PZC Kwart eeuw milieu-inzicht Originele kleurige grafiek en keramiek in zwart-wit Tragiek staat Zeeuws Orkest goed i Machinebedrijf Goes maakt doorstart met behoud personeel Koor Cantare brengt Brahms-liederen met dubbele bodem kunst cultuur Total tijdelijk stilgelegd voor onderhoudswerk Koreaanse prijs Middelburgse Architecten Cultuurprijs Lions Vlissingen naar De Bruyne Onderzoek zaterdag 19 oktober 2002 Bij de bouw van het Arnestein-complex in 1977 is veel aandacht besteed aan de aankleding van het gebouw. Twintig kunstenaars kregen het verzoek een kunst werk voor een plek in of bij het kantoor te maken. foto Mechteld Jansen derlijke was dat de afdeling milieu en thema's aan de orde waren, hielden we inrichting eigenlijk een groep zonder workshops in de kantine. Iedereen was hiërarchie was. Wanneer belangrijke welkom en iedereen werd uitgenodigd vanuit zijn eigen deskundigheid mee te praten. Nee, het werd geen Poolse land dag. Het was een enorm creatief proces, waar iedereen zich heel sterk betrok ken bij voelde. Degene die zo'n project trok, hoefde de weken daarop alleen maar langs te gaan bij alle collega's die tijdens de workshop een duit in het zak je hadden gedaan, en hij had een rapport. In die tijd maakten we in drie maanden de nota waar nu misschien wel drie jaar over wordt gedaan." Peeters betreurt het dat deze manier van werken niet meer bestaat.Neder land holt achteruit als kennisland. Er is nu sprake van bureaucratie en verko kering, waardoor alleen maar dozen heen en weer worden geschoven." Jan Hendriksen, vanaf 1982 directeur van de afdeling milieu en inrichting en nu projectleider communicatie integraal waterbeheer van het RIKZ, valt hem bij; Tegenwoordig hebben we veel meer te maken met aansturing van bo venaf. De bijna academische vrijheid die we vroeger kenden, is er niet meer." Samenhang Hendriksen beschouwt het Arnestein- complex als de bakermat van het inte graal waterbeheer. „We zijn daar al vroeg tot het inzicht gekomen dat er sa menhang is tussen functies als natuur, recreatie, visserij, scheepvaart en na tuurlijk veiligheid. Nu zijn we weer een stapje verder: het gaat nu ook om de sa menhang tussen watersystemen." Deze benadering leidt tot het inzicht dat iets moet worden gedaan aan de harde scheidingen die de Deltawerken in Zuidwest-Nederland tot stand hebben gebracht. Hendriksen haast zich te ver zekeren dat dit niet moet worden uitge legd als het goedmaken van fouten uit het verleden. „Het Deltaplan was een reactie op de overstromingsramp van 1953. Toen stond de veiligheid voorop. Inmiddels weten we meer en worden we geconfronteerd met de gevolgen van de klimaatverandering. Nu is het zaak de Delta weer te openen voor de grote ri vieren, zodat de hoogwater pieken die zich daar voordoen, beter kunnen wor den afgevoerd." Meer verbindingen tussen de Deltawa teren kunnen ook het antwoord zijn op bijvoorbeeld de blauwalgenplaag in het van zout getijdewater afgesloten Volkerak-Zoommeer. Voor de integrale visie Deltawateren, waarin oplossin gen voor dit soort problemen worden voorgesteld, hebben de RIKZ-mede- werkers in het Amesteincomplex bouwstenen aangedragen. NIEUWDORP - Total Raffina derij Nederland (TRN) in Nieuwdorp legt de fabriek bin nenkort stil voor een onder- houds- en schoonmaakbeurt. Verder zullen inspecties, con troles en reparaties worden uit- gevoerd. ,.De tweejaarlijkse 'stop' van de fabriek staat gepland voor 25 oktober tot en met 25 november. Total stuurt omwonenden in de gemeenten Nieuwdorp, 's-Hee- renhoek en Borsele (inclusief buitengebied) vanaf vandaag daarover een brief. Het bedrijf brengt ze daarmee op de hoogte van wat er staat te gebeuren en waarschuwt voor mogelijke overlast. Tijdens de onderhoudsstop zullenop hoogtijdagen in plaats van de normale 150, meer dan 1000 on- derhoudsmensen op het bedrijf aanwezig zijn. Hoewel die een eigen ingang en parkeerplaats op het bedrijf hebben, waar schuwt Total omwonenden voor extra vracht- en woon-werk- verkeer. Behalve onderhouds- en schoonmaakwerkzaamheden .pn reparaties zal de fabriek ook worden gemoderniseerd. Instal laties worden aangepast, zodat producten minder zwavel be vatten. Dat heeft te maken met strengere internationale mi lieuwetgeving. Klachten Het zwavelgehalte in diesel is door Europese regelgeving bij— voorbeeld teruggebracht van 0,05 naar 0,005 procent. In de toekomst zal dat nog verder da len tot 0,001 procent. Door de modernisering van de fabriek hoopt Total ook meer energie te kunnen besparen. TRN hamert er op dat ze zo wei nig mogelijk overlast wil ver oorzaken voor de omgeving. Mochten er toch klachten zijn, dan kunnen omwonenden het bedrijf 24 uur per dag telefo nisch bereiken. Bij het opnieuw opstarten van de fabriek, uiterlijk 25 novem ber, moet Total zeer waar schijnlijk affakkelen. Volgens .het bedrijf is dat noodzakelijk om het productieproces weer op gang te brengen. door Jeffrey Kutterink GOES - De failliet verklaarde machinebedrijf Franken in Goes maakt zeer waarschijnlijk een doorstart. De curator on derhandelt met de koper over de laatste punten en komma's. De bedoeling is dat het grootste deel van het personeel meegaat naar de nieuwe onderneming. De veertig personeelsleden van de in 1892 opgerichte machine fabriek Franken kregen eind september de boodschap dat ze niet meer terug hoefden te ko men. Reden was volgens de toenmalige directie een gebrek aan opdrachten. De koper, van wie de naam nog niet bekend wordt gemaakt, is bezig met een inventarisatie van het bedrijf en het klantenbe stand. Ook wordt gekeken hoe klanten op de mogelijke door start reageren. De curator en de koper streven naar het zetten van handtekening midden vol gende week. De bedoeling is dat uiteindelijk 25 tot 30 mensen naar het nieu we bedrijf doorvloeien. Ze be houden daarbij grotendeels de zelfde arbeidsvoorwaarden. Bovendien krijgen de werkne mers weer een contract voor on bepaalde tijd aangeboden. In fasen Het bedrijf wordt in fasen door gestart. Dat betekent dat het niet direct in volle omgang met een groot aantal personeelsle den doorgaat. Zodra nieuwe op drachten binnenkomen en meer mensen nodig zijn, wordt weer personeel aangenomen. Hoewel nog geen handtekenin gen zijft gezet, reageren de vak bonden FNV en CNV positief op de mogelijke doorstart. „De doorstart biedt voor het groot ste deel van de mensen een op lossing", zegt CNV-bestuurder A.vanDamme. „Endaarzijnwe blij mee, zeker omdat de ar beidsvoorwaarden grotendeels gelijk blijven." De bonden gaan dan ook ak koord met het langzaam opstar ten van de nieuwe onderne ming. „Het is beter dat 1? bedrijf gefaseerd doorstart dat het morgen vol van star gaat met zoveel mogelijk perso neel, om dan overmorgen op. nieuw te moeten stoppen", rei. geert Van Damme. „We zjjj daarom tevreden over de moge- lijke doorstart zoals die doorde kopers wordt voorgestaan." De bonden zijn mede tevrede omdat bij de doorstart volg© hen weloverwogen wordt gek?, ken naar het nieuwe personeel?, bestand. Van Damme; „Curato: en koper hebben afgesproke dat ouderen en vroeg-pensioe ners niet in de kou zetten." Voor gieterij RMI in Middel burg, dat eveneens eind septem ber failliet ging, ziet het er mui. der florissant uit. Volgens 4 vakbonden heeft zich nog gee koper gemeld. Inmiddels isw» een bemiddelingstraject opg?. zet, om te proberen personeellr andere bedrijven aan de slagi? krijgen. Van de 62 meest specs listisch opgeleide werknemer zijn er volgens FNV-bestuurd?: R Hazelager 16 die zich voorbt- middeling hebben opgegeven, MIDDELBURG - Het Labor* torium voor Architektuur nJ Middelburg heeft de tweed? prijs gewonnen in de Koreaans International Design Competi tion Beyond East West. Hun inzending 'Full House' i- de categorie 'Architectuur ina Japanse traditie' werd b? kroond vanwege de inventie teit en de heldere uitleg overè mogelijkheden van de womci Alle woonfuncties zijn in kaste en laden opgenomen, waardij veel ruimte wordt bespaard, ie wat in het dichtbevolkte Jape zeer welkom is. Het Laborata- um voor Architektuur is in li- opgericht door Johan de Kond en Don Monfils. Het is de acb ste keer dat zij een intematiom le prijs ontvangen. MIDDELBURG, Concertzaal Het Zeeuws Orkest onder leiding van Dirk Brossé met werken van Tsjaikofski, Brossé en De Sarasate. Soliste: Liza Ferschtman, viool. door Kees Cijsouw Tragiek: zo zou je het centrale thema kunnen aangeven van de muziek, waarmee het Zeeuws Orkest deze week de herfsttournee inhoud geeft. Het recente symfonische gedicht Sophia van Dirk Brossé en Tsjaikofski's fantasie-ouvertu re Romeo en Julia zijn er de dra gende elementen in. Dat zou de optredens van afgelopen en ko mende dagen een zwaarmoedig karakter kunnen geven, als niet tegelijkertijd beide composities voorbeelden van zeer gevarieer de, om niet te zeggen: rijke in strumentatiekunst zouden zijn. Brossé componeerde met Sop hia in essentie een onvervalst, aan de Romantiek refererend stuk programmamuziek, hoe ei gentijds de middelen ook zijn die hij erin gebruikte. De op dracht kwam van het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam en Brossé vond zijn inspiratie voor het werk tijdens een ver blijf van twee nachten in dat ziekenhuis. Hij maakte een ernstig ziek pa tiëntje tot leidraad van zijn compositie, De viool gaf hij de woelingen van het meisje te ver tolken, in de baarmoeder nog, opgroeiend, worstelend met haar ziekte, haar levenskracht herwinnend, en de inbreng aan het orkest staat voor de buiten wereld, voor de geluiden van de nacht, voor de emotie van de ou ders. Liza Ferschtmann, vorig jaar de soliste bij de première van het werk in Rotterdam, speelt deze week met het Zeeuws Orkest. Tijdens het bedrijvenconcert deed zij dat donderdagavond met toewijding, intens en met alle warmte die het stuk vereist- Die betrokkenheid was er in ho ge mate ook bij de solo-celliste van het orkest in de passage, waarin Brossé aangrijpend de wanhoop van de vader schil dert. Bovendien kreeg ik de indruk dat het orkest zich gretig door de lastige partituur liet leiden en dat met name ook de blazers alert reageerden op de vele rit mische complicaties, die Brossé op hun weg had gelegd. Zo werd Sophia overtuigend losgezon gen van een al te concrete voor stelling en kreeg een algemene geldigheid: muziek die vanuit het duister via de worsteling naar het licht trekt Tegenover het vaak geserreerde aandeel van het solo-instru ment in Sophia zette Liza Ferschtman na de pauze een staaltje onvervalste vioolvir tuositeit. De Sarasate ontleedde de thema's voor zijn Carmen Fantasie aan Bizets gelijknami ge opera - ook een tragische hel din trouwens. Maar De Sarasate koos niet voor diepgang, maar voor klatergoud in zijn bewer king van een aantal van de be kendste thema's uit de opera. Ferschtman liet zich de kans niet ontnemenZe zette zich met bravoure aan de halsbrekende toeren, die van haar werden ge vraagd. En ze deed dat zo aan stekelijk, dat ze er een onzuivere toon en een slordige uithaal hier en daar royaal mee wegspeelde. Tsjaikofski's eerste meester werk - met dank aan zijn leer meester Balakirev - volgt grof korrelig gezegd de omgekeerde weg dan Sophia van Brossé. Zijn Romeo en Julia naar Sha kespeare trekt, vanaf het bla zerskoraal in het begin tot aan de onheilspellende drumroffel aan het slot, als het ware van het licht naar de duisternis. Dankzij VLISSINGEN - De Lions Vlis singen Cultuurprijs is toege kend aan Aarnout de Bruyne. Hij heeft de prijs - 2275 euro- - gekregen voor zijn verdiensten als hoofdredacteur van de Zeeuwse Slibreeks. Van deze serie bijzonder vorm gegeven boeken werd onlangs het honderdste deel gepresen teerd Dat betrof een heruitgave van een muzikale bewerking van het gedicht 'Roosje' van Ja cobus Bellamy, waaraan enkele essays en een modem kroeglied van Ed Leeflang waren toege voegd. De Lions Club roemt de in Vlis singen woonachtige De Bruyne ook om zijn andere literaire ac tiviteiten, met name de contac ten die hij onderhoudt met Vlaanderen. De Lions Vlissingen Cultuur prijs is eerder uitgereikt aan on der anderen architect Johan de Koning en beeldend kunstenaar Gertjan Evenhuis. dirigent Brossé werd de uitvoe ring voor mij althans het glans stuk van de avond. Hij demon streerde een duidelijke en overtuigende conceptie, waar door die al snel lawaaierige muziek de allure kreeg die ze toekwam. Individuele oneffen- heidjes deden voor mij weinig af aan de waardering voor de ma nier waarop het Zeeuws Orkest als geheel de geest van het werk door Ali Pankow ZIERIKZEE - De Liefdesliede ren van Johannes Brahms vor men de spil van een bijzonder concert dat het koor Cantare za terdag 9 november verzorgt in de Katholieke Kerk in Zierik- zee. Titel en componist doen ver moeden dat het gaat om speci fiek romantische liederen uit de negentiende eeuw, maar er blijkt een behoorlijk dubbele bodem onder schuil te gaan. In feite voeren deze Liefdeslie deren van Brahms terug tot de veertiende eeuw in Perzië. Tot die verrassende ontdekking kwam het koorlid Dick Eising uit Kapelle bij de voorbereiding van het programmaboekje voor dit optreden. Eising is samen met zijn vrouw Irene trouw lid van Cantare. Zij maakten ooit als tijdelijke gastleden kennis met het Schouwse koor. Ze zijn gebleven, omdat ze het nu een maal prettig vinden hier te zin gen. Inmiddels heeft Eising ook de publiciteit voor het koor op zich genomen. Vertalingen Zijn naspeuringen naar de her komst van de Liefdesliederen brachten hem eerst bij de dich ter Georg Friedrich Daumer. Die zou de liedteksten geschre ven hebben, waarna Brahms er de muziek bij componeerde. Daumer echter schreef de tek sten niet zelf. Het bleken verta lingen in het Duits van gedich ten van de Perzische poëet Haf is. Dat is het pseudoniem voor Muhammad Schams ad- Din, de grootste dichter van Perzië. wiens teksten in het hui- wist te treffen. Tenslotte: als la makertje speelde het Zeeus Orkest twee deeltjes uit Tsj* kofski's Notenkrakersuiïe, waarvan mij in de Bloemenmh vooral de fraaie harpbijdrag? beviel. Het Zeeuws Orkest speelt vanami hetzelfde programma in de Grot Kerk Goes, 20 uur, dan olv de Engtl se dirigent Quentin Clare. dige Iran nog actueel blijka Haf is geldt als erenaam voorn die de Koran uit het hoofd ken: In werkelijkheid uitte de did ter scherpe kritiek op de levert wijzen van mensen die de lw van Allah predikten. Zijn gedichten werden danoo weldra als godslasterlijk va oordeeld. Haf is zag in dat 6 zijn kritiek op huichelarij w subtieler moest uiten. Daan» legde hij de basis voor de late liefdesliederen, waarin dus ra alleen de liefde wordt bejubö maar ook maatschappijkritit wordt geuit. Losbol Eising citeert een mooi vod beeld: 'Neen, ik kan er niks® met wat anderen zeggen. Alüj weten zij mijn doen en laten va keerd uit te leggen: ben ik vfl lijk, dan ben ik een losbol, ben: stil, dan ben ik van liefde dol' „De boodschap achter de booi schap wordt ook nu nog dt* veel Iraniërs begrepen", zf| Eising. Voor hem zelf hebbent liederen met de kennis overt herkomst een belangrijke mea waarde gekregen. „Ik zing J echt met veel meer intent sinds ik dit allemaal weet." Cantare, onder leiding van dit gente Willy den Hollander, sinds begin februari bezig repetities voor het bij zonde concert. De eigen vaste kernV een kleine veertig leden is i» vier gastleden uitgebreid. Hi koor wordt tijdens het concfl begeleid op piano door R» Balkenende. Samen met dedir gente bespeelt hij bij een enk lied ook het orgel. Het concert in de Kathol® Kerk in Zierikzee begint 9 oi vember om 16.00 uur. door Ben Jansen Niets is permanenter dan een semi permanent gebouw. En dus huist een milieukundige afdeling van Rijks waterstaat al vijfentwintig jaar in een tijdelijk onderkomen op het bedrijven terrein Arnestein in Middelburg. Het complex is neergezet voor de afdeling Milieu en Inrichting van de toenmalige Deltadienst; nu is het Rijksinstituut voor Kust en Zee (RIKZ) er gevestigd, deels met dezelfde medewerkers. Met een feestsymposium annex reünie vieren de gebruikers van toen en nu za terdag 26 oktober het 25-jarig bestaan van gebouw Arnestein. De bedoeling van dat symposium is terug te blikken op de bijdragen die vanuit het complex aan de Deltawerken zijn geleverd en een toelichting te geven op onderzoe ken die de afgelopen tijd zijn verricht in het kader van een nieuwe kijk op de Delta wateren. Hydrobioloog Kees Peeters is een van degenen die vijfentwintig jaar in het het Arnestein-complex heeft gewerkt. Het in opvallende Weuren geschilderde semi-permanente bouwwerk is neerge zet om de sterk uitdijende milieu-afde ling van de Deltadienst te kunnen huis vesten. Peeters: „Aanleiding voor de oprichting van de afdeling was dat van uit de milieuhoek steeds meer vraagte kens werden gezet bij de afsluiting van de Oosterschelde. Rijkswaterstaat had daar geen sjoege van. Er bestond dus behoefte aan zelf deskundigheid op het gebied van natuur en milieu in huis te halen." De afdeling milieu en inrichting ont wikkelde zich snel. De 'groene maffia' zoals de milieudeskundigen spottend door hun collega's binnen de Delta dienst werden aangeduid, kreeg veel ruimte en er was ook veel geld beschik baar. Peeters denkt er met enige wee moed aan terug. „Daardoor konden we heel veel werk verzetten. We waren hoog productief en efficiënt. Het won- door Anita Tournois TERNEUZEN - Kleurrijke litho's van Ron Gennisse zorgen voor een vrolijke noot in de hal van het Stadhuis in Terneuzen. De kera mische objecten van Frederik Lemarcq, in het bijzonder de zwembanden in zwart en wit, vormen een regelrechte blikvanger in de passerelle. Het werk van beide kunste naars is origineel en lokt discussie uit. Ron Gennisse, een Dordtse kunstenaar, stu- ideerde grafiek aan de Grafische School in UtrechtZi jn geëxposeerde werk bestaa t uit litho's. Bij deze steen- en vlakdruk vormt het gegeven dat vet en water elkaar afsto rten, het uitgangspunt. Gennisse weet het ■technische aspect van dit procédé bijzonder c. goed uit te buiten. Door verschillende druk- •i gangen ontstaan lagen met verschillende nuanceringen. Zijn werk is abstract-expressionistisch, waarbij figuratieve elementen niet ge- - schuwd worden, kleurrijk, vrolijk, intuïtief en het oogt speels. De vormgeving is primi tief, de kleuren al naar gelang het thema sprankelend of ingetogen. Toch is het niet vrijblijvend. Ontwikkelingen in de maat schappij, bijbelse thema's, relaties tussen mensen. Alles is terug te vinden, waardoor het niet louter en alleen maar bij illustratie blijft. „Kunst als reactie op indrukken uit het da gelijkse leven", verklaart Gennisse zijn werk. Wie de bijbehorende titels leest, zoals De Vanger, herinnert zich mogelij k de eerste tekeningen van een kind en herkent de cir kels als hoofden of een zon, de verticale lij nen als benen of een huis. Andere titels als Kasteelleven, Werkende Engel, Het Paar, Spaans Landschap en Blijspel geven aan dat de inspiratiebronnen van deze kunste naar onbeperkt zijn. Reddingsboei Dit in tegenstelling tot de keramische objecten van de Belgische kunstenaar Fre derik Lemarcq waarbij de zwemband- of reddingsboei een wezenlijk belangrijk on derdeel vormt. Het getoonde werk is het vi suele resultaat van een gerichte werkfase, vakkundig opgebouwd uit vormen en pa tronen die zich steeds herhalen. In een hoek van de passerelle liggen vele van deze ban den uitgespreid, soms opgestapeld, samen een installatie vormend. Meestal zwart-wit geglazuurd, met een grafisch zebrapatroon of cirkeltjes. Buiten het ventiel of opening worden uitstulpingen gevormd door vin gers of kegelvormen, die op toeters lijken. Zee- en scheepsleven lijken een belangrijke inspiratiebron. Bedrieglijk Enkele kapotte, leeggelopen bandjes, waar op een paar ogen zijn aangebracht, vormen een contrast door de felgroene kleur. Ze lij ken bedrieglijk echt. Een zwart-wit object in een vitrine is een bloemenvaas. De band staat op vier kegels en wordt in het midden gesteund door de vaasvorm. Ook grappig zijn twee grote ruw gelaten potten, vervaar digd uit bruin rode ldei, waar onderuit gesti leerde witte voeten steken. De potten, met buxusboompjes erin, vormen originele wachters. Tentoonstelling t/m 8 november in Hal en Passerelle van het Stadhuis in Terneuzen. Openingstijden: dagelijks, behalve za. en zo., van 9.00-17.00 uur. Zwart-wit-installatie met zwembanden van Frederik Lemarcq. foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 52