PZC
*§r
Studie Schelde kost meer tijd
Pop met een snik en een Nashville-randje
Verborgen werk
in Vier Gemeten
VVD wil regie
gezondheidszorg
bij provincie
lezers schrijven
Dag boot
Windmolenpark
Kwekerij
wordt houder
van geslacht
walnoten
kunst cultuur
dinsdag 15 oktober 2002
MIDDELBURG - De regie over
de gezondheidszorg in Zeeland
moet in handen van de provincie
komen. Dat schrijft de VVD in
het concept-verkiezingspro
gramma voor de provinciale
verkiezingen op 11 maart vol
gend jaar.
De Zeeuwse liberalen vinden
dat de gezondheidszorg in de
provincie niet wordt gediend
met landelijke regels, maar
vraagt om aansturing door het
provinciebestuur. „Daardoor
kunnen oplossingen worden
geboden die passen bij de
aard en de schaal van de
Zeeuwse samenleving", aldus
de VVD.
Om de aansturing mogelijk te
maken moet het Rijk geld en be
voegdheden overdragen aan het
provinciebestuur. De WD wil
dat daarmee op korte termijn
wordt begonnen. Zodra dat ge-
beurt, zullen de lijnen tussen de
overheid en de zorginstellingen
korter worden. Dat vermindert
de bureaucratie en komt dus de
zorg ten goede, redeneert de
WD.
Rust en ruimte
Het concept-verkiezingspro
gramma besteedt veel aandacht
aan de leefbaarheid van de pro
vincie. „Rust en ruimte zijn be
langrijke begrippen, maar mo
gen geen heilige huisjes zijn",
aldus de WD. „De leefbaarheid
van het platteland vraagt om
meer dan rust alleen."
Woningbouw in dorpen moet
mogelijk zijn om de groei van de
eigen bevolking op te vangen.
Bedrijven zijn ook in kleine ker
nen welkom, mits ze het land
schap niet aantasten. Het toe
risme kan in het achterland nog
groeien en moet daartoe ook de
kans krijgen. De boer moet een
.plattelandsondernemer wor
den. De WD deelt de wens van
velen om jongeren vast te hou
den en terug te halen naar Zee
land. De partij steunt ook de
oprichting van een Zeeuwse
universiteit.
Het concept-verkiezingspro
gramma wordt op maandag 28
oktober besproken op een le
denvergadering. Dan wordt het
definitieve programma vastge
steld. J. Suurmond is kandi
daat-lijsttrekker van de WD in
Zeeland.
tT>'
Eind 2004 moet duidelijk zijn wat er met het Schelde-estuarium kan gebeuren.
door Ben Jansen
BERGEN OP ZOOM - Het onderzoek
naar een verdere verdieping van de Wes-
terschelde vergt meer tijd. De vorige mi
nister van Verkeer en Waterstaat,
T. Netelenbos, sprak op 4 maart dit jaar
met haar Vlaamse ambtsgenoot S. Ste-
vaert af dat binnen twee jaar een ontwik-
kelingsschets voor het Schelde-estuari
um in 2010 gereed zou moeten zijn. „Dat
halen we hoogstwaarschijnlijk niet",
zegt H. van Zwam, directeur van de pro
jectorganisatie die de schets voorbereidt.
Die projectorganisatie (officieel Project
directie ontwikkelingsschets Schelde-
estuarium, afgekort Proses) wordt be
mand met vijftien Nederlandse en
Vlaamse medewerkers. De Nederlandse
afvaardiging is op sterkte, de Vlaamse
nog niet. Van Zwam:We wachten nog op
Vlaamse vertegenwoordigers voor een
aantal belangrijke onderdelen van ons
project, zoals het milieueffectrapport, de
maatschappelij ke kosten-batenanalyse
en de bestuurlijke en juridische aspec
ten. Dat zijn zaken waar we van het begin
af aan een Nederlandse én een Vlaamse
deskundige naar willen laten kijken. Dat
het Vlaanderen moeite kost snel mensen
bij ons te detacheren, komt waarschijn
lijk omdat daar weinig ervaring bestaat
met het werken met dit soort projector
ganisaties." Zelf heeft Van Zwam die er
varing volop. Hij had de leiding van het
Project Mainportontwikkeling Rotter
dam (PMR), waarin ook met verschillen
de overheden en belangenorganisaties is
samengewerkt. Dat bij de ontwikke
lingsschets voor het Schelde-estuarium
overheden en belangenorganisaties van
Nederlandse en Vlaamse zijde betrokken
zijn, beschouwt hij hooguit als een extra
dimensie.
Verwachtingen
Proses heeft inmiddels zijn intrek geno
men op de bovenverdieping van het FNV-
kantoor in Bergen op Zoom. Van der
Zwam legt er de nadruk op dat niet mag
worden verwacht dat de Nederlanders en
Vlamingen die er werken, in het voorjaar
van 2004 pardoes met een stapel rappor
ten naar buiten komen. Dat wordt ook
een wezenlijk verschil met de anderhalf
jaar geleden vervaardigde langetermijn-
visie voor het Schelde-estuarium.
Van Zwam: „We willen van buiten naar
binnen werken. Dat wil zeggen dat we
eerst met de betrokken overheden en be
langenorganisaties de problemen inven
tariseren en vervolgens gezamenlijk
richtingen aangeven waarin die kunnen
worden opgelost. Bij de PMR-discussie
heeft dat ook gewerkt. Op een gegeven
moment ontstaan vertrouwen en het be
sef dat er geen andere weg is dan er sa
men uit te komen. Dan verdwijnen voor
oordelen, reserves en strategisch gedrag
geleidelijk naar de achtergrond."
De tijdplanning die Netelenbos en Ste-
vaert eerder dit jaar afspraken, voorziet
naast de studieperiode van twee jaar in
een besluitvormingstraject van negen
maanden. In dat laatste deel denkt Van
Zwam wel winst te kunnen boeken. „We
lopen waarschijnlijk wel uit met het ma-
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC vert?,
nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactie
beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dêt
redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft.
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen woti
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden, fy,
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Oven
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
foto Peter Nico la i
ken van de ontwikkelingsschets, maar de
besluitvorming hoeft naar mijn idee
minder tij d in beslag te nemen dat die ne
gen maanden, omdat we overheden en
belangenorganisaties in de studieperio
de al heel nadrukkelijk bij de zaak be
trekken. Dan kan uiteindelijk toch eind
2004 duidelijk zijn wat er met het Schel
de-estuarium kan gebeuren."
Standpunten
De afgelopen jaren is over de toekomst
van de Westerschelde het beeld ontstaan
van twee partijen die zich duchtig heb
ben ingegraven: Vlaanderen beschouwt
een verdere verdieping van de vaargeul
als een economische levensvoorwaarde
en in Zeeland bestaat de vrees dat daar
mee het natuurlijke karakter van de het
estuarium verloren gaat. Van der Zwam:
„Het is geen voetbalwedstrijd Neder-
land-België. Het ligt allemaal wat genu
anceerder. De belangen van veiligheid,
natuur en economie zijn wederzijds. En
kijk eens naar de Schelde zelf. Die trekt
zich toch ook niets van een grens aan."
Oktober, nog vaart de boot:
Hangen over de reling. Zomaar
met iemand in gesprek, die ook
even naar de overkant waait.
Nog vaart de boot. De sky-line
van Vlissingen, eb en vloed,
zonsondergang, vuurtoren van
Westkapelle (en dat kleintje
richting Groede). Iemand die je
afhaalt. Dag zeggen en lang
zwaaien. Uitwijken voor het
verkeernaar Antwerpen. Dene-
vel van de industrie. Windmo
lens. Paalhoofden. Duinen. Ok
tober herfst. Nog vaart de boot.
We zijn bezig afscheid te nemen.
Fred. Bergwerff
Pelgrimstraat 61
Vrouwenpolder
Waar in het artikel 'TNO noemt
plaatsen windmolenpark in zee
technisch onhaalbaar' (PZC,
12-10) sprake is van windmo
lens met een vermogen van 2
megawatt, wordt het geïnstal
leerde vermogen bedoeld. De
afgegeven energie is over een
jaar gerekend slechts 20 tot 25
procent want een windmolen
levert alleen energie vanaf
windsterkte 4 tot 8 en pas bij 7
tot 8 wordt het maximale ver
mogen gehaald. Dit in tegen
stelling tot een stoomturbine
van een centrale, die elk uur van
het jaar zijn maximale vermo
gen kan afgeven. Om in 2020 het
gehele jaar 6000 mW windener
gie ter beschikking te hebben
moet als backup een centrale
met dezelfde capaciteit ter be
schikking staan. Maar waarom
zouden we dan nog windmolens
bouwen? Een alternatieve 'op
lossing' is in plaats van 3000
windmolens bijvoorbeeld 12000
windmolens in zee te plaatsen
en de 'overtollige' stroom via
hoogspanningkabels naar an
dere landen te sturen. Ten tijde
van windsterkten minder dan 7
op de Noordzee vragen wij onze
'overtollige' stroom weer terug
te leveren; uiteraard tegen
redelijke kwh-prijs. Ik raacï
PZC-verslaggever en de |J
Oorschot van TNO aan het ar]
kei 'De groene leugen' in FiJ
vier van 14-9-02 te lezen. B»
kan toch niet waar zijn datXi
derland doorgaat met miljar
te investeren in windenet
Het niet willen aanvaarden,
de toepassing van kernent
nog vele jaren de enige
sing is om onze behoefte
elektrische stroom te del
zal onze economie verzwak!
Frankrijk met 70 procent ke
energie zal met verbazing
geklungel in Duitsland, Dei.
marken en Nederland aanzien]
ir. A.Lajt
Sleedoornlm, 1
Burgh-HaamsM
's-HEER ABTSKERKE
P. van 't Westeinde van
Kwekerij Westhof in
's-Heer Abtskerke is door
de Koninklijke Vereni
ging van Boskoopse Cul- j
tures aangewezen als
houder van het walnoten- i
geslacht Juglans van de
Nederlandse Planten Col
lectie.
De titel wordt gezien als
een bekroning van zijn
jarenlange, wereldwijde
speurwerk naar Juglans
in allerlei variëteiten. Bi]
de aanwijzing hoort een
bord.
Dat wordt geplaatst bij de
ingang van kwekerij)
Westhof.
Burgemeester J. Gelok
van de gemeente Borsele
verricht vrijdag 25 okto
ber de onthulling.
Middelburger Danny Vera in voetspoor Roy Orbison
door Ernst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - Hij heeft het
talent om de liedjes te schrij
ven, de stem om ze te zingen,
het uiterlijk om ze te presente
ren en de ambitie om ze tot een
succes te maken. Begin vol
gend jaar verschijnt het de
buutalbum waarmee Middel
burger Danny Vera in de
voetsporen hoopt te treden van
zijn grote voorbeeld Roy Orbi
son.
De plaat is al maanden klaar,
maar zijn platenmaatschappij
Universal wil bij de release
niets aan het toeval overlaten.
Vera: „Ik wacht er al op vanaf
mijn zevende, dus van een half
jaartje langer wachten lig ik
niet wakker."
Danny Polfliet, zoals hij van
geboorte heet, heeft de muziek
met de paplepel ingegoten ge
kregen. „Het zit in mijn bloed."
Zijn vader speelde in een band
en als zevenjarig jongetje zat
Danny achterin het busje van
en naar optredens het rock 'n'-
roll-repertoire mee te zingen.
Snuffelend in de platenkoffer
van zijn ouders stuitte hij op
een elpee van de Amerikaanse
zanger Roy Orbison. Toen hij
naar die liedjes luisterde, de fo
to's bekeek, wist hij wat hij wil
de.
„Ik ben opgegroeid met Roy
Orbison, The Platters en na
tuurlijk Elvis. Niet alleen hun
muziek vond ik fantastisch,
maar ook de manier waarop ze
die brachten, met veel show. Ik
vind een mooi pakje belang
rijk. Dat past bij de muziek die
rk maak. Ik draag geen spijker
broeken. Nooit, en dus zeker
niet op het podium. Mijn band
is ook mooi aangekleed, als een
stel apen. Ik vind dat belang
rijk."
Chris Isaak
Eén naam laat hij het liefst on
genoemd, als hij praat over zijn
voorbeelden. Die van zanger/
gitarist Chris Isaak, die sinds
eind jaren tachtig in de traditie
van Roy Orbison werkt. „Die
vergelijking met Isaak komt
toch wel", ver-zucht Vera.
„Toen ik hem voor het eerst
hoorde, toen ik zag hoe hij zich
kleedde, hoe zijn hoesjes en
clips eruitzagen, dacht ik: 'Vér-
rek, iemand is me voor ge
Danny Vera over zijn debuutalbum: „Ik heb geen enkele concessie hoeven doen."
foto Lex de Meester
weest.' Ach, het is een eer om
met zo iemand te worden ver
geleken. En ik aap hem nret na.
Ik probeer gevarieerder te zijn
in mijn aanpak."
Toen Vera twee jaar geleden
met zijn toenmalige band Till
Dawn het popconcours De
Zeeuwse Belofte won, was
hij al in onderhandeling met
een platenmaatschappij. Niels
Aalberts, toen A R-manager
bij Play it again Sam (PIAS),
zag het helemaal zitten met de
Middelburgse zanger. Toen
Aalberts overstapte naar Uni
versal, wist hij zijn nieuwe
werkgever meteen enthousiast
te maken. „Van het begin af
aan wilden ze alleen mij teke
nen", vertelt Vera. „Ik heb daar
ook nooit een misverstand over
laten bestaan. Bandjes zijn
bandjes, die lopen de kans uit
elkaar te vallen. Als de gitarist
een oogje heeft op de vriendin
van de drummer, ligt de groep
op zijn gat. Ik vind het niet
praktisch daar mijn hele toe
komst op af te stemmen. Zulke
risico's moet je uitbannen. En
democratie in een band is mooi
bij Blaf werkt het bijvoorbeeld
fantastisch, maar in mijn geval
zou het niet goed gaan. Ik heb
een te duidelijke mening over
hoe ik mijn liedjes wil laten
klinken."
Begeleidingsband
Dus heeft Vera nu een begelei
dingsband met professionele
muzikanten die doen wat hij
wil. Zij spelen niet mee op zijn
eerste plaat, want die is met
hulp van producer Rob van
Donselaar (Skik, Rowwen Hè-
ze) in de fameuze studio Zee
zicht in Heemskerk opgeno
men met sessiemuzikanten.
Het is een gevarieerde plaat ge
worden met enkele krakers die
hij ook al speelde met Till
Dawn, maar met onder meer
ook een verrassende uitvoering
van 'I was made for lovin' you'
van Kiss, het nummer 'My con
fession' van hitschrijver Troy
Verges uit Nashville (bekend
vanwege zijn werk voor Trisha
Yearwood en Faith Hill en au
teur van de Engelse versie van
'Lopen op het water', de hit van
Marco Borsato en Sita) en een
duet met Tony Willé, ooit be
kend als frontvrouw van Pus
sycat.
Eén van Vera's grote troeven is
zijn prachtige stem, waarmee
hij inderdaad aan zijn grote
voorbeelden Roy Orbison en
Elvis doet denken. De muziek
houdt het midden tussen coun-
trypop en rock 'n' roll, de ene
keer wat meer leunend op de
Amerikaanse roots, de andere
keer gladder, zeg maar in
het kielzog van Garth Brooks.
„Dit is een plaat waar ik voor
honderd procent achter sta",
zegt Vera. „Ik heb geen enkele
concessie hoeven doen. Het is
popmuziek met een Nashville-
randje, een betere beschrijving
kan ik niet bedenken. In bijna
al mijn liedjes zit een snik, een
melancholieke toon. Ik ben
best een opgewekt persoon
hoor, ik zit niet aan de prozac
of zo, maar ik zing nu eenmaal
graag een mooie ballad. En ie
dereen vindt het toch leuk om
De vlieger mee te brullen als-ie
zat is? Ik voel me wel verwant
met rootsmuziek, zo'n trouba
dour die altijd onderweg is om
zijn verhaal te vertellen, maar
ik ben geen singer/songwriter
die in zijn eentje op een podium
staat. Ik wil dat er iets gebeurt.
Elvis in Las Vegas, of Brian
Setzer met al zijn toeters en
glimmers, gewoon met de hele
pleuriszooi die je kunt beden
ken op een podium gaan staan,
dat vind ik ook gaaf. Ik zoek de
balans tussen die twee uiter
sten. Volgens mij is dit een
plaat waar alles in zit. Je kunt
er een smile van op je kop
krijgen of geëmotioneerd ra
ken."
Sampler
Met een luxe sampler waarop
vier nummers van het album
zijn geperst, maakt de platen
maatschappij de muziekwe
reld en de media warm voor
Vera's debuut. Zelf bereidt hij
ondertussen de concerten voor
waarmee hij de plaat begin vol
gend jaar hoopt te ondersteu
nen. Woensdag 23 oktober pre
senteert Vera zijn nieuwe groep
(gitarist Jan Annesson Schö-
wer, drummer Jeroen Polder
man, bassist Jefta Bakker en
toetsenist Walter Calbo) in het
Arsenaaltheater in Vlissingen.
Op 3 november doet hij mee
aan het benefietconcert voor
Operatie Ambon in de Vlis-
singse sporthal Baskensburg.
„In de toekomst hoop ik bij
speciale optredens weer met
blazers te werken, zoals in Till
Dawn", zegt Vera. „Nu heb ik
me gericht op een rock 'n' roll-
bandje. Gewoon vijf stinkende
kerels in een busje en spelen."
Concert Danny Vera, woensdag 23
oktoberArsenaaltheater Vlissin
gen, aanvang: 20.15 uur, in het
voorprogramma: Style.
'Liggende man', olieverf op papier, door Piet Meeuwse.
foto Ruben Ore; I
door Ernst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - Met een expo
sitie in de Zeeuwse Bibliotheek
en een boekje in de serie Zeeuw
se Katernen is vorig jaar een po
ging gedaan het werk van de
Middelburgse kunstenaar Piet
Meeuwse (1912-1994) aan de
vergetelheid te ontrukken. Ga
lerie De Vier Gemeten in Mid
delburg haakt daar nu op in met
een tentoonstelling waarop zijn
werk, dat hij bij leven verborgen
hield in zijn atelier aan de Mid
delburgse Molstraat, zelfs kan
worden aangekocht.
Meeuwse was tandarts van be
roep, maar zijn hart ging uit
naar de kunst. Toen hij een jaar
of twintig was, begon hij te te
kenen en te schilderen. Zonder
opleiding, hij moest alles zelf
uitvinden. Bekend is wel dat hij
contact had met Hens van der
Spoel, kort na de oorlog teken
leraar van het Goese Lyceum en
in die hoedanigheid voorganger
van Rudolf Hagenaar, ook een
Zeeuwse kunstenaar die zijn
werk het grootste deel van zijn
leven binnenskamers heeft ge
houden.
Eiegen karakter
Meeuwse sloot met zijn werk
aan bij de modernen. Duidelijk
is de invloed van schilders als
Picasso, Braque en Matisse, en
in De Vier Gemeten hangt ook
abstract werk uit de jaren vijftig
dat enigszins doet denken aan
een kruising tussen Appel en
Kandinsky. Toch heeft het werk
zeker een eigen karakter. Op
vallend was dat Meeuwse zijn
olieverf met petroleum verdun
de om zodoende makkelijkero:
papier te kunnen werken. Di<!
dunne, doorzichtige toets s
kenmerkend en wie de werker.1
aan de achterkant bekijkt, zie:
hoe de petroleum door het pa
pier is gedrongen.
In De Vier Gemeten ligt een fo
to-album met enkele portrettea
van Meeuwse en vooral veel op
namen van zijn huis in de Mol
straat. In verschillende kamer*
lagen enorme stapels papier, al
lemaal volgetekend en -geschil
derd. Dat bevestigt de indruk
die het werk bij het bekijken al
geeft: dat Meeuwse niet alleen
een maniakaal kunstenaar was
maar kennelijk ook erg snel
werkte. Die snelheid is aflees
baar. Het verdient bewondenn:
dat de autodidact zijn snelle
streken zo trefzeker wist te zet-1
ten.
Erg mooi is het schilderij 'Oos-1
terse vrouw', waarop hij simpel
maar uiterst genuanceerd de
lichtval en de stemming op het
gezicht van de geportretteerde
heeft weten weer te geven. Oos
mooi is 'De muziekkamer', ever.
gedempt en zacht van kleur j
waarop hij enkele flinke klod-
ders verf heeft gesmeerd, zonder
het elegante en subtiele karak-1
ter van de voorstelling te versto
ren.
Tijdens de laatste decennia vac
zijn leven begon Meeuwse
steeds meer te tekenen, met eer.
droge kwast. Zijn stijl were j
klassieker, de invloed van Rem- j
brandt is onmiskenbaar.
Expositie: Piet Meeuwse, Intrinsic
ke schildersverlangens, t/m 3 no- 1
vember in galerie De Vier Gemew i
in Middelburg, open do t/m za W*
12.00 tot 18.00 uur.