Tarief tunnel valt slecht in regio
PZC
Procedures WCT
bieden nog vele
kansen voor verzet
Kantoor zonder vaste werkplekken
Torenklok kerk Tholen verwijderd
Ruzie in LPF schaadt ook Zeeuwse afdeling
Bedrijven en bewoners Zeeuws-Vlaanderen blijven korting eisen
17
Goese stalker veroordeeld
Kamer wil steun scheepsbouw
Manager Boeije verlaat HZ
Half jaar cel voor drugshandelaar
Tweede Kamer
gaat niet in
debat over
containerkade
Korting fietsveer
Praiseband
EEN VOETZORG MINDER
Berkhout schoenmodes
donderdag 3 oktober 2002
door Maurits Sep
VLISSINGEN - De jongste ru
zies binnen de Tweede-Kamer-
fractie van de Lijst Pim For-
tuyn zijn schadelijk voor de
Zeeuwse afdeling. „De rust
moet snel worden hersteld. An
ders hebben wij daar straks bij
de verkiezingen voor Provinci
ale Staten last van", waar
schuwt voorzitter H. Smits van
LPF Zeeland. De regiobe
stuurders van de LPF komen
dit weekeinde bijeen om over
de crisis in de partij te praten.
Volgens voorzitter Van Aartsen
van de Groningse afdeling zijn
de regiobestuurders ervan
overtuigd dat het met de top
van de Kamerfractie, onder
wie fractievoorzitter H. Wijn
schenk en zijn rechterhand F.
Hoogendijk, zo niet langer kan.
„Die club rond Wijnschenk is
niet erg democratisch."
Smits deelt die opvatting ech
ter nog niet, reageert zij. „Voor
die conclusie is het wat mij be
treft nog te vroeg. Ik laat me
eerst verder inlichten. En de
fractie zal ons eens goed moe
ten uitleggen wat er is gebeurd.
Misschien heb ik dan wel be
grip voor hoe het is gelopen."
Smits sluit ook niet uit dat W.
de Jong en C. Eberhard, de
twee leden die uit de fractie
zijn gezet, gelijk hebben.
,,Kijk, ik kan me op dit moment
bij beide partijen wel iets voor
stellen. Ik heb onlangs het een
en ander moeten oplossen in
Zeeuws-Vlaanderen. Ook daar
liepen de emoties hoog op." De
Zeeuwse voorzitter betreurt
het in elk geval dat de partij
weer in opspraak is geraakt.
„Het moet echt anders. Zeker
vanwege de komende Staten
verkiezingen. Daarvoor is het
nodig dat sommige mensen de
Kamerfractie verlaten. Wie?
Dat weet ik nog niet. Nog
maals, daarvoor heb ik meer
informatie nodig."
MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft een 38-
jarige Goesenaar veroordeeld tot 360 dagen gevangenisstraf,
waarvan 214 dagen voorwaardelijk met een proeftijd van drie
jaar. De rechter vond cle man schuldig aan verschillende mis
drijven, waaronder het lastigvallen van twee ex-vriendinnen.
Een vrouw uit Goes en een wouw uit Oosterland werden dooi
de man belaagd en via brieven en sms-berichten bedreigd. De
vrouw uit Oosterland is door de Goesenaar mishandeld. Ze
kreeg van hem een envelop met een kogel opgestuurd en hij
heeft vernielingen aangericht aan haar huis en tuin. Ook werd
de man beschuldigd van diefstal en uitkeringsfraude. De
rechter hield er rekening mee dat de man tijdens het begaan
van de delicten verminderd toerekeningsvatbaar was. De
Goesenaar moet in totaal zo'n 570 euro aan schadevergoeding
betalen aan de gedupeerden. De man heeft zijn straf al in
voorarrest uitgezeten.
DEN HAAG - De Tweede Kamer eist van minister Heinsbroek
van Economische Zaken dat hij binnen anderhalve week met
geld over de brug komt voor steun aan Nederlandse scheeps
werven.
De KamerledenT. Netelenbos (PvdA) en R. Algra (CDA) lieten
gisteren in een overleg met Heinsbroek weten dat zij anders
zelf met voorstellen komen. „We roven het dan van uw begro
ting", aldus Netelenbos, „want we kunnen als Nederland niet
malle Henkie van Europa worden." Andere Europese
scheepsbouwlanden geven wel steunHeinsbroek maakte be
kend in overleg te zijn met de minister van Financiën. „De wil
is er", zei hij, „alleen de centen ontbreken tot nu toe."
VLISSINGEN - De Hogeschool Zeeland is een voortrekker
kwijt. Manager R. Boeije van de baanbrekende opleiding
aquatische ecotechnologie (watermilieumanagement) is te
ruggekeerd naar Rijkswaterstaat. Sinds 1 oktober is hij daar
in dienst als clustermanager Meren bij de directie Zeeland.
Boeije verliet Rijkswaterstaat elf jaar geleden om de gelede
ren van de HZ te versterken als docent integraal waterbeheer.
Hij speelde een ci-uciale rol in de uitbouw van de opleiding
aquatische ecotechnologie. Gestart met vijftien studenten
groeide de opleiding uit tot Nederlandse beste milieustudie.
Hij droeg er ook toe bij dat de opleiding internationaal op de
kaart kwam, onder meer als initiator van het Youth World
Water Forum, en als secretriaat van het wereldomspannend
Youth Water Action Team. De opleiding telt nu zo'n 160 Ne
derlandse en 280 buitenlandse studenten, voornamelijk
Spanjaarden.
MIDDELBURG - Een 31-jarige man uit Domburg is door de
rechter in Middelburg veroordeeld tot twaalf maanden ge
vangenisstraf, waarvan zes maanden voorwaardelijk, met
een proeftijd van twee jaar. Verder moet hij 240 uur werkstraf
verrichten.
De man is schuldig bevonden aan het dealen van cocaïne en
xtc. Tegen hem was 21 maanden geëist, waarvan zeven voor
waardelijk. Ook moet de man 8500 euro drugswinst aan de
Staat betalen. Tussen juli vorig jaar en juni dit jaar handelde
de man in harddrugs, om zijn eigen verslaving en zijn gok-
- schuld te kunnen betalen. Voor de officier van j ustitie woog de
relatieve onbekendheid van drugs in Domburg zwaar mee. De
man heeft volgens de officier jongeren aangezet tot cocaïne
gebruik.
door René van Stee
TERNEUZEN - Bewoners en
(transport)ondernemers in
Zeeuws-Vlaanderen zijn rond
uit negatief over de tarieven die
begin 2003 gelden voor de Wes-
terscheldetunnel. Zij houden
zonder enig voorbehoud vast
aan een apart kortingstarief,
omdat ze door de geïsoleerde
ligging van de streek straks nog
meer (omrij)kosten moeten ma
ken om de rest van Nederland te
bereiken.
Een ander veel gehoord argu
ment is het gebrek aan reële al
ternatieven voor de nieuwe tun
nel bij Terneuzen.
Diverse politici betreuren dat in
veel gevallen niet het eindtarief
van de veerverbindingen als
starttarief van de tunnel geldt.
„In principe zijn we gewend een
financiële bijdrage te leveren,
maar dat wil niet zeggen dat
hier bij de vaststelling van de
nieuwe tarieven geen rekening
mee hoeft te worden gehouden.
Om die reden blijf ik voorstan
der van een aparte kortingsre
geling voor Zeeuws-Vlaande
ren", verklaart de Hulster
wethouder P. Weemaes.
N61
Zijn Oostburgse collega L. Wille
vindt de prijzen 'niet tegenval
len', maar voegt er meteen aan
toe dat hij door het extra omrij-
den en de tweebaans N61 in
Zeeuws-Vlaanderen grote pro
blemen voorziet voor het gemo
toriseerd verkeer van West
Zeeuws-Vlaanderen naar Wal
cheren. „Dat gevaar bevreest
DEN HAAG - Over de Wester-
schelde Containerterminal
(WCT) komt geen speciaal debat
in de Tweede Kamer. De fractie
van GroenLinks wilde dat wel,
maar heeft gisteren afgezien
van een verzoek voor zo'n dis
cussie.
Minister De Boer van Verkeer en
Waterstaat heeft vragen van
GroenLinks over de WCT nog
niet beantwoord. De kans dat
andere fracties een verzoek voor
een debat zouden steunen, was
daarom klein.
Het gevolg is dat de Tweede Ka
mer zich niet meer over de WCT
kan uitspreken voor de cruciale
vergadering van de Zeeuwse
Staten over de terminal die
morgen plaatsvindt. Dat is niet
erg, liet medewerker J. van de
Koppel weten, omdat de WCT
na vrijdag geen gelopen race is.
Allerlei vergunningen, onder
meer van de Rijksoverheid, zijn
nog nodig. GroenLinks wil de
WCT half december aan de orde
stellen, als in de Tweede Kamer
wordt gesproken over investe
ringen in infrastructuur. De
WCT is feitelijk een regionaal
project.
GroenLinks kijkt daar anders
tegenaan, omdat de terminal in
vloed heeft op het nationale ha-
venbeleid en tot claims voor
nieuwe (spoor)wegen zou kun
nen leiden.
GroenLinks-fractievoorzitter
P. Rosenmöller had onlangs tij
dens een werkbezoek aan Zee
land toegezegd dat GroenLinks
een debat over de WCT zou aan
vragen.
me enorm en vormt in feite dé
aanleiding om de N61 zo snel
mogelijk aan te pakken", aldus
Wille.
Administrateur A. Cornelis van
Transport Vooruit in Breskens -
een veelgebruiker van het veer
Vlissingen- Breskens - rekent
voor dat zijn bedrijf straks ruim
twee keer zoveel kwijt is voor
een oversteek van de Wester-
schelde. Die kosten zouden
worden gecompenseerd door de
tijdswinst die het gebruik van
de tunnel oplevert. Cornelis be
twijfelt of dit in de praktijk zo
uitpakt. „Daarom sluit ik niet
uit dat de Liefkenshoektunnel
door de verbetering van de Ex-
BRESKENS - De West-
Zeeuws-Vlaamse en Walcherse
sportclubs moeten korting krij
gen op het fiets-voetveer en de
Westerscheldetunnel.
Dat stelt secretaris L. Baarends
van w Breskens. In een brief
verzoekt hij de KNVB om Gede
puteerde Staten aan te spreken
over de toekomstige tariefstel
ling. De secretaris vindt dat een
overtocht met het fiets-voetveer
voor uitspelende sportvereni
gingen hooguit één euro per per
soon mag kosten.
pressweg op termijn een beter
alternatief vormt dan cle Wes
terscheldetunnel", verklaart
Cornelis.
Tolvrij
Volgens directeur R. Scheerders
van Scheerders Transporten in
Vogelwaarde lijdt dit geen en
keletwijfel. Door de in zijn ogen
onjuiste beslissing de tunnel bij
Terneuzen neer te leggen, geeft
vooral de ligging van het trans
portbedrijf ten opzichte van de
klanten straks de doorslag.
„Door het omrijden was de Wes
terscheldetunnel al nauwelijks
een alternatief, maar met de ta
rieven die we geacht worden te
door Steffan ter Maat
THOLEN - Met behulp van een
grote telescoopkraan zijn giste
ren de wijzerplaten met de wij
zers en aandrijfwerken van de
toren van de Nederlands
Hervormde kerk in Tholen ver
wijderd. Het uurwerk is wegge
haald omdat het een opknap
beurt moet ondergaan.
Het had nogal wat voeten in
aarde voordat de kraan op het
kerkplein bij de toren kon. Eerst
moesten boomtakken worden
afgezaagd voor de doorgang
van de kraan en daama moest
een geparkeerde auto worden
weggesleept omdat deze in de
weg stond bij de werkzaamhe
den. Omwonenden was ver
zocht cle auto niet op het par
keerterrein voor de kerk in de
Regentessestraat te plaatsen,
maar de eigenaar van de auto
die was blijven staan, bleek op
vakantie te zijn.
De wijzers en ringen van de klok
werden in 1989 ook gerestau
reerd. Om kosten te besparen
werden de onderdelen behan
deld met goudbronsverf, terwijl
clit normaal gesproken wordt
gedaan met verguld bladgoud.
Daardoor konden de wijzers en
wijzerringen door weersinvloe
den zwart uitslaan en werden ze
slecht zichtbaar. De onderdelen
betalen helemaal niet meer. En
dan zwijg ik nog over de situatie
als de Liefenshoektunnel over
enkele jaren tolvrij wordt", licht
Scheerders toe.
Lijsttrekker W. Broekhuysen
van de WD in Terneuzen is
mordicus tegen elk tarief voor
de Westerscheldetunnel. Dit
item blijft volgens hem bij de
verkiezingsstrijd pal overeind
staan.
„Voor ons is het ondertussen een
principekwestie geworden. Het
is te gek voor woorden dat er tol
moet worden betaald voor de
enige verbinding over het eigen
grondgebied naar cle rest van
Nederland" aldus de liberaal.
Voorzitter H. Hubregstenvande
dorpsvereniging in Groede is
het hiermee volledig eens. „Ie
der tarief is er een te veel. Het
gaat niet op om ons te straffen
omdat we in Zeeuws-Vlaande
ren wonen, en al zeker niet als
we in sommige gevallen ge
noodzaakt zijn om van de Wes
terscheldetunnel gebruik te ma
ken", verklaart hij.
W. Hendriks uit Axel, belangen-
behartigster van het Zeeuws-
Vlaams openbaar vervoer, gaat
niet zo ver als Hubregtsen.
Wel is ze voorstander van een
aparte kortingsregeling voor
Zeeuws-Vlamingen.
Voorzitter W. Saman van
Zeeuwse afdeling van de Bra
bants Zeeuwse Werkgeversver
eniging vindt dat met name de
efficiencyvoordelen van de
Westerscheldetunnel volop
moeten worden benut. Absolute
voorwaarde vormen hierbij
voor hem concurrende tarieven
voor een rit door de tunnel. De
Kamer van Koophandel in Zee
land wilde niet reageren op de
vastgestelde ritprijzen.
„We hebben hierover van tevo
ren nog geen standpunt ingeno
men. We reageren als cle tarie
ven officieel bekend worden",
aldus woordvoerder M. Volle
man.
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Wanneer de
Staten van Zeeland morgen in
stemmen met de aanleg van de
Westerschelde Container Ter
minal (WCT) is dat nog maar één
stap - weliswaar een belangrij
ke - in de richting van de contai-
nerkade in Vlissingen-Oost. Er
moeten nog meer besluiten wor
den genomen en tegen alle kan
bezwaar worden aangetekend
en beroep worden ingesteld.
De beslissing over de WCT is
vervat in een wijziging van het
streekplan Zeeland. Zo'n
streekplan is doorgaans niet
bindend voor de burger. Het
geldt als toets voor gemeentelij
ke bestemmingsplannen. De
provincie is nu evenwel met cle
gemeenten Vlissingen en Borse-
le overeengekomen dat het op
nemen van de WCT in het
streekplan als een 'concrete be
leidsbeslissing' kan worden be
schouwd, waardoor het streek
plan in de plaats treedt van de
bestemmingsplannen voor Vlis-
singen-Oost. Hiermee is bereikt
dat een en dezelfde procedure in
het kader van de Wet ruimtelij
ke ordening niet drie keer hoeft
te worden gedaan: een keer voor
het streekplan en twee keer voor
de bestemmingsplannen.
Raad van State
Binnen twee weken na de Sta
tenvergadering van morgen
publiceert de provincie de wij
ziging van het streekplan. Alie
indieners van bezwaarschriften
tegen de WCT worden op de
hoogte gesteld van het besluit
van Provinciale Staten. Vervol
gens heeft iedereen - of al eerder
bedenkingen zijn geuit of niet -
zes weken de gelegenheid om
beroep in te stellen bij de afde
ling bestuursrechtspraak van
de Raad van State en een schor-
singsverzoek in te dienen bij de
voorzitter van deze afdeling.
Afhankelijk van het spoedei
sende karakter dat aan zo'n ver
zoek wordt gehecht, kan de
voorzitter van cle afdeling be
stuursrechtspraak binnen één a
twee maanden uitspraak doen.
De voor-bereiding en behande
ling van het beroep zelf, in een
zogenoemde bodemprocedure,
nemen meer tijd in beslag. Dan
moet al gauw op een jaar wor
den gerekend.
Omdat de WCT deels is gepro
jecteerd op het strandje van de
Kaloot en op het slik ervoor, is
voor de aanleg van de contai
nerkade ook een concessie no
dig krachtens de Wet op de
droogmakerijen en indijkingen
van 1904. Zo'n concessie wordt
bij koninklijk besluit verleend.
De procedure ervoor loopt via
het ministerie van Verkeer en
Waterstaat. Ook hier geldt dat
bezwaar kan worden aangete
kend en bij de Raad van State
beroep kan worden ingesteld en
een schorsingsverzoek inge
diend. Datzelfde geldt voor cle
vergunning op grond van de Wet
milieubeheer die Gedeputeerde
Staten moeten verlenen.
Tenslotte zijn voor cle WCT
bouwvergunningen nodig. Die
verstrekken de colleges van B en
W van Vlissingen en Borsele.
Voordat dit kan, moeten eerst de
bestemmingsplannen van beide
gemeenten aan het streekplan
worden aangepast. De be
stuursrechter in Middelburg en
uiteindelijk de Raad van State
zijnde instanties waar de bouw
vergunningen kunnen worden
bestreden.
In de procedures voor cle conces
sie en de vergunningen wordt de
WCT niet meer ten principale
behandeld. Het gaat er slechts
om of cle vergunningen niet in
strijd zijn met de Wet op de
droogmakerijen en indijkingen,
de Wet milieubeheer en de
Bouwverordening.
Het havenschap Zeeland Sea
ports heeft laten weten met de
aanleg van de WCT te wachten
tot de uitspraak op een eventu
eel schorsingsverzoek over de
wijziging van het streekplan.
Als dat verzoek wordt afgewe
zen, gaat het schap ervan uit dat
de planologische maatregel
voor de WCT onherroepelijk is
geworden. In dat geval moet nog
voor cle volgende zomer een be
gin met de aanleg van de WCT
kunnen worden gemaakt.
pagina 19: WCT is toch
geen pak suiker
GOES - Praiseband Xing treedt
zaterdag 5 oktober vanaf 19.30
uur op in het Buys Ballotcollege
aan de Bergweg in Goes. Xing
verzorgt met Nederlandstalige
liederen een programma dat is
gericht op samenzang.
Advertentie
Voor mode, Heeft u:
pasvorm
VOETPROBLEMEN?
LOSSE STEUNZOLEN?
Wij hebben een
uitgebreid
assortiment in
verschillende
breedte maten.
Nieuw: wijdte K
Zuidstraat 6 Ganzepoortstraat 19
Sas van Gent G°es
Tel. 0115-451562 J '„"T Tel. 0113-221430
Het nieuwe onderkomen van Rijkswaterstaat in Middelburg krijgt een open karakter: passanten moeten door de ramen het personeel gewoon zien tijdens de vergadering of
lunch. foto Lex de Meester
door Emile Calon
MIDDELBURG - Het nieuwe hoofdkantoor van Rijks
waterstaat Zeeland aan de Poelendaelsesingel in Mid
delburg wordt een van de energiezuinigste kantoren
van Nederland.
Het wordt bovendien een gebouw dat speciaal is ont
worpen om te zorgen voor optimale communicatie tus
sen de medewerkers. Het krijgt brede en inspringende
gangen met zithoeken, koffiecorners, vergaderplekjes
en andere ontmoetingsruimten.
En, dat was gisteren toch wel even schrikken voor een
aantal medewerkershet wordt een kantoor zonder vas
te werkplekken. Alleen de receptionisten en enkele an
dere Rijkswaterstaters krijgen straks een eigen werk
plek. De rest kan vanaf eind volgend jaar elke ochtend
kiezen waar die dag wordt gewerkt. Dus geen hoog op
getaste bureaus noch volgestouwde werkkamers. Vanaf
die dag laat iedereen, zo is althans de bedoeling, 's
avonds een opgeruimde werkplek achter.
De medewerkers van Rijkswaterstaat kregen gisteren
uitleg over hun nieuwe kantoor, dat uiterlijk 1 novem
ber 2004 wordt opgeleverd. Architect P. de Ruiter ver
telde met een zichtbaar genoegen dat het een van de
energiezuinigste kantoren van Nederland wordt. Door
kou en warmte in de grond op te slaan en in de zomers en
winters te gebruiken voor koeling en verwarming, kan
er al vijftigprocent worden bespaard op energie. Ook op
allerlei andere manieren wordt straks het stroomge-
bruik teruggedrongen. Het nieuwe kantoor komt op
pootjes te staan, zodat onder het gebouw, in een open
parkeergarage, 120 auto's en dubbel zoveel fietsen kun
nen staan.
Plafonds
De kantoren in het gebouw krijgen 'een prettige werk-
hoogte' van drie meter, omdat alle apparatuur die nor
maal gesproken achter verlaagde plafonds zit verstopt
nu in het echte plafond wordt weggewerkt. De Ruiter
verzekerde dat zulke hoge plafonds de werksfeer zeel
ten goede komen. De standaardhoogte van een normaal
kantoor, 2.40 meter, noemde hij 'vaak erg deprime
rend'.
Het nieuwe kantoorgebouw met een grote vide en drie
atria's worclt aan de buitenzijde zakelijk opgetrokken
uit glas en aluminium. De binnenkant wordt veel war
mer, worclt voor een groot deel bekleed met hout. Omdat
de gevels voor een belangrijk deel doorzichtig zijn, is
dat hout straks van buitenaf goed te zien. De onderste
etage worclt zeer transparant, zodat de passanten cle
vrouwen en mannen van Rijkswaterstaat Zeeland
straks zien vergaderen en lunchen in cle kantine. De
werkplekken zijn te vinden van de tweede tot en met de
vijfde etage. Glazen afscheidingswanden tussen gang
en kamers zorgen ervoor dat er veel contact blijft tussen
de werknemers. Dat contact is belangrijk, benadrukte
hoofdingenieur-directeur W. Broeders. Nu zitten de
Middelburgse medewerkers van zijn dienst verspreid
over vier verschillende kantoren. Als straks iedereen in
een gebouw zit, kan er veel makkelijker worden gecom
municeerd en kunnen ideeën veel gemakkelijker wor
den uitgewisseld, zo hoopt hij.
De wijzers en ringen van de Thoolse klok worden weer echt verguld; na een eerdere behandeling met
goudbronsverf konden ze onder invloed van het weer zwart uitslaan. foto Willem Mieras
worden nu wel opnieuw ver
guld. Daarnaast is een deel van
de verlichting stuk en moeten er
diverse andere onderdelen wor
den vervangen.
Als het herstelwerk volgens
planning verloopt, is het toren
uurwerk in de tweede helft van
november klaar.