Nieuw kenteken voor aanhanger Kampeer Caravan Rai Mégane ziet er stoer uit en rijdt tamelijk stevig sx- G' r-66 0R- 2-DW I Mini-diesel te duur Accord tourer Canta Waaijenberg Bentley in de min Nieuwe Dodge Viper Renaultdiesel Almera W7 D zaterdag 19 oktober 2002 De Rai in Amsterdam staat eind oktober in het teken van de Kampeer Caravan Rai. Vooral trends, nieuwe stofjes en handige accessoires zijn er te zien. Eerder ingezette trends zoals het gebruik van polyester of an dere kunststoffen voor cara vandaken en -wanden beginnen gewoon te worden. Een caravan met lichtmetalen wielen is ook geen uitzondering meer. Boven dien worden de dakluiken steeds groter en de caravans steeds gerieflijker met warm waterboilers, een vast bed, airco aan boord en een standaarduit rusting waar de vakantievier- der tien jaar geleden amper van durfde dromen. Maar ook vouwwagens, tenten en caravanvoortenten, kam peerauto's, accessoires en hier en daar een stacaravan zijn te zien op de Kampeer&Caravan- Rai. Alle economische zwartkijkerij ten spijt is 2002 voor de cara vanbranche een goed jaar ge worden. In totaal worden er naar schatting 23.500 caravans verkocht en dat zijn er niet veel meer dan vorig jaar. Maar toch een positieve balans. En omdat de verkopen in de rest van Euro pa sterk daalden, staat Neder land nu op de eerste plek in Europa qua verkoop van toer- caravans. In ons land zullen dit jaar net zoveel caravans verkocht wor den als in 2001 en dat komt neer op ongeveer 23.500 stuks, waar van 14.441 toercaravans. In Eu ropa zijn de verkopen nogal te ruggelopen (ruim 4%) naar een totaal van 106.000. Vooral in Denemarken, Italië en Portugal is de terugloop be hoorlijk. In Duitsland, Frank rijk, Engeland en België is de kampeerauto aan populariteit aan het winnen. In Nederland is dat door hoge belastingen wat minder, maar de branche ver wacht dat er hier dit jaar toch minstens 600 campers afgezet worden. De belangstelling voor de vouwwagen neemt weer iets toe omdat er meer modellen zijn. In de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw werden er nog 7.000 vouwwagens verkocht, dit jaar zijn er dat hoogstens 5.000. De 39ste Kampeer&Caravan- Rai - met 200 deelnemers en een. oppervlakte van 40.000 vier kante meter - biedt bezoekers de kans om even onder begeleiding van de Nederlandse Caravan Club met een caravan te rijden en te oefenen in het moeilijkste onderdeel: achteruitrijden en parkeren met een caravan. Er is een stand van de Rijksdienst voor het Wegverkeer met vooral informatie over het nieuwe ken teken voor de caravan. Rien van der Steen De Kampeer Caravan Rai wordt gehouden vrijdag 25 tot en met woensdag 30 oktober in de hallen I t/m 79 en 11 en is da gelijks open van 11.00 tot 18.00 uur. De toegang is €11,50 euro. Per 1 september 2003 moet elke aanhanger in Nederland een nieuwe ken tekenplaat hebben. Voor de meeste caravans betekent dat een eigen kentekenbe wijs. De caravanbezitters wachten er nog even mee tot ze weer op vakantie gaan. De Rijksdienst voor het Weg verkeer (RDW) is druk be zig met de uitgifte van nieuwe kentekenplaten voor aanhan gers. Als de aanhanger lichter is dan 751 kilo volstaat een witte plaat met zwarte letters en cij fers die overeenkomen met die van de trekkende auto. Als hij zwaarder is, krijgt de aanhan ger een eigen kentekenbewijs. Tot nu toe zijn het vooral de transportbedrijven die reage ren. De caravans staan op stal. „Die komen in de lente. Maar daar zijn we op voorbereid", zegt Bert Siepel van de RDW. De overheid wil de operatie op 1 september 2003 rond hebben. Het gaat om ongeveer 400.000 caravans en minstens 350.000 aanhangers. Bij de RDW weten ze dat een eigen kenteken dien stig is om gestolen voertuigen beter te traceren en de aanspra kelijkheid bij ongevallen beter te kunnen regelen. De Rai-ver- eniging heeft er al jaren voor ge pleit. Alle nieuwe aanhangers hebben sinds 1 september al een eigen kentekenbewijs. Dus een deel I, een deel II en een overschrij vingsbewijs, net als bij motor voertuigen. Dat moest eigenlijk al per 1 mei, maar de overheid kreeg de organisatie niet rond en wilde niet tijdens de drukke zomermaanden met de wisse ling aan de slag te gaan. De be staande aanhangers krijgen nu tot 1 september volgend jaar de tijd om een nieuw kenteken te halen. Op vertoon van het regi stratiebewijs van de aanhanger of caravan kan op het postkan toor tegen betaling van €15 eu ro een nieuw kentekenbewijs aangevraagd worden. De ken te- V/ 1 De bovenste plaat -dezelfde als voor motor-voertuigen- moet voortaan ook op aanhangers en caravans. Een aparte NL-sticker is niet meer nodig. De onderste blauwe plaat met witte cijfers en letters geldt voor historische aanhangers (van vóór 1 januari 1978) van meer dan 750 kilo. kenplaat zelf moet bij een ge specialiseerd bedrijf besteld worden. De RDW geeft, aldus woord voerder Siepel, nu wekelijks 2000 nieuwe kentekens voor aanhangers uit. „Momenteel zijn we bezig met de aanhangers en opleggers. We hebben, denk ik, al zo'n 50.000 caravanbezit ters van een nieuw kenteken voor-zien. Maar de grote hoop wacht gewoon tot ze weer met het vakantiehuis op stap gaan." De RDW denkt dat zes van de honderd aanhangerbezitters geen registratiebewijs meer heeft. Die mogen dan een kente ken aanvragen op grond van chassisnummer en merk van hun aanhanger of caravan. En als hij als gestolen te boek staat (zo'n 5.000 schat de RDW) moet de politie eraan te pas komen. Wie een registratiebewijs van een gestolen aanhanger of cara van heeft, kan vanaf 1 septem ber 2003 wellicht achter de hui dige eigenaar komen. Want die moet vanaf dan geregistreerd staan. Degene die het lastig vindt de soms ingewikkelde procedure bij zelfgebouwde aanhangers of bij verloren regi stratiebewijzen te doorlopen, kan een bedrijf in de arm nemen. Met de nieuwe opzet weet de overheid straks precies hoeveel aanhangers en caravans er zijn en hoe oud die zijn. Met de ope ratie wordt aan elke aanhanger in elk geval een eigenaar gekop peld; in vaktermen heet dat een administratieve omzetting. De Rai had liever een technische omzetting gezien, middels een keuring van het voertuig dus. Maar verkeersminister De Boer heeft, inmiddels demissionair, gezegd dat het nieuwe kenteken niet samengaat met een komen de apk-keuring voor caravans. Net zo min als een extra belas ting voor de caravan of extra verzekeringspremie voor aan hangers. De nieuwe kentekenplaat voor caravans en zware aanhangers beantwoordt aan dezelfde re gels die ruim drie jaar geleden ingingen met de gecontroleerde afgifte en inname van kente kens (gaik). Daarmee wilde de RDW een einde maken aan ge knoei met kentekens. Een F vro lijk wijzigen in een E op een ken teken kan sindsdien niet meer. Of in elk geval heel lastig. Na de nieuwe kentekens voor motorvoertuigen en aanhangers volgt zonder twijfel de nieuwe kentekenplaat voor brommers en snorfietsen. Maar dat kan nog wel even duren. Rien van der Steen De splinternieuwe Renault Mégane, die zeer zeker de Astra's, Golfs en 307's naar het leven gaat staan, is gebouwd op hetzelfde onderstel waarop Nis san de nieuwe Almera zet, want de innige samenwerking met de Japanners moet natuurlijk wel geld opleveren.En daar slagen ze bij Renault wonderwel in. Het is een van die auto-allian ties die wel goed uitpakken. De Fransen lanceren nu eerst de hatchback in 3- en 5-deurs uit voering. En binnen een jaar ko men de andere varianten, zoals de coupé, de break, de sedan en de uiteindelijk de cabrio. In juni verschijnt een nieuwe Scènic, die een klein jaar later gezel schap krijgt van een grote Scè nic met zeven zitplaatsen. Ze hebben het druk bij Renault. Het merk draait als een tierelier en de nieuwe Mégane heeft veel uiterlijke kenmerken van het woeste designmodel Avantime. Dat niet echt verkocht wordt, maar dat de gewone consument wel rijp maakt voor iets ge waagder auto's. De Mégane heeft veel hoekige trekjes, maar stoot op geen manier af. Hij is flink uitgerust en heeft het in zich een regelrechte hit te wor den. Die verticale achterruit die toch om de schouders van de au to loopt, die naar achter steken de kont doet ook sterk denken aan de Vel Satis, opvolger van de Safrane. De nieuwe auto is in tweeëneenhalf jaar ontwikkeld en dat is daar nooit sneller ge beurd. Er is 1.24 miljard euro in het project geïnvesteerd. Sinds 19 9 6 is de Mégane in 7 5 landen verkocht.. Van de nieu we auto wi 1 Renault de komende zes j aar 55 mil j oen stuks produ ceren. Dat maakt dan 30% van het totale programma van de succesvolle Franse autobouwer uit. Van de 3- en 5-deurs worden er nu 1.000 per dag gebouwd in twee fabrieken in Frankijk en Spanje.Zestien kilo van de nieuwe auto bestaat uit gerecy clede kunststof. De nieuwe Mégane ziet er stoer uit en rijdt ook zo. Tamelijk ste vig geveerd, dat wel. En zeker voorin een tikje krapjes, door dat de portieren nogal dik zijn en de armleuning (met opberg- vakje) nogal diep het interieur in komt. Veel opbergvakjes, twee in de bodem voor de stoe len, in de portieren, in midden console, tussen de voorstoelen en een brilhouder aan de be stuurderskant. Dat de stuurbekrachtiging elektrisch ondersteund is lijdt al vanaf het wegrijden geen twij fel. Op snelheid wordt het stuur een beetje vaag, net alsof je eerst tegen een weerstand in draait voordat het werkelijke sturen begint. Niet prettig in elk geval, en dat komt bij dit type be krachtiging vaker voor. De sterkste motoren worden uitgerust met een zes versnel lingsbak. Dat is goed voor een lager toerental en minder ge luid, maar die bak heeft niet zo'n heel precieze schakelposi- De tankdop zit in de tankklep, zodat die niet apart opengedraaid hoeft te worden. De handrem binnenin heeft de vorm van de gas hendel in een straalvliegtuig. ties. Dat ligt misschien aan de kabelbediening (dat is tegen trillingen) en het leidt nu en dan tot zoeken naar de gewenste versnelling. Volgend jaar wordt de 1.5 turbodiesel leverbaar. Een prima, pittig motortje, dat wel meer geluid maakt dan de 1.9 zelfontbrander, maar hij is in normaal verkeer veel mans. Een nieuwe direct ingespoten benzinemotor moet nog even wachten, want die zijn ze in Frankrijk samen met compag non Nissan aan het bestuderen Die zal in 2005 (volgens schone Euro IV-norm) klaar zijn. Renault is trouwens diep aan het nadenken over een opvolger voor de populaire Twingo. Het ruim tien jaar oude compacte maar desondanks ruimtelijke wagentje krijgt geen duidelijke opvolger: het wordt er eentje die een plekje krijgt tussen de Twingo en de Clio en bij Renault hopen ze maar dat de huidige Twingorijders dat zullen pik ken. Rien van der Steen De nieuwe Mégane heeft het lijnenspel dat ontwerper Le Quément ook in de Avantime en Vel Satis toe paste. De 5-deurs oogt achter heel anders dan de 3-deurs met zijn spits toelopende achterportierruit. abs, automatische alarmlichten bij noodstop, zes airbags, bij 3- deurs anti-duikairbags in stoelen voor, bandenspanningscontrole, uitschakelbare automatische vergrendeling bij wegrijden, stuur wiel in hoogte en diepte verstelbaar, snelheidsregelaar en -begren zer, boordcomputer, vertraagde uitschakeling koplampen, elektrisch variabele stuurbekrachtiging, rondom schijfremmen, standaard zesversnellingsbak op 1.9 diesel en 2.0, tankklep met ge- integreerde dop, centrale vergrendeling met card voor starten, ope nen en sluiten zonder contactsleutel, elektrische bediende voorrui ten, ongelijk neerklapbare achterbankleuning, motor: 1.4 16v98 pk, 1.6 16v 115 pk, 2.0 16v 136 pk, turbodiesels 1.5 dCi 80 pk en 1.9 dCi X20 pk, beide met 8 kleppen aandrijving: voorwielen; Ixbxh: 4.20 x 1.77 x 1.81 m; wielbasis: 2.62 m; bagageruim: 330/1.190 liter; draaicirkel: 10,5 m; brandstoftank: 60 liter; gewicht: 1.120- 1.245 kg; max. aanhangergewicht: 1.300 kg prijs: v.a. €16.895 (1.4 3-d); 2.0 €20.195; 1.5 dCi 1€9.4951.9 dCi€ 22.995; 5-deurs €500 extra. BMW gaat de Mini in Nederland niet leveren met dieselmotor. Die is wel beschikbaar, maar volgens BMW zou de auto in Ne derland veel te duur worden, want hij zou boven de Cooper uitko men (meer dan 20.000 euro). En dat is volgens BMW niet interessant meer voor onze markt. Daarom is het besluit gevallen de Mini alleen te blijven leveren met 1.6 benzinemotor. Dit jaar zijn er hier al ruim 1.500 verkocht. De auto heet dan ook een daverend succes. Van de Mini worden er in 2003 in Oxford 150.000 gebouwd. Honda komt volgend voorjaar met de Tourer op basis van de eveneens fonkelnieuwe Accord. De stationwagon is 8,5 cm. langer dan de sedan, waarvan 5 cm. ten goede komen aan een lange re wielbasis. De bagageruimte meet 576 liter en dat worden er 921 met de achterbank plat. Dat gaat trouwens in één beweging: via een hendel komt de zitting rechtop in de vloer te staan, gaat de rugleu ning plat en gaan ook de hoofdsteunen weg. Het lijkt sterk op de handige karakuri-oplossing die Mazda onlangs introduceerde. De achterklep kan open en dicht met afstandsbediening. De motoren zijn dezelfde als in de sedan, die begin 2003 al leverbaar wordt: een 2.0/155 pk en een 2.4/190 pk. Standaard hebben de auto's airco, abs en zes airbags. Op het fabrieksterrein van Waaijenberg Mobiliteit in Veenendaal is de 2.000ste Canta voor de Nederlandse markt geproduceerd. De Canta is een invalidenvoertuig met benzinemotor dat door Waaijenberg in samenwerking met de Technische Universiteit Delft is ontwikkeld. De Canta dateert van 1995. Het is een gesloten carrosserie met portieren die wijd open gaan en een hoog dak. Er be staat een scala aan aanpassingen voor. Zoals een draaibare bestuur dersstoel, handmatige bediening van gas en rem, een ingebouwde rolstoel- of rollatorlift en individuele plaatsing van stuur, pedalen en bedieningspanelen. Er is ook een Canta waar de bestuurder met rolstoel en al door de achterdeur naar binnen kan rijden en van- daaruit zijn voertuig kan besturen. In totaal zijn er nu 2500 Canta's 1 gemaakt, waarvan er 500 naar andere Europese landen geëxpor teerd zijn. Waaijenberg ontwikkelt nu 25 jaar mobiliteitsoplossin gen voor minder valide mensen. Het begon met de Franse Arola, die in verband met afwijkende Nederlandse wetgeving aangepast moest worden. In 1996 werd de Arola vervangen door de Canta. e verkoop van Bentleys is dit jaar fors teruggelopen. Zonder de gratis reclame door ex-minister Heinsbroek zou het nog erger zijn. Terwijl Bentleys nooit eerder zo vaak op televisie te zien zijn ge weest, zijn de verkopen van het roemruchte Engelse automerk dit jaar bijna gehalveerd. Werden er in de eerste negen maanden van 2001 nog elf nieuwe Bentleys in Nederland verkocht, dit jaar zijn dat er nog maar zes. De verkoop van andere dure merken loopt ook terug, maar toch niet in die mate: Ferrari van23 naar 19, Aston Mar tin van 23 naar 18. De cijfers geven echter een vertekend beeld, meent directeur Jan Groen van Hessing De Bilt, de officiële importeur van Bentleys en een aantal andere exclusieve automerken in de Benelux. „Ferrari en Porsche (licht gestegen) hebben een levertijd van een jaar. Bij die merken treedt het effect van de economische recessie na 11 septem ber vorig jaar, in de cijfers dus later op. Bentley's levertijd is maar een maand of drie." Chrysler start dit najaar op de Amerikaanse markt met de leve ring van de nieuwe Dodge Viper. De Viper modeljaar 2003 is in grijpend anders dan het voorgaande model. De SRT-10 is een cabriolet waarvan het dak dat met één handgreep kan worden be vestigd of opgeborgen. De inhoud van de aluminium VI 0-motor is op 8,3 liter gebracht en het vermogen bedraagt nu 500 pk bij een koppel van 678 Nm. De nieuwe Viper met zijn achterwielaandrij ving en handgeschakelde zesversnellingsbak wordt gebouwd in de fabriek van DaimlerChryslers Conner Avenue in Detroit en wordt niet geëxporteerd. Zijn topsnelheid bedraagt overigens 305 km/u. De vernieuwde Almera die Nissan op dezelfde basis bouwt als de Renault zijn Mégane, heeft wat trekjes van de Primera. In het dashboard zit hetzelfde 'commandocentrum' met centraal beeld schermpje. Standaard heeft de Almera abs en vier airbags, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, vier speakers en veel opbergplekjes. De goedkoopst is de 1.5/98 pk voor 15.295 euro. Daarboven zit nog een 1.8/116 pk voor 17.290 euro. De 2.2/110 pk turbodiesel kost 20.065 euro. Maai er is ook een nieuwe 1.5/80 pk turbodiesel, afkomstig uit de rekker van Renault. En begin volgend jaar komt een 2.2 diesel met 136 pk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 29