Iedereen een eigen leerweg PZC Meelifters en parasieten Bijbaan is noodzaak 27 Tempo (1) Tempo (2) Tempo (3) Werken (1) Werken (2) Inspraak! Buitenland Je kan niet zeilen op de wind van gis teren. En dus richt het HOC Zeeland de blik alvast zes jaar vooruit. Voor ie dereen die zich 'beroepsmatig en per soonlijk wil ontwikkelen' moet er dan een 'op maat gesneden leertraject' zijn. Zowel voor de scholier als de volwasse ne betekent dat een breuk met de ou derwetse klas. Je leert alleen wat nodig is voor wat je wil. En dat in een tempo dat het best bij je past. Je zit niet meer in de klas, maar sluit je bij uiteenlopende leergroepen aan, en volgt alleen de pro gramma's die nodig zijn voor de certifi caten die je wil behalen. Wie een middelbare beroepsopleiding wil volgen, komt zowat altijd op een regionaal opleidingencentrum (ROC) te- I recht, of je nu scholier bent of volwassen. Het ROC-Zeeland, met scholen in Vlissin- gen, Middelburg, Goes en Zierikzee, her bergt meer dan 7500 leerlingen, en heeft j daar bijna 700 personeelsleden voor in dienst. Hun wacht een forse aanslag op hun aanpassingsvermogen. Want Alphons Rik ken, de nieuwe voorzitter van het College I van Bestuur, koerst aan op een 'l'undamen- I tele verandering' van de onderwijscultuur. Het ROC Zeeland moet flexibiliseren, wil de wind in de zeilen blijven. Als aanjager is een 'onderwijsvisie voor het jaar 2008' gefor- I muleerd, een glimmend 'werkdocument', samengesteld door het adviesbureau CI- NOP. Zo'n 200 ROC-medewerkers hebben I er, verdeeld over allerlei gesprekgroepen, I grondstof voor aangedragen. Wil die visie j tot uitvoering komen, dan zullen de schou- ders er onder moeten worden gezetAfgelo- I pen week riep Rikken daartoe het voltallig personeel bijeen. Hij moedigde enthousias- i telingen aan zich bij hem te melden. Uit hun midden worden een denktank en twee pro jectleiders aangesteld. Het ROC Wester- schelde dat in Terneuzen het Zeeuws- Vlaams beroepsonderwijs verzorgt, ziet het gebeuren met belangstelling aan. En zal, zo I wordt verwacht, zeker niet langs de zijlijn blijven staan. I Draagvlak Tot dusver trok het ROC vooral aandacht met schaalvergrotingsoperaties, bundeling I van opleidingen en daarmee gepaard gaan- de herhuisvestingsplannen. Een deel van I die plannen moet nog worden uitgevoerd. Probleem daarbij is dat in het verleden te veel geld in personeel is gestoken, waardoor het budget voor huisvesting erg krap is ge worden. Her en der binnen de organisatie is bovendien geld weggelekt, doordat verant woordelijkheden niet te nauw werden geno men. De drastische vernieuwing van de on derwij skundige aanpak, hoopt Riksen, zal meteen ook draagvlak creëren voor herstel van alles wat in het verleden organisato risch fout is gegaan. ,,Dit proces zet het hele ROC-gebeuren op de kop. Nu de visie er ligt, moet iedereen de uitdaging voelen tot actie over te gaan. We hebben ieders bezielende inbreng en inzet nodig." De ommekeer, die zich binnen zes jaar moet voltrekken, garandeert iedere klant van het ROC, zowel de scholier als de j volwassene, een persoonlijke leertraject, i Dat begint met een 'intake-gesprek'. Voor I iedereen is er een 'intake-coach'. Die stelt I een 'maatwerkprofiel' op, waarin precies is aangegeven welke onderdelen van ROC- programma's moeten worden gevolgd wil len beoogde diploma's of certificaten bin- De Tilburgse student Jaap Veneman baarde begin dit jaar opzien door een website te openen met een zwarte lijst van zogeheten 'meelifters'. Hij raakte met zijn initiatief een gevoelige plek, want uit het hele land kwamen er reacties. Voor de een was Veneman een held, een klokkenluider die ergerlijke parasieten eindelijk aan de schandpaal nagelde. Voor de ander was hij een klikspaan en matennaaier. De website was voor Veneman vooral een uiting van frustratie. „Tijdens mijn studie moest ik soms heel hard werken, terwijl een aantal mensen uit mijn groep niets deed." De zwarte lijst is om juridische redenen van de website gehaald. Wel denkt Venema er over om de website te actualiseren. De meelifter (of freerider) is een ongewenst nevenverschijnsel van de verniewing van het onderwijs. In het mbo, het hbo en het wo moeten studenten tegenwoordig vaak in groepjes opdrachten uitvoeren. Op die ma nier leren ze samenwerken, een vaardigheid die ze later in hun baan nodig hebben. Bo vendien steken studenten met deze onder wijsaanpak veel van elkaar opzij n ze actie ver bezig met leren. Maar dat biedt gemakzuchtige studenten de kans om anderen in de groep het werk te la ten doen. Ze delen echter wel mee in de uit eindelijke beoordeling van de opdracht en sprokkelen zo hun studiepunten bijeen. Het is een extreme vorm van spieken. Meeliftgedrag wekt irritatie op bij de overi ge groepsleden en dat komt de sfeer in de groep niet ten goede. In het slechtste geval gaat het ten koste van het eindresultaat van de groep omdat de meelifter zijn afspraken niet nakomt. Uit onderzoek blijkt dat stu denten het vaak moeilijk vinden om tegen de profiteurs op te treden. Een oplossing zou kunnen zijn dat de docent de boosdoener in de groep tot de orde roept, maar in deze nieuwe onderwijsvorm (vaak aangeduid als probleemgestuurd onder wijs, kortweg PGO) is die docent vooral een begeleider. Studenten moeten leren meelif ters in de groep zelf op hun verantwoorde lij kheid te wijzen, vinden ze bij voox'beeld op de universiteit van Groningen. Op de Tilburgse universiteit hebben ze bij de studie Bedrijfswetenschappen een ande re oplossing bedacht. Studenten moeten een contract tekenen waarin staat wat hun aan deel in de groepsopdracht is. Wie zich daar niet aan houdt krijgt later extra taken. Emmanuel Naaijkens Tot aan de ingrijpende bezui nigingen op het onderwijs in de jaren tachtig, werd er niet zo moeilijk gedaan over hoe lang je als student over je studie deed. Maar de eeuwige student bestaat niet meer want die kost de overheid, en dus de belas tingbetaler, te veel geld. De he dendaagse student moet er rekening mee houden dat de overheid verwacht dat hij of zij er een straf studietempo op na houdt. Voor een studie van vier jaar staat vier jaar studiefinan ciering. Wie er langer over doet moet, uitzonderingen voorbe houden zelf maar in zijn levens onderhoud voorzien. De minister van Onderwijs kan tevreden zijn, want uit de statistieken blijkt dat de ge middelde student steeds sneller afstudeert. Ter illustratie, van de studenten die eind jaren tachtig aan een universitaire studie begonnen, had tussen de 16 en 18 procent in vijf jaar een diploma. Bij de generatie die tussen 1991 en 1995 met de stu die begon ligt dat percentage tussen de 28 en 30 procent. Het CBS heeft ook vastge steld dat vrouwelijke stu denten meer discipline aan de dag leggen dan hun mannelijke collega's: zij doen drie tot vijf maanden korter over hun stu die. Of zouden de vrouwen ge woon slimmer zijn dan de man nen? De Nederlandse economie, en in het bijzonder de hore- ca-sector, zou waarschijnlijk instorten als de 600.000 studen ten (en scholieren) die naast hun opleiding werken, en masse hun bijbaantje zouden opzeggen. Van de universitaire en hbo-stu- denten heeft ruim tachtig pro cent een bijbaantje, in het mbo is dat iets lager. Voor het meren deel gaat het om baantjes van minder dan 12 uur per week. Enkele tienduizenden studen ten hebben zelfs een fulltime- baan. Critici in onderwijsland vragen zich daarom af of som mige studies niet al te licht zijn. Uit onderzoek is echter ook ge bleken dat nogal wat studenten studievertraging oplopen door hun bijbaan. Tot in de jaren zestig was 'werkstudent' een bekend begrip. Dat waren vooral jonge mannen (er studeerden nog maar weinig vrouwen) die ge noodzaakt waren om naast hun studie de handen uit de mouwen te steken. Op die manier moes ten ze hun studie bekostigen en in hun levensonderhoud voor zien. De overheid verstrekte spaarzaam studiebeurzen aan studenten die aan bepaalde cri teria voldeden. Voor veel kinde ren uit arbeidersgezinnen was studeren, ondanks een middel bare schooldiploma, in feite on haalbaar; want onbetaalbaar. Het collegegeld bedroeg in de jaren zeventig ongeveer €90,-, nu bijna €1400,-. Tot aan de jaren negentig wa ren studentenprotesten even vertrouwd als het wisselen van de seizoenen. Maar de laat ste jaren komt er van dat actiefront weinig nieuws. De lo kale afdelingen van de studen tenbonden verkeren in een diepe slaap. Het effect van het protest uit het verleden is dat studenten (steeds vaker aange duid als consumenten) in de on derwijsinstellingen echt in spraak hebben gekregen. Dat geldt zowel voor het mbo, het hbo als de universiteiten. Maar de animo bij studenten om daadwerkelijk hun stem te laten horen is gering. Zelfs op de Uni versiteit van Tilburg, in 1969 één van de haarden van studen- 1 ten verzet, neemt nog maar een klein aantal studenten de moei te om de stem uit te brengen. Al le hoop is nu gevestigd op het stemmen via internet, dan hoeft de kiezer-student niet meer de deur uit Steeds meer studenten kiezen voor een (deel)studie of sta ge in het buitenland. Maar er zijn er ook nog veel die het avon tuur niet aandurven. Ze vrezen studievertraging. Ten onrechte, zegt het Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationale samenwerking binnen het hoger 1 onderwij sWanneer studenten vroeg genoeg voorbereidingen treffen, kunnen ze zelfs interes sante x'eisbeurzen in de wacht slepen. Informatie over stude ren in het buitenland: www.wilweg.nl Voorzitter Alphons Rikken van het College van Bestuur van het ROC-Zeeland:We hebben ieders bezielende inbreng en inzet nodig.fotografie Lex de Meester nen bereik komen, en welke lesonderdelen gewoon kunnen worden overgeslagen. Be keken wordt welke leergroepen en praktij k- ervaringen passend zijn, en of wellicht eerst nog een bijspijkercursus nodig is om met kans van slagen aan het traject te beginnen. Leergroepen beschikken over een eigen elektronische leeromgeving, en werken zo veel mogelijk zelfstandig. Docenten sprin gen alleen bij wanneer hulp nodig is. Een tu tor houdt de voortgang in de gaten. Iedere leerling krijgt een persoonlijke coach die de vorderingen in de gaten houdt, en adviseert over eventuele bijstelling van studiepro gramma's of studietempo. Sommige ROC- opleidingen werken al zo'n beetje in die geest. Binnen enkele j aren moet het voor zo wat alle opleidingen gelden. Een belangrijke rol is weggelegd voor de af deling studentendienstverlening. Die regelt ook nu al extra leerprogramma's en -activi teiten voor sommige leerlingen met hiaten in de vooropleiding, handicaps, of specifie ke leerproblemen. Er zijn ook al vormen van studiekeuzebegeleiding operationeel. Dat alles moet de komende jaren verder worden uitgebouwd. Hulp is er al van het zogenaamde LAZ-pro- ject. Daarbinnen werkt het ROC met het voortgezet onderwijs en de hogeschool aan verbetering van de doorstroommogelijkhe den van de ene naar de andere opleiding. Dat is geen overbodige luxe. In het middel baar beroepsonderwijs haken nog steeds extreem veel leerlingen af. Landelijk geeft zo'n 3 5 tot 45 procent van de scholieren er al snel de brui aan. In Zeeland zijn die cijfers niet veel lager. Belangrijkste oorzaak is dat opleidingen niet goed op elkaar zijn afge stemd, en te weinig recht doen aan de per soonlijke behoeften van scholieren. Volgens ROC-woordvoerder Nico van Munster leidt het nieuwe vmbo-ondex~wijs (voorheen vbo en mavo) er toe dat leerlingen die het ROC vanaf komend schooljaar over de vloer krijgt nog meer van elkaar verschil len, wat betreft kennis en vaardigheden. „We bereiden ons daar op voor door de op leidingmogelijkheden te flexibiliseren." Het ROC is ook druk doende de kloven met het vmbo-ondex-wijs te dichten. Zo zijn ex- tra leerprogramma's ontwikkeld voor scho lieren die de vakken Nederlands en wiskun de onvoldoende machtig zijn. Aan de andere kant moet fors in leerprogramma's worden geschrapt. Want daar blijkt nog al eens les stof in te zitten die leerlingen in het vmbo al op hun boï'dje kregen. De Zeeuwse LAZ-werkgroep die de metaal opleidingen onder de loep nam, ontdekte dat mbo-leexiingen een half tot driekwart jaar kwijt zijn met het hei'kauwen van les stof uit het vmbo. Ook opleidingen in andere sectox'en bleken lesstof aan te bieden die dubbelop is. „Dat bleek één van de belang rijkste oorzaken van demotivering", zegt Van Munster. Straks is dat verleden tijd. Op het nieuwe ROC leer je dan alleen nog wat echt nodig is. Zelfs levenswijsheid kan dan een reden zijn voor vrijstelling van studie onderdelen. Henk Postrna Met alleen een studiebeurs kan de gemiddelde student niet rondko men. Extra geld lenen is niet populair, de meeste studenten nemen liever een baan. Een studiebeurs is bepaald geen vetpot. Voor de thuiswonende student is dat 68,55 per maand, voor een student op kamers €211,09 per maand. Daar komt dan nog de ov-kaart bij. Als dat alles is waar je als student op kunt rekenen (de basisbeurs) dan red je het niet met je le vensonderhoud. Dan zijn er drie moge lijkheden: de oudei's betalen mee, je zoekt een baan of je sluit een lening af. Dat laatste is niet populair, zo blijkt uit onderzoek. Ongeveer twaalf procent van de studenten met studiefinancie ring (zoals de beurs officieel heet) gaat naar de IB-groep voor een aanvullende lening. Het maken van schulden, nog voor ze aan een carrière zijn begonnen, zien Nederlandse studenten niet zitten. Bijdragen van ouders moeten voor een deel het gat in de huishoudpot vullen, maar vaker nog moet de student zelf maarzorgen dat er genoeg bx'ood op de plank komt. En dus heeft ruim tachtig procent van de studenten tegenwoordig een baan naast de studie, zo bl ij kt uit de Studentenmonitor. En als de verwach ting van sommige bestuurders juist is dat studenten in de toekomst fors meer collegegeld moeten gaan betalen, zal de noodzaak van een baantje verder toe nemen. Uit de Studenterxmonitor blijkt verder dat studenten gemiddeld €164,- per maand (29 px-ocent van hun budget) uitgeven aan studiekosten. Aan levens onderhoud (kamer, eten, kleding) zijn ze €314,- kwijt (55 procent) en aan ont- spannining€74,- (13 procent). Een op de vijf studenten geeft aan dat de eigen financiële situatie 'slecht tot zeer slecht' is. Aan het recht op studiefinancieringzijn uiteraax'd voox*waarden verbonden, maar niet iedex-e student is zich daarvan bewust. Wie zich daar niet aan houdt loopt kans zijn recht te verspelen en kan gedwongen worden de beurs geheel of gedeeltelijk terug te betalen. Proble men kunnen er bijvoorbeeld ontstaan als cle student stopt met zijn studie en vergeet om de ov-kaaxt in te leveren. Het systeem van studiefinanciering blijft ondanks aanpassingen ingewik keld en daarom is goede voorlichting noodzakelijk. Infoi-matie is te vinden op de site van de IB-groep in Gronin gen, de organisatie die de studiefinan ciering uitvoert. Daar kun je ook uitre kenen of je als student recht hebt op een hogere beurs vanwege het lage inkomen van je ouders. Verder is er een boekje van het Nibud met als titel 'Geldwijzer studenten'. Emmanuel Naaijkens donderdag 3 oktober 2002

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 27