Beau
Rivage, gewoon omdat ik Beau
van Ei-ven Dorens een leuke
man vind. Dat was niet echt ver
standig, want voor je het weet is
het twaalf uur, half een 's
nachts. Dat merk je echt wel de
volgende morgen.
Alle begin is moeilijk. Na de slo
pende eerste weken, leeft de
voormalige TMF-veejay Daph
ne Bunskoek nu wat mindêr ge
spannen naar elke uitzending
toe. „In het begin is werkelijk
alles nieuw en ben j e heel gecon
centreerd op dingen als de tijd
en de volgende aankondiging
die je moet doen. Je let dan ook
erg op aanwijzingen van de re
gie, bijvoorbeeld dat je uitloopt
met een gesprek. Na verloop van
enkele weken kun je steeds be
ter inschatten hoeveel vragen je
kunt stellen in een blokje van
een paar minuten. Het gaat alle
maal wat meer vanzelf.
Goedemorgen Nederland is het
gezamenlijke rechtstreekse ont-
bijtprogramma van de Avro,
KRO en NCRV en wordt maan
dag tot en met vrijdag van zeven
tot negen uur uitgezonden.
Daphne ontvangt aan haar ont
bijttafel steeds een gast van de
dag en praat bovendien met an
dere gasten die tussendoor kort
aanschuiven. Het programma
wordt meerdere keren onder
broken door bulletins van het
Journaal en het Sportjournaal.
Vanaf kwart over acht wordt het
eerste deel van het programma
herhaald, waarna Daphne te
gen negen uur de show weer
rechtstreeks afsluit.
Hoewel haar zelfvertrouwen
groeit, waakt Daphne voor al te
veel tevredenheid. Lachend: „Ik
moet erop letten dat ik rustig
praat en niet al te veel ga rate
len. Mijn gedachten gaan nog
wel eens sneller dan mijn mond
aankan."
Bijna dagelijks evalueert ze de
uitzending met haar baas van
producent TvBv, programma
maker Jeroen Pauw. „De ene
uitzending gaat beter dan de an
dere. Hoewel Jeroen heel tevre
den is, vindt hij soms dat'ik me
zelf vooraf nog duidelijker moet
afvragen wat ik precies van een
gast wil weten, zodat het ge
sprek niet te veel los zand
wordt."
Scherper
Ze mag van zichzelf af en toe
wat scherper worden en duide
lijker laten merken wat ze zelf
van een onderwerp vindt. Toch
vindt Daphne dat Goedemorgen
Nederland geen podium voor
journalistieke kruisverhoren
mag worden. „We maken een
licht informatief programma.
Dat is de opdracht die we van de
omroepen hebben gekregen."
Elke vergelijking met het eerder
dit jaar opgedoekte KRO's Ont
bijt TV gaat dan ook mank. „Di
rect na de eerste uitzending van
Goedemorgen Nederland kre
gen we een vrij negatieve re
censie, waarin stond dat het al
lemaal prietpraat was, vergele
ken bij Ontbijt TV. Ik vind het
niet zo fair om een dagelijks
rechtstreeks programma op de
allereerste aflevering af te reke
nen. Je bent dan al blij als het
technisch allemaal is gelukt.
Maar wat ik veel vervelender
vind, is dat sommige bladen
schreven dat ik ruzie zou heb
ben met Jeanne Kooijmans (pre
sentatrice van Ontbijt TV, red.'
Dat is echt flauwekul. Jeanneen
ik werken beiden mee aan Ook
dat nog! en we kunnen prima
met elkaar opschieten."
Pittig
De geboren en getogen Almelo
se bivakkeert van zondagavond
tot en met vrijdag in Hilversum,
de weekeinden brengt ze door
bij haar vriend in het Drentse
Erica. Een pittig schema, zeker
omdat Daphne op vrijdag nog
eens opnamen draait voor Ook
dat nog!. „Ik ga in ieder geval
door tot 26 juni volgend jaar.
Dan kijk ik wel of ik een geeste
lijk wrak ben geworden."
Ze heeft het dus te druk om mee
te draaien in het Gooise circuit
van feestjes, gala's en filmpre
mières. Niet dat het veel uit
maakt. „Als ik wel de tijd had,
zou er ik nog niet vaak naar toe
gaan, omdat het niet bij me past
Dat zal wel met oostelijke nuch
terheid te maken hebben. Ik ben
ook wel eens gevraagd in een
zaal een forum of discussie tf
leiden. Ik zei dan ja, vooral om
dat ik me vereerd voelde. Als hel
zover was, kwam ik er dan ach
ter dat ik me doodongelukkig
voelde. Dat doe ik dus niet meer
Ik heb geleerd om dicht bij mijn
gevoel te blijven." GPD
Daphne Bunskoek: „Ik moet erop letten dat ik rustig praat en niet al
te veel ga ratelen." foto Rutger Muijen