De gestolde verleiding Wil Baden in Gaudiaans mozaïek zaterdag 5 oktober 2002 Je bent pas ingericht LICHILAND als ie goed bent ^^rlichting ingelicht! Geere Passage 6-10 Middelburg Noordstraat 19 Terneuzen www.lichtland.nl De streelmachine. De twee slangenkoppen op het bad Advertentie Frans Meulenberg tóch in bad. Een stroom mozaïeksteentjes vloeit uit de wand en bedt een diep ligbad in. Een slang zoekt kronkelend zijn weg tussen de kleurige patronen. Gaandeweg treft hij een soort genoot. Na een korte omhelzing gaan beide hun eigen weg. Een symbolische zoektocht naar het Goede of het Kwade? De levenskracht of de zonde? Verleiding van de vrouw en door haar de mens? Nee, niets van dat al. Gewoon omdat hun schepper het zo heeft bepaald. Hij tekende de weg en de te gelzetter tegelde. Frans Meulenberg heeft een liefde. Voor Gaudi. Onder meer, want hij kent vele liefdes. Maar hij kan niet aan al die liefdes vormgeven. Aan die voor Gaudi wel. Dat heeft hij gedaan, met verve. In zijn badkamer in een boeiend pand aan de Zie- rikzeese Oude Haven. En zo kan de liefde waar hij mee sa menwoont, baden in stijl. Gaudiaans, beschenen door een kroonluchter. Wat wil een vrouw nog meer... Het begon allemaal heel een voudig. Zijn vriendin wilde een bad mét een kroonluchter. Dus kwam er een bad mét een kroonluchter. Maar eenvoudig bleef het niet. Dat kan ook haast niet met Frans Meulenberg. De gangbare paadjes bewandelt hij niet. Hij heeft een 'wilde geest'. Zijn woonomgeving moet een plaats van verwondering zijn, met veel ruimte voor een lach. Een plek waar veel te zien, te voelen is. „Er moet altijd iets te kijken zijn, iets af te vragen. Het moet iets eigens hebben. Het ge voel aanspreken. Ik hou van au thenticiteit boven anonimiteit." En dan is er Gaudi. Met zijn in dividualistische bouwwerken, vaak grillig golvend van vorm, waarin mozaïeken een belang rijke plaats innemen. Geïnspi reerd door de Jugendstil zette hij zich af tegen het neoclas- sisicme van zijn tijd. Op zoek naar eigenheid. „Ik hou van Gaudi. Hij is een echte vakman. De eerste die zich met design be zighield. Bij hem gaat serieus heid goed samen met humor. Hij hield van symboliek, net als ik. Ik wilde een Jugenstilelement fn huis hebben. De buitenkant van dit pand is Jugendstil, maar dat was binnen nergens terug te vinden. Ik wil dat nu links en rechts terug laten komen." Het bad is het eerste duidelijke Gaudiaanse element, want denk aan de Spaanse architect en je ziet mozaïek. En kleur, veel kleur. Frans Meulenberg liet zich inspireren door de Span jaard. „Ik wilde een bad met mozaïek en daarop de afbeel ding van een dier. Een beest met veel symboliek. Daar heb je er natuurlijk heel veel van, maar ik heb in mijn werkkamer een ver gadertafel staan waarlangs een slang zich beweegt. Die tafel is ontworpen door de Utrechtse kunstenaar Jan de Rode. Ik vind hem prachtig." Grinnikend: „Ik kan ook niets anders zeggen, want Jan is een vriend van mij. Die tafel is een echt vergader- ding. Op het blad staan kreten als 'Mijne Heren', 'Stil', 'Con clusie'. De woorden zijn haast niet te lezen. Net als bij vergade ringen, daar zijn de gesprekken ook vaak niet te volgen. Maar die slang langs de rand boeit mij. Die wilde ik ook laten te rugkomen in het bad." „Een slang is een dier met veel symboliek. Wij leven in een joods-christelijke cultuur, daarin speelt de slang een grote rol. Maar bijbelse toestanden als het goede en het kwade, daar heb ik niet zo veel aan. Dat was niet de achtergrond van mijn keuze. Ik vind de textuur van het dier heel mooi. Wat mij ook aanspreekt is metamorfose die het beest ondergaat. Stroopt zijn oude vel af en krijgt een nieuwe huid. Dat zou ik ook wel willen. De slang heeft een meer voudige connotatie en dat vind ik heel interessant. De keuze voor het beest lag dus vast, nu de rest nog. Frans ont- wierp de slang. In de kroeg trof hij de gedreven tegelzetter Cees Jan Vis, die 'wel eens met een wilde geest wilde werken' en het bad kreeg vorm. „Als ik nu terug kijk hoe Cees Jan gewerkt heeft dan zou ik helemaal gek gewor den zijn. Ik heb hem de vrije hand gegeven. Alleen die slang lag vast, verder mocht hij hele maal zijn gang gaan. Van hem kwam het idee om het bad zo uit de muur te laten komen. Hij heeft zich helemaal uitgeleefd." Kroeg Voor de rekenaars onder ons: Vis heeft zo'n tien vierkante meter tegels verwerkt. In totaal bevat het mozaïek zo'n vijftig a zestig duizend stukjes steen. Voor de randsteentjes sneed Cees J an vooraf 21.000 stukjes van 1 bij 1 centimeter. De rest, iets groter van afmeting, heeft hij ter plek ke zitten breken. „Hij is drie we ken aan het breken en puzzelen geweest. Het enige wat ik ge daan heb is erbij zitten, kijken en koffie brengen." Lachend: „Hij zit nu ook erg veel in de kroeg." De tegelzetter gaf ook het toilet een omlijsting van mo zaïek. Een ware kunstenaar sig neert zijn werk. Zo ook hij, ge tuige de ingelegde vis in het midden. Het mozaïek bestaat uit alleen uit keramische steentjes. Glas, zoals Gaudi vaak verwelkt zit er niet in. Hoewel. De slangenogen zijn echte knikkers. Meulen- berg's felblauwe ogen twinkelen als hij vol dramatiek roept „een hele investering joh, ik heb een zak van tien moeten kopen en die andere acht ben ik kwijt ge raakt, ik weet niet waar die zijn." Samenspel Een klein huiselijk drama, maar hij 'komt er wel overheen'. Zelf zit Frans niet vaak in bad. „Ik douche liever. Ik heb er één of twee keer ingezeten." Dat geeft toch te denken gezien de symboliek die rond de slang hangt. De zonde, de verleiding van de vrouw. „Verleiding, dat zit in je hele leven. De manier waarop je je kleedt, je gedrag. Het is een samenspel, één goo cheltruc van imponeren, verlei den en weer afstotenJadit is de gestolde verleiding. Zowel in die tafel als in het bad. Ik ben ironisch van aard, dat zie je te rug in mijn hele interieur. Op de ze manier kwadrateer je die iro nie. Zeker omdat de verleiding in het bad 'gebroken' is." Gestolde verleiding. Er zit wel wat in. Je tastzin wordt geprik keld. Je móet het bad aanraken. Het heeft een haast erotiserende aantrekkingskracht. Even voe len. Met je vingertoppen over de glanzende stenen aaien. Weg dromen, je laten vangen in de kleuren, het grillige patroon. Het heeft een koele en verras sende zachtheid. Mag ik even.... Bastion Oude Haven 26 staat op dit mo ment weer in de steigers. Er wordt geschilderd en gewerkt aan een kap op een gedeelte van fotografie Marijke Folkertsma het huis. Is hij ooit klaar met 'zijn bastion'? „Wonen is inte graal onderdeel van mij. Ik wil licht en ruimte om me heen. En humor. Nee, ik denk dat ik hier nooit klaar ben. En anders begin ik gewoon weer opnieuw." Een rondgang door het huis geeft aanleiding tot een glim lach. De Dode Zee-rol, een ver roeste rol prikkeldraad uit zee, op een blauw kussen naast de trap, het Simplex leesplankje op zijn werkkamer, cle kunststof kousenbenen waar 'ik nog iets mee moet doen', en de streelma chine. Een schitterend apparaat met twee veren die de rug kun nen strelen. „Het is een knots gek ding, met een goudeerlijik mechanisme. Het appelleert heel sterk aan je gevoel. Ik zag het en ik móest het hebben." „Ik heb nog zoveel plannen. We gaan nu eerst boven onder die nieuwe kap een slaapkamer ma ken van negentig vierkante me ter. Er zijn nog een heleboel steentjes over van het bad. Die wil ik daar gaan gebruiken. Een gigantisch rond bed van 2.60 doorsnee, omarmd door een cir kel van mozaïek. Een enorme speelweide. Met vanaf de patio bij de slaapkamer uitzicht op de havenuitgang en daarachter vaag de Oosterschelde. Ik wil al tijd al zo'n groot, rond Jennifer Lopez-achtig bed. Maar dan zonder Jennifer. Want die heeft een nare kop. Maar ik twijfel nog, het is wel een beetje patse rig. Wat zeg je, gewoon doen. Oké, ik laat me door jou sturen." Een levensgrote vis staat naast de voordeur. „Die heb ik ge kocht van een vishandelaar die failliet ging. „Het beest mist een stukje uit zijn bek, die is net als ik vaker op z'n bek gegaan. Ik wil ook nog iets met die vis gaan doen." De vis kreeg een tekst mee: 'ik zoek water woorden'. Zijn eigenaar hoeft daar niet naar te zoeken, die beschikt over een waterval aan woorden. Annemarie Zevenbergen Mozïek geeft leven aan de wc. Vergadertafel met slang

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 43