Provincie op de bres voor bussen
Studie naar
hergebruik
restwarmte
PZC
Statenleden morren over duurder museum
Rijkswaterstaat bindt strijd aan met zandhonger
Weer extra geld voor
organisatie in nood
Schelde Groep haalt
twee orders binnen
Belangstelling voor biologisch museum
15
Actie tegen bezuinigingen op openbaar vervoer
Provincie pleit
voor behoud
open universiteit
Zorgen over landbouwverkeer
Veel animo voor Ombudsman
Sombere stemming bij PSD'ers
Viaduct over tunnelweg klaar
Herfstmiddag
Informatie van
gemeenten via
Zeelandpoort.nl
dinsdag 15 oktober 2002
rioor Claudia Sondervan
MIDDELBURG - Onderzoeks
bureau Twijnstra Gudde heeft
op een paar punten 'niet ade
quaat begroot'. Maar het over
grote deel van de 1,8 miljoen
euro die het nieuwe Zeeuws Mu
seum extra kost is onvermijde
lijk, pleitte gedeputeerde G. de
Kok gisteren.
De commissie Welzijn hoorde
het morrend aan en riep om een
financieel plafond. ,,We gingen
akkoord met de basisvariant,
inmiddels is het al opgelopen tot
de plusvariant. Waar was de
controle van de provincie?"
vroegen WD, GroenLinks en
CDA. De Kok nam het op voor
Twijnstra Gudde. De verbou-
wingsprijs per vierkante meter
was veel te laag ingeschat, gaf
hij toe. Maar de 2,6 miljoen euro
die de verbouwing van Provin
ciale Staten mocht kosten, was
berekend op het prijspeil van
2001, dat veel lager ligt dan in
het verbouwingsjaar 2003. Ver
bouwen en groot onderhoud
plegen aan aan een monument
levert altijd tegenvallers op en
er bleek veel meer asbest in het
gebouw te schuilen dan ver
wacht. Dat het vinden van spon
sors voor de inrichting is
mislukt, maakte het voor de
commissie extra zuur. Het gat in
de kosten wordt gedekt door
120.000 euro extra van de ge
meente Middelburg, mits de
provincie evenveel bijpast.
Sponsorplan
De provincie laat alsnog een
sponsorplan maken voor als het
museum klaar is, beloofde De
Kok
WD'er J. Maris had uitgere
kend dat het Zeeuws museum
nu al circa 250 euro per geraam
de bezoeker kost. Hij had zorgen
over de exploitatie. Dat vond F.
van Kollem van GroenLinks
'een platte opmerking'. ,,Het
gaat om de inhoud." D66-lid M.
Ie Roy nuanceerde dat. „Het
gaat met het Zeeuws Museum
tot nog toe wel steeds om heel
veel geld en heel weinig over
cultuur."
door Ben Jansen
MIDDELBURG - De provincies
willen minder bezuiningen op
het stads- en streekvervoer en
meer vrijheid om het openbaar
vervoer op het platteland naar
eigen goeddunken in te richten.
Gedeputeerde J. Hennekeij
noemde het gisteren in de Sta
tencommissie verkeer en ver
voer 'behoorlijk frustrerend'
dat de provincies niet de gele
genheid krijgen het busvervoer
te verbeteren.
Hennekeij vertelde dat de pro
vincies een dringend beroep
hebben gedaan op de Tweede
Kamer de door minister R. de
Boer van Verkeer en Waterstaat
aangekondigde bezuinigingen
op het stads- en streekvervoer
geheel of gedeeltelijk ongedaan
te maken. Ze vinden het onte
recht dat de het railvervoer in de
bezuinigingen buiten schot is
gebleven.
„Je mag op zijn minst verwach
ten dat de pijn gelijkmatiger
wordt verdeeld. Het zou wel erg
zuur zijn als we worden ge
dwongen de dienstverlening
met tien procent terug te bren
gen. Zo komt er niets terecht van
de beoogde kwaliteitsverbete
ring door de decentralisatie van
het openbaar vervoer."
Chipkaart
Het Rijk moet naar de mening
van Hennekeij en zijn collega's
uit de andere provincies ook de
teugels laten vieren. „Wezijn er
van overtuigd dat er een kwali
teitsslag valt te maken door bij
voorbeeld de invoering van
spits- en daltarieven en de
MIDDELBURG - De provincie
Zeeland wil de voorgenomen
sluiting van het Zeeuws Studie
centrum van de Open Universi
teit bestrijden. Gedeputeerde
L. Coppoolse kondigde dat gis
teren aan in de commissie Wel
zijn.
De Open Universiteit wil zes
van de achttien studiecentra,
waaronder het Zeeuwse, per ja
nuari sluiten om de overige cen
tra beter uit te kunnen rusten.
De Zeeuwse studenten zijn dan
aangewezen op het centrum in
Breda. Daarmee verdwijnt de
mogelijkheid in Zeeland een
academische studie te vol
gen.
De provincie wil de OU overtui
gen dat investeren in Zeeland
meer aandacht verdient dan in
de grote steden. „Daar zijn al
lerlei mogelijkheden voor stu
die al ruim aanwezig," vindt
Coppoolse.
chipkaart. Verder werkt de
aanbesteding van het openbaar
vervoer niet goed, zolang een
nieuwe concessi everwerver ver
plicht is materieel en medewer
kers van zijn voorganger over te
nemen."
De provincies zijn ook van plan
niet langer te wachten met de
invoering van de chipkaart in
het openbaar vervoer. „We zijn
ervan overtuigd dat die drem
pelverlagend werkt. Maar door
te streven naar een landelijke
chipkaart, wordt 'ie veelte duur.
De NS en de vervoersbedrijven
in de grote steden stellen allerlei
eisen die kostenverhogend wer
ken. Daaromhebben we gezegd:
voer die chipkaart maar
streeksgewijs in, dan groeien we
later wel naar elkaar toe." In
Zeeland is in het verleden al er
varing opgedaan met de chip
kaart.
De geulen van de Oosterschelde willen ondieper en smaller worden en vreten daarom zand weg van de kant.
archieffoto Marijke Folkerstma
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - Rijkswaterstaat gaat
de zandhonger in de Oosterschelde te
lijf. Drie grote schorgebieden worden
tegen verder afkalven beschermd.
Daarnaast onderzoekt Rijkswaterstaat
mogelijkheden om het getijverschil
op de zeearm te vergroten door een
slimmer gebruik van de stormvloedke
ring.
Door de zandhonger verdwijnen schor
ren, slikken en platen in de verontdie-
pende geulen van de Oosterschelde. De
zeearm wordt een steeds vlakkere plas
water. Dit komt doordat na aanleg van
de stormvloedkering en de comparti-
menteringsdammen het getijverschil is
afgenomen.
De geulen van de zeearm, die waren in
gesteld op grotere watertransporten,
zijn daardoor te ruim en willen zich
aanpassen aan de nieuwe situatie door
ondieper en smaller te worden. Daar
voor vreten ze zand van de platen, slik
ken en schorren af. Het gebied dat bij
laagwater droogvalt - vooral van be
lang voor vogels en zeehonden - ver
kleint; de oppervlakte aan schorren
vermindert.
Op de korte termijn gaat Rijkswater
staat in drie jaar de schorren bij Sint-
Philipsland, Sint-Annaland en Ratte-
kaai (bij Rilland) voor afslag behoeden.
Dat gebeurt door het aanleggen van een
speciale bescherming. Het werk aan de
Rumoii-tschorren, kosten 500.000 euro,
is begonnen. De komende jaren zijn de
twee andere schorgebieden aan de
beurt.
Dynamiek
Het gaat hierbij om 'symptoombestrij
ding' - de zandhonger als zodanig
wordt er niet door opgelost. Daarvoor is
het nodig het getijverschil in de Ooster
schelde te vergroten. Anders gezegd:
weer meer dynamiek in de zeearm te
brengen. Dat kan volgens J. Slager van
Rijkswaterstaat Zeeland door een slim
mer gebruik van de stormvloedkering,
zonder daarbij de veiligheidsnormen
aan te tasten.
Globaal onderzoek wijst uit dat er ver
schillende mogelijkheden zijn om het
getijverschil te vergroten. De door-
stroomopeningen van de kering hoeven
daarvoor niet vergroot te worden. Wel
kunnen ze beter worden benut, bijvoor
beeld door de pijlers en dorpelbalken te
stroomlijnen, waardoor het in- en uit
gaande water op minder weerstand
stuit. Daardoor wordt het getijverschil
(nu 3,25 meter bij Yerseke) enkele deci
meters groter.
pagina 21: zandhonger
vreet aan het schor
doorMaurits Sep
MIDDELBURG - Eerst het
Zeeuws Museum, toen het
Zeeuws Biologisch Museum en
nu de Stichting Cultureel Erf
goed Zeeland (SCEZ). Drie or
ganisaties waarmee vooraf
afspraken zijn gemaakt over be
leid en financiën en die later
toch om meer geld komen vra
gen. „Ronduit teleurstellend",
moppert VVD-fractievoorzitter
J. Suurmond.
De Stichting Cultureel Erfgoed
Zeeland krijgt vandaag van Ge
deputeerde Staten extra geld.
Hoeveel wilde gedeputeerde D.
Bruinooge van financiën giste
ren niet verklappen aan de Sta
tencommissie algemeen be
stuur.
„We zullen iets regelen", sprak
hij zuinigjes. Het CDA had bij
monde van fractievoorzitter L.
Nederhoed-Zijlstra al voor
zichtig gevraagd naar proble
men bij de stichting.
„Zit ze krap in het geld? En is bij
GS bekend of dat tot problemen
leidt bij de uitvoering van de ac
tiviteiten en of er dus geld bij
moet?"
Suurmond was minder zacht
zinnig en zei niet blij te zijn
steeds weer achteraf geconfron
teerd te worden met problemen
bij organisaties met wie al af
spraken waren gemaakt. „Dit is
de derde waar geld bij moet.
Hebben die organisaties geen
halfjaarlijkse rapportages
waarin ze verantwoording moe
ten afleggen? Want dan moeten
ze daar maar eens gauw mee be
ginnen. Het gaat wel om geld
van de Zeeuwse samenleving."
Bruinooge deelde de kritiek ten
aanzien van SCEZ slechts ten
dele.
„Sommige elementen zijn in
derdaad teleurstellend, op an
dere hadden we zelf beter kun
nen letten." Wat hij daar precies
mee bedoelde, liet hij in het mid
den. „Morgen praten we hier
over tijdens de najaarsconfe
rentie."
Dan verdelen GS de laatste mil
joenen voor de begroting van
volgend jaar.
Ambulances
Behalve voor SCEZ zullen GS
vandaag ook extra geld uittrek
ken voor de speciale afslag voor
ambulances van de A5 8 naar het
Oosterscheldeziekenhuis in
Goes. PvdA-fractievoorzitter
L. Vèrmeulen-Geschiere drong
erop aan 'door te pakken, want
deze afrit is belangrijk als elke
minuut telt'. „Ik zal u niet te
leurstellen", beloofde Bruinoo
ge.
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - De Koninklijke
Schelde Groep (KSG) in Vlis-
singen heeft twee nieuwe orders
binnengehaald. Het gaat om een
boeienlegger voor het Midden-
Oosten en een kust-patrouille-
vaartuig voor Zuid-Afrika.
De Schelde levert de schepen in
2004 op. De opdrachten zijn een
voorbeeld hoe de KSG zich her
bezint op de toekomst. Want tot
2005 heeft de KSG nog defen
sieorders, daarna droogt die or
derportefeuille op.
„De nieuwe opdrachten zijn in
vergelijking tot dé grote defen
sieorders relatief klein", zei di
recteur R. Berkvens gisteren
nadat het tweede luchtverdedi-
gings- en commandofregat de
Tromp was vertrokken voor een
proefvaart van zes weken. Het
schip moet begin volgend jaar
worden opgeleverd.
De boeienlegger is bedoeld voor
het aanleggen van vaarweg
markeringen in het Midden-
Oosten. Het inspectievaartuig
voor Zuid-Afrika zal worden
ingezet bij kustwachttaken.
Over wie de opdrachtgevers zijn
en hoeveel geld met de opdrach
ten is gemoeid, doet Berkvens
geen mededelingen.
De casco's worden gebouwd op
een KSG-werf m Roemenië.
Berkvens zegt zich geen zorgen
te maken over de toekomst van
de KSG. Maar de voor de
scheepswerf zo belangrijke or
derportefeuille van de Konink
lijke Marine begint op te dro
gen. Op de lange termijn, na
2007, heeft het ministerie van
Defensie slechts twee orders op
stapel staan, de vervanging van
het bevoorradingsschip Zuider
kruis en van tien mijnenjagers
van de Alkmaar-klasse.
Voor de middellange termijn
heeft de KSG nog werk voor de
Koninklijke Marine. De bouw
door Claudia Sondervan
MIDDELBURG - Stichting
Het Zeeuws Landschap wil
het Zeeuws Biologisch Muse
um onder haar hoede nemen,
mits de provincie Zeeland het
tekort van 170.000 euro van
het museum bijpast.
Het Zeeuws Landschap wil
van het museum in Oostkapel-
le een Museum voor Natuur en
Landschap maken en het
eventueel onderbrengen in het
Kasteel Westhove. De provin
cie Zeeland laat onderzoeken
hoe het museum, dat al jaren
met geldtekorten kampt, een
nieuwe toekomst kan krijgen.
Die toekomst kan volgens
Zeeuws Landschap echter ook
op Neeltje Jans liggen.
De Statencommissie Welzijn
was gisteren niet onverdeeld
enthousiast. De WD vreest
dat het museum net als het
Zeeuws Museum een financië
le molensteen wordt voor de
provincie. Ook CDA was hui
verig voor toekomstige expoi-
tatielasten. GroenLinks en
D66 vrezen dat de omgeving
van het museum, bosgebied De
Mantelinge, zal lijden onder
een stijging van het aantal be
zoekers. Met SGP waren zij
geïnteresseerd in de Neeltje
Jans-optie.Een eenvoudige
optie, en de beste volgens de
WD, is dat het museum in het
koetshuis van de voormalige
buitenplaats Kasteel Westho
ve tot bezoekerscentrum van
Staatsbosbeheer wordt.
Volgend jaar dreigt het muse
um een tekort van 90.000 euro
op te lopen. Gedeputeerde
Staten stelde de commissie
voor eenmalig 50.000 euro bij
te passen. De commissie stem
de in met een voorschot. Het
museum zelf moet 20.000 euro
extra ophoesten. De gemeente
Veere keert ook eenmal ig 20.00
euro extra uit.
MIDDELBURG - PvdA-Statenlid M. de Koster maakt zich
zorgen over het voornemen van de NV Westerscheldetunnel
langzaam rijdende landbouwvoertuigen gebruik van de tun
nel te laten maken, zo bleek gisteren in de Statencommissie
verkeer en vervoerVolgens tunnel-directeur M. Buis en gede
puteerde J. Hennekeij loopt het zo'n vaart niet. Alleen land
bouwvoertuigen die niet op een dieplader passen, mogen
onder speciale voorwaarden 's nachts, wanneer er weinig ver
keer is, door de tunnel. Tijdens zo'n speciale passage worpt
het overige verkeer met behulp van het verkeersregelsysteem
in de tunnel geweaarschuwd en wordt de maximumsnelheid
teruggebracht. Hennekeij: „Dat wijkt niet af van de gang van
zaken op de Zeelandbrug, waar we onder bepaalde voorwaar
den ook bijzondere transporten op toelaten."
De Koster was niet overtuigd: „Straks kunnen we netzo goo^l
brommobielen door de tunnel laten rijden."
GOES - Veel Zeeuwen weten de weg naar de Zeeuwse Om
budsman al te vinden. Dat liet ombudsman E. Meijer gisteren
weten tijdens een bijeenkomst van de Vereniging van Zeeu\y-
se Gemeenten (VZG). Dit jaar hebben al tweehonderd mensén
een klacht neergelegd bij de vorig jaar opgerichte instantie.
Meijer waarschuwde wel voor oneigenlijk gebruik van deia-
stantie. Als mensen de bezwaarprocedure bij de gemeente nog
niet volledig hebben doorlopen, hebben ze volgens hem bij
ombudsman nog niets te zoeken. De Zeeuwse Ombudsman is
een instantie waar mensen hun beklag kunnen doen óver,ge
meenten en gemeentelijke regelingen.
MIDDELBURG - De onzekerheid begint te knagen aan het
personeel van de provinciale veerdiensten. PSD-directeur
H. Thomeas liet zich gisteren in de Statencommissie verkeer
en vervoer somber uit over de stemming onder zijn medewer
kers. „We hebben nog vijf maanden te gaan tot de opening van
de Westerscheldetunnel en de opheffing van de veerdiensten
Steeds meer personeelsleden gaan zich zorgen te maken over
het leven na de boot."
Het personeelsverloop begint nu aan te trekken, waardoor de
bezetting krapper wordt. Daardoor kost het soms moeite in
geval van ziektemeldingen alle functies te bemannen. Dat
deed zich het afgelopen weekeinde bijvoorbeeld voor bij dé
stuurlieden. Het kostte enig kunst- en vliegwerk om voldoen
de personeelsleden in deze rang in te kunnen zetten. Thomaes
gaat er niet vanuit dat de komende tijd nog grote gaten in de
personeelsbezetting zullen vallen. „Wie tot vandaag is geble
ven, zal ook de tijd wel blijven die we nog hebben te gaan. Al
leen merk ik dat steeds meer mensen bij zichzelf te rade gaap
of ze er wel goed aan hebben gedaan zo lang te blijven:"
BORSSELE - De op een na laatste overbrugging van de tun
nelweg op Zuid-Beveland is klaar. Gisteren is het viaduct in
de Borsselsedijk voor het verkeer opengesteld. Alleen de on
gelijkvloerse kruising die een onderdeel is van de ontsluiting
van het Sloegebied blijft nog over, Die gaat gelijk met de
Westerscheldetunnel open op 14 maart volgend jaar. De Bors-
selsedij k sluit ten westen van de tunnelweg aan op de Europa-
weg en aan de oostkant op de Bernhardweg. Om deze onge.-
lijkvloerse kruising te kunnen maken is de Bernhardweg ter
plekke 4,5 meter verhoogd. Op de Borsselsedijk moet alleen
nog een gescheiden fietspad worden aangelegd. Tot dat ge-
reed is maken fietsers gebruik van de hoofdrijbaan.
van het derde en vierde lucht -
verdedigings- en commando
fregat is in volle gang. De KSG
is ook bezig met twee hydrogra
fische opnemingsvaartuigen (53
miljoen euro) en een tweede am
fibisch transportschip (237 mil
joen euro). In 2004 moeten de
opnemingsvaartuigen in de
vaart zijn. Het transportschip
moet in 2007 operationeel, de
bouw duurt tot in 2005.
Het opdrogen van de Defensie-
portefeuille betekent dat het be
drijf zich meer moet richten op
civiele scheepsbouw en op de
export. „Ik heb bij mijn aantre
den in 2000 gezegd dat de KSG
zeker drie tot vijf jaar nodig
heeft om zich om te vormen. De
nieuwe opdrachten zijn de eer
ste tekenen dat het de goede
kant op gaat."
doorMaurits Sep
VLISSINGEN - Delta NV on
derzoekt met Total Raffinaderij
in Vlissingen-Oost de mogelijk
heid om restwarmte van de nog
te bouwen elektriciteitscentrale
te gebruiken in de raffinaderij.
Als dat lukt, wordt de Sloecen-
trale een stuk rendabeler. De
Zeeuwse Milieufederatie en de
commissie die het milieueffect
rapport (mer) beoordeelt, vin
den het energierendement nu
nog te laag.
De onafhankelijke mer-com-
missie schrijft in de richtlijnen
voor het milieueffectrapport
dat voor de Sloecentrale moet
worden gemaakt, dat het ener
gierendement 'aan de lage kant'
lijkt. Eerder uitte de ZMF hier
op al kritiek. Vooral met de rest
warmte wordt te weinig gedaan,
vindt de milieuorganisatie-
.„Daar zijn we druk mee bezig",
reageert woordvoerster M. van
Zuilen van Delta.
Een deel van de restwarmte kan
door IPV in Vlissingen-Oost
worden gebruikt. Maar ook met
Total wordt gezocht naar moge
lijkheden voor samenwerking.
Delta besluit pas eind dit jaar of
de centrale wordt gebouwd.
Mede bepalend voor het eind
oordeel is het gebruik van de
restwarmte die vrijkomt bij de
productie van stroom.
Als dat kan is dat niet alleen
gunstig voor het energiege
bruik, maar ook voor de econo
mische haalbaarheid van het
project. De ZMF heeft in een in
spraakreactie op het plan voor
de Sloecentrale gevraagd om
RENESSE - Ecoscope Natuur
Activiteiten Centrum houdt
donderdag 24 oktober een acti
viteitenmiddag met als thema
herfst.
Rond Ecoscope kan men onder
meer op zoek naar herf stmateri-
alen waarmee allerlei knutsels
kunnen worden gemaakt, zoals
een kijkdoos of schilderij. Er is
een expositie te zien en er is een
lees- en videohoek. De middag
duurt van 14.00 tot 16.00 uur.
milieuvriendelijke alternatie-
ven, zodat de nieuwe centrale
niet gebouwd hoef t te worden of
veel kleiner kan worden. Ener
giebesparing bij Pechiney en
Thermphos, de twee grootver
bruikers van stroom die de be
langrijkste afnemers van de -
Sloecentrale moeten worden,
kan volgens de ZMF de centrale
(deels) overbodig maken.
Een andere optie zou zijn een
kleinere centrale te bouwen en
de rest van de stroom te halen uit
duurzame energiebronnen. De
mer-commissie wijst beide vi
sies van de hand. Delta hoeft
voor de bouw van een elektrici
teitscentrale geen uitspraken te
doen over de mogelijkheden
voor energiebesparing bij ande
re bedrijven. Anderzijds is
duurzame energie uit wind of
biomassa volgens de commissie
geen echt alternatief voor een
gasgestookte elektriciteitscen
trale. Windenergie niet, omdat
de productie ervan niet te plan
nen is; biomassa niet, omdat van
die techniek nog niet is bewezen
dat die dezelfde hoeveelheid
stroom kan leveren als de Sloe
centrale moet doen.
De Sloecentrale zal 800 mega
watt stroom leveren. Pechiney
en Thermphos nemen daarvan
560 megawatt af. De rest wordt
verkocht op de vrije markt.
GOES - Gedeputeerde T. Pop-
pelaars en voorziter A. van Op-
dorp van de stuurgroep Zee-
landpoort.nl hebben gisteren
gelijkgenaamde website offici
eel geopend.
Op de website bieden zestien
Zeeuwse gemeenten gezamen
lijk hun bestuurlijke informatie
aan. Bezoekers kunnen onder
meer raadsagenda's opvragen,
bouwvoorschriften lezen en
zich op de hoogte stellen van al
lerlei regelgeving. De opening j
gebeurde tijdens een bijeen
komst van de Vereniging van
Zeeuwse Gemeenten in de Grote
Kerk in Goes.