Hollywood ligt niet ver van Bollywood PZC Vervreemdende toekomstbeelden in Thomas in love Vrijpartij in zee roept baarmoedergevoel op Tandarts erft sledehonden Ja Zuster, Nee Zuster The Guru 28 Joanna Bacalso (I) en Cuba Gooding jr. vrijdag 4 oktober 2002 e meeste alle leeftijden-films zijn niet geschikt voor alle leeftijden. Het ideaal is nu toch aardig benaderd met Ja Zuster, Nee Zusterde filmbewerking die Pieter Kramer heeft afgeleverd van de tv-serie die ruim dertig jaar geleden immens populair is geweest. Voor de meeste Nederlanders onder de tien en boven de dertig valt er dolle pret te beleven. fragmenten uit het manuscript van de verdwenen schrijver op het spoor gezet van cle verbor gen tragedie die hem tot waan zin bracht. Dat alles rijkelijk gelardeerd met symbolische beelden van de zon, de maan en de zee, tot op het lampekapje en cle kalender toe. Dat zijn dan net clie kleine overdrijvingen die verraden dat Medem zijn eigen werk vermoedelijk ook wel met enige ironie kan bezien. 'Stop er flink wat seks in', krijgt de met gebrek aan inspiratie kampen de schrijver niet voor niets als advies mee van zijn agent. Soms leidt dat tot gladde capriolen met blinddoekjes, maar ook tot cle amusante erotiek van twee roerloze, met klei ingesmeerde figuren op het strand. Medem heeft met veel bravoure een soort droomlandschap ge construeerd datje ondergaat als een avontuurlijke rondedans van krachtige, aardse emoties. Hij werkt veel en graag met sfeer en associaties. Voor de lief hebber moet het niet al te moei lijk zijn daar allerlei diepere be tekenissen aan vast te knopen. Leo Bankersen Lucia YEl Sexo: regie Julio Medem, met Paz Vega, Tristan Ulloa, Najiva Nimri, Daniel Freire, Elena Anaya, te zien in Schuttershoftheater Mid delburg. De komedie The Guru over een Indiase dansleraar die in New York per ongeluk furore maakt als seksgoeroe wordt aangeprezen als 'van de makers van Bridget Jones's Diary en Ali GIndahouse'. Dat kan de kijker gemakkelijk op het verkeerde been zetten, niet alleen omdat we onder 'makers' in dit geval alleen twee producenten van het succesvolle Britse bedrijf Working Title moeten verstaan. De verwijzing naar Ali G sugge reert immers dat hoofdrolspeler Jimi Mistry ook weer zo 'n eigen - tijdse grappenmaker zal zijn die grofheden als humor probeert te verkopen. Terwijl hij het juist moet hebben van zijn aandoen lijk naïeve charme. Aan de an dere kant kan de vergelijking met Bridget Jones weer te hoge verwachtingen wekken. The Guru is een betrekkelijk simpe le klucht over culturele en ro mantische misverstanden, die echter wel met aanstekelijk en thousiasme voor het voetlicht worden gebracht. Sterkste troef is de geslaagde kruisbestuiving tussen een typisch Amerikaans genre en de kleurrijke zang- en dansspektakels waar de filmin dustrie van India op drijft. Het idee is afkomstig van de ook in het Westen werkende Indiase filmmaker Shekhar Kapur (Eli zabeth) die voor The Guru een productietaak op zich nam. De Amerikaanse regisseuse Daisy Von Scherler Mayer, bekend van de kinderfilm Madeline, laat overtuigend zien dat de af stand tussen Hollywood en Bol lywood minder groot is dan we denken. Trouwpartijen bijvoor beeld zijn in beide kampen zeer geliefd, en The Guru opent niet voor niets met een knipoog naar de vertoning van het Travolta vehikel Grease in India. Ook de satire die in The Guru zit verwerkt mikt op beide kanten. De pas gearriveerde immigrant uit India moet nog leren dat cle Amerikaanse droom inderdaad een droom is. Hij belandt dien- Een kinderhand is gauw ge vuld. Die conclusie moet je trekken als je bekijkt wat voor jeugd- en familiefilms het best bezocht worden. Helaas zijn dat niet al de lieve, grappige, ont roerende, innemende en met zorg gemaakte films die straks in de herfstvakantie te zien zijn op het Cinekid-festival. Veel va ker valt de keus op formulema- tige werkjes uit de Hollywood- f abrieken. Ook Snowdogs is typisch zo'n product dat bij Disney van de lopende band is gerold. Bij niet al te veeleisende kinderen en ouders zal hij het ongetwijfeld prima doen, ondanks alle film- kritische bezwaren. We hebben hier te maken met een zoge naamde vis-uit-het-water-ko- medie, die in dit geval draait om een succesvolle zwarte tandarts uit zonnig Florida, clie als baby geadopteerd blijkt te zijn vanuit het ijskoude Alaska. Nadat zijn biologische moeder is overleden vertrekt de door Cuba Gooding jr. vertolkte bekkentrekker naar het hoge Noorden. Dat leiclt tot een overdaad aan gemakzuchti ge glijpartijen en culturele mis verstanden, terwijl cle verplich te romance met de lokale schone Joanna Bacalso net zo roman tisch uitpakt als Tupperware. In de originele Engelse versie valt nog te genieten van cle donde rende stem van de monumen taal schmierende James Co- hum. In de matige Nederlandse 1 nasynchronisatie blijft van die prachtstem niks over. Het aar digst aan de film is de roedel sle dehonden die de tandarts van zijn bio-moeder erft. Het zijn mooie beesten, die uiterst foto geniek over de sneeuwvlaktes kunnen rennen. Fritz de Jong, Snowdogsregie Brian Levant, ma- Cuba Gooding jr., James Coburn, Jo anna Bacalso, Nederlandse versit met de stemmen van: John Jones. Hero Muller, Lucretia van der Vloot, te zien in Cine City Vlissingen. Het oeuvre van Annie M.G. Schmidt beleeft momen teel een grootscheepse recycling en dat schept tweeslachtige ge voelens. Het idee van Burny Bos om Ab eitje en Minoes te verfil men is goud waard gebleken. De enigszins absurde en anarchis tische humor waarmee Schmidt naar het Hollandse burgerdom kon kijken was onverslijtbaar als weldadige benadering van de kinderziel. Het recente opka lefateren evenwel van Heerlijk Duurt Het Langst scheen een minder geniale ingeving toe. omdat de Hollandse variant van wat ze in Amerika musicals noe men ook dertig jaar geleden al iets kneuterigs had. Zo kon je ook alleen maar sceptisch rea geren op het nieuws dat vervol gens de tv-serie Ja Zuster, Nee Zuster voor verfilming zou wor den klaargestoomd. Straks gaat iemand zich nog verbeelden het bioscooppubliek van de 21-ste eeuw te kunnen veroveren met films op basis van De Familie Doorsnee of Pension Homme les. De satirische visie waarmee An nie Schmidt om zich heen keek in de jaren vijftig en zestig leek stevig aan dat tijdsgewricht verklonken. Het welslagen van Pieter Kramers benadering van Ja Zuster, Nee Zuster is dan ook i te danken aan het feit dat dit door de regisseur werd beseft. Hij heeft er een hommage van gemaakt aan een periode dat el ders in de wereld cle geiuiden van culturele, morele, seksuele en antiautoritaire revoluties al volop hoorbaar waren, maar nog niet doorgedrongen tot de gemiddelde Hollands volks- Loes Luca als zuster Klivia. buurt. In de Primulastraat, waar zuster Klivia een 'rust huis' runt, heeft men nog moeite een houding te bepalen jegens gastarbeiders of homoseksue len. Maar het sociale instinct van de broodnuchtere Klivia blijkt een baken waar op te ver trouwen valt. In deze door Burny Bos gepro duceerde film heeft Vincent de Pater alle ruimte gekregen om tot in details het straatbeeld, de interieurs en kleding (ontwor pen door Monica Petit en Maar- tj e Gevers) van de j aren zestig te reconstrueren en daarbij zijn de zuurstokkleuren geenszins ge schuwd. Voor een publiek dat het herkennen kan, vormt het al een belevenis op zich. Het dramatische gegeven is klein maar effectief. Rusthuis Klivia wordt voortdurend ge teisterd door intriges van buur man Boordevol, een intolerante gluiperd die om de haverklap naar de rechter stapt met klach ten over asociaal gedrag van de prettig gestoorde bewoners van het pand waarin hijzelf kamers zou willen verhuren. Zuster Kli via weet zijn aanvallen door gaans kordaat te pareren en keer op keer komt de grotesk boosaardige buurman hilarisch voor paal te staan. Maar de situ atie wordt netelig wanneer het rusthuis onderdak geeft aan de voormalige inbreker Gerrit die op zijn verjaardag bezoek krijgt van zijn in hetzelfde vak door- huidige bewoners een gemid delde leeftijd van een jaar of dertig hebben, hetgeen impli ceert dat het karakter is veran derd naar psychische verple ging. Voor zuster Klivia maakt het geen verschil. Loes Luca zet haar honderd procent trefzeker gewinterde opa en prompt daar na een klok uit de kluis van Boordevol verdwenen blijkt. De homofiele kapper van de over kant blijkt uitkomst te kunnen bieden. Zo heeft Frank Houtappels met een serie vaste elementen uit de vroegere tv-serie een nieuw sce nario geconstrueerd, steunend op zijn eigen werk dat eerder re sulteerde in een voorstelling van het Ro theater. De enige wezen lijke omslag is dat het dertig jaar geleden ging om een soort bejaardentehuisje, terwijl de neer, met een hoger Hetty B lok gehalte dan destijds zelfs ITetty Blok had te bieden. Buurman Boordevol (de rol van Dick Swidde) is een superieure kari katuur geworden in de behan delingvan Paul R. Kooy. Zoals ook de rol van homofiele kapper uitstekend besteed blijkt aan Paul de Leeuw en Tjitske Rei- dinga wel weg weet met 'pati ent' Jet die danig tochtig raakt van inbreker Gerrit (Waldemar Torenstra) die ze warempel op het rechte pad weet te krijgen. Pieter Kramer heeft eerder ook de regie gedaan bij het Ro thea ter, maar om een indruk te ge ven van wat je nu kunt vernach ten, helpt de wetenschap dat hij tevens langdurig lijf regisseur is geweest van Arjan Ederveen. Die krijgen we trouwens ook nog even te zien in een gastrol (als nuffige choreograaf), even als Olga Zuiderhoek (rechter) en Piet Lambrechts (opa). Maar dat het allemaal écht werkt, méér wordt dan louter kolder, lulligheid en 'camp', komt toch voornamelijk door de intermez zi met zang en dans, waarbij de snedige teksten van Annie Schmidt nog altijd prikkelend genoeg blijken (soms zelfs meesterlijk) en de toch al niet geringe composities van Harry Bannink beter dan ooit blijken te klinken in nieuwe arrange menten van Ferdinand Boland. Pieter van Lierop Ja Zuster, Nee Zuster: regie Pieter Kramer, met Loes Luca, Paul R. Kooij, Paul de Leeuw, Waldemar Torenstra, Tjitske Reidinga, Frits Lambrechts, Olga Zuiderhoek, te zien in Cine City Vlissingen, De Ko ning Hulst, Cinemactueel Bergen op Zoom. Van de koeienogen uit Vacas tot de in elkaar grijpende cirkels van noodlot en liefde in Los Amantes Del Circulo Polar loopt er een rode draad van ma gie en verbeeldingskracht door het werk van de Spaanse film maker Julio Medem. Lucia YEl Sexo is zijn nieuwste huzaren stukje. De titel is prikkelend, een tikkeltje banaal, maar heeft ook iets mysterieus. Alsof de veelvuldig bedreven en aan trekkelijk gefilmde seks ook nog een andere rol speelt die boven het alledaagse uitstijgt. Een vi taal element in het holistische universum van Medem waarin zoals gebruikelijk weer de meest uiteenlopende zaken met elkaar verbonden worden. Een vrijpartij bij maanlicht in zee is niet alleen maar sensueel en verleidelijk, maar roept tegelij kertijd een baarmoedergevoel op. Zoals gewoonlijk bij Medem lijkt het verhaal zelf - weinig meer dan een ingewikkeld ge construeerde keukenmeidenro man - minder belangri j k dan het plezier en vernuft waarmee hij dat weet op te kloppen tot een betoverende mystificatie. Lucia is daarin een doortastende ser veerster die haar dwaze meis jesliefde voor haar favoriete schrijver in daden omzet, en na diens vermeende dood vlucht naar het eiland waar de auteur ooit zijn inspiratie vond. Het is een kaal, naargeestig oord, met gevaarlijke gaten in de rotsach tige bodem die naast een moge lijke Freudiaanse betekenis ook een heel praktisch nut hebben. Als het verhaal verkeerd dreigt af te lopen kun je volgens Me dem door zo'n gat weer terug. Intussen ontmoet Lucia (de in Spanje bekende tv-actrice Paz Vega) daar een vroegere minna res van haar geliefde en een ge heimzinnige duiker, en wordt ze door een onbekende chatter en tengevolge met al z'n kinderlijk optimisme op een pornoset waar films met hilarische titels als Good Will Humping en Glad He Ate Her worden gefabri ceerd. Daar had de preutse jon geman niet op gerekend. Zijn te genspeelster - een schattige Hester Graham in een reprise van haar rol uit Boogie Nights - probeert hem met erotische ka lenderwijsheden op het vereiste prestatieniveau te brengen. Wijsheden die goed van pas blij ken te komen wanneer onze jon ge held door een even bizarre speling van het lot op een feestje van schatrijke New Age-aan- hangers een stomdronken goe roe moet vervangen. Het gedachtegoed van het porno sterretje gaat er bij dit therapie- verslaafde gezelschap in als! koek. Een naar spiritualiteit hunkerende jonge vrouw (Mari-| sa Tomei) wordt een van zijn vu rigste aanbidders. Het is een vrolijk spel met on-l schuldige en sympathieke ste reotiepen. De onhandige seks-J acteur wordt aangezien voor een onorthodoxe goeroe, de seksactrice is voor de buitenwe reld een braaf onderwijzeresje. en staande voor het altaar be kent haar verloofde onver-: wachts zijn gevoelens voor eer. stoere brandweerman. Het le vert een uitbundige ontknoping op waar menige traditionele ro mantische komedie niet aan kan tippen. De Indiërs in New York geven sappig commentaar en Daisy Von Scherler Mayer grijpt gelegenheid aan om het gezel- schap in zang en dans te laten j uitbarsten. Leo Bankersen The Guru: regie Daisy Von Scherler Mayer, met Jimi Mistry, Heather Graham, Marisa Tomei, te zien in Ci ne City Wissingen, De Koning Hulst, Cinemactueel Bergen op Zoom. Heather Graham (I) en Jimi Mistry. Hoewel de misleidende Engelse titel ons iets anders wil doen geloven, is Thomas in love een Franstalige sf-film uit België, die opvalt door zijn opmerkelijk hippe vormge ving. De titelpersoon is een neurotische der tiger die, in een niet nader gespecificeerde toekomst, lijdt aan een extreme vorm van pleinvrees. Al jaren komt hij de deur niet meer uit, en in zijn hermetisch afgesloten appartement ontvangt hij nimmer bezoek. Zijn enige contact met de buitenwereld ver loopt via een computerscherm. Debuterend regisseur Pierre-Paul Renders werkte dit gegeven met strakke hand uit, door zijn publiek uitsluitend te laten zien wat Thomas op zijn beeldscherm te zien krijgt. Met uitzondering van het hoopvolle eindshot waarin hij op het punt staat om de veiligheid van zijn appartement achter zich te laten, krijgen we de protagonist geen en kele keer in beeld, maar zijn stem is wel pon tificaal aanwezig. We zitten er letterlijk bo venop terwijl Thomas moeizame contacten onderhoudt met een new-agerige psychia ter, met zijn bezorgde moeder en met de vertegenwoordiger van de verzekerings maatschappij die zijn geld beheert en vrij wel alles voor hem regelt. En we zijn er getuige van hoe Thomas zijn seksuele behoeften probeert te bevredigen. De film begint al met een spectaculair vormgegeven robbertje cyber-seks en later probeert hij ook een naïef meisje dat hij heeft leren kennen via een datingservice. te verleiden tot elektronische erotiek op afstand. Maar hoe obsessief Thomas' speur tocht naar seks ook af en toe mag overko men, in zijn afgevlakte gevoelsleven bete kent deze behoeftebevrediging niet veel meer dan het laten repareren van een stof zuiger - iets waarmee hij zich ook uitvoerig bezig houdt. Helaas konden de filmmakers de verleiding niet weerstaan om hun hoofdpersoon, die juist zo fascineert doordat hij zich heeft te ruggetrokken in een volstrekt statische we reld, een dramatische ontwikkeling te laten doormaken. Met name de diepzinnig be doelde gesprekken over seks, liefde en rela ties die hij in het middensegment van de film voert doen de film tijdelijk nogal inzak ken. In deze scènes waarin Thomas emotio neel uit zijn schulp wordt gelokt, slaat sce narist Philippe Blasband dezelfde pseudo- intellectuele toon aan die het eveneens door hem geschreven relatiedrama Une liaison pomographique bij vlagen zo moeilijk ver teerbaar maakte. Deze kleine misser laat echter onverlet dat het vervreemdende toe komstbeeld in Thomas in love wel degelijk aanzet tot nadenken. Thomas is in zijn ex treme isolement misschien een speciaal ge val, maar als we goed om ons heen kijken, kunnen we in onze naasten - of misschien wel in onszelf - méér van hem herkennen dan ons lief is. Fritz de Jong Thomas in love: regie Pierre-Paul Renders, met Benoil Verhoert, Aylin Yay, Magali Pinglaut; ie zien in Schuttershoftheater Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 28