PZ
Vlissingen ligt centraal in een uithoek
25
Vele nationaliteiten op Hogeschool Zeeland
Drie dagen Studie Beurs in Utrecht
donderdag 3 oktober 2002
Nederlandse en Chinese studenten zoeken elkaar in Vlissingen op om van eikaars culturen te leren. Op de 'landtong' bij de Vismijn monsteren ze de texreinen
waar de hogeschool op termijn een campus wil bouwen. foto Mechteld Jansen
En toen was Vlissingen ineens een
echte internationale studenten
stad. Aan Europese bollebozen waren
ze daar al lang gewend. Maar nu wemelt
het er ineens ook van de AziatenChine
zen die zich meester maken van de com
puters. Chatten met het thuisfront, ter
wijl de Nederlandse student in de
wachtrij staat. ,,Ja", glimlacht office
manager Riet Teeuwsen van het HZ-
bureau voor internationale betrekkin
gen, ,,We zijn een beetje slachtoffer van
ons eigen succes." Van de bijna 4500
studenten die de hogeschool dit jaar in
huis heeft, komt nu al meer dan dertig
procent uit den vreemde. Daartussen
bevinden zich zo'n driehonderd Azia
ten, voornamelijk Chinezen, en ook wel
Vietnamezen. In de loop van het school-
jaar druppelen er nog eens zo'n honderd
binnen. En dat is nog maar het begin.
De komende jaren kan hun aantal nog
verveelvoudigen.
Vanuit Nederland bezien ligt de Hoge
school Zeeland in een uithoek, zegt
voorzitter Jan Bart Mandos van het College
van Bestuur, maar voor het buitenland lig
gen we centraal. Vlissingen ligt dichter bij
Parijs dan Amsterdam. Je kan hier studeren
aan de kust. Je kan zeilen en surfen. Dat
vind je elders niet." In ieder geval hebben nu
ook de Aziaten de Zeeuwse hogeschool ont
dekt als een prachtplek waar je, ver van het
gevaarlijk grotestadsgewoel, jongelui kan
laten opleiden voor managementfuncties in
het internationaal zakenverkeer, of waar je
ze op hoog niveau kan scholen in het pro
grammeren van computers.
Dat brengt fundamentele veranderingen
voor de hogeschool met zich mee. Studenten
uit Europese landen als Spanje en Duits
land, die Vlissingen al veel langer weten te
vinden, volgen er deelopleidingen van
hooguit een jaar, en vaak slechts enkele
maanden. De Chinezen en Vietnamezen, die
sinds vorig schooljaar binnenstromen, vol
gen een volledige opleiding, veelal nog
voorafgegaan door een bijspijkercursus En
gels. Ze vestigen zich in Vlissingen voor een
periode van minstens vier jaar.
De school is daar nog nauwelijks op toege
rust. De toestroom heeft in Vlissingen een
plotselinge kamernood doen ontstaan.
Vooruitlopend op de realisering van een
noodcampus worden de Aziaten in nauw
bemeten kotjes op vakantiecentra onderge-
bracht. En er rijzen veelal onvooi'ziene pro
blemen in de begeleidende sfeer. „Zie je
ineens groepjes Chinese studenten op de au
toweg fietsen. Ontdek je dat je ze zelfs de
verkeersregels nog moet leren", zegt Riet
Teeuwsen, die voor de opvang verantwoor
delijk is. Zo zijn de Aziaten inmiddels ook
geïnstrueerd hoe ze zich het veiligst te water
kunnen begeven. Want ze kunnen niet
zwemmen, maar veel van hen zijn wel on
dergebracht in vakantieverblijven vlak bij
het strand."
Dat zijn dan nog maar de kleine alledaagse
problemen. De centrale vraag die zich aan
dient reikt heel wat verder: hoe lang nog kan
je spreken van Nederlands onderwijs wan
neer een groot deel van de studenten, straks
mogelijk zelfs een meerderheid, de Neder
landse cultuur niet kent, en zelfs de taal niet
machtig is? De buitenlanders krijgen les in
het Engels. Er zijn al wel Nederlandse stu
denten die daar bij aanschuiven. Maar nog
steeds is Nederlands de voertaal. Hoe lang
nog?
De hele organisatie- en communicatie
structuur op de hogeschool is op de oplei
ding van Nederlandse studenten gericht. De
buitenlanders kunnen niet meepraten in de
vertegenwoordigende organen. De HZWij-
zer, het contactorgaan van de school, is voor
hen acacadabx-a. En ook HZCult, het cultu-
reel progi-amma, is nog op en top Neder
lands. Moet dat op een internationale hoge
school ook niet allemaal in het Engels?Ja"
zegt studentenvoorman Jan Kloosterboer,
„dat is iets waar je op den duur niet meer
omheen kan. Maar dat regel je niet zo-een-
twee-drie."
Lang niet alle studenten zijn er blij mee dat
de hogeschool het de buitenlanders zo goed
mogelijk naar de zin probeert te maken. Ze
worden voorgetrokken, zo luidt de klacht.
Voorzitter Jan Kloosterboer van de Vlis-
singse studentenvakbond VSVb hoort de
Nederlanders wel eens mopperen dat al die
aandacht voor buitenlanders hun eigen stu
die schaadt. Bijvooi'beeld wanneer die Chi
nezen ineens zowat alle computers op
school bezet houden omdat ze zo nodig met
het thuisfront moeten chatten.
De studentenvoorman zelf kan nog wel be
grip opbrengen voor dat soort problemen.
„De Chinezen zijn aardig en beleefd. Je hebt
er niet meer problemen mee dan met Neder
landse studenten. Ze zijn er alleen nog niet
zo aan gewend dat ze met de andere studen
ten rekening moeten houden. Ze komen uit
één-kind-gezinnen. Dat ze verwend zijn is
een groot woord, maar ze zijn wel gewend
dat er veel voor hen wordt geregeld."
Al met al ziet de Vlissingse studentenvak
bond VSVb de komst van al die buitenlan-
ders als een verrijking. „Maar het is natuur
lijk wel zo dat je als Nederlandse student
moet weten waar je aan toe bent. Wie voor
deze school kiest, komt op een internatio
naal georiënteerde school. Dat heeft als
voordeel dat je met allerlei culturen in aan
raking komt, en gemakkelijker naar het
buitenland kan om delen van je studie te
volgen. Wil je dat niet, en zonder poespas
even snel je diploma halen, dan kan je mis
schien beter op een andere school terecht.
Dat moet je dan natuurlijk van tevoren wel
goed duidelijk worden gemaakt."
In Vlissingen geen China-town. Zowel de
hogeschool als de studentenvakbond stre
ven naar integratie. „Maar het is allemaal
zo snel gegaan dat de structuur van de
school er nog niet goed op is ingericht."
In ieder geval zal de hogeschool duidelijke
keuzes moeten maken. Of dat ook betekent
dat Engels binnen afzienbare tijd in alle ge
ledingen de voertaal wordt? „Daar zijn we
nog niet uit", zegt voorzitter Mandos van
het College van Bestuur. „Voor Nederlandse
studenten kan het heel nuttig zijn. Die taal
is nu eenmaal dominant in het internatio
naal verkeer. Internet, de popcultuur, het is
allemaal Engelstalig. In Zeeland hebben we
het Goese Lyceum dat een Engelstalige op
leiding heeft. Maar we moeten ook rekening
houden met de belangen van de Nederland-
se student die zo snel en zo gemakkelijk mo
gelijk wil afstuderen."
De Hogeschool Zeeland verdient goed aan
buitenlandse studenten. „En daar is niets
mis mee", zegt Mandos. Het is zelfs een le-
vensvooi-waarde. „Zou de stroom buiten
landse studenten opdrogen, dan is dat veel
erger dan de bezuinigingen. We zijn er in ge
slaagd als Zeeuwse hogeschool zelfstandig
te blijven. Schaalvergroting en fusies zijn
nü wel zo'n beetje van de baan. Maar om
overeind te blijven moeten we wel zo'n 4500
tot 5000 studenten hebben. Daar is Zeeland
te klein voor. De eigen regio levert niet meer
dan 2000 tot 2500 studenten. Werven in de
rest van Nedeiiand is moeilijk, ook al doen
we er alles aan om Zeeland en Vlissingen
neer te zetten als dynamische, leuke stad
voor jonge mensen. Dus zijn we op het bui
tenland aangewezen. Daar hebben we in
middels een gx-ote naam."
Mandos verheelt niet dat de komst van grote
groepen buitenlanders de hogeschool voor
problemen stelt. „De huisvesting, de bege
leiding, weerstanden overwinnen, de inte
gratie... Inderdaad, dat is a hell of a job.
Daar worden nog wel eens fouten gemaakt.
Maar we doen er alles aan om het in goede
banen te leiden. Er werken nu tien mensen
bij onze dienst internationale betrekkin
gen. We hebben sinds kort een Chinese in
dienst die Nederlands spreekt. Er zijn bij
eenkomsten om docenten en ondersteunend
personeel kennis te laten maken met de bui
tenlandse culturen. Er zijn mogelijkheden
om hen bij te scholen."
Ja, erkent Mandos, het heeft voor iedereen
gevolgen. Docenten die hun hele leven les
hebben gegeven in het Nederlands, moeten
nu van de ene dag op de andere les geven in
het Engels. Niet dat zoiets niet van hen ge
vraagd zou kunnen worden. „We verwach
ten van onze docenten dat ze op een vernieu
wende manier onderwijs geven. Daar is niet
alleen kennis voor nodig van het beroepen
veld, maar ook intei-nationale oriëntering.
Maar niet alleen docenten, ook ondersteu
nend personeel en kantinemedewerkers
moeten in staat zijn met de buitenlanders te
communiceren."
Over medewerking heeft Mandos geen kla
gen. Of het nu om bestuux-sleden van de stu
dentenverenigingen gaat of om de studen
tenpastor, allemaal dragen ze een steentje
bij aan het streven naar integratie. Iedere
week is er een multiculturele eetavond. Er
doen zo'n 40 studenten aan mee: Chinezen,
Spanjaaixlen, Duitsers, leden van de stu
dentenverenigingen. Er zijn op de hoge
school al eens een Turkse, een Vlaamse, en
een Molukse week georganiseerd. Er was
ook een Mai'okkaanse week gepland, maar
die is mislukt. In november komt er een
week gewijd aan de Chinese cultuur.
Inmiddels vroegen al zes studenten, afkom
stig uit disciplines als management, econo
mie, recht en communicatie, om te mogen
afstuderen met werkstukken die kunnen
bijdragen aan het oplossen van de integra
tieproblemen. En de Chinezen zelf? Die
glimlachen nog enigszins verlegen. Maar
integreren, dat willen ze wel. Graag zelfs.
„Veel Chinezen", zegt Dai Jum Jin ('maar
noem me maarDamien'), „studeren in grote
Ameiikaanse of Australische steden, waar
je al grote Chinese gemeenschappen hebt. Ik
wil daarjuist los van komen. Ik koos voor
Vlissingen omdat het hier rustig is, en je de
kans krijgt te leren communiceren en sa
menwerken met mensen uit verschillende
culturen."
Henk Postma
De hallen van de Jaarbeurs in Utrecht staan vanaf 10
oktober weer drie dagen in het teken van de grote lan
delijke Studie Beurs. Tientallen instellingen die opleidin
gen verzorgen op het gebied van middelbaar- en hoger be-
roepsondei*wijs en wetenschappelijk onderwijs presente
ren daar hun studies. Voor scholieren die moeten kiezen
wat ze willen gaan studeren en welk beroep ze later willen
uitoefenen een uitgelezen kans om veel informatie te ver
garen.
De meeste instellingen sturen speciale studievoorlichters,
al dan niet vergezeld door studenten die over eigen ei-va-
ringen kunnen vertellen. Aan folders, brochui'es, cd-roms
en hebbedingetjes geen gebi'ek. En er is informatie ver
krijgbaar over wonen, studiefinanciering, bijzondere
vooi-zieningen (bijvoorbeeld voor studenten met een han
dicap) en studeren in het buitenland
De openingstijden van de Studie Beurs zijn als volgt.
Donderdag 10 oktobervan 9.30 tot 17.00 uur, vrijdag 11
oktober van 9.30 tot 18.00 uur en zaterdag 12 oktober van
9;30 tot 17.00 uur.
Zie ook: www.schoolweb.nl
I
foto Lex de Meester
Het atrium van de Hogeschool Zeeland in Vlissingen.
[9"g2H8ggSSr
Ik -■