Marketing van de magie Van kikker tot kandelaar A Alt PZC Van de Vijver benadrukt emoties rond de ramp 15 Halloween lezers schrijven kunst cultuur Straf voor rijden onder invloed en poging tot omkopen agent door Aector Doorns MIDDELBURG - Officier van justitie G. Oosterveld eiste gis teren in Middelburg tegen een 48-jarige inwoner van Spijke- nisse voor het weigeren van de blaastest, poging tot omkoping van agenten en het rijden tij dens een rijverbod de zwaarste sanctie: een jaar rijontzegging en 120 uur taakstraf. Politierechter G. Nomes hand haafde het rijverbod, maar kwam de zwaar gehandicapte verdachte enigszins tegemoet door de werkstraf te halveren tot 60 urn-. Daarnaast kreeg de Spijkenissenaar een boete van 570 euro, omdat hij in de proef tijd van een eerdere veroorde ling over de schreef was gegaan. De officier noemde de man hardleers, omdat hij een kwalij ke reputatie heeft op het gebied van alcohol- en verkeersdelic ten. Zelf schreef hij zijn verkeersge drag toe aan de combinatie van drank en medicijnen. Een getuige waarschuwde op eerste kerstdag vorig jaar in Kruiningen de politie, nadat hij de automobilist slingerend en met wisselende snelheden had zien rijden. De man saboteerde de blaastest door bij het blazen zijn hand voor de mond te hou den. Vervolgens probeerde hij zijn straf te ontlopen door bank biljetten in de broekzak van een van de agenten te stoppen. Dat zijn cliënt hardleers was, daar kon raadsman A. Tilburg niet omheen, maar de aanklacht wegens het saboteren van de blaastest ging hem te ver. ,,Mijn cliënt verkeerde in behoorlijke staat en was dus niet bij machte om te blazen", was zijn conclu sie. Ook de omkoping zag de straf pleiter anders. „Hij dacht een boete te moeten betalen." Til burg vroeg de rechter zijn cliënt van die twee onderdelen van de aanklacht vrij te spreken. Rechter Nomes vond de omko ping voldoende bewezen. „Hij gaf geld en heeft tegen de verba lisanten gezegd: 'laat me gaan'. Bovendien heeft hij geld in een broekzak van een politieman gestopt." woensdag 23 oktober 2002 door Henk Postma Carnavalesk griezelen in familiaire sfeer. Het is ook in het Zeeuwse geen uitzondering meer. Her en der, van pretpark tot buurthuis, van disco tot school, wordt de viering van Halloween aangegrepen om eens lekker te spoken. Vermomd als akelig monster of lach wekkende vampier feesten we ons de stuipen op het lijf. Een Amerikaans heksenfeest, zo wordt het veelal genoemd. Maar de oorsprong ligt in Europa, bij de oude Keltische volkeren die ooit ook Zeeland bevolk ten. Het christendom deed er alles aan om het uit te roeien. De commercie heeft het nu weer in het centrum van de belangstelling geplaatst. Een Performance Night in Oostburgs Ledeltheater. Het Pannenkoekenhuis Vierwegen te Domburg. De Kinderva kantieweek in Hontenisse. En de Sport vereniging Walcheren. Op talrijke plaatsen, en bij allerlei gelegenheden wordt de komende dagen in Zeeland op de Halloween-viering ingehaakt. Het groene warenhuis Intratuin houdt zelfs een heuse Halloween Griezelavond. „Een kwestie van marketing", zegt di recteur J. Joziasse van Intratuin in het Walcherse Koudekerke. „De mensen vinden het leuk. En als de klant wat wil, speel je daar op in." Aanstaande zater dag is de winkel er speciaal tot half tien voor open, compleet met artiestenshow en griezeleffecten. Er draven sowieso al honderden kinderen op die meededen aan de Halloween-kleurwedstrijd. Nu al zijn zo'n 30 tot 40 procent meer teke ningen binnen dan normaal met Sinter klaas. Keerpunt Halloween grijpt om zich heen. Ook al kent vrijwel niemand de historisch-re- ligieuze achtergrond van het feest. Die wortelt in de verre prehistorie. Voor de volken en stammen in Europa was de avond, of liever de nacht van Hallo- ween het belangrijkste moment van het jaar. Bij de Kelten heette het feest 'Samhain': het einde van de zomer, en het begin van het nieuwe jaar. De Kel ten beschouwden die overgang als een magisch keerpunt: een nacht die noch tot het ene, noch tot het andere jaar be hoorde en dus buiten de tijd stond. Samheim was een periode waarin de grens tussen de mensenwereld en de spirituele wereld vervaagde. Het was een nacht van contact met geliefde overledenen, maar ook van afscher ming tegen kwaadwillende geesten. Samhain was ook een gunstige tijd voor voorspellingen of om wensen voor het volgende jaar te formuleren. De Kelten beschikten daartoe over een rijke ver zameling gebruiken en rituelen. Er werden vuren gestookt en offers ge bracht. Maskers, vermommingen en la waai moesten de kwade geesten op een afstand te houden. Duivels Ook de Romeinen, die zo'n 2000 jaar te rug Keltische gebieden veroverden en bezetten, hadden een oogstfeest, ge wijd aan de godin Pomona. Elementen daarvan, zoals het offeren en eten van veel zoet fruit vermengden zich met de Keltische gebruiken. Zo werd de pom poen als ritueel attribuut geïntrodu ceerd. De christelijke kerk bewoog daarna hemel en aarde om de 'heidense' gebruiken, waaronder ook het eerbe toon aan de voorouders, als 'duivelse misleidingen' verdacht te maken, en het oogstfeest naar eigen hand te zet ten. In de achtste eeuw werd de christelijke feestdag Allerheiligen (de verheerlij king van doden die als voorbeeldig christen hadden geleefd) verplaatst van 1 mei naar 1 november, waarmee deze gelijk viel met de Samhain-vie- ring. Omdat het volk ook de eigen 'ge wone' doden bleef gedenken, riep de kerk een eeuw later de dag van 2 no vember uit tot biddag voor Allerzielen. Die konden daarmee uit het christelijk vagevuur worden gered. Ondanks de vervolging van 'heidenen' die de oude natuurreligie trouw bleven, bleven ele menten van de Samhain-viering in de volksgebruiken bewaard. In Engeland bleef de avond voor Allerheiligen, waarop de Samhain-viering een aan vang nam, voortbestaan als Eve of All Saint, ook wel All Hallow's Eve, wat la ter verbasterde tot Halloween. Kolonisten Mogelijk dat het feest uiteindelijk zou zijn doodgebloed als het in de negen tiende eeuw niet door Ierse en Schotse kolonisten was meegenomen naar Noord-Amerika, waar het al snel op leefde als een feest dat met veel zoetig heden, pompoenen, het aanmaken van vuren, en de verschijning van veel na- maakheksen, zwarte katten, spoken, skeletten en doodskoppen wordt ge vierd. Films en commercie hebben er voor gezorgd dat het weer terug naar Europa is gewaaid. Niet dat het hier ooit is weggeweest. In natuurreligies, zoals die tegenwoordig door moderne heidenen als Wicca's en andere paga- nisten worden beleden, zijn veel van de oude magische gebruiken blijven voortbestaan. Halloween als carnavalesk familievertier, de commercie speelt er gretig op in. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. TV publieke systemen op peil te lölo A t brengen. Er is te weinig beleid voor de oplossing van proble men als te weinig veiligheid, te weinig agenten, te weinig speci alisten, te weinig ruimte op de wegen, te weinig leraren, te wei nig cellen, te weinig huurhuizen en ga zo maar door. Ik heb res pect voor de breekijzers van de LPF, die in het pioniers stadium van de nieuwe politiek, veran deringen initieerden. Als we hun het wachtgeld ontzeggen, dan krijgen we niemand meer die de politiek een andere wen ding kan geven als het land het nodig heeft.De tweede helft gaat beginnen. Laten we nu niet meer op de man of de vrouw spe len (zo iemand moet de rode kaart krijgen), maar leg het volk zakelijk en duidelijk uit wat zij of hij of wat haar of zijn partij kan bijdragen aan de oplossing van de problemen in Nederland Nu Jan Peter en de zijnen het niet hebben kunnen klaren, staat er volgend jaar januari weer een stemming te wachten. CDA en WD willen samen ver der als de kiezers het toestaan natuurlijk. Als links Nederland de handen ineen wil slaan, kan het nog spannend worden. De stemcomputers zullen het laten zien als het zover is. Waarom ik dit zeg nog het volgende: alle politieke partijen hebben de mond vol dat het anders moet en dat de kiezers het maar uit moe ten maken. Daarom vind ik dat de samenstelling van een rege ring niet in torentjes of achter kamertjes of zelfs per telefoon (dat is ook nog mogelijk) door een paar personen uitgemaakt dient te worden, maar, zoals te recht wordt opgemerkt, door de kiezers. Dus mijn oproep is nu het vol gende: laat de kiezers nu eens uitmaken welke regering de kie zers nu willen. Hoe kan dat? Door op de stemcomputers een mogelijkheid te geven om dat aan te kruisen, dus niet alleen de partij laten stemmen maar ook met wie er samen geregeerd moet worden. Dat zou pas ver nieuwend werken. Als gewone kiezer zou ik graag zien dat links meeregeert, maar dat was u waarschijnlijk al opgevallen. J. Hoogstrate Karei Doormanstraat 14 Goes Crisis V De hinkende nieuwe politiek is door de oude politiek beentje gelicht. De oude politiek gaat ervan uit dat het volk er is voor de overheid, terwijl de nieuwe politiek ervan uitgaat dat de overheid er is voor het volk. De regeringsverklaring lag op een tafel met twee poten, daad kracht en duidelijkheid. Er was nog steeds te weinig aandacht voor de doorstroming, de nood zaak om de capaciteit van de Wim Boogaart Erling Steenstraat 14 Nieuwerkerk Floriade De Floriade heeft in financieel opzicht een behoorlijk verlies geleden (PZC 21-10). Hoe kan dat, vragen de intiatiefnemers zich af. Een diepgaand onder zoek zal hier het antwoord op moeten geven. Een klein beetje van de sluier is inmiddels reeds opgelicht. Ze hebben ontdekt dat met name de gezinnen het massaal hebben laten afweten. Dat scheelt na tuurlijk een heleboel inkom sten. Zelfs de extra publiciteit heeft niet geholpen. Wat is er toch verkeerd gegaan? De vraag wat een dagje Floriade voor een gezin wel niet kost zou op z'n plaats zijn. De organisatie ont gaat dit blijkbaar volkomen. Nee, een diepgaand onderzoek is interessanter. Dat dit het ver lies nog groter maakt is van minder belang. Typisch Neder lands. Sjaak Vermeulen Kreeftstraat 59 Zierïkzee De ramp van '53 in Week van Zeeuwse Boek door Ernst Jan Rozendaal OUWERKERK - Bijna alle uit gaven in het kader van De Week van het Zeeuwse Boek, van woensdag 30 oktober tot en met zaterdag 9 november, staan in het teken van de herdenking van de watersnoodramp van 1953. Niet alleen Sandra van de Vijver heeft zich op dit onderwerp ge- istort. Volgende week woensdag ^worden in Ouwerkerk de boe ken Hier was eens Capelle van Kees Slager en Echo's van het water van Jan Kuipers en Cees 'Maas gepresenteerd. De laatste is het geschenk van De Week van het Zeeuwse Boek. Goesenaar Kuipers en Kapelle- naar Maas bieden het eerste ex emplaar van hun geschenkboek aan burgemeester J. Asselbergs van Schouwen-Duiveland aan. De auteurs hebben een reis ge maakt door heden en verleden van de ramp. Herinneringen ko men aan bod, maar het boek be vat ook een chronologisch over zicht van de gebeurtenissen. Ria Geluk, inwoonster van Ca pelle en voorzitter van het Mu seum Watersnood 1953 in Ouwerkerk, neemt het eerste exemplaar in ontvangst van Hier was eens Capelle van Kees Slager uit 's-Heerenhoek. Hij schetst een portret van het aller laatste verdronken dorp van Zeeland. Het Schouwse Capelle was in 1953 de zwaarst getrof fen gemeenschap. Een boek dat ook tijdens De Week van het Zeeuwse Boek verschijnt, maar niets te maken heeft met de ramp van 1953 is Paeremessen van P. Brouwer. De in Utrecht woonachtige, maar uit Oost-Souburg afkom stige auteur publiceert het stan daardwerk over het Zeeuwse paardenmes. Dus alles over ge schiedenis, vorm en gebruik. De vier auteurs van de drie boe ken over de ramp maken een tournee door Zeeland. Zaterdag 2 november signeren ze in De Drukkerij in Middelburg (10.30-12 uur), De Koperen Tuin in Goes (13-14 uur) en Boekhandel De Vries in Zierik- zee (15-16 uur). Woensdag 6 no vember zijn ze in Boekhandel Basting in Oostburg (19-21 uur Donderdag 7 november ver zorgt Kees Slager een avond in het Multifunctioneel Centrum in Zierikzee (aanvang: 20 uur). Als zijn gezondheid het toelaat, treedt de Zeeuwse bard Bei Cok zaterdag 9 november om 15 uur op in De Koperen Tuin in Goes. Sandra van de Vijver met haar boek over de watersnoodramp: „Als je met mensen praat, ontdek je dat ze blij zijn dat er na al die jaren naar hen geluisterd wordt." foto Wi m Kooym a n door Jeanette Vergouwen PAAL - Een bonte stoet mensen wandelt achter accordeonist André Bombelijn over de dijk bij Paal. Beneden in het groene gras staan oranje stoelen en mi crofoons. Het decor voor de pre sentatie van het boek Hoe ver het water kwam van Sandra van de Vijver is natuurlijk en in drukwekkend. Echtgenoot Pol vertelt trots dat Sandra het verhaal over de wa tersnood van 1953 altijd al heeft willen schrijven. George Spon- selee stelt dat het schrijven van een historisch verhaal altijd moeilijk is en dat hij het moedig vindt van de auteur om alles over de ramp te reconstrueren. Met donkere grijze wolken als decor vliegen Canadaganzen in V-formatie over. De wind blaast, versterkt door de micro foons een melodie in mineur om de gevoelens van verdriet van nabestaanden te vertolken. Het overdonderend geluid zwelt aan en roept heiinneringen op. Sponselee overhandigt het eer ste exemplaar aan dijkgraaf W. de Graaf van waterschap Zeeuws-Vlaanderen. Er wordt gepraat over het nut van dijken, de altijd nodige waakzaamheid en de weerstand van nabestaan den tegen de plaatsing van het herdenkingsmonument bij PaalDe plek waar de eersteling van Sandra van de Vijver wordt gepresenteerd, blijkt van histo rische waarde. Achter de dijk ligt het gebied waar bijna vij ftig jaar geleden mensen omkwa men, toen het water de dijken met gemak wegspoelde. Het boek is gebaseerd op feite lijke gebeurtenissen, maar be halve een antwoord op de vraag hoever het water kwam, wordt ook ingegaan op de gevoelens van de betrokkenen en in hoeverre de gevolgen voelbaar zijn en blijven voor mensen die het van nabij hebben meege maakt. Sandra van de Vijver stelt dat zij als 32-jarige toch persoonlijk en emotioneel betrokken is bij de ramp, omdat familieleden van haar alles aan den lijve onder gingen. „Ik heb de ontheemding en de angst willen vastleggen. Tien jaar geleden heb ik een kort verhaal over de Ramp geschre ven. Dat werd bekroond en is met verhalen van anderen ge bundeld in een boek. Toen voel de ik dat ik verder wilde met het materiaal en de inspiratie die ik had over dit onderwerp. Het ge bonden zijn aan zoveel woorden was een belemmering, dus nam ik me voor om een boek te schij ven. Maar dan heb je te weinig tijd vanwege werk, de boerderij en de kinderen. Toen ik het ont werp voor het monument zag dat volgend jaar onthuld wordt, dacht ik: het is nu of nooit. Dat boek moet vóór 2003 af." Strak schema Zij werd getroffen door de weer stand van nabestaanden en ont dekte dat de generatie van nu te weinig rekening houdt met de gevolgen van de ramp die nog dagelijks mensen beïnvloedt. „Juist de emotionele kant wilde ik in het boek benadrukken. Als je met mensen praat, ontdek je dat ze blij zijn dat erna al die ja ren naar hen geluisterd wordt. Ik heb geprobeerd verleden, he den en toekomst te verpakken in een intrigerend verhaal. Het zat al in mijn hoofd, dus was het een kwestie van gaan zitten en schrijven. Deze zomer heb ik me gehouden aan een strak dag schema. Kinderen naar school en daarna achter de computer, en tussendoor research doen en mensen interviewen." Het boek is uitgegeven in eigen beheer en belangstellenden kunnen kijken op de website www.pennevrucht.com. door Ernstjan Rozendaal GRIJPSKERKE - Variatie in uitwerking, eenheid in thematiek. Het jodendom is het onderwerp dat de kunstwerken van Ruth Dagan, Abraham Yakin en Bram van Gelde ren verbindt. Ze exposeren in Boerderijga lerie De Osseberg in Grijpskerke (maar dichter bij Sint Laurens). In geen enkel op zicht lijken de werken op elkaar. Ruth Dagan is geboren in Jeruzalem, maar woont en werkt tegenwoordig in Amstel veen. In 1985 studeerde zij af aan de Riet veld Academie in Amsterdam. In De Osse berg toont zij schilderijen, kalligrafie en sculpturen. Alle werken maken deel uit van een project dat haar al jaren bezighoudt. Onder de titel 'Tussen prins en kikker' heeft ze een sprookje van Grimm herschreven tot een verhaal voor volwassenen. De tweeënzeventig pagina's tekst in Ivriet zijn opgetekend in kalligrafie. Daar gaat Dagan zeer vrij mee om. Haar letter zijn weliswaar uiterst precies getekend, maar zij aarzelt niet transparante voorstellingen door de teksten heen te schilderen. Vanuit, de teksten zijn allerlei dwarsverbindingen te trekken naar de andere werken. In De Osseberg zijn veel geschilderde voor stellingen te zien van de prinses uit het sprookje. Daarvoor heeft de Israëlische danseres Anat Shamgar model gestaan. Dagan schildert haar meestal liggend op de grond. Soms in een duidelijke balletpose, vaker kronkelend of in een houding die sug gereert dat ze net is gevallen. De schilderij en zijn klassiek van opzet, laag over laag ge schilderd, met veel oog voor de werking van het licht. Heel mooi is het tafereel van een donkere, zittende vrouw in een wit, licht doorschijnend gewaad. De figuren passen net in het kader van de schilderijen, de ach- tergond is niet gedefinieerd, zodat de aan dacht geheel op hun houding wordt geiicht. Autobanden Van een veel lichter en luchtiger aard zijn de (kleine) sculpturen van Dagan. Daarin ver beeldt ze vaak de kikker. Die wordt uitge sneden uit het rubber van autobanden en dat levert springerige, vrolijke beeldjes op, bijvoorbeeld van parende kikkers ('Innige omhelzing'). De manier waarop Dagan om gaat met allerlei restmaterialen verraadt haar opleiding aan de Rietveld Academie. In feite is haar project een symbool voor het menselijk leven en weet ze aan de hand van figuren en gebeurtenissen verschillende stadia daaruit weer te geven. Geheel anders is het werk van Yakin, haar vader. Deze in Jeruzalem woonachtige kun stenaar toont in De Osseberg etsen. Het is duidelijk dat hij werkt vanuit de traditie. Veel van zijn onderwerpen komen uit de bij bel of zijn op een andere manier religieus van aard. Zo beeldt hij een aantal joodse feesten uit. Yakin combineert meerdere et sen, zodat zijn taferelen uit verschillende episoden zijn opgebouwd. Dat stelt hem in staat ook verschillende kleuren te combine ren. Bij het werk van Dagan en Yakin heeft gale rie De Osseberg objecten geplaatst van Bram van Gelderen. Ook zijn afkomst is joods, iéts wat aan zijn werken is af te zien. Van Gelderen is architect, maar hij vervaar digt ook gebruiksvoorwerpen en sieraden. In de nabij Sint Laurens gelegen galerie zijn ceremoniële objecten te zien, zoals joodse kandelaars en een mezoera, een deurpost- kokertje dat hij ontwierp voor het Joods Museum in Amsterdam. De vormgeving is ondei-worpen aan eisen die de religie aan de voorwerpen stelt, maar Van Gelderens uit werking is modern en persoonlijk. Alleen al het gebruik van materialen als roestvrij staal en plexiglas maken zijn werk eigen tijds. De traditie in hedendaagse kunst ge vangen. Expositie: Abraham Yakin, Ruth Dagan en Bram van Gelderen in galerie De Osseberg, t/m za 16 november, open ma t/m za 14-17 uur. Enkele werken van Ruth Dagan: een schilderij van een sprookjesprinses en kleine kikkers, gemaakt van autobanden. foto Mechteld Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 33