Nieuw kenteken voor aanhanger
Kampeer Caravan Rai
Mégane ziet er stoer uit
en rijdt tamelijk stevig
sx-
G'
r-66
0R-
2-DW I
Mini-diesel te duur
Accord tourer
Canta Waaijenberg
Bentley in de min
Nieuwe Dodge Viper
Renaultdiesel Almera
W7
D
zaterdag 19 oktober 2002
De Rai in Amsterdam staat
eind oktober in het teken
van de Kampeer Caravan Rai.
Vooral trends, nieuwe stofjes en
handige accessoires zijn er te
zien.
Eerder ingezette trends zoals
het gebruik van polyester of an
dere kunststoffen voor cara
vandaken en -wanden beginnen
gewoon te worden. Een caravan
met lichtmetalen wielen is ook
geen uitzondering meer. Boven
dien worden de dakluiken
steeds groter en de caravans
steeds gerieflijker met warm
waterboilers, een vast bed, airco
aan boord en een standaarduit
rusting waar de vakantievier-
der tien jaar geleden amper van
durfde dromen.
Maar ook vouwwagens, tenten
en caravanvoortenten, kam
peerauto's, accessoires en hier
en daar een stacaravan zijn te
zien op de Kampeer&Caravan-
Rai.
Alle economische zwartkijkerij
ten spijt is 2002 voor de cara
vanbranche een goed jaar ge
worden. In totaal worden er
naar schatting 23.500 caravans
verkocht en dat zijn er niet veel
meer dan vorig jaar. Maar toch
een positieve balans. En omdat
de verkopen in de rest van Euro
pa sterk daalden, staat Neder
land nu op de eerste plek in
Europa qua verkoop van toer-
caravans.
In ons land zullen dit jaar net
zoveel caravans verkocht wor
den als in 2001 en dat komt neer
op ongeveer 23.500 stuks, waar
van 14.441 toercaravans. In Eu
ropa zijn de verkopen nogal te
ruggelopen (ruim 4%) naar een
totaal van 106.000.
Vooral in Denemarken, Italië en
Portugal is de terugloop be
hoorlijk. In Duitsland, Frank
rijk, Engeland en België is de
kampeerauto aan populariteit
aan het winnen. In Nederland is
dat door hoge belastingen wat
minder, maar de branche ver
wacht dat er hier dit jaar toch
minstens 600 campers afgezet
worden.
De belangstelling voor de
vouwwagen neemt weer iets toe
omdat er meer modellen zijn. In
de jaren zeventig en tachtig van
de vorige eeuw werden er nog
7.000 vouwwagens verkocht,
dit jaar zijn er dat hoogstens
5.000.
De 39ste Kampeer&Caravan-
Rai - met 200 deelnemers en een.
oppervlakte van 40.000 vier
kante meter - biedt bezoekers de
kans om even onder begeleiding
van de Nederlandse Caravan
Club met een caravan te rijden
en te oefenen in het moeilijkste
onderdeel: achteruitrijden en
parkeren met een caravan. Er is
een stand van de Rijksdienst
voor het Wegverkeer met vooral
informatie over het nieuwe ken
teken voor de caravan.
Rien van der Steen
De Kampeer Caravan Rai
wordt gehouden vrijdag 25 tot
en met woensdag 30 oktober in
de hallen I t/m 79 en 11 en is da
gelijks open van 11.00 tot 18.00
uur. De toegang is €11,50 euro.
Per 1 september 2003
moet elke aanhanger in
Nederland een nieuwe ken
tekenplaat hebben. Voor de
meeste caravans betekent
dat een eigen kentekenbe
wijs. De caravanbezitters
wachten er nog even mee tot
ze weer op vakantie gaan.
De Rijksdienst voor het Weg
verkeer (RDW) is druk be
zig met de uitgifte van nieuwe
kentekenplaten voor aanhan
gers. Als de aanhanger lichter is
dan 751 kilo volstaat een witte
plaat met zwarte letters en cij
fers die overeenkomen met die
van de trekkende auto. Als hij
zwaarder is, krijgt de aanhan
ger een eigen kentekenbewijs.
Tot nu toe zijn het vooral de
transportbedrijven die reage
ren. De caravans staan op stal.
„Die komen in de lente. Maar
daar zijn we op voorbereid",
zegt Bert Siepel van de RDW.
De overheid wil de operatie op 1
september 2003 rond hebben.
Het gaat om ongeveer 400.000
caravans en minstens 350.000
aanhangers. Bij de RDW weten
ze dat een eigen kenteken dien
stig is om gestolen voertuigen
beter te traceren en de aanspra
kelijkheid bij ongevallen beter
te kunnen regelen. De Rai-ver-
eniging heeft er al jaren voor ge
pleit.
Alle nieuwe aanhangers hebben
sinds 1 september al een eigen
kentekenbewijs. Dus een deel I,
een deel II en een overschrij
vingsbewijs, net als bij motor
voertuigen. Dat moest eigenlijk
al per 1 mei, maar de overheid
kreeg de organisatie niet rond
en wilde niet tijdens de drukke
zomermaanden met de wisse
ling aan de slag te gaan. De be
staande aanhangers krijgen nu
tot 1 september volgend jaar de
tijd om een nieuw kenteken te
halen. Op vertoon van het regi
stratiebewijs van de aanhanger
of caravan kan op het postkan
toor tegen betaling van €15 eu
ro een nieuw kentekenbewijs
aangevraagd worden. De ken te-
V/ 1
De bovenste plaat -dezelfde als voor motor-voertuigen- moet voortaan ook op aanhangers en caravans. Een aparte NL-sticker is niet meer
nodig. De onderste blauwe plaat met witte cijfers en letters geldt voor historische aanhangers (van vóór 1 januari 1978) van meer dan 750
kilo.
kenplaat zelf moet bij een ge
specialiseerd bedrijf besteld
worden.
De RDW geeft, aldus woord
voerder Siepel, nu wekelijks
2000 nieuwe kentekens voor
aanhangers uit. „Momenteel
zijn we bezig met de aanhangers
en opleggers. We hebben, denk
ik, al zo'n 50.000 caravanbezit
ters van een nieuw kenteken
voor-zien. Maar de grote hoop
wacht gewoon tot ze weer met
het vakantiehuis op stap gaan."
De RDW denkt dat zes van de
honderd aanhangerbezitters
geen registratiebewijs meer
heeft. Die mogen dan een kente
ken aanvragen op grond van
chassisnummer en merk van
hun aanhanger of caravan. En
als hij als gestolen te boek staat
(zo'n 5.000 schat de RDW) moet
de politie eraan te pas komen.
Wie een registratiebewijs van
een gestolen aanhanger of cara
van heeft, kan vanaf 1 septem
ber 2003 wellicht achter de hui
dige eigenaar komen. Want die
moet vanaf dan geregistreerd
staan. Degene die het lastig
vindt de soms ingewikkelde
procedure bij zelfgebouwde
aanhangers of bij verloren regi
stratiebewijzen te doorlopen,
kan een bedrijf in de arm nemen.
Met de nieuwe opzet weet de
overheid straks precies hoeveel
aanhangers en caravans er zijn
en hoe oud die zijn. Met de ope
ratie wordt aan elke aanhanger
in elk geval een eigenaar gekop
peld; in vaktermen heet dat een
administratieve omzetting. De
Rai had liever een technische
omzetting gezien, middels een
keuring van het voertuig dus.
Maar verkeersminister De Boer
heeft, inmiddels demissionair,
gezegd dat het nieuwe kenteken
niet samengaat met een komen
de apk-keuring voor caravans.
Net zo min als een extra belas
ting voor de caravan of extra
verzekeringspremie voor aan
hangers.
De nieuwe kentekenplaat voor
caravans en zware aanhangers
beantwoordt aan dezelfde re
gels die ruim drie jaar geleden
ingingen met de gecontroleerde
afgifte en inname van kente
kens (gaik). Daarmee wilde de
RDW een einde maken aan ge
knoei met kentekens. Een F vro
lijk wijzigen in een E op een ken
teken kan sindsdien niet meer.
Of in elk geval heel lastig.
Na de nieuwe kentekens voor
motorvoertuigen en aanhangers
volgt zonder twijfel de nieuwe
kentekenplaat voor brommers
en snorfietsen. Maar dat kan
nog wel even duren.
Rien van der Steen
De splinternieuwe Renault
Mégane, die zeer zeker de
Astra's, Golfs en 307's naar het
leven gaat staan, is gebouwd op
hetzelfde onderstel waarop Nis
san de nieuwe Almera zet, want
de innige samenwerking met de
Japanners moet natuurlijk wel
geld opleveren.En daar slagen
ze bij Renault wonderwel in.
Het is een van die auto-allian
ties die wel goed uitpakken.
De Fransen lanceren nu eerst de
hatchback in 3- en 5-deurs uit
voering. En binnen een jaar ko
men de andere varianten, zoals
de coupé, de break, de sedan en
de uiteindelijk de cabrio. In juni
verschijnt een nieuwe Scènic,
die een klein jaar later gezel
schap krijgt van een grote Scè
nic met zeven zitplaatsen.
Ze hebben het druk bij Renault.
Het merk draait als een tierelier
en de nieuwe Mégane heeft veel
uiterlijke kenmerken van het
woeste designmodel Avantime.
Dat niet echt verkocht wordt,
maar dat de gewone consument
wel rijp maakt voor iets ge
waagder auto's. De Mégane
heeft veel hoekige trekjes, maar
stoot op geen manier af. Hij is
flink uitgerust en heeft het in
zich een regelrechte hit te wor
den. Die verticale achterruit die
toch om de schouders van de au
to loopt, die naar achter steken
de kont doet ook sterk denken
aan de Vel Satis, opvolger van de
Safrane. De nieuwe auto is in
tweeëneenhalf jaar ontwikkeld
en dat is daar nooit sneller ge
beurd. Er is 1.24 miljard euro in
het project geïnvesteerd.
Sinds 19 9 6 is de Mégane in 7 5
landen verkocht.. Van de nieu
we auto wi 1 Renault de komende
zes j aar 55 mil j oen stuks produ
ceren. Dat maakt dan 30% van
het totale programma van de
succesvolle Franse autobouwer
uit. Van de 3- en 5-deurs worden
er nu 1.000 per dag gebouwd in
twee fabrieken in Frankijk en
Spanje.Zestien kilo van de
nieuwe auto bestaat uit gerecy
clede kunststof.
De nieuwe Mégane ziet er stoer
uit en rijdt ook zo. Tamelijk ste
vig geveerd, dat wel. En zeker
voorin een tikje krapjes, door
dat de portieren nogal dik zijn
en de armleuning (met opberg-
vakje) nogal diep het interieur
in komt. Veel opbergvakjes,
twee in de bodem voor de stoe
len, in de portieren, in midden
console, tussen de voorstoelen
en een brilhouder aan de be
stuurderskant.
Dat de stuurbekrachtiging
elektrisch ondersteund is lijdt al
vanaf het wegrijden geen twij
fel. Op snelheid wordt het stuur
een beetje vaag, net alsof je eerst
tegen een weerstand in draait
voordat het werkelijke sturen
begint. Niet prettig in elk geval,
en dat komt bij dit type be
krachtiging vaker voor.
De sterkste motoren worden
uitgerust met een zes versnel
lingsbak. Dat is goed voor een
lager toerental en minder ge
luid, maar die bak heeft niet
zo'n heel precieze schakelposi-
De tankdop zit in de tankklep, zodat die niet apart opengedraaid
hoeft te worden. De handrem binnenin heeft de vorm van de gas
hendel in een straalvliegtuig.
ties. Dat ligt misschien aan de
kabelbediening (dat is tegen
trillingen) en het leidt nu en dan
tot zoeken naar de gewenste
versnelling. Volgend jaar wordt
de 1.5 turbodiesel leverbaar.
Een prima, pittig motortje, dat
wel meer geluid maakt dan de
1.9 zelfontbrander, maar hij is
in normaal verkeer veel mans.
Een nieuwe direct ingespoten
benzinemotor moet nog even
wachten, want die zijn ze in
Frankrijk samen met compag
non Nissan aan het bestuderen
Die zal in 2005 (volgens schone
Euro IV-norm) klaar zijn.
Renault is trouwens diep aan
het nadenken over een opvolger
voor de populaire Twingo. Het
ruim tien jaar oude compacte
maar desondanks ruimtelijke
wagentje krijgt geen duidelijke
opvolger: het wordt er eentje die
een plekje krijgt tussen de
Twingo en de Clio en bij Renault
hopen ze maar dat de huidige
Twingorijders dat zullen pik
ken.
Rien van der Steen
De nieuwe Mégane heeft het lijnenspel dat ontwerper Le Quément ook in de Avantime en Vel Satis toe
paste. De 5-deurs oogt achter heel anders dan de 3-deurs met zijn spits toelopende achterportierruit.
abs, automatische alarmlichten bij noodstop, zes airbags, bij 3-
deurs anti-duikairbags in stoelen voor, bandenspanningscontrole,
uitschakelbare automatische vergrendeling bij wegrijden, stuur
wiel in hoogte en diepte verstelbaar, snelheidsregelaar en -begren
zer, boordcomputer, vertraagde uitschakeling koplampen,
elektrisch variabele stuurbekrachtiging, rondom schijfremmen,
standaard zesversnellingsbak op 1.9 diesel en 2.0, tankklep met ge-
integreerde dop, centrale vergrendeling met card voor starten, ope
nen en sluiten zonder contactsleutel, elektrische bediende voorrui
ten, ongelijk neerklapbare achterbankleuning,
motor: 1.4 16v98 pk, 1.6 16v 115 pk, 2.0 16v 136 pk, turbodiesels 1.5
dCi 80 pk en 1.9 dCi X20 pk, beide met 8 kleppen
aandrijving: voorwielen; Ixbxh: 4.20 x 1.77 x 1.81 m; wielbasis: 2.62
m; bagageruim: 330/1.190 liter; draaicirkel: 10,5 m; brandstoftank:
60 liter; gewicht: 1.120- 1.245 kg; max. aanhangergewicht: 1.300 kg
prijs: v.a. €16.895 (1.4 3-d); 2.0 €20.195; 1.5 dCi 1€9.4951.9 dCi€
22.995; 5-deurs €500 extra.
BMW gaat de Mini in Nederland niet leveren met dieselmotor.
Die is wel beschikbaar, maar volgens BMW zou de auto in Ne
derland veel te duur worden, want hij zou boven de Cooper uitko
men (meer dan 20.000 euro). En dat is volgens BMW niet interessant
meer voor onze markt. Daarom is het besluit gevallen de Mini alleen
te blijven leveren met 1.6 benzinemotor. Dit jaar zijn er hier al ruim
1.500 verkocht. De auto heet dan ook een daverend succes. Van de
Mini worden er in 2003 in Oxford 150.000 gebouwd.
Honda komt volgend voorjaar met de Tourer op basis van de
eveneens fonkelnieuwe Accord. De stationwagon is 8,5 cm.
langer dan de sedan, waarvan 5 cm. ten goede komen aan een lange
re wielbasis. De bagageruimte meet 576 liter en dat worden er 921
met de achterbank plat. Dat gaat trouwens in één beweging: via een
hendel komt de zitting rechtop in de vloer te staan, gaat de rugleu
ning plat en gaan ook de hoofdsteunen weg. Het lijkt sterk op de
handige karakuri-oplossing die Mazda onlangs introduceerde. De
achterklep kan open en dicht met afstandsbediening. De motoren
zijn dezelfde als in de sedan, die begin 2003 al leverbaar wordt: een
2.0/155 pk en een 2.4/190 pk. Standaard hebben de auto's airco, abs
en zes airbags.
Op het fabrieksterrein van Waaijenberg Mobiliteit in Veenendaal
is de 2.000ste Canta voor de Nederlandse markt geproduceerd.
De Canta is een invalidenvoertuig met benzinemotor dat door
Waaijenberg in samenwerking met de Technische Universiteit
Delft is ontwikkeld. De Canta dateert van 1995. Het is een gesloten
carrosserie met portieren die wijd open gaan en een hoog dak. Er be
staat een scala aan aanpassingen voor. Zoals een draaibare bestuur
dersstoel, handmatige bediening van gas en rem, een ingebouwde
rolstoel- of rollatorlift en individuele plaatsing van stuur, pedalen
en bedieningspanelen. Er is ook een Canta waar de bestuurder met
rolstoel en al door de achterdeur naar binnen kan rijden en van-
daaruit zijn voertuig kan besturen. In totaal zijn er nu 2500 Canta's 1
gemaakt, waarvan er 500 naar andere Europese landen geëxpor
teerd zijn. Waaijenberg ontwikkelt nu 25 jaar mobiliteitsoplossin
gen voor minder valide mensen. Het begon met de Franse Arola, die
in verband met afwijkende Nederlandse wetgeving aangepast
moest worden. In 1996 werd de Arola vervangen door de Canta.
e verkoop van Bentleys is dit jaar fors teruggelopen. Zonder de
gratis reclame door ex-minister Heinsbroek zou het nog erger
zijn.
Terwijl Bentleys nooit eerder zo vaak op televisie te zien zijn ge
weest, zijn de verkopen van het roemruchte Engelse automerk dit
jaar bijna gehalveerd. Werden er in de eerste negen maanden van
2001 nog elf nieuwe Bentleys in Nederland verkocht, dit jaar zijn
dat er nog maar zes. De verkoop van andere dure merken loopt ook
terug, maar toch niet in die mate: Ferrari van23 naar 19, Aston Mar
tin van 23 naar 18.
De cijfers geven echter een vertekend beeld, meent directeur Jan
Groen van Hessing De Bilt, de officiële importeur van Bentleys en
een aantal andere exclusieve automerken in de Benelux. „Ferrari
en Porsche (licht gestegen) hebben een levertijd van een jaar. Bij die
merken treedt het effect van de economische recessie na 11 septem
ber vorig jaar, in de cijfers dus later op. Bentley's levertijd is maar
een maand of drie."
Chrysler start dit najaar op de Amerikaanse markt met de leve
ring van de nieuwe Dodge Viper. De Viper modeljaar 2003 is in
grijpend anders dan het voorgaande model. De SRT-10 is een
cabriolet waarvan het dak dat met één handgreep kan worden be
vestigd of opgeborgen. De inhoud van de aluminium VI 0-motor is
op 8,3 liter gebracht en het vermogen bedraagt nu 500 pk bij een
koppel van 678 Nm. De nieuwe Viper met zijn achterwielaandrij
ving en handgeschakelde zesversnellingsbak wordt gebouwd in de
fabriek van DaimlerChryslers Conner Avenue in Detroit en wordt
niet geëxporteerd. Zijn topsnelheid bedraagt overigens 305 km/u.
De vernieuwde Almera die Nissan op dezelfde basis bouwt als de
Renault zijn Mégane, heeft wat trekjes van de Primera. In het
dashboard zit hetzelfde 'commandocentrum' met centraal beeld
schermpje. Standaard heeft de Almera abs en vier airbags, een in
hoogte verstelbare bestuurdersstoel, stuurbekrachtiging, centrale
vergrendeling, vier speakers en veel opbergplekjes. De goedkoopst
is de 1.5/98 pk voor 15.295 euro. Daarboven zit nog een 1.8/116 pk
voor 17.290 euro. De 2.2/110 pk turbodiesel kost 20.065 euro. Maai
er is ook een nieuwe 1.5/80 pk turbodiesel, afkomstig uit de rekker
van Renault. En begin volgend jaar komt een 2.2 diesel met 136 pk