PZ Vlissingen ligt centraal in een uithoek 25 Vele nationaliteiten op Hogeschool Zeeland Drie dagen Studie Beurs in Utrecht donderdag 3 oktober 2002 Nederlandse en Chinese studenten zoeken elkaar in Vlissingen op om van eikaars culturen te leren. Op de 'landtong' bij de Vismijn monsteren ze de texreinen waar de hogeschool op termijn een campus wil bouwen. foto Mechteld Jansen En toen was Vlissingen ineens een echte internationale studenten stad. Aan Europese bollebozen waren ze daar al lang gewend. Maar nu wemelt het er ineens ook van de AziatenChine zen die zich meester maken van de com puters. Chatten met het thuisfront, ter wijl de Nederlandse student in de wachtrij staat. ,,Ja", glimlacht office manager Riet Teeuwsen van het HZ- bureau voor internationale betrekkin gen, ,,We zijn een beetje slachtoffer van ons eigen succes." Van de bijna 4500 studenten die de hogeschool dit jaar in huis heeft, komt nu al meer dan dertig procent uit den vreemde. Daartussen bevinden zich zo'n driehonderd Azia ten, voornamelijk Chinezen, en ook wel Vietnamezen. In de loop van het school- jaar druppelen er nog eens zo'n honderd binnen. En dat is nog maar het begin. De komende jaren kan hun aantal nog verveelvoudigen. Vanuit Nederland bezien ligt de Hoge school Zeeland in een uithoek, zegt voorzitter Jan Bart Mandos van het College van Bestuur, maar voor het buitenland lig gen we centraal. Vlissingen ligt dichter bij Parijs dan Amsterdam. Je kan hier studeren aan de kust. Je kan zeilen en surfen. Dat vind je elders niet." In ieder geval hebben nu ook de Aziaten de Zeeuwse hogeschool ont dekt als een prachtplek waar je, ver van het gevaarlijk grotestadsgewoel, jongelui kan laten opleiden voor managementfuncties in het internationaal zakenverkeer, of waar je ze op hoog niveau kan scholen in het pro grammeren van computers. Dat brengt fundamentele veranderingen voor de hogeschool met zich mee. Studenten uit Europese landen als Spanje en Duits land, die Vlissingen al veel langer weten te vinden, volgen er deelopleidingen van hooguit een jaar, en vaak slechts enkele maanden. De Chinezen en Vietnamezen, die sinds vorig schooljaar binnenstromen, vol gen een volledige opleiding, veelal nog voorafgegaan door een bijspijkercursus En gels. Ze vestigen zich in Vlissingen voor een periode van minstens vier jaar. De school is daar nog nauwelijks op toege rust. De toestroom heeft in Vlissingen een plotselinge kamernood doen ontstaan. Vooruitlopend op de realisering van een noodcampus worden de Aziaten in nauw bemeten kotjes op vakantiecentra onderge- bracht. En er rijzen veelal onvooi'ziene pro blemen in de begeleidende sfeer. „Zie je ineens groepjes Chinese studenten op de au toweg fietsen. Ontdek je dat je ze zelfs de verkeersregels nog moet leren", zegt Riet Teeuwsen, die voor de opvang verantwoor delijk is. Zo zijn de Aziaten inmiddels ook geïnstrueerd hoe ze zich het veiligst te water kunnen begeven. Want ze kunnen niet zwemmen, maar veel van hen zijn wel on dergebracht in vakantieverblijven vlak bij het strand." Dat zijn dan nog maar de kleine alledaagse problemen. De centrale vraag die zich aan dient reikt heel wat verder: hoe lang nog kan je spreken van Nederlands onderwijs wan neer een groot deel van de studenten, straks mogelijk zelfs een meerderheid, de Neder landse cultuur niet kent, en zelfs de taal niet machtig is? De buitenlanders krijgen les in het Engels. Er zijn al wel Nederlandse stu denten die daar bij aanschuiven. Maar nog steeds is Nederlands de voertaal. Hoe lang nog? De hele organisatie- en communicatie structuur op de hogeschool is op de oplei ding van Nederlandse studenten gericht. De buitenlanders kunnen niet meepraten in de vertegenwoordigende organen. De HZWij- zer, het contactorgaan van de school, is voor hen acacadabx-a. En ook HZCult, het cultu- reel progi-amma, is nog op en top Neder lands. Moet dat op een internationale hoge school ook niet allemaal in het Engels?Ja" zegt studentenvoorman Jan Kloosterboer, „dat is iets waar je op den duur niet meer omheen kan. Maar dat regel je niet zo-een- twee-drie." Lang niet alle studenten zijn er blij mee dat de hogeschool het de buitenlanders zo goed mogelijk naar de zin probeert te maken. Ze worden voorgetrokken, zo luidt de klacht. Voorzitter Jan Kloosterboer van de Vlis- singse studentenvakbond VSVb hoort de Nederlanders wel eens mopperen dat al die aandacht voor buitenlanders hun eigen stu die schaadt. Bijvooi'beeld wanneer die Chi nezen ineens zowat alle computers op school bezet houden omdat ze zo nodig met het thuisfront moeten chatten. De studentenvoorman zelf kan nog wel be grip opbrengen voor dat soort problemen. „De Chinezen zijn aardig en beleefd. Je hebt er niet meer problemen mee dan met Neder landse studenten. Ze zijn er alleen nog niet zo aan gewend dat ze met de andere studen ten rekening moeten houden. Ze komen uit één-kind-gezinnen. Dat ze verwend zijn is een groot woord, maar ze zijn wel gewend dat er veel voor hen wordt geregeld." Al met al ziet de Vlissingse studentenvak bond VSVb de komst van al die buitenlan- ders als een verrijking. „Maar het is natuur lijk wel zo dat je als Nederlandse student moet weten waar je aan toe bent. Wie voor deze school kiest, komt op een internatio naal georiënteerde school. Dat heeft als voordeel dat je met allerlei culturen in aan raking komt, en gemakkelijker naar het buitenland kan om delen van je studie te volgen. Wil je dat niet, en zonder poespas even snel je diploma halen, dan kan je mis schien beter op een andere school terecht. Dat moet je dan natuurlijk van tevoren wel goed duidelijk worden gemaakt." In Vlissingen geen China-town. Zowel de hogeschool als de studentenvakbond stre ven naar integratie. „Maar het is allemaal zo snel gegaan dat de structuur van de school er nog niet goed op is ingericht." In ieder geval zal de hogeschool duidelijke keuzes moeten maken. Of dat ook betekent dat Engels binnen afzienbare tijd in alle ge ledingen de voertaal wordt? „Daar zijn we nog niet uit", zegt voorzitter Mandos van het College van Bestuur. „Voor Nederlandse studenten kan het heel nuttig zijn. Die taal is nu eenmaal dominant in het internatio naal verkeer. Internet, de popcultuur, het is allemaal Engelstalig. In Zeeland hebben we het Goese Lyceum dat een Engelstalige op leiding heeft. Maar we moeten ook rekening houden met de belangen van de Nederland- se student die zo snel en zo gemakkelijk mo gelijk wil afstuderen." De Hogeschool Zeeland verdient goed aan buitenlandse studenten. „En daar is niets mis mee", zegt Mandos. Het is zelfs een le- vensvooi-waarde. „Zou de stroom buiten landse studenten opdrogen, dan is dat veel erger dan de bezuinigingen. We zijn er in ge slaagd als Zeeuwse hogeschool zelfstandig te blijven. Schaalvergroting en fusies zijn nü wel zo'n beetje van de baan. Maar om overeind te blijven moeten we wel zo'n 4500 tot 5000 studenten hebben. Daar is Zeeland te klein voor. De eigen regio levert niet meer dan 2000 tot 2500 studenten. Werven in de rest van Nedeiiand is moeilijk, ook al doen we er alles aan om Zeeland en Vlissingen neer te zetten als dynamische, leuke stad voor jonge mensen. Dus zijn we op het bui tenland aangewezen. Daar hebben we in middels een gx-ote naam." Mandos verheelt niet dat de komst van grote groepen buitenlanders de hogeschool voor problemen stelt. „De huisvesting, de bege leiding, weerstanden overwinnen, de inte gratie... Inderdaad, dat is a hell of a job. Daar worden nog wel eens fouten gemaakt. Maar we doen er alles aan om het in goede banen te leiden. Er werken nu tien mensen bij onze dienst internationale betrekkin gen. We hebben sinds kort een Chinese in dienst die Nederlands spreekt. Er zijn bij eenkomsten om docenten en ondersteunend personeel kennis te laten maken met de bui tenlandse culturen. Er zijn mogelijkheden om hen bij te scholen." Ja, erkent Mandos, het heeft voor iedereen gevolgen. Docenten die hun hele leven les hebben gegeven in het Nederlands, moeten nu van de ene dag op de andere les geven in het Engels. Niet dat zoiets niet van hen ge vraagd zou kunnen worden. „We verwach ten van onze docenten dat ze op een vernieu wende manier onderwijs geven. Daar is niet alleen kennis voor nodig van het beroepen veld, maar ook intei-nationale oriëntering. Maar niet alleen docenten, ook ondersteu nend personeel en kantinemedewerkers moeten in staat zijn met de buitenlanders te communiceren." Over medewerking heeft Mandos geen kla gen. Of het nu om bestuux-sleden van de stu dentenverenigingen gaat of om de studen tenpastor, allemaal dragen ze een steentje bij aan het streven naar integratie. Iedere week is er een multiculturele eetavond. Er doen zo'n 40 studenten aan mee: Chinezen, Spanjaaixlen, Duitsers, leden van de stu dentenverenigingen. Er zijn op de hoge school al eens een Turkse, een Vlaamse, en een Molukse week georganiseerd. Er was ook een Mai'okkaanse week gepland, maar die is mislukt. In november komt er een week gewijd aan de Chinese cultuur. Inmiddels vroegen al zes studenten, afkom stig uit disciplines als management, econo mie, recht en communicatie, om te mogen afstuderen met werkstukken die kunnen bijdragen aan het oplossen van de integra tieproblemen. En de Chinezen zelf? Die glimlachen nog enigszins verlegen. Maar integreren, dat willen ze wel. Graag zelfs. „Veel Chinezen", zegt Dai Jum Jin ('maar noem me maarDamien'), „studeren in grote Ameiikaanse of Australische steden, waar je al grote Chinese gemeenschappen hebt. Ik wil daarjuist los van komen. Ik koos voor Vlissingen omdat het hier rustig is, en je de kans krijgt te leren communiceren en sa menwerken met mensen uit verschillende culturen." Henk Postma De hallen van de Jaarbeurs in Utrecht staan vanaf 10 oktober weer drie dagen in het teken van de grote lan delijke Studie Beurs. Tientallen instellingen die opleidin gen verzorgen op het gebied van middelbaar- en hoger be- roepsondei*wijs en wetenschappelijk onderwijs presente ren daar hun studies. Voor scholieren die moeten kiezen wat ze willen gaan studeren en welk beroep ze later willen uitoefenen een uitgelezen kans om veel informatie te ver garen. De meeste instellingen sturen speciale studievoorlichters, al dan niet vergezeld door studenten die over eigen ei-va- ringen kunnen vertellen. Aan folders, brochui'es, cd-roms en hebbedingetjes geen gebi'ek. En er is informatie ver krijgbaar over wonen, studiefinanciering, bijzondere vooi-zieningen (bijvoorbeeld voor studenten met een han dicap) en studeren in het buitenland De openingstijden van de Studie Beurs zijn als volgt. Donderdag 10 oktobervan 9.30 tot 17.00 uur, vrijdag 11 oktober van 9.30 tot 18.00 uur en zaterdag 12 oktober van 9;30 tot 17.00 uur. Zie ook: www.schoolweb.nl I foto Lex de Meester Het atrium van de Hogeschool Zeeland in Vlissingen. [9"g2H8ggSSr Ik -■

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 25