De klerenkast van de samenleving Gemoedelijkheid en perfectie Het succes van de maaltijdsalade W19 Modemuseum in Antwerpen nr. "l I Restaurant 't Oudt Sas Beha-sluiting Cavalli-slang ;U 3 Geur Armani over zaterdag 5 oktober 2002 In Antwerpen is het eerste modemuseum ter wereld geopend. Het museum on derstreept het nieuwe be wustzijn van mode. Pal tussen de boetieks van Ann Demeulemeester, Dries van Noten en Walter van Bei- rendonck is in Antwerpen het eerste modemuseum ter wereld geopend. In de ModeNatie, een statig pand uit de 19de eeuw in het hartje van de stad. Naast het 'momu' zijn in het gebouw ook de beroemde Antwerpse mode academie gevestigd, het Flan ders Fashion Institute, de archi- tectuurbookshop Copyright en de trendy Brasserie National. Drieduizend vierkante meter van het gebouw is ingeruimd voor de klerenkast van de sa menleving: de collectie van het vroegere Textiel- en Kostuum museum Vrieselhof naast het werk van wereldberoemde he dendaagse Belgische ontwer pers als de Zes van Antwerpen. Binnenkort worden hier de col lecties van de nieuwe generatie ontwerpers aan toegevoegd. Het museum is van plan om jaarlijks twee grote thematen toonstellingen aan te bieden met een randprogramma van workshops, lezingen, rondlei dingen en debatten. Gelijk vloers is de galerij, waar snel op de actualiteit ingespeeld wordt. De bedoeling is drie a vier klei nere tentoonstellingen in te richten. Bovendien is er een gro te leeszaal en een bibliotheek met 15.000 banden, waarvan 11.000 boeken en vele tijd schriften. Wat een modemuseum kan bie den, zo zeggen ze in Antwerpen, is een context voor mode en kle dinggedrag. Mode geeft toegang tot bredere sociaal maatschap pelijke, culturele en politieke fenomenen. Kleding is een ma nier om te gaan met onze eigen geschiedenis. Het is een kapstok van beelden historische cita ten, lichaamsbeelden en cultu rele identiteiten. De opening van het museum komt precies op tijd, nu mode als verschijnsel ook door de we tenschap geaccepteerd wordt Walter van Beirendonck is één van de Zes van Antwerpen voor wie plaats is ingeruimd in het Antwerpse modemuseum. als een belangrijk maatschap pelijk cultureel verschijnsel. Kleding is niet uiterlijk, maar juist innerlijk. Mode is emotie. Of je nu Hema draagt, Zeeman of Versace. Het gaat om de vraag wie je bent, waar je bij wilt ho ren. Mode als bron van emotie, van de constante evolutie, van het voortdurend aanpassen van je lichaam aan de gewijzigde omstandigheden, van de on weerstaanbare drang je ergens mee te willen identificeren. Mode is sterker dan de mens zelf, aldus de beroemde Belgi sche ontwerper Walter van Bei rendonck. Daai'om passen we ons altijd aan, daarom kan mo de je frustreren, je voor de spie gel wanhopig maken. Wat trek ik vandaag weer aan? Nee dit niet, misschien dat? Waarom je dan toch weer dat aantrekt is het geheim van de mode: mode is niet oppervlakkig, maar gaat over de essentie van dingen. De erkenning van de mode als feno meen en nu zelfs met een eigen museum. In Antwerpen. Waar anders? Jaren geleden wist nie mand in Los Angeles en Tokio waar Antwerpen lag. Nu veraf goodt het hippe volkje in die ste den en ook elders in de wereld dé Antwerpse modeontwerpers als pophelden. België is een mode fenomeen. Steeds meer buiten landers willen per se hun oplei ding volgen aan de modeacade mie in Antwerpen. De Zes van Antwerpen kwamen in 1980 van die opleiding af. Ann Demeulemeester, Dries van Noten en hun vrienden plaatsten tegenover de uitge- lubberde Parijse frivoliteit hun antwoord: nuchter, tegen draads, origineel, persoonlijk. De Belgische esthetiek deed zijn intrede en de modewereld werd nieuwsgierig. De Belgische ei genheid maakte school en ook de navolgers van Ann en haar vrienden worden op handen ge dragen en zijn geliefd om hun directheid, hun ironische nuch terheid, gevoed door het surrea lisme dat ze als Belgen bindt. Maar ook de Vlaamse overheid speelt een belangrijke rol. Toen de Zes van Antwerpen hun aan val op Parijs inzetten, vond de overheid dat er wat gedaan moest worden aan de wegglij dende Belgische textielindu strie. Er werd geld beschikbaar gesteld en met een vijfjarenplan werd fabrikanten aangemoe digd meer lef te tonen en met ontwerpers samen te gaan wer ken. Ook nu weer is het de poli tiek die een handje helpt om Antwerpen als modecentrum te promotenD e provincie Ant werpen en de stad Antwerpen stoppen er met privé-partners een dikke 10 miljoen euro in om de modestad op de kaart een gouden rand te geven. Het eerste modemuseum ter we reld. Natuurlijk zijn er diverse textiel- en kostuummusea en timmeren in Nederland het Mu seum Boijmans Van Beuningen en het Centraal Museum in Utrecht aan de weg. Maar een huis alléén voor mode is uniek. Maar de modemensen moeten het zelf waarmaken. „Wij heb ben voor een voetbalstadion ge zorgd en spelers aangekocht, maar nu is het aan hen om te spelen", zo zegt Frank Geudens, gedeputeerde van de Provincie Antwex-pen. Hij is duidelijk: het museum moet 60.000 bezoekers bex'eiken en later 100.000. „Mochten ze het niet halen, dan krijgt het museum minder geld en wordt het stilaan afge bouwd." Hans Jacobs ModeMuseum Provincie Ant werpen (Momu), Nationale- straat 28 Antwerpen. Open: dinsdag tot en met zondag van 10.00 tot 18.00 uur, op donder dag tot 21.00 uur. Info: www.momu.be Het eerste modemuseum ter wereld heeft zijn deuren geopend in Antwerpen. foto Bruno Pieters Zeeland telt veel goede restaixrants en een aantal daarvan onder scheidt zich door een pex-fectie die ge paard gaat aan een bewonderenswaar dige bescheidenheid. Eetgelegenheden waar zonder ophef met liefde wordt ge kookt en de gast in de watten gelegd. Zo'n restaurant is 't Oudt Sas in Sas van Gent. Teun en Thea Roffel-de Boeye openden 't Oudt Sas aanvanke lijk als Bistro, maar leex'den al gauw dat een bistro voor Belgen een zaak is waar je een kopje koffie drinkt. Zo werd vrij recentelijk de aanduiding bi stro verandei'd in restaurant en voer den Teun en Thea een aantal verande ringen door: de Thonetstoeltjes maak ten plaats voor gestoffeerde exempla ren en textiel verving de papieren ser vetten. En goed luisterend naar hun gasten verhoogden zij geleidelijk het niveau. Wat echter niet veranderde is de ge moedelijke en gastvrije sfeer. De gast vrouw ontvangt me allerhartelijkst en bezorgt me een plekje aan het raam met uitzicht op de plezierbootjes in de oude kanaalarm. Nog jeugdige leilinden omlijsten het vredige tafereel. Op dit middaguur door de week heerst een weldadige rust in 't Oudt Sas, maar dat beeld is 's avonds heel anders. Ik krijg een voorproefje in de vorm van de smaakpapillen prikkelende Ser- x'anoham en een amuselepel met zacht aangemaakte Zeeuwse garnaaltjes. Elke drie maanden wisselt de menu- kaaxd en ik meldt me net op het moment dat de zomerkaart het veld zal x-uimen. Gelukkig heeft 't Oudt Sas een aantal specialiteiten die zo in de smaak vallen van de vaste gasten dat ze altijd op de kaai't zullen blijven. Helaas moet de patron die middag nog om verse co quilles St. Jacques, zodat dit popxxlaire warme voorgerecht met saus van Noil ly Prat, platte kaas en kletskop van Parmezaan (€16,50) mijn neus voorbij gaat. In plaats daarvan kies ik voor een an dere specialiteit: Gebruleerde ganzen leverpaté met verse gelei van kweepeer en verse pax-tjes van kweepeer en kren- tentoast (€17,50). Patron-aan-het- fomuis Teun Roffel heeft de gelei net gemaakt van de kweeperen van de buux-man. Zolang de voorraad strekt zal hij de gelei en de vex-se kweeperen- part j es serveren bi j de al s zalf zo zachte ganzenleverpaté die is afgedekt met een krokant laagje gecaramelliseei'de suikex\ De zoetzure kweepeer haxmo- nieert fantastisch met de ganzenlever. Niet minder mooi is het hoofdgei'echt: Westkade 80 4551 CE Sas van Gent Tel. 0115-454446 Fax.0115-450456 E-mail: restaurantoudtsas@hetnet.nl Sluitingsdagen: woensdag en donder dag Keuken open: 12.00 tot 14.00 uur en 17.30 tot 21.00 uur Creditcards: Visa en Mastercard en pinnen Vegetarisch: in overleg Kinderen: alles in 't klein Rolstoel: toilet niet aangepast Roken: niet gescheiden de klassieke Gepocheerde Tongfilets Véronique met witte wijnsaus, gepelde druiven en Bressiaanse garnalen (dag prijs, vandaag €22,50) in opperbeste vorm. Noordzeetong op z'n mooist, zwemmend in de witte saus rond een eilandje van groene koolpuree op smaak gebracht met kerrie en saffraan en gestoofde prei. De garnaaltjes uit Breskens zijn de perfecte begeleiders van de delicaatste onder de platvissen. Teun Roffel is aangesloten bij Euro-To ques, chefs die bijzondere aandacht besteden aan versheid van het px'oduct, streekproducten en die de seizoenen x-especteren. In Zeeland heeft Eui-o-To- ques slechts vier leden, allen in Zeeuws-Vlaanderen. De basis van de keuken is Frans, maar de Zeeuwse lijn is duidelijk aanwezig: Zeeuwse oesters met vierkleurenpeper (€10,50), Warm geitenkaasje met Zeeuws spek enhoningsausje (prijs bij schrijven nog niet bekend), Verse Oos- terschelde-kreeftensoep met Armag nac (€7,25), Gebakken Lotte met ge rookt Zeeuws spek, saus van prei en tuinkruiden en iets Pemod (€20,50). Gebakken paling met verse citx'oen en bieslook (prijs nog onbekend) zou je een streekgerecht kunnen noemen en deTournedos (€20,50 en 22,50) zijn van Belgisch formaat. Lyrisch is Teun over het lamsvlees uit het Franse Siste- ron waarvan hij de filets sexveert met gecandeerde knoflooksaus, terwijl het Stoofpotje van lamsvlees met zilver uitjes en Banyuls echt iets is om je met de herfst te verzoenen. Om de Belgische gasten te gerieven is 't Oudt Sas op Kerstavond open en ver der op eerste Kex-stdag zowel 's mid dags als 's avonds en op tweede Kerst dag 's avonds. Dan kan ook a la carte worden gegeten. Rien van Reenis La Perla staat voor exclusie ve lingerie die draagt als een tweede huidNu is er een bi j pas send parfum: Creation. En niet zomaar een parfum, maar eentje „dat de pure en zoete geur ademt van een huid als door de zon gekust, een pax-f um dat pure vrouwelijkheid ademt, sensueel en verleidelijk." Een gouden be ha-sluiting siert de hals van de flacon, symbool van de vrouwe lijke allure. Creation bestaat uit een hele serie, met onder meer een parfum-spray (vanaf 35,50 euro), douchegel (28 euro) en deo (33 euro). f Robert Cavalli kleedde al vele vrouwen, onder wie Anast- acia en Jennifer Lopez. Hij stopt doorgaans veel natuur in zijn ontwerpen, zoals zebra-, tij gei en pythonprints gecombineerd met zijde, leer en denim. Nu heeft hij zich ook op een parfum gestort. Rond de flacon slingert een slang, die - zoals Cavalli zelf zegt - „mij zoveel succes in de mode heeft gebracht en die ook deze droom van mij symboli seert." Voor Cavalli is de slang het verleidelijkste reptiel uit de dierenwereld. Het parfum kent drie lagen: een basis van amber en musk, een hart van exotische bloemen en cederhout en een toplaag van magnolia's en krui dige elemihars. Prijs: 55 euro GiÖRGIÖ masi| /Taaltijd-salades zijn allang geen J.VL typische voorjaars- en zomerge- rechten meer. Het succes er vandanken we aan het feit dat de ingrediënten voor dergelijke gerechten vrijwel het gehele jaar door vers verkrijgbaar zijn. Daar bij komt nog dat het samenstellen van dergelijke salades minder tijd vergt dan het samenstellen van een hoof d- maaltijd.We kunnen ze samenstellen met vlees, vis, gevogelte, eieren, kaas, noten en olijven en er is keuze uitver- schillende slasooxien. Vaak nemen we meer dan een soort. De meest gangbare soorten zijn: - Kropsla: de bekendste groene sla soort, ook wel botersla genoemdZe is echter ook vrij teer en daardoor ook kwetsbaar. - Frisee: ook wel krulandijvie of krulsla genoemd. Heeft een pittige smaak. - Rucola: de jonge bladeren van het x-a- ketkx'uid (een mosterdsooxt) dat in ons land in 't wild voorkomt, maar ook wordt gekweekt. Daarnaast wordt ru cola geïmpoiteerd vanuit Italië. Heeft een pittige ietwat nootachtige smaak. - Veldsla: wordt tegenwoordig vrijwel het gehele jaar door aangeboden. Er zijn kleinbladige en gx-ootbladige veldslasoorten. De grootbladigen le nen zich bij uitstek voor het samenstel len van maaltijd-salades. - Eikenbladsla: slasoort met licht ge kruid meestal bruin/x-ood geklexxrd blad,met ietwat bittere en licht noot achtige smaak. - Lollo rosso: Italiaanse slasoort met roodgroene gekrulde blaadjes. Vrij neutx'ale smaak. - Lollo biondo: familie van lollo rosso met lichtgroene gekrulde blaadjes. Eveneens vrij neutrale smaak. - Little gemKleine slakropjes, meestal afkomstig uit Spanje en Marokko. Frisse maar verder weinig opvallende smaak. Ideaal met eieren. - Radicchio: ook wel roodloflid van de witloffamilie. De smaak van de knap perige blaadjes bevat een aangenaam bittertje. Wox'dt ook in ons land ge kweekt en aangevoex'd onder meer van uit Italië. - Witlof: al tientallen jaren als een X'auwkostgroente bekend. Is tegen woordig vrijwel het gehele jaax- door verki'ijgbaar. Wordt op xiitgebreide schaal in ons land en in België ge kweekt. Sinds het destijds kenmerken de bittertje uit het witlof is genomen is de smaak weinig imponerend. - Waterkers: uiterst populair. Heeft een frisse ietwat peperige smaak. Wordt in ons land gekweekt. Is vrij teer en daar door ook kwetsbaar. Ideaal voor sala des waarin vis wordt vex-werkt. Vrijwel het gehele jaar door verkrijgbaar. - Ijsbergsla: komt oorspronkelijk uit de VS. De knapperige bladeren worden meestal in smalle reepjes gesneden en niet in stukjes gescheurd. Ijsbergsla kan langer dan alle andere slasoorten worden bewaard (groentenlade koel kast). In de meeste supermarken en bij de groentenspecialisten worden tegen woordig gemengde slasoorten in ver schillende samenstellingen aangebo den. De sla is altijd gesneden en vrijwel nooit gescheurd. De houdbaarheid van de gemengde slasoorten is dan ook ge ring. De meeste maaltijdsalades worden aangemaakt met dx-essings van olie met azijn of citx-oensap. Een enkele maal komt er mayonaise aan te pas en die wordt meestal apart aangeboden. De dressings zijn over het algemeen veel minder zuur dan vroeger het geval was. Bij salades kan de Italiaanse bal- samico-azijn een voorname rol spelen als smaakmaker. In tegenstelling tot de wijn-azijnen wordt balsamico ge maakt met niet gegist druivenmost, ge rijpt op eikenhouten. Verder onder scheiden we naast de gewone witte en gele witte azijn met karamel) azijn tal van soorten waaraan tuinkruiden of vruchten hxin smaak en aroma vexie- nen. De meeste soorten verliezen echter al na enkele maanden hun smaak, geur en kleur. Een van de meest opvallende azijn- sooxten die in ons land werden geïntro duceerd is de Spaanse sherry-azijn die meestal op vrijwel dezelfde wijze als de balsamico-azijn in Italië (Modena) wordt gefabriceerd. Tegenwoordig worden veel dressings samengesteld met olijfolie. De meest smakelijke en voor dressings ook meest ideale olijf olie is de extra vierge olijfolie. Ze is af komstig van de eerste koude persing van de olijven.Naast olijfolie van de eerste persing komt ook de vierge olijf olie voor het aanmaken van de maal tijdsalades in aanmerking. De olie is ook koud geperst en heeft ook geen zui vering nodig gehad. Gezuiverde en ge filterde, geraffineerde, olijfolie die vrijwel altijd warm werd geperst heeft een donkere smaak en is daardoor bij zonder geschikt voor het bakken, bra den en roosteren. Naast de olijfolie zijn er oliesoorten waarmee we al heel lang omgaan. De arachideolie, geperst uit pinda's is daarvan een voorbeeld. Tot diezelfde groep oliesoorten behoren ook de so- jaolie (ook wel slaolie genoemd), zon nebloemolie, mais- en tarwekiemolie, sesamolie en notenolie. Hans Belterman Volgende week treft u in de dagelijkse recepten rubriek suggesties aan voor het samenstellen van maaltijdsalades met vis, vlees en kaas. De serie wordt binnenkort uitgebreid met recepteix voor maaltijdsalades met noten, eie ren, gevogelte en tal van vleeswaren. Als Giorgio Annani met een nieuwe geur komt, is dat al tijd bijzonder. Half oktober is het weer zo ver want dan ligt Sensi in de winkel, de nieuwste damesgeur van Armani. Vol gens de mode(en geux')ontwer- per niet bedoeld voor 'de vrouw die opvalt maar voor de vrouw die men zich herinnert'. Sensi, verpakt in een fraai dun en doorzichtig flesje, is een zoetige geur met bloemige, houtachtige en oriëntaalse elementen die herinneren aan de voorliefde van Armani voor het Vexve Oos ten. „Een parfum dat je zinnen prik kelt vergeet je nooit", aldus Ar mani. In de reclame-uitingen rond de nieuwe geur wordt dat verbeeld door een vrouw in rode Armani-jurk met de slogan 'Sensi, I sense therefore I am'. Sensi eau de parfum spray kost 39,77 voor 30 ml. Een flacon van 100 ml kost €83,93.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 51