Vrienden tonen andere Turkije Verrassende culinaire allure Het seizoen van de enige echte truffel Wil over Speelgoed Chronograaf Telefoonbon Fles-licht Multiquick zaterdag 19 oktober 2002 Drie tips voor meisjes die hun eerste afspraak met een jongen hebben: Ga niet telefoneren tijdens het ge sprek, praat niet over je ex en drink vooral niet te veel, want dan weet je nooit hoe het afloopt. In een op Nederlandse j onge- ren gericht tijdschrift zou niemand van dergelijke wij ze levenslessen opkijken. In een tijdschrift voor Turkse jongeren daarentegen is het niet veel minder dan het doorbreken van een taboe, zeker als daar de vele foto's van soms schaars geklede vrouwen en gul geboetseerde mannen bij op worden ge teld. De drie vrienden Oguz Sükür, Soner Sari en Bü- lent OSzkent, alledrie 25 jaar oud en makers van het nieuwe blad Magazin, zijn maar wat trots op hun gratis tijdschrift. Het blad heeft zowel Turkse als Nederlandse bijdragen en heeft een oplage van 20.000. Oguz: „Het moet leuk zijn om te lezen, het mag best een beetje span nend. Maar daarnaast willen we ook informatie bieden die be langrijk is voor Turkse jonge ren. Ook voor Nederlandse jon geren moet het blad aardig zijn om te lezen, en, voor wat ze niet begrijpen, te bekijken. Zo wil len we spelenderwijs de integra tie van Turkse jongeren bevor deren." De vraag of die jongeren het blad ook wilden is eenvoudig te beantwoorden. Bülent: „De in houd is bepaald nadat we voor onderzoek hebben gedaan on der vijfhonderd Turkse en twee honderd Nederlandse jongeren tussen de 15 en 30 jaar. Aan de hand van hun reacties is het blad opgezet." Tot nu toe werden die jonge le zers niet apart bediend. „Er zijn veel bladen in het Turks, maar er is geen enkel blad dat puur op jongeren is gericht zonder ver bonden te zijn aan een bepaalde politieke of religieuze stroming. Dat wordt ons ook nog steeds gevraagd: hebben jullie echt geen banden met een bepaalde instelling? En dan zeggen wij Nee." Passie Banden hebben zij wel met el kaar, zo sterk zelfs dat zij bij het voorstellen de term 'The three amigos' gebruiken. Bülent: „We hebben alledrie rechten gestu deerd in Amsterdam. Maar na onze studie hebben we ontdekt dat onze passie meer hier ligt dan in de Nederlandse rechts gang. De drie richtten daarom samen de reclame- en ontwerp- studio Adverso op, en drijven nu tevens de 'Ocean Media Group', dat verantwoordelijk is voor het blad. Dat simpele gegeven speelde zeker een rol bij het tot standkomen van Magazin. Oguz: „Onder de Turken is het gangbaar om, als ze gaan stude ren, te kiezen voor rechten of voor geneeskunde. Andere mo- De makers van Magazin, Oguz Sukur, Soner Sari en Bulent Ozkent. foto Theo Bohmers gelijkheden zijn er bijna niet. Met ons blad willen wij aanto nen dat er naast die studies nog meer is." Die informatie is in het blad in het Nederlands te vinden. Zo telt het oktobernummer twee pagina's over de studie bedrijfs communicatie. Soner: „Daarin leggen wij uit wat die studie in houdt, wat voor vooropleiding je moet hebben en wat je er mee kunt worden. Bovendien geven wij aan wat de kansen op de ar beidsmarkt zijn." Dat nummer heeft ook een ge sprek met een architect ('Wer ken op hoog niveau zonder hoogtevrees') en met de succes volle Rotterdams/Turkse on dernemer Murat Bayka. Hij heeft het restaurant Nazar en begint met een verzorgingsstu dio onder de naam Karma. Zijn leeftijd: 24. „Murat is een voor beeld van een heel succesvolle Turkse jongere. Natuurlijk is het mooi als een dergelijk ver haal een stimulans is voor ande re Turkse jongeren." Voor iemand de indruk krijgt dat Magazin taaie kost is: de se rieuze informatie wordt volop gelardeerd met lichter verteer bare tekst en fotomateriaal. Zo leert het oktobernummer jon gens hoe de juiste vrouw te vin den, van het sportieve type tot de 'seks bombasi'. Verder staan er reisverhalen in, filmrecen sies, gezondheidstips ('Slechte adem is niet het einde van de wereld') en een laagcalorisch di eet. De grungeband Athena Bomba wordt ondervraagd, de horoscoop voorspelt de nabije toekomst en de rubriek Wanna- haves bezingt de verworvenhe den van 'een Golfje van 245 paardenkrachtjes'. Bijkomend voordeel: „Het beeld dat veel Nederlanders hebben van Tur kije is dat het een achterlijke sa menleving is. Wie Magazin in kijkt, ziet dat Turkije op veel ge bieden verrassend modern is. Opmerkelijk is dat Magazin voor iedereen gratis is. Het wordt neergelegd bij scholen voor voortgezet onderwijs, de universiteit en instellingen waar veel Turkse jongeren ko men. Wie dat wil kan ook een postabonnement nemen, en krijgt dan voor vijftien euro (de portokosten) tien nummers. De drie initiatiefnemers: „Dit blad maken is wel een beetje een roeping. We zijn zelf misschien goede voorbeelden van wat je met je carrière kan doen, als je hard werkt en achter je dromen aangaat." Luuk Kortekaas Meer informatie: Magazin, Ocean Media Group, Telefoon (075)6708554. Enige tijd geleden vertelde iemand in het Bevelandse me dat je in het Dorpshuis in Rilland zó lekker kunt eten. Ik keek daar even van op, want ik had er nog nooit van gehoord. En ik keek nog meer op bij mijn bezoek aan Restaurant-Dorpshuis Luctór et Emergo. Aan de buitenkant verraadt eigenlijk weinig de aanwezigheid van een restaurant. De brede ingang leidt eerst naar een bar annex foyer van de toneelzaal. Het restaurant is twee jaar geleden ingericht in wat vroeger de lounge was van het zalencomplex. Gastvrouw Betsie Coremans, afkom stig uit Zeeuws-Vlaanderen, ontvangt me vriendelijk. Al ruim 25 jaar beheert ze samen met haar man, Harry Core mans, het Dorpshuis, dat eind jaren vijftig in het kader van een hulppro gramma na de Watersnoodramp is ge bouwd met financiële steun van Au stralië en enkele Nederlandse gemeen ten. Harry Coremans is opgeleid als bakker en voer als kok bij de Rotterdamsche Lloyd. In 1999 kwam zoon Kees het team versterken. Kees werkte in res taurants in Yerseke, bij Hostellerie Schuddebeurs en laatstelijk in het Hil ton Antwerpen. Hij is nu de chef-kok van Luctor et Emergo. Betsie, die geassisteerd wordt door Marianne, verrast me met een alcohol vrije Duitse witte wijn van Carl Jung, niet helemaal droog maar fris en goed van smaak. Er is ook een rode versie van. De wijnkaart is perfect. Tweede verrassing is een pittig stukje Parmaham op een amuselepel als voor proefje. Verrassend is ook de kaart om van de vriendelijke prijzen niet te spre ken. Er is keuze uit een Vlees- en een Vismenu, beide viergangen, voor €32,00. In het Vismenu een 'rijkelijk gevulde' Vissoep, drie gegratineerde oesters, twee in roomboter gebakken sliptongen en tot slot Roomboterbab- belaarijs van de Ameliahoeve in Bet- sies Zeeuws-Vlaanderen. A la carte heeft men de keus uit vijf koude voorgerechten, waaronder een Half dozijn rauwe wilde oesters op ijs met citroen (€9,50), Carpaccio van os senhaas met Parmezaanse kaas, ge droogde tomaat en pijnboompitten, geserveerd met brood en boter (€11,00) en Vegetarische salade met geitenkaas, noten, appel-honingdressing (€9,50). Van de vijf soepen is er één op basis van een vegetarische groentenbouillon met verse kruiden (€3,90). Naast de ge noemde vissoep (€uro 5,20) prijkt de Kreeftensoep met een vleugje Cognac en slagroom (€6,80). Restaurant-Dorpshuis Luctor et Emergo Hoofdweg 45-47 4411 AP Rilland Tel. 0113-551340 Fax.0113-552513 Gesloten op zondag en dinsdag Keuken open: van 10.00 tot 21.00 uur Creditcards: Visa en Mastercard Kinderen: volledig menuutje, kleur plaat enz. Rolstoel: zeer toegankelijk, invalidentoilet aanwezig Vegetariërs: gerechten op kaart en verder in overleg Roken: goede afzuiging, wordt rekening mee gehouden Vier warme voorgerechten kunnen ook als tussengerecht worden besteld: de licht pikante Gebakken gamba's in to maten-kreeftensaus met sjalot en knoflook, Gegratineerde oesters met groene kruiden, knoflook en kaas (bei de €11,20), Krokant gebakken zalm, gamba en kabeljauw met sla-garni tuur en knoflooksaus (€9,50) en, mijn voorgerechtkeuze, Gegratineerde Au stralische reuze mosselen (€10,50). De hoofdgerechten vis worden aange voerd door In roomboter gebakken zeetong, afgeblust met witte wijn, ci troen en peterselie tegen dagprijs, ver der is er Op het vel gebakken zalm met Champagnesaus en met aardappel- truffelpuree (€16,40), Gestoofde Oos- terscheldepaling in het groen op Vlaamse wij£e (€17,20) en drie berei dingen van Kreeft (500 gram voor €34,50 tot 37,40). De kaart vermeldt vier vleesgerechten, tournedos van ossenhaas (€19,90), varkenshaas (€16,40), spareribs (€11,90) en Geroosterde lamskotelet jes, gemarineerd in tijm en look (€17,40) die Marianne me opdient op een vierkant glazen bord, de koteletjes, lekker rosé, in het midden met rechts boven gekookte krieltjes met perselie en linksboven net beetgare groentjes. Je kunt zien en proeven dat de keuken uiterste zorg heeft besteed aan de be reiding en de presentatie. Ook bij de hoofdgerechten een vegeta rische gerecht: Korstbakje gevuld met gort, prei, wortel, courgettes en witte kool (€14,90). Voor een doordeweekse avond is Luc tor et Emergo redelijk goed bezocht. Het nieuwe hotel in Rilland, dat geen restaurant heeft, stuurt gasten door. Zo te zien en te horen hebben ze het hier naar hun zin, net als ik. Rien van Reems De witte Alba-truffel. De smaak is nog niet zo intens als later in het seizoen, maar de geur van de tartufo bi anco is bedwelmend. Als het deksel wordt geopend van de glazen pot met witte truffels, ra ken we compleet in extase. Voor de echte liefhebber is het al een genot om de ondergrondse pad destoel uit het Italiaanse Pië- monte te ruiken. 'Dierlijk' en 'aards' zijn te simpele omschrij vingen voor iets dat zo heerlijk is dat zelfs varkens erdoor bene veld raken. Dat is ook de reden dat de taxtufaio, de truffelzoe- kei's, zijn overgestapt op speci aal voor de truffeljacht getrain de honden. Want probeer een zeug, hoe goed ze ook is afge richt, maar eens van haar buit af te houden! Maar dat is niet de reden dat Ro- berto Payer van het Amster damse Hilton de culinaire pers heeft uitgenodigd. Aan de hand van een middag voorproeven wil de hoteldirecteur erachter komen hoe hij zijn gasten het best kan laten kennismaken met wat hij 'de enige echte' noemt. De zwarte wintertruffel uit Pië- monte en Umbrië mag dan ge liefd zijn bij volksstammen, voor Payer is de zwarte 'koper' en de witte truffel 'goud'. Dat slaat tevens op de prijs van de geurige knollen uit Alba dat het centrum is van de witte truf- felmarkt in Piëmonte. Op dit moment doet een kilo witte truf fels, de triföla d'Alba, rond de 12 5 0 per kiloOver een week of drie, als het seizoen echt is los gebroken, zijn bedragen van 2000 a 2500 euro per kilo geen uitzondering. Bij zo'n kostbare delicatesse passen eenvoudige, boerse ge rechten - tartaar van kalfsvlees, gevolgd door een spiegeleitje, taglierini (pastasoort waaraan extra eieren zijn toegevoegd) en een fondue van fontinikaas en melk waarover de witte truffel rauw wordt geschaafd. Deze ty pisch Piëmontese gerechten worden van 21 oktober tot en met 4 november geserveerd in het Hilton-restaurant Roberto's tegen, zo belooft Payer met de hand op het hart, zeer schappe lijke prijzen. „Ik wil juist dat mensen die nog nooit truffels hebben geproefd en geroken één of meerdere gerechten probe ren." Hoe enthousiast Payer ook is, de onbekendheid met truffels in ons land is zo groot dat sommige restaurantgasten 'die rare schil fertjes' op de rand van hun bord laten liggen. Weinig mensen weten ook wat de verschillen zijn tussen de witte en de zwarte truffel. Van de laatste, die zowel in Italië als in de Franse Périgord wordt ge vonden, bestaat er een winter en een minder geurende en min der smaakvolle zomervai'iant. En dan hebben we het nog niet eens over de vele namaaktruf- fels die worden verkocht. De beste witte truffels worden van oktober tot december ge vonden aan en tussen de wortels van eiken, wilgen en linden, maar ook weer niet bij elke boom. Afhankelijk van het type boom waar hij gevonden wordt, is er verschil in smaak en geur. Kenmerkend voor de witte truf fel is dat hij gevonden wordt in kalkachtige grond op een hoog te tussen de 400 en 600 meter. Ellen Scholtens Lego is de grote winnaar bij de verkiezing van het Speel goed van het Jaar 2002. De Deense spelletjesfabrikant won in twee van de vijf leeftijdscate gorieën. Na telling van de ruim 29.000 uitgebrachte publieks- stemmen kwamen de 'intelli gente' Lego-trein (voor 0-4 jaar) en het Lego Creator-spel (voor 6-8 jaar) als winnaars uit de bus. In elke leeftijdscategorie waren vijf stuks speelgoed genomi neerd. Voor de 4- tot 6-jarigen ging de eerste prijs naar het Imaginext kasteel van fabri kant Mattel, voorzien van aller lei licht- en geluidseffecten. Een SMS walkie talkieset won in de categorie tieners (8- tot 12-jari- gen). In de laatste categorie, 12 jaar en ouder, ging de eerste prijs naar een op afstand be stuurbare Subaru Impreza. Stoer is sexy en opvallen mag Zo introduceert Guess het horloge IXUSS. De nieuwe sta len chronograaf is voorzien van een opvallend rode wijzerplaat. Verder zitten er een datumaan duiding en drie chronometers op. Tot honderd meter diep moet-ie waterdicht zijn. De prijs: 189 euro. Meer informatie: tel. 020-3428080. Cadeaubonnen zijn er in alle soorten en maten, van bloe men- tot hotelbonnen. Nieuw is de Computertelefoonbon, een geschenk waarmee iedereen iets van zijn gading op multimedia- gebiedkan vinden. De bon-uit eenlopend van 5 tot 50 euro - is te koop en in te wisselen bij gro te computerketens, boekwin kels en telefoonwinkels. Zie ook www.computertelefoonbon.nl Speels en toch strak oogt de Bottle Light. Een stalen pin die je in een (lege) fles steekt. Bovenop een kaars en ziedaar een stijlvolle kandelaar is het resultaat. De pin is negentien centimeter lang. Hij is zo ge maakt dat-ie in elke wijnfles past. Het zwaartepunt van de 'fles-kandelaar' bevindt zich onderin de pin; daarmee staat de kaars stabiel. Eventueel druipend kaarsenvet belandt in het geïntegreerde schaaltje. Voor zes euro is de Bottle Light te koop in cadeauwinkels en warenhuizen. Pureren, hakken, mengen, mixen en kloppen. De nieu we staafmixers van Braun draaien nergens hun hand voor om. Ze maken het bereiden van de meest uitgebreide diners tot een snel, eenvoudig karwei. De Multiquick advantage, want zo heet de nieuwste, is opgetuigd met een krachtige 400 Watt-mo tor. Daarmee verpulvert hij no ten en harde kazen in enkele se conden in de hakmolen. Dankzij de anti-spat staafmixervoet is het mogelijk vloeibare en hete substanties, zoals dressings, milkshakes, soepen en sauzen te verwerken zonder morsen. De prijs: vanaf €29,99.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 33