Muziek moet over waardigheid gaan Denk hard vanuitje hart Ahoy -spektakel in het rond René Froger doet Koopman van Venetië Tracy Chapman The Show Of The Year 2002 vrijdag 4 oktober 2002 Toneelgroep Amsterdam, met Adelheid Roosen (staand in het midden) en Hajo Bruins (liggend). Het woord 'struggle' is haar in de mond bestorven. Zo als ze zingt over strijd, praat Tracy Chapman over strijd. De strijd tegen corruptie, de strijd tegen de informatie-industrie, de strijd tussen mensen, de strijd des levens algemeen. Alles even integer. Toch klinkt haar nieuwe cd Let it rain luchtharti ger en gevarieerder dan de vijf voorgangers. Vragen die persoonlijk bedoeld zijn, ontwijkt ze met maat schappijkritische filosofieën. Niet dat ze zich bewust wil drukken, bezweert singer-song writer Tracy Chapman (38). Maar er zijn zoveel maatschap pelijke fenomenen die haar ver ontrusten, dingen raken haar écht zo diep. En 'yeah': haar pri- véleven is geen entertainment en ze gaat zich niet blootgeven om kranten of muziek te verko pen. De breedvoerige bespiege lingen eindigen in stevige soundbites. Over reality-tv: Vernedering wordt verkocht." Óver de bonuskaart zoals we die in Nederland kennen: „De cor rumpering van persoonlijke verlangens." Over De Zwakste Schakel: „Een moderne variant van de openbare stenigingen." Ze was het kleine meisje met gi taar dat, moederziel alleen op het grote Wembley-podium, live de wereld over ging tijdens de televisiemarathon Nelson Man- dela's 70th Birthday Tribute in 1988. Instant-faam. met 'Fast Car', 'Talkin' Bout a Revolu tion'. Maar haar puurheid, haar geëngageerde lyriek, werden al snel tot een maniertje bestem peld en de eerste cd-hit zou de grootste blijven. Haar 'boven- modale schuchterheid' voerde de hoofdtoon in recensies en sporadische interviews. De al bums kwamen met horten en stoten, tussen Neiü Beginnings uit 1995 en haar vorige cd Tel ling Stories viel een stilte van meer dan vier jaar. „Ik was groen toen ik begon", zegt ze zo hartgrondig dat ze er zelf van in de lach schiet. Waar het op neer kwam: ze besefte niet hoe be langrijk het was de juiste men sen om zich heen te kiezen. Er werd vóór haar gekozen. Van schuchterheid is weinig meer te merken. Tegenwoordig, zegt Chapman, heeft ze wat meer vragen te stellen, wat meer noten op haar zang. Een 'leer proces' van jaren - toen ze in 1987 haar eerste plaat maakte, had ze nog nooit met een band gespeeld, was ze nog nooit in een professionele studio geweest. En dus liet ze zich opzadelen met mensen die er andere waar den, een ander werkethos op na hielden. Ze is inmiddels toe aan haar derde manager, het waren mede de entourage-wisselingen die haar uit de studio en van het podium wegdreven. Hoe de mu ziekindustrie creativiteit kan fnuiken: „Je hebt werknemers, adviseurs, accountants, advo caten... Waar ik geen idee van had is hoe iedere aitiest een klein bedrijf wordt, of zelfs een groot bedrijf als je echt succes hebt." Ze is nog niet 'streetwise', ge pokt en gemazeld zal ze wel nooit raken in een industrie die constant aan verandering on derhevig is. En ze blijft dat klei ne meisje, in hoe ze zich op vouwt in haar stoel, de handen tussen de knieën geklemd, het gezicht half verborgen achter lange zwarte dreadlocks. Aar zelend zwijgen betekent zoeken naar de perfecte formulering. Maar haar omhaal van woorden delheid Roosen (44) speelt de rol van Portia in Shakespeare's De koopman van Venetië. „Weetje, ach, het hoeft er niet in hoor, maar ik vind het vaak zo jammer dat mensen denken dat er maar één interpretatie mogelijk is van een toneelstuk. En dat ze dan denken dat ze het fout hebben." Een 'echte' Toneelgroep Am sterdam-productie, in den lande vaak ten onrechte aange zien voor 'elitair toneel uit de Randstad'. Want het tegendeel is het geval. Zelden was Shake speare zó leuk. En volgens Adel heid Roosen is het juist nodig dat er kunst is die 'elitair' wordt genoemd. Hoewel het om dat etiketje helemaal niet gaat. 'An ders' of 'onderscheidend' is een beter woord. Het vreemde. Het andere. De buitenlander. De koopman van Venetië gaat daarover. De jood se woekeraar Shylock leent geld aan Antonio. Als onderpand eist hij een pond vlees uit het li chaam van Antonio. 'Grapje grapje', klinkt het in de voor stelling, maar dat 'grapje-grap je' wordt serieus als Antonio het bedrag niet op tijd kan terugbe talen. Dan komt Portia, ge speeld door Adelheid Roosen, er aan te pas. Portia is heel ge wiekst in het oplossen van de Adelheid Roosen enTitusMuizelaar in Koopman van Venetië. foto Chris van der Burght/GPD kwestie, door zich als mannelij ke rechtsadviseur voor te doen. Shylock verliest alles, zelfs zijn dochter. Regisseuse Ola Mafaalani ont deed Shakespeare's tekst van alle extra's. Wat overblijft is de kern van het stuk, dat opnieuw is ingevuld. Ook de traditionele controverse is verdwenen: zo is Shylock geen jood, maar een vreemdeling. Een buitenstaan der. Portia ook. „Nu je het zegt", realiseert Roosen zich, „Wim Willaert, die Shylock speelt, en ikzelf zijn de enige twee letter lijke buitenstaanders... We ko men beiden van buiten Toneel groep Amsterdam." Portia is de enige vrouw in een door mannen geregeerde dolgedraaide econo mie die, met Roosen in haar huid, een perfect tegenwicht biedt in het louche aandoende kantoor waar de mannen al hun goeie geld zitten te vergokken. „Ik begrijp heel goed die proble matiek van de multiculturele samenleving", zegt Roosen. „Ik zou net zo goed kunnen zeggen dat we het hier in Nederland niet gewendzijn. Terwijl het iets is wat voor mij heel organisch en heel natuurlijk aanvoelt. Ik heb als kind in de Achterhoek ge woond in de tijd dat daar de eer- ste gastarbeidèrs kwamen. Mijn vader had ze in dienst op zijn fa briek en hij heeft gevochten om dat hij wilde dat ze gelijk wer den behandeld. Ik was ook de eerste die een negerpop kreeg. Datwaseenheel beladen ding in die tijd. Maar als je al jarenlang als land in de tolerantie-top drie staat, dan mag je het onder hand ook wel gaan praktiseren. Je zou een soort zelfonderzoek moeten plegen. Ik vind het leuk om buitenlanders aan te spre ken, met ze te discussiëren en ook mijzelf daarin te onderzoe ken. De ander moet ook kunnen begrijpen dat ik vecht voor de democratie waarin ik ben opge groeid en die ik wil behouden. Dat wederzijdse begrip kost veel tijd, maar De Tolerantie moet je wel kunnen zijn, je moet het begrip kunnen opbrengen dat een ander ook anders is. Mensen moeten leren kijken als wereldburger. Dan denk je niet meer: dit is van mij en dat is van jou. Je moet vrij kunnen denken en dat mogen verdedigen. Het is een beetje die gedachte van 'denk hard vanuit je hart'. Het gaat om liefde voor je eigen vrij- ~heid." „Dat geldt ook voor de kunst. Kunst is bij uitstek iets van vrij heid en die kan zich niet aanpas sen. Iemand doet ineens iets waarmee hij over een grens gaat. Dat is niet voor iedereen toegankelijk, dat is heel logisch. Dat is wat kunst tot kunst maakt." Als Portia is Roosen een buiten staander. „We hebben een keer een doorloop gedaan van vier uren. Toen heb ik me heel erg overgegeven aan eenzaamheid. Ik had helemaal geefi tekst, geen intei'actie met de anderen. Dan krijg je allerlei associaties over de voorstelling, over je rol, over het leven en mijn eigen leven. En die mannen maar bezig met die humor. Ik had er maar geen con tact mee. Daarover ben ik met Ola en de dramaturge gaan pra ten." „Het gekke is juist dat clie een zaamheidvan die rol me hele maal terugzette in het niet steeds dat terug vechten. Met zachte kracht confronteren met het harde. Dat is wat Portia doet." Sandra Bos Toneelgroep Amsterdam: De koop man van Venetië - dinsdag 15 okto ber in de Stadsschouwburg Middel burg; voorts (selectie): 29 okt. t/m 2 nov. Stadsschouwburg Amsterdam: 8 en 9 nov. Bourla Schouioburg Ant werpen. heeft niets gekunstelds. Ze wil duidelijk zijn, begrepen wor den. De wereld van de Britneys staat ver van haar, dat is diplo matiek 'muziek voor een jonge re demografie'. Ze aarzelt bij het predikaat 'politiek', maar erkent dat haar nummers seri eus zijn op het sombere af. „Ja, daar loopt wel een draadje. Ik schrijf niet bewust zo, maar ik moet zeggen dat ik de strijd en de spanning en de manieren waarop mensen elkaar niet be grijpen interessant vind. Ik schrijf ook wel grappige dingen. Maar misschien dat niemand anders ze grappig vindt." Heeft de titelsong van haar nieuwe album Let it rain nog een loodgrijze klankkleur vol ouderwetse Chapman-doem - anderen hebben een verband gelegd met 11 september waar van ze zich zelf niet bewust was, maar wel in kan vinden - de eer ste single 'You're the one' is op vallend luchthartig van toon en je van de huiskamer, wachtte tot iedereen weg was - en dan maar hopen dat de telefoon zou zwij gen en haar honden niet zouden blaffen. Ook nu woont ze 'niet alleen', meer geeft ze niet prijs. En al zijn de honden inmiddels zo oud en doof dat een beetje gitaar ze niks meer doet, de mini-studio - met al haar gitaren, trommels, fluiten en haar oude klarinet weer uit de opslag - gaf haar de ruimte om te experimenteren die ze in de opnamestudio's waar tijd en technici geld kosten niet vond. In het cynische 'Hard Wired' zingt ze over een doosje dat in de hersens van de hoofdpersoon wordt geplaatst om 'alle gehei men en mysteries te downloa den'. Ze heeft zelf de tol van de roem ervaren, erkent dat het nummer over de hang van het publiek naar haar 'privé' een zekere per soonlijke betekenis heeft. Maar hier trekt toch vooral moraal ridder Chapman ten strijde. Te gen reclame, tegen corruptie en uitbuiting, tegen de informatie industrie die liefst in je hoofd zou kruipen'en met onderzoe ken en opiniepeilingen alles te weten wil komen, tot en met wat je het liefste eet als ontbijt. De bonuskaart in Nederland, pre cies zoiets. „Ze verzamelen in formatie, de dromen die mensen hebben, en gebruiken die om producten te verkopen." Er is de reality-tv die zo goed koop is om te maken, oreert Chapman, geen acteurs, geen scenarioschrijvers, lekker lage productiekosten en mensen die zo gefascineerd zijn door ster ren en sterrendom dat ze denken op deze manier zelf ook een ster te kunnen worden. Er zijn de spelshows waarin mensen bela chelijk worden gemaakt. „Hoe heeft die show ook weer? Het is in Engeland begonnen. The Weakest Link, ja. Het komt op mij zo wreed over om mensen aan te moedigen zichzelf te la ten exploiteren en publiekelijk te laten vernederen. De achte loosheid waarmee mensen wor den behandeld, het gebrek aan waardigheid dat hun wordt toe gestaan - ik begrijp het gewoon niet. Het geeft aan dat er iets mis is in de kern van de samenle ving. Ik heb het gevoel dat het de afgelopen jaren sterker is ge worden." Marjolijn de Cocq Tracy Chapman: Let it rain - veM schijnt 15 oktober bij Warner Music. foto Stephen Chernin/AP Tracy Chapman melodie. Al is ook dit niet zo maar een liefdesliedje, Chap man zou Chapman niet zijn, maar de blindverliefde verdedi ging van een door de buitenwe reld als fout bestempelde minnaar. In 'At the dark' experi menteert ze met harmonie en zanglijn, in 'Hard Wired' met tempo- en sfeerwisselingen. De ze plaat, bedrijft ze plichtsge trouw promotie, is het meest re presentatief voor alles wat ze met muziek wil. Om zichzelf la chend te berispen: „Maar dat heb ik van al mijn platen ge zegd. Spoel de bandjes van de afgelopen tien jaar maar terug. En toch, vindt ze, is Let it rain gevarieerder, vrijer vooral. Het komt door haar nieuwe muziek- kamertje, een fysieke verande ring - voor het eerst een eigen plek om muziek te maken. Nooit eerder aan gedacht; vroeger in Cleveland deelde ze een kamer met haar zus, op de universiteit had ze roommates, ze deelde een huis met veertien man. „Oh boy, een hoop mensen en niet veel privacy.Ze werkte in een hoek Amsterdammer René Froger is inmiddels een vertrouwde gastin Rotterdam. foto GPD Binnen tien maanden terug voor een nieuwe serie spektakelshows in Ahoy' Rotterdam. Het zegt wel iets over de alge mene animo voor en ook bij René Froger. Niettemin heeft de Amsterdammer (41) zo zijn twijfels over de succesrijke krachttoe ren op zijn favoriete speelplaats. "Vanwege de steeds hogere kosten, maar niet minder omdat hij toe denkt te zijn aan een nieuwe carrièrefase. „Grofweg gesteld vieren we nu al zo'n vijftien j aar 'Een eigen huis', dus lij kt het niet zo verwondert ij k dat ik eens wat an ders wil", zegt Froger aan de vooravond van z'n vierdaagse 'in the round' in het Rotter damse sportpaleis, waarvoor als 'very spe cial guests' Lee Towers en Carel Kraayen- hof zijn gestrikt. Fantastisch om te doen en iedereen wil het dolgraag. Dus was 'The Show Of The Year 2002' eigenlijk al een feit voordat René Froger het goed en wel besefte. „Per slot van rekening zit je ook altijd nog met de be schikbaarheid van Ahoy'. Je moet wel snel beslissen, anders is er geen plek", ervaart de zanger als ondernemer. „Maar jehaalt jena- tuurlijk wel wat op je hals als je zo snel weer terugkomt. Want de verwachtingen zijn weer wat hoger gespannen, terwijl demoge lijkheden om iets totaal nieuws te presente ren toch vrij beperkt zijn. Internationale sterren hebben het wat dat betreft zoveel gemakkelijker, die draaien een jaar of lan ger eenzelfde show en smeren zodoende ook nog eens de kosten lekker uit. Wat ik nu doe, zelf helemaal die productie Ahoy' financie ren, eigenlijk kan dat niet meer, wil je con currerend voor de dag komen." Zeker in de aanloop naar z'n muzikale piek- prestatie (z'n sportieve is een maandje later vooi'zien bij de marathon van New York) wil Froger niet gaan 'klaagzingen'. De nadruk wordt door hem daarom al snel gelegd in de uitdaging die zit besloten in z'n zoveelste rentree in Ahoy'. „Om te beginnen hebben we gekozen voor het podium in het midden van de arena. Qua techniek maak je het je zelf daarmee erg moeilijk, omdat je zit met het wegwerken van al je spullen. Daar staat veel meer intimiteit tegenover. 'In the round' optredend kunnen je publiek en jij elkaar bij wijze van spreken aanraken en dat geeft dan toch weer een bijzonder sfeer tje." Tot de toegevoegde waarden van '2002' re kent Froger ook zijn voornaamste gasten. Met Lee Towers heeft hij zich natuurlijk verzekerd van een geweldige brok degelijk heid, die altijd in is voor stuntwerk. „Ik ben er gewoon apetrots op dat Leen bij mij z'n comeback maakt op de plek waar hij zoveel geschiedenis heeft geschreven en waarvan hij al volop afscheid had genomen. We zijn twee totaal verschillende persoonlijkheden en ik vind ook niet dat ik in Ahoy' het stokje van hem aan het overnemen ben, maar er zijn vanzelfsprekend best raakvlakken. Zo als onze professionele liefde voor Las Vegas, die we samen eens flink zullen botvieren door middel van een groots eerbetoon." Bij voorbaat verrassend is zijn tweede spe ciale aanbieding: Carel Kraayenhof, sinds de huwelijkstranen van Maxima onze eigen Koning van de Tango. „We hebben elkaar eind april leren kennen en het klikte meteen tussen ons. Ik heb ook maar tien minuten nodig gehad om hem uit te leggen wat ik eventueel met hem in Ahoy' voor ogen had. Best wel uniek, denk ik, omdat we twee mu zikale werelden vertegenwoordigen, die een flink eind uit elkaar liggen. Het samenbren gen daarvan is in elk geval voor ons al een regelrechte sensatie gebleken." Staat zijn ongetwijfeld bruisende eentwee tje met Lee Towers min of meer voor de ver trouwde René Froger, de ingetogen combine met Carel Kraayenhof kan worden gezien als een voorproefje van de Man with a mis- sion van straks. „Ik voel dat ik zo langza merhand toe ben aan wat veranderingen van stijl. Zoals een bedrijf of een merk wel eens van logo wisselt, zo wil ik het komende jaar ook eens rustig gaan nadenken over een artistieke koerswijziging. Ik word in no vember 42, vind ik na vijftien tropenjaren een ™ooie leeftijd voor een beetje bezin ning", aldus Froger. „Wat daar gaat uitko men? Sowieso alleen nog iets wat ik zelf wil En dat is waarschijnlijk een soberder Froeer. Ik was Das bii Charles Aznavour en raakte daar toch weer eens zwaar onder de indruk van zijn puur muzikale benadering. Het mooie lied, de emoties als basis, die kant- wil ik ook meer op, zonder dan overigens alf* le toeters en bellen meteen overboord te gooien." Tegen die achtergrond zit een 'monsterklus' als Ahoyer voor hem volgend j aar niet in en- ligt daarnaast zijn nabije toekomst als pla^ tenartiest nog helemaal open. Van een moh gelijke verschuiving van zijn activiteiten' vanachter de microfoon naar zijn onlangs geopende restaurant Oesters aan den Brink (in Laren) wil René Froger toch niets weten. „Ik hou me er vooral met de pr bezig en als fijnproever op het gebied van visgerechten een beetje met de kwaliteit van de keuken. Dat wil echter niet zeggen dat ik als zanger aan afbouwen denk, ben je gek. Ik blijf het een genot vinden om te zingen en te merken dat de mensen daar ook zoveel plezier aan beleven. Ik moet er niet aan denken dat ik het niet meer zou kunnen, ik zou binnen de kortste keren diep in de put zitten." Louis Du Moulin René Froger 'In Concert In The Round, The Show Of The Year 2002'. In Ahoy' Rotterdam vandaag, zaterdag, zondag en maandag. Met René Froger Band en The Frogettes en als gasten Lee Towers, Carel Kraaijenhof, Glennis Grace, Sylvia Sam- snn. Aa.nvaaict 20 00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 27