Politici zoeken jeugd weer op
PZC
1!
1
Schotse folkgroep Malinky
spreekt alle leeftijden aan
Reconstructie van een vreemd verleden
Zeeuws Palet viert
jubileum met debat
Kunstbos Axel
wordt mogelijk
ontmanteld
Hersenletsel
Jongerentrailer
lezers schrijven
Crisis
Leiders II
Leiders III
Verzekering
waterschade
in zicht
kunst cultuur
vrijdag 18 oktober 2002
AXEL - Het Axelse kunstbos op
het Smitsschorreterrein wordt
mogelijk voor een deel ontman
teld.
De gemeente onderzoekt name
lijk een suggestie vanuit de
commissie Sociale Zaken, Wel
zijn en Onderwijs om een aantal
kunstvoorwerpen uit het bos
naar de woonkernen te verhui
zen. „Het idee om kunstwerken
te verplaatsen is de moeite
.waard", beaamde wethouder J.
.van Schaik in de commissiever
gadering. „In de bebouwde kom
.krijgen mensen toch meer kans
om van de kunstwerken te ge-
nieten." Niet alle kunstwerken
..komen waarschijnlijk voor een
vprhuizing in aanmerking.
Een aantal werken in het kunst-
bos is overigens nu bijna niet
meer te zien, omdat ze zijn over
woekerd door begroeiing. In het
kader van een werklozenproject
worden alle kunstwerken in het
kunstbos de komende tijd weer
tiptop in orde gebracht, zo be-
loofde de wethouder.
Dat gebeurt ook met het vorig
,j,aar al door een vrachtwagen
van de sokkel gereden vlasmo
nument aan de emmabaan in
Koewacht. Kunstenaar Luc In-
ghels is bezig met het herstel. Er
is echter vertraging opgetreden,
omdat een speciaal stuk steen
..helemaal uit Griekenland moet
komen.
J?e plannen voor een ander vlas
monument in Koewacht vorde
ren volgens de wethouder in
middels gestaag. Het gaat om
een beeld van een zwingelaar.
Datkomt er op verzoek vanuit
de Koewachtse gemeenschap,
omdat men ook graag een 'her
kenbaar' kunstwerk wil, naast
het meer abstract exemplaar
.aan de Emmabaan. „Het model
in klei is af, dus er kan nu gego
ten worden", zei Van Schaik in
de commissie. Het beeld komt
vermoedelijk bij het Koewacht-
se Kerkplein te staan.
GOES - Cerebraal, een vereni-
- ging voor mensen met niet-aan-
geboren hersenletsel, houdt
woensdagmiddag 23 oktober
'vanaf twee uur een bijeenkomst
voor lotgenoten in Hotel Termi
nus in Goes.
door Maurits Sep
Wie denkt dat er veel verandert door
de herindeling?" Stilte. „Wie is er
wel eens bij een gemeenteraadsvergade
ring geweest?" Stilte. „Wie wil de poli
tiek in?" Stilte.
Jongeren en politiek, het blijft een stroe
ve relatie. De provincie heeft de jonge-
rentrailer weer op pad gestuurd om de
contacten met de Zeeuwse jeugd te ver
beteren. Het Reijnaert College in Hulst
was gisteren de eerste school die de infor
matietruck ontving. Aan boord de Sta
tenleden Maria le Roy (PvdA), Dick Vis
ser (ChristenUnie) en Ben Pauwels
(CDA).
Vol goede moed zetten de drie politici
zich aan him opdracht in discussie te
gaan met groepjes scholieren. Het begin
is veelbelovend. „Mijn moeder werkt in
Antwerpen. Ze gaat met de bus, maar
buslijn 19 is veel duurder geworden.
Blijft dat zo?", wil Jolin (14) uit Clinge
weten.
Buslijn 19 - pseudoniem: de Bredabus -
blijkt meer gemoederen bezig te houden.
De bus is de noodzakelijke verbinding
tot het veel levendiger en spannender
Antwerpen en straks, na het Reijnaert
College tot universiteiten en hogescho
len in N oord-Brabant en verder.D us die
bus moet blij ven"benadrukt een leerlin
ge-
Stampvol
Een ander heeft gehoord dat de Bredabus
weggaat. „Is dat zo en waarom?" De bus
blijft, sust Visser. „Maar hij stopt minder
vaakVisser en Le Roy doen een dappere
poging uit te leggen hoe de bus betaald
wordt, dat er winst gemaakt moet wor
den en dat het busvervoer in Nederland
anders is dan dat in België en dat daar
door problemen ontstaan. De Hulster
scholieren horen het aan, maar snappen
er niks van,Die bus zit altijd stampvol
verzucht Jolin.
De bus, welke dan ook, blijkt sowieso een
belangrijk transportmiddel voor scho
lieren. Naar school, naar de disco. Bob
zat een paar dagen terug nog in de bus.
En, beviel het, plaagt Visser. „Ja. Maar
het was wel duur." Geen wonder dat me
descholieren zich liever laten brengen en
halen door hun oudersLe Roy weet er al
les van, bekent ze. „Daarom zijn wij een
paar jaar geleden verhuisd van Klooster-
zande naar Hulst.
Te moeilijk
Het tweede onderwerp blijkt slecht ge
kozen. Gemeentelijke herindeling, het
mag veel Zeeuws-Vlamingen misschien
verontrusten, jongeren kan het kennelijk
niks schelen. De discussie slaat onmid-
Statenleden Maria le Roy (links) en Ben Pauwels praten met scholieren van het Reijnaert College in de jongerentrailer van de pro
vincie. foto Camile Schelstraete
dellijk dood. De uitleg die Statenlid én
wethouder van Hontenisse Pauwels ver
schaft, nemen de scholieren voor kennis
geving aan. De blikken dwalen door de
trailer, waar aan de wand foto's van Zee
land hangen. „Te moeilijk", fluistert een
medewerkster van de provincie.
„Ik lig er niet wakker van hoor", zegt Jo
lin na enig aandringen door de Statenle
den. Het maakt haar niks uit waar Clinge
straks bij hoort. „Ons huis blijft hetzelf
de, de school blijft hetzelfde." De ande
ren laten slechts een doodse stilte horen.
Snel over naar het derde onderwerp dan
maar: wat moet de provincie doen om
j ongeren in Zeeland te houden? Het is een
immer terugkerende vraag op elk debat
dat politici met scholieren voeren. Het
antwoord zou zo langzamerhand toch
duidelijk moeten zijn: daar künnen ze
niks aan doen.
De Hulster scholieren geven eerst nog
wat voor de hand liggende antwoorden:
meer werk, meer onderwijs, meer disco's.
Maar als Le Roy even doorvraagt blijkt
dat ook allemaal niet echt te helpen. Uit
eindelijk willen ze toch allemaal het
liefst op kamers gaan wonen in een ande
re stad, buiten Zeeland. Ze zijn bijna toe
aan zelfstandigheid, willen op eigen be
nen staan.
Veilig
Jolin lijkt een uitzondering. „Het zal wel
weer truttig en burgerlijk klinken", ver
onderstelt ze, „maar ik vind het hier in
Zeeland wel rustig en veilig.Antwerpen
en Amsterdam, ach, daar is het ook niet
altijd zo gezellig, denkt ze. Op de achter
ste rij laat Bob zich als één van de weinige
jongens ook eens horen. Grote steden zijn
juist wel veel leuker. „Daar is tenminste
wat te doen."
Eén vraag heeft Jol in nog voor de drie po-
litici: hoe word je eigenlijk lid van Pro
vinciale Staten? Le Roy: „Je moet wel
eerst keuzes maken. Hoe schoon en groen
moet Zeeland blijven? Wil je veel of wei
nig toerisme? Veel of weinig werkgele
genheid? Dan zoek je de parti j die daarbij
past." En dan stel je je beschikbaar en
word je bij verkiezingen gekozen, besluit
Visser.
Pauwels daagt Jolin uit. „Wil jij mis
schien politiek gaan studeren?" Ze
schudt van nee.,Dat heb je niet nodig. Je
kunt net zo goed een algemene opleiding
volgen. Als je dan de politiek in wilt, kan
dat altijd nog. Bovendien, kijk naar pre
mier Balkenende. Die heeft politiek ge
studeerd en ki j k wat er van hem terecht is
gekomen."
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC veracht
nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietilj
beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent nietdatd>
redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft,
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen words,,
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. Der;,
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
Hoogmoed komt voor de val.
Dat komt niet alleen voor de
LPF van wie te verwachten was
dat de adem niet lang zou zijn en
het opportunismegehalte hoog,
maar ook van het CDA en Bal
kenende in het bijzonder. Im
mers, als je het woord puinho
pen in de mond neemt en dan
kijkt naar wat er de afgelopen
maanden is gepresteerd, dan
kun je pas echte puinhopen zien.
Ik was het ook in veel opzichten
niet eens met veel paars beleid,
maar van puinhopen kon je met
de beste wil van de wereld niet
spreken. Juist de necrologie van
Prins Claus maakt dit alles pijn
lijk duidelijk. Hij toonde im
mers hoe fatsoen te doen.
P.Clijsen
Dijkstraat 92
Terneuzen
Naar aanleiding van het inge
zonden stuk van Arie Bilius
vind ik dat deze toch wel wat ne
gatief denkt. Claus was een goe
de, sympathieke man. Van idool
nog niets gemerkt. U had BTW
moeten betalen voor de begrafe
nis van uw goede moeder. Te
genwoordig heb j e BTW voor al
les en nog wat. De tijden zijn
veranderd.
In Steen wijk (wat toch geen
klein dorpje is) lag het verkeer
stil bij de uitvaart van mijn bei
de ouders. Nu dendert het ver
keer oneerbiedig door. Iedereen
heeft haast. Wijhet volk, zullen
wel betaald hebben aan de uit
vaart van Claus. Moeten we niet
denken, dat de mensen die daar
werkten, daar ook loon voor
krijgen? Daar leven ze van. De
gouden koets is betaald door het
volk.
De armste mensen gaven nog
een paar cent. Mijn moeder had
het er nog vaak over dat ze op
mocht blijven toen ze vier jaar
was om naar het vuurwerk te
kijken toen Wilhelmina aan de
regering kwam. Dat was een
mooie herinnering voor
die ook wel door het volk 1*
taald zal zijn.
J. S. Slingerland-MemeU
Valeriusstrao.il
Als reactie op 'Lezers Schrijver,
van de heer A. Bilius (PZC, lf.
10). Uw grootste zorg: 1;
appel niet tè ver van de boo:
vallen!
Mevrouw D. van Herenk
Prins Johan FrisostraatV,
Middelhui
DEN HAAG - Akkerbouwvooi-
man A. Maarsingh van LTONe
derland heeft goede hoop dei
het snel tot een waterschade
verzekering voor de landboun
komt.
Hij baseert zich op een overleg
dat de landbouwsector deze
week heeft gevoerd met
bouwminister Veerman, vlak
voor de val van het kabinet. „In
houdelijk kan ik nog niets naar
buiten brengen", aldus Maar
singh, „maar het ziet er gok
uit." Hij gaat er vanuit dat he
treffen van een waterschade
verzekering door de Tweed-
Kamer niet controversion
wordt verklaard. 'Binnen enke
le weken' verwacht Maarsing;
een positief resultaat, ook voet
de boeren die eind augustus zij;
getroffen door overvloedige r-
genval. Minister Veerman is b
reid de toen geleden schade nu
terugwerkende kracht onder d
voorwaarden van de nieuw
verzekering te brengen. Begu
november is een nieuw overleg
gepland.
Tekeningen van Marcel van Eeden in Galerie van den Berge in Goes.
foto Mechteld Jansen
door Ernst Jan Rozendaal
GOES - In Galerie Van den Ber
ge in Goes zijn tekeningen en
schilderijen te zien van Florette
Dijkstra en tekeneningen van
Marcel van Eeden. Het ligt voor
de hand hun werk in één ten
toonstelling te combineren. Bei
den reconstrueren namelijk een
Verleden dat niet hun eigen ver
gleden is.
"Dijkstra doet dat doorgaans in
een vorm die het midden houdt
tussen kunstwerk en documen
taire. Ze verdiept zich in leven
,en werk van een schrijver of
beeldend kunstenaar uit de eer
ste helft van deze eeuw, of mis
schien nog liever iemand die
zich in hun omgeving heeft op
gehouden. Wat ze vindt, legt ze
vast. Vaak gebeurt dat op
schrift, maar sommige dingen
laten zich niet in woorden van
gen. Dan tekent of schildert
Dijkstra ze.
Ze doet dat in een stilistisch on
persoonlijke stijl die toch her-
kënbaar de hare is. Contouren
zijn vooral belangrijk op de
schilderijen die op het ogenblik
in Goes te zien zijn. De gezich
ten van mensen zijn niet tot in
detail uitgewerkt. Neus, mond
en ogen zijn zichtbaar, maar
geen rimpeltje of ander opmer
kelijk detail. Wel heeft Dijksta
een goed oog voor lichtval en de
daarbij horende schaduwwer
king.
Toch maken haar in zachte
kleuren uitgevoerde schilderij
en bepaald geen onuitgewerkte
indruk. Als ze de schrijfster
Marguerite Yourcenar uit
beeldt, of op een ander tafereel
Brigitte Bardot en Roger Vadim,
dan zijn ze zeer herkenbaar.
Op andere schilderijen is een
bomenpartij te zien, of een berg
landschap in de zon. Opnieuw
geen gedetailleerde uitwerking,
maar toch een uiterst helder
beeld.
Herkenning
De schilderijen van Florette
Dijkstra ademen geheel de sfeer
van het tijdperk waarop ze zich
richt, zeg maar de jaren twintig
tot en met begin jaren vijftig.
Haar schilderijen, zeker die op
foto's zijn gebaseerd, zouden
ilustraties kunnen zijn uit boe
ken die destijds zijn verschenen.
Wie het werk kent van de Franse
romancier Patrick Modiano zal
onmiddellijk een gevoel van
herkenning krijgen bij het zien
van Dijkstra's schilderijen. Ook
hij houdt zich bezig met een ver
leden dat te ver weg is om het
zijne te zijn. Ook hij weet met
minieme middelen veel te sug
gereren. Ook zijn werk heeft in
alle helderheid iets raadselach
tigs.
Bladeren
Veel van de tekeningen die Dijk
stra exposeert, lijken studies.
Bijna abstract zijn de door el
kaar geschetste boombladeren,
mooi en mysterieus zijn de vage
contouren van boompartijen,
als het ware opdoemend uit de
mist.
De door Dijkstra getekende ge
vel van de Internationale boek
handel Povolsky in Parijs kan
als een brug worden beschouwd
tussen haar werk en dat van
Marcel van Eeden. Niet in stijl,
maar in onderwerp zou het één
van zijn tekeningen kunnen
zijn. Van Eeden baseert zich
voor zijn kunst op bestaande fo
to's en beelden. Die kopieert hij
met potlood op papier. Van een
afstandje lijken veel van zijn te
keningen zelfs ouderwetse
zwart-wit foto's. Van Eeden te
kent veel gevels en straatbeel
den, maar af en toe ook mensen,
een brand, een reclametekst of
een geometrische figuur.
In alle gevallen gaat het om af
beeldingen van de wereld net
voor zijn geboorte. Alle teke
ningen zijn van eenzelfde for
maat, allemaal zijn ze ingelijst
in hetzelfde donkerbruine hou
ten frame.
Als ze keurig gerangschikt
naast of boven elkaar hangen,
wordt duidelijk wat Van Eedens
bedoeling is. Hij werkt aan een
steeds verder uitdijende catalo
gus van voorstellingen uit een
tijd die hij net niet heeft meege
maakt. Het is een maniakale po
ging die periode alsnog mee te
maken. Dat tijdperk toch in
beelden te vangenHet is een ge
tekend foto-album van net voor
zijn jeugd.
Het is geen toeval dat zowel
Dijkstra als Van Eeden' de bi
bliotheekacademie hebben
doorlopen, Hun keuze voor die
opleiding is gestoeld op een ge
meenschappelijk trekje: de
drang een vreemd maar toch
vertrouwd verleden minutieus
in kaart te brengen.
Expositie: tekeningen en schil
derijen van Florette Dijkstra en
tekeningen van Marcel van Ee
den in Galerei Van den Berge in
Goes, t/m 16 november, do t/m
za van 13-18 uur.
door Marius Roeting
VLISSINGEN - De oudere liefhebbers
van Schotse folkmuziek zweren bij na
men als The Battlefield Band, Ossian en
Silly Wizzard. De jongeren vinden hun
draai bij Shooglenifty, Malcolm Bennett
of wellicht Capercaillie. De eveneens jon
ge groep Malinky lijkt beide generaties
aan te spreken.
Twee jaar geleden verscheen hun de-
buutcd Last leaves die overal lovende kri
tieken vergaarde. Vooral het frisse geluid
en met name de briljante schrijverskwali
teiten van de singer-songwriters Karine
Polwart en Steve Byrne worden geroemd.
Met vier sterren in de kwaliteitscourant
The Herald doet opvolger Three ravens
het zeker niet minder. Na onder meer suc
cessen op het Cambridge Festival, het
Festival Interceltic de Lorient en Tonder
gaat het Schotse vijftal zondagmiddag
het publiek in het Arsenaaltheater in Vlis-
singen in een exclusief optreden en pre
mière overtuigen.
De meeste groepen uit de Keltische stre
ken storten zich op het instrumentale erf
goed en doen de ballads 'erbij'. Opvallend
genoeg bestaat driekwart van het reper
toire op Malinky's debuutalbum uit liede
ren. Enkele daarvan zijn bewerkingen of
herschreven versies van traditionals.
Meer in het oog springen echter de intrige
rende eigen composities van tekstschrij
ver Karine Polwart. Zo laat de ope
ningstrack van Last leaves je niet snel los.
In 'Whaur dae ye lie?' beschrijft Karine
Polwart op indringende wijze de on
draaglijke pijn en wanhoop van de vrou
wen uit Srebrenica over het onbekende lot
van hun mannen, vaders, zonen. Ondanks
dat de plek is gedefinieerd, is het lied een
universele aanklacht vanuit een strikt
menselijk oogpunt tegen 'modern' oor
logsgeweld. Het lied werd al door diverse
grootheden op de plaat gezet.
Polwarts liederen - en die van collega Ste
ve Byrne - zijn alle van een bijzondere in
tegriteit, fascinerend en voorzien van een
pakkende, doch poëtische directheid. De
inhoud varieert van aanklachten tegen
onmenselijke omstandigheden of onrecht
('The dreadful end of Marianna for sorce
ry') tot mysterieuze balladen op oude
overgeleverde volksthema's of volksver
halen. Ze zijn alle geschreven en gezongen
in het Schotse dialect. Enerzijds geeft dat
een specifieke meerwaarde aan de liede
ren anderzij ds worden ze er opvallend ge
noeg juist toegankelijk en luchtig door.
Een optreden van Malinky is dan ook juist
het tegendeel van taaie of zware kost. De
nodige variatie, de relativerende humor,
het ongedwongen aankondigen, maar met
name de ongecompliceerde muziek en het
vakmanschap van de muzikanten zorgen
voor een ontspannen, aangenaam toeho
ren.
Naast Polwart (vocalen, gitaar, bouzouki)
bestaat de groep uit Steve Byrne (even
eens gitaar, bouzouki en zang), Jon Bews
(fiddle, zang) en de twee Noord-Ieren
Mark Dunlop (bodhran, whistle, zang) en
Leo McCarm (accordeon, whistles).
Malinky treedt zondag op in het Arsenaalthea
ter in Vlissingen. Aanvang 15.00 uur.
De Schotse folkgroep Malinky treedt op in het Arsenaaltheater in Vlissingen.
door Ab van der Sluis
VLISSINGEN - De Zeeuwse
amateurkunstvereniging Het
Zeeuws Palet bestaat twintig
jaar en viert dat komend seizoen
met diverse activiteiten. Eind
deze maand wordt een expositie
geopend in het gebouw van
Scoop en vindt een debat plaats
over professionele kunst en vrije
tijd kunst.
De aftrap voor het twintigjarig
bestaan werd dit voorjaar al ge
geven tijdens de ledenvergade
ring met het opstellen van een
plan van aanpak. Dit plan moet
ertoe leiden dat de vereniging en
de activiteiten een nieuwe im
puls krijgen.
Het Zeeuws Palet is nagegaan
aan welke activiteiten leden be-
hoefte hebben. Het bestuur
denkt aan het organiseren van
exposities, een veiling, een
workshops en het laten beoor
delen van werken door profes
sionele kunstenaar en/of docen
ten. Daarnaast gaan de
buitenschilderactiviteiten en
het meedoen aan kunstmarkten
gewoon door.
Op 28, 29 en 30 oktober wordt
een expositie gehouden in het
gebouw van Scoop, het Zeeuws
instituut voor cultuur, welzijn
en zorg De Scoopera aan Ach
ter de Houttuinen is geopend
van 9 tot 17 uur. De expositie
wordt op 25 oktober officieel ge
opend door gedeputeerde G. de
Kok van Cultuur. Alle amateur
beeldende kunstverenigingen
in Zeeland worden uitgenodigd.
De bijeenkomst is een aanloop
naar het openen van een discus
sie over vrije tijd kunst of ama
teurkunst. Deze discussie wordt
gevoerd tijdens een speciaal de
bat dat Scoop in samenwerking
met het Zeeuwse Palet heeft ge
organiseerd.
Op dinsdagavond 29 oktober
vindt een debat plaats in de Scö-
opera. Het debat staat onder lei
ding van Nico Out, adviseursec-|
tor cultuur van Scoop. Aan de
gesprekstafel zitten verder
Frank Bollebakker van galen?
Kunstique, Ineke Holtkamp et
Marleen Vermeer, vrije tijd kun
stenaars, Annelies Soet, direc
teur Instituut Toonbeeld et
Wim Bakker, professioneel
kunstenaar en lid van de sectie
beeldende kunst van de Raat
voor Kunst en Cultuur Vlissin
gen.
De discussie gaat over de plaats
die professionele kunst en vrije
tijd kunst innemen ten opzichte
van elkaar. Zijn ze aanvullent
of bedreigend? Het debat is ooi
bedoeld om na te gaan of er ver
beteringen nodig zijn in
voorzieningen voor vrije tij"
kunstenaars.