Agressie op spoorlijn neemt toe
PZC
Giro 860
Borsele ziet af van protest tegen WCT
energiezuinige en
duurzame woningen
ANBO Zeeland
op zoek naar
jongere ouderen
Palingvissers vrezen
open verbinding
zee en Grevelingen
Weer bezoekers in
kerncentrale Borssele
www.pzc.nl/banen
Conducteurs en passagiers ook in Zeeland steeds vaker bedreigd Goes bouwt extreem
Gino en de
Bulldozeband
Tholen
informeert
taxireizigers
"Je kind zal
het maar hebben!"
Gee,daarom9Ul Giro 860
Hersenstichting Nederland
woensdag 23 oktober 2002
door Ron Magnée
VLISSINGEN - Het aantal be
dreigingen van conducteurs en
passagiers op de Zeeuwse
spoorlijn is flink toegenomen.
Medewerkers van de spoorwe
gen meldden in de eerste negen
maanden van dit jaar vijftig
procent meer mondelinge en fy
sieke bedreigingen. Vooral rond
het station Vlissingen-Souburg
was het de afgelopen tijd dik
wijls raak.
Even gratis meeliften met de
trein naar Vlissingen. Dat is wat
een groep jongens waarschijn
lijk denkt als ze zaterdagavond
de trein willen nemen op station
Vlissingen-Souburg. Rond half
negen komt de trein piepend tot
stilstand. Als de deuren open
gaan, springen conducteurs en
spoorwegagenten uit de trein.
Ze lopen naar de groep en vra
gen de jongens om hun kaartjes.
„Hebben we niet, die kopen
we wel in de trein", is het ant
woord. Maar de NS-medewer-
kers laten zich niet uit het veld
slaan. „Hebben jullie dan ge
noeg geld bij je?" Dat blijkt niet
zo te zijn. Terwijl de trein ver-
door Rob Paardekam
KAPELLE - De ANBO-afdelin-
gen in Zeeland moeten meer
'jongere ouderen' aantrekken.
Mensen uit deze groep, tussen
de, pak hem beet, 50 en 65 jaar,
zijn bij uitstek geschikt om acti
viteiten te organiseren en be
stuursfuncties te vervullen.
De nijpende situatie werd giste
ren in Kapelle besproken tij
dens de najaarsvergadering van
de overkoepelende Zeeuwse af
deling van de ANBO, de bond
voor vijftigplussers. Veel lokale
afdelingen hebben een ledenbe
stand dat voor het overgrote
deel bestaat uit mensen van bo
ven de tachtig, terwijl jongere
mensen juist nodig zijn om de
continuïteit te waarborgen. En
kele afdelingen worden met op
heffing bedreigd, omdat ze geen
nieuwe bestuursleden kunnen
vinden. Om de wensen van de
jongere ouderen in beeld te krij
gen, en de bond voor hen wel
licht wat aantrekkelijker te ma
ken, is onder ruim honderdvijf
tig Zeeuwen tussen de 50 en 65
jaar een enquête gehouden. Er
blijkt behoefte te zijn aan onder
meer computerlessen, leeskrin
gen en sportieve activiteiten.
Deze zouden vaker in de avond
uren moeten plaatsvinden, om
dat de jongere ouderen vaak nog
werken.
Volgens I. van de Rotte van de
landelijke ANBO-afdeling
moet ook het imago van de bond
opgepoetst worden. „We lijken
soms wel een bond voor tachtig
plussers. Op die manier is het
moeilijk jongere mensen aan te
trekken." Een nieuwe huisstijl
is een eerste stap op weg naar
een jongere uitstraling.
Voorzitter L. Velthuijsen van de
Zeeuwse bond riep de lokale
ANBO-bestuurders op, htm
best te doen jonge senioren aan
te trekken. Volgens haar zijn er
best mensen die iets mee willen
organiseren en op termijn wel
licht een bestuursfunctie kun
nen vervullen. „Er moet iets ge
beuren", aldus Velthuijsen.
„Anders is het gedaan met som
mige afdelingen." Het samen
voegen van lokale bonden is
volgens haar geen optie, omdat
de onderlinge verschillen te
groot zijn. In Zeeland zijn mo
menteel achtduizend senioren
lid van een ANBO-afdeling.
door Rolf Bosboom
GOES - De gemeente Goes wil
serieus werk blijven maken van
duurzaam bouwen. Daarom
voert zij een aantal maatregelen
in die verder gaan dan het pak
ket dat in de provincie is afge
sproken. Ook komt er een nieuw
voorbeeldproject, ditmaal in de
nieuwbouwwijk Ouverture.
De Zeeuwse overheden, de
bouwwereld en de Zeeuwse Mi
lieufederatie sloten in 1996 een
convenant over duurzaam bou
wen, waarbij het vooral gaat om
het gebruik van materialen die
het milieu minder belasten, het
beperken van het (bouw)afval
en het energiezuiniger maken
van huizen. Het convenant liep
grotendeels uit op een misluk
king, omdat lang niet iedereen
die zijn handtekening had gezet
er ook naar handelde.
In juni van dit jaar is een nieuwe
poging ondernomen, in de vorm
van het Zeeuws Convenant In
tegrale Woonkwaliteit. Daarin
gaat het niet alleen om duur
zaam bouwen, maar ook om
aanpasbaar bouwen, het poli
tiekeurmerk veilig wonen en
toegankelijkheid.
Inspanningen
Het Goese college van B en W is
van mening dat het convenant
niet ver genoeg gaat en dat er
extra inspanningen nodig zijn
om duurzaam bouwen blijvend
en met succes te stimuleren. Op
die manier verwachten B en W
'binnen de provincie onze kop
positie op het terrein van duur
zaam bouwen te behouden', zo
staat in een beleidsplan dat
daarvoor is opgesteld.
De gemeente wil zelf het goede
voorbeeld geven door bij haar
eigen gebouwen verder te gaan
dan de eisen in het convenant.
Een goede gelegenheid doet zich
binnenkort voor, aangezien de
bouw van een nieuw stadskan
toor wordt voorbereid.
Subsidie
De subsidieregeling die Goes
heeft voor duurzaam bouwen
bij nieuwbouwhuizen (maxi
maal 2725 euro per woning)
blijft overeind. Daarnaast komt
er een regeling om het duur
zaam verbouwen te stimuleren.
De voorlichting over de nood
zaak van duurzaam (verbou
wen en de subsidieregelingen
die ervoor bestaan, wordt uitge
breid.
Verder worden zowel project
ontwikkelaars als kopers van
een particuliere kavel striktere
maatregelen opgelegd. In de af
te sluiten overeenkomsten
wordt precies aangegeven wel
ke punten moeten worden ge
realiseerd. Bij het opzetten van
nieuwe wijken wordt strenger
dan voorgeschreven gelet op za
ken zoals de zonsoriëntatie van
de woningen, de omliggendena-
tuur en de waterhuishouding
Dat geldt ook voor bedrijven
terreinen.
Het gemeentebestuur hecht ver
der aan voorbeeldprojecten op
het gebied van duurzaam bou
wen. Enkele jaren geleden heeft
Goes goede sier gemaakt metde
Ecosolar-woningen in de wijk
Overzuid. Momenteel zijn er
ideeën voor een vergelijkbaar
initiatief in de nieuwe wijk Ou
verture, waar al veel aandaehtis
voor duurzaam bouwen. Make
laardij Faasse Faasse uit Goes
wil samen met de bouwbedrij
ven Rijk uit Heinkenszand en
Nonnekes uit Goes aan de Elvis
Presleylaan twaalf extreem
energiezuinige woningen reali
seren.
Het beleid voor duurzaam bou
wen wordt maandag 28 oktober
besproken in de raadscommis
sie grondgebied van de gemeen
te Goes. De openbare bijeen
komst wordt gehouden in het
stadhuis in Goes en begint om
19.30 uur.
GOES - Gino en de Bulldoze
band geven morgenavond een
optreden in Heartbreak Café
aan de Grote Markt in Goes. De
huisband van het café speelt co
vers van bekende artiesten uit
de afgelopen decennia. Het con
cert begint om 21.00 uur.
trekt, blijven de jongeren onver-
richterzake op het station staan,
inclusief conducteurs en spoor-
agenten.
Fysiek
De ingangscontrole en strenge
aanpak van overlast is tekenend
voor de nieuwe werkwijze van
de NS. En die is nodig ook. In cle
eerste drie kwartalen van dit
jaar noteerden de spoorwegen
een spectaculaire stijging van
het aantal bedreigingen in Zee
land. Meldden conducteurs vo
rig jaar in die periode nog zo'n
dertig incidenten, dit jaar is het
aantal gestegen tot 45. Een
exacte uitsplitsing naar bedrei
gingen zónder en mét geweld is
er niet, aldus NS-woordvoerder
S. Hoen. Die cijfers worden al
leen landelijk geregistreerd.
Maar dat ook het aantal ge
weldsmisdrijven op het Zeeuw
se spoor is toegenomen, lijdt
volgens hem geen twijfel. Door
gaans is een vast percentage van
vijftien procent van het totaal
aantal bedreigingen van fysieke
aard, aldus Hoen.
Toch zijn de statistieken nog
niet zo erg als in de Randstad,
relativeert hij. „Het aantal be
dreigingen houdt gelijke tred
met het aantal passagiers in een
trein. De Zeeuwse lijn wordt
niet zo frequent gebruikt als die
in Randstad, en het aantal mel
dingen is dan ook minder." De
stijging van de overlast op het
Zeeuwse spoor past bovendien
in de landelijke trend, aldus NS-
woordvoerder Hoen. Per jaar
registreert het bedrijf landelijk
zo'n vijfduizend meldingen van
bedreigingen. Zeeland is goed
voor ongeveer één procent van
het totaal aantal incidenten.
Zakcomputer
Conducteurs kunnen bedreigin
gen tegenwoordig ook eenvou
diger melden. Medewerkers
kunnen de gegevens in hun zak
computer invoeren. Die worden
aan het einde van de dag auto
matisch doorgestuurd naar het
hoofdkantoor. Ook deze een
voudige aangifte verklaart een
deel van de stijging, aldus Hoen.
Omdat het leeuwendeel van de
incidenten met rijden zonder
kaartje te maken heeft, probe
ren de NS vooral het zwartrij
den terug te dringen. Niet alleen
controleren conducteurs bij de
ingang van de stations, ook
worden politiemensen van de
KLPD-divisie Spoorwegen in
gezet - precies zoals dat afgelo
pen zaterdag in Oost-Souburg
gebeurde. De KLPD-agenten
zijn de dienders die vroeger on
der de Spoorwegpolitie vielen.
Al met al zijn de NS jaarlijks 45
miljoen euro kwijt aan veilig
heidsmaatregelen. „Landelijk
werken bij ons achthonderd
man om de spoorwegen veiliger
te krijgen. Er is geen tweede be
drijf in Nederland te noemen
dat zoveel investeert in veilig
heid". aldus Hoen.
In de eerste negen maanden van dit jaar nam het aantal mondelinge en fysieke bedreigingen op de Zeeuwse spoorlijnen toe met vijftig pro
cent. foto Willem Mieras
door Rolf Bosboom
HEINKENSZAND - De Sloe-
weg wordt binnen afzienbare
termijn verdubbeld, van twee
tot vierbaans. Die toezegging
heeft het gemeentebestuur van
Borsele gekregen van Gedepu
teerde Staten. Een beroep bij de
Raad van State tegen de aanleg
van de Westerschelde-contai-
nerterminal (WCT), waarmee de
gemeente dreigde, is daarmee
van de baan.
Borsele voorziet dat de komen
de jaren grote verkeersproble
men ontstaan op de Sloeweg, de
verbindingsweg tussen het
Sloegebied en de A58. De ver
keerstoename is het gevolg van
de opening van de Westerschel-
detunnel, de komst van de WCT
en de autonome groei van het
autoverkeer.
Het Borselse college van B en W
vond dat de toezeggingen van de
provincie over de noodzakelijk
geachte verdubbeling van de
Sloeweg tot nu toe onvoldoende
hard waren. Daarom dreigde
het, ondanks het convenant dat
de gemeente met de provincie
over de WCT heeft gesloten, bij
de Raad van State in beroep te
gaan tegen de aanleg van de ter
minal.
Om een beroepsprocedure te
voorkomen, was er begin deze
week spoedoverleg met de gede
puteerden G. van Zwieten en D.
Bruinooge. De uitkomsten
daarvan stemden het gemeente
bestuur voldoende tevreden om
gistermorgen te besluiten af te
zien van een gang naar de Raad
van State.
Beide partijen zijn weinig me
dedeelzaam over hun onder
houd. „De gedeputeerden delen
door Jan van Ommen
DEN HAAG - Palingvissers
doen er alles aan om te voorko
men dat de zeesluis in de Brou-
wersdam tussen de Grevelingen
en de Noordzee het hele jaar ge
opend wordt. Dat is wel de wens
van milieuorganisaties zoals
Stichting Faunabescherming.
De Raad van State, die gisteren
het beroep van de Vereniging
Beroepsvisser de Grevelingen
(VBG) tegen de volledige open
stelling van de Grevelingen be
handelde, zal de knoop moeten
doorhakken. Eerder boekte
Faunabescherming succes bij
de Amsterdamse rechter. Die
stelde vast dat het ministerie
van Verkeer en Waterstaat niet
goed duidelijk heeft gemaakt
waarom de Brouwerssluis in de
Grevelingen in het najaar dertig
dagen dicht mag. Als die uit
spraak overeind blijft, zal de
sluis het hele jaar open moeten.
De palingvissers willen de sluis
periodiek sluiten om te voorko
men dat het overgrote groot deel
de trekkende schieraal zon
der meer via de sluis naar de
Noordzee zwemt. Als de sluis
dicht is, kunnen de vissers nog
een deel vangen. Vroeger zat de
sluis bijna het gehele jaar dicht
maar onder druk van de milieu
staat de sluis steeds
vaker open om de uitwisseling
van zeeorganismen tussen de
zee en het brakke meer te verbe
teren. De milieuorganisaties
vinden dat de palingvissers hun
aal maar op een andere manier
te slim af moeten zijn. Maar de
palingvissers zeiden gisteren
tijdens de rechtszaak dat dertig
dagen sluiting in het najaar, zo
als de afgelopen jaren gebruike
lijk was, absoluut noodzakelijk
is. De vissers kunnen immers
niet dicht bij de sluis vissen om
dat het meer daar te diep is en de
stroming te hoog.
Minder fuiken
Een woordvoerder van de VBG
zei nog dat de palingvissers ook
milieuvriendelijk zijn. Zij heb
ben uit eigener beweging het
aantal fuiken met honderd te
ruggebracht en de fuikringen
groter gemaakt zodat meer per
ongeluk gevangen vis kan ont
snappen. Overigens is de slui
ting van de sluis geregeld in het
zogeheten waterbeheersplan
voor de Grevelingen. Dat gaat,
afhankelijk van de uitspraak
van het rechtscollege, waar
schijnlijk op de helling. Het mi
nisterie zal volgens J. van Hoek,
woordvoerder van Verkeer en
Waterstaat, het plan mogelijk
vervangen door een provinciale
waterbeheerregeling.
Uitspraak over enkele weken.
de zorgen van Borsele en hebben
aangegeven mee te willen wer
ken aan een spoedige verdubbe
ling van de Sloeweg", meldt de
gemeente.
We hebben een constructief ge
sprek gehad", aldus wethouder
M. Vermue-Vermue, die daar sa
men met burgemeester J. Gelok
aan deelnam. „Er zijn duidelij
ke afspraken gemaakt." Die
gaan bovenal over de termijn
waarop de Sloeweg zou moeten
worden verdubbeld, al wil Ver-
mue daar niet verder op ingaan.
„We willen de zaken die GS con
creet hebben toegezegd, eerst op
papier hebben."
GS hebben wel laten blijken
weinig gelukkig te zijn met het
openlijke dreigement van Bor
sele om naar de Raad van State
te stappenOok hebben de gede
puteerden de gemeente nadruk
kelijk herinnerd aan het conve
nant, waarin Borsele zich heeft
verplicht voortvarend mee te
werken aan de procedures die de
aanleg van de WCT mogelijk
maken.
Bevestigen
Gedeputeerde Van Zwieten doet
er ook voornamelijk het zwijgen
toe. „De gemeente Borsele had
een vermeend probleem. Wij
hebben geprobeerd dat te ver
duidelijken en afgesproken dat
we een en ander schriftelijk zul
len bevestigen", wil hij slechts
kwijt.
Behalve de gang naar de Raad
van State, overwoog Borsele het
ontwerp-bestemmingsplan met
daarin het gedeelte van de WCT
dat op haar grondgebied komt,
niet ter inzage te leggen. Gezien
de toezeggingen van de provin
cie is gisteren besloten dat als
nog te doen.
SINT-MAARTENSDIJK
- Wethouder M. Velthuis
van de gemeente Tholen
wil reizigers die gebruik
maken van de leletaxi op
korte termijn wijzen op de
mogelijkheid om naar
meerdere zones in West-
Brabant te reizen.
De regeling met de tele-
taxi - onderdeel van het
collectief vraagafhanke
lijk vervoer (CW) - had
per 1 oktober moeten in
gaan, maar werd deze
week pas van kracht.
PvdA-raadslid M. den
Haan stelde Velthuis tij
dens de raadsvergadering
vragen over de nieuwe
mogelijkheden. De start
is vertraagd omdat de
aanloop moeizaam ver
liep. „Het is nu zaak dat
we reizigers zo snel moge
lijk wijzen op de nieuwe
mogelijkheden", aldus
Velhuis
door Ben Jansen
BORSSELE - De kerncentrale
Borssele staat weer open voor
bezoek. Dat wil zeggen bezoek
op afspraak. De afgelopen
maanden was deze mogelijk
heid op last van de overheid ge
stopt. Een direct gevolg van de
veiligheidsmaatregelen geno
men na de aanslagen op 11 sep
tember vorig jaar in New York.
De toch al strenge veiligheids
maatregelen in de kerncentrale
zijn nu nog verder aange
scherpt. Bezoekers worden in de
kerncentrale groepsgewijs
rondgeleid. Een groep bestaat
uit minimaal tien en maximaal
twintig personen. Een bezoek
duurt drie uur. In het bezoekers
centrum van het centrale com
plex krijgen de deelnemers eerst
een lezing, waarin wordt uit
eengezet hoe de kerncentrale
werkt. Vervolgens worden de
tentoonstelling in het bezoe
kerscentrum en een video-film
van centrale-exploitant EPZ
bekeken. Daarna is er een rond
leiding door de regelzaal en het
reactorgebouw.
Bezoekers moeten rekening
houden met een uitgebreide
aanmeldingsprocedure. Twee
weken tevoren dienen per
soonsgegevens te wórden door
gegeven en bij de toegang tot de
centrale moet een legitimatie
bewijs worden getoond. Het be
zoekerscentrum is toegankelijk
voor alle leeftijden. Toegang tot
de centrale zelf wordt verleend
vanaf zestien jaar. De mini
mumleeftijd is achttien jaar.
Een moeder sterft altijd te vroeg,
al wordt ze nog zo oud.
Ie hoopt dat God haar sparen zal,
omdat je van haar houdt.
Maar als de jaren tellen gaan,
zij ziek wordt, moe en oud,
bid je dat God haar halen zal,
omdat je van haar houdt.
Verdrietig zijn wij dal van ons is heengegaan onze
lieve moeder, schoonmoeder, oma, overgrootoma en
zuster
THEUNA LUPKER-DE MUNCK
weduwe van
Bartholomeus Johannes Lupker
8 juli 1913 21 oktober 2002
Paul en Karin van Tol
Sjaan Pors-de Munck
Barry en Gerda Lupker
Mary Lupker
Nico Eversdijk
Jaap jonker
Co de Munck
klein- en achterkleinkinderen
Spuistraat 98
4381 HT Vlissingen
Er is gelegenheid tot afscheid nemen zaterdag 26
oktober van 9.45-10.15 uur in het rouwcentrum
Overtoom-Groen, Van Dishoeckstraat 620 te
Vlissingen.
Aansluitend zal daar om 10.30 uur een afscheids-
dienst worden gehouden, gevolgd door de begrafe
nis om 11.30 uur op de algemene begraafplaats te
Oost-Souburg.
Na de plechtigheid is er gelegenheid de familie te
condoleren in het rouwcentrum.
Een hersenaandoening bij kinderen is heel ingrijpend. Voor
kind en ouders. Daarom wil de Hersenstichting Nederland
investeren in snellere diagnostiek en betere behan
deling voor aangeboren hersenaandoeningen bij kin-
deren. We doen dat door het financieren van weten-
j schappelijk onderzoek en het geven van voorlichting.
eL/ Hersenstichting Nederland j
Korte Houtstraat 10,2511 CD 's-Gravenhage - 070 - 360.48.16 - www hersenstichting nl
Sanne is een intelligent
meisje van 8 jaar oud. Toch
dacht men daar eerst anders
over. Het lukte haar namelijk
niet om goed te leren lezen
en schrijven. Sommigen
noemden haar dom en
anderen vonden haar maar
lui. Tot de juf er achter kwam
dat ze dyslexie heeft.
Nu krijgt ze speciale
oefeningen om beter met
taal te leren omgaan. Maar
het gaat nooit echt over.
De Hersenstichting
Nederland wil investeren in
snellere diagnostiek en betere
behandeling voor deze en andere aangeboren hersenaan
doeningen bij kinderen. Daarom financieren we wetenschap
pelijk onderzoek en geven we voorlichting.
leder kind verdient toch het beste? Help mee.
Geef daarom gul.
Korte Houtstraat 10,2511 CD 's-Gravenhage - 070-360.48.16 - www.hersenstichting.nl