Prijzen rit
door tunnel
staan vast
Watje wordt macho in heilige koe
11
Bandenberg is
illustratief voor
onmacht overheid
Zeven ton schade door milieuboeven
tJ
Geen nieuw kanaal
door Meetjesland
Speciaal tarief kiezersbedrog
miÊKÊÊÊÊÊm
Kasteelfeest
voor Axelse
ambtenaren
zeeuwse almanak
Kapot
PZC
ZEEUWS-VLAANDEREN
dinsdag 15 oktober 2002
door Ben Jansen
MIDDELBURG - De tarieven
voor de Westerschelde staan on
wrikbaar vast. Politieke partij
en in Zeeuws-Vlaanderen die de
indruk wekken dat er nog wel
iets aan te doen is, maken zich
volgens VVD-Statenlid H. van
Geesbergen schuldig aan kie
zersbedrog. Hij zei dit gisteren
a de Statencommissie verkeer
en vervoer.
In Zeeuws-Vlaanderen klinkt in
de aanloop naar de gemeente
raadsverkiezingen op 20 no
vember de roep om een speciaal
tunneltarief voor Zeeuws-Vla
mingen of zelfs een geheel tol
vrije passage door de tunnel
voor Zeeuwen die ten zuiden
van de Westerschelde wonen.
Directeur T. Buis van de NV
Westerscheldetunnel die de
commissie een toelichting op de
tarieven gaf, verzekerde dat
daar geen sprake van kan zijn.
De Tunnelwet bepaalt dat de
exploitant, de NV Westerschel
detunnel, de tarieven vaststelt.
Bij de behandeling van die wet
in het parlement heeft een motie
om een apart tarief voor
Zeeuws-Vlamingen in te voe
ren, het niet gehaald. In de me
morie van toelichting bij de wet
staat slechts dat het gemiddelde
eindtarief van de veerdiensten
het begintarief van de tunnel
dient te zijn.
Van Geesbergen vroeg zich af of
de NV Westerscheldetunnel de
ze informatie ook onder de aan
dacht van de Zeeuws-Vlaamse
politiek gaat brengen. „Nu
wordt daar de gedachte levend
gehouden dat Provinciale Sta
ten of de gemeenteraden nog
iets aan die tarieven kunnen
veranderen. De campagne voor
de raadsverkiezingen zou moe
ten gaan over onderwerpen
waarop gemeenteraden daad
werkelijk invloed kunnen
uitoefenen." De SGP'er P. Ha
melink, Statenlid en gemeente
raadslid in Terneuzen, was dat
met hem eens: „Ze horen te we
ten hoe de vork aan de steel zit."
Gedeputeerde J. Hennekeij op
perde dat menige partij in
Zeeuws-Vlaanderen dit verkie
zingsitem niet graag kwijt wil.
Buis vertelde dat zijn NV de ko
mende maanden een intensieve
publiekscampagne houdt, maar
niet van plan is de gemeentera
den afzonderlijk te benaderen.
Redelijk
M. de Koster achtte de tarieven
die de NV Westerscheldetunnel
twee weken geleden heeft
bekendgemaakt, zeer aan
vaardbaar, ook als ze worden
vergeleken met die van de Lief-
kenshoektunnel. Hennekeij was
dat met haar eens. Hij sprak van
alleszins redelijke tarieven. De
gedeputeerde zei dan ook ver
rast te zijn door de brief die de
transportorganisaties EVO en
LTN aan het dagelijks provin
ciebestuur heeft gericht. Vol
gens Hennekeij is er geen sprake
van zwaardere lasten voor
Zeeuws-Vlaamse transportbe
drijven, maar juist van een fors
voordeel. „Nu kost een over
tocht een half uur en de passage
door de tunnel vergt vijf minu
ten. Die tijdwinst moet je eens
afzetten tegen wat een vracht
wagen met chauffeur per uur
kost." Hennekeij voegde eraan
toe dat hij in deze opvatting is
gesterkt door reacties van
Zeeuws-Vlaamse transporton
dernemers.
Gedeputeerde Poppelaars gooit de eerste autoband op een lopende band.
foto Camile Schelstraete
door Jan Jansen
TERNEUZEN - Binnen drie maanden
moet 'de grootste bandenberg van Neder
land', aan de Zevenaarhaven in Terneu
zen, zijn versnipperd en afgevoerd. „Voor
kerst hopen we klaar te zijn", zei milieu
gedeputeerde T. Poppelaars gisteren. Hij
was naar Terneuzen afgereisd om de eer
ste band in de versnipperaar te werpen.
In totaal gaat het om de verwijdering van
ongeveer een miljoen banden. De kosten
van die operatie, 700.000 euro, worden ge
deeld door de provincie, Zeeland Seaports
en de aanpalende bedrijven Verbrugge en
Broomchemie. Met gezonde tegenzin wer
ken ze zo de erfenis weg die het bedrijf Ty
re Again achterliet op het terrein bij het
kanaal.
Volgens Poppelaars zit er echter niks an
ders op. „Het is veel geld om de rotzooi van
een ander op te ruimen, maar op een gege
ven moment moet je je verlies nemen." De
banden laten liggen was geen optie. Voor
al brand zou tot gevaarlijke situaties kun
nen leiden.
Tien jaar lang is geprobeerd de eigenaars
aansprakelijk te stellen voor de banden
berg, maar door een ingenieuze construc
tie wisten ze daar steeds aan te ontsnap
pen. De gedeputeerde nam gisteren dan
ook geen blad voor de mond. Hij repte van
'milieuboeven die ons bij de beer doen'.
List
Vanaf 1992 dumpte Tyre Again grote hoe
veelheden versleten banden bij de Zeve
naarhaven, zonder vergunning en kenne
lijk ook niet met de bedoeling ze weer
netjes weg te werken. Pas in 1996 kwam,
onder dreiging van boetes en dwangsom
men, de afvoer enigszins op gang. De bete
re banden verdwenen per schip naar Afri
ka en Rusland. Toen het daarna weer
angstig stil werd tussen het zwarte rubber
en procedures opnieuw tot niets bleken te
leiden, stelde de provincie in 2000 een
projectgroep in, met Zeeland Seaports en
de 'buurbedrijven'. Motto, volgens Pop
pelaars: 'Verzin een list'. De stap leidde
gisteren uiteindelijk tot de start van de
operatie bandenberg.
De provincie heeft daarvoor het Amster
damse bedrijf Granuband in de arm geno
men. Dat heeft tussen het afval een shred
der geposteerd die in een tempo van
duizend banden per uur het rubber tot
kleine stukjes vermaalt. Hergebruik is
vervolgens het parool. De snippers gaan
grotendeels per schip naar Amsterdam
waar Granuband er granulaat van maakt
dat onder andere wordt verwerkt in
kunstgras velden en in rubberen tegels
voor speeltuinen.
Veel hoop dat Tyre Again later alsnog de
rekening zal betalen heeft Poppelaars
niet. De eigenaars hebben het zo in elkaar
gestoken dat de man die formeel aanspra
kelijk kan worden gesteld, niet meer is
dan 'een kale kip die leeft op de zak van
derden'. Strafrechterlijke procedures,
met name wegens overtreding van milieu
wetten, lopen er tegen het bedrijf nog
wel.
doorJan Jansen
TERNEUZEN - 'Milieuboeven
die ons bij de beer doen', 'schur
ken', 'tuig'. Er vielen gisteren bij
de start van de operatie banden
berg in Terneuzen harde woor
den aan het adres van het ver
antwoordelijke bedrijf Tyre
Again. Dat ze zelfs uit de mond
kwamen van de anders zo voor
zichtige milieugedeputeerde
T. Poppelaars, tekent de frus
traties die wetshandhavers in
dit geval opliepen.
In het besef dat hij er bij ^het
werpen van de eerste band' op
aangesproken zou worden, stak
de gedeputeerde een uitvoerig
relaas af over alle pogingen om
Tyre Again in het gareel te krij
gen. Politie, provincie, justitie,
rechters, Raad van State en
deurwaarders, dreigend met
dwangsommen en boetes, kwa
men daar in tien jaar tijd onder
anderen aan te pas.
Maar het haalde allemaal niets
uit. Tyre Again toonde zich een
obscuur bedrijf, waarvan de ei
genaars stuivertje wisselden als
dat juridisch beter uitkwam en
dat zich vanaf het eerste uur
niets gelegen liet liggen aan
wetten en regels.
Dunip
Het bedrijf begon in 1992 ge
woon zonder vergunning
banden te dumpen op een
braakliggend terrein bij de Ze
venaarhaven. De oprichters za
gen er brood in, omdat garages
en bandenbedrijven één tot
twee euro betalen voor versle
ten banden waar ze vanaf moe
ten.
Toen er onder druk van de pro
vincie wel een aanvraag op de
bus ging, bleken daar zoveel
fouten in te zitten dat het huis
werk over moest.
Aan de vergunning die er in
1994 uiteindelijk kwam, hield
de bandenbende zich totaal
niet. En ook daarna glipte die
voortdurend door de mazen van
de wet. Zo ontliepen de feitelij-
ke oprichters en eigenaars him -
aansprakelijkheid door het be
drijf op papier over te doen aan
iemand die in de praktijk niks te
vertellen en niks te makken had
Varkensboeren
De strijd vertoont overeenkom
sten met de conflicten met som
mige varkensboeren die zich
koste wat kost in Zeeland wens
ten te vestigen. Daarin waren de
boeren moeilijk grijpbaar door
mazen in de wet en liepen de
overheden zich gemakkelijk
vast in hun eigen procedures en
regeltjes, die zij natuurlijk wel
precies moesten volgen.
Dat dat in het geval van de ban
denberg inderdaad gebeurde,
bracht Poppelaars tot ontboe
zemingen vol frustraties. Om
schadeclaims en zeperds bij de
rechter te voorkomen, moet de
overheid de procedures wel
zorgvuldig afwerken, voerde hij
aan.
In dit geval bood de wet- en re
gelgeving bovendien te weinig
aanknopingspunten om fysiek
in te grijpen. „Soms loop je dan
achter de feiten aan", luidde
Poppelaars' understatement
over het onvermogen om Tyre
Again aan te pakken. „Er werd
onregelmatig, maar wel vaak
's nachts gewerkt. Daar is moei
lijk iets aan te doen. En toen we
een hek om het terrein zetten,
werden de banden gewoon
daarbuiten gedumpt." De gede
puteerde heeft zijn verlies ge
nomen. Provincie, Zeeland
Seaports en de buurbedrijven
Verbrugge en Broomchemie
(bang voor het risico van bran
dende banden!) betalen de op-
ruimactie. Maar dat is eens
maar nooit meer, als het aan
Poppelaars ligt.
In ieder geval wil hij een aan
scherping van wetten en regels.
Op dat vlak kwam er in septem
ber alvast goed nieuws uit Den
Haag: Iedereen met een banden
overschot kan zich daar voort
aan gratis van ontdoen. Dat
moet de louche tussenhandel
ontmoedigen.
door Harold de Puysseleijr
AXEL - Zo'n tweehonderd
Axelse ambtenaren, raadsleden
en aanhang worden vrijdag 13
december per luxe touringcar
richting Gent vervoerd, om er in
het kasteel te Lake op Bourgon
dische wijze afscheid te nemen
van de oude gemeente Axel.
Het zal de feestgangers aan wei
nig ontbreken, want, zo schrij
ven burgemeester en wethou
ders aan de gemeenteraad, 'voor
de inwendige mens zal goed ge
zorgd worden en er is gedurende
de avond volop entertainment'.
Het precieze programma wordt,
om het verrassingselement voor
de medewerkers zo veel moge
lijk te behouden, nog angstval
lig geheim gehouden. Alle me
dewerkers krijgen ook nog een
afscheidscadeau. Met het feest
wil het college de medewerkers
bedanken voor hun inzet voor
de gemeente Axel geurende de
afgelopen jaren „Het perso
neelsfeest vormt een reflectie
van de goede sfeer die de Axelse
organisatiecultuur zo ken
merkt", stellen B en W. Er zijn
verschillende evenementenbu
reaus aangeschreven en het
feestaanbod van Artland Hos
pitality uit Terneuzen sprak het
meeste aan. „Wij hebben boven
dien de indruk dat dit bureau er
veel aan gelegen is om zijn visi
tekaartje af de te geven met de
perfecte organisatie van ons
personeelsfeest."
Maastricht
Uitgaande van tweehonderd
gasten kost het kasteelfeest de
gemeente 97 euro per persoon.
Daar komen de buskosten en het
afscheidsgeschenk dan nog bij.
Ook de gemeente Sas van Gent
heeft voor zijn ambtenaren nog
voor het eind van het jaar een
verrassingsuitstapje in petto.
De leden van de gemeenteraad
hebben eerder dit jaar al een
tripje naar Maastricht gemaakt
in het kader van het afscheid
van de zelfstandigheid van de
gemeente. De totale kosten voor
beide feestjes bedragen 13.000
euro.
Advertentie
Wij richten kantoren in
HOEKMAPi
Noordzandstraat 6 Yersekc
'cl. (0113)57 29 07 fax (Oi 13) 57 38 73
door Marcel Modde
ZIERIKZEE - Zet een watje in
zijn wagen en negen van de tien
keer wordt hij een macho. De
heilige koe is zijn territorium en
wee degene die daar inbreuk op
maakt. Hele hordes mensen ver
anderen in een flits van hou
ding, zodra ze achter het stuur
kruipen. Agressief rijgedrag,
scheldpartijen en soms zelfs fy
siek geweld zijn geen uitzonde
ringen (meer) op de baan.
Kijk naar uzelf: hoe vaak slin
gert u een medeweggebruiker
niet bepaalde verwensingen
naar het hoofd (al dan niet dui
delijk hoor- of zichtbaar), om
dat hij of zij niet doet wat u wil?
Normen vervagen omwille van
haast en hegemonie
Het was op een rustige zondag
eind november 1999. Rik Ver-
maat en zijn twaalfjarige zoon
Michael waren op weg terug van
Rotterdam naar Zierikzee. Bij
de stoplichten op de N59 ter
hoogte van Ooltgensplaat op
Goeree-Overflakkee komt een
wagen op de linkerbaan naast
hun auto staan. Groen, beiden
geven gas. De invoegstrook van
twee- naar éénbaansweg is
slechts kort. Riks 'opponent'
moet eigenlijk inbinden en ach
teraan sluiten, maar wringt zich
nog net voor de auto van de Zie-
rikzeeënaar. „Ik moest vol in de
ankers. Wat doe je dan: je steekt
je middelvinger op. TjaEn toen
begon hij te treiteren. Remmen,
een beetje gas bij, weer afrem
men, je kent dat wel. Ik werd het
al snel zat, dus toen de kans zich
voordeed, ik er voorbij. Dat ge
klier moet ik niet hebben. Vanaf
dat moment ging hij vlak achter
me rijden en tikte hij me met z'n
bumper steeds een beetje aan.
Hij begon me op te duwen. Ik
stoppen, want het werd nu echt
link. Je zit toch ook met een kind
bij je in de auto. Hij stopt ook,
dus ik wil hem vragen waar ie
mee bezig is. Maar voordat ik de
kans krijg m'n mond open te
doen, slaat hij me vol op mijn
neus."
Kenteken
Ook zoon Michael kreeg een
paar flinke meppen op z'n arm.
De neus van Rik bleek te zijn ge
broken. Bovendien had hij een
hevig bloedende snee -opgelo
pen. Zijn belager was hem di
rect gesmeerd. Getuigen van het
voorval hadden zijn kenteken
genoteerd en de politie gebeld.
„Ik had helemaal niet de inten
tie om ruzie te zoeken. Mijn
zoon zat naast me! Normaal ge
sproken ben ik altijd de rust zel
door Wout Bareman
ZEEBRUGGE - Een nieuw ka
naal tussen Zeebrugge en het
Kanaal van Gent naar Terneu
zen is niet haalbaar en onbe
taalbaar. Het zou het kwetsbare
Meetjesland in de grensstreek
doorkruisen en voor een extra
hindernis in dat gebied zorgen.
Het havenbestuur van Zeebrug
ge kiest nu, in een strategische
toekomstvisie, voor een betaal
baar alternatief: het aanpassen
van bestaande achterlandver
bindingen én optimalisering
van de kustvaart.
Daarbij wordt ook nog steeds
gedacht aan het inzetten van
dokschepen, die in Zeebrugge
binnenvaartschepen innemen
en die vervolgens in de monding
van de Westerschelde weer 'lo
zen'. Overleg tussen de Admini
stratie Waterwegen en Zeewe
zen en vijftig gemeentebesturen
op het traject Zeebrugge-Oost-
ende en Gent wees onlangs uit
dat met de gemeenten best te
praten valt over de opwaarde
ring van het Afleidingskanaal
van de Leie. Dit verbindt de
achterhaven van Zeebrugge
met het kanaal Gent-Oostende
en sluit aan op het hoofvaarwe-
gennet via het kanaal Gent-
Brugge en de Ringvaart om
Gent. Volgens de onderzoekers
van de Administratie Waterwe
gen zouden de Vlaamse kustha-
vens op die manier eindelijk
kunnen beschikken over een
volwaardige aansluiting op het
vaarwegennet.
Bovendien kunnen er in de ver
dere toekomst aansluitingen
worden gerealiseerd op het Sei-
ne-Scheldenetwerk. Ook de wa
terhuishouding in het Leiebek
ken en rond Gent zou bij de
nieuwe verbinding gebaat zijn.
Het havenbestuur van Zeebrug
ge geeft wel toe dat de opwaar
dering van de bestaande water
wegen ingrijpende gevolgen
heeft voor natuurgebied in de
achterhaven van Zeebrugge en
het poldergebied van Damme.
Voor de bewoners van het Meet
jesland in de grensstreek ligt de
keuze voor de hand: geen ka
naal, parallel aan de Expresweg
richting Kanaal Gent-Terneu-
zen (bij Zelzate) omdat het ge
bied daarmee al teveel op een
eiland terechtkomt. Ook een
verbreding van het huidige
Schipdonkkanaal zou een te
zware ingreep in het landschap
zijn. Een opwaardering van de
bestaande vaarverbindingen
wordt daarom, vooral door het
Streekplatform Meetjesland,
toegejuicht. Woordvoerder Bart
Van Herck van het platform be
seft dat modernisering van de
huidige vaarroutes, in combina
tie met het inzetten van kust
vaart en eventueel dokschepen
veel geld kost. Maar het plat
form vindt dat de Vlaamse over
heid daarvoor dan maar flink in
de buidel moet tasten.
Rik Vermaat is na drie jaar nogsteeds niet klaar met de klap die hij kreeg van een agressieve automobilist.
ve. Ook op de weg. Ik ben nu 42
jaar en heb op m'n negentiende
m'n rijbewijs gehaald. In al die
tij d heb ik niet meer dan drie be
keuringen gekregen voor een
paar kilometer te hard rijden.
Maar als zoiets me nog een keer
zou overkomen, gooi ik een bak
steen op het gaspedaal en koop
ik een Leopardtank."
Met de ambulance werd Rik die
zondagnamiddag naar het zie
kenhuis in Dirksland gebracht.
Daar wachtte hem een tweede
confrontatie met de donkere
kant van de mens. De dienst
doende kno-arts vond het niet
nodig naar het ziekenhuis te ko
men om de neus van de Zierik-
zeeënaar te behandelen. Een
verpleegkundige verwijst hem
naar het ziekenhuis in zijn
woonplaats. Maar ook daar
blijkt als gevolg van de klini
sche reorganisatie geen specia
list aanwezig en dus moet Rik
door naar Goes. „Ik moet zeg
gen dat ze me daar snel en goed
hebben behandeld. Maar toen
was ik inmiddels al wel een paar
uur verder. Da's geen pretje met
zo'n neus."
Hoger beroep
Frustratie drie rond het inci
dent diende zich aan met de
rechtsgang. De uit Noord-Bra
bant afkomstige dader kon snel
worden opgespoord en door de
politierechter veroordeeld tot
een taakstraf van vijftig uur,
dan wel 25 dagen hechtenis.
Ook moest hij de kapotte bril
van zijn slachtoffer betalen. Dat
laatste is gebeurd, maar de
schadevergoeding die de zelf
standig kapper uit Zierikzee
had geëist wegens gederfde in
komsten ('ik heb een week niet
kunnen werken') vond bij justi
tie geen gehoor. Evenmin is Rik
er zeker van dat zijn belager ooit
z'n straf heeft ingelost. De man
heeft tegen de uitspraak hoger
beroep aangetekend en die zaak
moet nog steeds voorkomen bij
het Gerechtshof in Den Haag.
„Nu nog, na drie jaar. Kun je 't je
voorstellen? Daar word je toch
niet goed van! Wat zijn dan de
normen en waarden van ons
rechtssysteem? Als een beetje
crimineel wordt opgepakt,
krijgt ie meteen aan alle kanten
de meest onzinnige begeleiding,
ontbreekt het hem aan niks.
Maar slachtoffers van dergelij
ke lieden worden in onze heden
daagse maatschappij aan hun
lot overgelaten. De overheid
foto Marijke Folkertsma
moet zorgen dat het slachtoffer
snel z'n schadevergoeding of
smartengeld krijgt en daarna
zelf de zaak afhandelen met de
dader door loonbeslag te leggen.
Ik zit na drie jaar nog steeds met
de rompslomp en kom er op deze
manier nooit van af!
Gaap
Het akkefietje heeft bij Rik in
ieder geval wel een gedragsver
andering teweeg gebracht: „Ik
steek tegenwoordig m'n mid
delvinger niet meer op, maar
mijn pink. Of wanneer ik ie
mand voorbij ga die zestig rijdt
waar je tachtig mag ('als ik me
ergens aan erger dan is dat het
wel'), dan maak ik een gapend
gebaar. Ik hoop maar dat. ze daar
dan om kunnen lachen. Soms zie
ik nog wel eens een opgestoken
middelvinger, maar dan denk
ik maar dat ze in hun neus heb
ben gepeuterd en iets kwijt
moeten."
Even voor een boodschap
naar Vlissingen, besloot die
Middelburgse onlangs de
gloednieuwe wagen van haar
partner een keer te lenen.
Volautomatisch, van alle
elektrische snufjes voorzien.
Alles liep gesmeerd, tot de
parkeergarage in zicht
kwam. Inderdaad, parkeren
met zo'n bakbeest ging wat
krukkig, maar het lukte.
Maar dan het raampje! Ge
heel elektrisch zoefde het
open, maar met geen moge
lijkheid ging het meer dicht,
hoe ze ook op de knopjes
drukte. En natuurlijk had
het luxueuze kreng geen
handmatige hendel om de
raampjes te sluiten. Vloe
kend besloot ze met open
raam rechtsomkeert te ma
ken, maar harde regen en
wind deden haar al snel het
terrein van de Vlissingse au
todealer opdraaien.
„Rijdt u de auto maar even de
werkplaats in", zei een mee
levende monteur. „Dan repa
reren we het even." Dat was
snel gebeurd. Binnen drie se
conden was het raam weer
dicht.
Verbluft keek ze toe. „Ja me
vrouw, u moet het knopje ge
woon omhóóg halen."
„Ach, geeft niks hoor", zei de
man fijntjes. „Dit zien we va
ker. En zal ik de auto dan
maar even naar buiten draai-