Agressie op spoorlijn neemt toe PZC Giro 860 Borsele ziet af van protest tegen WCT energiezuinige en duurzame woningen ANBO Zeeland op zoek naar jongere ouderen Palingvissers vrezen open verbinding zee en Grevelingen Weer bezoekers in kerncentrale Borssele www.pzc.nl/banen Conducteurs en passagiers ook in Zeeland steeds vaker bedreigd Goes bouwt extreem Gino en de Bulldozeband Tholen informeert taxireizigers "Je kind zal het maar hebben!" Gee,daarom9Ul Giro 860 Hersenstichting Nederland woensdag 23 oktober 2002 door Ron Magnée VLISSINGEN - Het aantal be dreigingen van conducteurs en passagiers op de Zeeuwse spoorlijn is flink toegenomen. Medewerkers van de spoorwe gen meldden in de eerste negen maanden van dit jaar vijftig procent meer mondelinge en fy sieke bedreigingen. Vooral rond het station Vlissingen-Souburg was het de afgelopen tijd dik wijls raak. Even gratis meeliften met de trein naar Vlissingen. Dat is wat een groep jongens waarschijn lijk denkt als ze zaterdagavond de trein willen nemen op station Vlissingen-Souburg. Rond half negen komt de trein piepend tot stilstand. Als de deuren open gaan, springen conducteurs en spoorwegagenten uit de trein. Ze lopen naar de groep en vra gen de jongens om hun kaartjes. „Hebben we niet, die kopen we wel in de trein", is het ant woord. Maar de NS-medewer- kers laten zich niet uit het veld slaan. „Hebben jullie dan ge noeg geld bij je?" Dat blijkt niet zo te zijn. Terwijl de trein ver- door Rob Paardekam KAPELLE - De ANBO-afdelin- gen in Zeeland moeten meer 'jongere ouderen' aantrekken. Mensen uit deze groep, tussen de, pak hem beet, 50 en 65 jaar, zijn bij uitstek geschikt om acti viteiten te organiseren en be stuursfuncties te vervullen. De nijpende situatie werd giste ren in Kapelle besproken tij dens de najaarsvergadering van de overkoepelende Zeeuwse af deling van de ANBO, de bond voor vijftigplussers. Veel lokale afdelingen hebben een ledenbe stand dat voor het overgrote deel bestaat uit mensen van bo ven de tachtig, terwijl jongere mensen juist nodig zijn om de continuïteit te waarborgen. En kele afdelingen worden met op heffing bedreigd, omdat ze geen nieuwe bestuursleden kunnen vinden. Om de wensen van de jongere ouderen in beeld te krij gen, en de bond voor hen wel licht wat aantrekkelijker te ma ken, is onder ruim honderdvijf tig Zeeuwen tussen de 50 en 65 jaar een enquête gehouden. Er blijkt behoefte te zijn aan onder meer computerlessen, leeskrin gen en sportieve activiteiten. Deze zouden vaker in de avond uren moeten plaatsvinden, om dat de jongere ouderen vaak nog werken. Volgens I. van de Rotte van de landelijke ANBO-afdeling moet ook het imago van de bond opgepoetst worden. „We lijken soms wel een bond voor tachtig plussers. Op die manier is het moeilijk jongere mensen aan te trekken." Een nieuwe huisstijl is een eerste stap op weg naar een jongere uitstraling. Voorzitter L. Velthuijsen van de Zeeuwse bond riep de lokale ANBO-bestuurders op, htm best te doen jonge senioren aan te trekken. Volgens haar zijn er best mensen die iets mee willen organiseren en op termijn wel licht een bestuursfunctie kun nen vervullen. „Er moet iets ge beuren", aldus Velthuijsen. „Anders is het gedaan met som mige afdelingen." Het samen voegen van lokale bonden is volgens haar geen optie, omdat de onderlinge verschillen te groot zijn. In Zeeland zijn mo menteel achtduizend senioren lid van een ANBO-afdeling. door Rolf Bosboom GOES - De gemeente Goes wil serieus werk blijven maken van duurzaam bouwen. Daarom voert zij een aantal maatregelen in die verder gaan dan het pak ket dat in de provincie is afge sproken. Ook komt er een nieuw voorbeeldproject, ditmaal in de nieuwbouwwijk Ouverture. De Zeeuwse overheden, de bouwwereld en de Zeeuwse Mi lieufederatie sloten in 1996 een convenant over duurzaam bou wen, waarbij het vooral gaat om het gebruik van materialen die het milieu minder belasten, het beperken van het (bouw)afval en het energiezuiniger maken van huizen. Het convenant liep grotendeels uit op een misluk king, omdat lang niet iedereen die zijn handtekening had gezet er ook naar handelde. In juni van dit jaar is een nieuwe poging ondernomen, in de vorm van het Zeeuws Convenant In tegrale Woonkwaliteit. Daarin gaat het niet alleen om duur zaam bouwen, maar ook om aanpasbaar bouwen, het poli tiekeurmerk veilig wonen en toegankelijkheid. Inspanningen Het Goese college van B en W is van mening dat het convenant niet ver genoeg gaat en dat er extra inspanningen nodig zijn om duurzaam bouwen blijvend en met succes te stimuleren. Op die manier verwachten B en W 'binnen de provincie onze kop positie op het terrein van duur zaam bouwen te behouden', zo staat in een beleidsplan dat daarvoor is opgesteld. De gemeente wil zelf het goede voorbeeld geven door bij haar eigen gebouwen verder te gaan dan de eisen in het convenant. Een goede gelegenheid doet zich binnenkort voor, aangezien de bouw van een nieuw stadskan toor wordt voorbereid. Subsidie De subsidieregeling die Goes heeft voor duurzaam bouwen bij nieuwbouwhuizen (maxi maal 2725 euro per woning) blijft overeind. Daarnaast komt er een regeling om het duur zaam verbouwen te stimuleren. De voorlichting over de nood zaak van duurzaam (verbou wen en de subsidieregelingen die ervoor bestaan, wordt uitge breid. Verder worden zowel project ontwikkelaars als kopers van een particuliere kavel striktere maatregelen opgelegd. In de af te sluiten overeenkomsten wordt precies aangegeven wel ke punten moeten worden ge realiseerd. Bij het opzetten van nieuwe wijken wordt strenger dan voorgeschreven gelet op za ken zoals de zonsoriëntatie van de woningen, de omliggendena- tuur en de waterhuishouding Dat geldt ook voor bedrijven terreinen. Het gemeentebestuur hecht ver der aan voorbeeldprojecten op het gebied van duurzaam bou wen. Enkele jaren geleden heeft Goes goede sier gemaakt metde Ecosolar-woningen in de wijk Overzuid. Momenteel zijn er ideeën voor een vergelijkbaar initiatief in de nieuwe wijk Ou verture, waar al veel aandaehtis voor duurzaam bouwen. Make laardij Faasse Faasse uit Goes wil samen met de bouwbedrij ven Rijk uit Heinkenszand en Nonnekes uit Goes aan de Elvis Presleylaan twaalf extreem energiezuinige woningen reali seren. Het beleid voor duurzaam bou wen wordt maandag 28 oktober besproken in de raadscommis sie grondgebied van de gemeen te Goes. De openbare bijeen komst wordt gehouden in het stadhuis in Goes en begint om 19.30 uur. GOES - Gino en de Bulldoze band geven morgenavond een optreden in Heartbreak Café aan de Grote Markt in Goes. De huisband van het café speelt co vers van bekende artiesten uit de afgelopen decennia. Het con cert begint om 21.00 uur. trekt, blijven de jongeren onver- richterzake op het station staan, inclusief conducteurs en spoor- agenten. Fysiek De ingangscontrole en strenge aanpak van overlast is tekenend voor de nieuwe werkwijze van de NS. En die is nodig ook. In cle eerste drie kwartalen van dit jaar noteerden de spoorwegen een spectaculaire stijging van het aantal bedreigingen in Zee land. Meldden conducteurs vo rig jaar in die periode nog zo'n dertig incidenten, dit jaar is het aantal gestegen tot 45. Een exacte uitsplitsing naar bedrei gingen zónder en mét geweld is er niet, aldus NS-woordvoerder S. Hoen. Die cijfers worden al leen landelijk geregistreerd. Maar dat ook het aantal ge weldsmisdrijven op het Zeeuw se spoor is toegenomen, lijdt volgens hem geen twijfel. Door gaans is een vast percentage van vijftien procent van het totaal aantal bedreigingen van fysieke aard, aldus Hoen. Toch zijn de statistieken nog niet zo erg als in de Randstad, relativeert hij. „Het aantal be dreigingen houdt gelijke tred met het aantal passagiers in een trein. De Zeeuwse lijn wordt niet zo frequent gebruikt als die in Randstad, en het aantal mel dingen is dan ook minder." De stijging van de overlast op het Zeeuwse spoor past bovendien in de landelijke trend, aldus NS- woordvoerder Hoen. Per jaar registreert het bedrijf landelijk zo'n vijfduizend meldingen van bedreigingen. Zeeland is goed voor ongeveer één procent van het totaal aantal incidenten. Zakcomputer Conducteurs kunnen bedreigin gen tegenwoordig ook eenvou diger melden. Medewerkers kunnen de gegevens in hun zak computer invoeren. Die worden aan het einde van de dag auto matisch doorgestuurd naar het hoofdkantoor. Ook deze een voudige aangifte verklaart een deel van de stijging, aldus Hoen. Omdat het leeuwendeel van de incidenten met rijden zonder kaartje te maken heeft, probe ren de NS vooral het zwartrij den terug te dringen. Niet alleen controleren conducteurs bij de ingang van de stations, ook worden politiemensen van de KLPD-divisie Spoorwegen in gezet - precies zoals dat afgelo pen zaterdag in Oost-Souburg gebeurde. De KLPD-agenten zijn de dienders die vroeger on der de Spoorwegpolitie vielen. Al met al zijn de NS jaarlijks 45 miljoen euro kwijt aan veilig heidsmaatregelen. „Landelijk werken bij ons achthonderd man om de spoorwegen veiliger te krijgen. Er is geen tweede be drijf in Nederland te noemen dat zoveel investeert in veilig heid". aldus Hoen. In de eerste negen maanden van dit jaar nam het aantal mondelinge en fysieke bedreigingen op de Zeeuwse spoorlijnen toe met vijftig pro cent. foto Willem Mieras door Rolf Bosboom HEINKENSZAND - De Sloe- weg wordt binnen afzienbare termijn verdubbeld, van twee tot vierbaans. Die toezegging heeft het gemeentebestuur van Borsele gekregen van Gedepu teerde Staten. Een beroep bij de Raad van State tegen de aanleg van de Westerschelde-contai- nerterminal (WCT), waarmee de gemeente dreigde, is daarmee van de baan. Borsele voorziet dat de komen de jaren grote verkeersproble men ontstaan op de Sloeweg, de verbindingsweg tussen het Sloegebied en de A58. De ver keerstoename is het gevolg van de opening van de Westerschel- detunnel, de komst van de WCT en de autonome groei van het autoverkeer. Het Borselse college van B en W vond dat de toezeggingen van de provincie over de noodzakelijk geachte verdubbeling van de Sloeweg tot nu toe onvoldoende hard waren. Daarom dreigde het, ondanks het convenant dat de gemeente met de provincie over de WCT heeft gesloten, bij de Raad van State in beroep te gaan tegen de aanleg van de ter minal. Om een beroepsprocedure te voorkomen, was er begin deze week spoedoverleg met de gede puteerden G. van Zwieten en D. Bruinooge. De uitkomsten daarvan stemden het gemeente bestuur voldoende tevreden om gistermorgen te besluiten af te zien van een gang naar de Raad van State. Beide partijen zijn weinig me dedeelzaam over hun onder houd. „De gedeputeerden delen door Jan van Ommen DEN HAAG - Palingvissers doen er alles aan om te voorko men dat de zeesluis in de Brou- wersdam tussen de Grevelingen en de Noordzee het hele jaar ge opend wordt. Dat is wel de wens van milieuorganisaties zoals Stichting Faunabescherming. De Raad van State, die gisteren het beroep van de Vereniging Beroepsvisser de Grevelingen (VBG) tegen de volledige open stelling van de Grevelingen be handelde, zal de knoop moeten doorhakken. Eerder boekte Faunabescherming succes bij de Amsterdamse rechter. Die stelde vast dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat niet goed duidelijk heeft gemaakt waarom de Brouwerssluis in de Grevelingen in het najaar dertig dagen dicht mag. Als die uit spraak overeind blijft, zal de sluis het hele jaar open moeten. De palingvissers willen de sluis periodiek sluiten om te voorko men dat het overgrote groot deel de trekkende schieraal zon der meer via de sluis naar de Noordzee zwemt. Als de sluis dicht is, kunnen de vissers nog een deel vangen. Vroeger zat de sluis bijna het gehele jaar dicht maar onder druk van de milieu staat de sluis steeds vaker open om de uitwisseling van zeeorganismen tussen de zee en het brakke meer te verbe teren. De milieuorganisaties vinden dat de palingvissers hun aal maar op een andere manier te slim af moeten zijn. Maar de palingvissers zeiden gisteren tijdens de rechtszaak dat dertig dagen sluiting in het najaar, zo als de afgelopen jaren gebruike lijk was, absoluut noodzakelijk is. De vissers kunnen immers niet dicht bij de sluis vissen om dat het meer daar te diep is en de stroming te hoog. Minder fuiken Een woordvoerder van de VBG zei nog dat de palingvissers ook milieuvriendelijk zijn. Zij heb ben uit eigener beweging het aantal fuiken met honderd te ruggebracht en de fuikringen groter gemaakt zodat meer per ongeluk gevangen vis kan ont snappen. Overigens is de slui ting van de sluis geregeld in het zogeheten waterbeheersplan voor de Grevelingen. Dat gaat, afhankelijk van de uitspraak van het rechtscollege, waar schijnlijk op de helling. Het mi nisterie zal volgens J. van Hoek, woordvoerder van Verkeer en Waterstaat, het plan mogelijk vervangen door een provinciale waterbeheerregeling. Uitspraak over enkele weken. de zorgen van Borsele en hebben aangegeven mee te willen wer ken aan een spoedige verdubbe ling van de Sloeweg", meldt de gemeente. We hebben een constructief ge sprek gehad", aldus wethouder M. Vermue-Vermue, die daar sa men met burgemeester J. Gelok aan deelnam. „Er zijn duidelij ke afspraken gemaakt." Die gaan bovenal over de termijn waarop de Sloeweg zou moeten worden verdubbeld, al wil Ver- mue daar niet verder op ingaan. „We willen de zaken die GS con creet hebben toegezegd, eerst op papier hebben." GS hebben wel laten blijken weinig gelukkig te zijn met het openlijke dreigement van Bor sele om naar de Raad van State te stappenOok hebben de gede puteerden de gemeente nadruk kelijk herinnerd aan het conve nant, waarin Borsele zich heeft verplicht voortvarend mee te werken aan de procedures die de aanleg van de WCT mogelijk maken. Bevestigen Gedeputeerde Van Zwieten doet er ook voornamelijk het zwijgen toe. „De gemeente Borsele had een vermeend probleem. Wij hebben geprobeerd dat te ver duidelijken en afgesproken dat we een en ander schriftelijk zul len bevestigen", wil hij slechts kwijt. Behalve de gang naar de Raad van State, overwoog Borsele het ontwerp-bestemmingsplan met daarin het gedeelte van de WCT dat op haar grondgebied komt, niet ter inzage te leggen. Gezien de toezeggingen van de provin cie is gisteren besloten dat als nog te doen. SINT-MAARTENSDIJK - Wethouder M. Velthuis van de gemeente Tholen wil reizigers die gebruik maken van de leletaxi op korte termijn wijzen op de mogelijkheid om naar meerdere zones in West- Brabant te reizen. De regeling met de tele- taxi - onderdeel van het collectief vraagafhanke lijk vervoer (CW) - had per 1 oktober moeten in gaan, maar werd deze week pas van kracht. PvdA-raadslid M. den Haan stelde Velthuis tij dens de raadsvergadering vragen over de nieuwe mogelijkheden. De start is vertraagd omdat de aanloop moeizaam ver liep. „Het is nu zaak dat we reizigers zo snel moge lijk wijzen op de nieuwe mogelijkheden", aldus Velhuis door Ben Jansen BORSSELE - De kerncentrale Borssele staat weer open voor bezoek. Dat wil zeggen bezoek op afspraak. De afgelopen maanden was deze mogelijk heid op last van de overheid ge stopt. Een direct gevolg van de veiligheidsmaatregelen geno men na de aanslagen op 11 sep tember vorig jaar in New York. De toch al strenge veiligheids maatregelen in de kerncentrale zijn nu nog verder aange scherpt. Bezoekers worden in de kerncentrale groepsgewijs rondgeleid. Een groep bestaat uit minimaal tien en maximaal twintig personen. Een bezoek duurt drie uur. In het bezoekers centrum van het centrale com plex krijgen de deelnemers eerst een lezing, waarin wordt uit eengezet hoe de kerncentrale werkt. Vervolgens worden de tentoonstelling in het bezoe kerscentrum en een video-film van centrale-exploitant EPZ bekeken. Daarna is er een rond leiding door de regelzaal en het reactorgebouw. Bezoekers moeten rekening houden met een uitgebreide aanmeldingsprocedure. Twee weken tevoren dienen per soonsgegevens te wórden door gegeven en bij de toegang tot de centrale moet een legitimatie bewijs worden getoond. Het be zoekerscentrum is toegankelijk voor alle leeftijden. Toegang tot de centrale zelf wordt verleend vanaf zestien jaar. De mini mumleeftijd is achttien jaar. Een moeder sterft altijd te vroeg, al wordt ze nog zo oud. Ie hoopt dat God haar sparen zal, omdat je van haar houdt. Maar als de jaren tellen gaan, zij ziek wordt, moe en oud, bid je dat God haar halen zal, omdat je van haar houdt. Verdrietig zijn wij dal van ons is heengegaan onze lieve moeder, schoonmoeder, oma, overgrootoma en zuster THEUNA LUPKER-DE MUNCK weduwe van Bartholomeus Johannes Lupker 8 juli 1913 21 oktober 2002 Paul en Karin van Tol Sjaan Pors-de Munck Barry en Gerda Lupker Mary Lupker Nico Eversdijk Jaap jonker Co de Munck klein- en achterkleinkinderen Spuistraat 98 4381 HT Vlissingen Er is gelegenheid tot afscheid nemen zaterdag 26 oktober van 9.45-10.15 uur in het rouwcentrum Overtoom-Groen, Van Dishoeckstraat 620 te Vlissingen. Aansluitend zal daar om 10.30 uur een afscheids- dienst worden gehouden, gevolgd door de begrafe nis om 11.30 uur op de algemene begraafplaats te Oost-Souburg. Na de plechtigheid is er gelegenheid de familie te condoleren in het rouwcentrum. Een hersenaandoening bij kinderen is heel ingrijpend. Voor kind en ouders. Daarom wil de Hersenstichting Nederland investeren in snellere diagnostiek en betere behan deling voor aangeboren hersenaandoeningen bij kin- deren. We doen dat door het financieren van weten- j schappelijk onderzoek en het geven van voorlichting. eL/ Hersenstichting Nederland j Korte Houtstraat 10,2511 CD 's-Gravenhage - 070 - 360.48.16 - www hersenstichting nl Sanne is een intelligent meisje van 8 jaar oud. Toch dacht men daar eerst anders over. Het lukte haar namelijk niet om goed te leren lezen en schrijven. Sommigen noemden haar dom en anderen vonden haar maar lui. Tot de juf er achter kwam dat ze dyslexie heeft. Nu krijgt ze speciale oefeningen om beter met taal te leren omgaan. Maar het gaat nooit echt over. De Hersenstichting Nederland wil investeren in snellere diagnostiek en betere behandeling voor deze en andere aangeboren hersenaan doeningen bij kinderen. Daarom financieren we wetenschap pelijk onderzoek en geven we voorlichting. leder kind verdient toch het beste? Help mee. Geef daarom gul. Korte Houtstraat 10,2511 CD 's-Gravenhage - 070-360.48.16 - www.hersenstichting.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 40