Tarief tunnel valt slecht in regio PZC Procedures WCT bieden nog vele kansen voor verzet Kantoor zonder vaste werkplekken Torenklok kerk Tholen verwijderd Ruzie in LPF schaadt ook Zeeuwse afdeling Bedrijven en bewoners Zeeuws-Vlaanderen blijven korting eisen 17 Goese stalker veroordeeld Kamer wil steun scheepsbouw Manager Boeije verlaat HZ Half jaar cel voor drugshandelaar Tweede Kamer gaat niet in debat over containerkade Korting fietsveer Praiseband EEN VOETZORG MINDER Berkhout schoenmodes donderdag 3 oktober 2002 door Maurits Sep VLISSINGEN - De jongste ru zies binnen de Tweede-Kamer- fractie van de Lijst Pim For- tuyn zijn schadelijk voor de Zeeuwse afdeling. „De rust moet snel worden hersteld. An ders hebben wij daar straks bij de verkiezingen voor Provinci ale Staten last van", waar schuwt voorzitter H. Smits van LPF Zeeland. De regiobe stuurders van de LPF komen dit weekeinde bijeen om over de crisis in de partij te praten. Volgens voorzitter Van Aartsen van de Groningse afdeling zijn de regiobestuurders ervan overtuigd dat het met de top van de Kamerfractie, onder wie fractievoorzitter H. Wijn schenk en zijn rechterhand F. Hoogendijk, zo niet langer kan. „Die club rond Wijnschenk is niet erg democratisch." Smits deelt die opvatting ech ter nog niet, reageert zij. „Voor die conclusie is het wat mij be treft nog te vroeg. Ik laat me eerst verder inlichten. En de fractie zal ons eens goed moe ten uitleggen wat er is gebeurd. Misschien heb ik dan wel be grip voor hoe het is gelopen." Smits sluit ook niet uit dat W. de Jong en C. Eberhard, de twee leden die uit de fractie zijn gezet, gelijk hebben. ,,Kijk, ik kan me op dit moment bij beide partijen wel iets voor stellen. Ik heb onlangs het een en ander moeten oplossen in Zeeuws-Vlaanderen. Ook daar liepen de emoties hoog op." De Zeeuwse voorzitter betreurt het in elk geval dat de partij weer in opspraak is geraakt. „Het moet echt anders. Zeker vanwege de komende Staten verkiezingen. Daarvoor is het nodig dat sommige mensen de Kamerfractie verlaten. Wie? Dat weet ik nog niet. Nog maals, daarvoor heb ik meer informatie nodig." MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft een 38- jarige Goesenaar veroordeeld tot 360 dagen gevangenisstraf, waarvan 214 dagen voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar. De rechter vond cle man schuldig aan verschillende mis drijven, waaronder het lastigvallen van twee ex-vriendinnen. Een vrouw uit Goes en een wouw uit Oosterland werden dooi de man belaagd en via brieven en sms-berichten bedreigd. De vrouw uit Oosterland is door de Goesenaar mishandeld. Ze kreeg van hem een envelop met een kogel opgestuurd en hij heeft vernielingen aangericht aan haar huis en tuin. Ook werd de man beschuldigd van diefstal en uitkeringsfraude. De rechter hield er rekening mee dat de man tijdens het begaan van de delicten verminderd toerekeningsvatbaar was. De Goesenaar moet in totaal zo'n 570 euro aan schadevergoeding betalen aan de gedupeerden. De man heeft zijn straf al in voorarrest uitgezeten. DEN HAAG - De Tweede Kamer eist van minister Heinsbroek van Economische Zaken dat hij binnen anderhalve week met geld over de brug komt voor steun aan Nederlandse scheeps werven. De KamerledenT. Netelenbos (PvdA) en R. Algra (CDA) lieten gisteren in een overleg met Heinsbroek weten dat zij anders zelf met voorstellen komen. „We roven het dan van uw begro ting", aldus Netelenbos, „want we kunnen als Nederland niet malle Henkie van Europa worden." Andere Europese scheepsbouwlanden geven wel steunHeinsbroek maakte be kend in overleg te zijn met de minister van Financiën. „De wil is er", zei hij, „alleen de centen ontbreken tot nu toe." VLISSINGEN - De Hogeschool Zeeland is een voortrekker kwijt. Manager R. Boeije van de baanbrekende opleiding aquatische ecotechnologie (watermilieumanagement) is te ruggekeerd naar Rijkswaterstaat. Sinds 1 oktober is hij daar in dienst als clustermanager Meren bij de directie Zeeland. Boeije verliet Rijkswaterstaat elf jaar geleden om de gelede ren van de HZ te versterken als docent integraal waterbeheer. Hij speelde een ci-uciale rol in de uitbouw van de opleiding aquatische ecotechnologie. Gestart met vijftien studenten groeide de opleiding uit tot Nederlandse beste milieustudie. Hij droeg er ook toe bij dat de opleiding internationaal op de kaart kwam, onder meer als initiator van het Youth World Water Forum, en als secretriaat van het wereldomspannend Youth Water Action Team. De opleiding telt nu zo'n 160 Ne derlandse en 280 buitenlandse studenten, voornamelijk Spanjaarden. MIDDELBURG - Een 31-jarige man uit Domburg is door de rechter in Middelburg veroordeeld tot twaalf maanden ge vangenisstraf, waarvan zes maanden voorwaardelijk, met een proeftijd van twee jaar. Verder moet hij 240 uur werkstraf verrichten. De man is schuldig bevonden aan het dealen van cocaïne en xtc. Tegen hem was 21 maanden geëist, waarvan zeven voor waardelijk. Ook moet de man 8500 euro drugswinst aan de Staat betalen. Tussen juli vorig jaar en juni dit jaar handelde de man in harddrugs, om zijn eigen verslaving en zijn gok- - schuld te kunnen betalen. Voor de officier van j ustitie woog de relatieve onbekendheid van drugs in Domburg zwaar mee. De man heeft volgens de officier jongeren aangezet tot cocaïne gebruik. door René van Stee TERNEUZEN - Bewoners en (transport)ondernemers in Zeeuws-Vlaanderen zijn rond uit negatief over de tarieven die begin 2003 gelden voor de Wes- terscheldetunnel. Zij houden zonder enig voorbehoud vast aan een apart kortingstarief, omdat ze door de geïsoleerde ligging van de streek straks nog meer (omrij)kosten moeten ma ken om de rest van Nederland te bereiken. Een ander veel gehoord argu ment is het gebrek aan reële al ternatieven voor de nieuwe tun nel bij Terneuzen. Diverse politici betreuren dat in veel gevallen niet het eindtarief van de veerverbindingen als starttarief van de tunnel geldt. „In principe zijn we gewend een financiële bijdrage te leveren, maar dat wil niet zeggen dat hier bij de vaststelling van de nieuwe tarieven geen rekening mee hoeft te worden gehouden. Om die reden blijf ik voorstan der van een aparte kortingsre geling voor Zeeuws-Vlaande ren", verklaart de Hulster wethouder P. Weemaes. N61 Zijn Oostburgse collega L. Wille vindt de prijzen 'niet tegenval len', maar voegt er meteen aan toe dat hij door het extra omrij- den en de tweebaans N61 in Zeeuws-Vlaanderen grote pro blemen voorziet voor het gemo toriseerd verkeer van West Zeeuws-Vlaanderen naar Wal cheren. „Dat gevaar bevreest DEN HAAG - Over de Wester- schelde Containerterminal (WCT) komt geen speciaal debat in de Tweede Kamer. De fractie van GroenLinks wilde dat wel, maar heeft gisteren afgezien van een verzoek voor zo'n dis cussie. Minister De Boer van Verkeer en Waterstaat heeft vragen van GroenLinks over de WCT nog niet beantwoord. De kans dat andere fracties een verzoek voor een debat zouden steunen, was daarom klein. Het gevolg is dat de Tweede Ka mer zich niet meer over de WCT kan uitspreken voor de cruciale vergadering van de Zeeuwse Staten over de terminal die morgen plaatsvindt. Dat is niet erg, liet medewerker J. van de Koppel weten, omdat de WCT na vrijdag geen gelopen race is. Allerlei vergunningen, onder meer van de Rijksoverheid, zijn nog nodig. GroenLinks wil de WCT half december aan de orde stellen, als in de Tweede Kamer wordt gesproken over investe ringen in infrastructuur. De WCT is feitelijk een regionaal project. GroenLinks kijkt daar anders tegenaan, omdat de terminal in vloed heeft op het nationale ha- venbeleid en tot claims voor nieuwe (spoor)wegen zou kun nen leiden. GroenLinks-fractievoorzitter P. Rosenmöller had onlangs tij dens een werkbezoek aan Zee land toegezegd dat GroenLinks een debat over de WCT zou aan vragen. me enorm en vormt in feite dé aanleiding om de N61 zo snel mogelijk aan te pakken", aldus Wille. Administrateur A. Cornelis van Transport Vooruit in Breskens - een veelgebruiker van het veer Vlissingen- Breskens - rekent voor dat zijn bedrijf straks ruim twee keer zoveel kwijt is voor een oversteek van de Wester- schelde. Die kosten zouden worden gecompenseerd door de tijdswinst die het gebruik van de tunnel oplevert. Cornelis be twijfelt of dit in de praktijk zo uitpakt. „Daarom sluit ik niet uit dat de Liefkenshoektunnel door de verbetering van de Ex- BRESKENS - De West- Zeeuws-Vlaamse en Walcherse sportclubs moeten korting krij gen op het fiets-voetveer en de Westerscheldetunnel. Dat stelt secretaris L. Baarends van w Breskens. In een brief verzoekt hij de KNVB om Gede puteerde Staten aan te spreken over de toekomstige tariefstel ling. De secretaris vindt dat een overtocht met het fiets-voetveer voor uitspelende sportvereni gingen hooguit één euro per per soon mag kosten. pressweg op termijn een beter alternatief vormt dan cle Wes terscheldetunnel", verklaart Cornelis. Tolvrij Volgens directeur R. Scheerders van Scheerders Transporten in Vogelwaarde lijdt dit geen en keletwijfel. Door de in zijn ogen onjuiste beslissing de tunnel bij Terneuzen neer te leggen, geeft vooral de ligging van het trans portbedrijf ten opzichte van de klanten straks de doorslag. „Door het omrijden was de Wes terscheldetunnel al nauwelijks een alternatief, maar met de ta rieven die we geacht worden te door Steffan ter Maat THOLEN - Met behulp van een grote telescoopkraan zijn giste ren de wijzerplaten met de wij zers en aandrijfwerken van de toren van de Nederlands Hervormde kerk in Tholen ver wijderd. Het uurwerk is wegge haald omdat het een opknap beurt moet ondergaan. Het had nogal wat voeten in aarde voordat de kraan op het kerkplein bij de toren kon. Eerst moesten boomtakken worden afgezaagd voor de doorgang van de kraan en daama moest een geparkeerde auto worden weggesleept omdat deze in de weg stond bij de werkzaamhe den. Omwonenden was ver zocht cle auto niet op het par keerterrein voor de kerk in de Regentessestraat te plaatsen, maar de eigenaar van de auto die was blijven staan, bleek op vakantie te zijn. De wijzers en ringen van de klok werden in 1989 ook gerestau reerd. Om kosten te besparen werden de onderdelen behan deld met goudbronsverf, terwijl clit normaal gesproken wordt gedaan met verguld bladgoud. Daardoor konden de wijzers en wijzerringen door weersinvloe den zwart uitslaan en werden ze slecht zichtbaar. De onderdelen betalen helemaal niet meer. En dan zwijg ik nog over de situatie als de Liefenshoektunnel over enkele jaren tolvrij wordt", licht Scheerders toe. Lijsttrekker W. Broekhuysen van de WD in Terneuzen is mordicus tegen elk tarief voor de Westerscheldetunnel. Dit item blijft volgens hem bij de verkiezingsstrijd pal overeind staan. „Voor ons is het ondertussen een principekwestie geworden. Het is te gek voor woorden dat er tol moet worden betaald voor de enige verbinding over het eigen grondgebied naar cle rest van Nederland" aldus de liberaal. Voorzitter H. Hubregstenvande dorpsvereniging in Groede is het hiermee volledig eens. „Ie der tarief is er een te veel. Het gaat niet op om ons te straffen omdat we in Zeeuws-Vlaande ren wonen, en al zeker niet als we in sommige gevallen ge noodzaakt zijn om van de Wes terscheldetunnel gebruik te ma ken", verklaart hij. W. Hendriks uit Axel, belangen- behartigster van het Zeeuws- Vlaams openbaar vervoer, gaat niet zo ver als Hubregtsen. Wel is ze voorstander van een aparte kortingsregeling voor Zeeuws-Vlamingen. Voorzitter W. Saman van Zeeuwse afdeling van de Bra bants Zeeuwse Werkgeversver eniging vindt dat met name de efficiencyvoordelen van de Westerscheldetunnel volop moeten worden benut. Absolute voorwaarde vormen hierbij voor hem concurrende tarieven voor een rit door de tunnel. De Kamer van Koophandel in Zee land wilde niet reageren op de vastgestelde ritprijzen. „We hebben hierover van tevo ren nog geen standpunt ingeno men. We reageren als cle tarie ven officieel bekend worden", aldus woordvoerder M. Volle man. door Ben Jansen MIDDELBURG - Wanneer de Staten van Zeeland morgen in stemmen met de aanleg van de Westerschelde Container Ter minal (WCT) is dat nog maar één stap - weliswaar een belangrij ke - in de richting van de contai- nerkade in Vlissingen-Oost. Er moeten nog meer besluiten wor den genomen en tegen alle kan bezwaar worden aangetekend en beroep worden ingesteld. De beslissing over de WCT is vervat in een wijziging van het streekplan Zeeland. Zo'n streekplan is doorgaans niet bindend voor de burger. Het geldt als toets voor gemeentelij ke bestemmingsplannen. De provincie is nu evenwel met cle gemeenten Vlissingen en Borse- le overeengekomen dat het op nemen van de WCT in het streekplan als een 'concrete be leidsbeslissing' kan worden be schouwd, waardoor het streek plan in de plaats treedt van de bestemmingsplannen voor Vlis- singen-Oost. Hiermee is bereikt dat een en dezelfde procedure in het kader van de Wet ruimtelij ke ordening niet drie keer hoeft te worden gedaan: een keer voor het streekplan en twee keer voor de bestemmingsplannen. Raad van State Binnen twee weken na de Sta tenvergadering van morgen publiceert de provincie de wij ziging van het streekplan. Alie indieners van bezwaarschriften tegen de WCT worden op de hoogte gesteld van het besluit van Provinciale Staten. Vervol gens heeft iedereen - of al eerder bedenkingen zijn geuit of niet - zes weken de gelegenheid om beroep in te stellen bij de afde ling bestuursrechtspraak van de Raad van State en een schor- singsverzoek in te dienen bij de voorzitter van deze afdeling. Afhankelijk van het spoedei sende karakter dat aan zo'n ver zoek wordt gehecht, kan de voorzitter van cle afdeling be stuursrechtspraak binnen één a twee maanden uitspraak doen. De voor-bereiding en behande ling van het beroep zelf, in een zogenoemde bodemprocedure, nemen meer tijd in beslag. Dan moet al gauw op een jaar wor den gerekend. Omdat de WCT deels is gepro jecteerd op het strandje van de Kaloot en op het slik ervoor, is voor de aanleg van de contai nerkade ook een concessie no dig krachtens de Wet op de droogmakerijen en indijkingen van 1904. Zo'n concessie wordt bij koninklijk besluit verleend. De procedure ervoor loopt via het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Ook hier geldt dat bezwaar kan worden aangete kend en bij de Raad van State beroep kan worden ingesteld en een schorsingsverzoek inge diend. Datzelfde geldt voor cle vergunning op grond van de Wet milieubeheer die Gedeputeerde Staten moeten verlenen. Tenslotte zijn voor cle WCT bouwvergunningen nodig. Die verstrekken de colleges van B en W van Vlissingen en Borsele. Voordat dit kan, moeten eerst de bestemmingsplannen van beide gemeenten aan het streekplan worden aangepast. De be stuursrechter in Middelburg en uiteindelijk de Raad van State zijnde instanties waar de bouw vergunningen kunnen worden bestreden. In de procedures voor cle conces sie en de vergunningen wordt de WCT niet meer ten principale behandeld. Het gaat er slechts om of cle vergunningen niet in strijd zijn met de Wet op de droogmakerijen en indijkingen, de Wet milieubeheer en de Bouwverordening. Het havenschap Zeeland Sea ports heeft laten weten met de aanleg van de WCT te wachten tot de uitspraak op een eventu eel schorsingsverzoek over de wijziging van het streekplan. Als dat verzoek wordt afgewe zen, gaat het schap ervan uit dat de planologische maatregel voor de WCT onherroepelijk is geworden. In dat geval moet nog voor cle volgende zomer een be gin met de aanleg van de WCT kunnen worden gemaakt. pagina 19: WCT is toch geen pak suiker GOES - Praiseband Xing treedt zaterdag 5 oktober vanaf 19.30 uur op in het Buys Ballotcollege aan de Bergweg in Goes. Xing verzorgt met Nederlandstalige liederen een programma dat is gericht op samenzang. Advertentie Voor mode, Heeft u: pasvorm VOETPROBLEMEN? LOSSE STEUNZOLEN? Wij hebben een uitgebreid assortiment in verschillende breedte maten. Nieuw: wijdte K Zuidstraat 6 Ganzepoortstraat 19 Sas van Gent G°es Tel. 0115-451562 J '„"T Tel. 0113-221430 Het nieuwe onderkomen van Rijkswaterstaat in Middelburg krijgt een open karakter: passanten moeten door de ramen het personeel gewoon zien tijdens de vergadering of lunch. foto Lex de Meester door Emile Calon MIDDELBURG - Het nieuwe hoofdkantoor van Rijks waterstaat Zeeland aan de Poelendaelsesingel in Mid delburg wordt een van de energiezuinigste kantoren van Nederland. Het wordt bovendien een gebouw dat speciaal is ont worpen om te zorgen voor optimale communicatie tus sen de medewerkers. Het krijgt brede en inspringende gangen met zithoeken, koffiecorners, vergaderplekjes en andere ontmoetingsruimten. En, dat was gisteren toch wel even schrikken voor een aantal medewerkershet wordt een kantoor zonder vas te werkplekken. Alleen de receptionisten en enkele an dere Rijkswaterstaters krijgen straks een eigen werk plek. De rest kan vanaf eind volgend jaar elke ochtend kiezen waar die dag wordt gewerkt. Dus geen hoog op getaste bureaus noch volgestouwde werkkamers. Vanaf die dag laat iedereen, zo is althans de bedoeling, 's avonds een opgeruimde werkplek achter. De medewerkers van Rijkswaterstaat kregen gisteren uitleg over hun nieuwe kantoor, dat uiterlijk 1 novem ber 2004 wordt opgeleverd. Architect P. de Ruiter ver telde met een zichtbaar genoegen dat het een van de energiezuinigste kantoren van Nederland wordt. Door kou en warmte in de grond op te slaan en in de zomers en winters te gebruiken voor koeling en verwarming, kan er al vijftigprocent worden bespaard op energie. Ook op allerlei andere manieren wordt straks het stroomge- bruik teruggedrongen. Het nieuwe kantoor komt op pootjes te staan, zodat onder het gebouw, in een open parkeergarage, 120 auto's en dubbel zoveel fietsen kun nen staan. Plafonds De kantoren in het gebouw krijgen 'een prettige werk- hoogte' van drie meter, omdat alle apparatuur die nor maal gesproken achter verlaagde plafonds zit verstopt nu in het echte plafond wordt weggewerkt. De Ruiter verzekerde dat zulke hoge plafonds de werksfeer zeel ten goede komen. De standaardhoogte van een normaal kantoor, 2.40 meter, noemde hij 'vaak erg deprime rend'. Het nieuwe kantoorgebouw met een grote vide en drie atria's worclt aan de buitenzijde zakelijk opgetrokken uit glas en aluminium. De binnenkant wordt veel war mer, worclt voor een groot deel bekleed met hout. Omdat de gevels voor een belangrijk deel doorzichtig zijn, is dat hout straks van buitenaf goed te zien. De onderste etage worclt zeer transparant, zodat de passanten cle vrouwen en mannen van Rijkswaterstaat Zeeland straks zien vergaderen en lunchen in cle kantine. De werkplekken zijn te vinden van de tweede tot en met de vijfde etage. Glazen afscheidingswanden tussen gang en kamers zorgen ervoor dat er veel contact blijft tussen de werknemers. Dat contact is belangrijk, benadrukte hoofdingenieur-directeur W. Broeders. Nu zitten de Middelburgse medewerkers van zijn dienst verspreid over vier verschillende kantoren. Als straks iedereen in een gebouw zit, kan er veel makkelijker worden gecom municeerd en kunnen ideeën veel gemakkelijker wor den uitgewisseld, zo hoopt hij. De wijzers en ringen van de Thoolse klok worden weer echt verguld; na een eerdere behandeling met goudbronsverf konden ze onder invloed van het weer zwart uitslaan. foto Willem Mieras worden nu wel opnieuw ver guld. Daarnaast is een deel van de verlichting stuk en moeten er diverse andere onderdelen wor den vervangen. Als het herstelwerk volgens planning verloopt, is het toren uurwerk in de tweede helft van november klaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 17