PZC Na veertig jaar opnieuw in Delft Geschiedenis ligt in Nieuwe Kerk Carel ter Linden is wars van zijn titel hofpredikant Overlijden Wilhelmina kwam als donderslag na actie Open Het Dorp Afgelastingen in Zeeland Kerkklokken luiden kwartier Studenten in erewacht Alle korpsen leveren agenten Kamers vrij in Delft Dodenwake tegenwoordig vooral bij prominenten donderdag 10 oktober 2002 door Barenda Grutterink DELFT - Met prins Claus wordt dinsdag na veertig jaar opnieuw een lid van het Koninklijk Huis in de grafkelders van de Nieuwe Kerk in Delft bijgezet. Er liggen 43 Oranjes. Willem de Zwijger was de eerste en prinses Wilhel mina tot nog toe de laatste. Ze werd bijgezet op 8 december 1962. Op 28 november 1962 zat Ne derland zeer tevreden met zich zelf aan de ontbijttafel. Het land had zich gul getoond. Tijdens een door Mies Bouwman geleide televisiemarathon van 24 uur werden miljoenen voor Het Dorp bijeengebracht, een nog te bouwen kleine woonplaats voor gehandicapten bij Arnhem. Ie dereen was blijook de volgende dag aan het ontbijt. De Radionieuwsdienst van het Algemeen Nederlands Persbu reau (ANP) zorgde die ochtend voor een donderslag in de huis kamers. Prinses Wilhelmina was, om één minuut voor één die nacht, op Paleis Het Loo in haar slaap overleden. Het land dui kelde van een hoogtepunt naar een dieptepunt. Wilhelmina leverde tijdens de Tweede Wereldoorlog vanuit London een belangrijke bijdra ge om het moreel in het bezette Nederland hoog te houden. Ze was mede daardoor zelfs bij an ti-royalisten geliefd. Haar over lijden op 82-jarige leeftijd kwam voor bijna iedereen vol strekt onverwacht. De buitenwacht was kort daar voor nog gerustgesteld door een communiqué van de Rijksvoor lichtingsdienst (RVD). De ge zondheid van de vroegere vor stin liet dan wel iets te wensen over, zo klonk het op de 22ste, maar „er was geen reden tot on middellijke ongerustheid". In de directe omgeving van de prinses wist iedereen echter dat de prinses al sinds begin novem ber haar bed niet meer had ver laten en dat het ergste moest worden gevreesd. In de laatste week van haar leven bracht ko ningin Juliana iedere nacht bij haar moeder door. Het hof had geen behoefte aan publieke belangstelling voor een koninklijk sterfbed. Om geen argwaan te wekken gingen de prinsessen Beatrix en Irene gewoon op reis naar respectie velijk Azië en Groot-Brittannië, nadat ze hun grootmoeder nog hadden bezocht. „Een afscheid voor eeuwig", schreef de pers la tei'. Pas nadat men Beatrix in Hongkong wist te bereiken, mocht Nederland op de hoogte worden gebracht van het over lijden van Wilhelmina. Het communiqué van de behan delende artsen luidde als volgt: „Hedennacht is Hare Konink lijke Hoogheid Prinses Wilhel mina in haar slaap overleden. In de laatste weken waren bij haar verschijnselen opgetreden van een hartaandoening, welke ge zien de hoge leeftij d als zeer ern stig moesten worden be schouwd." Oude koningin Op straat sprak iedereen erover: „De oude koningin is overle den". Want Wilhelmina was voor de gemiddelde Nederlan der na haar aftreden nooit prin ses geworden. Dat paste bij haar lichamelijke, noch bij haar geestelijke postuur. In de loop van de dag deden de grootmees ter van cle koningin en de eerste stalmeester op het gemeente huis van Apeldoorn aangifte van het overlijden. Nederland voelde zich even het brandpunt van de wereld. Bur gers en het corps diplomatique verdrongen zich bij de condolé anceregistersin Apeldoorn en in Den Haag. De postkantoren in beide plaatsen konden de stroom blijken van medeleven nauwelijks verwerken. Ook regende het uit het buiten land tekens van deelneming van kopstukken. Collega-vorsten condoleerden, net als de Ameri kaanse president Kennedy en secretaris-generaal Oe Thant van de Verenigde Naties. Radio (inclusief zendpiraat Ve ronica) en televisie pasten hun programma's aan. De radio zond de eerste dag alleen nieuws en plechtige muziek uit en 's avonds een portret van Wilhel mina, samengesteld door histo ricus dr. L. de Jong. De televisie liet de schaarse kinderprogram ma's doorgaan, maar haalde een streep door de uitzending van de voetbalwedstrijd Vasas-Feye- noord. Openbare evenementen werden afgelast, alleen Sinter klaasfeesten voor de kleintjes mochten doorgaan. Een ieder die een herdenkings woord moest spreken (premier De Quay, de Kamervoorzitters, de president van de Hoge Raad, de vice-voorzitter van de Raad van State en noem maar op) én de schrijvende pers putten zich uit in uitsluitend lovende en De witte kist met prinses Wilhelmina wordt i kelder van de Nieuwe Kerk in Delft gedragei en de vier prinsessen. ember 1962 naar haar laatste rustplaats in de graf- ;r de kist lopen koningin Juliana en prins Bernhard foto ANP meestal zeer gedragen teksten: „Op deze dag van nationale rouw gedenken wij in grote dankbaarheid de moeder des vaderlands, vastberaden en on wankelbaar, de rots in de ko kende branding." Het volk kon afscheid te nemen door langs de baar te lopen. Op 1 en 3 december kon dat op Paleis Het Loo. Op 4 december werd de prinses uit haar geliefde Apel doorn met een witte auto over gebracht naar het Paleis aan het Lange Voorhout in Den Haag. Ook daar kon het publiek op 56 en 7 december afscheid nemen. Eén krans slechts zou de witte koets sieren die Wilhelmina op 8 december naar haar laatste rustplaats bracht: die van het Nederlands verzet, waarvoor zij altijd zo'n warm plekje in haar hart had gehouden. De eerste rouwenden verzeker den zich om vier uur die ochtend van een goede plaats op de MarktDe belangstelling langs de weg viel wat tegen. Het was waterkoud en de televisie had zijn intrede gedaan. Iedereen wist wel iemand waar hij te recht kon om te kijken naar wat weer een „witte Oranje-begra fenis" zou zijn, net als bij de ou ders van Wilhelmina. De overledene werd in tweeën half uur overgebracht van Den Haag, waar kanonsschoten klonken, naar het twaalf kilo meter verder gelegen Delft. Een zwijgende menigte zag de koets voorbij gaan, totdat de vroegere vorstin de kerk werd ingedra gen door houtvesters die Wil helmina hadden gediend. In het bijzijn van verschillende buitenlandse vorsten maar ook van een doorsnee van de Neder landse samenleving, werd in de Nieuwe Kerk een tamelijk be scheiden dienst gehouden. De televisiekijker van toen her innert zich waarschijnlijk voor al het beeld van de in het wit ge klede Juliana en de prinsessen, boven aan cle trap naar de graf kelder waarover de witte kist met Wilhelmina naar beneden wordt gebracht. De koningin staat gebogen, in-bedroefd steun vindend aan de arm van Bernhard. ANP WOLPHAARTSDIJK - De jaarlijkse praatavond in Wol- phaartsdijk, die maandag 14 oktober zou worden gehouden, gaat niet door. Als nieuwe datum is maandag 2 december vastgesteld. Ook het debat Hoe wakker is politiek Zeeland, dat gepland stond voor dinsdagavond 15 oktober, gaat niet door. Provin cie en Scoop hebben besloten het debat te verplaatsen.naar dinsdag 26 november. De locatie (Burgerzaal stadhuis Mid delburg), het tijdstip (20.00 tot 22.00 uur) en het programma blijven hetzelfde. Het debat staat onder leiding van Ferry Mingelen, presentator van Den Haag Vandaag. UTRECHT - De Nederlandse bisschoppen vragen alle paro chies dinsdag, de dag van de uitvaart van prins Claus, tussen 12.00 en 12.15 uur de zware (rouw)klokken te luiden. De bisschoppen vragen de parochies nadrukkelijk aan de vooravond van de uitvaart niet speciaal te luiden voor de overleden prins. Verder herhalen ze hun verzoek om te bidden voor de zielenrust van Claus, vooral tijdens de eucharistievie ringen komend weekeinde. De ï'ooms-katholieke Kerk heeft over de kerkelijke luidin- structies overleg gehad met de Samen-op-Wegkerkeh, die met een vergelijkbare gedragslijn zullen komen. ANP DELFT - Leden van de Delftsche Studenten Weerbaarheid, een ondervereniging van het Delftsch Studenten Corps, staan dinsdag volgens traditie in de erewacht achter het stadhuis tijdens de uitvaart. De vereniging deed ook mee aan de erewacht tijdens de uit vaart van koningin Wilhelmina in 1962. Ze is vaker aanwezig bij ceremoniële gelegenheden van het koninklijk huis, zoals prinsjesdag en het huwelijk van kroonprins Willem-Alexan der en Maxima. In totaal doen dinsdag 75 studenten van de Weerbaarheid mee. ANP DEN HAAG - Ongeveer 2700 politiemensen zullen dinsdag op de been zijn om de uitvaart in goede banen te leidem Alle korpsen in het land leveren personeel. Daarmee is heti mis schien wel de grootste politieoperatie in Nederland ooit, al dus een woordvoerder van politie Haaglanden, waar zowel Den Haag als Delft onder vallen. De agenten worden ingezet voor de begeleiding van hei ver keer, het publiek dat naar Den Haag en Delft komt en van de hoge gasten, maar ook voor normale politietaken als veilig heid en orde. Tot dusver lopen de voorbereidingen volgens plan, aldus de woordvoerder. ANP DELFT - De VW in Delft krijgt nauwelijks vragen over de bijzetting en al helemaal niet van buitenlanders die ervoor over willen komen. Bijna alle hotels hebben nog kamers be schikbaar, aldus een woordvoerder van de WV. „We boeken nog kamers voor bijna alle hotels, tegen normale prijzen", zegt de woordvoerder. Delft heeft in totaal zéstien hotels met tussen de achthonderd en negenhonderd kamers. In de winkel van de VW komen de meeste vragen van inwo ners van Delft en omstreken, die willen weten waar ze dinsdag rekening mee moeten houden. ANP AMSTERDAM - De dodenwa ke, een zeer oud christelijk ge bruik dat ook uit antieke cultu ren bekend is, wordt tegenwoordig vooral bij promi nente overledenen gehouden. Die heeft daarbij geen specifiek religieuze fimctie, maar is voor al een „extra eerbetoon". Dat zegt dr. G. Rooijakkers, hoogleraar Nederlandse volks kunde aan de Universiteit van Amsterdam, naar aanleiding van de wake die prins Willem- Alexander en de prinsen Johan Friso en Constantijn dinsdag middag op paleis Noordeinde bij hun opgebaarde vader open den. De hervormde prinsen hou den daarmee een oud rooms-ka- tholiek ritueel in ere, zij het in een andere vorm. Vroeger was het in rooms-ka- tholieke kring zeer gebruikelijk dat familieleden en buurtgeno ten tot het moment van de uit vaart dag en nacht bij de thuis opgebaarde overledene waak ten. De Reformatie heeft het ge bruik niet kunnen keren, maar onder invloed van de moderni sering en de versobering van rouwrituelen is het volgens Rooijakkers tegenwoordig vrij zeldzaam geworden. Gebeden De nabestaanden baden tijdens een dodenwake voor het zielen heil van de overledene. Het ge loof dat de gestorvene deel heeft aan de dood en verrijzenis van Jezus Christus, maakte het ritu eel niet alleen tot een rouw klacht maar ook tot een vreug devolle gebeurtenis, aldus B. Suijkerbuijk, medewerker van de Nationale Raad voor Litur gie van de rooms-katholieke Kerk. De rk-Kerk kent vaste ge beden voor het zielenheil van de overledene. Protestanten ken nen die niet omdat de gelovigen daar naar hun overtuiging niets aan toe of af kunnen doen. Wel kennen ze het gebruik om in het sterfhuis bij de overledene uit de bijbel te lezen en te bidden. Het gebruik om aan de voor avond van de uitvaart thuis of in de kerk een wake te houden, is nog steeds in zwang. Het li chaam van de overledene kan met wijwater worden bespren keld en omringd met kaarsen die aan de paaskaars zijn ont stoken. Het zou Rooijakkers niet verba zen als de wake in deze tijd van hernieuwde aandacht voor ritu elen een comeback maakt. ANP - door Jeroen de Vreede DELFT - De geschiedenis van Nederland is in de Nieuwe Kerk in Delft met een rouwrand ge schreven. In het mausoleum on der het praalgraf van Willem de Zwijger, liggen in twee graf tombes de doodskisten van het Huis Oranje-Nassau. De eerste Oranje die in de Nieu we Kerk is begraven, is Willem de Zwijger. Het is een kwestie van toeval. Na de moord op 10 juli 1584 door Balthasar Ge- rards, is het de bedoeling dat Willem van Oranje in de Onze Lieve Vrouwekerk in Breda wordt bijgezet. Dat is de laatste rustplaats voor de eerste Nas- saus die de Nederlanden aande den. Ook Anna van Buren, de eerste vrouw van Willem van Oranje, en hun oudste dochter tje Maria liggen er. Breda is ten tijde van de moord in handen van de Spaanse vijand. Noodge dwongen valt de keuze daarom op Delft, Willems laatste resi dentie. Delft is ook als woon plaats voor de prins een nood oplossing geweest. Den Haag ligt meer voor de hand, maar is slecht beschermd tegen aanvallen. Delft heeft ste vige stadsmuren. Ze bescher men de onfortuinlijke Willem de Zwijger uiteindelijk niet, maar vooi'komen wel dat zijn moor denaar kan vluchten. Willem van Oranje woont vanaf 1572 ook al enige tijd in Delft, maar pas een maand voor zijn dood keert hij terug naar zijn Delftse Prinsenhof. Zijn plotse linge dood zorgt voor proble men. Er is geen enkele voorbe reiding getroffen. De stad is door de opstand tegen Spanje armlastig en heeft eigenlijk wel wat anders aan het hoofd dan een omvangrijke uitvaart. Delft is niet onverdeeld gechar meerd van de nieuwe calvinist Willem van Oranje, die in het Prinsenhof wel de uitgebreide feesten uit zijn rijke roomse tijd handhaaft. De Staten van Hol land, Zeeland, Friesland en Utrecht besluiten uiteindelijk toch tot een uitvaart in Delft met 'schier koninklijken statie' op 3 augustus 1584. In de tussenliggende drie weken wordt Willem gebalsemd, een gebruik dat wordt volgehouden tot en met koning Willem III in 1890. De tijd tussen overlijden en begrafenis is soms nog wel langer geweest dan tijdens de chaotische periode in 1584. Het duurt zevenenhalve maand voordat Louise de Coligny, de laatste vrouw van Willem van Het praalgraf vormt een waar meesterstuk. Oranje, in Delft in 1621 wordt bijgezet. Voor prins Maurits duurt het in 1625 ruim vijf maanden. Praalgraf Ten tijde van de begrafenis van Willem van Oranje is van een praalgraf nog geen sprake. Het beroemde grafmonument wordt pas in 1623 voltooid. Tot die tijd staat er een tij delij k monument- je van zwarte steen en doeken, dat diverse buitenlandse bezoe kers destijds beschrijven als het 'lelijkste ooit gezien, een staats man onwaardig'. Het duurt tot het begin van het twaalfjarig bestand in de oorlog met Spanje in 1609, voordat de Staten-Generaal gehoor geven aan de herhaalde oproepen van Louise de Coligny voor de bouw van een waardig gedenkteken. De vermaarde Amsterdamse beeldhouwer Hendrick de Key- ser maakt het tot zijn meester werk. De marmeren figuur van de in geslapen Vader des Vaderlands en de uit brons gegoten vliegen de engel gelden nog altijd als wereldwijde topstukken. De bouw van het monument wordt na Hendricks dood in 1621 door diens zoon Pieter de Keyser in 1623 afgerond. In 1621 wordt tijdens een korte ceremonie een kistje met het geprepareerde hart en ingewanden van Willem van Oranje in het praalgraf ge stopt. Louise de Coligny heeft het sinds 1584 al die tijd bij zich gedragen. Met het monument toont de Re publiek der Verenigde Neder landen zijn macht en rijkdom. Een praalgraf en vorstelijke eer zijn niet langer voorbehouden aan koningen, laat de jonge Re publiek blijken. In de j aren negentig van de vori ge eeuw is het praalgraf in de Nieuwe Kerk gerestaureerd. Een onderzoek van de Rijksge bouwendienst, de beheerder van het monument, toonde aan dat het marmer door minerale zouten was aangetast. Het mo nument werd volledig ontman teld. In een waterbad spoelden de zouten langzaam uit de ste nen. Het puzzelen met de bijna vierduizend stukjes is in 2001 voltooid. Vlak onder het grafmonument bevindt zich de 'oude grafkel der'. Na prins Willem I worden daar' zijn vierde vrouw Louise de Coligny en zijn onmiddellij ke nakomelingen bijgezet, met uitzondering van prins Willem III, de koning-stadhouder en zijn vrouw Mary Stuart, die als koning en koningin van Enge land in de Londense Westmin ster Abbey rusten. Sluitsteen Na een kleine verbouwing van de kelder in 1752 besluit koning Willem I de zaken in 1820 voort varend aan te pakken. Het ach terste gedeelte van het koor in de kerk wordt verhoogd, om plaats te bieden aan een nieuwe, grote grafkelder. De toegang wordt afgedekt met een kolos sale sluitsteen van 3500 kilo. De toegang onder de steen blijft foto ANP echter zo klein, dat de kisten niet naar beneden gedragen maar getakeld moeten worden. Bij het 25-jarig regeringsjubile um van Wilhelmina ontstaat daarom het idee voor een groot, open portaal, pal voor het praal graf. Het is er nooit gekomen. Wel wordt de toegang verbi'eed tot ongeveer drie meter en komt er een wit betegeld voorportaal. Vanuit daar zijn via een gang de twee grafkelders te bereiken. Ieder jaar bezoekt een select ge zelschap de tombes voor een in spectie. De 'commissarissen van de koninklijke grafkelder', on der wie de burgemeester van Delft en het Hoofd van het Ko ninklijk Huis archief, maken gebruik van de werkingang naast het praalgraf. In 1998 is zo'n bezoek aangegrepen om te oefenen met het wegtakelen van de enorme sluitsteen van de hoofdingangDe laatste officië le keer dat de steen werd gelicht was op 8 december 1962, nadat prinses Wilhelmina was overle den. GPD door Mick Salet DEN HAAG - Carel ter Lin den is geen dominee die na een doodsbericht direct met een woord van troost klaar staat. De dominee van de Oranjes heeft geleerd dat je mensen eerst de ruimte moet geven voor hun emoties Voor hun verdriet en verbijs tering. Voor hun woede en wanhoop. Carel ter Linden weet uit ei gen ervaring dat mensen na de dood van een dierbare soms weinig hebben aan op beurende opmerkingen als 'denk aan de mooie tijd die jullie samen hebben gehad!' of: 'er is nu in ieder geval een eind aan zijn lijden geko men!" Het is goed bedoeld, maar Carel ter Linden ge looft dat het beter is om men sen eerst hun hart te laten luchten en'hun verdriet de vrije loop te laten. „Je kunt misschien met je opmerkin gen het grootste gelijk heb ben, maar dan nog mag je het niet zeggen. Dat mag alleen de ander zeggen. Als een ei gen verlichtende ervaring. Op zijn, haar moment." Ter Linden is evenmin een dominee die na een doodsbe richt direct met een woord uit de bijbel klaarstaat. De pre dikant van paleis Huis ten Bosch wéét waar de woorden van waarde staan, maar strooit niet met Prediker en Psalmen. „Een woord uit de bijbel zegt mensen pas iets als het hen in een bepaalde si tuatie raakt, hen onverwacht aanspreekt, aangrijpt. Dat kan zijn in een kerkdienst, of al lezend in de bijbel of door een boek. En zelfs, wie weet, in een gesprek. Maar het kan niet op bestelling. Het moet de ontdekking zijn van de rouwende zélf." Carel ter Linden houdt niet van de titel 'hofpredikant', maar is nou eenmaal de pre dikant bij wie prins Willem- Alexander belijdenis deed en bij wie koningin Beatrix in de kerk kwam; hij is de predi kant die Willem-Alexander en Maxima trouwde en die volgende week dinsdag in Delft de uitvaartdienst van prins Claus leidt. Ter Linden, geboren in het crisisjaar 1933, is jurist en theoloog. Zijn grootvaders waren do minee. Zijn jongere broer Ni co is het ook, Carel werdpx;e- dikant in de Kloosterkerk in Den Haag en kreeg daar obk koningin Beatrix en haar fa milie in de kerkbankjes. Aan de ene kant vond hij dat wel interessant, aan de andere kant deed hij er nooit interes sant over. De buitenwereld kreeg van hem nooit iets te horen over het geloofsleven van de koninklijke familie. Dat bleef en blijft volkomen vertrouwelijk. Carel ter Linden heeft als do minee heel wat ervaring niet trouwen en rouwen, maar over de dood praat hij tas tend en terughoudend. In een persoonlijk gesprek wil hij wel zijn twijfels uiten oyer een leven na de dood. Na het overlijden van zijn vrouw Diede vindt hij het on gelooflijk moeilijk om nog; te geloven in een leven na de dood. „De laatste tijd ben'ik steeds meer gaan twijfelen'of er na dit leven iets is. Ik wil niemand de hoop ontnemen, maar ik heb moeite te gelo ven in een leven na de dood en een weerzien van mensen. Ik denk dat we de bijbelse gege vens daarover opnieuw én anders zullen moeten intér- preteren dan de kerk eeu wenlang gedaan heeft." GPD Carel ter Linden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 5