Bulgaar knokt voor zijn brood PZC PZC Opleggen regels aan de bouw is zware klus voor commissie Uitbreiding is krachtproef voor Europese Unie De laatste keuze van Harry Wijnschenk 4 Straathandel en hulp familie zijn wapens tegen de armoede 8 oktober 1952 dinsdag 8 oktober 2002 door Hans Gertsen Nog computerspelletjes no dig, software of spotgoed kope cd's? Ga eens winkelen in Sofia. In de Bulgaarse hoofd stad wemelt het langs de straat van de stalletjes waar illegale kopieën voor drie maal niets te krijgen zijn. Vijf stuks voor der tien leva (zeven euro), de zesde krijgt u er nog gratis bij ook. Of ze ook werken, is de vraag en of u veel heeft aan een Bulgaarse versie van WindowsXP is een andere kwestie. De straathandel, al dan niet le gaal, bloeit in Sofia. Boeken, software, groente en fruit, cos metica en lederwaren; er is vrij wel geen product te bedenken dat niet langs de straat aan de man wordt gebracht. Het is me de dankzij dat immense grijze circuit dat de Bulgaren weten te overleven. Het gemiddelde inkomen in het straatarme Balkanland be draagt officieel ongeveer 150 euro per maand. „Maar je moet er minstens 35 procent bij optel len. Vrijweliedere Bulgaar heeft eën tweede baan of een handel tje naast zijn normale baan. Zonder dat kun je simpelweg niet overleven", vertelt Krassen Stanchev, econoom en directeur van het Instituut voor Markt- etonomie (IME). Dat ouderen niet rond kunnen komen van een pensioentje van vijftig euro of minder, spreekt ook voor zich. Het gros van de ouderen overleeft dankzij fi nanciële bijstand van familiele den. Wie een bovenmodaal sala ris heeft, onderhoudt daarvan o'ök zijn ouders en een of meer dere andere naaste verwanten. Beroerd Bulgaren die werkloos zijn of gepensioneerd en bovendien geen relatief goed verdienende familieleden hebben, zijn er be roerd aan toe. Het is vooral deze groep die de bulk uitmaakt van degenen die onder de armoede grens leven. Volgens schattin gen van het IME leeft 12 procent van de Bulgaren anno 2002 on der die grens van 2 euro besteed baar inkomen per dag. Toch is er onmiskenbaar vooruitgang ge boekt in Bulgarije. Amper vijf jaar geleden leefde maar liefst 36 procent van de bevolking onder de armoedegrens. De werkloosheid bedroeg ruim 20 procent en het land kampte met hyperinflatie omdat de toen re gerende socialisten de geldper sen volop lieten draaien. Anno 2002 is de werkloosheid met 17 procent nog altijd hoog, maar in de hoofdstad Sofia is van werk loosheid eigenlijk al geen spra ke meer. „Het cijfer wordt opge jaagd omdat de werkloosheid in een aantal oude industriële re gio's 40 procent of meer is sinds de regering een aantal grote, sterk verliesgevende staatsbe drijven heeft gesloten", aldus Stanchev. Discipline Macro-economisch heeft Bul garije zijn zaakjes redelijk op orde. Via de invoering van een 'currency board' in 1998 werd de koers van de nationale munt, de Levagekoppeld aan de Duit se mark en later aan de euro. De regering legde zichzelf boven dien een zeer strakke begro tingsdiscipline op. Dit jaar be draagt het begrotingstekort 1,2 procent; een cijfer waar de meeste EU-lidstaten jaloers op zijn. De harde sanering van de over heidsfinanciën werpt inmiddels vruchten af. De afgelopen vier jaar kende Bulgarije jaarlijks 4 procent economische groei, te gen gemiddeld 2 procent voor de EU-landen. Een hele verbete ring ten opzichte van de eerste zeven jaar van de negentiger ja ren. Toen kromp de Bulgaarse economie jaarlijks met gemid deld 4 procent. Dat lag niet alleen aan politiek mismanagement. Stanchev: „Bulgarije was meer dan enig ander land in Centraal- en Oost- Europa economisch verbonden aan de vroegere Sovjetunie. Het wegvallen van die markt heeft hier dan ook meer pijn gedaan dan waar dan ook." Vier procent economische groei per jaar is op zich niet slecht, maar kandidaat-lid Bulgarije moet veel harder groeien om de enorme kloof met het EU-ge- middelde te kunnen dichten. Bulgarije bevindt zich nu, wat inkomen per hoofd van de 'be volking betreft, op een verge lijkbaar niveau als Ierland in 1960, zo blijkt uit statistieken van het IME. „De kloof met het gemiddelde van de EU-lidsta ten is nog gigantisch en we moe ten jarenlang zes tot acht pro cent economische groei hebben om die te kunnen dichten", zo rekent Stanchev voor. Of dat lukt, zal mede afhangen van de vraag of buitenlandse in vesteerders het land gaan ont dekken. De buitenlandse inves teringen in Bulgarije bedroegen vorig jaar ongeveer een miljard euro. Dat is weinig in vergelij king met wat landen als Polen en Hongarije het afgelopen de cennium wisten binnen te ha len. „Bulgarije is met acht mil joen inwoners relatief klein en als thuismarkt niet interessant genoeg voor veel grote onderne mingen. Die vestigen zich dan ook eerder in grotere landen als Roemenië of de Oekraïne", weet Stanchev. Toch zijn er volgens hem wel de gelijk kansen weggelegd voor Bulgarije. „Die zijn er vooral in het toerisme. We hebben de Zwarte Zee-kust en prachtige bergen met uitstekende skige bieden. Het toerisme is nu nog nauwelijks ontwikkeld. De re gering moet de toeristenindu strie veel harder gaan stimule ren." GPD door Paul Koopman De positie van LPF-frac- tievoorzitter Harry Wijnschenk wankelt nu hel partijbestuur, een deel van de fractie en staatssecretaris Van Leeuwen geen vertrou wen meer in hem hebben. De fractievergadering waarin beslist wordt over zijn toe komst, is door het overlijden van prins Claus uitgesteld. Maar de vraag blijft; kan hij aanblijven? Zelf heeft de fractievoorzitter vijf op ties. 1) Aanblijven Moeilijk, maar het zou kun nen als in de fractie niemand opstaat die zijn plaats wil in nemen. De gedoodverfde ri vaal Gerard van As liet weten dat hij 'niets meer wil'. Voor malig fractievoorzitter Mat Herben is opnieuw in beeld, maar bedankt vooralsnog. Nadeel van aanblijven is wel, dat Wijnschenk vrijwel geen gezag meer heeft. Steeds zal de vraag gesteld worden: staat de fractie wel achter hem? De afgelopen dagen schuilde Wijnschenk als een kuiken onder de veren van beoogd politiek leider Heins- broek. Ook met diens voort gezette steun zal hij aange schoten wild blijven. 2) Naar de achterste bankjes Wijnschenk kan de eer aan zichzelf houden. De fractie moet dan wel een ander aan wijzen. Als hij kiest voor een bescheidener rol in de frac tie, kan mogelijk de eenheid bewaard blijven. De nieuwe fractievoorzitter moet dan wel een compromisfiguur zijn, die beide vleugels kan verenigen. Daarom is Mat Herben, de vleesgeworden dienstbaarheid, weer in beeld. Ook Olaf Stuger wordt genoemd. Wellicht hapt Her ben toe als fractie én partij bestuur een klemmend beroep op hem doen. 3) Scheuring Tijdens de crisis rond de dis sidenten Winny de Jong en Cor Eberhard dreigde Wijn schenk er al mee: weg uit de fractie met zeven getrouwen. De .fractie valt dan verder uiteen in een groep-Wijn- schenk (circa acht leden) en een restgroep-LPF, die waarschijnlijk beide aan spraak meiken op de erfenis van Fortuyn. Voordeel van deze optie is, dat een einde komt aan de strijd tussen de vleugels binnen de fractie. Nadeel is, dat het kabinet in gevaar komt. De WD kan bij zo'n fragmentatie van de tweede regeringspartij de stekker eruit trekken. Ook als dat niet'gebeurt, dreigt het kabinet in de problemen te komen. Want welke partij kiezen de LPF-ministers: de groep-Wijnschenk of de rest groep-LPF? 4) Verzoenen Door de dood van Claus kan Wijnschenk het besluit over zijn functioneren nog even voor zich uit te schuiven. Een nieuwe crisis in de LPF in tij den van rouw wordt door een groot deel van de bevolking wellicht als extra onsmake lijk ervaren. Als de kempha nen daarvan doordrongen zijn, kan de strijdbijl even begraven worden. Misschien dat met één of twee weken uitstel de gemoederen tot be daren komen. Wijnschenk kan die tijd benutten voor verzoeneninggesprekken met partijbestuur, staatsse cretaris Van Leeuwen en dis sidente fractieleden. 5) Passief blijven Dat is de houding die Wijn schenk tot nu toe kiest. Hij wacht af of de fractie het aandurft een motie van wan trouwen in stemming te brengen. En of iemand open lijk naar zijn baan hengelt. De ellende is zo groot, dat hij verwacht dat niemand zijn nek uitsteekt. Zijn woord voerder Derk Evers zegt: „Bijna iedereen denkt dat Wijnschenk gewipt wordt. Maar dat ligt helemaal niet voor de hand. Er is geen al ternatief." GPD door Mare Peeperkorn en Hetty van Rooij Het klinkt gezwollen, maar het is waar: de komende maanden zijn bepalend voor de toekomst van de Europese Unie. Vrijwel zeker besluiten de rege ringsleiders in december in Ko penhagen tot uitbreiding van de Ünie met tien lidstaten. De weg naar Denemarken is lang en moeizaam. Zeker voor het Nederlandse kabinet, dat de éigen belangen tot het uiterste Wil verdedigen en daarbij grote risico's neemt. Hierbij een over zicht van wat de EU tot het ein de van het jaar te wachten staat: - Morgen px-esenteert de Euro pese Commissie, het dagelijks b'estuur van de EU, haar rapport over de onderhandelingen met de dertien kandidaatleden. Vo rige week werd duidelijk dat tien landen (Polen, Tsjechië, Hongarije, Slowakije, Slovenië, Cyprus, Malta en de Baltische staten Estland, Letland en Li touwen) het etiket 'klaar voor de EU' opgeplakt krijgen. Roeme nië en Bulgarije moeten nog een paar jaar wachten. Turkije is een geval apart: met dat land zijn de onderhandelingen nog niet eens begonnen. - Anderhalve week later, op 24 en 25 oktober, oordelen de Eu ropese regeringsleiders over de aanbevelingen van de Commis sie. Tegelijkertijd moeten de EU-chefs het eens worden over de laatste nog openstaande za ken in de onderhandelingen met de nieuwkomers. Meest in het oog springende onderdeel: krij gen de boeren in de toetredende landen dezelfde inkomenssteun als die in de huidige lidstaten. De Commissie en een meerder heid van de EU-landen vinden Van wel. Nederland verzet zich uit vrees voor een explosieve kostenstijging van het land bouwbudget. Het kabinet dreigt de top in Brussel te frustreren met de eis dat de inkomenssteun verdwijnt voor alle boeren (zo wel in de huidige EU-lidstaten als in de kandidaatlanden). - Vlak voor de top in Brussel, op 19 oktober, zijn de leiden aan zet. Zij bepalen bij referendum of ze bereid zijn het verdrag van Nice te accepteren. Dat verdrag re gelt hoe in een Unie met 25 lid staten besluiten worden geno men. De Ieren zeiden vorig jaar al een keer 'neen'. Achter de schermen wordt in Brussel hard gewerkt aan noodoplossingen voor het geval ze dat nog eens doen. De politieke gevolgen van een tweede Ierse afwijzingen zijn nauwelijks te overzien. - In november en december vol gen de slotonderhandelingen met de kandidaatleden. De toe tredende landen vinden het vanzelfsprekend dat 'hun' boe ren recht hebben op volledige steun en verzetten zich tegen een tweederengspositie. - Op 12 en 13 december beslissen de EU-leiders in Kopenhagen welke landen welkom zijn en op hoeveel geld de boeren kunnen rekenen. Dan moet Nedeiiand door de knieën, tenzij premier Balkenende de geschiedenis in wil als de man die in zijn eentje de uitbreiding van de Europese Unie tegenhield. Zo ver zal het waarschijnlijk niet komen. On danks alle gespierde taal wordt het woord 'veto' in Den Haag zorgvuldig vermeden. Ankara - In Kopenhagen wil Turkije een datum horen waarop de onder handelingen over toetreding be ginnen. De EU vindt dat eigen lijk veel te vroeg. Maar voor wat hoort wat, vinden de Turken en de EU heeft de welwillendheid van Ankara hard nodig. Zo is er de Turks-Cypriotische kwestie: de EU wil de deling van Cyprus graag opheffen voor de toetre ding van het eiland tot de EU en dat kan alleen als de Turken meewerken. Bovendien blok keert een conflict tussen Grie- kenland en Turkije nog steeds de komst van een Europese in terventiemacht, die op 1 januai-i 2003 van start zou moeten gaan. - Dan moet vóór december ook de kwestie-Kaliningrad nog uit de wereld, een ruzie met Rus land over een Russische enclave die ingeklemd ligt tussen Polen en Litouwen. Rusland wil dat Russische burgers vrij naar en van Kaliningrad kunnen reizen; de EU houdt vast aan een vi sumplicht. De onderhandelin gen zitten muurvast. Voor de top in december zijn twee dagen uitgetrokken. Maar het Deense EU-voorzitterschap heeft het Bella-congrescentrum in Kopenhagen maar vast voor vijf dagen afgehuurd. GPD door Alex Bogers en Peet Vogels De parlementaire enquête commissie naar de bouw nijverheid, die zich opmaakt voor het vervaardigen van haar eindrapport, staat voor een zware opgave. Doel is de bouwsector met een aantal aanbevelingen op het rechte pad zien te krijgen. De bouwers hebben toegege ven dat ze in het verleden werk onderling verdeelden, maar dat ze daarmee moreel verwer pelijk handelden wil er bij hen niet in. Er is niets aan de hand, denkt de bouw, want fi nancieel werd niemand bena deeld. De commissie moet die hou ding zien te doorbreken. Waar de concuiTentie is verdwenen, betaalt de consument uitein delijk toch te hoge prijzen en lijkt er een rem te staan op in novatie. Daarbij is het voor de makers van de wet (de Tweede Kamer, waar de commissie deel van uit maakt) klip en klaar: wetten zijn er niet om te overtreden. De hele enquête door leken de verhoren van de bouwers dia logen tussen doven te zijn. Voor de bouwers was het alle maal simpel. Zaken die tot 1992 mochten en toen ineens werden verboden zijn gewoon doorgezet. Logisch want een alternatief was niet voorhan den. Derauweprijsconcurren- tie zou alle bouwbedrijven in een faillissement storten en daar zat niemand op te wach ten. Dus verdeelden ze het werk, zoals ze dat van oudsher gewend waren. Oneerlijk Werk aan de HSL bij het NS-station Lage Zwaluwe. Het wordt voor de enquêtecommissie een hele toer om de bouwsector normen en waarden op te leggen. foto Harmen de Jong/GPD Dat hun handelen onwettig was, gaven ze vlot toe. Maar niemand werd benadeeld, dus laakbaar was het allemaal niet. Zelfs Elco Brinkman, de voorzitter van de brancheor- ganisatie voor de bouwers AVBB, vertelde de commissie dat de bouwbedrijven wel fout handelden, maar dat ze daar toe gedwongen werden door de - in hun ogen - oneerlijke wetgeving. Eenmaal op stoom voegde Brinkman daar aan toe dat de bouwsector desondanks zeer goed in staat was om zelf orde op zaken te stellen en zich in de toekomst aan de wet te hou den. Daar had het AVBB een gedragscode voor ontwikkeld. Nieuwe strenge regels van de overheid zijn dus eigenlijk overbodig. De commissie hoorde de ver halen met stijgende verbij ste- ring aan. Na dik drie weken verhoren, waarin de ene na de andere bouwer toegaf de wet naar believen te negeren, dacht de sector weg te komen met 'sorry, we zullen het niet meer doen, geloof ons maar'. Het zal daarom de commissie nog de nodige moeite kosten om de mentaliteit in de bouw wereld te veranderen. Ver schillende bouwers hebben al aangegeven dat ze opnieuw il legale wei-kverdelingsaf spra ken zullen maken als de prijs concurrentie te groot wordt. De bouwers lijken koppen te hebben van gewapend beton. Zie dus maar eens een wettelij ke regeling te verzinnen die de opdrachtgever ervan verze kert dat de aanbieding van de bouwer een eerlijke is. En zie daarbij maar eens de bouwers het idee te geven dat de op drachtgever hen niet onte recht afknijpt. De commissie zal zeer inventieve aanbeve lingen moeten doen. Stevige greep Want de structuur van de bouwsector moet veranderen, wil echte concurrentie moge lijk worden. Harde ingrepen lijken daarbij onvermijdelijk. De grote bouwbedrijven heb ben een stevige greep op de grondstoffenmarkt, zoals ce ment, beton en zand. En dat heeft nadelige gevolgen voor buitenlandse concurrenten die inschrijven op grote wer ken in Nederland. Die 'vreem den' moeten meer betalen voor bouwmaterialen, onderaan nemers en materieel dan Ne derlandse bedrijven. Op die manier kan een buitenlander- maar één keer tegen een lage prijs inschrijven. Hij zal dan zeker verlies op het project lij den en de volgende keer zal hij net zo'n hoge prijs moeten re kenen als de Nederlandse con current. De commissie kan zich troos ten met de gedachte dat ze niet in haar eentje de problemen hoeft op te lossen. De Neder landse Mededingingsautori teit (NMa) heeft ai een stapel onderzoeken lopen naar mo gelijke concurrentiebeper kende maatregelen die de bouwsector heeft ingesteld. Daarnaast is het Openbaar Ministerie (OM) in de weer met de roemruchte schaduwboek houding. Volgend jaar zal het proces tegen de frauderen de bouwbedrijven van start gaan is de verwachting bij het OM. Wellicht staat de bouwsector daarom voor de zwaarste op gave. De tijd is gekomen om goedschiks en kwaadschiks een sector te worden die zich echt aan de regels houdt. Een paar jaar de waakzame oogjes van de autoriteiten hoort daar bij. GPD SPORTVELDEN - De Middel burgse gemeenteraad heeft in gestemd met de aanleg van een nieuw sportcomplex, dat moet aansluiten bij de velden aan de Nadorst weg. Het gaat om twee voetbalvelden, twee korfbal- velden, een hockeyveld en een atletiekbaan. REGENJASSEN - De douane in Zeeuws-Vlaanderen heeft ontdekt dat smokkelaars een nieuw product hebben ont dekt: regenjassen. In België zijn regenjassen al snel 45 gul den duurder dan in Nederland Er zijn al vele exemplaren uit clandestiene transporten in beslaggenomen. ATOOMVLEEGTUIGEN - Di recteur Plesman van de KLM schat dat de vliegtuigmaat schappij over vijftien jaar over één of twee vliegtuigen op kernenergie zal beschikken. Die 'atoomvliegtuigen' zullen volgens hem 100 miljoen gul den per stuk kosten, maar 60 miljoen gulden per jaar ople- OOST-DUITSLAND - Met militair vertoon en in het bij zijn van de Russische presi dent S j wernik hebben de com munistische machthebbers het 3-jarig bestaan van de Re publiek Oost-Duitsland ge vierd. Uitgever: J. C. Boersema Hoofdredactie: A L. Oosthoek D Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax:(0118)470102 E-mail: redactie@pzc.nl Vlissingen: Poslbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax. (0118) 470102 E-mail redwalch@pzc.nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel (0113) 273000 Fax (0113)273030 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645741 E-mail redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Poslbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114)372776 Fax (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel (0111)454647 Fax. (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17 00 uur Zierikzee. Goes en Hulst: 8 30-17.00 uur Internet: www.pzc nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail-web@pzc.nl op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18 00 uur Tel. (0118) 484000. Fax (0118) 470100. Abonnementen (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van 2,00) per maand: 20,50 per kwartaal: 55.10 per jaar. 209,90 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: abo@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. Losse nummers per stuk maandag t/m vrijdag€ 1.10 zaterdag. 1.65 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen. Tarieven kunnen tijdens kantooruren worden opgevraagd. Voor gewone advertenties: Tel: (0118) 484240 Fax. (0118)470100 Voor kleintjes- Tel. (0118) 484321 Fax: (0118) 484370 Auleursreohlen voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Is een onderdeel van het Wegener-concern. De dooru aan ons verstrekte gegevens hebben wl| opgenomen in een besland dal wordt gebruikt voor onze (abonnementen)administratie en om u te (laten) inlormeren over voor u relevante diensten en pro ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteerde derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij PZC, afdeling lezersservice. Postbus 18.4380 AA Vlissingen Behoort tot UJGQGfTGr

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 4