Actie tegen WCT dooft snel uit
PZC
Van openbaar vervoer is meer te maken
Eis 25.000 euro boete tegen
notaris wegens nalatigheid
Tarief tunnel kan
stijgen bij laag
aantal gebruikers
Containerkade brengt Goes ook voordelen
15
Overmacht aan politie rond handjevol protesterende automobilisten
Zeeuwse
gemeenten
scannen
milieubeleid
wum
VOL
Voetbal voor softdrugsgebruikers
Cambridge-certificaten uitgereikt
'Bedreigde' man doet geen aangifte
Fietser gewond bij botsing
layl f1"* t'
pas
vrijdag 4 oktober 2002
door Ben Jansen
VLISSINGEN - De Borselse
wethouder A. van Opdorp ver
baast zich erover dat de dage
lijkse besturen van Goes,
Kapelle en Reimerswaal uit
sluitend kijken naar de negatie
ve gevolgen van de Westerschei -
de Container Terminal (WCT)
voor hun gemeenten. „Ik hoor
niets over de voordelen", zei hij
gisteren in een bestuursverga
dering van het havenschap Zee
land Seaports.
Volgens Van Opdorp zal zeker
de gemeente Goes profijt heb-
ben van de aanleg van cle WCT.
„Voor veel bedrijven die in de
toeleverende of de dienstverle
nende sfeer op de WCT ge
richt zijn, is Goes ongetwijfeld
een aantrekkelijke vestigings
plaats."
Hij heeft ook moeite met de ma
nier waarop de Goese bestuur
ders de negatieve effecten van
de WCT schetsen. „Ze doen het
voorkomen alsof onmiddellijk
na de ingebruikname van de
containerkade met een enorme
toename van het goederenver
voer door Goes rekening moet
worden gehouden. Maar het
duurt nog j aren voordat de WCT
op zijn maximale capaciteit
draait en er vervoersstromen
komen die de daarbij behorende
hoeveelheden containers moe
ten verwerken."
Goes had ernaar de mening van
Van Opdorp verstandiger aan
gedaan het voorbeeld van Bor-
sele te volgen en op zoek te gaan
naar mogelijkheden om nadelen
in voordelen om te buigen. „De
WCT ligt voor zeven achtste op
het grondgebied van Vlissingen
en voor één achtste op dat van
Borsele. Wij hebben er dus veel
minder baten van dan Vlissin
gen, maar het grootste deel van
de infrastructuur ligt wel op ons
grondgebied. Daarom hebben
we met de provincie en het ha
venschap een overeenkomst ge
sloten." Borsele heeft zich daar
door onder meer verzekerd van
een aanzienlijke bijdrage in de
aanleg van het Sloebos en van
extra woningbouwmogelijkhe-
clen.
Maatregelen
Het havenschapsbestuur be
sloot 1 miljoen euro uit te trek
ken voor extra maatregelen in
Goes, Kapelle en Borsele om ge
luid- en trillinghinder en andere
nadelige gevolgen van het extra
treinverkeer door de WCT te be
perken. Het ministerie van Ver
keer en Waterstaat heeft voor
dit doel 5,5 miljoen euro be
schikbaar en de provincie zet er
1 miljoen euro voor opzij.
Burgemeester R. Barbé van Ter-
neuzen zei dat hij de majeure
ontwikkeling van de WCT graag
wil ondersteunen met het be
drag van 1 miljoen euro, vooral
ook vanwege het belang van de
containerkade voor Zeeuws-
Vlaanderen. „Maar ik vind het
niet vanzelfsprekend dat het
havenschap dit soort voorzie
ningen helpt betalen. Daar
draagt het Rijk in eerste instan
tie de verantwoordelijkheid
voor. Ook voor ons is 1 miljoen
euro een rib uit het lijf."
door Emile Calon
VLISSINGEN - Het handjevol
actievoerders tegen de Wester-
schelde Container Terminal
toonde zich gistermiddag dui
delijk geïntimideerd door de
vele politieagenten. Van hun
protestactie op de A58, een
langzaam rijdende blokkade,
kwam dan ook niets terecht.
Niet alleen waren er veel minder
actievoerders komen opdagen
dan waarop gerekend was, de
zes actievoerende chauffeurs
durfden ook niet minder hard
dan negentig km/u te rijden uit
angst voor het verlies van de au
to. De politie had hen gewaar
schuwd dat de auto's in beslag
zouden worden genomen zodra
er minder snel dan tachtig km/u
zou worden gereden. Als er op
een andere manier zou worden
geprobeerd het doorgaand ver
keer te hinderen zou de politie
ook direct optreden.
Vanuit heel Zeeland waren gis
teren agenten naar Vlissingen
gedirigeèrd om de protestactie
van de SP en de actiegroep Redt
de Kaloot te begeleiden. Zeven
politiemotoren, evenzoveel po
litieauto's en een helikopter
vormden een ware overmacht
vergeleken bij de zes eenvoudi
ge personenauto's van de actie
voerders. Die wilden laten zien
welk effect het toekomstig
vrachtverkeer, afkomstig van
de WCT, heeft op de nu nog ta
melijk rustige A58. Ze rekenden
door Maurits Sep
MIDDELBURG - De Zeeuwse
overheden gaan alles in het
werk stellen om energie te be
sparen en het milieu te verbete
ren. De gemeenten zijn van plan
een klimaatscan te laten uitvoe
ren, die vaststelt hoeveel zij nu
doen aan milieubeleid en hoe
veel ze in vier jaar kunnen berei
ken.
Gedeputeerde T. Poppelaars
van energie wil hierover in no
vember concrete afspraken ma
ken met de gemeenten. Provin
cie en gemeenten troffen elkaar
gisteren in de Zeeuwse Biblio
theek in Middelburg. Zij spra
ken daar over het klimaatcon
venant dat zij eerder dit jaar met
het Rijk hebben gesloten om de
doelstellingen van de milieu
conferentie in het Japanse Kyo
to in 1997 te bei-eiken. Zeeland
heeft beloofd in 2006 de uitstoot
van het broeikasgas kooldioxi
de met 25 mil j oen ton per j aar te
hebben verminderd ten opzich
te van 1996.
Een belangrijk hulpmiddel voor
de gemeenten om him milieube
leid vorm te geven, is de kli
maatscan die de Nederlandse
Organisatie Voor Energie en Mi
lieu (Novem) heeft ontwikkeld.
Oostburg was de eerste gemeen
te in Zeeland die zich aan een
klimaatscan heeft onderwor
pen. Wethouder L. Wille van
Oostburg raadde zijn collega's
aan zich ook te laten scannen.
„Ik ben geen milieufreak, maar
wel een redelijk groene jongen.
Dankzij die scan zit er tenmin
ste structuur in ons beleid. We
weten wat we wel en wat we niet
kunnen."
Voor gemeenten die nog geen
scan hebben laten uitvoeren, is
het volgens Wille niet te laat.
„Denk nu niet dat wij kilome
ters voorsprong op u hebben.
Ook bij ons deugt nog een hele
boel niet. Maar er is wel een
grote betrokkenheid bij alle af
delingen binnen de gemeente
ontstaan."
Met de klimaatscan alleen zijn
de overheden er echter nog niet,
luidde de tweede waarschuwing
van Novem-medewerker Cor-
nips.
„De scan alleen bespaart geen
kooldioxide. Daarvoor is een
omzetting van de scan in con
creet beleid nodig. Daar heb je
driekwart jaar voor nodig. En
dan ben je snel."
op minimaal zo'n twintig deel
nemende auto's. Het viel dus
nogal tegen dat maar zes chauf
feurs op kwamen dagen. Zelfs
de bekende oude brandweerwa
gen van de SP was in geen vel
den of wegen te bekennen.
Toen de verschillende chauf
feurs vertrokken voor de rit
naar Kapelle was al duidelijk
dat er geen sprake meer zou zijn
van een gecoördineerde actie.
Daarvoor zat er te veel ruimte
tussen de verschillende auto's.
De afgesproken snelheid van
negentig km/u werd ook door
zowat iedereen ruimschoots
overschreden. „Ik had constant
een motoragent in mijn achter
uitkijkspiegel", gaf R. Dreesens
van de SP als verklaring. Des
ondanks toonde hij zich na het
bereiken van de parkeerplaats
bij Kapelle tevreden. Want de
Zeeuwse pers was massaal op
komen draven. „We hebben
weer publiciteit gekregen." Dat
was gisteren, gezien de over
macht aan politie, ook het
hoogst haalbare. En vandaag
voeren de beide groeperingen in
Middelburg nogmaals actie in
de toch wel ij dele hoop de voor
standers van de WCT nog op an
dere gedachten te brengen.
Slechts zes activoerders kwamen gisteren opdagen voor een protest tegen de WCT; de politie had duidelijk op een hogere opkomst gerekend.
foto Ruben Oreel
door Jacques Cats
MIDDELBURG - Een Middel
burgse notaris heeft zich vol
gens het Openbaar Ministerie
'op schokkende wijze' nalatig
getoond om onberispelijke ak
tes te bekrachtigen. Daarvoor
eiste officier van justitie F. van
Es gisteren bij de rechtbank in
Middelburg een geldboete van
50.000 euro, waarvan de helft
voorwaardelijk.
De verdediging vond de zaak te
zwak om tot een veroordeling te
komen. Als dat straks wel het
geval is, kr ijgt het misdrijf ver
moedelijk ook nog een discipli
nair staartje, met vergaande
consequenties.
De rechtzaak vormde een voort
vloeisel uit een in de late jaren
negentig behandeld, omvang-
rijk Zeeuws hypotheekfraude-
proces. Verscheidene geldver-
strekkers waren de dupe
geworden van de fraude. Tij
dens het onderzoek in deze af
faire rezen er vermoedens tegen
de Middelburgse notaris. Er
werd bij de aanpak van deze
zaak zo omzichtig te werk ge
gaan, dat zelfs de procureur-ge
neraal er als hoogste in rang bij
het OM aan te pas kwam om de
notaris te mogen verhoren. Om
dat de verdachte geen schikking
wilde, was er vervolgens een ge
rechtelijk vooronderzoek be
gonnen. Dat mondde uit in de
aanklacht door de officier van
justitie.
Het valselijk opmaken van no
tariële aktes rond onroerend
goed in Middelburg, Vlissingen
en Heinkenszand vormde de ro
de draad in de drie ten laste ge
legde feiten. In strijd met de
waarheid was in de documenten
te lezen dat het onverhuurde ob
jecten betrof, terwijl ze in wer
kelijkheid in gebruik waren.
Daarop hadden geldverstrek-
kende instanties aangifte ge
daan.
De officier van justitie verweet
de notaris een ernstig gebrek
aan activiteit om achtergronden
rond aktes vast te stellen. „Hij
had veel en veel meer onderzoek
kunnen doen."
Door dat na te laten, had de
f imctionaris zijn zorgplicht ver
zaakt. „Van een notaris wordt
meer verwacht dan louter en al
leen een invuloefening", be
toogde de vertegenwoordiger
van het OM.
Raadsman R. Drent beschuldig
de het OM van laksheid in het
aanbrengen van de zaak. De
VLISSINGEN - „Lekker voetballen maakt veel meer los dan
een saaie vergadering", vindt G. Fabri van Straathoekwerk
Vlissingen. Hij heeft een voetbaltoernooi georganiseerd voor
softdrugsgebruikers. Het toernooi wordt zaterdag in Vlissin
gen gehouden en heeft als doel om voorlichting te geven over
het gebruik van softdrugs. Het is de eerste keer dat er in Zee
land op deze manier informatie wordt gegeven over drugs.
„De meeste koffieshopbezoekers zijn mannen van ongeveer
18 tot 24 jaar. Die zijn bijna allemaal wel geïnteresseerd in
voetbal. Vandaar de combinatie softdrugsgebruikers en voet
bal."
Tien teams uit Vlissingen, Middelburg en Goes strijden voor
de eerste plaats op het veld van VC Vlissingen. Wethouder
L. Poppe-de Looff van welzijn is gevraagd om de aftrap te
doen. Bezoekers kunnen niet alleen de voetbalwedstrijden
bekijken, maar ook acts van jongleurs en rappers. Na de fina
le, die rond half zeven is afgelopen, is er een barbecue. Fabri
verwacht dat er zo'n honderd vijftig mensen naar het toernooi
komen.
MIDDELBURG - Moniek Poerstamper en Florijn Cleverens
behaalden onlangs het CPE-certificaat (Cambridge Certifi
cate of Proficiency in English). Om dit internationaal erkende
diploma te halen volgden deze twee leerlingen afgelopen
schooljaar naast de gewone lessen in VWO 6 een cursus van
twee urn- per week, gegeven door mevrouw Kathie Barrett,
native speaker en docente Engels aan Nehalennia SG.
Dit diploma geeft voor wat betreft Engels toegang tot hoge
scholen en universiteiten waar Engels de voertaal is. Inmid
dels is Moniek Poerstamper, na het behalen van haar VWO-
diploma, Engelse Taal en Letterkunde gaan studeren in
Utrecht.
Florijn Cleverens studeert inmiddels rechten aan cle Erasmus
Universiteit in Rotterdam.
SLUISKIL - De Sluiskillenaar die telefonisch met de dood
zou zijn bedreigd, als hij zich zou uitspreken tegen het open
blijven van de asielzoekersop vang in Hotel Sluiskil, heeft gis
teren op aanraden van de politie geen aangifte gedaan. Een
gesprek met de politie v« ees uit dat er wel dreigende taal tegen
de Sluiskilse tegenstander van het asielzoekerscentrum is ge
bezigd. Maar de man is in de juridisch 'ware zin des woords'
niet bedreigd, meldde een woordvoerster van de Zeeuwse po
litie.
Aangifte en politie-onderzoek heeft daarom op dit moment
geen zin en wordt bovendien door zowel de 'bedreigde' als de
politie niet zinvol geacht. „Als de man opnieuw wordt lastig
gevallen, neemt hij zelf contact op met de politie. Dan wordt
alsnog beoordeeld of er een officieel onderzoek moet worden
ingesteld", verklaarde de politiewoordvoerster gistermid
dag.
MIDDELBURG - Een 50-jarige fietser uit Middelburg is gis
terochtend gewond geraa kt bij een botsing op de Nieuwe Kle-
verskerkseweg in zijn woonplaats.
De man liep verwondingen op aan gezicht en bovenbeen. Hij
is in het ziekenhuis van Vlissingen behandeld. Een 38-jarige
automobilist uit cle gemeente Noord-Beveland verleende bij
het rechtsafslaan geen voorrang aan de fietser die op het fiets
pad naast de rijbaan reed. Beide voertuigen raakten licht be
schadigd.
banken hadden al in 1997 aan
gifte gedaan. De slepende affai
re en het gegons van geruchten
in het roddelcircuit hadden zijn
cliënt niet bepaald onberoerd
gelaten: „Hier zit een gebroken
man." Het verwonderde de
raadsman dat alleen zijn cliënt
ter verantwoording was geroe
pen terwijl meer notarissen in
Middelburg zaken hadden ge
daan met de personen die des
tijds bij de hypotheekfraude be
trokken waren. Voorts moest de
raadsman van het hart clat lie
den met een grote dosis boter op
het hoofd zich achter de notaris
hadden willen verschuilen.
Drent concludeerde dat er geen
hard bewijs was geleverd voor
kwade trouw en opzet. „Het ple
gen van valsheid in geschrifte is
een veel te grote stap."
Uitspraak op 16 oktober.
door Ben Jansen
MIDDELBURG - De provincie, de ge
meenten, het onderwijs en het bedrijfsle
ven moeten niet langer lijdzaam blijven
afwachten of en hoeveel het Rijk bezui
nigt op het openbaar vervoer. Volgens
Herman Bouma, terugtredend regioma
nager van busonderneming Connexxion,
valt 'een geweldige kwaliteitsslag' te
maken als de Zeeuwse samenleving be
reid zou zijn jaarlijks 2 tot 3 miljoen euro
in het openbaar vervoer te steken.
Sinds enkele jaren heeft cle provincie de
regio van het openbaar vervoer per bus in
handen. Bouma is ervan overtuigd dat in
Middelburg buitengewoon ernstig met
deze taak wordt omgegaan. „Maar er is
veel meer van te maken. Het openbaar
vervoer in Zeeland kost jaarlijks 22 a 23
miljoen euro. Als we nu eens over 10 pro
cent meer zouden kunnen beschikken,
vallen net die verbeteringen te betalen,
waardoor je veel meer klanten voor het
openbaar vervoer wint."
De overheid tracht busondernemingen
scherp te houden op het gebied van kos
ten en dienstverlening door het openbaar
vervoer niet langer aan een vaste buson
derneming op te dragen, maar slechts
voor een beperkte periode te gunnen.
Bouma heeft twijfels over het effect van
de marktwerking in het openbaar ver
voer. Aan de aanbesteding van het open
baar vervoer in een regio doen doorgaans
dezelfde busondernemingen mee en tot
nu toe is de uitvoering van cle vervoers-
Regiomanager H. Bouma neemt afscheid van Connexxion.
foto Willem Mieras
taak steeds gegund aan het bedrijf dat er
al actief was. „Voor een busonderneming
zijn uit bedrijfseconomisch opzicht ei
genlijk alleen de diensten van maandag
tot en met vrij dag van zeven tot tien uur 's
morgens en van twee tot zes uur 's mid
dags interessant."
Bouma (55) heeft er twintig jaar op zitten
in het openbaar vervoer. In 1987 kwam
hij als hoofd exploitatie van de toenmali
ge busonderneming ZWN naar Zeeland.
Vóór zijn loopbaan in het openbaar ver
voer werkte hij in de touringcar-sector.
„Ook bussen, maar een totaal andere we
reld. In de touringcar-branche wordt
niet op een uurtje gekeken, maar in het
openbaar vervoer gaat het ailemaal op de
minuut. Veel ambtelijker, al is daar de
laatste jaren gelukkig veel verandering
in gekomen. Er is een omslag gemaakt
naar een klantgericht, commercieel be
drijf. Als ik de ervaringen op dat vlak
hier in Zeeland vergelijk met die in ande
re delen van het land, moet ik constate
ren dat die omslag goed is gemaakt."
Het gevolg van deze verandering naar
een zakelijker ingestelde busonderne
ming is wel dat het aantal buslijnen sterk
is verminderd en jiet aantal ritten op
minder beklante lijnen fors is terugge
bracht. Bouma: „Je krijgt dan de onver
mijdelijke vraag: moet je die ene reiziger
nog van dienst zijn, die 's avonds van bij
voorbeeld Ellewoutsdijk naar Goes wil.
Bedrijfseconomisch is dat onverant
woord, maar wanneer een gemeente
maatschappelijke argumenten heeft om
er wel voor te pleiten en er bovendien
geld voor beschikbaar stelt, valt er na
tuurlijk over te praten."
Kwetsbaar
De per 1 mei ingevoerde samenvoeging
van de Connexxion-regio's Zeeland en
Rijnmond is er de reden van dat Bouma
zijn functie neerlegt. „We zijn te kwets
baar gebleken als zelfstandige regio.
Zeeland had bijvoorbeeld één rooster
maker en één vervoerontwikkelaar.
Dankzij de fusie met de regio Rijnmond
zijn voor beide fimcties nu drie mede
werkers beschikbaar. Die kunnen el-
kaars taken goed overnemen." Rob Wa
terreus, tot dusver regiomanager van
Rijnmond, gaat de nieuwe werkeenheid
leiden. Bouma neemt vanmiddag af
scheid tijdens een receptie in hotel Arion
in Vlissingen.
door Jeffrey Kutterink
GOES - De verhoudingsgewijs
lage tarieven voor personenau
to's en motoren om door de Wes-
terscheldetunnel te rijden, zijn
geen lokkertje. Of ze na het eer
ste jaar omhoog gaan, ligt aan
het aantal voertuigen dat dooi
de tunnel rijdt. Is dat minder
dan 12.000, dan kan de NV Wes-
terscheldetunnel het tarief in
2004 maximaal tien procent
verhogen.
Dat zei T. Buis, algemeen direc
teur van de NV Westerschelde-
tunnel in toelichting op de tun
neltarieven die vanaf 14 maart
gelden. Een van de belangrijk
ste uitgangspunten voor het be
palen van de tarieven was, zo
legde hij uit, de Tunnel wet Wes-
terscheldetunnel. „Daarin staat
bijvoorbeeld omschreven welk
onderscheid in categorieën
moet worden gemaakt."
Verder heeft de NV Westerschel-
detunnel gekeken naar de tarie
ven van de Liefkenshoektunnel.
Ook is er marktonderzoek ge
daan onder enkele honderden
Zeeuwse potentiële gebruikers
van de tunnel en is een inschat
ting gemaakt van het aantal
voertuigen dat de tunnel zal
passeren.
„We gaan uit van 12.000 voer
tuigen per jaar, zowel auto's als
vrachtwagens. Valt dat aantal
tegen, dan staat de Tunnelwet
ons toe de tarieven te verhogen.
Dat kan de eerste twee jaar met
maximaal tien procent. De twee
jaar daarna met maximaal acht
procent, dan met zes en uitein
delijk met vier procent. Daarna
kunnen de tarieven jaarlijks
maximaal met vier procent stij
gen. Ik kan nu nog niets zeggen
hoe de tarieven zich na volgend
jaar zullen ontwikkelen."
De onrust van bedrijven in
Zeeuws-Vlaanderen is niet te
recht, zegt Buis. „De kosten
voor het reizen met de veerboten
zijn niet aftrekbaar van de be
lasting. De kosten van de tunnel
zijn dat wel. Dat betekent dat
het tarief voor vrachtwagens
uiteindelijk 19 procent lager
uitvalt. Belangrijk is dat het be
drijfsleven dan een snelle ver
binding heeft, waar het zonder
wachttijden 24 uur per dag ge
bruik van kan maken. Tijd is
voor het bedrijfsleven heel be
langrijk. Bovendien sparen be
drijven geld uit doordat ze
maandelijks gratis een over
zicht krijgen van het tunnelge-
bruik."
Dat voor Zeeuws-Vlamingen
geen extra kortingen meer gel
den is een uitvloeisel van de
Tunnelwet. „In 1998 is er een
motie ingediend om wel extra
kortingen te bedingen. Die mo
tie is verworpen. In tegenstel
ling tot een motie waarin werd
gepleit voor het invoeren van
meerrittenkaarten voor veelge-
bruikers. Die motie is wel aan
genomen en heeft nu geleid tot
het invoeren van het kortingsta
rief." Het kastje dat veelgebrui-
kers achter de voorruit van hun
auto moeten plaatsen, kan ook
gemakkelijk in een andere auto
worden gezet. „Gezinnen met
meer auto's kunnen van hetzelf
de kastje gebruik maken."
Op zaterdag 8 maart houdt' de
NV Westerscheldetunnel een
open dag.
Advertentie
Ontdek de bruisende handelsgeest
van Middelburgse
ondernemers!
Middelburg
www.middelburg.nl/plaza
Advertentie