Prijzen rit door tunnel staan vast Watje wordt macho in heilige koe 11 Bandenberg is illustratief voor onmacht overheid Zeven ton schade door milieuboeven tJ Geen nieuw kanaal door Meetjesland Speciaal tarief kiezersbedrog miÊKÊÊÊÊÊm Kasteelfeest voor Axelse ambtenaren zeeuwse almanak Kapot PZC ZEEUWS-VLAANDEREN dinsdag 15 oktober 2002 door Ben Jansen MIDDELBURG - De tarieven voor de Westerschelde staan on wrikbaar vast. Politieke partij en in Zeeuws-Vlaanderen die de indruk wekken dat er nog wel iets aan te doen is, maken zich volgens VVD-Statenlid H. van Geesbergen schuldig aan kie zersbedrog. Hij zei dit gisteren a de Statencommissie verkeer en vervoer. In Zeeuws-Vlaanderen klinkt in de aanloop naar de gemeente raadsverkiezingen op 20 no vember de roep om een speciaal tunneltarief voor Zeeuws-Vla mingen of zelfs een geheel tol vrije passage door de tunnel voor Zeeuwen die ten zuiden van de Westerschelde wonen. Directeur T. Buis van de NV Westerscheldetunnel die de commissie een toelichting op de tarieven gaf, verzekerde dat daar geen sprake van kan zijn. De Tunnelwet bepaalt dat de exploitant, de NV Westerschel detunnel, de tarieven vaststelt. Bij de behandeling van die wet in het parlement heeft een motie om een apart tarief voor Zeeuws-Vlamingen in te voe ren, het niet gehaald. In de me morie van toelichting bij de wet staat slechts dat het gemiddelde eindtarief van de veerdiensten het begintarief van de tunnel dient te zijn. Van Geesbergen vroeg zich af of de NV Westerscheldetunnel de ze informatie ook onder de aan dacht van de Zeeuws-Vlaamse politiek gaat brengen. „Nu wordt daar de gedachte levend gehouden dat Provinciale Sta ten of de gemeenteraden nog iets aan die tarieven kunnen veranderen. De campagne voor de raadsverkiezingen zou moe ten gaan over onderwerpen waarop gemeenteraden daad werkelijk invloed kunnen uitoefenen." De SGP'er P. Ha melink, Statenlid en gemeente raadslid in Terneuzen, was dat met hem eens: „Ze horen te we ten hoe de vork aan de steel zit." Gedeputeerde J. Hennekeij op perde dat menige partij in Zeeuws-Vlaanderen dit verkie zingsitem niet graag kwijt wil. Buis vertelde dat zijn NV de ko mende maanden een intensieve publiekscampagne houdt, maar niet van plan is de gemeentera den afzonderlijk te benaderen. Redelijk M. de Koster achtte de tarieven die de NV Westerscheldetunnel twee weken geleden heeft bekendgemaakt, zeer aan vaardbaar, ook als ze worden vergeleken met die van de Lief- kenshoektunnel. Hennekeij was dat met haar eens. Hij sprak van alleszins redelijke tarieven. De gedeputeerde zei dan ook ver rast te zijn door de brief die de transportorganisaties EVO en LTN aan het dagelijks provin ciebestuur heeft gericht. Vol gens Hennekeij is er geen sprake van zwaardere lasten voor Zeeuws-Vlaamse transportbe drijven, maar juist van een fors voordeel. „Nu kost een over tocht een half uur en de passage door de tunnel vergt vijf minu ten. Die tijdwinst moet je eens afzetten tegen wat een vracht wagen met chauffeur per uur kost." Hennekeij voegde eraan toe dat hij in deze opvatting is gesterkt door reacties van Zeeuws-Vlaamse transporton dernemers. Gedeputeerde Poppelaars gooit de eerste autoband op een lopende band. foto Camile Schelstraete door Jan Jansen TERNEUZEN - Binnen drie maanden moet 'de grootste bandenberg van Neder land', aan de Zevenaarhaven in Terneu zen, zijn versnipperd en afgevoerd. „Voor kerst hopen we klaar te zijn", zei milieu gedeputeerde T. Poppelaars gisteren. Hij was naar Terneuzen afgereisd om de eer ste band in de versnipperaar te werpen. In totaal gaat het om de verwijdering van ongeveer een miljoen banden. De kosten van die operatie, 700.000 euro, worden ge deeld door de provincie, Zeeland Seaports en de aanpalende bedrijven Verbrugge en Broomchemie. Met gezonde tegenzin wer ken ze zo de erfenis weg die het bedrijf Ty re Again achterliet op het terrein bij het kanaal. Volgens Poppelaars zit er echter niks an ders op. „Het is veel geld om de rotzooi van een ander op te ruimen, maar op een gege ven moment moet je je verlies nemen." De banden laten liggen was geen optie. Voor al brand zou tot gevaarlijke situaties kun nen leiden. Tien jaar lang is geprobeerd de eigenaars aansprakelijk te stellen voor de banden berg, maar door een ingenieuze construc tie wisten ze daar steeds aan te ontsnap pen. De gedeputeerde nam gisteren dan ook geen blad voor de mond. Hij repte van 'milieuboeven die ons bij de beer doen'. List Vanaf 1992 dumpte Tyre Again grote hoe veelheden versleten banden bij de Zeve naarhaven, zonder vergunning en kenne lijk ook niet met de bedoeling ze weer netjes weg te werken. Pas in 1996 kwam, onder dreiging van boetes en dwangsom men, de afvoer enigszins op gang. De bete re banden verdwenen per schip naar Afri ka en Rusland. Toen het daarna weer angstig stil werd tussen het zwarte rubber en procedures opnieuw tot niets bleken te leiden, stelde de provincie in 2000 een projectgroep in, met Zeeland Seaports en de 'buurbedrijven'. Motto, volgens Pop pelaars: 'Verzin een list'. De stap leidde gisteren uiteindelijk tot de start van de operatie bandenberg. De provincie heeft daarvoor het Amster damse bedrijf Granuband in de arm geno men. Dat heeft tussen het afval een shred der geposteerd die in een tempo van duizend banden per uur het rubber tot kleine stukjes vermaalt. Hergebruik is vervolgens het parool. De snippers gaan grotendeels per schip naar Amsterdam waar Granuband er granulaat van maakt dat onder andere wordt verwerkt in kunstgras velden en in rubberen tegels voor speeltuinen. Veel hoop dat Tyre Again later alsnog de rekening zal betalen heeft Poppelaars niet. De eigenaars hebben het zo in elkaar gestoken dat de man die formeel aanspra kelijk kan worden gesteld, niet meer is dan 'een kale kip die leeft op de zak van derden'. Strafrechterlijke procedures, met name wegens overtreding van milieu wetten, lopen er tegen het bedrijf nog wel. doorJan Jansen TERNEUZEN - 'Milieuboeven die ons bij de beer doen', 'schur ken', 'tuig'. Er vielen gisteren bij de start van de operatie banden berg in Terneuzen harde woor den aan het adres van het ver antwoordelijke bedrijf Tyre Again. Dat ze zelfs uit de mond kwamen van de anders zo voor zichtige milieugedeputeerde T. Poppelaars, tekent de frus traties die wetshandhavers in dit geval opliepen. In het besef dat hij er bij ^het werpen van de eerste band' op aangesproken zou worden, stak de gedeputeerde een uitvoerig relaas af over alle pogingen om Tyre Again in het gareel te krij gen. Politie, provincie, justitie, rechters, Raad van State en deurwaarders, dreigend met dwangsommen en boetes, kwa men daar in tien jaar tijd onder anderen aan te pas. Maar het haalde allemaal niets uit. Tyre Again toonde zich een obscuur bedrijf, waarvan de ei genaars stuivertje wisselden als dat juridisch beter uitkwam en dat zich vanaf het eerste uur niets gelegen liet liggen aan wetten en regels. Dunip Het bedrijf begon in 1992 ge woon zonder vergunning banden te dumpen op een braakliggend terrein bij de Ze venaarhaven. De oprichters za gen er brood in, omdat garages en bandenbedrijven één tot twee euro betalen voor versle ten banden waar ze vanaf moe ten. Toen er onder druk van de pro vincie wel een aanvraag op de bus ging, bleken daar zoveel fouten in te zitten dat het huis werk over moest. Aan de vergunning die er in 1994 uiteindelijk kwam, hield de bandenbende zich totaal niet. En ook daarna glipte die voortdurend door de mazen van de wet. Zo ontliepen de feitelij- ke oprichters en eigenaars him - aansprakelijkheid door het be drijf op papier over te doen aan iemand die in de praktijk niks te vertellen en niks te makken had Varkensboeren De strijd vertoont overeenkom sten met de conflicten met som mige varkensboeren die zich koste wat kost in Zeeland wens ten te vestigen. Daarin waren de boeren moeilijk grijpbaar door mazen in de wet en liepen de overheden zich gemakkelijk vast in hun eigen procedures en regeltjes, die zij natuurlijk wel precies moesten volgen. Dat dat in het geval van de ban denberg inderdaad gebeurde, bracht Poppelaars tot ontboe zemingen vol frustraties. Om schadeclaims en zeperds bij de rechter te voorkomen, moet de overheid de procedures wel zorgvuldig afwerken, voerde hij aan. In dit geval bood de wet- en re gelgeving bovendien te weinig aanknopingspunten om fysiek in te grijpen. „Soms loop je dan achter de feiten aan", luidde Poppelaars' understatement over het onvermogen om Tyre Again aan te pakken. „Er werd onregelmatig, maar wel vaak 's nachts gewerkt. Daar is moei lijk iets aan te doen. En toen we een hek om het terrein zetten, werden de banden gewoon daarbuiten gedumpt." De gede puteerde heeft zijn verlies ge nomen. Provincie, Zeeland Seaports en de buurbedrijven Verbrugge en Broomchemie (bang voor het risico van bran dende banden!) betalen de op- ruimactie. Maar dat is eens maar nooit meer, als het aan Poppelaars ligt. In ieder geval wil hij een aan scherping van wetten en regels. Op dat vlak kwam er in septem ber alvast goed nieuws uit Den Haag: Iedereen met een banden overschot kan zich daar voort aan gratis van ontdoen. Dat moet de louche tussenhandel ontmoedigen. door Harold de Puysseleijr AXEL - Zo'n tweehonderd Axelse ambtenaren, raadsleden en aanhang worden vrijdag 13 december per luxe touringcar richting Gent vervoerd, om er in het kasteel te Lake op Bourgon dische wijze afscheid te nemen van de oude gemeente Axel. Het zal de feestgangers aan wei nig ontbreken, want, zo schrij ven burgemeester en wethou ders aan de gemeenteraad, 'voor de inwendige mens zal goed ge zorgd worden en er is gedurende de avond volop entertainment'. Het precieze programma wordt, om het verrassingselement voor de medewerkers zo veel moge lijk te behouden, nog angstval lig geheim gehouden. Alle me dewerkers krijgen ook nog een afscheidscadeau. Met het feest wil het college de medewerkers bedanken voor hun inzet voor de gemeente Axel geurende de afgelopen jaren „Het perso neelsfeest vormt een reflectie van de goede sfeer die de Axelse organisatiecultuur zo ken merkt", stellen B en W. Er zijn verschillende evenementenbu reaus aangeschreven en het feestaanbod van Artland Hos pitality uit Terneuzen sprak het meeste aan. „Wij hebben boven dien de indruk dat dit bureau er veel aan gelegen is om zijn visi tekaartje af de te geven met de perfecte organisatie van ons personeelsfeest." Maastricht Uitgaande van tweehonderd gasten kost het kasteelfeest de gemeente 97 euro per persoon. Daar komen de buskosten en het afscheidsgeschenk dan nog bij. Ook de gemeente Sas van Gent heeft voor zijn ambtenaren nog voor het eind van het jaar een verrassingsuitstapje in petto. De leden van de gemeenteraad hebben eerder dit jaar al een tripje naar Maastricht gemaakt in het kader van het afscheid van de zelfstandigheid van de gemeente. De totale kosten voor beide feestjes bedragen 13.000 euro. Advertentie Wij richten kantoren in HOEKMAPi Noordzandstraat 6 Yersekc 'cl. (0113)57 29 07 fax (Oi 13) 57 38 73 door Marcel Modde ZIERIKZEE - Zet een watje in zijn wagen en negen van de tien keer wordt hij een macho. De heilige koe is zijn territorium en wee degene die daar inbreuk op maakt. Hele hordes mensen ver anderen in een flits van hou ding, zodra ze achter het stuur kruipen. Agressief rijgedrag, scheldpartijen en soms zelfs fy siek geweld zijn geen uitzonde ringen (meer) op de baan. Kijk naar uzelf: hoe vaak slin gert u een medeweggebruiker niet bepaalde verwensingen naar het hoofd (al dan niet dui delijk hoor- of zichtbaar), om dat hij of zij niet doet wat u wil? Normen vervagen omwille van haast en hegemonie Het was op een rustige zondag eind november 1999. Rik Ver- maat en zijn twaalfjarige zoon Michael waren op weg terug van Rotterdam naar Zierikzee. Bij de stoplichten op de N59 ter hoogte van Ooltgensplaat op Goeree-Overflakkee komt een wagen op de linkerbaan naast hun auto staan. Groen, beiden geven gas. De invoegstrook van twee- naar éénbaansweg is slechts kort. Riks 'opponent' moet eigenlijk inbinden en ach teraan sluiten, maar wringt zich nog net voor de auto van de Zie- rikzeeënaar. „Ik moest vol in de ankers. Wat doe je dan: je steekt je middelvinger op. TjaEn toen begon hij te treiteren. Remmen, een beetje gas bij, weer afrem men, je kent dat wel. Ik werd het al snel zat, dus toen de kans zich voordeed, ik er voorbij. Dat ge klier moet ik niet hebben. Vanaf dat moment ging hij vlak achter me rijden en tikte hij me met z'n bumper steeds een beetje aan. Hij begon me op te duwen. Ik stoppen, want het werd nu echt link. Je zit toch ook met een kind bij je in de auto. Hij stopt ook, dus ik wil hem vragen waar ie mee bezig is. Maar voordat ik de kans krijg m'n mond open te doen, slaat hij me vol op mijn neus." Kenteken Ook zoon Michael kreeg een paar flinke meppen op z'n arm. De neus van Rik bleek te zijn ge broken. Bovendien had hij een hevig bloedende snee -opgelo pen. Zijn belager was hem di rect gesmeerd. Getuigen van het voorval hadden zijn kenteken genoteerd en de politie gebeld. „Ik had helemaal niet de inten tie om ruzie te zoeken. Mijn zoon zat naast me! Normaal ge sproken ben ik altijd de rust zel door Wout Bareman ZEEBRUGGE - Een nieuw ka naal tussen Zeebrugge en het Kanaal van Gent naar Terneu zen is niet haalbaar en onbe taalbaar. Het zou het kwetsbare Meetjesland in de grensstreek doorkruisen en voor een extra hindernis in dat gebied zorgen. Het havenbestuur van Zeebrug ge kiest nu, in een strategische toekomstvisie, voor een betaal baar alternatief: het aanpassen van bestaande achterlandver bindingen én optimalisering van de kustvaart. Daarbij wordt ook nog steeds gedacht aan het inzetten van dokschepen, die in Zeebrugge binnenvaartschepen innemen en die vervolgens in de monding van de Westerschelde weer 'lo zen'. Overleg tussen de Admini stratie Waterwegen en Zeewe zen en vijftig gemeentebesturen op het traject Zeebrugge-Oost- ende en Gent wees onlangs uit dat met de gemeenten best te praten valt over de opwaarde ring van het Afleidingskanaal van de Leie. Dit verbindt de achterhaven van Zeebrugge met het kanaal Gent-Oostende en sluit aan op het hoofvaarwe- gennet via het kanaal Gent- Brugge en de Ringvaart om Gent. Volgens de onderzoekers van de Administratie Waterwe gen zouden de Vlaamse kustha- vens op die manier eindelijk kunnen beschikken over een volwaardige aansluiting op het vaarwegennet. Bovendien kunnen er in de ver dere toekomst aansluitingen worden gerealiseerd op het Sei- ne-Scheldenetwerk. Ook de wa terhuishouding in het Leiebek ken en rond Gent zou bij de nieuwe verbinding gebaat zijn. Het havenbestuur van Zeebrug ge geeft wel toe dat de opwaar dering van de bestaande water wegen ingrijpende gevolgen heeft voor natuurgebied in de achterhaven van Zeebrugge en het poldergebied van Damme. Voor de bewoners van het Meet jesland in de grensstreek ligt de keuze voor de hand: geen ka naal, parallel aan de Expresweg richting Kanaal Gent-Terneu- zen (bij Zelzate) omdat het ge bied daarmee al teveel op een eiland terechtkomt. Ook een verbreding van het huidige Schipdonkkanaal zou een te zware ingreep in het landschap zijn. Een opwaardering van de bestaande vaarverbindingen wordt daarom, vooral door het Streekplatform Meetjesland, toegejuicht. Woordvoerder Bart Van Herck van het platform be seft dat modernisering van de huidige vaarroutes, in combina tie met het inzetten van kust vaart en eventueel dokschepen veel geld kost. Maar het plat form vindt dat de Vlaamse over heid daarvoor dan maar flink in de buidel moet tasten. Rik Vermaat is na drie jaar nogsteeds niet klaar met de klap die hij kreeg van een agressieve automobilist. ve. Ook op de weg. Ik ben nu 42 jaar en heb op m'n negentiende m'n rijbewijs gehaald. In al die tij d heb ik niet meer dan drie be keuringen gekregen voor een paar kilometer te hard rijden. Maar als zoiets me nog een keer zou overkomen, gooi ik een bak steen op het gaspedaal en koop ik een Leopardtank." Met de ambulance werd Rik die zondagnamiddag naar het zie kenhuis in Dirksland gebracht. Daar wachtte hem een tweede confrontatie met de donkere kant van de mens. De dienst doende kno-arts vond het niet nodig naar het ziekenhuis te ko men om de neus van de Zierik- zeeënaar te behandelen. Een verpleegkundige verwijst hem naar het ziekenhuis in zijn woonplaats. Maar ook daar blijkt als gevolg van de klini sche reorganisatie geen specia list aanwezig en dus moet Rik door naar Goes. „Ik moet zeg gen dat ze me daar snel en goed hebben behandeld. Maar toen was ik inmiddels al wel een paar uur verder. Da's geen pretje met zo'n neus." Hoger beroep Frustratie drie rond het inci dent diende zich aan met de rechtsgang. De uit Noord-Bra bant afkomstige dader kon snel worden opgespoord en door de politierechter veroordeeld tot een taakstraf van vijftig uur, dan wel 25 dagen hechtenis. Ook moest hij de kapotte bril van zijn slachtoffer betalen. Dat laatste is gebeurd, maar de schadevergoeding die de zelf standig kapper uit Zierikzee had geëist wegens gederfde in komsten ('ik heb een week niet kunnen werken') vond bij justi tie geen gehoor. Evenmin is Rik er zeker van dat zijn belager ooit z'n straf heeft ingelost. De man heeft tegen de uitspraak hoger beroep aangetekend en die zaak moet nog steeds voorkomen bij het Gerechtshof in Den Haag. „Nu nog, na drie jaar. Kun je 't je voorstellen? Daar word je toch niet goed van! Wat zijn dan de normen en waarden van ons rechtssysteem? Als een beetje crimineel wordt opgepakt, krijgt ie meteen aan alle kanten de meest onzinnige begeleiding, ontbreekt het hem aan niks. Maar slachtoffers van dergelij ke lieden worden in onze heden daagse maatschappij aan hun lot overgelaten. De overheid foto Marijke Folkertsma moet zorgen dat het slachtoffer snel z'n schadevergoeding of smartengeld krijgt en daarna zelf de zaak afhandelen met de dader door loonbeslag te leggen. Ik zit na drie jaar nog steeds met de rompslomp en kom er op deze manier nooit van af! Gaap Het akkefietje heeft bij Rik in ieder geval wel een gedragsver andering teweeg gebracht: „Ik steek tegenwoordig m'n mid delvinger niet meer op, maar mijn pink. Of wanneer ik ie mand voorbij ga die zestig rijdt waar je tachtig mag ('als ik me ergens aan erger dan is dat het wel'), dan maak ik een gapend gebaar. Ik hoop maar dat. ze daar dan om kunnen lachen. Soms zie ik nog wel eens een opgestoken middelvinger, maar dan denk ik maar dat ze in hun neus heb ben gepeuterd en iets kwijt moeten." Even voor een boodschap naar Vlissingen, besloot die Middelburgse onlangs de gloednieuwe wagen van haar partner een keer te lenen. Volautomatisch, van alle elektrische snufjes voorzien. Alles liep gesmeerd, tot de parkeergarage in zicht kwam. Inderdaad, parkeren met zo'n bakbeest ging wat krukkig, maar het lukte. Maar dan het raampje! Ge heel elektrisch zoefde het open, maar met geen moge lijkheid ging het meer dicht, hoe ze ook op de knopjes drukte. En natuurlijk had het luxueuze kreng geen handmatige hendel om de raampjes te sluiten. Vloe kend besloot ze met open raam rechtsomkeert te ma ken, maar harde regen en wind deden haar al snel het terrein van de Vlissingse au todealer opdraaien. „Rijdt u de auto maar even de werkplaats in", zei een mee levende monteur. „Dan repa reren we het even." Dat was snel gebeurd. Binnen drie se conden was het raam weer dicht. Verbluft keek ze toe. „Ja me vrouw, u moet het knopje ge woon omhóóg halen." „Ach, geeft niks hoor", zei de man fijntjes. „Dit zien we va ker. En zal ik de auto dan maar even naar buiten draai-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 37