De bachelors komen eraan PZC Ondernemers zijn nu al zuinig op Zeeuwse universiteit Arbeidsmarkt blijft gunstig 29 Studiekeuze is niet voor het leven donderdag 3 oktober 2002 Het hoger onderwijs gaat op de schop. Maar de klant, de toekom stige student, weet nog van niets. Aan de vooravond van één van de grootste onderwijsvernieuwingen die ooit in het Nederlands hoger onderwijs is doorge voerd, weten studenten nog nauwelijks wat hen te wachten staat. Ja, dat alle opleidingen worden gesplitst in twee fases, dat is al wel zo'n beetje bekend. Maar daar houdt de kennis over het nieuwe bachelor-mastersysteem vaak mee op. Uit een steekproef van Studie Keuze Mo nitor blijkt dat bijna de helft van de studenten geen flauw benul heeft wat het bachelor-mastersysteem inhoudt. Van de havo-scholieren blijft 66 procent het ant woord schuldig. Alleen vwo'ers zijn beter geïnformeerd: van hen weet 85 procent van de hoed en de rand. Intussen zijn wel alle ho gescholen en universiteiten in Nederland in september begonnen met de invoering van het nieuwe systeem. Sommige opleidingen zijn al vergevorderd, andere hebben 1 sep tember volgend jaar als definitieve startda tum geprikt. De bedoeling van het stelsel is dat studenten aan universiteit of hogeschool de eerste ja ren een brede bachelor-opleiding krijgen. Op de hogeschool zal die bachelor-oplei ding doorgaans meer beroepsgericht zijn, aan de universiteit meer academisch ge richt. In het hoger beroepsonderwijs duurt de bachelor-studie vier jaar, aan de univer siteit driejaar. Titels Hbo'ers kunnen na het behalen van de ba chelor-titel óf gaan werken óf doorgaan voor een beroepsgerichte master-titel. De masterstudie kan ook nog gevolgd worden nadat de bachelor eerst een paar jaar ge werkt heeft. Hetzelfde systeem geldt voor het universitair of wetenschappelijk onder wijs (wo). De bachelor-titel (voor wo-stu- denten 'Bachelor of Arts' of 'Bachelor of Science') vervangt huidige titels als drs.ir. en ing. De master-titel vervangt de oude ti tel dr. Daarmee ontstaat een internationaal herkenbare titulatuur. Studenten kunnen echter ook de oude Nederlandse titels blij ven voeren. De prestatiebeurs blijft bestaan. Na het be halen van het masterdiploma wordt de le ning toegekend als gift. Besluit een student al na zijn bachelor te gaan werken, dan kan hij zijn beurs ook op dat moment laten om zetten. Als hij later alsnog een master wil volgen, is zijn recht op studiefinanciering echter vervallen. Master-opleidingen aan een hogeschool worden niet door de over heid gesubsidieerd. Wie doorgaat zal daar zelf voor moeten betalen. Het collegegeld voor een hbo-master kan nogal variëren: van 5.000 tot 15.000 euro. De nieuwe structuur komt overwaaien uit Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Door over te stappen op het Angelsaksische model loopt het Nederlandse onderwijs in de pas met dat in andere landen. Nederland- Een universiteit in Zeeland? Graag, ant woorden ondernemers. „Goed voor ons, goed voor de studenten." En helpen willen ze best. Voor meebetalen aan het acade misch onderwijs is weinig animo. „Maar we kunnen wel mensen afstaan voor gastcolle ges. Daar leren de studenten veel van en het houdt ons scherp." De stuurgroep die de oprichting van een Zeeuwse universiteit heeft onderzocht, weet het zeker: het kan! Leerlingen komen met plezier naar Middelburg, de Universi teit Utrecht treedt volgaarne op als 'moe derinstelling' en aan de huisvesting wordt gewerkt. (Opening: september 2004.) Alleen is er nog dat financiële probleem. De eerste vijf jaar ontstaat een tekort van pak weg vijf miljoen euro. Ondanks een rijksbij drage van 4,5 miljoen. En dus is de blik ook nu hoopvol gericht op de overheden, de Ho geschool Zeeland 'en andere partijen', waarmee voornamelijk bedrijven worden bedoeld. Als in Zeeland iets gesponsord moet wor den, komt al heel vlug Delta in beeld. Het oude nutsbedrijf bulkt van het geld; geld dat in de ogen van veel mensen 'van ons' is, omdat het wordt verdiend met de verkoop van stroom, gas en water. „Of wij financieel willen bijdragen aan de Roosevelt Acade my? Daar kan ik nog niks over zeggen. Dan moeten we eerst een aanvraag binnenkrij gen. Die zullen we toetsen aan onze beleids regels voor sponsoring", houdt woordvoer ster M. van Zuilen de boot af. Niet commercieel; goed voor Delta; goed voor Zeeland. Dat zijn de drie eisen die het bedrijf stelt. Een universiteit voldoet aan alledrie. Dat zo'n instituut een verrijking is voor de provincie, mag duidelijk zijn. Dat er geen winst gemaakt hoeft te worden, even eens. „En wij hebben in ieder geval belang bij goed opgeleide mensen in Zeeland", beaamt Van Zuilen. Delta merkt dat het veel moeilijker is men sen van buiten de provincie naar hier te ha len, dan mensen mensen die hier hebben gestudeerd terug te lokken. Bovendien is Delta met meer dan 1600 werknemers een belangrijke werkgever, die graag goed op geleide jonge mensen aantrekt, merkt Van Zuilen op. „Wij hebben nogal wat functies die op hbo-niveau of hoger zitten. In de marketing, de communicatie, de IT, op de fi nanciële afdeling." Maar schiet Delta er iets mee op om geld in de universiteit te pompen? De Roosevelt Academy wordt een bacheloi-opleiding; een brede basisopleiding van drie jaar. Stu denten moeten daarna een masters-studie volgen waarin ze 'een vak leren'. Daarvoor moeten ze Zeeland weer verlaten. Zien be drijven ze ooit nog terug? „Er is inderdaad geen sprake van een 1 -op-1 situatie, waarbij bedrijven er geld in stop pen en er ook iets voor terugkrijgen", vindt secretaris W. Saman van de Brabants se titels, en zelfs Nederlandse studiepunten worden internationaal erkend en vergelijk baar. Een student moet voortaan 60 studie punten per jaar halen, in plaats van 42. De huidige studiepunten worden vermenigvul digd met 1,43. Het nieuwe systeem opent voor Zeeland, waar nog geen wetenschappelijk onderwijs gegeven wordt, het perspectief op termijn te komen tot de oprichting van een eigen uni versiteit. Er zijn al plannen om als eerste aanzet te starten met een brede internatio naal georiënteerde academische bachelor opleiding/gericht op extra begaafde of ge motiveerde studenten met een vwo-diplo- ma. Er wordt naar gestreeefd in 2004 in Middelburg met zo'n opleiding te starten. Met een brede internationaal georiënteerde bachelor-opleiding, zoals in Middelburg gepland, kunnen studenten verder studeren aan universiteiten elders, zowel in Neder land als in het buitenland. Dat sluit aan op de behoeften van scholieren en studenten. Uit de steekproef van Studie Keuze Monitor fotografie Lex de Meester blijkt dat het merendeel van de scholieren wel wat voelt voor een masteropleiding. Bij na de helft verwacht voor zo'n masteroplei ding naar een ander onderwijsinstituut te zullen overstappen dan de xxniversiteit of hogeschool waar ze de bacheler-opleiding zullen volgen. Henk Postma Wie meer wil weten over het master-bachel- orsysteem kan naar de website www.sum.nl surfen. Zeeuwse Werkgeversvereniging. De reve nuen zijn bepei'kt. Hij betwijfelt daarom of ondernemers wel een geldelijke bijdrage moeten leveren. Vooi'zitter P. Feijtel van het Midden- en Klein Bedrijf Zeeland (MKB) twijfelt ook. „Een uitstekend initiatief, die universiteit. Ook wij hebben behoefte aan een goede mix van opleidingen. Maar mkb-bedri jven zijn niet groot genoeg om mee te betalen.Ze be schikken gewoonweg niet over het geld. Dow Chemical, een gigant onder de Zeeuw se ondernemers, heeft misschien wel het geld maar in ieder geval voorlopig niet de bereidheid de universiteit te sponsox-en. „Natuurlijk willen wij die univex-siteit graag in Zeeland hebben. Wij hebben be lang bij een goed woon- en werkklimaat. Een universiteit kan bijdragen aan het wel zijn in de regio. Je kunt jongeren in de pro vincie houden en jongeren van buiten naar hier halen. Die, ook al gaan ze weer even weg, later misschien gemakkelijker naar Zeeland komen om te werken omdat ze de provincie en de bedrijven kennen. Maar ja, de tunnel bij Sluiskil is voor ons ook belang- rijk. En daar betalen wij ook niet aan mee", reageert woordvoerder F. Neve. Net als de tunnel is de universiteit een verantwoorde lijkheid van de overheid, niet van een be- drijf, redeneert Dow. Gastcolleges Geld schenken is niet het enige dat de bedrijven kunnen doen om de Roosevelt Academy te ondersteunen, merkt Delta- woox'dvoerster Van Zuilen op. Zij oppert de mogelijkheid om mensen uit te lenen voor gastcolleges. „Dat is goed voor de ontwik keling van ons personeel. Het houdt mensen scherp, ze leren hoe jongeren tegen de ar beidsmarkt aankijken. En het is goed voor de studenten, want die krijgen te zien wat Delta doet en heeft." Dat, vinden ook BZW, MKB en Dow, is een beter idee. „Daar zouden we graag aan mee doen", reageert MKB-voorzitter Feijtel. „Het midden- en kleinbedrijf is i'elatief on bekend bij studenten. Terwijl wij toch de snelst groeiende sector zijn en veel moge lijkheden bieden voor vernieuwende ideeën en doorstroming in carrières." Dow geeft nu i-eeds gastcolleges op de Hoge school Zeeland, zegt Neve. „Het is dus een kleine stap naar de universiteit om hetzelf de te doen." Pi-ecies de mening van BZW-se- cretai'is Saman. „Wij organiseren al jaren een studium generale op de HZ. Daar vertel len mensen uit het bedrijfsleven over actue le ontwikkelingen. Dat kunnen we ook doen op de Roosevelt Academy." Want de Zeeuwse universiteit verdient wel steun van het bedrijfsleven, meent Saman. „Als we erin slagen zo'n instituut binnen te halen, is dat absoluut een verbreding en ver rijking van het sociaal-cultui'ele klimaat van Zeeland." Maurits Sep Voor studenten die nu aan oplei ding beginnen zijn de perspectie ven op een baan later onverminderd gunstig. Dat zegt het gezaghebbende instituut ROA, verbonden aan de Uni versiteit Maastricht. Economisch gezien staan dit najaar alle lichten op rood. De media melden massa-ontslagen, de werkloosheid groeit gestaag. Een heel ander beeld dan de afgelopen jaren, toen afgestu deerden zich geen zorgen hoefden te maken over de vraag of er wel een baan voor hen was. Sterker, ze kwa men in een gespreid bedje. Vooral voor hoogopgeleiden stonden de werkge vers in de rij. In het huidige economische gure kli maat vragen jongeren die voor him studiekeuze staan, zich af wat voor hen straks het perspectief is op de ar- beidsmarkt. Dr. Frank Cörvers, senior researcher bij het instituut ROA, kan de komende lichting eerstejaai's ge ruststellen. „Uit onze berekeningen blijkt dat ook na 2006 de vraag naar hoger opgeleiden groot is. We gaan er van uit dat de huidige economische te ruggang van voorbijgaande aard is. Alleen als we met een langdurige cri sis krijgen te maken zoals in Japan, zou dat de pi-ognoses negatief kunnen beïnvloeden", aldus Cöivers. Het ROA, verbonden aan de Universi teit Maastricht, is een gezaghebbend instituut als het gaat om prognoses over de ax-beidsmax-kt op middellange termijn. Elke twee jaar komt het ROA met nieuwe bei*ekeningen. Het insti tuut zag begin jaren negentig al aankomen dat er in Nederland voor hoogopgeleiden een krapte op de ar beidsmarkt zou gaan ontstaan. Vol gens sommige deskundigen behooi-t het verschijnsel van structurele werk loosheid nu zelfs tot het verleden. Dat het ROA zo zeker van zijn pi-ogno- ses is kan Cöivers wel uitleggen. Bij de berekeningen van de toekomstige ar- beidsmax'kt is de conjunctuur maar voor ongeveer eenderde van invloed op de uitkomsten. Een andere belang rijke factor is het gegeven dat de gene ratie van de babyboomers de komen de j ax'en met pensioen gaat. Voor al die banen (de vervangingsvraag) moeten nieuwe mensen gevonden worden. Daar komt nog bij dat het aantal jon geren dat op zoek gaat naar een baan, kleiner is dan het aantal werknemers dat stopt met werken. Overigens zijn er wel onderlinge ver schillen in perspectief als het gaat om het niveau van de afgestudeerde en de beoogde arbeidssector. Bijvoorbeeld mbo'ers met een diploma voor soci aal-cultureel werk zullen meer moeite moeten doen om een baan te vinden, dan mbo'ers die de verpleging ingaan. Voor mbo'ers in het algemeen gelclt dat kansen op een baan redelijk tot zeer goed zijn. De krapte op de ar beidsmarkt heeft er ook toe geleid dat de beloning gestaag is gestegen, een trend die zich in de toekomst doorzet. De gunstige perspectieven op de ar beidsmarkt zijn niet van toepassing op mensen die met alleen vmbo-, havo- of vwo-diploma op zoek gaan naar een baan. Dat komt vooral door de stijging van de opleidingseisen in veel bei'oepen. Emmanuel Naaijkens Het maken van de juiste stu diekeuze is niet gemakke lijk. Maar het is niet zo dat een eenmaal gemaakte keuze on herroepelijk is. Kiezen voor een bepaalde studie betekent dat je als jongex-e ook een keuze maakt voor je toe komst. Dat maakt scholieren in de examenklas soms onzeker-. Als ik een verkeerde studie kies, heb ik straks dan wel werk? Of wat moet ik doen als de oplei ding te zwaar is, of als ik het he lemaal niet leuk vind? Kan ik dan nog overstappen. Dis. JannekeHooijer, studiead viseur van de economische fa culteit van de Universiteit van Tilburg, kent dit soort vi'agen. „Het is voor jongeren op die leeftijd heel moelijk om ver vooruit te kijken. Ze denken vaak dat als ze een bepaalde op leiding hebben gekozen ze daar hun hele latere caxrière aan vastzitten. Als ze bijvoorbeeld marketing hebben gedaan, dat ze dan niets anders kunnen." Het tegendeel is eerder het ge val, het is heel goed mogelijk dat iemand na zijn afstuderen in een baan terechtkomt die weinig of niets met zijn opleiding heeft te maken. „Dat zie je ook in de per soneelsadvertenties van hoger opgeleiden, werkgevers vragen vaak van sollicitanten dat ze een academisch denk- en werk niveau hebben", zegt Hooijer Aarzelingen zijn soms ook inge geven door de vrees van scholie ren dat een eenmaal gemaakte studiekeuze onherroepelijk is. „Voor wat betreft de studiefi nanciering heeft dat beperkte gevolgen, als de student maar aangeeft voor 1 februari te stop pen. In dat geval hoeft hij of zij de ontvangen studiebeurs niet terug te betalen." Wel is het zo dat in hetzelfde jaar niet op nieuw een beurs kan worden aangevxaagd. Bovendien xvor- den de maanden dat de student een beurs had in mindering ge bracht op de 48 maanden dat een student recht heeft op stu diefinanciering. Janneke Hooijer raadt studen ten aan die twijfelen over de j uistheid van him keuze om daar snel over te gaan praten met een decaan of een studieadviseur. „Wij gaan in zo'n geval met de student na waar de twij fels van daan komen. Zoals: ligt het aan een bepaald vak, valt de studie op zich tegen, is de manier van studeren wel goed of spelen per soonlijke omstandigheden een rol. Wij zeggen dus niet meteen, kies maar een andere studie. Be langrijk is om eerst de oorzaken in beeld te krijgen." Mocht de conclusie zijn dat het overstap pen naar een andere studie raadzaam is, dan kan de betrok ken student op de Tilburgse uni versiteit een beroep doen op het Loopbaan Adviescentrum. Ook kan de student daar een cursus heroriëntatie studiekeuze vol gen. Struikelblokken Er zijn globaal drie soorten struikelblokken voor studenten in het eerste jaar. Persoonlijke omstandigheden, de zwaarte van de studie en gemakzucht. Vooral de studenten die op hun sloffen de middelbare school hebben gedaan, hebben van dat laatste last. „Ze hebben zich op de middelbare school nauwe lijks hoeven inspannen, de avond tevoi'en leerden ze nog gauw voor hun proefwerk. Ze denken vaak dat ze het op die manier op de universiteit ook wel redden, maar als je pas een dag voor een tentamen begint te studeren dan lukt dat niet." Sommige studenten haken af omdat ze merken dat ze voor een bepaalde studie toch wel heel erg op hun tenen moeten lopen. „Vooral het eerste jaar is de stu die op een universiteit heel the oretisch. Dat valt wel eens tegen en je ziet dat studenten dan naar het hbo overstappen omdat ze daar meer bezig zijn met toepas sing", aldus Hooijer. Waar eerstejaars ook aan moeten wennen is dat ze zelf verant woordelijk zijn voor de voort gang van hun studie. „Het is niet als op de middelbare school dat je het rooster krijgt thuisge- stuui'd en dat je boekenpakket klaarligt. Op een universiteit moet je dat zelf regelen." Emmanuel Naaijkens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 29