24 gestrand Ik ben nu eenmaal geneigd tot grote somberheid PZC Voor eeuwig Meneer Aart RUDEN RIEMENS zaterdag 19 oktober 2002 Aart Staartjes (1938) is terug van (even) weggeweest. De man achter legendarische jeugdprogramma's als Stratemakeropzeeshow, J.J. de Bom Geef je ouders maar de schuld, Klok huis en Sesamstraat, was eigenlijk met pensioen. Maar de ongekroonde keizer van de kindertelevisie kan het acteren, na een tv-loopbaan van pakweg 3 5 jaar, nu eenmaal niet missen. In het net ver schenen boek Meneer Aart, leven en werken van de man die geen kinder vriend wil zijn beschrijft auteur Sietse van der Hoek Staartjes' carrière. De ac teur zelf is niet onverdeeld gelukkig met de biografie. ,,Het is net alsof mijn grafrede al is uitgesproken." Sinds anderhalve maand staat hij weer ingeschreven bij een castingbureau. „Ik kan het acteren niet missen. Het avonturie ren, het peuteren, het klooien met anderen aan een nieuw idee, een nieuwe rol. Fouten maken, worstelen. Toen ik bedacht had dat ik wilde stoppen, was ik aan het einde van mijn Latijn. Ik méakte niets meer, ik speel de alleen maar wat. Sesamstraat is altijd leuk, maar Klokhuis, daar vond ik niets meer aan, het is veel te educatief geworden, te bureaucratisch. En met de pensionering van regisseur Rudolf Spoor dacht ik: dan ook maar ophouden met die Sinterklaasin- tochten. Zo'n man als ik, die alles beter weet, zit alleen maar in de weg als er een nieuwe ploeg begint. Het lastige aan oud worden vind ik dat ik me nog voel alsof ik jong ben. Ik heb teveel energie. Ik mis het acteren. Het is een ma nier van levenMet collega's praten over wat ze hebben gemaakt. Het uitproberen van nieuwe dingen. We hebben wat afgekloot. En al die jaren gevochten tegen onwillige omroepbazen, tegen bureaucratische regel tjes. Soms was het net Rusland. Bij Sesamstraat was ik redacteur en, als het zo uitkwam, ook regisseur. We hadden een scène op de Afsluitdijk. Ik kreeg opeens te horen: de Afsluitdijk kan niet doorgaan, die is te duur. Hoezo te duur? Er ligt er toch één? Maar nee, die moest gebouwd want er was geen geld voor een losse cameraploeg dus die scène moest in de studio opgenomen. Die stond nu eenmaal al gepland. Of je wilde een trappetje, maar dat kon je niet bij de Gam ma kopen, dat moest gemaakt worden door de decorafdeling van het NOB. Er was nu eenmaal een contract. Kostte dat trappetje opeens zesduizend gulden! Ik werd er soms gek van. Joost Prinsen zegt in het boek: 'Aart komt altijd door de achterdeur binnen'. Dat is ook wel zo. Kindertelevisie was immers altijd een sluitpost. Daarom deden we het maar op mijn manier, je moet nu eenmaal de sluip weggetjes kennen. Als je een programma begint moet je dat in de luwte doen. Geen pretentie, geen budget. Het begin is altijd shit, altijd rotzooi. Pas als het gaat lopen kun je eisen gaan stellen. Ik zie zoveel poeha rond nieuwe programma's. Programma's waarvan de reclamecampagne duurder is dan het hele programma. Uiteindelijk denk je dan: is dat het nou? Je moet een beetje kunnen kloten. Nieuwe programma's zetten we op in va- kantietijd, als iedereen weg was. Scripts hielden we achter, omroepbazen kregen ze niet te zien. Dan zeiden ze, 'nu wil ik toch wel eens iets lezen' en mompel de je 'ja ja, het komt, we moeten er nog het een en ander aan veranderen.' Vervolgens werd het: eerst op nemen en dan pas die scripts laten lezen. Veel kosten maken, zorgen dat er alvast de cors getimmerd werden en dat ze er dus niet meer van af konden. Bij Klokhuis hebben we het eerste jaar waanzinnig veel opgeno men .Opeens zetten ze de rem er opmaar die trein die reed al. De Stratemakeropzeeshoio is eigenlijk bij toeval ontstaan. De vraag van de Vara was of ik niet een programmaatje kon bedenken waar ze de filmpjes in kwijt konden die nog op de plank lagen. Geen geld, geen facilitei ten, een programmaatje dat in een hoekje van de studio gemaakt kon worden. Ik zei natuurlijk meteen ja en flikkerde al die plannen meteen weg om met goeie mensen iets héél anders te gaan doen. Ook weer: in vakantietij d. Bij onze derde aflevering sprong de Tele y~Y/A Aart Staartjes graaf er bovenop: 'Vara leert jeugd schut- tingtaal' stond er opeens in de krant. Het was onze poep, kak en pies-aflevering. Ze schrokken zich rot bij de Vara, tijdens de re petitie kwam er eenhele delegatie met daar bij Dolf Kohnstamm, de grote kinderpsy choloog. Waarom we niet overlegd hadden of het allemaal wel verantwoord was. Maar foto Roland de Bruijn/GPD het was juist de mop dat het volslagen onpe dagogisch was. En toen het een hit werd, hoorde je ze ook niet meer klagen. Zo gaat het altijd in Hilversum: gaat iets scoren en wordt er geld verdiend dan kan alles. Kijk naar de intocht van Sinterklaas, dat Ster blok houdt maar niet op! Dan ben je popu lair. Hetzelfde gebeurde ook bij Klokhuis en Se samstraat. Als het aan de omroepbazen had gelegen, waren die programma's er niet meer geweest. Nu zijn ze niet meer weg te denken. Ieniemienie, Tommy, Pino, elk kind in Nederland kent ze. Van de menselijke fi guren is Meneer Aart het meest populair. Hij ontstond twintig jaar geleden, per ongeluk, omdat er 'een meneer' nodig was die bij Frank op bezoek kwam. Op het kostuuma telier vond ik een lelijk bruin pak, de bril kwam van de Noordermarkt in Amsterdam. Ik wilde een echte klootzak spelen. Hij was veel venijniger dan nu. Meneer Aart verte genwoordigt iets wat heel veel kinderen heel graag eens zouden willen doen. Hij liegt, hij jat, hij bedriegt, maar toch vinden kinderen hem aardig. Dat is toch wat ieder een wil: dat mensen van je houden, ondanks jezelf." Tragiek „Meneer Aart staat dicht bij mezelf. Net als iedereen wil ik aardig gevonden worden, maar ik ben bang om veel van mezelf te la ten zien. In die rol durf ik veel meer dan in werkelijkheid. Meneer Aart is eigenlijk een tragische figuur, hij heeft geen vrienden en als er dan iemand langskomt schopt hij 'm de deur uit. Kinderen herkennen die tra giek. Ze denken, mensen die zich zo laten zien, zijn écht. Kinderen houden er niet van als je voor ze op je knieën gaat zitten. Of op een toon tegen ze begint te praten alsof het een vreemde diersooil is. Ik ben geen kindervriend, maar ik voel me wel verbonden met ze. Ik weet hoe erg het is om kind te zijn. Het is zo vreselijk aftasten: wie is te vertrouwen, wat is mijn ijkpunt in deze wereld? Toen ik kind was mocht ik niks. Ik moest mijn mond houden. Mijn va der hoefde alleen maar te kijken en dan zweeg je. Overdreven autoritair allemaal. Het was De Avonden van Van het Reve. Door het spelen kon ik me aan dat verstikkende milieu onttrekken. Op mijn zeventiende was ik het huis al uit. Langzaam ontdekte ik dat ik het in me had om te acteren. Voor het eerst had ik het gevoel dat ik iemand was. Net als schildertalent of muzikaal talent is het spelen een enorme troost. Je kunt nog zo'n verkreukelde krant zijn, maar in dat werk bén je iemand. In het spelen heb ik een voorliefde voor rol len als die van Meneer Aart of die van onbe schofte minister van financiën in de VPRO- serie Mevrouw de Minister. Die man zegt gewoon: 'ik vind jou een trut'. Heerlijkzo onbeschoft te zijn. Zelf ben ik een laffe lui Daarom speel ik ook toneel, omdat ik in hel echte leven zo weinig durf. Vroeger was ik ook een lachebek, altijd vro lijk, maar ondertussen had ik een bloedhe kel aan mezelf. Eeuwig ijsvrij, schreef eens iemand over me. Ik was beledigd, maar het klopte natuurlij k welTot het moment datik een vreselijke persoonlijke crisis terecht kwam. Toen heb ik eigenlijk deze chagrijni ge kop aangenomen, dat is veel beter. Hij past beter. Ik ben nu eenmaal geneigd tot grote somberheid. Zeven jaar therapie, heel lang heel erg depressief geweest. Als ik niet had kunnen spelen was ik een Meneer Aart geworden: totaal teruggetrok ken in de vormelijkheid. Als ik heel erg som ber ben ga ik ook boekhouden, dat geeft or dening en rust. Dan staat alles tenminste op papier in rijtjes en vakjes, debet, credit. Ik ben een absolute neuroot, anders dan Claus, die meer melancholisch was. Ver schrikkelijk voor zo'n lieve en gevoelige man. Hij was degene die het koningshuis nog te verteren maakte. De rest is allemaal om dood te schoppen, stuk voor stuk van een grenzeloze truttigheid en burgerlijkheid, Daar liep hij dan tussen, met die starre kop in het strakke keurslijf. Verschrikkelijk. Zelf was ik de depressie weer nabij toen ik dat boek over mezelf had gelezen. Soms denk ik dat het beter is als dat boek niet was geschreven. Aanvankelijk was ik er niet eens aan begonnen, ik wilde het niet lezen, maar toen kwamen de interviewaanvragen en toen wist ik, ze gaan natuurlijk van all® over dat boek vragen. Het is verschrikkelijk als er tijdens je leven een boek over je ver schijnt, alsof je grafrede al is uitgesproken Op papier krijgt alles ook opeens zo'n la ding terwijl ik denk, als ik dat lees: heb ik dat gezegd? Zo heb ik het niet bedoeld! All® krijgt opeens zoveel gewicht. Ik zeg dus maar steeds tegen iedereen dat ze niet alles moeten geloven wat er in dat boek staat. Da' ik in die studio altijd vrolijk en opgewekt was, dat kan ik me bijvoorbeeld niet herin neren. Ik ben soms een enorme azijnzeiker. Net als Meneer Aart ja. Monique Brand' Meneer Aart, leven en werken van de man die geen kindervriend wil zijn, kost 14 euro- Uitgeverij: L. J. Veen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 44