PZC *§r Studie Schelde kost meer tijd Pop met een snik en een Nashville-randje Verborgen werk in Vier Gemeten VVD wil regie gezondheidszorg bij provincie lezers schrijven Dag boot Windmolenpark Kwekerij wordt houder van geslacht walnoten kunst cultuur dinsdag 15 oktober 2002 MIDDELBURG - De regie over de gezondheidszorg in Zeeland moet in handen van de provincie komen. Dat schrijft de VVD in het concept-verkiezingspro gramma voor de provinciale verkiezingen op 11 maart vol gend jaar. De Zeeuwse liberalen vinden dat de gezondheidszorg in de provincie niet wordt gediend met landelijke regels, maar vraagt om aansturing door het provinciebestuur. „Daardoor kunnen oplossingen worden geboden die passen bij de aard en de schaal van de Zeeuwse samenleving", aldus de VVD. Om de aansturing mogelijk te maken moet het Rijk geld en be voegdheden overdragen aan het provinciebestuur. De WD wil dat daarmee op korte termijn wordt begonnen. Zodra dat ge- beurt, zullen de lijnen tussen de overheid en de zorginstellingen korter worden. Dat vermindert de bureaucratie en komt dus de zorg ten goede, redeneert de WD. Rust en ruimte Het concept-verkiezingspro gramma besteedt veel aandacht aan de leefbaarheid van de pro vincie. „Rust en ruimte zijn be langrijke begrippen, maar mo gen geen heilige huisjes zijn", aldus de WD. „De leefbaarheid van het platteland vraagt om meer dan rust alleen." Woningbouw in dorpen moet mogelijk zijn om de groei van de eigen bevolking op te vangen. Bedrijven zijn ook in kleine ker nen welkom, mits ze het land schap niet aantasten. Het toe risme kan in het achterland nog groeien en moet daartoe ook de kans krijgen. De boer moet een .plattelandsondernemer wor den. De WD deelt de wens van velen om jongeren vast te hou den en terug te halen naar Zee land. De partij steunt ook de oprichting van een Zeeuwse universiteit. Het concept-verkiezingspro gramma wordt op maandag 28 oktober besproken op een le denvergadering. Dan wordt het definitieve programma vastge steld. J. Suurmond is kandi daat-lijsttrekker van de WD in Zeeland. tT>' Eind 2004 moet duidelijk zijn wat er met het Schelde-estuarium kan gebeuren. door Ben Jansen BERGEN OP ZOOM - Het onderzoek naar een verdere verdieping van de Wes- terschelde vergt meer tijd. De vorige mi nister van Verkeer en Waterstaat, T. Netelenbos, sprak op 4 maart dit jaar met haar Vlaamse ambtsgenoot S. Ste- vaert af dat binnen twee jaar een ontwik- kelingsschets voor het Schelde-estuari um in 2010 gereed zou moeten zijn. „Dat halen we hoogstwaarschijnlijk niet", zegt H. van Zwam, directeur van de pro jectorganisatie die de schets voorbereidt. Die projectorganisatie (officieel Project directie ontwikkelingsschets Schelde- estuarium, afgekort Proses) wordt be mand met vijftien Nederlandse en Vlaamse medewerkers. De Nederlandse afvaardiging is op sterkte, de Vlaamse nog niet. Van Zwam:We wachten nog op Vlaamse vertegenwoordigers voor een aantal belangrijke onderdelen van ons project, zoals het milieueffectrapport, de maatschappelij ke kosten-batenanalyse en de bestuurlijke en juridische aspec ten. Dat zijn zaken waar we van het begin af aan een Nederlandse én een Vlaamse deskundige naar willen laten kijken. Dat het Vlaanderen moeite kost snel mensen bij ons te detacheren, komt waarschijn lijk omdat daar weinig ervaring bestaat met het werken met dit soort projector ganisaties." Zelf heeft Van Zwam die er varing volop. Hij had de leiding van het Project Mainportontwikkeling Rotter dam (PMR), waarin ook met verschillen de overheden en belangenorganisaties is samengewerkt. Dat bij de ontwikke lingsschets voor het Schelde-estuarium overheden en belangenorganisaties van Nederlandse en Vlaamse zijde betrokken zijn, beschouwt hij hooguit als een extra dimensie. Verwachtingen Proses heeft inmiddels zijn intrek geno men op de bovenverdieping van het FNV- kantoor in Bergen op Zoom. Van der Zwam legt er de nadruk op dat niet mag worden verwacht dat de Nederlanders en Vlamingen die er werken, in het voorjaar van 2004 pardoes met een stapel rappor ten naar buiten komen. Dat wordt ook een wezenlijk verschil met de anderhalf jaar geleden vervaardigde langetermijn- visie voor het Schelde-estuarium. Van Zwam: „We willen van buiten naar binnen werken. Dat wil zeggen dat we eerst met de betrokken overheden en be langenorganisaties de problemen inven tariseren en vervolgens gezamenlijk richtingen aangeven waarin die kunnen worden opgelost. Bij de PMR-discussie heeft dat ook gewerkt. Op een gegeven moment ontstaan vertrouwen en het be sef dat er geen andere weg is dan er sa men uit te komen. Dan verdwijnen voor oordelen, reserves en strategisch gedrag geleidelijk naar de achtergrond." De tijdplanning die Netelenbos en Ste- vaert eerder dit jaar afspraken, voorziet naast de studieperiode van twee jaar in een besluitvormingstraject van negen maanden. In dat laatste deel denkt Van Zwam wel winst te kunnen boeken. „We lopen waarschijnlijk wel uit met het ma- Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC vert?, nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactie beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dêt redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen woti niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden, fy, dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Oven weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. foto Peter Nico la i ken van de ontwikkelingsschets, maar de besluitvorming hoeft naar mijn idee minder tij d in beslag te nemen dat die ne gen maanden, omdat we overheden en belangenorganisaties in de studieperio de al heel nadrukkelijk bij de zaak be trekken. Dan kan uiteindelijk toch eind 2004 duidelijk zijn wat er met het Schel de-estuarium kan gebeuren." Standpunten De afgelopen jaren is over de toekomst van de Westerschelde het beeld ontstaan van twee partijen die zich duchtig heb ben ingegraven: Vlaanderen beschouwt een verdere verdieping van de vaargeul als een economische levensvoorwaarde en in Zeeland bestaat de vrees dat daar mee het natuurlijke karakter van de het estuarium verloren gaat. Van der Zwam: „Het is geen voetbalwedstrijd Neder- land-België. Het ligt allemaal wat genu anceerder. De belangen van veiligheid, natuur en economie zijn wederzijds. En kijk eens naar de Schelde zelf. Die trekt zich toch ook niets van een grens aan." Oktober, nog vaart de boot: Hangen over de reling. Zomaar met iemand in gesprek, die ook even naar de overkant waait. Nog vaart de boot. De sky-line van Vlissingen, eb en vloed, zonsondergang, vuurtoren van Westkapelle (en dat kleintje richting Groede). Iemand die je afhaalt. Dag zeggen en lang zwaaien. Uitwijken voor het verkeernaar Antwerpen. Dene- vel van de industrie. Windmo lens. Paalhoofden. Duinen. Ok tober herfst. Nog vaart de boot. We zijn bezig afscheid te nemen. Fred. Bergwerff Pelgrimstraat 61 Vrouwenpolder Waar in het artikel 'TNO noemt plaatsen windmolenpark in zee technisch onhaalbaar' (PZC, 12-10) sprake is van windmo lens met een vermogen van 2 megawatt, wordt het geïnstal leerde vermogen bedoeld. De afgegeven energie is over een jaar gerekend slechts 20 tot 25 procent want een windmolen levert alleen energie vanaf windsterkte 4 tot 8 en pas bij 7 tot 8 wordt het maximale ver mogen gehaald. Dit in tegen stelling tot een stoomturbine van een centrale, die elk uur van het jaar zijn maximale vermo gen kan afgeven. Om in 2020 het gehele jaar 6000 mW windener gie ter beschikking te hebben moet als backup een centrale met dezelfde capaciteit ter be schikking staan. Maar waarom zouden we dan nog windmolens bouwen? Een alternatieve 'op lossing' is in plaats van 3000 windmolens bijvoorbeeld 12000 windmolens in zee te plaatsen en de 'overtollige' stroom via hoogspanningkabels naar an dere landen te sturen. Ten tijde van windsterkten minder dan 7 op de Noordzee vragen wij onze 'overtollige' stroom weer terug te leveren; uiteraard tegen redelijke kwh-prijs. Ik raacï PZC-verslaggever en de |J Oorschot van TNO aan het ar] kei 'De groene leugen' in FiJ vier van 14-9-02 te lezen. B» kan toch niet waar zijn datXi derland doorgaat met miljar te investeren in windenet Het niet willen aanvaarden, de toepassing van kernent nog vele jaren de enige sing is om onze behoefte elektrische stroom te del zal onze economie verzwak! Frankrijk met 70 procent ke energie zal met verbazing geklungel in Duitsland, Dei. marken en Nederland aanzien] ir. A.Lajt Sleedoornlm, 1 Burgh-HaamsM 's-HEER ABTSKERKE P. van 't Westeinde van Kwekerij Westhof in 's-Heer Abtskerke is door de Koninklijke Vereni ging van Boskoopse Cul- j tures aangewezen als houder van het walnoten- i geslacht Juglans van de Nederlandse Planten Col lectie. De titel wordt gezien als een bekroning van zijn jarenlange, wereldwijde speurwerk naar Juglans in allerlei variëteiten. Bi] de aanwijzing hoort een bord. Dat wordt geplaatst bij de ingang van kwekerij) Westhof. Burgemeester J. Gelok van de gemeente Borsele verricht vrijdag 25 okto ber de onthulling. Middelburger Danny Vera in voetspoor Roy Orbison door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Hij heeft het talent om de liedjes te schrij ven, de stem om ze te zingen, het uiterlijk om ze te presente ren en de ambitie om ze tot een succes te maken. Begin vol gend jaar verschijnt het de buutalbum waarmee Middel burger Danny Vera in de voetsporen hoopt te treden van zijn grote voorbeeld Roy Orbi son. De plaat is al maanden klaar, maar zijn platenmaatschappij Universal wil bij de release niets aan het toeval overlaten. Vera: „Ik wacht er al op vanaf mijn zevende, dus van een half jaartje langer wachten lig ik niet wakker." Danny Polfliet, zoals hij van geboorte heet, heeft de muziek met de paplepel ingegoten ge kregen. „Het zit in mijn bloed." Zijn vader speelde in een band en als zevenjarig jongetje zat Danny achterin het busje van en naar optredens het rock 'n'- roll-repertoire mee te zingen. Snuffelend in de platenkoffer van zijn ouders stuitte hij op een elpee van de Amerikaanse zanger Roy Orbison. Toen hij naar die liedjes luisterde, de fo to's bekeek, wist hij wat hij wil de. „Ik ben opgegroeid met Roy Orbison, The Platters en na tuurlijk Elvis. Niet alleen hun muziek vond ik fantastisch, maar ook de manier waarop ze die brachten, met veel show. Ik vind een mooi pakje belang rijk. Dat past bij de muziek die rk maak. Ik draag geen spijker broeken. Nooit, en dus zeker niet op het podium. Mijn band is ook mooi aangekleed, als een stel apen. Ik vind dat belang rijk." Chris Isaak Eén naam laat hij het liefst on genoemd, als hij praat over zijn voorbeelden. Die van zanger/ gitarist Chris Isaak, die sinds eind jaren tachtig in de traditie van Roy Orbison werkt. „Die vergelijking met Isaak komt toch wel", ver-zucht Vera. „Toen ik hem voor het eerst hoorde, toen ik zag hoe hij zich kleedde, hoe zijn hoesjes en clips eruitzagen, dacht ik: 'Vér- rek, iemand is me voor ge Danny Vera over zijn debuutalbum: „Ik heb geen enkele concessie hoeven doen." foto Lex de Meester weest.' Ach, het is een eer om met zo iemand te worden ver geleken. En ik aap hem nret na. Ik probeer gevarieerder te zijn in mijn aanpak." Toen Vera twee jaar geleden met zijn toenmalige band Till Dawn het popconcours De Zeeuwse Belofte won, was hij al in onderhandeling met een platenmaatschappij. Niels Aalberts, toen A R-manager bij Play it again Sam (PIAS), zag het helemaal zitten met de Middelburgse zanger. Toen Aalberts overstapte naar Uni versal, wist hij zijn nieuwe werkgever meteen enthousiast te maken. „Van het begin af aan wilden ze alleen mij teke nen", vertelt Vera. „Ik heb daar ook nooit een misverstand over laten bestaan. Bandjes zijn bandjes, die lopen de kans uit elkaar te vallen. Als de gitarist een oogje heeft op de vriendin van de drummer, ligt de groep op zijn gat. Ik vind het niet praktisch daar mijn hele toe komst op af te stemmen. Zulke risico's moet je uitbannen. En democratie in een band is mooi bij Blaf werkt het bijvoorbeeld fantastisch, maar in mijn geval zou het niet goed gaan. Ik heb een te duidelijke mening over hoe ik mijn liedjes wil laten klinken." Begeleidingsband Dus heeft Vera nu een begelei dingsband met professionele muzikanten die doen wat hij wil. Zij spelen niet mee op zijn eerste plaat, want die is met hulp van producer Rob van Donselaar (Skik, Rowwen Hè- ze) in de fameuze studio Zee zicht in Heemskerk opgeno men met sessiemuzikanten. Het is een gevarieerde plaat ge worden met enkele krakers die hij ook al speelde met Till Dawn, maar met onder meer ook een verrassende uitvoering van 'I was made for lovin' you' van Kiss, het nummer 'My con fession' van hitschrijver Troy Verges uit Nashville (bekend vanwege zijn werk voor Trisha Yearwood en Faith Hill en au teur van de Engelse versie van 'Lopen op het water', de hit van Marco Borsato en Sita) en een duet met Tony Willé, ooit be kend als frontvrouw van Pus sycat. Eén van Vera's grote troeven is zijn prachtige stem, waarmee hij inderdaad aan zijn grote voorbeelden Roy Orbison en Elvis doet denken. De muziek houdt het midden tussen coun- trypop en rock 'n' roll, de ene keer wat meer leunend op de Amerikaanse roots, de andere keer gladder, zeg maar in het kielzog van Garth Brooks. „Dit is een plaat waar ik voor honderd procent achter sta", zegt Vera. „Ik heb geen enkele concessie hoeven doen. Het is popmuziek met een Nashville- randje, een betere beschrijving kan ik niet bedenken. In bijna al mijn liedjes zit een snik, een melancholieke toon. Ik ben best een opgewekt persoon hoor, ik zit niet aan de prozac of zo, maar ik zing nu eenmaal graag een mooie ballad. En ie dereen vindt het toch leuk om De vlieger mee te brullen als-ie zat is? Ik voel me wel verwant met rootsmuziek, zo'n trouba dour die altijd onderweg is om zijn verhaal te vertellen, maar ik ben geen singer/songwriter die in zijn eentje op een podium staat. Ik wil dat er iets gebeurt. Elvis in Las Vegas, of Brian Setzer met al zijn toeters en glimmers, gewoon met de hele pleuriszooi die je kunt beden ken op een podium gaan staan, dat vind ik ook gaaf. Ik zoek de balans tussen die twee uiter sten. Volgens mij is dit een plaat waar alles in zit. Je kunt er een smile van op je kop krijgen of geëmotioneerd ra ken." Sampler Met een luxe sampler waarop vier nummers van het album zijn geperst, maakt de platen maatschappij de muziekwe reld en de media warm voor Vera's debuut. Zelf bereidt hij ondertussen de concerten voor waarmee hij de plaat begin vol gend jaar hoopt te ondersteu nen. Woensdag 23 oktober pre senteert Vera zijn nieuwe groep (gitarist Jan Annesson Schö- wer, drummer Jeroen Polder man, bassist Jefta Bakker en toetsenist Walter Calbo) in het Arsenaaltheater in Vlissingen. Op 3 november doet hij mee aan het benefietconcert voor Operatie Ambon in de Vlis- singse sporthal Baskensburg. „In de toekomst hoop ik bij speciale optredens weer met blazers te werken, zoals in Till Dawn", zegt Vera. „Nu heb ik me gericht op een rock 'n' roll- bandje. Gewoon vijf stinkende kerels in een busje en spelen." Concert Danny Vera, woensdag 23 oktoberArsenaaltheater Vlissin gen, aanvang: 20.15 uur, in het voorprogramma: Style. 'Liggende man', olieverf op papier, door Piet Meeuwse. foto Ruben Ore; I door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Met een expo sitie in de Zeeuwse Bibliotheek en een boekje in de serie Zeeuw se Katernen is vorig jaar een po ging gedaan het werk van de Middelburgse kunstenaar Piet Meeuwse (1912-1994) aan de vergetelheid te ontrukken. Ga lerie De Vier Gemeten in Mid delburg haakt daar nu op in met een tentoonstelling waarop zijn werk, dat hij bij leven verborgen hield in zijn atelier aan de Mid delburgse Molstraat, zelfs kan worden aangekocht. Meeuwse was tandarts van be roep, maar zijn hart ging uit naar de kunst. Toen hij een jaar of twintig was, begon hij te te kenen en te schilderen. Zonder opleiding, hij moest alles zelf uitvinden. Bekend is wel dat hij contact had met Hens van der Spoel, kort na de oorlog teken leraar van het Goese Lyceum en in die hoedanigheid voorganger van Rudolf Hagenaar, ook een Zeeuwse kunstenaar die zijn werk het grootste deel van zijn leven binnenskamers heeft ge houden. Eiegen karakter Meeuwse sloot met zijn werk aan bij de modernen. Duidelijk is de invloed van schilders als Picasso, Braque en Matisse, en in De Vier Gemeten hangt ook abstract werk uit de jaren vijftig dat enigszins doet denken aan een kruising tussen Appel en Kandinsky. Toch heeft het werk zeker een eigen karakter. Op vallend was dat Meeuwse zijn olieverf met petroleum verdun de om zodoende makkelijkero: papier te kunnen werken. Di<! dunne, doorzichtige toets s kenmerkend en wie de werker.1 aan de achterkant bekijkt, zie: hoe de petroleum door het pa pier is gedrongen. In De Vier Gemeten ligt een fo to-album met enkele portrettea van Meeuwse en vooral veel op namen van zijn huis in de Mol straat. In verschillende kamer* lagen enorme stapels papier, al lemaal volgetekend en -geschil derd. Dat bevestigt de indruk die het werk bij het bekijken al geeft: dat Meeuwse niet alleen een maniakaal kunstenaar was maar kennelijk ook erg snel werkte. Die snelheid is aflees baar. Het verdient bewondenn: dat de autodidact zijn snelle streken zo trefzeker wist te zet-1 ten. Erg mooi is het schilderij 'Oos-1 terse vrouw', waarop hij simpel maar uiterst genuanceerd de lichtval en de stemming op het gezicht van de geportretteerde heeft weten weer te geven. Oos mooi is 'De muziekkamer', ever. gedempt en zacht van kleur j waarop hij enkele flinke klod- ders verf heeft gesmeerd, zonder het elegante en subtiele karak-1 ter van de voorstelling te versto ren. Tijdens de laatste decennia vac zijn leven begon Meeuwse steeds meer te tekenen, met eer. droge kwast. Zijn stijl were j klassieker, de invloed van Rem- j brandt is onmiskenbaar. Expositie: Piet Meeuwse, Intrinsic ke schildersverlangens, t/m 3 no- 1 vember in galerie De Vier Gemew i in Middelburg, open do t/m za W* 12.00 tot 18.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 32