PZC Het Kleine Heelal van Hans Warren 25 Op leven en dood Veiling schrijvers, dichters en kunste naars wenden de steven naar onverkende paradijzen en leg gen verzamelingen aap: Picas so, Gauguin, Breton, Éluard - er verschijnen publikaties, de ten toonstellingen volgen elkaar op. Warren wordt er door aange raakt maar volgt de mode niet. Later, in 'het waaien van de vol le zomer' terug in Zeeland, groeit de fascinatie en is er het begin van een verzameling. Hij bezoekt kunsthandelaren en antiquairs, beurzen en veilin gen. Het contact met kunsthan delaar Leendert van Lier, een erkend expert in etnografica, is van bijzondere betekenis. Van Lier is dan gevestigd in Veere. Op 5 juli van het jaar 1967 no teert Hans Warren in zijn Ge heim Dagboek: 'In betrekkelijk korte tijd is een vriendschappe lijke verhouding ontstaan tus sen de Van Liers in Veere en ons. Komen we door het stadje, dan gaan we even bij hen binnen en kopen wat, een Asmat prauwsteven, een No-masker, een Indiaas bronsje. Vandaag toonde Leendert ons zijn bui tengewoon mooie privécollectie maskers en andere etnografica. Daaronder vele topstukken waar een groot museum trots op zou zijn. Een genot ze zó te mo gen zien, aam-aken, besnuffe len.' Een jaar later, 21 november 1968: 'Een beeld van een god heid is ook voor mijongelovige, meer dan enkel een stuk hout, brons of steen. Het is geladen met goede krachten, of soms kwade macht. Ik spreek het toe, zet het in de zon, laat het een bloem ruiken en pas wel op dat niemand me bij die handelingen betrapt.' Magie In 1970 besteedt Hans Warren, aan de vooravond van de uitrei king, alvast het geld van de Pierre Baz/Ze-prijs voor de Kri tiek. Op 17 december ziet hij 'een imposant voorouderbeeld, een vrouw, van de Bambara- stam, ongeveer 1 m. 30 hoog, heel slank. Een paar weken ge leden stond het nog in een Bam- barahut, en dat kun je goed rui ken. Het bezit alle attributen: een koperen halsring, een leren nekband met twee antilopen- hoorntjes waarin magische stof zit, en een lendenschort. Het li chaam is van voren en achter be sneden met tatouages. De kop is prachtig, alsof hij door Picasso gehouwen is, trots, majestueus, ingekeerd. Er gaat een onver zettelijke kracht van het beeld uit. Het is niet eerder in de han del geweest, rechtstreeks van een neger gekocht.' Retrospectie Zo groeit het dagboek mee met de verzameling, in opbouw, boedelscheiding, herwinnen en uitbreiden. In het, nog te ver schijnen, nieuwe deel wordt aan retrospectie en bezinning ge daan. Op 29 september 2 001 bij voorbeeld: 'Vele Afrikaanse beelden zijn zo nadrukkelijk aanwezig met al him magie en mysterie dat men zich afvraagt: wie mag nu eigenlijk bij wie ver blijven? Bied ik hen onderdak of woon ik onder hun bescher ming? In de loop van de jaren kocht ik tientallen voorwerpen van hout, brons, ijzer, ivoor en aardewerk. Met allerlei voor stellingen: van heksenmepper tot liefdespaar, van een gruwe lijk vergroeide tweeling tot een aandoenlijke voorstelling van moeder en kind, van bijtlustige hond tot geestige papegaai. Uit verschillende streken boven dien: met de nadruk op werk van de Yoruba, het Nigeriaanse volk met wellicht de uitgebreid ste artistieke nalatenschap van Afrika, en beelden van de Lobi, het volk waarvan men nog geen veertig jaar terug aannam dat kunst hun wezensvreemd zou zijn. Van allerlei herkomst ook: aangeschaft bij beroemde hui zen maar soms ook op veilingen waar tussen honderd dubieuze stukken ineens dat ene ding je hart sneller laat kloppen. En dan maar hopen dat niemand anders dezelfde ontdekking- doet! Warren is zich gaandeweg be wust geworden van de dilem- Zondag 20 oktober, de verjaar dag van Hans Warren, wordt het slotdeel van zijn Geheim Dag boek ten doop gehouden. Het is een indringend journaal, bitter, vol verwondering en afkeer om de dingen die zich aan het lijf en in de geest voltrekken. Het is een jaar van afscheid, neergang en ontluistering. Afstand tot de dingen. Een moeilijk vaarwel aan de kleine kosmos die - in de decennia dat het leven duurde - is gevormd uit liefde, de hang naar stille schoonheid, uit hartstocht en begeerte, aarze lend en weloverwogen gecom poneerd. De tentoonstelling Een Stip op de Wereldkaart is indrukwekkend en schokkend. Wie de aantekeningen in de dagboeken heeft gelezen, kan een idee hebben over de collec tievorming. Wie Hans Warren in zijn gedichten gevolgd heeft op de fascinerende reis over de con tinenten, in de wisselende cul turen, weet iets over de krach ten die stille dingen - soms - doen leven. Wie nu in Berg en Dal de opbouw ziet van de pas sage- Afrika en opgenomen wordt in die bijzondere sferen, krijgt pas goed en indringend toegang tot een wondere wereld. Ik heb de verzamelingen zien groeien, het Zwarte Continent op een stukje Zeeuwse klei, in een klein huis waar ook De Oost, het grote Azië, de Grieken, Fransen, Russen en zelfs de Es kimo's een plaats vonden. De Berg en Dalse presentatie schokt: het huiselijke beeld, die vertrouwde omgang met de din gen, heeft plotseling een musea le dimensie gekregen. De voor werpen zijn - schitterend - geschikt en uitgelicht. Alles lijkt zoveel groter. De kaders zijn duidelijk verbreed; Hans Warren's lieve mooie dingen, zijn goden, wezens en wonderen hebben een andere uitstraling gevonden en - voor even - een ruim huis. Ze hebben hun bezie ling en ingetogenheid, die stille krachten, behouden. Hans Warren is een Zeeuwse jongen in Groot-Parijs, als dui delijk wordt hoezeer de uit heemse kunsten van invloed zijn op de ontwikkeling van het Europese culturele klimaat. De Masker, Omoku Ahoada-lgbo, Nigeria. ma's die aan het verzamelen verbonden kunnen zijn: 'De meest pijnlijke paradox: zodra de westerse belangstelling be gon, zette het verval van de tra ditionele kunst in. Hoe ik tot het bewonderen van dit werk ben gekomen? De feiten kan ik ge ven, maar wat de fascinatie voor Afrikaanse kunst nu precies be- Schrijfster Connie Palmen en uitgeverij Bert Bak ker presenteren zondag 20 oktober het laatste deel van het Geheim Dagboek van Hans Warren. Het beschrijft zijn laatste levensjaar, 2001: een boek op leven en dood. De publicatie van de tussenliggende delen, de periode 1984 tot en met 2000, wordt volgens schema voortgezet. Binnenkort verschijnt, eveneens bij Bert Bakker te Amsterdam, de volledige editie van de Verzamelde Gedichten van Hans Warren. De schrijver Hafid Bouazza droeg 'zijn' inmiddels verschenen aflevering van het tijdschrift Optima op aan Hans Warren en nam daarin de dagboekaanteke ningen op van Mario Molegraaf over het sterven van Hans Warren in december 2001. Vorige week is het contract getekend voor de verfil ming van Warren's novelle Steen der Hulp. Het boek is onlangs opgenomen in de Sqweeze-internationale top-25 van de homo-erotische literatuur. De tentoonstelling in het Afrika Museum in Berg en Dal loopt vooruit op de grote expositie die in 2004 in de Rotterdamse Kunsthal wordt gepresenteerd. Daar worden ook de overige collecties en leven en werken van Hans Warren belicht. Mario Molegraaf zal de reeks PZato-vertalingen bij Prometheus-Bert Bakker voltooien. Molegraaf te kent ook voor de voortzetting van Meulenhoffs Dag kalender van de Nederlandse en Vlaamse poëzie. De kalender 2003, met thematische aandacht voor De Zee en de Watersnoodramp van 1953, is inmiddels verschenen. paalt? Ze nam het grootste ge heim mee in haar graf. Het ge heim waar vele kunstenaars en ook ik zo hevig door worden aangetrokken. Het geheim van die ander in ons met zijn zwoele en zwarte verleden.' Hans Warren heeft die wereld naar zich toe gehaald. Zijn ver zameling bevat topstukken waar 'een groot museum trots op zou zijn'. Is met hem ook niet iets van een groot geheim ver dwenen? Het was zijn diepe wens dat zijn gasten te gast zou den zijn in het museum van zijn keuze. Andreas Oosthoek Expositie: Een stip op de Wereld kaart - tot 6 januari 2003, Afrika Museum, Postweg 6, Berg en Dal, bij Nijmegen. Alle dagen open behalve - vanaf 1 november - de maandagen. e passie van het verzamelenHans Warren (1921-2001), dichter en schrijver, verzamelde in zijn Kloetingse huis de beelden van de wereld. Zo maakte hij van een vlekje Beveland een markante Stip op de Wereldkaart. Het Afrika Museum in Berg en Dal was een gekoesterde halteplaats. Tot 6 januari 2003 is er een fascinerend deel van zijn collecties te zien: het Afrika van Hans Warren. Het museum spreekt van een 'eerbetoon aan een gepassioneerde, vakkundige en aimabele verzamelaar die een fijnzinnig en tegelijkertijd vlijmscherp criticus was.' Het laatste dagboek, 2001: 'Ik mag toch nog wel een beetje genieten van al de prach tige dingen om ons heen, met zo veel liefde verzameld, de jaren door gekoesterd, een bron van inspiratie, levenskracht en le vensvreugd? Dagelijks zie ik al les verwonderd en bewonde rend aan, in zon, schaduw, kunstlicht en zucht: geef me kracht, help me toch, zorg voor me en laat me voor jullie mogen zorgen, lieve, lieve mooie din gen, goden, bezielde wezens, wonderen, m'n kleine heelal. Maar af en toe schiet me de adem te kort, ik stik haast, ik haal het niet meer, help! Mocht het in mijn slaap gebeuren, dan heb ik er geen weet van. Tachtig jaar, het is mooi geweest.' Burtu-masker, Haussa, Nigeria (lokvogel) vrijdag 11 oktober 2002 Machten die ik niet ken spannen de zwarte lijven. Beschaamd keur ik ze, als slaven, in een vitrine bij Christie's. Oerwezens, demonen, goden. Ik een poen met te veel geld. Vergeef me, ik bied, in dollars nog wel, vergeef me, ik bid, wil bij me wonen, verweesd, maar in ieder geval weer geëerd. Er is geen terug. Wie maq nu eiaenliik bij w,ie verblijven...? foto's Ron Moe^

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 25