Politici zoeken jeugd weer op PZC 1! 1 Schotse folkgroep Malinky spreekt alle leeftijden aan Reconstructie van een vreemd verleden Zeeuws Palet viert jubileum met debat Kunstbos Axel wordt mogelijk ontmanteld Hersenletsel Jongerentrailer lezers schrijven Crisis Leiders II Leiders III Verzekering waterschade in zicht kunst cultuur vrijdag 18 oktober 2002 AXEL - Het Axelse kunstbos op het Smitsschorreterrein wordt mogelijk voor een deel ontman teld. De gemeente onderzoekt name lijk een suggestie vanuit de commissie Sociale Zaken, Wel zijn en Onderwijs om een aantal kunstvoorwerpen uit het bos naar de woonkernen te verhui zen. „Het idee om kunstwerken te verplaatsen is de moeite .waard", beaamde wethouder J. .van Schaik in de commissiever gadering. „In de bebouwde kom .krijgen mensen toch meer kans om van de kunstwerken te ge- nieten." Niet alle kunstwerken ..komen waarschijnlijk voor een vprhuizing in aanmerking. Een aantal werken in het kunst- bos is overigens nu bijna niet meer te zien, omdat ze zijn over woekerd door begroeiing. In het kader van een werklozenproject worden alle kunstwerken in het kunstbos de komende tijd weer tiptop in orde gebracht, zo be- loofde de wethouder. Dat gebeurt ook met het vorig ,j,aar al door een vrachtwagen van de sokkel gereden vlasmo nument aan de emmabaan in Koewacht. Kunstenaar Luc In- ghels is bezig met het herstel. Er is echter vertraging opgetreden, omdat een speciaal stuk steen ..helemaal uit Griekenland moet komen. J?e plannen voor een ander vlas monument in Koewacht vorde ren volgens de wethouder in middels gestaag. Het gaat om een beeld van een zwingelaar. Datkomt er op verzoek vanuit de Koewachtse gemeenschap, omdat men ook graag een 'her kenbaar' kunstwerk wil, naast het meer abstract exemplaar .aan de Emmabaan. „Het model in klei is af, dus er kan nu gego ten worden", zei Van Schaik in de commissie. Het beeld komt vermoedelijk bij het Koewacht- se Kerkplein te staan. GOES - Cerebraal, een vereni- - ging voor mensen met niet-aan- geboren hersenletsel, houdt woensdagmiddag 23 oktober 'vanaf twee uur een bijeenkomst voor lotgenoten in Hotel Termi nus in Goes. door Maurits Sep Wie denkt dat er veel verandert door de herindeling?" Stilte. „Wie is er wel eens bij een gemeenteraadsvergade ring geweest?" Stilte. „Wie wil de poli tiek in?" Stilte. Jongeren en politiek, het blijft een stroe ve relatie. De provincie heeft de jonge- rentrailer weer op pad gestuurd om de contacten met de Zeeuwse jeugd te ver beteren. Het Reijnaert College in Hulst was gisteren de eerste school die de infor matietruck ontving. Aan boord de Sta tenleden Maria le Roy (PvdA), Dick Vis ser (ChristenUnie) en Ben Pauwels (CDA). Vol goede moed zetten de drie politici zich aan him opdracht in discussie te gaan met groepjes scholieren. Het begin is veelbelovend. „Mijn moeder werkt in Antwerpen. Ze gaat met de bus, maar buslijn 19 is veel duurder geworden. Blijft dat zo?", wil Jolin (14) uit Clinge weten. Buslijn 19 - pseudoniem: de Bredabus - blijkt meer gemoederen bezig te houden. De bus is de noodzakelijke verbinding tot het veel levendiger en spannender Antwerpen en straks, na het Reijnaert College tot universiteiten en hogescho len in N oord-Brabant en verder.D us die bus moet blij ven"benadrukt een leerlin ge- Stampvol Een ander heeft gehoord dat de Bredabus weggaat. „Is dat zo en waarom?" De bus blijft, sust Visser. „Maar hij stopt minder vaakVisser en Le Roy doen een dappere poging uit te leggen hoe de bus betaald wordt, dat er winst gemaakt moet wor den en dat het busvervoer in Nederland anders is dan dat in België en dat daar door problemen ontstaan. De Hulster scholieren horen het aan, maar snappen er niks van,Die bus zit altijd stampvol verzucht Jolin. De bus, welke dan ook, blijkt sowieso een belangrijk transportmiddel voor scho lieren. Naar school, naar de disco. Bob zat een paar dagen terug nog in de bus. En, beviel het, plaagt Visser. „Ja. Maar het was wel duur." Geen wonder dat me descholieren zich liever laten brengen en halen door hun oudersLe Roy weet er al les van, bekent ze. „Daarom zijn wij een paar jaar geleden verhuisd van Klooster- zande naar Hulst. Te moeilijk Het tweede onderwerp blijkt slecht ge kozen. Gemeentelijke herindeling, het mag veel Zeeuws-Vlamingen misschien verontrusten, jongeren kan het kennelijk niks schelen. De discussie slaat onmid- Statenleden Maria le Roy (links) en Ben Pauwels praten met scholieren van het Reijnaert College in de jongerentrailer van de pro vincie. foto Camile Schelstraete dellijk dood. De uitleg die Statenlid én wethouder van Hontenisse Pauwels ver schaft, nemen de scholieren voor kennis geving aan. De blikken dwalen door de trailer, waar aan de wand foto's van Zee land hangen. „Te moeilijk", fluistert een medewerkster van de provincie. „Ik lig er niet wakker van hoor", zegt Jo lin na enig aandringen door de Statenle den. Het maakt haar niks uit waar Clinge straks bij hoort. „Ons huis blijft hetzelf de, de school blijft hetzelfde." De ande ren laten slechts een doodse stilte horen. Snel over naar het derde onderwerp dan maar: wat moet de provincie doen om j ongeren in Zeeland te houden? Het is een immer terugkerende vraag op elk debat dat politici met scholieren voeren. Het antwoord zou zo langzamerhand toch duidelijk moeten zijn: daar künnen ze niks aan doen. De Hulster scholieren geven eerst nog wat voor de hand liggende antwoorden: meer werk, meer onderwijs, meer disco's. Maar als Le Roy even doorvraagt blijkt dat ook allemaal niet echt te helpen. Uit eindelijk willen ze toch allemaal het liefst op kamers gaan wonen in een ande re stad, buiten Zeeland. Ze zijn bijna toe aan zelfstandigheid, willen op eigen be nen staan. Veilig Jolin lijkt een uitzondering. „Het zal wel weer truttig en burgerlijk klinken", ver onderstelt ze, „maar ik vind het hier in Zeeland wel rustig en veilig.Antwerpen en Amsterdam, ach, daar is het ook niet altijd zo gezellig, denkt ze. Op de achter ste rij laat Bob zich als één van de weinige jongens ook eens horen. Grote steden zijn juist wel veel leuker. „Daar is tenminste wat te doen." Eén vraag heeft Jol in nog voor de drie po- litici: hoe word je eigenlijk lid van Pro vinciale Staten? Le Roy: „Je moet wel eerst keuzes maken. Hoe schoon en groen moet Zeeland blijven? Wil je veel of wei nig toerisme? Veel of weinig werkgele genheid? Dan zoek je de parti j die daarbij past." En dan stel je je beschikbaar en word je bij verkiezingen gekozen, besluit Visser. Pauwels daagt Jolin uit. „Wil jij mis schien politiek gaan studeren?" Ze schudt van nee.,Dat heb je niet nodig. Je kunt net zo goed een algemene opleiding volgen. Als je dan de politiek in wilt, kan dat altijd nog. Bovendien, kijk naar pre mier Balkenende. Die heeft politiek ge studeerd en ki j k wat er van hem terecht is gekomen." Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC veracht nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietilj beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent nietdatd> redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft, Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen words,, niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. Der;, dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Hoogmoed komt voor de val. Dat komt niet alleen voor de LPF van wie te verwachten was dat de adem niet lang zou zijn en het opportunismegehalte hoog, maar ook van het CDA en Bal kenende in het bijzonder. Im mers, als je het woord puinho pen in de mond neemt en dan kijkt naar wat er de afgelopen maanden is gepresteerd, dan kun je pas echte puinhopen zien. Ik was het ook in veel opzichten niet eens met veel paars beleid, maar van puinhopen kon je met de beste wil van de wereld niet spreken. Juist de necrologie van Prins Claus maakt dit alles pijn lijk duidelijk. Hij toonde im mers hoe fatsoen te doen. P.Clijsen Dijkstraat 92 Terneuzen Naar aanleiding van het inge zonden stuk van Arie Bilius vind ik dat deze toch wel wat ne gatief denkt. Claus was een goe de, sympathieke man. Van idool nog niets gemerkt. U had BTW moeten betalen voor de begrafe nis van uw goede moeder. Te genwoordig heb j e BTW voor al les en nog wat. De tijden zijn veranderd. In Steen wijk (wat toch geen klein dorpje is) lag het verkeer stil bij de uitvaart van mijn bei de ouders. Nu dendert het ver keer oneerbiedig door. Iedereen heeft haast. Wijhet volk, zullen wel betaald hebben aan de uit vaart van Claus. Moeten we niet denken, dat de mensen die daar werkten, daar ook loon voor krijgen? Daar leven ze van. De gouden koets is betaald door het volk. De armste mensen gaven nog een paar cent. Mijn moeder had het er nog vaak over dat ze op mocht blijven toen ze vier jaar was om naar het vuurwerk te kijken toen Wilhelmina aan de regering kwam. Dat was een mooie herinnering voor die ook wel door het volk 1* taald zal zijn. J. S. Slingerland-MemeU Valeriusstrao.il Als reactie op 'Lezers Schrijver, van de heer A. Bilius (PZC, lf. 10). Uw grootste zorg: 1; appel niet tè ver van de boo: vallen! Mevrouw D. van Herenk Prins Johan FrisostraatV, Middelhui DEN HAAG - Akkerbouwvooi- man A. Maarsingh van LTONe derland heeft goede hoop dei het snel tot een waterschade verzekering voor de landboun komt. Hij baseert zich op een overleg dat de landbouwsector deze week heeft gevoerd met bouwminister Veerman, vlak voor de val van het kabinet. „In houdelijk kan ik nog niets naar buiten brengen", aldus Maar singh, „maar het ziet er gok uit." Hij gaat er vanuit dat he treffen van een waterschade verzekering door de Tweed- Kamer niet controversion wordt verklaard. 'Binnen enke le weken' verwacht Maarsing; een positief resultaat, ook voet de boeren die eind augustus zij; getroffen door overvloedige r- genval. Minister Veerman is b reid de toen geleden schade nu terugwerkende kracht onder d voorwaarden van de nieuw verzekering te brengen. Begu november is een nieuw overleg gepland. Tekeningen van Marcel van Eeden in Galerie van den Berge in Goes. foto Mechteld Jansen door Ernst Jan Rozendaal GOES - In Galerie Van den Ber ge in Goes zijn tekeningen en schilderijen te zien van Florette Dijkstra en tekeneningen van Marcel van Eeden. Het ligt voor de hand hun werk in één ten toonstelling te combineren. Bei den reconstrueren namelijk een Verleden dat niet hun eigen ver gleden is. "Dijkstra doet dat doorgaans in een vorm die het midden houdt tussen kunstwerk en documen taire. Ze verdiept zich in leven ,en werk van een schrijver of beeldend kunstenaar uit de eer ste helft van deze eeuw, of mis schien nog liever iemand die zich in hun omgeving heeft op gehouden. Wat ze vindt, legt ze vast. Vaak gebeurt dat op schrift, maar sommige dingen laten zich niet in woorden van gen. Dan tekent of schildert Dijkstra ze. Ze doet dat in een stilistisch on persoonlijke stijl die toch her- kënbaar de hare is. Contouren zijn vooral belangrijk op de schilderijen die op het ogenblik in Goes te zien zijn. De gezich ten van mensen zijn niet tot in detail uitgewerkt. Neus, mond en ogen zijn zichtbaar, maar geen rimpeltje of ander opmer kelijk detail. Wel heeft Dijksta een goed oog voor lichtval en de daarbij horende schaduwwer king. Toch maken haar in zachte kleuren uitgevoerde schilderij en bepaald geen onuitgewerkte indruk. Als ze de schrijfster Marguerite Yourcenar uit beeldt, of op een ander tafereel Brigitte Bardot en Roger Vadim, dan zijn ze zeer herkenbaar. Op andere schilderijen is een bomenpartij te zien, of een berg landschap in de zon. Opnieuw geen gedetailleerde uitwerking, maar toch een uiterst helder beeld. Herkenning De schilderijen van Florette Dijkstra ademen geheel de sfeer van het tijdperk waarop ze zich richt, zeg maar de jaren twintig tot en met begin jaren vijftig. Haar schilderijen, zeker die op foto's zijn gebaseerd, zouden ilustraties kunnen zijn uit boe ken die destijds zijn verschenen. Wie het werk kent van de Franse romancier Patrick Modiano zal onmiddellijk een gevoel van herkenning krijgen bij het zien van Dijkstra's schilderijen. Ook hij houdt zich bezig met een ver leden dat te ver weg is om het zijne te zijn. Ook hij weet met minieme middelen veel te sug gereren. Ook zijn werk heeft in alle helderheid iets raadselach tigs. Bladeren Veel van de tekeningen die Dijk stra exposeert, lijken studies. Bijna abstract zijn de door el kaar geschetste boombladeren, mooi en mysterieus zijn de vage contouren van boompartijen, als het ware opdoemend uit de mist. De door Dijkstra getekende ge vel van de Internationale boek handel Povolsky in Parijs kan als een brug worden beschouwd tussen haar werk en dat van Marcel van Eeden. Niet in stijl, maar in onderwerp zou het één van zijn tekeningen kunnen zijn. Van Eeden baseert zich voor zijn kunst op bestaande fo to's en beelden. Die kopieert hij met potlood op papier. Van een afstandje lijken veel van zijn te keningen zelfs ouderwetse zwart-wit foto's. Van Eeden te kent veel gevels en straatbeel den, maar af en toe ook mensen, een brand, een reclametekst of een geometrische figuur. In alle gevallen gaat het om af beeldingen van de wereld net voor zijn geboorte. Alle teke ningen zijn van eenzelfde for maat, allemaal zijn ze ingelijst in hetzelfde donkerbruine hou ten frame. Als ze keurig gerangschikt naast of boven elkaar hangen, wordt duidelijk wat Van Eedens bedoeling is. Hij werkt aan een steeds verder uitdijende catalo gus van voorstellingen uit een tijd die hij net niet heeft meege maakt. Het is een maniakale po ging die periode alsnog mee te maken. Dat tijdperk toch in beelden te vangenHet is een ge tekend foto-album van net voor zijn jeugd. Het is geen toeval dat zowel Dijkstra als Van Eeden' de bi bliotheekacademie hebben doorlopen, Hun keuze voor die opleiding is gestoeld op een ge meenschappelijk trekje: de drang een vreemd maar toch vertrouwd verleden minutieus in kaart te brengen. Expositie: tekeningen en schil derijen van Florette Dijkstra en tekeningen van Marcel van Ee den in Galerei Van den Berge in Goes, t/m 16 november, do t/m za van 13-18 uur. door Marius Roeting VLISSINGEN - De oudere liefhebbers van Schotse folkmuziek zweren bij na men als The Battlefield Band, Ossian en Silly Wizzard. De jongeren vinden hun draai bij Shooglenifty, Malcolm Bennett of wellicht Capercaillie. De eveneens jon ge groep Malinky lijkt beide generaties aan te spreken. Twee jaar geleden verscheen hun de- buutcd Last leaves die overal lovende kri tieken vergaarde. Vooral het frisse geluid en met name de briljante schrijverskwali teiten van de singer-songwriters Karine Polwart en Steve Byrne worden geroemd. Met vier sterren in de kwaliteitscourant The Herald doet opvolger Three ravens het zeker niet minder. Na onder meer suc cessen op het Cambridge Festival, het Festival Interceltic de Lorient en Tonder gaat het Schotse vijftal zondagmiddag het publiek in het Arsenaaltheater in Vlis- singen in een exclusief optreden en pre mière overtuigen. De meeste groepen uit de Keltische stre ken storten zich op het instrumentale erf goed en doen de ballads 'erbij'. Opvallend genoeg bestaat driekwart van het reper toire op Malinky's debuutalbum uit liede ren. Enkele daarvan zijn bewerkingen of herschreven versies van traditionals. Meer in het oog springen echter de intrige rende eigen composities van tekstschrij ver Karine Polwart. Zo laat de ope ningstrack van Last leaves je niet snel los. In 'Whaur dae ye lie?' beschrijft Karine Polwart op indringende wijze de on draaglijke pijn en wanhoop van de vrou wen uit Srebrenica over het onbekende lot van hun mannen, vaders, zonen. Ondanks dat de plek is gedefinieerd, is het lied een universele aanklacht vanuit een strikt menselijk oogpunt tegen 'modern' oor logsgeweld. Het lied werd al door diverse grootheden op de plaat gezet. Polwarts liederen - en die van collega Ste ve Byrne - zijn alle van een bijzondere in tegriteit, fascinerend en voorzien van een pakkende, doch poëtische directheid. De inhoud varieert van aanklachten tegen onmenselijke omstandigheden of onrecht ('The dreadful end of Marianna for sorce ry') tot mysterieuze balladen op oude overgeleverde volksthema's of volksver halen. Ze zijn alle geschreven en gezongen in het Schotse dialect. Enerzijds geeft dat een specifieke meerwaarde aan de liede ren anderzij ds worden ze er opvallend ge noeg juist toegankelijk en luchtig door. Een optreden van Malinky is dan ook juist het tegendeel van taaie of zware kost. De nodige variatie, de relativerende humor, het ongedwongen aankondigen, maar met name de ongecompliceerde muziek en het vakmanschap van de muzikanten zorgen voor een ontspannen, aangenaam toeho ren. Naast Polwart (vocalen, gitaar, bouzouki) bestaat de groep uit Steve Byrne (even eens gitaar, bouzouki en zang), Jon Bews (fiddle, zang) en de twee Noord-Ieren Mark Dunlop (bodhran, whistle, zang) en Leo McCarm (accordeon, whistles). Malinky treedt zondag op in het Arsenaalthea ter in Vlissingen. Aanvang 15.00 uur. De Schotse folkgroep Malinky treedt op in het Arsenaaltheater in Vlissingen. door Ab van der Sluis VLISSINGEN - De Zeeuwse amateurkunstvereniging Het Zeeuws Palet bestaat twintig jaar en viert dat komend seizoen met diverse activiteiten. Eind deze maand wordt een expositie geopend in het gebouw van Scoop en vindt een debat plaats over professionele kunst en vrije tijd kunst. De aftrap voor het twintigjarig bestaan werd dit voorjaar al ge geven tijdens de ledenvergade ring met het opstellen van een plan van aanpak. Dit plan moet ertoe leiden dat de vereniging en de activiteiten een nieuwe im puls krijgen. Het Zeeuws Palet is nagegaan aan welke activiteiten leden be- hoefte hebben. Het bestuur denkt aan het organiseren van exposities, een veiling, een workshops en het laten beoor delen van werken door profes sionele kunstenaar en/of docen ten. Daarnaast gaan de buitenschilderactiviteiten en het meedoen aan kunstmarkten gewoon door. Op 28, 29 en 30 oktober wordt een expositie gehouden in het gebouw van Scoop, het Zeeuws instituut voor cultuur, welzijn en zorg De Scoopera aan Ach ter de Houttuinen is geopend van 9 tot 17 uur. De expositie wordt op 25 oktober officieel ge opend door gedeputeerde G. de Kok van Cultuur. Alle amateur beeldende kunstverenigingen in Zeeland worden uitgenodigd. De bijeenkomst is een aanloop naar het openen van een discus sie over vrije tijd kunst of ama teurkunst. Deze discussie wordt gevoerd tijdens een speciaal de bat dat Scoop in samenwerking met het Zeeuwse Palet heeft ge organiseerd. Op dinsdagavond 29 oktober vindt een debat plaats in de Scö- opera. Het debat staat onder lei ding van Nico Out, adviseursec-| tor cultuur van Scoop. Aan de gesprekstafel zitten verder Frank Bollebakker van galen? Kunstique, Ineke Holtkamp et Marleen Vermeer, vrije tijd kun stenaars, Annelies Soet, direc teur Instituut Toonbeeld et Wim Bakker, professioneel kunstenaar en lid van de sectie beeldende kunst van de Raat voor Kunst en Cultuur Vlissin gen. De discussie gaat over de plaats die professionele kunst en vrije tijd kunst innemen ten opzichte van elkaar. Zijn ze aanvullent of bedreigend? Het debat is ooi bedoeld om na te gaan of er ver beteringen nodig zijn in voorzieningen voor vrije tij" kunstenaars.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 12