Provincie op de bres voor bussen Studie naar hergebruik restwarmte PZC Statenleden morren over duurder museum Rijkswaterstaat bindt strijd aan met zandhonger Weer extra geld voor organisatie in nood Schelde Groep haalt twee orders binnen Belangstelling voor biologisch museum 15 Actie tegen bezuinigingen op openbaar vervoer Provincie pleit voor behoud open universiteit Zorgen over landbouwverkeer Veel animo voor Ombudsman Sombere stemming bij PSD'ers Viaduct over tunnelweg klaar Herfstmiddag Informatie van gemeenten via Zeelandpoort.nl dinsdag 15 oktober 2002 rioor Claudia Sondervan MIDDELBURG - Onderzoeks bureau Twijnstra Gudde heeft op een paar punten 'niet ade quaat begroot'. Maar het over grote deel van de 1,8 miljoen euro die het nieuwe Zeeuws Mu seum extra kost is onvermijde lijk, pleitte gedeputeerde G. de Kok gisteren. De commissie Welzijn hoorde het morrend aan en riep om een financieel plafond. ,,We gingen akkoord met de basisvariant, inmiddels is het al opgelopen tot de plusvariant. Waar was de controle van de provincie?" vroegen WD, GroenLinks en CDA. De Kok nam het op voor Twijnstra Gudde. De verbou- wingsprijs per vierkante meter was veel te laag ingeschat, gaf hij toe. Maar de 2,6 miljoen euro die de verbouwing van Provin ciale Staten mocht kosten, was berekend op het prijspeil van 2001, dat veel lager ligt dan in het verbouwingsjaar 2003. Ver bouwen en groot onderhoud plegen aan aan een monument levert altijd tegenvallers op en er bleek veel meer asbest in het gebouw te schuilen dan ver wacht. Dat het vinden van spon sors voor de inrichting is mislukt, maakte het voor de commissie extra zuur. Het gat in de kosten wordt gedekt door 120.000 euro extra van de ge meente Middelburg, mits de provincie evenveel bijpast. Sponsorplan De provincie laat alsnog een sponsorplan maken voor als het museum klaar is, beloofde De Kok WD'er J. Maris had uitgere kend dat het Zeeuws museum nu al circa 250 euro per geraam de bezoeker kost. Hij had zorgen over de exploitatie. Dat vond F. van Kollem van GroenLinks 'een platte opmerking'. ,,Het gaat om de inhoud." D66-lid M. Ie Roy nuanceerde dat. „Het gaat met het Zeeuws Museum tot nog toe wel steeds om heel veel geld en heel weinig over cultuur." door Ben Jansen MIDDELBURG - De provincies willen minder bezuiningen op het stads- en streekvervoer en meer vrijheid om het openbaar vervoer op het platteland naar eigen goeddunken in te richten. Gedeputeerde J. Hennekeij noemde het gisteren in de Sta tencommissie verkeer en ver voer 'behoorlijk frustrerend' dat de provincies niet de gele genheid krijgen het busvervoer te verbeteren. Hennekeij vertelde dat de pro vincies een dringend beroep hebben gedaan op de Tweede Kamer de door minister R. de Boer van Verkeer en Waterstaat aangekondigde bezuinigingen op het stads- en streekvervoer geheel of gedeeltelijk ongedaan te maken. Ze vinden het onte recht dat de het railvervoer in de bezuinigingen buiten schot is gebleven. „Je mag op zijn minst verwach ten dat de pijn gelijkmatiger wordt verdeeld. Het zou wel erg zuur zijn als we worden ge dwongen de dienstverlening met tien procent terug te bren gen. Zo komt er niets terecht van de beoogde kwaliteitsverbete ring door de decentralisatie van het openbaar vervoer." Chipkaart Het Rijk moet naar de mening van Hennekeij en zijn collega's uit de andere provincies ook de teugels laten vieren. „Wezijn er van overtuigd dat er een kwali teitsslag valt te maken door bij voorbeeld de invoering van spits- en daltarieven en de MIDDELBURG - De provincie Zeeland wil de voorgenomen sluiting van het Zeeuws Studie centrum van de Open Universi teit bestrijden. Gedeputeerde L. Coppoolse kondigde dat gis teren aan in de commissie Wel zijn. De Open Universiteit wil zes van de achttien studiecentra, waaronder het Zeeuwse, per ja nuari sluiten om de overige cen tra beter uit te kunnen rusten. De Zeeuwse studenten zijn dan aangewezen op het centrum in Breda. Daarmee verdwijnt de mogelijkheid in Zeeland een academische studie te vol gen. De provincie wil de OU overtui gen dat investeren in Zeeland meer aandacht verdient dan in de grote steden. „Daar zijn al lerlei mogelijkheden voor stu die al ruim aanwezig," vindt Coppoolse. chipkaart. Verder werkt de aanbesteding van het openbaar vervoer niet goed, zolang een nieuwe concessi everwerver ver plicht is materieel en medewer kers van zijn voorganger over te nemen." De provincies zijn ook van plan niet langer te wachten met de invoering van de chipkaart in het openbaar vervoer. „We zijn ervan overtuigd dat die drem pelverlagend werkt. Maar door te streven naar een landelijke chipkaart, wordt 'ie veelte duur. De NS en de vervoersbedrijven in de grote steden stellen allerlei eisen die kostenverhogend wer ken. Daaromhebben we gezegd: voer die chipkaart maar streeksgewijs in, dan groeien we later wel naar elkaar toe." In Zeeland is in het verleden al er varing opgedaan met de chip kaart. De geulen van de Oosterschelde willen ondieper en smaller worden en vreten daarom zand weg van de kant. archieffoto Marijke Folkerstma door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Rijkswaterstaat gaat de zandhonger in de Oosterschelde te lijf. Drie grote schorgebieden worden tegen verder afkalven beschermd. Daarnaast onderzoekt Rijkswaterstaat mogelijkheden om het getijverschil op de zeearm te vergroten door een slimmer gebruik van de stormvloedke ring. Door de zandhonger verdwijnen schor ren, slikken en platen in de verontdie- pende geulen van de Oosterschelde. De zeearm wordt een steeds vlakkere plas water. Dit komt doordat na aanleg van de stormvloedkering en de comparti- menteringsdammen het getijverschil is afgenomen. De geulen van de zeearm, die waren in gesteld op grotere watertransporten, zijn daardoor te ruim en willen zich aanpassen aan de nieuwe situatie door ondieper en smaller te worden. Daar voor vreten ze zand van de platen, slik ken en schorren af. Het gebied dat bij laagwater droogvalt - vooral van be lang voor vogels en zeehonden - ver kleint; de oppervlakte aan schorren vermindert. Op de korte termijn gaat Rijkswater staat in drie jaar de schorren bij Sint- Philipsland, Sint-Annaland en Ratte- kaai (bij Rilland) voor afslag behoeden. Dat gebeurt door het aanleggen van een speciale bescherming. Het werk aan de Rumoii-tschorren, kosten 500.000 euro, is begonnen. De komende jaren zijn de twee andere schorgebieden aan de beurt. Dynamiek Het gaat hierbij om 'symptoombestrij ding' - de zandhonger als zodanig wordt er niet door opgelost. Daarvoor is het nodig het getijverschil in de Ooster schelde te vergroten. Anders gezegd: weer meer dynamiek in de zeearm te brengen. Dat kan volgens J. Slager van Rijkswaterstaat Zeeland door een slim mer gebruik van de stormvloedkering, zonder daarbij de veiligheidsnormen aan te tasten. Globaal onderzoek wijst uit dat er ver schillende mogelijkheden zijn om het getijverschil te vergroten. De door- stroomopeningen van de kering hoeven daarvoor niet vergroot te worden. Wel kunnen ze beter worden benut, bijvoor beeld door de pijlers en dorpelbalken te stroomlijnen, waardoor het in- en uit gaande water op minder weerstand stuit. Daardoor wordt het getijverschil (nu 3,25 meter bij Yerseke) enkele deci meters groter. pagina 21: zandhonger vreet aan het schor doorMaurits Sep MIDDELBURG - Eerst het Zeeuws Museum, toen het Zeeuws Biologisch Museum en nu de Stichting Cultureel Erf goed Zeeland (SCEZ). Drie or ganisaties waarmee vooraf afspraken zijn gemaakt over be leid en financiën en die later toch om meer geld komen vra gen. „Ronduit teleurstellend", moppert VVD-fractievoorzitter J. Suurmond. De Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland krijgt vandaag van Ge deputeerde Staten extra geld. Hoeveel wilde gedeputeerde D. Bruinooge van financiën giste ren niet verklappen aan de Sta tencommissie algemeen be stuur. „We zullen iets regelen", sprak hij zuinigjes. Het CDA had bij monde van fractievoorzitter L. Nederhoed-Zijlstra al voor zichtig gevraagd naar proble men bij de stichting. „Zit ze krap in het geld? En is bij GS bekend of dat tot problemen leidt bij de uitvoering van de ac tiviteiten en of er dus geld bij moet?" Suurmond was minder zacht zinnig en zei niet blij te zijn steeds weer achteraf geconfron teerd te worden met problemen bij organisaties met wie al af spraken waren gemaakt. „Dit is de derde waar geld bij moet. Hebben die organisaties geen halfjaarlijkse rapportages waarin ze verantwoording moe ten afleggen? Want dan moeten ze daar maar eens gauw mee be ginnen. Het gaat wel om geld van de Zeeuwse samenleving." Bruinooge deelde de kritiek ten aanzien van SCEZ slechts ten dele. „Sommige elementen zijn in derdaad teleurstellend, op an dere hadden we zelf beter kun nen letten." Wat hij daar precies mee bedoelde, liet hij in het mid den. „Morgen praten we hier over tijdens de najaarsconfe rentie." Dan verdelen GS de laatste mil joenen voor de begroting van volgend jaar. Ambulances Behalve voor SCEZ zullen GS vandaag ook extra geld uittrek ken voor de speciale afslag voor ambulances van de A5 8 naar het Oosterscheldeziekenhuis in Goes. PvdA-fractievoorzitter L. Vèrmeulen-Geschiere drong erop aan 'door te pakken, want deze afrit is belangrijk als elke minuut telt'. „Ik zal u niet te leurstellen", beloofde Bruinoo ge. door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - De Koninklijke Schelde Groep (KSG) in Vlis- singen heeft twee nieuwe orders binnengehaald. Het gaat om een boeienlegger voor het Midden- Oosten en een kust-patrouille- vaartuig voor Zuid-Afrika. De Schelde levert de schepen in 2004 op. De opdrachten zijn een voorbeeld hoe de KSG zich her bezint op de toekomst. Want tot 2005 heeft de KSG nog defen sieorders, daarna droogt die or derportefeuille op. „De nieuwe opdrachten zijn in vergelijking tot dé grote defen sieorders relatief klein", zei di recteur R. Berkvens gisteren nadat het tweede luchtverdedi- gings- en commandofregat de Tromp was vertrokken voor een proefvaart van zes weken. Het schip moet begin volgend jaar worden opgeleverd. De boeienlegger is bedoeld voor het aanleggen van vaarweg markeringen in het Midden- Oosten. Het inspectievaartuig voor Zuid-Afrika zal worden ingezet bij kustwachttaken. Over wie de opdrachtgevers zijn en hoeveel geld met de opdrach ten is gemoeid, doet Berkvens geen mededelingen. De casco's worden gebouwd op een KSG-werf m Roemenië. Berkvens zegt zich geen zorgen te maken over de toekomst van de KSG. Maar de voor de scheepswerf zo belangrijke or derportefeuille van de Konink lijke Marine begint op te dro gen. Op de lange termijn, na 2007, heeft het ministerie van Defensie slechts twee orders op stapel staan, de vervanging van het bevoorradingsschip Zuider kruis en van tien mijnenjagers van de Alkmaar-klasse. Voor de middellange termijn heeft de KSG nog werk voor de Koninklijke Marine. De bouw door Claudia Sondervan MIDDELBURG - Stichting Het Zeeuws Landschap wil het Zeeuws Biologisch Muse um onder haar hoede nemen, mits de provincie Zeeland het tekort van 170.000 euro van het museum bijpast. Het Zeeuws Landschap wil van het museum in Oostkapel- le een Museum voor Natuur en Landschap maken en het eventueel onderbrengen in het Kasteel Westhove. De provin cie Zeeland laat onderzoeken hoe het museum, dat al jaren met geldtekorten kampt, een nieuwe toekomst kan krijgen. Die toekomst kan volgens Zeeuws Landschap echter ook op Neeltje Jans liggen. De Statencommissie Welzijn was gisteren niet onverdeeld enthousiast. De WD vreest dat het museum net als het Zeeuws Museum een financië le molensteen wordt voor de provincie. Ook CDA was hui verig voor toekomstige expoi- tatielasten. GroenLinks en D66 vrezen dat de omgeving van het museum, bosgebied De Mantelinge, zal lijden onder een stijging van het aantal be zoekers. Met SGP waren zij geïnteresseerd in de Neeltje Jans-optie.Een eenvoudige optie, en de beste volgens de WD, is dat het museum in het koetshuis van de voormalige buitenplaats Kasteel Westho ve tot bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer wordt. Volgend jaar dreigt het muse um een tekort van 90.000 euro op te lopen. Gedeputeerde Staten stelde de commissie voor eenmalig 50.000 euro bij te passen. De commissie stem de in met een voorschot. Het museum zelf moet 20.000 euro extra ophoesten. De gemeente Veere keert ook eenmal ig 20.00 euro extra uit. MIDDELBURG - PvdA-Statenlid M. de Koster maakt zich zorgen over het voornemen van de NV Westerscheldetunnel langzaam rijdende landbouwvoertuigen gebruik van de tun nel te laten maken, zo bleek gisteren in de Statencommissie verkeer en vervoerVolgens tunnel-directeur M. Buis en gede puteerde J. Hennekeij loopt het zo'n vaart niet. Alleen land bouwvoertuigen die niet op een dieplader passen, mogen onder speciale voorwaarden 's nachts, wanneer er weinig ver keer is, door de tunnel. Tijdens zo'n speciale passage worpt het overige verkeer met behulp van het verkeersregelsysteem in de tunnel geweaarschuwd en wordt de maximumsnelheid teruggebracht. Hennekeij: „Dat wijkt niet af van de gang van zaken op de Zeelandbrug, waar we onder bepaalde voorwaar den ook bijzondere transporten op toelaten." De Koster was niet overtuigd: „Straks kunnen we netzo goo^l brommobielen door de tunnel laten rijden." GOES - Veel Zeeuwen weten de weg naar de Zeeuwse Om budsman al te vinden. Dat liet ombudsman E. Meijer gisteren weten tijdens een bijeenkomst van de Vereniging van Zeeu\y- se Gemeenten (VZG). Dit jaar hebben al tweehonderd mensén een klacht neergelegd bij de vorig jaar opgerichte instantie. Meijer waarschuwde wel voor oneigenlijk gebruik van deia- stantie. Als mensen de bezwaarprocedure bij de gemeente nog niet volledig hebben doorlopen, hebben ze volgens hem bij ombudsman nog niets te zoeken. De Zeeuwse Ombudsman is een instantie waar mensen hun beklag kunnen doen óver,ge meenten en gemeentelijke regelingen. MIDDELBURG - De onzekerheid begint te knagen aan het personeel van de provinciale veerdiensten. PSD-directeur H. Thomeas liet zich gisteren in de Statencommissie verkeer en vervoer somber uit over de stemming onder zijn medewer kers. „We hebben nog vijf maanden te gaan tot de opening van de Westerscheldetunnel en de opheffing van de veerdiensten Steeds meer personeelsleden gaan zich zorgen te maken over het leven na de boot." Het personeelsverloop begint nu aan te trekken, waardoor de bezetting krapper wordt. Daardoor kost het soms moeite in geval van ziektemeldingen alle functies te bemannen. Dat deed zich het afgelopen weekeinde bijvoorbeeld voor bij dé stuurlieden. Het kostte enig kunst- en vliegwerk om voldoen de personeelsleden in deze rang in te kunnen zetten. Thomaes gaat er niet vanuit dat de komende tijd nog grote gaten in de personeelsbezetting zullen vallen. „Wie tot vandaag is geble ven, zal ook de tijd wel blijven die we nog hebben te gaan. Al leen merk ik dat steeds meer mensen bij zichzelf te rade gaap of ze er wel goed aan hebben gedaan zo lang te blijven:" BORSSELE - De op een na laatste overbrugging van de tun nelweg op Zuid-Beveland is klaar. Gisteren is het viaduct in de Borsselsedijk voor het verkeer opengesteld. Alleen de on gelijkvloerse kruising die een onderdeel is van de ontsluiting van het Sloegebied blijft nog over, Die gaat gelijk met de Westerscheldetunnel open op 14 maart volgend jaar. De Bors- selsedij k sluit ten westen van de tunnelweg aan op de Europa- weg en aan de oostkant op de Bernhardweg. Om deze onge.- lijkvloerse kruising te kunnen maken is de Bernhardweg ter plekke 4,5 meter verhoogd. Op de Borsselsedijk moet alleen nog een gescheiden fietspad worden aangelegd. Tot dat ge- reed is maken fietsers gebruik van de hoofdrijbaan. van het derde en vierde lucht - verdedigings- en commando fregat is in volle gang. De KSG is ook bezig met twee hydrogra fische opnemingsvaartuigen (53 miljoen euro) en een tweede am fibisch transportschip (237 mil joen euro). In 2004 moeten de opnemingsvaartuigen in de vaart zijn. Het transportschip moet in 2007 operationeel, de bouw duurt tot in 2005. Het opdrogen van de Defensie- portefeuille betekent dat het be drijf zich meer moet richten op civiele scheepsbouw en op de export. „Ik heb bij mijn aantre den in 2000 gezegd dat de KSG zeker drie tot vijf jaar nodig heeft om zich om te vormen. De nieuwe opdrachten zijn de eer ste tekenen dat het de goede kant op gaat." doorMaurits Sep VLISSINGEN - Delta NV on derzoekt met Total Raffinaderij in Vlissingen-Oost de mogelijk heid om restwarmte van de nog te bouwen elektriciteitscentrale te gebruiken in de raffinaderij. Als dat lukt, wordt de Sloecen- trale een stuk rendabeler. De Zeeuwse Milieufederatie en de commissie die het milieueffect rapport (mer) beoordeelt, vin den het energierendement nu nog te laag. De onafhankelijke mer-com- missie schrijft in de richtlijnen voor het milieueffectrapport dat voor de Sloecentrale moet worden gemaakt, dat het ener gierendement 'aan de lage kant' lijkt. Eerder uitte de ZMF hier op al kritiek. Vooral met de rest warmte wordt te weinig gedaan, vindt de milieuorganisatie- .„Daar zijn we druk mee bezig", reageert woordvoerster M. van Zuilen van Delta. Een deel van de restwarmte kan door IPV in Vlissingen-Oost worden gebruikt. Maar ook met Total wordt gezocht naar moge lijkheden voor samenwerking. Delta besluit pas eind dit jaar of de centrale wordt gebouwd. Mede bepalend voor het eind oordeel is het gebruik van de restwarmte die vrijkomt bij de productie van stroom. Als dat kan is dat niet alleen gunstig voor het energiege bruik, maar ook voor de econo mische haalbaarheid van het project. De ZMF heeft in een in spraakreactie op het plan voor de Sloecentrale gevraagd om RENESSE - Ecoscope Natuur Activiteiten Centrum houdt donderdag 24 oktober een acti viteitenmiddag met als thema herfst. Rond Ecoscope kan men onder meer op zoek naar herf stmateri- alen waarmee allerlei knutsels kunnen worden gemaakt, zoals een kijkdoos of schilderij. Er is een expositie te zien en er is een lees- en videohoek. De middag duurt van 14.00 tot 16.00 uur. milieuvriendelijke alternatie- ven, zodat de nieuwe centrale niet gebouwd hoef t te worden of veel kleiner kan worden. Ener giebesparing bij Pechiney en Thermphos, de twee grootver bruikers van stroom die de be langrijkste afnemers van de - Sloecentrale moeten worden, kan volgens de ZMF de centrale (deels) overbodig maken. Een andere optie zou zijn een kleinere centrale te bouwen en de rest van de stroom te halen uit duurzame energiebronnen. De mer-commissie wijst beide vi sies van de hand. Delta hoeft voor de bouw van een elektrici teitscentrale geen uitspraken te doen over de mogelijkheden voor energiebesparing bij ande re bedrijven. Anderzijds is duurzame energie uit wind of biomassa volgens de commissie geen echt alternatief voor een gasgestookte elektriciteitscen trale. Windenergie niet, omdat de productie ervan niet te plan nen is; biomassa niet, omdat van die techniek nog niet is bewezen dat die dezelfde hoeveelheid stroom kan leveren als de Sloe centrale moet doen. De Sloecentrale zal 800 mega watt stroom leveren. Pechiney en Thermphos nemen daarvan 560 megawatt af. De rest wordt verkocht op de vrije markt. GOES - Gedeputeerde T. Pop- pelaars en voorziter A. van Op- dorp van de stuurgroep Zee- landpoort.nl hebben gisteren gelijkgenaamde website offici eel geopend. Op de website bieden zestien Zeeuwse gemeenten gezamen lijk hun bestuurlijke informatie aan. Bezoekers kunnen onder meer raadsagenda's opvragen, bouwvoorschriften lezen en zich op de hoogte stellen van al lerlei regelgeving. De opening j gebeurde tijdens een bijeen komst van de Vereniging van Zeeuwse Gemeenten in de Grote Kerk in Goes.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 15