Actie tegen WCT dooft snel uit PZC Van openbaar vervoer is meer te maken Eis 25.000 euro boete tegen notaris wegens nalatigheid Tarief tunnel kan stijgen bij laag aantal gebruikers Containerkade brengt Goes ook voordelen 15 Overmacht aan politie rond handjevol protesterende automobilisten Zeeuwse gemeenten scannen milieubeleid wum VOL Voetbal voor softdrugsgebruikers Cambridge-certificaten uitgereikt 'Bedreigde' man doet geen aangifte Fietser gewond bij botsing layl f1"* t' pas vrijdag 4 oktober 2002 door Ben Jansen VLISSINGEN - De Borselse wethouder A. van Opdorp ver baast zich erover dat de dage lijkse besturen van Goes, Kapelle en Reimerswaal uit sluitend kijken naar de negatie ve gevolgen van de Westerschei - de Container Terminal (WCT) voor hun gemeenten. „Ik hoor niets over de voordelen", zei hij gisteren in een bestuursverga dering van het havenschap Zee land Seaports. Volgens Van Opdorp zal zeker de gemeente Goes profijt heb- ben van de aanleg van cle WCT. „Voor veel bedrijven die in de toeleverende of de dienstverle nende sfeer op de WCT ge richt zijn, is Goes ongetwijfeld een aantrekkelijke vestigings plaats." Hij heeft ook moeite met de ma nier waarop de Goese bestuur ders de negatieve effecten van de WCT schetsen. „Ze doen het voorkomen alsof onmiddellijk na de ingebruikname van de containerkade met een enorme toename van het goederenver voer door Goes rekening moet worden gehouden. Maar het duurt nog j aren voordat de WCT op zijn maximale capaciteit draait en er vervoersstromen komen die de daarbij behorende hoeveelheden containers moe ten verwerken." Goes had ernaar de mening van Van Opdorp verstandiger aan gedaan het voorbeeld van Bor- sele te volgen en op zoek te gaan naar mogelijkheden om nadelen in voordelen om te buigen. „De WCT ligt voor zeven achtste op het grondgebied van Vlissingen en voor één achtste op dat van Borsele. Wij hebben er dus veel minder baten van dan Vlissin gen, maar het grootste deel van de infrastructuur ligt wel op ons grondgebied. Daarom hebben we met de provincie en het ha venschap een overeenkomst ge sloten." Borsele heeft zich daar door onder meer verzekerd van een aanzienlijke bijdrage in de aanleg van het Sloebos en van extra woningbouwmogelijkhe- clen. Maatregelen Het havenschapsbestuur be sloot 1 miljoen euro uit te trek ken voor extra maatregelen in Goes, Kapelle en Borsele om ge luid- en trillinghinder en andere nadelige gevolgen van het extra treinverkeer door de WCT te be perken. Het ministerie van Ver keer en Waterstaat heeft voor dit doel 5,5 miljoen euro be schikbaar en de provincie zet er 1 miljoen euro voor opzij. Burgemeester R. Barbé van Ter- neuzen zei dat hij de majeure ontwikkeling van de WCT graag wil ondersteunen met het be drag van 1 miljoen euro, vooral ook vanwege het belang van de containerkade voor Zeeuws- Vlaanderen. „Maar ik vind het niet vanzelfsprekend dat het havenschap dit soort voorzie ningen helpt betalen. Daar draagt het Rijk in eerste instan tie de verantwoordelijkheid voor. Ook voor ons is 1 miljoen euro een rib uit het lijf." door Emile Calon VLISSINGEN - Het handjevol actievoerders tegen de Wester- schelde Container Terminal toonde zich gistermiddag dui delijk geïntimideerd door de vele politieagenten. Van hun protestactie op de A58, een langzaam rijdende blokkade, kwam dan ook niets terecht. Niet alleen waren er veel minder actievoerders komen opdagen dan waarop gerekend was, de zes actievoerende chauffeurs durfden ook niet minder hard dan negentig km/u te rijden uit angst voor het verlies van de au to. De politie had hen gewaar schuwd dat de auto's in beslag zouden worden genomen zodra er minder snel dan tachtig km/u zou worden gereden. Als er op een andere manier zou worden geprobeerd het doorgaand ver keer te hinderen zou de politie ook direct optreden. Vanuit heel Zeeland waren gis teren agenten naar Vlissingen gedirigeèrd om de protestactie van de SP en de actiegroep Redt de Kaloot te begeleiden. Zeven politiemotoren, evenzoveel po litieauto's en een helikopter vormden een ware overmacht vergeleken bij de zes eenvoudi ge personenauto's van de actie voerders. Die wilden laten zien welk effect het toekomstig vrachtverkeer, afkomstig van de WCT, heeft op de nu nog ta melijk rustige A58. Ze rekenden door Maurits Sep MIDDELBURG - De Zeeuwse overheden gaan alles in het werk stellen om energie te be sparen en het milieu te verbete ren. De gemeenten zijn van plan een klimaatscan te laten uitvoe ren, die vaststelt hoeveel zij nu doen aan milieubeleid en hoe veel ze in vier jaar kunnen berei ken. Gedeputeerde T. Poppelaars van energie wil hierover in no vember concrete afspraken ma ken met de gemeenten. Provin cie en gemeenten troffen elkaar gisteren in de Zeeuwse Biblio theek in Middelburg. Zij spra ken daar over het klimaatcon venant dat zij eerder dit jaar met het Rijk hebben gesloten om de doelstellingen van de milieu conferentie in het Japanse Kyo to in 1997 te bei-eiken. Zeeland heeft beloofd in 2006 de uitstoot van het broeikasgas kooldioxi de met 25 mil j oen ton per j aar te hebben verminderd ten opzich te van 1996. Een belangrijk hulpmiddel voor de gemeenten om him milieube leid vorm te geven, is de kli maatscan die de Nederlandse Organisatie Voor Energie en Mi lieu (Novem) heeft ontwikkeld. Oostburg was de eerste gemeen te in Zeeland die zich aan een klimaatscan heeft onderwor pen. Wethouder L. Wille van Oostburg raadde zijn collega's aan zich ook te laten scannen. „Ik ben geen milieufreak, maar wel een redelijk groene jongen. Dankzij die scan zit er tenmin ste structuur in ons beleid. We weten wat we wel en wat we niet kunnen." Voor gemeenten die nog geen scan hebben laten uitvoeren, is het volgens Wille niet te laat. „Denk nu niet dat wij kilome ters voorsprong op u hebben. Ook bij ons deugt nog een hele boel niet. Maar er is wel een grote betrokkenheid bij alle af delingen binnen de gemeente ontstaan." Met de klimaatscan alleen zijn de overheden er echter nog niet, luidde de tweede waarschuwing van Novem-medewerker Cor- nips. „De scan alleen bespaart geen kooldioxide. Daarvoor is een omzetting van de scan in con creet beleid nodig. Daar heb je driekwart jaar voor nodig. En dan ben je snel." op minimaal zo'n twintig deel nemende auto's. Het viel dus nogal tegen dat maar zes chauf feurs op kwamen dagen. Zelfs de bekende oude brandweerwa gen van de SP was in geen vel den of wegen te bekennen. Toen de verschillende chauf feurs vertrokken voor de rit naar Kapelle was al duidelijk dat er geen sprake meer zou zijn van een gecoördineerde actie. Daarvoor zat er te veel ruimte tussen de verschillende auto's. De afgesproken snelheid van negentig km/u werd ook door zowat iedereen ruimschoots overschreden. „Ik had constant een motoragent in mijn achter uitkijkspiegel", gaf R. Dreesens van de SP als verklaring. Des ondanks toonde hij zich na het bereiken van de parkeerplaats bij Kapelle tevreden. Want de Zeeuwse pers was massaal op komen draven. „We hebben weer publiciteit gekregen." Dat was gisteren, gezien de over macht aan politie, ook het hoogst haalbare. En vandaag voeren de beide groeperingen in Middelburg nogmaals actie in de toch wel ij dele hoop de voor standers van de WCT nog op an dere gedachten te brengen. Slechts zes activoerders kwamen gisteren opdagen voor een protest tegen de WCT; de politie had duidelijk op een hogere opkomst gerekend. foto Ruben Oreel door Jacques Cats MIDDELBURG - Een Middel burgse notaris heeft zich vol gens het Openbaar Ministerie 'op schokkende wijze' nalatig getoond om onberispelijke ak tes te bekrachtigen. Daarvoor eiste officier van justitie F. van Es gisteren bij de rechtbank in Middelburg een geldboete van 50.000 euro, waarvan de helft voorwaardelijk. De verdediging vond de zaak te zwak om tot een veroordeling te komen. Als dat straks wel het geval is, kr ijgt het misdrijf ver moedelijk ook nog een discipli nair staartje, met vergaande consequenties. De rechtzaak vormde een voort vloeisel uit een in de late jaren negentig behandeld, omvang- rijk Zeeuws hypotheekfraude- proces. Verscheidene geldver- strekkers waren de dupe geworden van de fraude. Tij dens het onderzoek in deze af faire rezen er vermoedens tegen de Middelburgse notaris. Er werd bij de aanpak van deze zaak zo omzichtig te werk ge gaan, dat zelfs de procureur-ge neraal er als hoogste in rang bij het OM aan te pas kwam om de notaris te mogen verhoren. Om dat de verdachte geen schikking wilde, was er vervolgens een ge rechtelijk vooronderzoek be gonnen. Dat mondde uit in de aanklacht door de officier van justitie. Het valselijk opmaken van no tariële aktes rond onroerend goed in Middelburg, Vlissingen en Heinkenszand vormde de ro de draad in de drie ten laste ge legde feiten. In strijd met de waarheid was in de documenten te lezen dat het onverhuurde ob jecten betrof, terwijl ze in wer kelijkheid in gebruik waren. Daarop hadden geldverstrek- kende instanties aangifte ge daan. De officier van justitie verweet de notaris een ernstig gebrek aan activiteit om achtergronden rond aktes vast te stellen. „Hij had veel en veel meer onderzoek kunnen doen." Door dat na te laten, had de f imctionaris zijn zorgplicht ver zaakt. „Van een notaris wordt meer verwacht dan louter en al leen een invuloefening", be toogde de vertegenwoordiger van het OM. Raadsman R. Drent beschuldig de het OM van laksheid in het aanbrengen van de zaak. De VLISSINGEN - „Lekker voetballen maakt veel meer los dan een saaie vergadering", vindt G. Fabri van Straathoekwerk Vlissingen. Hij heeft een voetbaltoernooi georganiseerd voor softdrugsgebruikers. Het toernooi wordt zaterdag in Vlissin gen gehouden en heeft als doel om voorlichting te geven over het gebruik van softdrugs. Het is de eerste keer dat er in Zee land op deze manier informatie wordt gegeven over drugs. „De meeste koffieshopbezoekers zijn mannen van ongeveer 18 tot 24 jaar. Die zijn bijna allemaal wel geïnteresseerd in voetbal. Vandaar de combinatie softdrugsgebruikers en voet bal." Tien teams uit Vlissingen, Middelburg en Goes strijden voor de eerste plaats op het veld van VC Vlissingen. Wethouder L. Poppe-de Looff van welzijn is gevraagd om de aftrap te doen. Bezoekers kunnen niet alleen de voetbalwedstrijden bekijken, maar ook acts van jongleurs en rappers. Na de fina le, die rond half zeven is afgelopen, is er een barbecue. Fabri verwacht dat er zo'n honderd vijftig mensen naar het toernooi komen. MIDDELBURG - Moniek Poerstamper en Florijn Cleverens behaalden onlangs het CPE-certificaat (Cambridge Certifi cate of Proficiency in English). Om dit internationaal erkende diploma te halen volgden deze twee leerlingen afgelopen schooljaar naast de gewone lessen in VWO 6 een cursus van twee urn- per week, gegeven door mevrouw Kathie Barrett, native speaker en docente Engels aan Nehalennia SG. Dit diploma geeft voor wat betreft Engels toegang tot hoge scholen en universiteiten waar Engels de voertaal is. Inmid dels is Moniek Poerstamper, na het behalen van haar VWO- diploma, Engelse Taal en Letterkunde gaan studeren in Utrecht. Florijn Cleverens studeert inmiddels rechten aan cle Erasmus Universiteit in Rotterdam. SLUISKIL - De Sluiskillenaar die telefonisch met de dood zou zijn bedreigd, als hij zich zou uitspreken tegen het open blijven van de asielzoekersop vang in Hotel Sluiskil, heeft gis teren op aanraden van de politie geen aangifte gedaan. Een gesprek met de politie v« ees uit dat er wel dreigende taal tegen de Sluiskilse tegenstander van het asielzoekerscentrum is ge bezigd. Maar de man is in de juridisch 'ware zin des woords' niet bedreigd, meldde een woordvoerster van de Zeeuwse po litie. Aangifte en politie-onderzoek heeft daarom op dit moment geen zin en wordt bovendien door zowel de 'bedreigde' als de politie niet zinvol geacht. „Als de man opnieuw wordt lastig gevallen, neemt hij zelf contact op met de politie. Dan wordt alsnog beoordeeld of er een officieel onderzoek moet worden ingesteld", verklaarde de politiewoordvoerster gistermid dag. MIDDELBURG - Een 50-jarige fietser uit Middelburg is gis terochtend gewond geraa kt bij een botsing op de Nieuwe Kle- verskerkseweg in zijn woonplaats. De man liep verwondingen op aan gezicht en bovenbeen. Hij is in het ziekenhuis van Vlissingen behandeld. Een 38-jarige automobilist uit cle gemeente Noord-Beveland verleende bij het rechtsafslaan geen voorrang aan de fietser die op het fiets pad naast de rijbaan reed. Beide voertuigen raakten licht be schadigd. banken hadden al in 1997 aan gifte gedaan. De slepende affai re en het gegons van geruchten in het roddelcircuit hadden zijn cliënt niet bepaald onberoerd gelaten: „Hier zit een gebroken man." Het verwonderde de raadsman dat alleen zijn cliënt ter verantwoording was geroe pen terwijl meer notarissen in Middelburg zaken hadden ge daan met de personen die des tijds bij de hypotheekfraude be trokken waren. Voorts moest de raadsman van het hart clat lie den met een grote dosis boter op het hoofd zich achter de notaris hadden willen verschuilen. Drent concludeerde dat er geen hard bewijs was geleverd voor kwade trouw en opzet. „Het ple gen van valsheid in geschrifte is een veel te grote stap." Uitspraak op 16 oktober. door Ben Jansen MIDDELBURG - De provincie, de ge meenten, het onderwijs en het bedrijfsle ven moeten niet langer lijdzaam blijven afwachten of en hoeveel het Rijk bezui nigt op het openbaar vervoer. Volgens Herman Bouma, terugtredend regioma nager van busonderneming Connexxion, valt 'een geweldige kwaliteitsslag' te maken als de Zeeuwse samenleving be reid zou zijn jaarlijks 2 tot 3 miljoen euro in het openbaar vervoer te steken. Sinds enkele jaren heeft cle provincie de regio van het openbaar vervoer per bus in handen. Bouma is ervan overtuigd dat in Middelburg buitengewoon ernstig met deze taak wordt omgegaan. „Maar er is veel meer van te maken. Het openbaar vervoer in Zeeland kost jaarlijks 22 a 23 miljoen euro. Als we nu eens over 10 pro cent meer zouden kunnen beschikken, vallen net die verbeteringen te betalen, waardoor je veel meer klanten voor het openbaar vervoer wint." De overheid tracht busondernemingen scherp te houden op het gebied van kos ten en dienstverlening door het openbaar vervoer niet langer aan een vaste buson derneming op te dragen, maar slechts voor een beperkte periode te gunnen. Bouma heeft twijfels over het effect van de marktwerking in het openbaar ver voer. Aan de aanbesteding van het open baar vervoer in een regio doen doorgaans dezelfde busondernemingen mee en tot nu toe is de uitvoering van cle vervoers- Regiomanager H. Bouma neemt afscheid van Connexxion. foto Willem Mieras taak steeds gegund aan het bedrijf dat er al actief was. „Voor een busonderneming zijn uit bedrijfseconomisch opzicht ei genlijk alleen de diensten van maandag tot en met vrij dag van zeven tot tien uur 's morgens en van twee tot zes uur 's mid dags interessant." Bouma (55) heeft er twintig jaar op zitten in het openbaar vervoer. In 1987 kwam hij als hoofd exploitatie van de toenmali ge busonderneming ZWN naar Zeeland. Vóór zijn loopbaan in het openbaar ver voer werkte hij in de touringcar-sector. „Ook bussen, maar een totaal andere we reld. In de touringcar-branche wordt niet op een uurtje gekeken, maar in het openbaar vervoer gaat het ailemaal op de minuut. Veel ambtelijker, al is daar de laatste jaren gelukkig veel verandering in gekomen. Er is een omslag gemaakt naar een klantgericht, commercieel be drijf. Als ik de ervaringen op dat vlak hier in Zeeland vergelijk met die in ande re delen van het land, moet ik constate ren dat die omslag goed is gemaakt." Het gevolg van deze verandering naar een zakelijker ingestelde busonderne ming is wel dat het aantal buslijnen sterk is verminderd en jiet aantal ritten op minder beklante lijnen fors is terugge bracht. Bouma: „Je krijgt dan de onver mijdelijke vraag: moet je die ene reiziger nog van dienst zijn, die 's avonds van bij voorbeeld Ellewoutsdijk naar Goes wil. Bedrijfseconomisch is dat onverant woord, maar wanneer een gemeente maatschappelijke argumenten heeft om er wel voor te pleiten en er bovendien geld voor beschikbaar stelt, valt er na tuurlijk over te praten." Kwetsbaar De per 1 mei ingevoerde samenvoeging van de Connexxion-regio's Zeeland en Rijnmond is er de reden van dat Bouma zijn functie neerlegt. „We zijn te kwets baar gebleken als zelfstandige regio. Zeeland had bijvoorbeeld één rooster maker en één vervoerontwikkelaar. Dankzij de fusie met de regio Rijnmond zijn voor beide fimcties nu drie mede werkers beschikbaar. Die kunnen el- kaars taken goed overnemen." Rob Wa terreus, tot dusver regiomanager van Rijnmond, gaat de nieuwe werkeenheid leiden. Bouma neemt vanmiddag af scheid tijdens een receptie in hotel Arion in Vlissingen. door Jeffrey Kutterink GOES - De verhoudingsgewijs lage tarieven voor personenau to's en motoren om door de Wes- terscheldetunnel te rijden, zijn geen lokkertje. Of ze na het eer ste jaar omhoog gaan, ligt aan het aantal voertuigen dat dooi de tunnel rijdt. Is dat minder dan 12.000, dan kan de NV Wes- terscheldetunnel het tarief in 2004 maximaal tien procent verhogen. Dat zei T. Buis, algemeen direc teur van de NV Westerschelde- tunnel in toelichting op de tun neltarieven die vanaf 14 maart gelden. Een van de belangrijk ste uitgangspunten voor het be palen van de tarieven was, zo legde hij uit, de Tunnel wet Wes- terscheldetunnel. „Daarin staat bijvoorbeeld omschreven welk onderscheid in categorieën moet worden gemaakt." Verder heeft de NV Westerschel- detunnel gekeken naar de tarie ven van de Liefkenshoektunnel. Ook is er marktonderzoek ge daan onder enkele honderden Zeeuwse potentiële gebruikers van de tunnel en is een inschat ting gemaakt van het aantal voertuigen dat de tunnel zal passeren. „We gaan uit van 12.000 voer tuigen per jaar, zowel auto's als vrachtwagens. Valt dat aantal tegen, dan staat de Tunnelwet ons toe de tarieven te verhogen. Dat kan de eerste twee jaar met maximaal tien procent. De twee jaar daarna met maximaal acht procent, dan met zes en uitein delijk met vier procent. Daarna kunnen de tarieven jaarlijks maximaal met vier procent stij gen. Ik kan nu nog niets zeggen hoe de tarieven zich na volgend jaar zullen ontwikkelen." De onrust van bedrijven in Zeeuws-Vlaanderen is niet te recht, zegt Buis. „De kosten voor het reizen met de veerboten zijn niet aftrekbaar van de be lasting. De kosten van de tunnel zijn dat wel. Dat betekent dat het tarief voor vrachtwagens uiteindelijk 19 procent lager uitvalt. Belangrijk is dat het be drijfsleven dan een snelle ver binding heeft, waar het zonder wachttijden 24 uur per dag ge bruik van kan maken. Tijd is voor het bedrijfsleven heel be langrijk. Bovendien sparen be drijven geld uit doordat ze maandelijks gratis een over zicht krijgen van het tunnelge- bruik." Dat voor Zeeuws-Vlamingen geen extra kortingen meer gel den is een uitvloeisel van de Tunnelwet. „In 1998 is er een motie ingediend om wel extra kortingen te bedingen. Die mo tie is verworpen. In tegenstel ling tot een motie waarin werd gepleit voor het invoeren van meerrittenkaarten voor veelge- bruikers. Die motie is wel aan genomen en heeft nu geleid tot het invoeren van het kortingsta rief." Het kastje dat veelgebrui- kers achter de voorruit van hun auto moeten plaatsen, kan ook gemakkelijk in een andere auto worden gezet. „Gezinnen met meer auto's kunnen van hetzelf de kastje gebruik maken." Op zaterdag 8 maart houdt' de NV Westerscheldetunnel een open dag. Advertentie Ontdek de bruisende handelsgeest van Middelburgse ondernemers! Middelburg www.middelburg.nl/plaza Advertentie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 15